Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ravail

    senior tag

    válasz bocsika #9402 üzenetére

    Szia!
    Már kora reggel (6 előtt) elgondolkodtam azon, hogy megírjam e neked a véleményemet. Akkor úgy döntöttem, nem, de a kibővített kérdéseid alapján leírom a tapasztalataimat, és a saját véleményemet. Aki nem ért vele egyet, nem kell hogy megkövezzen, elég, ha kifejti a saját véleményét!
    Ventilátor: Alapvetően 2 féle csapágyazással készülnek. Az újabb modernebbek golyós csapágyazásúak, míg a hagyományosak önkenő sikló csapágyazásúak. A golyós csapágyazásúakat fölösleges utólag kenni, annak nem használnak, mivel legtöbb esetben zárt kivitelűek, és a kenő anyag be sem jut a kenési helyre. De ezek nem is a kenés hiánya, hanem az esetleges rossz felületi hőkezelés miatt romlanak el. Ezek kenéssel, olajozással nem javíthatók. Más a helyzet viszont a hagyományos sikló csapágyazású ventilátorokkal. A sikló csapágy -az anyag összetételükről és a gyártási eljárásukról nem írnék- olyan kivitelűek -legalábbis olyannak kellene lenniük- amint úgynevezett önkenőnek hívnak. Elméletileg ezek a tervezett élettartamuk alatt képesek megfelelő önkenést biztosítani. Gyakorlati tapasztalatom szerint az ilyen sikló csapágyat bármilyen eszközben is van, ha egyszer alaposan átitatunk egyszerű, de jó minőségű kenőanyaggal, az élettartama a sokszorosára növelhető. De a még nem kritikusan kikopott, morgó csapágyak zaját is megszünteti, és egész hosszú ideig biztosítja a használhatóságát. Erre a célra kétféle kenőanyagot használok sok éve. Az egyik -ezt alacsony fordulatszám esetén használom, de mondhatni elég ritkán- a szilikon olaj. A másik -és most lehet nevetni!- az összecsurgatott 5W-30-as szintetikus motorolaj maradék és a Wins' kenésfokozó adalék 1:1-es keveréke. Tapasztalatom szerint, az ezzel megkent csapágyak ismételt meghibásodása nem szokott előfordulni. A tiszta olajok, és legtöbb kenőolaj önmagában, valamint a természetes (ásványi és/vagy növényi) olajok azért nem jó ilyen célra, mert "hidegen" fogják a tengelyt, és nehezen, vagy nem indul meg a forgás. Szerintem, ha mást nem, egy kis olaj és WD40 (Wins'-t tartalmaz) keveréke is megteszi, de önmagában a WD40 túl híg a csapágy kenéséhez.
    Akku felújítás: A cella csere önmagában -szerintem- csak a régi, komolyabb elektronika nélküli akkumulátorok esetén lehet eredményes. A mai akku kötegek elektronikája programozott, kommunikál a rendszerrel a rendszerbuszon keresztül. Hogy melyik gyártó milyen védelmet épített be, hogy az programmal átírható e, vagy az elektronika valamelyik alkatrészének cseréje megoldja e ezt a problémát nem tudom. De az elektronika a szabályzásokon és a töltésvezérlésen túl tárolja a töltési és kisütési ciklusokat és egyéb paramétereket is. Ha egyszer a "programozásuk" szerint nem használhatók tovább, akkor a cellák csereéje után sem lesz jó. Az ezzel foglalkozó akku "felújítók" gyártó specifikusan oldják föl ezeket a korlátokat. Arról már nem is beszélnék, illetve nem is fejteném ki, hogy egyes gyártók az elektronikára rejtett mikro-kapcsolóval, vagy más módon is védik az elektronikát. Ezt a védelmet nyilván nem lehet kikerülni a szétbontás során. Aztán hogy ez mit tesz, vagy hogyan akadályozza meg a további használatot, azt nem tudom. És itt az utolsó és az egyik legnagyobb gond: A köteg roncsolásmentes szétszedése, és eredeti állapotra való összerakása. Ez szinte lehetetlen. Erre a gyártó a sok ragasztó használatával, és az indokolatlan méretű ragasztott "fülek" és a szétszedés során törésre tervezett körmök a biztosítékok.
    Elnézés kérek a kicsit hosszú okfejtésért!

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák