Új hozzászólás Aktív témák
-
Synthwave
HÁZIGAZDA
Aha. És ebben mi a jó? Azonkívül, hogy töppedt, gusztustalan és teljesen elveszi a vezetés élményét? :>
-
Vladi
nagyúr
Tökjó, nekem teccik.
tuti lesz egy ilyen verdám pár év múlva.
Az volt már, hogy környezetkímélőbb meg időtakarékos?(#256) Dr.FantastiK:
Meg tudja saccolni. Táv: 10 méter. Tehén maximális sebessége: 10 méter / sec.
Tehát egy teljes másodperce van elhúzni a csíkot a milkától.
-
bambano
titán
"Meddig? Miért? Honnan tudod, hogy 5 év múlva nem lesznek csillió gigapixeles kamerák az autókon, nem lesz a környezet lézeres-radaros-ultrahangos szenzorokkal másodperceként ezerszer letapogatva, majd realtime kiszámolva, hogy mi történik, mire lehet számítani?": a képfelismerő algoritmusok legnagyobb akadálya jelenleg a masszívan nem párhuzamos architektúra. Jelenleg 5-10x annyi processzort tudnánk belerakni az autóba, mint amennyi benne van, ahelyett, hogy 5-10x akkora *NAGYSÁGRENDNYI* procit tennénk bele.
-
vzozo
senior tag
általános megoldást fel tudsz tölteni a cloudba (ha még akkor lesz cloud, reményeim szerint rég elfelejtett marketing bullshitek közé fog kerülni).
Cloud mindig is lesz, eddig is volt, csak most kicsit túl van hype-olva a dolog. A jelenlegi ismereteink szerint több 10-100 millió kooperáló, egymást segítő, tudásbázist fejlesztő node (itt: autók) egy ún. "felhőbe" lesz kénytelen feltölteni az adatait, mind elemzésre, kiértékelésre, illetve az egymással való kapcsolattartásra.
viszont ebben a szituációban az ember, mivel sokkal jobb képfelismerő és következtető rendszere van, az általános megoldásnál jobb specifikus megoldást tud
Meddig? Miért? Honnan tudod, hogy 5 év múlva nem lesznek csillió gigapixeles kamerák az autókon, nem lesz a környezet lézeres-radaros-ultrahangos szenzorokkal másodperceként ezerszer letapogatva, majd realtime kiszámolva, hogy mi történik, mire lehet számítani? Hogy a felhőben lévő tudásbázis alapján nem fogja tudni maga az "autó" az embernél jóval gyorsabban felismerni a szituációt, majd időben reagálni rá?
hogy az emberek vezetési tudásában nem lehet megbízni. Ha ezt egy pillanatra el is fogadom, akkor csak akkor lesz a vezető nélküli autó jobb, mint az ember, ha azt is elfogadom mellé, hogy az emberek programozási tudásában viszont meg lehet bízni (hahaha, lásd például microsoft, de akár google, mint az android fejlesztője) és a közösségi alapon kielemzett szituációk jobbak lesznek, mint amit az ember adott helyzetben nyújtana. hahaha. majd ha befagy a pokol.
Ez már nettó kötözködés. Akkor vedd a világ legjobb 1000 közlekedésmérnökét, felőlem lehetnek phd-sok, akármi. Add nekik oda a világon felmerülő "necces" közlekedési szituációkat, hogy vizsgálják felül a gép által hozott döntéseket és megoldási javaslatokat.
Kb. 1x kell megtenned, mégha évekig is tart. Onnantól kezdve kész, feladat megoldva. Vagy ha még csak a jó öreg Pareto-elvet is alkalmazzuk, a veszélyes szituációk néhány százalékának megoldásával majdnem az összes balesetet meg lehetne akadályozni. 100% lehet, hogy sohase lesz. De hát könyörgöm, a világon mi 100%? A halál.
Ráadásul itt nem lineáris, hanem közel exponenciális fejlődési görbéről beszélünk. Szerintem szép új jövő vár ránk (lehet nem Magyarországon, de a fejlett világban), és ezt nem ironikusan mondom.
-
djgeg
őstag
A két ütközésre gondolsz, amikor a közvetlen tesztek előtt balfasz nyomik be se kapcsolták a rendszereket? Még jó hogy nem megy... ha nincs bekapcsolva... Google Autó pl egy alkalommal karambolozott amikor ember vezette!
Amúgy meg olyan dolgokról vitatkoztok vagy vesztek készpénznek amiről nagy lövésetek sincsen semelyikünknek... Bármekkora is pár embernek itt az arca. -
#06658560
törölt tag
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #310 üzenetére
éppen ki lehetne számolni, hogy egy 12 méter sugarú körben hány százalékkal nagyobb azon körív hossza, melynek a szelője 1 méter, mert pontosan ennyivel fogsz tévedni a sebességnél, ha egyenesen megy tovább, és az, szerintem, nem kevés.
de valójában az a probléma, hogy ha ilyen szinten vezet a gépautó, akkor gyakorlatilag az emberi vezetési technika legminimálisabb részhalmazát valósítja csak meg, az meg kb. olyan lesz, mintha beleraksz egy halom üveggolyót egy dobozba és összerázod. pályakezdő sofőr megijed mindentől és a fékre tapos kategória.
gáz lenne, ha ezen a szinten vezetne az autó.
-
#06658560
törölt tag
Ha d értelmetlenül nagy érték, akkor igazad van. De már egy tíz Hz mintavételi frekvenciával nincs.
Mivel az egész hajcihő az ütközések elkerülése miatt van, így nem abszolút sebességek, hanem relatívak a fontosak, s így még gyorsulás esetén sem okoz problémát a kérdés. Az egész csak számítási kapacitás kérdése. -
bambano
titán
általános megoldást fel tudsz tölteni a cloudba (ha még akkor lesz cloud, reményeim szerint rég elfelejtett marketing bullshitek közé fog kerülni). magyarul azt, hogy ha a busz elindul, számítani kell rá, hogy kijön eléd.
viszont ebben a szituációban az ember, mivel sokkal jobb képfelismerő és következtető rendszere van, az általános megoldásnál jobb specifikus megoldást tud, ami hamarabb előre jelzi a vészhelyzetet, emiatt több idő marad reagálni, emiatt kisebb lesz a gyorsulás/lassulás és a többi közlekedőre való hatás.
"Nyilván az is megoldhatatlan feladat, hogy esetleg emberek (még akár ingyen is, közösségi alapon, lásd WAZE) utólag elemezzenek közlekedési helyzeteket": az egész vezető nélküli autó című ökörség onnan indult, hogy az emberek vezetési tudásában nem lehet megbízni. Ha ezt egy pillanatra el is fogadom, akkor csak akkor lesz a vezető nélküli autó jobb, mint az ember, ha azt is elfogadom mellé, hogy az emberek programozási tudásában viszont meg lehet bízni (hahaha, lásd például microsoft, de akár google, mint az android fejlesztője) és a közösségi alapon kielemzett szituációk jobbak lesznek, mint amit az ember adott helyzetben nyújtana. hahaha. majd ha befagy a pokol.
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #305 üzenetére
az elmozdulás megvan, de a megtett út nincs, mert két pont között lehet menni a legrövidebb, egyenes úton is, vagy kacskaringósan. ha maradunk annál a helyzetnél, amikor kifordul elém a busz a buszmegállóból, akkor (a tárgyalhatóság kedvéért feltételezzük, hogy) a busz köríven fordult, és a körív hossza nagyobb, mint az általad emlegetett megoldás esetén kiszámolt szelő hossza.
másrészt ezzel a megoldással csak az átlagsebességet lehet meghatározni, a pillanatnyi sebességet nem.
harmadrészt azt mondtad, magamhoz képest a helyét tudom: az egészet csak inerciarendszerben lehet ezzel a módszerrel számolni, viszont ha én is gyorsulok, akkor az nem inerciarendszer, tehát ennél bonyolultabb számolási módszer kell (nyilván elhiszem, hogy a gépnek nem lenne túl bonyolult).
tehát a hozzászólásodban fizikailag nézve legalább három hiba volt.
-
vzozo
senior tag
Nekem ugyan fogalmam sincs, hogy mit takar a "ne gázoljam le a buszt" kifejezés, de valószínűleg mindegy is.
Annyi lejött a hozzászólásodból, hogy egy egyedi, adott környékre/környezetre jellemző közlekedési szituációt kellett megoldani.
Nyilván megoldhatatlan feladat, hogy amikor az egy "intelligens" autó először találkozik egy ilyen szituációval, akkor az egész történés feltöltődik a cloudba, és onnantól kezdve minden autó tudni fogja, hogy ott az adott helyen mire kell számítani? Nyilván az is megoldhatatlan feladat, hogy esetleg emberek (még akár ingyen is, közösségi alapon, lásd WAZE) utólag elemezzenek közlekedési helyzeteket, és javaslatokat tegyenek optimalizálásra?
Ilyen tuti nem lesz, sose láttunk rá példát, elméletileg is lehetetlen. Oh, wait...
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #303 üzenetére
t és t+d időpontokból sok minden meglehet, a sebesség az konkrétan nem. három koordinátából a gyorsulás sincs meg.
ha nem szerzed meg azokat a plusz információkat, amiket egy ember igen, akkor sokkal rövidebb időd marad a cselekvésre, következésképp az autó rángatni fog, mint atom.
-
#06658560
törölt tag
Elektronikusan egy előrejelzéshez ismerni kell adott jármű hozzánk képesti koordinátáit t0 és t0+d időpontokban. Ebből megvan a sebesség, ha ismerjük a T0+2d időponti adatot is, akkor a gyorsulás is. Voilá, minden megvan ahhoz, hogy előre jelezzük a mozgását. És nem kell mindenféle lámpákat és egyebeket érzékelni. Alakfelismerő szoftver esetén busz formáját érzékelve eleve kapcsolhat alternatív módba, számítva mindenféle kóbor gyalogosokra is, ahogy eleve a kiengedést is megadhatja. Stb. Stb.
-
bambano
titán
"Idővel termeszetesen fogja tudni, hogy elindul-e irányjelző nélkül, merthogy biztosan lesz autók közötti kommunikáció.": és hát ugye az autókban soha semmi nem romlik el, se az abs jeladó, se semmi, a kommunikációt sem lehet majd megzavarni, stb.
ha tisztán szoftver fogja vezérelni az autót, akkor a rossz fiúknak az első dolga az lesz, hogy ezt a szoftvert valahogy megkerüljék. ha özönvíz előtti bontószökevények talpraállításával, akkor úgy. és a guglis autót bazira meg fogja keverni, hogy jön egy autó, akivel nem tud beszélgetni. vagy urambocsá nem gugliul hanem bingül beszél...
-
Idővel termeszetesen fogja tudni, hogy elindul-e irányjelző nélkül, merthogy biztosan lesz autók közötti kommunikáció.
Senki nem mondja vagy várja, hogy egy ilyen kocsi a mumbai forgalomba ledobva egybol tökéletesen fog működni. Ahogy egy mostani 911-es Porsche sem tudott volna szaz eve működni, se utak nem voltak hozzá, se megfelelő benzin, se semmi. Az onvezeto jármű fokozatosan fog kialakulni a hozzá szükséges környezet, ill. infrastruktúrával együtt.
Például mostmar mindenki számít arra, hogy van féklámpa a kocsiban. Szép lassan kötelezővé fognak tenni pl. állapotot kommunikáló rendszereket, amik segítik pl. a hátul haladó autót abban, hogy az elol haladó autó veszfekezese vagy balesete esetén az automatika elkezdjen fékezni. Blablabla, szép lassan osszeepul a rendszer. Nem hinnem, hogy a G-féle onvezeto kocsik a mai stílusú forgalomban elterjednenek, mert egyszerűe gazdaságosabb es műszakilag is értelmesebb lesz gradualisan felépíteni a dolgot, de majd kiderül.
-
bambano
titán
3-4...
"Marpedig ha Schumacher nem fekez jobban, mint az ABS...": nem nyitottam vitát arról, hogy az ember jobb-e fékezésben vagy az abs. eleve az öreg nem polip, ettől kezdve az összehasonlítás értelmetlen és egyesélyes.
arról nyitottam vitát, hogy az abs szoftvere tökéletes-e, miután te azt állítottad, hogy konvergál hozzá.fel tudod ismerni, hogy sávot fog váltani/el fog indulni indexelés nélkül? szerintem nem.
-
"mint gyakorló sofőr, az abs-ek szoftverével kapcsolatos optimizmusodat megalapozatlannak látom."
Mint gyakorlo sofor, hany generacionyi ABS-t hasonlitottal ossze?
"most fog kiderülni, hogy abs-ek szoftverét programozod?"
Azt pont nem, de kicsi a vilag, ismerek olyanokat, akik igen.
Egyebkent nem tudom, feltunt-e, de amikor lehetett az F-1-ben ABS-t hasznalni, akkor mindenki hasznalta. Marpedig ha Schumacher nem fekez jobban, mint az ABS..."előrelátás: elmesélek egy sztorit"
Na, ez az, amit uzemszeruen senki sem tud produkalni, te sem. Viszont az indexet felismerni nem nagy ordongosseg.
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #295 üzenetére
átesést előrejelezni nem kunszt, néhány kar állapota meg a légsebesség deriválása, és kész.
ütközéselőrejelzés is egyszerű, pláne, ha a repülőre, mint kooperatív környezetre gondolsz.
mindezt autóban is le lehet programozni, de én nem erről beszélek, hanem ennél lényegesen hosszabb idejű előrelátásról.
-
bambano
titán
átfogalmazom: mint gyakorló sofőr, az abs-ek szoftverével kapcsolatos optimizmusodat megalapozatlannak látom.
szerk: most fog kiderülni, hogy abs-ek szoftverét programozod?előrelátás: elmesélek egy sztorit: újonc sofőrként egyszer kivételként előfordult, hogy el kellett fuvaroznom a bátyámat valahova és én vezettem. megálltunk egy piros lámpánál, amikor azt mondta a bátyám, hogy ne gázoljam le a buszt. mint az közismert, vidéken 130 másodperces ciklusidő van a közlekedési lámpáknál, így egy bő perc múlva derült ki, hogy a bátyám jól látta, hogy a busz elém fog jönni.
elmondom, hogy konkrétan hogy történt: átnézett a kereszteződésen, és a busz hátsó ablakán keresztül belátott a buszba. Látta, hogy a csengővel együtt kigyulladó lámpa már jelez, vagyis a busz ki fog jönni a megállóból, és szólt, hogy ne gázoljam le.
ahhoz, hogy ez ugyanígy működjön, hibátlan képelemző és felismerő szoftverek kellenének, egy halom objektum tipikus viselkedésmintáit le kellene programozni, meg még egy másik halom feltétel is van bizonyára, majd erre az egészre rá kell húzni egy böszme ai-t. a jó sofőrök fejében ezt egy erősen párhuzamosított algoritmus csinálja, és itt nem néhány vagy néhányszáz prociról van szó, hanem néhány milliárdról.
ehhez gyakorlatilag semmink nincs, és várhatóan hosszú ideig nem is lesz.
-
"másik szemüvegre lenne szükségem?"
Lehet. Vagy arra, hogy egyaltalan megnezd, hogy mirol beszelsz.
"mutass nekem egy gépet, amelyik előre lát (időben, nem térben)."
Miert, Nostradamus jogositvanyt szerzett?
Ja, nem. A prediktiv analizis meg szamitogepekkel is remekul mukodik.
-
bambano
titán
másik szemüvegre lenne szükségem?
persze az állítás, hogy konvergál, lehet igaz... főleg, ha nagyon messziről indult.
"nem akarjak azt utanozni, amit az emberi gondolkodas produkal": rendben, szűkítsük az állításomat a jó sofőrökre. majd mutass nekem egy gépet, amelyik előre lát (időben, nem térben).
-
Az azert eleg jol megfigyelheto, hogy a fixfunkcios dolgok szoftvere a tokeletesseg fele konvergal, ez eleg jol latszik pl. az ABS-vezerloknel.
"ráadásul olyan szinten akarják az emberi gondolkodást utánozni, amihez még kevés a számítástechnika."
En erosen remelem, hogy nem akarjak azt utanozni, amit az emberi gondolkodas produkal es amit naponta latok munkabajaras kozben.
-
#06658560
törölt tag
Ezzel én tisztában vagyok. Viszont az egész downsizing pont a hülye szabályozás és a károsanyag-kibocsátási szigorítások miatt jött. Különösen a CO2 elleni küzdelem fix értéken megadásával. Pedig lehetett volna értelmesen is előírni, bár azt elég kevesén értenék, s marketingelni is nehezebb.
Nem csak a nagynyomású dízelek, hanem a turbós, szegénykeverékes, közvetlen befecskendezéses benzinmotorokéból is.
-
"jaja, valóban nem a tesztüzemben szoktak kiderülni a nagy disznóságok"
Mondjuk a masodik videonal a jokepessegu angolok elfelejtettek megemliteni, hogy azert volt utkozes, mert a rendszer ki volt kapcsolva. A Volvonal is valami elszuras volt, mert teljesen nyilvanvalo, hogy amit bemutatnak az ujsagiroknak, azt azert elotte kiproblajak es mukodik (es mukodott is).
Egyebkent meg persze, a szamitogepes rendszerek sem hibatlanok, viszont van egy jelentos kulonbseg: ha ott kijavitanak egy hibat, akkor az azont ul ki van javitva - az emberek viszont siman elkovetik ugyanazt a hibat.
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #287 üzenetére
beraknak egy passat méretű autóba egy turbós 1.4-es motort, aminek a vezérlése felismeri, ha a szabványos fogyasztási tesztet futtatják rajta. ezek után mérőpadon az autó papíron hozza az euro-4-5-6-7-x károsanyag-kibocsátási normákat, mindenki boldog. majd ugyanez a félmotor elkezd a valódi forgalomban küzdeni a majd' két tonnás kocsival, rögtön kiszalad a fogyasztás szempontjából optimális működési tartományból és elkezdi bekajálni a 10-12 litereket. és ami bemegy, az kijön a kocsinál is, ugyanúgy, ahogy rendes férfiembernél...
erre a tortára csak plusz habként jön, hogy a nagynyomású dízelek kipufogójából jövő szemét veszélyesebb, mint hitték.
-
bambano
titán
-
bambano
titán
válasz
Tigerclaw #157 üzenetére
oké, megtervezik az autómat úgy, hogy csak 140-et tudjon, mert pályán ennél több szerinted nem kell.
utána én keresztülrongyolok a lakótelepi iskola előtti úton 140-nel.
érted már, miért marhaság ez?"El kell dönteni hogy közúton az autó közlekedési, szállítási eszköz, és csak versenypályán sporteszköz.": szemantikailag az "el kell dönteni" kezdetű választási lehetőségekhez illik egynél többet írni.
tehát helyesen: el kell dönteni, hogy az autó közlekedési eszköz vagy sporteszköz.
a poszthoz: képes ez az autó arra, hogy felnyújtott középső ujjal kibökjön az ablakon? na ugye.
dabadab: jaja, valóban nem a tesztüzemben szoktak kiderülni a nagy disznóságok: [link] [link]
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #283 üzenetére
nem az ékezetek hiánya a fő gond, azok nélkül is jó a totótippje.
-
Dr.FantastiK
őstag
Koszonom szepen az epito jellegu hozzaszolasaidat !
Rendkivul tanulsagosak, es 'komplexek', latszik hogy valoban segiteni akartal minden olvasot hogy megertse miert lesznek azok a jovendobeli Automata kocsik annyira bolondbiztosak a 'hulye' emberi vezetohoz kepest. !
Valoszinuleg resztvettel a fejlesztesukben, esetleg szemelyesen TE irtad a vezerloprogramjukat, ami nem is meglepo hamar a Repulogepek iranyitasanak es mukodesenek a tudomanya a kis-ujjadban van.
Ha viszont elismered a tukorben hogy csak 2 osztalyod van mint a vonatnak, akkor meg megdicserlek talan.
Gratula, buszke lehetsz magadra, a stilusodra meg legfokepp !
Reszemrol ennyi, befelyeztem a Temat.
-
válasz
Dr.FantastiK #271 üzenetére
Autot vezetni meg nem lattalak, csak irni, de ott mindesetre a Dr.FantastiK - spellchecker meccs fix kettes.
-
lapa
veterán
válasz
Dr.FantastiK #267 üzenetére
pontosan. a valóságtól még az se véd meg, ha összevissza beszélsz mindenféle marhaságot.
minket is csak annyiban, hogy mostanra rájöttünk erre és inkább rádhagyjuk a zoofil rádugrálós komplexeddel együtt. széles utat, könnyű kérődzőt kiivánok.
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #278 üzenetére
Látom fogalmad sincs arról az esetről sem, de osztod róla az észt!
A robotpilóta pl. nem tudja kikapcsolni a hajtóművek helyzetjelzőjét, azt csak ember teheti meg. A robotpilóta nem tér el a beállított úttól.Szóval, mondd, te mihez értesz trollkodáson kívül?
-
Dr.FantastiK
őstag
válasz
#06658560 #277 üzenetére
'' bizonyos tevékenységeket, amik történtek vele a robotpilóta nem tud megtenni.''
Latom, massal nem tudsz eloallni, pedig nagyon hozzaértonek fested le magad.
Megsugom TéVedés.
A Robotpilota semmi mast nem vétett minthogy eltunt az egész gép utasokkal eggyutt, orokre, és Nyomtalanul ! -
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #276 üzenetére
Mondjuk onnan, hogy bizonyos tevékenységeket, amik történtek vele a robotpilóta nem tud megtenni. Valamint pontosan mi is történt vele, ami a robotpilóta sara belőle? Csak hogy az eszetlen trollkodásodon túl is lépjünk.
-
Dr.FantastiK
őstag
válasz
sultansmith #274 üzenetére
'' (I)A maláj gépet amúgy ember vezette(/I) ''
es mitol nem biztos hogy pont a Robotpilota ?
-
djgeg
őstag
válasz
sultansmith #274 üzenetére
"A maláj gépet amúgy ember vezette."
-
sultansmith
senior tag
válasz
Dr.FantastiK #271 üzenetére
Nem is olyan rég láttam fékteszteket, ahol az autó (talán pont teszt volvo kamionok voltak, ahol azért igen komoly tömeget kell megállítani) automatán fékezett, ha az előtte lévő tárgy sebessége/közelsége kritikus volt, aztán összemérték azzal, amikor az ember reagálja le ugyanazokat a szitukat.
