Új hozzászólás Aktív témák

  • unclefucka

    senior tag

    Bevallom, szándékosan tettem magamra céltáblát, de bejött. A "közutálat" miatt így biztosan elolvassátok, amit írok, mondván, na lássuk, mit ír ez a hülye, vele is csak sűrűbben vagyunk.
    Ugye? ;]

    Tehát:
    A cikkben lévő tesztek hasznosak abból a szempontból, hogy objektíven megmutatják, hogy van különbség a veszteséges- és a veszteség mentes kódolás között. Hogy ez mennyire hallható?

    Alapvetés, hogyha meg szeretnéd hallani (találni) a különbséget, akkor tudnod kell, mit és hol keress. Különben csak annyi fog történni, hogy igen-igen valahogy nem úgy szól, de nem tudom, miért, vagy meg sem hallod különbséget.

    Ez az első szükséges dolog. Vagyis hogy ismerned kell a hanganyagot (mit). Ezen kívül nem árt ismerni a veszteséges tömörítő eljárások algoritmusát (hol).
    A két leginkább hallható kódolási rész-algoritmus: a sávszélesség korlátozás és az elfedés.

    A nulladik szükséges dolog az a megfelelő hanganyag, hiszen egy 4/4-es, hardcore-zúzós zene esetében nem fogod megtalálni a különbséget. (túl nehezen)

    A második szükséges dolog a megfelelő hangrendszer. Nem kell nagy dologra gondolni egy jó minőségű fejhallgató közvetlenül rádugva a hangkártyára, minden EQ, csiribiri funkció kikapcsolva, ennyi.

    Innentől egyszerű a dolog figyeld a zenét, különösen a tranziens-jellegű részeket és a lecsengéseket, illetve a háttérben lévő hangokat. Ezeken a területeken nagyon erősen tetten érhető a veszteséges tömörítő eljárások tevékenysége.
    (Persze csak akkor, ha már tudod, mire figyelj)

    Nyilván ha valakinek nem hordoz hasznos információt az, hogy hallja azt, hogy a fúvós hangszeren játszó zenész levegőt vesz, vagy cuppan a szája, ahogy kinyitja azt, vagy a cintányér lecsengése 0,5 másodperccel tovább szól, annak felesleges ez a tesztelgetés. Sőt tovább megyek, valakit ez kifejezetten zavar, mivel elismerem ez néha túlzott intimitás, amire -tulajdonképpen- nincs szükség. Na ez az a terület, ami már-már vallás.

    Csakhogy elmenjünk egy kicsit technikai irányba is:
    Egy CD lejátszásához mekkora számítási kapacitás szükséges? Nagyjából 0, ha mondjuk hozzávesszük a túlmintavételezést, akkor is elmondhatjuk, hogy -nagyon- minimális.
    Mekkora számítási kapacitást igényel egy mp3 lejátszása? 486-os processzornyit.
    Egyből lehet látni, hogy nem kis erőfeszítésbe kerül értékelhető hanganyagot produkálni egy veszteséges adathalmazból, a CD-hez képest; ég és föld.
    Minél hosszabb úton kell a hangnak áthaladni annál több nem kívánatos dolgot fog magára szedni. Mindig a legrövidebb út a legjobb. És ez ugyanúgy igaz arra az útra is, amit a hang digitális úton tesz meg.
    Nem beszélve arról, hogy a veszteséges tömörítés miatt, eleve kevesebb -valódi- információra fog rátelepedni ez a "sok" zaj, torzítás, artifact, stb.

    Más megközelítés:
    Ha az mp3 annyira tökéletes, akkor miért fektetnek időt, energiát, pénzt olyan algoritmusok fejlesztésébe, amik a veszteséges tömörítéssel kódolt hanganyagot jobbá, hallgathatóbbá teszik? (De legalábbis próbálják)
    pl. X-Fi Crystalyzer, Audioquest DragonFly, stb. még ha ezek nem is jók, vagy tökéletesek, de léteznek és az emberek megveszik, bekapcsolják.

    Lényeg:
    A veszteséges tömörítési eljárásoknak van létjogosultsága, nagyon is!

    De csak amiatt, hogy ezért, vagy azért nem halljuk a különbséget ne kérdőjelezzük meg
    - a veszteségmentes kódolás létjogosultságát
    - azt, hogy valaki igenis hallja a különbséget.

    Ezen a téren sem szabad általánosítani! Ahhoz túlságosan különbözünk.

    Akkor válsz felnőtté, amikor a nálad fiatalabbak elől igyekszel eltitkolni, hogy még mindig gyerek vagy.

Új hozzászólás Aktív témák