Gondolom egyértelmű, hogy a gép felismeri és időben reagál, ráadásul még pánikba sem esik, és nem rántja el a kormányt, a borulás leggyakoribb oka.
Arról meg már nem is beszélek, hogy nem iszik, és a barátnőjének sem próbál menőzni soha. Nem fáradt sosem és mindig az útra figyel.
A maláj gépet amúgy ember vezette.
-
EmberXY
veterán
válasz
Dr.FantastiK #271 üzenetére
Ha nem is kerüli el, biztosra vehető, hogy hatékonyabban próbálja meg, mint egy emberi vezető (ha másért nem is, hát a hatékonyabban [szabályosan] megválasztott sebesség miatt).
A maláj gépet ne keverjük ide, azt (a média szerint) talán szándékosan térítették el, talán maga a pilóta, vagyis szándékosság van a dolog mögött... Egy automatikus, külső beavatkozást nem igénylő rendszer nem tesz ilyet.
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #271 üzenetére
A gondolkodás nálad luxuscikk lett, vagy mi van? Vagy csak trollkodni tudsz'?
-
Dr.FantastiK
őstag
válasz
#06658560 #270 üzenetére
Ti azt mondtatok hogy a Google Autoja azert lessz jobb mint az 'emberi' vezeto hogy elkeruli az utkozesi szituaciot. Na ez az amit erosen ketlek ! talan az eltunt Malay gep is dugig volt sokkal tobb biztonsagi elektronikaval mint az en Mercim oszt megis siman ELTUNT ! nemhogy medvedje az utasokat !
Ja vagy azt nem a google szervere vezette !?
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #267 üzenetére
Mondd, az olyan fogalmak, mint pozicionálás, integrálás mondanak neked valamit?
Amúgy te mit tudsz csinálni a szarvassal? Elveszed a gázd, fékezel. Jé, pont mint a EMrcedesed. Akkor miért nem értetlenkedsz saját magadon is?
-
EmberXY
veterán
válasz
Dr.FantastiK #267 üzenetére
"a Mercedes peldaul 1. elveszi a Gaz-t, 2. aztan fekez, ennyi.
> de ettol meg ramugodhat a szarvas!"Éppen ez a lényeg, nem? Nem mindegy, hogy 120-as tempóval megy a szarvas a mellkasodnak, vagy csak 30-40-el ütköztök, és megkarcolja a fényezést...
-
válasz
Dr.FantastiK #267 üzenetére
Bakker, mér', te most honnan tudod?
-
Dr.FantastiK
őstag
válasz
#06658560 #266 üzenetére
'' éjjellátók már jelzik az állatot is az út mellett ''
Nekem is van ilyen a Mercedes-be, nem most hallom eloszor hogy miket tud a Technika ! ...
a kerdes az volt hogy honnann tudja majd a gep hogy az allat kiakar-e ugrani elem !!?a Mercedes peldaul 1. elveszi a Gaz-t, 2. aztan fekez, ennyi.
> de ettol meg ramugodhat a szarvas ! -
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #263 üzenetére
Pl. onnan, hogy ismerjük ma mire képesek az autókba épített rendszerek. Igen, a mai éjjellátók már jelzik az állatot is az út mellett is, pl.
-
Dany007
veterán
Na azért ez már meredek.
Ez programfüggő. Az én autóm az én életemet mentse.Döntsön mi az ideális lépés az adott helyzetben, de számomra kedvezően. A szemben lévő busz 16 emberrel a fedélzetén majd szintén hasonló döntést fog hozni, mivel abban a pillanatban tudni fogja mit tervez az én autóm. Így van lehetőségük "összejátszani" a lehető legjobb végkifejlet ügyében.
-
lapa
veterán
válasz
Dr.FantastiK #263 üzenetére
igen. meg rászántuk az időt, és elolvastuk hogyan működik. de az időutazós tipp is elég közel volt.
de tételesen, ne kelljen magad fárasztanod miig ezen a sok háziállaton jár az agyad:
-onnan tudja merre mész, hogy elmondod neki. hihetetlennek tűnik, de minden okosmobil tudja már ugyanezt.
-onnan tudja veszélyes-e, hogy mindegyik kocsi beküldi, hogy hol találkozott ilyesmivel.
-a tehén-kecske különbségre nyilván rákeres a gugli képkeresőn. ezt is tudja minden mobil manapság.
-lézeres letapogatással meg a többi szenzorral állapiitja meg, hogy az út széléhez közel vannak-e, és milyen irányba mozognak.
-sehogyan nem tudja miért változtat a másik jármű irányt. ha ütközőpályára áll veled akkor reagál, bármi is volt az oka az ütközőpályára állásnak.
-
Dr.FantastiK
őstag
Haat meg viccnek sem joo amit itt leirtok !!
Mar honnann a budos francbol tudja majd a gep' hogy en aznap merre akarok menni, hogy lessz-e arrafele veszelyes utszakasz ? ? Honnann tudna hogy a Kecskefalva mellett athalado utszelen lesznek-e legeleszo allatok ? es hogy tehenek vagy kecskek lesznek ? ? ?
Honnann tudja hogy mas kozlekedo jarmu milyen szandekkal valtoztat irany-t ? ?
Peldaul.
ezeket amugy honann szedtetek ? ? netan idoutazok vagytok? oszt visszajotettek a Jovobol ? ?
-
lapa
veterán
válasz
Dr.FantastiK #256 üzenetére
erre az az egyszerű válasz, hogy azalatt az egy mp alatt, amiig te csak az utat nézted hunyoriitva (tegyük fel még este is van, uttyogy másfelé nem is látsz, esetleg egy szembejövő miatt előre se nagyon), azalatt ő 20-szor látta meg a szarvast, még 30 méterre, tőled balra.
tegyük hozzá még lámpa se kell majd neki, elég lesz ilyen nappali fény-szerű, hogy látható legyen. bár gondolom pszichikai megfontolásból azért raknak majd bele valamit.
-
válasz
Dr.FantastiK #259 üzenetére
Ha neked gyanús, hogy gond lehet, akkor hidd el, ő nem csak gondolja, hanem már tudni is fogja, hiszen be lesz jelölve az útszakasz veszélyes területként.
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #259 üzenetére
És miért ne tudná ugyan ezt egy gép? PLáne, hogy az sokkal nagyobb számítási kapacitással, sokkal jobb térlátással, szenzorokkal, rövidebb reakcióidővel bír még nálad suhamérnál is?
-
Dr.FantastiK
őstag
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #256 üzenetére
Te tudod, hogy kiugranak a legelésző tehenek eléd vagy sem mire oda érsz?
-
válasz
Dr.FantastiK #256 üzenetére
Miért, te tudod?
-
Sőt, ha a google fiókod profilelemzése alapján a társadalomra veszélyesnek ítél, mert 27,3%-os a valószínűsége, hogy következő két hétben merényletet követsz el az USA követség ellen, akkor még busz sem kell, és úgyis nekib@sz az útszéli fának egy NSA ügynök utasítására.
Aztán amikor kiderült, hogy csak pár ismerősöd neve hasonlított terroristagyanús elemek nevére (akiket már a múlt héten nekib@szott egy fának), akkor a vizsgálatok megállapítják, hogy te buheráltad meg a rendszert, ami a vesztedet okozta.
-
lapa
veterán
csendben kihagytam, hogy ha úgy iitéli meg, hogy a szintén arra járó buszban ülő 16 embert csak úgy lehet megmenteni, akkor téged 3 órajelciklus alatt nekib@sz a kocsival együtt annak a méteres fának.
hiszen tudja majd, hogy az ő személyiségéből van egy backup a guglinál, még jelszót se kell cserélnie hogy egy új édibébi kutyás bevásárlókosárra töltsék rá a gyárban.
persze ez nem biztos hogy igaz.
-
lapa
veterán
válasz
Dr.FantastiK #250 üzenetére
ez a gépkutya látja a kivilágiitatlan biciklist, te meg nem. de bővebben:
úgy fogja kivédeni a részeg sávodba átjövőt, hogy mire megérted hogy megmentette az életedet már legfeljebb azon mérgelődhetsz, hogy kilötykölte az italod.
azalatt a 0,2 mp alatt amiig te bármibe is belekezdesz ő már csak unatkozik mert már lejátszott 3.000 forgatókönyvet, felmérte az összes szóba jöhető menekülési útvonalat, azok tapadását, a többi közlekedő biztonságát, és kiválasztotta a 3.000 körül azt, amelyiknél a legnagyobb a túlélés valósziinűsége.
valamint értesiitette a mentőket és a többi kocsit, hogy ne induljanak abba az irányba mert ott baleset lesz pár századmásodperc múlva.
mikor mindezzel végzett te akkor kezded el nyomni a féket meg nagyjából random elrántani a kormányt valamerre, ami akár egy még nagyobb baj is lehet (méteres útszéli fák stb.).
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #250 üzenetére
Hány balesetet okoz rendszerhiba manapság?
A drogost, részeget, stb. hogy kerülöd ki? Na a robotautó pont az optimális módon, az embernél hamarabb és gyorsabban fogja ezt megtenni.
-
Dr.FantastiK
őstag
-
Dany007
veterán
Az szép. Ideje volt már valami érdemi előrelépésnek. Egy ideje már csak a szokásos versenyekről hallani...
Nem rossz, talán 20 év múlva már mi is ülhetünk ilyenben. Bár én részben szeretném megtartani a vezetés élményét. Mondjuk lehetne kapcsolható formában. Ha nincs kedvem vezetni, vezessen az autó...
Amúgy meg az itthoni "sofőrök" kb fele egyből át is ülhetne egy ilyenbe. Biztonsági okokból (!) nekik kormányt és pedálokat véletlenül se szabadna betenni.
@(#244) Cathfaern :
Na igen, ha csak automata autók léteznének az utakon, amik figyelik egymást és kommunikálnak egymással, akkor gyakorlatilag elérhető az, hogy mindenki az elérhető és szabályos legnagyobb sebességgel közlekedjen folyamatosan. Így az előzés, mint olyan szükségtelenné válik.
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #243 üzenetére
Az automatizált.
-
Cathfaern
nagyúr
válasz
Dr.FantastiK #243 üzenetére
Egy automata autó még mindig ezerszer jobban meg fogja oldani a helyzetet, mint te. Automata autó esetén a legrosszabb esetben is ez a kárcsökkentés, ellenben emberi vezetőnél kárnövelés is könnyen összejöhet (fára felcsavarodás pl.). Megjegyzem ha mindenki automata autót "vezetne", akkor fel se merülne az általad felvázolt probléma
Tényleg nagyon bírom, hogy akárhogy próbálnak emberek ellenérveket hozni az önjáró autóval szemben, az végeredményben mindig mellette szóló érv
-
Dr.FantastiK
őstag
-
djgeg
őstag
válasz
Dr.FantastiK #238 üzenetére
Mert az utazási élménye csak a sofőrnek van? Ne húzzatok már fel a hülyeséggel baszus.....
-
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #240 üzenetére
De, jobban fognak látni. Sőt, már ma jobban látnak.
Egy mai autó is a balesetek 99%-ában ment az ember helyett, rengeteg egyéb esetben pedig a balesetet elkerüli, amit a magát nagyon ügyesnek képzelő ember okozna. Ilyen mai eszköz pl. az ESP.
-
Dr.FantastiK
őstag
válasz
#06658560 #239 üzenetére
mert megtehetem hogy tizenorat ne vezessek egy nap, vagy ha olyan idojaras adodik ami miatt esetleg veszelyesse valna az ut .!! csak akkor beszelhetunk elmenyrol ha kedved szerint rendezheted az utazasod.
nyilvan rovid ut most nem szamit.
de ezek a jarganyok sem fognak jobban latni a hoesesben mint en.
nagyon sok balesetet sikerult mar kikerulnom, de ezek a gepek ezt nem fogjak tudni !! -
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #238 üzenetére
Mert az nem utazási élmény.
Egyébként kérdés: szakadó hóesésben éjjel, amikor a szembe jövő/mögötted haladó vakít, tizenórája vezetsz hol az élmény? -
djgeg
őstag
válasz
Dr.FantastiK #235 üzenetére
Vakok-Gyengénlátók-Mozgássérültek- Vezetni nem tudók (bénák) nem akarók- Olyanok akik vezetnek ugyan, de hasznosabb dologgal is töltenék a menetidőt?!
Egyik csoportnak se származna előnye ?Gazdasági változásokról és egyéb lehetőségekről nem is beszélve.
Erről meg már végkép nem beszélve
"(#236) Kopi31415
Kiiktatja az ember összes hibaforrását, korlátját. " -
#06658560
törölt tag
válasz
Dr.FantastiK #235 üzenetére
Kiiktatja az ember összes hibaforrását, korlátját.
-
Dr.FantastiK
őstag
nem latom mi lenne az ilyen Autok elonye ? ?
-
djgeg
őstag
Nekem a vezetés élménye a szép táj, vagy épp egy kis vadulás nem forgalmi helyen. Én is szeretem, de pl Pesten a vezetés 80% ka nem élmény. Dugó, sok barom, meg miegymás. : (
Én amúgy egy hibrid kocsit várnék, de nagyon. Igaz a vége valószínű úgy is az lesz, hogy a teljesen automatizált verziók lesznek többségben. (legalább is szerintem) -
ddekany
veterán
És hogy a kisembernek mi tetszik meg mi nem, az talán a kisebbik gond, de el lehet képzelni az autós ipar meg ami ráépül mennyire örülne, ha hirtelen megcsappanna a járművek száma és egy emberre eső üzemanyag fogyasztás... De ez lenne az értelmes cél. A remény döglik meg utoljára... Amúgy onnantól, hogy nem vezetheted az autódat (mert ezzel lassítod és veszélyezteted a forgalmat, onnantól hogy a többség már automata), talán kevésbé lesz pszichésen érdekes, hogy a tied-e.
-
EmberXY
veterán
"Majd a közösen használt "robotok" elszállítanak oda ahova kell, gyorsabban mint egy rakás emberből álló közlekedésben, te meg közben csinálsz mást. Ez lenne a cél, nem?"
Ehhez szerintem jelentős szemléletváltás lenne szükséges, a mai, magántulajdon alapú és rivalizáló társadalom nem fog könnyen átállni erre. Amíg lesz valaki, akinek saját kocsija lesz, a szomszédnak is lesz.
-
krichd1
addikt
Ami a cikkben szerepel, nem.
Egyébként már most is léteznek nagyon jó, intelligens rendszerek, amelyek már leveszik a vezetés terhének jó részét a sofőrről. Ilyen például a Mercedes Intelligent Drive biztonsági rendszer. S osztályban debütált, már E osztályban is elérhető.
Amúgy léteznek emberek, akiknek a jelen is sci-fi. -
ddekany
veterán
Azt kéne egyszer végre megszüntetni, hogy minden embernek (vagy családnak) saját autója legyen, ami persze vagy a munka előtt/utáni dugókban vesz részt (ált. azt is úgy, hogy egy 4 személyes autóban ül egy ember...), vagy áll parlagon valahol és elfoglalja a városban a maradék helyet. Ez az irracionális aaatósdi egy kva nagy érvágás a társadalomnak. Én ezt látom az automatizált közlekedésben, hogy ez megszűnhetne. Szóval erre is úgy nézek, mint annak a részére, nem úgy, hogy na mi lenne, ha holnaptól ilyen autóm lenne. Nem lesz autód (ha megéljük), ez lenne pont a lényeg. Majd a közösen használt "robotok" elszállítanak oda ahova kell, gyorsabban mint egy rakás emberből álló közlekedésben, te meg közben csinálsz mást. Ez lenne a cél, nem?
-
djgeg
őstag
-
lapa
veterán
a végeredmény szempontjából teljesen mindegy miért történik az erős autó vétel, ugye. és itt arról volt szó, hogy erős autó = több veszély (avagy sem).
persze ez szájtépés, gondolom csak biztosiitóknak van statja arról, igaz-e ez a vélelem. magamból kiindulva egészen nyilvánvaló, örülök is, hogy anno szándékosan lasssú kocsi mellett döntöttem. de ettől még nem lesz feltétlen igaz.
mindennek persze nem sok jelentősége van, látva a gépek teljesiitményét.
-
-
MCGaiwer
addikt
én pl rendszeresen utazok vonattal, vagy ha "sietek", autóbusszal napi 400km-ert (hetente, kéthetente 1-2 alkalommal). Nem én vezetek, és se nem pihenés, se nem szórakozás, munkával is csak akkor foglalkozok, ha nagyon szükséges, mert jóval fárasztóbb, mint ha máshol végezném el. állítom, jobban lefáraszt egy ilyen út utasként, mint sofőrként. Legalább ott van dolgod, figyelsz, leköt, és dolgoztatja az agyad.
Nagyon rövid, értsd max fél-egy órás utakra el tudnám képzelni, hogy vezetés helyet beteszek egy filmet, vagy olvasok egy könyvet, de általánosságban egy tömör unalommá változtatná az egészet. Még az lenne jó, hogy ha elfárad az ember, át tudja adni az irányítást a kocsinak, és tud pihenni egy kicsit úgy, hogy nem kell megszakítani az utat. De az ilyen teljesen kormány-nélküli változat nagyon idegen tőlem
-
batai15
félisten
Üdvözítő dolog, de akkor is tartom hogy továbbra is az ember hozza a döntéseket.És illetve Én pl imádok vezetni, (vagy majd esetleg repülni ) mire lenne jó ez a zombi élet? Tögymörög az ember bekötve és csak bámul kifele.
-
djgeg
őstag
válasz
Cathfaern #209 üzenetére
Bizony. Amúgy az úton tartás szerintem most is benne van. Persze azért ezeket a rendszereket tesztelni kell stressz helyzetben is amit tudtommal annyira nem csinált még a Google, de jó is, elösször alaphelyzetben teszteljék, ne lökdössék vagy dobáljanak elé meteorokat kapásból
-
válasz
Tigerclaw #206 üzenetére
Ahhoz kepest, hogy az emberek egy resze arra sincsen felkeszitve, hogy az egyenes uton menjen egyenesen es ne menjen neki a szembejovonek vagy ne gazoljon el egy buszmegallonyi embert, mindenki nekiall rugozni az ilyen extrem eseteken.
Egyebkent meg menj el egy kozlekedestechnikai palyara, aztan probald meg egy ABS nelkuli autoban megcsinalni azt, amit az ABS megcsinal (pl. kanyarodas csuszos uton, az auto ket oldala kulonbozo csuszossagu utfeluleten, es ilyenkor veszfekezes ugy, hogy az auto tartsa a kanyar ivet) es eleg gyorsan ki fog derulni, hogy az embereknek semmi eselye az automatikaval szemben, ha gyorsan kell reagalni dolgokra - akkor se, ha direkt felkeszulsz es gyakorolsz, plane nem varatlan helyzetben.
-
Cathfaern
nagyúr
Igazából nagyon jó példát hozzott arra, hogy miért jók az automata autók
"ha egy karambol során minket csap oldalba egy másik autó, amitől az árokba mennénk, ha nem reagálunk elég gyorsan."
Egy ilyen esetet az emberek 99%-a nem tud lekezelni rutinból, főleg ha belevesszük azt is, hogy hirtelen azt se tudja hol van, pár másodpercre el is ájulhat, stb... ellenben az automatika folyamatosan az ideális döntést és műveleteket fogja megtenni. -
Tigerclaw
nagyúr
Az érdekelne hogy mennyire van jelenleg felkészítve váratlan helyzetekre, mint egy durrdefekt bármelyik keréken, vagy egy szembe jövő sávból áttérő kamion, vagy ha egy karambol során minket csap oldalba egy másik autó, amitől az árokba mennénk, ha nem reagálunk elég gyorsan.
-
djgeg
őstag
válasz
Stauffenberg #198 üzenetére
Te úgy felfogod egyáltalán, hogy mit írtam? Vagy azt, hogy egyet értek veled, csak a statisztikák amit sorolsz rohadtul nem relevánsak? Mivel arányosítani kell. Az, hogy ennyi meg ennyi halálos baleset van országonként. ÉS? Sokkal több autó is van ott bazz még jó, hogy arányaiban több.
Ki írta, hogy ne költsenek rá? Ki érvelt ellene? Ki a tököm mondta, hogy én nem támogatom? Én aztán nem.
Olvass már...Annyit akartam kiemelni, hogy a baleseti halálozások aránya szürreális, ha nem arányosítod és úgy érvelni, hogy némá kínában mennyien meghaltak autóbalesetben amikor ot él 1-2 milliárd ember kontinensnyi autóval akkor az szürreális....
Azt pedig kb elvárni, hogy majd ez a technológia csetintésre 0 ra csökkenti az autós közlekedésből adódó halálos baleseteket őrültség. Örülhetünk ha csökken majd, mert barmok és balesetek attól még lesznek mindig is.
Ha megnéznéd a statisztikákat, akkor pl arányosítva a közuti balesetek elég nagy része lenne az ami nem az emberi hiba által okozott baleseti tényezők okoztak. -
Oké persze, ebben teljesen igazatok van, egyszerűen én csak nem akarok részese lenni már annak az életnek.
Sajnos a korai mortalitás is része az életnek, az is volt, és az is lesz. Ha éppen nem autóbalesetben, akkor másban..(előző hsz-emből egy "nem" kimaradt sry)
Új hozzászólás Aktív témák
- Dobozos DELL Inspiron 16 Fémházas Multimédiás Laptop 16" -40% Ryzen 7 8840U 8mag 16/1TB FHD+ IPS
- Csőtörés bemérés - Csőtörés Javítás Szakszerűen
- Professzionális vízszerelés 0-24 akár azonnali kiszállással
- Fiorenzato AllGround eladó
- Új Zsír Dell Inspiron 14 7441 Érintős Ultrabook Laptop -25% Snapdragon X Plus 10Mag 16/1TB SSD QHD+
- Samsung Galaxy Tab A9+ 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Bomba ár! HP EliteBook 830 G6 - i7-8G I 16GB I 512SSD I 13,3" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Apple iPhone 14 Pro / Gyárifüggetlen / 128GB / 12Hó Garancia / 88% akku
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14400F 32/64GB DDR5 RTX 5060 Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- ALIENWARE Area-51 R6 Threadripper Edition 1920X
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest