Új hozzászólás Aktív témák
-
calocsay
tag
Tetszett a cikk. Mondjuk a Nyomtató működéséhez, hogy miféle "telepítő kazetta" kellett, máig érthetetlen számomra. A Commodore egyik kimondhatatlanul nagy előnye a mai gépekhez az volt, hogy az ég világon semmit se kellett telepíteni ahhoz, hogy működjön. Összedugtad, kiadtad a parancsot és nyomtatott.
-
szalai56
senior tag
Jó lett a cikk.
Ezt is érdemes elovasni -
bitmad
aktív tag
Nem tud valaki egy végigjátszást a Démonok birodalma játékhoz?
-
bitmad
aktív tag
Rengeteg hasznos pc-s programok gyűjteménye c64-re:
http://www.fairlight.to/tools/pc.html
Emulátorok, programozás, convertálás, grafikai és zenei stb. programok. -
dezz
nagyúr
Huh, 1-2 név megint "ütött"...
Akiben erősebb a nosztalgiaérzés (mint örökre elveszett korszak iránti kielégíthetetlen vágyakozás), annak ezek a nevek kész tőrdöfések...
Elképzeltem egy jelenetet: az egyik ember összekuporodva próbálja befogni a fülét, miközben sorra a "nee, neeem!"-et ismételgeti, a másik meg sorolja ezeket a neveket, mint valami súlyos átkokat, miközben ujjával is odamutogatva ad neki nyomatékot.
-
nekem még ausztriából jött a nagy fagyasztóládabevásárlás idején.
kedvenceim voltam: Giana sisters, Pirates!, Defender of the crown, Kings bounty, lazy joe, miner 2049er, montezuma revenge, north&south, paperboy, space taxi, posseidon kincse, wizard of warrior, artillery duel, streetball, commando.
4-5 éves volt a gép, amikor eladtam az összes játékkal (thx Proszolg) és néhány CoV újsággal. sokáig emulátorral játszottam pár éve és annyira tetszett, hogy vettem rendes gépet is. Érdekes hogy most is 15k volt, mint régen
de már nem használom egyáltalán. talán ha lesz szép nagy plazma TV-m odateszem mellé kontrasztnak.kedvenc beszólás volt haveri társaságban:
- a KwikLoad az mit jelent?
- a kwik az a kwik, a load-t meg már tudnod kéne. -
FerroChrom
csendes tag
válasz
Thunderzolee #200 üzenetére
Bizony, én először C64-en találkoztam Sim City-vel. Akkor még nem tudtam, hogy miért jelennek meg kis fekete pontok azokban a nagy négyzetekben, amiket leteszek a földre. Később jöttem rá, hogy azok házak akarnak lenni és én éppen telkeket építettem.
Amúgy nem a CD volt cartridge alakú. Ugyanolyan kerek CD-ket használtak ezekhez a gépekhez is, mint a zenei CD-lejátszókhoz, csak itt egy ilyen tokba (caddy-be) kellett betenni a CD-t, majd az egészet be kellett tolni a meghajtóba. Hol volt még akkor a motoros CD-tálca?
Nekem is van itthon ilyen caddy rendszerű CD-ROM meghajtóm, ami kőkemény 1-szeres sebességgel repeszt.
Mod: Hoppá, kicsit elkéstem a válasszal.
-
copass
veterán
válasz
#27483136 #306 üzenetére
ez szuper kis cucc, mert sokkal többet tud mint egy átlagos c64, lehet bütykölgetni!
c64dtv wiki
demókat is írtak rá, hát elég dúrva.
DTV Odyssey -
bitmad
aktív tag
A C+4 géphez az Octasoft cég adta ki 1988-ban ezt a basic bővítő v7.0 szoftvert cartridge formában.
-
Bithunter
tag
A 80 oszlopos képernyőt úgy valósítják meg, hogy grafikus üzemmódban rajzolják ki a 4 bit széles karaktereket. A rutin kellően optimalizált ahhoz, hogy ne legyen használhatatlanul lassú, gyakorlatilag minimális sebességcsökkenés érzékelhető csak.
Cserébe viszont nem pusztán 80 oszlopos lesz a képernyő, de a szöveg és a grafika tetszőlegesen keverhető (a screenshoton pl. a BitCommander felirat). Továbbá lehetőség van a betűk háttérszínének egyedi beállítására is (mint a PC esetében), persze csak karakterpáronként.
Az eredeti kernalt nem én írtam, csak minimális változtatásokat hajtottam rajta végre, hogy beépíthető legyen felhasználói programokba. Az eredeti megoldás ugyanis a keretrendszerbe épül be, vagyis futtatás után visszajön a kurzor és a gép működik tovább a BASIC értelmezőben a megszokott módon, csak immár 80 oszloppal. -
#27483136
törölt tag
És ezt a "C64"-et ismeritek? [link]
-
ddekany
veterán
Ez az Edge of Disgrace nekem ez elégé sokkoló volt, pozitív értelemben. Jól látom, hogy fejlődtek a C64-es programozási technikák még az utóbbi évtizedben is? Régen persze nem volt még Net, szóval csak néhány demót láttam...
Videót itt érdemes megnézni róla, a minőség miatt: [link]
-
bitmad
aktív tag
Kedvenc klasszikus c64 demó: Blackmail: Dutch Breeze 1991-ből,
és egy mostani demó Booze Design: Edge of Disgrace 2008-ból.Aki nem látta, annak kötelező!
-
bambano
titán
Én írtam adatfeldolgozó programot, ami a 1541-es floppyban futott... minek behordani a biteket a gépbe, felesleges, alapon
Ha már zene: Monty on the run? Joysticket eltörni az olimpiai futáson?
zero page-n felhasználatlan byte-ot keresni, mert azt szerette az egyik címzés?
Megunni a help+-t és átírni a felét? Jó volt az a basic, főleg, hogy a romja alatt volt ram, amihez hozzá lehetett férni. Nyomtató programot tolni a floppy agyába, hogy játszhassunk a géppel, amíg a lassú nyomtató kierőlködi magából a papírt?Megvolt az lsi csíkos rom visszafejtés könyve, ha nem tetszett a rom, átírtuk, nem is egyszer...
meg valaki kerített egy beszélő progit, onnan kezdve minden programunk üvöltve anyázott
Mondjuk nekem spectrumom volt, ott másolóprogram versenyt csináltunk (ki tud rövidebb progit írni), én nyertem 47 byte hosszal
Meg programoztunk sokat ht1080z-t. Galaxy megvan? Átírni az űrhajót grafikus szóközre, mint örökélet cheat?
Szalagavató esti bulija után enyhén gyűrötten elvonatozni a BME-re, mert éppen programcsereberés szombat volt?
-
dezz
nagyúr
Függőleges tengely mentén is ketté kell őket vágni, hiszen egy 8x8-as karakterhelyen van két 4x8-as karakter. De ez "statikus", eleve így vannak megszerkesztve. A vízszintes tengely mentén való kettévágás mehet "raszterból". Az utóbbira azért van rá szükség, mert ugye 256 karakterhelyen csak 16-16 minta-variáció jut 1-1 egymás melletti félre. Így viszont 1-1 negyedre jutt 16 féle minta, ebből már -- megfelelő alsó-felső párosításokkal talán össze lehetne hozni az összes betűt és számot.
-
dezz
nagyúr
Ahhoz azért elég gyors, hogy 4 soronként átírjon egy regisztert, nem? Persze ha a VIC-et ez úgysem érdekli, akkor hiába. Na mindegy, ilyenekre én már nem emlékszem.
edit: de várjunk csak, nem a karakter- v. képernyőmemória (szal ahol a karaktereket azonosító kódok vannak, 1 byte/karakter) átírogatásáról beszélek, hanem a karakterkészletek közötti váltásról! Szerintem nem olvassa be a teljes karaktersor összes adatát (8x40 byte), hanem a karakterkódok alapján szépen folyamatosan olvassa a karakterkészlet-memóriát (ahol a karakterkészlet grafikus adatai vannak). Tehát ha az ennek címét befolyásoló regisztert akár menet közben átírjuk, akkor ez azonnal "kifejti a hatását"...
-
dezz
nagyúr
Karakteres módban pl. raszteres megszakítással minden karaktersor felénél másik készletre váltani, így negyedkarakterenként adódik 16 variáció. Talán ezekből össze lehet állítani a kellő karaktereket. De végülis a GEOS is grafikus módban megy, de azért használható. Elég nagy sebességkülönbség tud lenni egy ügyesen és egy kevésbé ügyesen leprogramozott képernyőkezelés között (asm-en belül, persze).
-
RootRulez
félisten
Nagyon fasza kis szerkezetek voltak ezek... Én is vele kezdtem a "billentyűzetes" játszást
Igaz nem az enyém volt, hanem cimborámé, nekem csak piaci nintendo utánzatra telt 3500FT-értEmlékszem kezdetben 1500 forintot is elkértek a játék kazettákért
Aztán már tucatját lehetett megvenni annyiért...
-
ABnormal
őstag
-
-
oxox
addikt
Jó cikk grat!
....érdekes, hogy sztem a joyok akkor élték fénykorukat (annak ellenére, hogy nem lehetett minőségi darabot találni)...talán mert elképzelhetetlen volt nélkülük a játék/élet....Sajnos az Én első példányom (ami meg is fertőzött a máig tartó játékszenvedélyel) kimaradt belőle (igaz nem is arról szólt)
commodore vc20-at kaptam az NSZK-ból 1986-ban...volt hozzá kazettás magnó, meg hátulról bedugható kazettás játék.....régi szép idők....aztán jött a c64, amiga, enterprise (a szintén gagyi joy-al)
-
-
Bithunter
tag
A felső képen a Wheels nevű op.rendszer van, ami felülről kompatibilis a GEOS-szal, viszont több meghajtót tud kezelni, több ablakos működése van, tudja kezelni a CMD perifériákat SuperCPU, merevlemez, stb.
Az alsó képen az "NC klón" egy saját fejlesztgetés, még igencsak gyerekcipőben. Viszont ez a 80 karakteres képernyő C64, nem C128! -
#84221696
törölt tag
Az egyik legjobb Amiás demo: http://www.youtube.com/watch?v=c5kuYfTCGLg
-
dezz
nagyúr
Jahh, és ugye ne felejtsük el, hogy SID sem került a kistesókba, csak valami jóval egyszerűbb hanggenerátor. Bár, a linkelt demókban meglepően C64 feeling zene megy.
-
dezz
nagyúr
Viszont a C64 színei teltebbek voltak, a +4-esé (meg C16/116-é, amiben ugyanaz a grafikus chip volt) olyan fura fakók. És egyszerre amúgy is keveset lehetett használni a képernyőn. Sőt, úgy emlékszem, C64-en 4-színű karaktermódban több színt lehetett beállítani karakterenként, mint a "kistesókon".
Másrészről nem voltak benne a képben a függőleges csíkok, amiért a C64 nagyobb felbontással küldte a színeket, mint a PAL szabványban előírt.
A sprite-okat valamennyire lehetett pótolni sprite-, pontosabban bob-kezelővel. Persze lassabb és korlátozottabb volt így a dolog. (Asszem, csak trükkösen grafikára használt karakteres módban volt megfelelő a sebessége.)
-
Degeczi
nagyúr
válasz
Reverend #276 üzenetére
igen, volt védett módja is a 286-nak, de nagyon kezdetleges
az igazi előnye a teljesítménye volt: jócskán optimalizálták az utasítások belső végrehajtását, a szorzást/osztást akkori szinten veszett gyorsan hajtotta végrea 386 volt PC-ben az első komoly Intel proci, a korábbiak sokkal fejletlenebbek voltak a Motorola kortársaiknál
-
Degeczi
nagyúr
természetesen a sprite támogatás hiányára gondoltam
játékokban nem a színek száma volt döntő, hanem eza hiány - ez sajnos meg is látszott a +4-es programokonmaga gép egyébként vonzó volt: akkori szinten használható otthoni szövegszerkesztő, táblázatkezelő, jó BASIC, beépített monitorprogram, kellemes kialakítás (sosem kedveltem a C64 shiftelendő cursormozgatóbillentyűit) - de a gyenge játékképesség sajnos betett neki
-
-
dezz
nagyúr
A Commodore történetéhez ezek a gépek és társai is hozzátartoztak:
Ez a Commodore IBM-PC klón vonalának egyik képviselője. A Commodore egyre inkább ezekre kezdett építeni, mert ebben volt a nagy zsozsó, a home computer és Amiga vonalat egyre jobban elhanyagolták, elvonták a fejlesztési pénzeket és a PC-s üzletágba pumpálták. Az első időszerű volt, de az Amigával nyugodtan felvehették volna a versenyt az Apple Macintoshaival. De maguk sem tudták, merre haladjanak. Végül a nagy PC-gyártókkal vívott versenybe és 1-2 ezzel a vonallal kapcsolatos, konkrét, kimondottan rossz üzleti húzásba rokkant bele a cég... Egyébként a bajok többsége egy vezető nevéhez fűződik (még sokáig haragudtak rá a munkatársai és az alkalmazottak), de nem jegyeztem meg a nevét.
A többi Commodore PC-klónt (és sok mást) lásd itt: [link]
-
#31757056
törölt tag
válasz
Bithunter #270 üzenetére
Ez olyan volt min a GEOS, ez talán annak a másolata?
A GEOS jó volt, csak eléggé instabil volt, sűrűn lefagyott, főleg a szövegszerkesztő részben, vagy töltés közben. És gyakorlatilag másolhatatlan volt. Bár a haverom valahogy lemásolta.
Aztán a 2.0 már valamivel komolyabb lett, és ritkán fagyott le. Talán az utolsó verzió amit láttam belőle az a 2.1 volt...
Ez pedig minden idők egyik kedvenc játéka volt nálam anno: Mayhem in Mosterland
-
Bithunter
tag
Ez is C64:
És ez is:
-
Degeczi
nagyúr
válasz
Rickenstein #268 üzenetére
mármint a BASIC-je volt még a C64-nál is gyengébb? az tényleg nem semmi lehetett...
(a procija elvileg ugyanolyan volt, csak lapozási lehetőséggel kiegészítve, h több memóriát kezelhessen)mindenesetre pont most hirdet egyet vki - finoman szólva elszállt áron...
-
Rickenstein
senior tag
No és mi a helyzet a Commodore CBM 720 "üzleti számítógéppel"?
Én ezen írtam az első programom, amiért pénzt is kaptam. Dupla (külső) floppy egység tartozott hozzá. Igazán maszek kis gép volt. Sajnos jóval gyengébb utasításkészlettel rendelkezett a C64-nél, viszont karakteres módban igazán élvezetes volt a tűéles kép (80x25 karakteres monokrom-zöld moncsi)
-
dezz
nagyúr
Volt pl. egy T.A.S.K. nevű játék (ez is az egyik kedvencünk volt), annak teljesen máshogy szólt a zenéje az én (régebbi) és a haverom (újabb) gépén. De az volt a meglepő, hogy még a dallam is más volt, de mindkét "verzió" teljesen jó volt, mintha direkt lett volna, pedig hát nem.
A funkcionalitás nem (nagyon) változott, de attól még ez is fejlesztés volt, csökkentette a gyártási költségeket, így az árat, a kisebb fogyasztás által egyszerűbb tápegység is elég volt, stb. (A VIC-be pl. integrálásra került a környezete nagy része is.)
Ugyanamiatt nem változtattak a lényegi funkcionalitáson, mint a konzolok esetén: elsősorban a játékok miatt... Ne szúródjanak el az időzítések, stb.
Viszont, úgy emlékszem, egy dolog azért változott (a SID mellett): a nem-dokumentált utasítások, amikor a 6510-est 8500-asra cserélték. Ez a demó-kódereknek okozott érdekes perceket. (De lehet, hogy rosszul emlékszem, és ez +4-en volt.)
-
Igen, a 6581 hangerovaltaskor produkalt egy hangos kattanast, egy a Commodore-nal bugkent kezeltek, ezert a 8580-ban mar joval halkabb a kattanas, es ez tenyleg betett a digiplayereknek, amik addig ezt a kattanast hasznaltak
A masik ket valtozas az analog szurofokozat faragasa volt, jobb minosegu, kisebb szorasu alkatreszeket alkalmaztak, viszont ezzel nemileg megvaltozott a szuro hangja is, valamint a hangformak kombinalasat is nemileg maskepp csinaltak, szoval C64-es zeneknel az sarkalatos kerdes, hogy regi vagy uj SID-re keszultek-e.
-
Degeczi
nagyúr
"C64C with new versions of the SID"
asszem panaszkodtak is sokan, h digitalizált hangot lejátszó játékok nem ugyanúgy szólnak az új verzión, mint a régin, mert az a SID-nek vmi nem dokumentált sajátosságát használta ki...
mindenesetre ezek nem lényegi változtatások voltak, hanem nagyjából az a szint, amikor egy processzornak kisebb csíkszélességgel hozzák ki egyébként azonos tudású, csak vmivel alacsonyabb fogyasztású változatát
pl. az i386-ok eredeti állapotukban kerámia tokozást kaptak, aztán a gyártás fejlődésével már elég volt a műanyag tok is - de a felhasználónak ez mindegy volt (hűtés egyikre sem kellett)
-
dezz
nagyúr
Oké, de azért nem csak a doboz változott.
A mobiltelefonokban olyan szintű cuccok voltak még 2-3 éve...
(A CPU talán ma is olyan szintű, csak melléintegrálnak célhardvereket, jó kis SoC [System-on-a-Chip] kialakításban.)
A konzolokban, már ami a belsőt illeti, jelenleg is csak a vinyót lehet nagyobbra cserélni, de attól nem változik a lényegi működésük. (Pedig nagyon jó lenne, ha lenne legalább rambővítési lehetőség...)
-
Oti86
tag
Természetesen volt változás a C64-ben is, de nem olyan mértékű, mint manapság. Az, hogy a chipek száma csökkent, igazából nem növelte a teljesítményét. Egy pentium 1-es gépet nem lehetne eladni manapság, még akkor sem, ha minden rajta lévő chipet egy-ben egyesítenénk. Persze azért hozzá kell fűzni, hogy volt fejlesztés a C64-en is, a külső gyorsítók, és bővítők folyamatosan jelentek meg
Igen talán a konzolokhoz lehetne hasonlítani, bár itt is azért jópár lehetőség van a fejlesztésre, kicsit eltolódott a konzolpiac is a PC-k területére. (természetesen azért, hogy bővítsék a vásárlói kört) -
dezz
nagyúr
válasz
Frost Ashes #257 üzenetére
Csakhogy ez nem teljesen igaz:
"In 1986, Commodore released the Commodore 64C (C64C) computer, which was functionally identical to the original, but whose exterior design was remodeled in the sleeker style of the Commodore 128 and other contemporary design trends. The modifications to the C64 line were more than skin deep in the C64C with new versions of the SID, VIC and I/O chips being deployed—with the core voltage reduced from 12v to 9v." [link]A RAM chipek száma is leredukálódott 8-ról 2-re, egyes addig különálló chipek egy tokba kerültek, stb. Itt látható egy kép az első és az utolsó revíziós alaplapról: [link]
Egyébként, a konzolokkal máig ugyanez a helyzet (lényegi funkcionalitás ugyanaz, csak a gyártástech és a doboz változik). Lásd pl. PS2: 2000-ben jelent meg, tehát jövőre lesz 10 éves, és még ma is megy... A PS3-nak is 10 éves életciklust szánnak. (Gy.k. a PS4 nem 10 év után jön ki.)
-
motorhead
aktív tag
válasz
Frost Ashes #257 üzenetére
Egyszerűen nem volt másra igény, az embereket kielégítette hosszú éveken át ugyanaz a gép. Tette ezt azért,mert nemhogy kevesebb vagy rosszabb, de egyre jobb és szebb programok jelentek meg rá. A programozók egyre profibb dolgokat hoztak ki az adott hardware-ből.
Amigánál ugyanez volt a helyzet. Egyre másra jöttek ki szebb , jobb játékok rá. Mindkét gépnél igyekezték a lehető legjobban kiaknázni a lehetőségeket.Pont ez az amiből itt kisebb "vita" kerekedett itt, hogy ma nincsenek rákényszerítve a fejlesztők, hogy ugyan próbáljunk már meg egy használható és jó sebességgel futó dolgot összehozni a féléves konfigurációra.
De ha ma megnézel egy C-64 re írt alkotást, még abban is találsz fejlődést a 15 évvel ezelőtt megjelent programokhoz képest.
Na ezt hívják kreativitásnak, és maximális hardware kihasználásnak. És nem utolsó sorban profi programozásnak. -
dezz
nagyúr
válasz
Frost Ashes #254 üzenetére
Te miről is beszélsz?
-
Frost Ashes
csendes tag
Számomra még mindig döbbenetes hogy ugyanazt doták piacra több mint egy évtizeden át, amikor manapság napi-heti rendszerességű fejlesztések vannak a számítástechnika-informatika világában.
-
motorhead
aktív tag
Én személy szerint tudok az Amiga klubbról, és rendszeresen látogatom az amigaspirit.hu oldalt.Sőt minden olyan oldalt ami még foglalkozik Amigával. Még az on-line boltok kínálatait is nézegetem. Mindez köszönhető annak, hogy régi nagy rajongásom az amiga iránt csak nem múlt el,hiába PC-zek azóta mióta az 1200-est eladtam.
Felmerül bennem néha,hogy jó lenne venni egy Amigát, de most annyira nem tudom mit lenne érdemes venni, persze sok értelme tulajdonképpen egyiknek sincs, hiszen a jó kis amiga emulátorom ami a gépemre van telepítve az amigasys rendszerével, kielégíti a nosztalgia vágyamat. De. Ha mondjuk egy 1200-est vennék, akkor abba már illő lenne venni egy ppc-s kártyát, viszont úgy látom a kis 1200-esbe csak 200-300MhZ-es ppc kártya van, szemben a mai AmigaOne vagy akármilyen PPC-s CPU-val felszerelt klónoknak amiben graf. kártya (Radeon)és kb 800MhZ-es power pc CPU dolgozik. Viszont azok meg nem eredeti amigák,ésnincs bennük AGA. Szóvel lehet ez csak amolyan ábrándozás marad,mert bármennyire is hiányzik, nincs sok értelme pénzt tenni bele.Legalábbis addig, míg nincs "feleslegesen" meg az az összeg amit megér.
Látom az os 4.1-et a PPC-s gépeken, tényleg klasz. De nagyon lassú víz az egész, és még mindíg nem értem, miért nem jelennek meg rá software-ek, hiszen a portolás már így nem annyira bonyolult szerintem. De ha meg megjelenik, akkor meg ősrégi dolgokat portolnak. -
dezz
nagyúr
válasz
Reverend #237 üzenetére
Egyébként, már az A2000-hez is volt eredeti Commodore gyártmányú 68020 (aztán 68030) procikártya, a '90-ben kijött 3000 meg eleve 68030-assal jött. Az 1992-ben kijött A4000 68030-assal vagy 68040-essel volt választható, az A1200-asban 680EC20-as volt alapkiépítésben. (És persze különféle 3rd party procikártyák minden géphez voltak.) A 68020/68030 kb. a 386-nak felelt meg, a 68040 a 486-nak, a 68060 meg a Pentium MMX-nek (FPU-ban még jobb is volt), esetleg egy alacsony órajelű Pentium Pronak. Szóval, jó ideig tartotta a lépést az Amiga a PC élvonalával. Legalábbis, ami a prociteljesítményt illeti.
Megjegyezném, a kis erőforrásigényű (de fejlett, itt talán nem kell részletezni) OS és programok által jobban ki lehetett használni a memóriát és a teljesítményt.
Igaz, az alapgépek egy idő után -- a kezdeti előny fokozatos elvesztésével -- hátrányba kerültek grafikai és audio-téren, de sokáig ez is kompenzálható volt 3rd party grafikuskártyákkal. Ezek néha eredeti fejlesztések voltak (PC-s chipeket alkalmazva és illesztve), néha PC-s grafikus kártyákat adoptáltak. Bár drágábbak voltak PC-s megfelelőiknél, és a játékok többsége nem is támogatta őket, így nem voltak túlzottan elterjedve.
-
dezz
nagyúr
válasz
Reverend #237 üzenetére
(Nyilván az 32 bites adat 16 bites multiplexálására gondoltál.) Nos, hát éppen ez az, hogy az Intel prociknál jóval olcsóbban egy korához képest igen nagy tudású procit hozott össze a Motorola, ami 1985-ben sem számított elavultnak, sőt... És ami a lényeg: a full 32 bites 68020-on való futtatáshoz nem kellett újrafordítani, neadjisten átírni a programokat -- ellentétben a 8086 [8 bit] -> 80286 [16 bit] -> 80386 [32 bit] váltásokkal... (A 68020 fő újdonsága ebből a szempontból néhány új utasítás és címzésmód volt, amik használata nem volt életbevágó [csak pl. a demókban
-- itt a cache kihasználására is érdemes volt persze figyelni].)
Amúgy is nehéz lett volna egy 1985-ben kijött procit használni egy 1985-ben megjelent gépben.
Igen, állati jó volt 68k asm-ben programozni.
(#242) dabadab: Egy apró korrekció: nem assemblerben, hanem assemblyben (vagy egyszerűen asm-ben). Az assembler a fordító.
(#245) Mania: Az Impossible Missionból a 2-eset linkelted, de az első és eredeti volt az igazi! A 2-eset már mások csinálták (a Novotrade, de attól még nem volt olyan jó).
----------------------------
Akit érdekel még az Amiga, elmondanám, hogy jelenleg is van péntekenként Amiga-klub a "Csokiban", igaz, már kiszorult a büfébe, hiszen csak 10-20-an szoktak (szoktunk, ha van időm lemenni) lenni, és gépet is kevesen hoznak. Inkább csak beszélgetünk (már amikor a szintén ott összejövő, 40-es átlagéletkorú PC-s társaság nem kiabál túl
), illetve scene-rendezvények után megtekintjük a nevezett demókat. Egyébként C64 is előfordul.
Amigára is, és főleg C64-re is meglepően fejlett effekteket felvonultató demók vannak.
Ami talán még érdekesebb lehet: párhavonta vannak Amigás összejövetelek, nevezetesen pl. az AmiCon, ami általában Lázinál kerül megrendezésre. Az ő neve azért fontos, mert többféle újgenerációs Amigája is van, a legújabb AmigaOS-sel, amiket napi szinten használ, többek között munkához is! Akit érdekelnek ezek a gépek, nyugodtan eljöhet legközelebb, ami elvileg mostanában lesz. Itt lehet majd informálódni.
-
eziskamu
addikt
Azt viszont biztosan tudom, hogy egy Z80 kompatibilis procimag búvik meg egy halom olcsó kínai mp3 lejátszóban. Ezek úgynevezett S1mp3 alapú cuccok.
[link]
Persze magát az mp3 feldolgozását egy dsp egység oldja meg, ami közös tokban
/morzsán van a z80-as (felépítését nem tudom, de azt írják, z80-as utasításkszlete van) procival. A kezelőprogi és a fájlrendszer olvasásáét felelős kód fut a z80-on. -
Degeczi
nagyúr
-
Mania
senior tag
1990-ben kaptam egy C64-et. 2db Quick Shot II joy és egy kazettás egység volt hozzá.
Suli után haverokkal meglógtunk a napköziből aztán egész délután előtte ültünk.Többek között Out Run, Impossible Mission , Flimbo's Quest, Operation Wolf voltak a nagy kedvencek.
A gép a mai napig megvan, még működik. -
"Az első problámával kapcsolatban ha kell megadom a PC Word munkatársának az elérhetőségét."
Bocs, de a gyari dokumentacio meg a tobb evtizedes tapasztalat talan valamivel tobbet mond, mint egy ujsagiro velemenye.
Nyugodtan hidd el, hogy a 6502/6510 nem egy szuperskalar processzor volt, sot, meg csak nem is skalar (ami egyebkent nem tul meglepo, tekintve a korat es arfekveset, hanem teljesen normalis), hanem egy tok sima processzor, ahol az egyes utasitasok 2-8 orajelet vettek igenybe (komplett dokumentacio).Ja, es ha az erratanal tartunk:
1. A C64 BASIC-je egyaltalan nem volt konnyen hasznalhato, sot, hatarozottan szegenyes es korlatozott volt, pl. egyaltalan semmit nem tartalmazott a gep hangjanak es grafikajanak a kihasznalasahoz, nem tamogatta a debugolast vagy akar a sorok atszamozasat sem. Viszont ennek abszolut semmi koze nem volt a jatekokhoz, mert azokat assemblerben irtak, mivel a BASIC nem csak fapados, hanem rettento lassu is volt.A ZX Spectrum egyaltalan nem rendelkezett hasonlo kepeseggekkel, mint a C64. Egyreszt mar ranezesre latszik, hogy pl a billentyuzetuk messze nem egy kategoria, de a Spectrumhoz alig volt valami bovitohardver, a hang es grafikai kepessegei sehol sem voltak a 64-hez kepest (mondjuk a nyolc bites vilagban altalaban semmi sem ert a SID nyomaba, es a VIC-et is erosen az elvonalba emelte a sprite-kezelese).
-
fordfairlane
veterán
-
Degeczi
nagyúr
válasz
Reverend #237 üzenetére
persze, hiszen teljesen eltérő generációkról van szó: a 68000-es kortársai az Intel 8086 és 8088 voltak - és ott egyszerűen nem volt miről beszélni, nem egy kategória a két procicsalád tudása
a 286 sebességben már jól teljesített, azonban programozni még azt is szenvedés volt a 68k-hoz képest
az pedig bár igaz, h 1985-re már szép fejlődést mutatott be az i386, azonban még 6-7 évvel azután is drága volt házi használatra: amikor 1992-ben muszáj volt PC-t összeraknom, csak a 386SX volt elérhető áron (és persze a 286-ok, de azt már akkoriban sem volt érdemes)
a 80-as évek végén még óriási volt a kontraszt egy alap Amiga 500 és egy fapados XT között (ami pedig még jóval drágább is volt)
-
Reverend
tag
válasz
Bithunter #231 üzenetére
Sajnos ez a Z80-ra is igaz. Vadászni kell a 4 ciklusos cuccokat: (nop, inc r, ld r,s stb.). egy ld (nn),dd azaz egy 16 bites memória érték 16 bites regiszterbe (BC, DE, HL, SP) töltése 20 órajel! Az összes IX, IY regisztert használó utasítás végrehajtási ideje horror volt (>20 ciklus), ezért nem is használtuk őket. Még jó hogy voltak
-
Reverend
tag
Igazán nem kötekedni akarok, de a 32 bites cím 16 bites multiplexelése nem vívmány, hanem az olcsóság jele. A i386 1985-ben jelent meg, de már 32 bites busszal. A 68000-hez hasonló multiplexelt processzor 24 bites címbusszal a i386SX volt, amit anno mindenki lesajnált ugye. De hogy enyhítsek
: a 68000-es nem volt friss proci, 1979-ben jelent meg. Két apró megjegyzés még a 68000-hez: nem volt MMU benne, viszont volt egy jópofa tulajdonsága: két operandusos volt, az intel egy operandusához képest.
Tehát összességében akármennyire is fáj kimondani, a 68000 elavultabb processzor volt, mint az i386, de nem is egy kategóriában versenyeztek: inkább a 68020 <-> i386 összehasonlítás áll. -
Bithunter
tag
válasz
eziskamu #232 üzenetére
Két hiányossága volt a geoWrite-nak: csak alap DPI felbontással tudott nyomtatni, a magasabb felbontásokat akkor sem ismerte, ha a mátrix nyomtató egyébként támogatta volna, emiatt a nyomtatás minősége enyhén szólva puritán volt. (Volt ugyan meghajtó program lézer nyomtatókhoz is, ami orvosolta ezt a hiányosságot, de ez már nem a halandó emberek kategóriájának szólt, különösen nem idehaza.) Másodsorban csak az angol karaktereket ismerte, és noha volt karakter szerkesztő program hozzá, a kevés számú használható karakter miatt nehézkes volt elhelyezni az ékezetes karaktereket. Én ugyan készítettem hozzá jónéhány magyar karakterkészletet, de ezeket nehézkes volt használni, mivel a billentyűzeten szétszórtan, elrejtve helyezkedtek el, különböző kombinációkban.
Ezek a hiányosságok a geoPublish kiadványszerkesztőre ugyanúgy érvényesek voltak. Pedig ez a C64 képességein jócskán túlmutató, igen impozáns, WYSIWYG kiadványszerkesztő program volt.
Én személy szerint a GEOS leghatékonyabb felhasználását a geoCalc táblázatkezelőben találtam meg, amely szinte mindazt tudta, amit egy korai Excel.
Végső soron a GEOS erejét az adta (az angol anyanyelvűek számára legalábbis), hogy szinte minden program képes volt adatot cserélni egy másikkal. Így C64-en is megvalósíthatóvá váltak olyan "professzionális" feladatok, melyekről korábban csak a PC tulajdonosok álmodhattak. Pl. ha adott volt az ügyfél nyilvántartásunk geoFile-ban, akkor szerkeszthettünk részükre körlevelet geoWrite-ban, melyet geoPaint-ban készült ábrákkal illusztráltunk, végül pedig a geoMerge programmal kinyomtattunk minden címzett részére.
Egyébként meg: http://www.bithunter.eu/geos.htm -
Degeczi
nagyúr
1. attól még valóban hülyeség - mindegy ki írta le először... Magad is utánanézhetsz egy-egy proci adatlapjának. Az "egy órajel alatt több utasítás"-ra csak a szuperskalár felépítésű processzorok képesek - azok pedig csak a 90-es években jelentek meg...
3. nem, de a megfogalmazás valóban szerencsétlen volt. Hiszen nem "az IBM", hanem az "IBM kompatibilis gépek" tudtak ilyesmit Adlib kártyával. Enélkül valóban úgy érthető, mintha az IBM cégé lett volna egy Adlib nevű kártya
-
Degeczi
nagyúr
válasz
Bithunter #231 üzenetére
valóban nagyon ritka volt az ilyen, 65xx-en is tipikusan inkább min. 2-3 órajel kellett a legtöbb utasításhoz (de ez persze címzéstől is függött)
valszeg az egyszerűsége miatt tudott a 65xx alacsonyabb órajelen is versenyképes lenni a Z80-al
mindenesetre hatalmas felüdülés volt utánuk a 68000-et programozni Amigán: helyenként tisztára nem is Assembly, hanem egészen C-szerű volt (pl. posztinkrementálással, ami természetesen az adatmozgatás méretétől függő mértékben növelt), először leesett az állam, h ilyet is lehet...
(pláne, h azt a procit is még a 70-es években fejlesztették ki...)ezért aztán nem is tudtam az x86 alacsony szintű programozását megkedvelni
-
Oti86
tag
válasz
Reverend #230 üzenetére
Hali!
1.
Az első problámával kapcsolatban ha kell megadom a PC Word munkatársának az elérhetőségét. (PC Word-ös cikk alapján írtam ezt a részt.) Inkább vele konzultáld meg.2.
Javítom3.
Nem állítottam olyat, hogy az IBM készítette azt a hangkártyát. Pusztán annyit állítottam, hogy az Alib hangkártyájuk, amit a gépben használtak volt olyan szinten, mint a SID -
eziskamu
addikt
A GeOS mennyire volt használható, ha másra nem is de legalább szövegszerkesztésre?
-
-
Reverend
tag
Bocsi ha már volt róla szó, nem olvastam végig az összes bejegyzést, de:
"(A processzor egy órajel-ciklus alatt több feladatot is képes volt elvégezni, így 1 megahertzes órajelen gyakorlatilag azonos teljesítményt nyújtott, mint a 4 megahertzes Intel 8086)"
Hát izé. Egész pontosan nem tud ez a proci egy órajel ciklus alatt több feladatot elvégezni, csupán arról van szó, hogy a 65xx egy utasítást egy órajel alatt végez el, míg a 8080, illetve a Z80 (pl. Spectrum) eleve 4 órajel alatt végez el egy utasítást. A 8086 meg gondolom elírás, a 8080-ra gondolhatott a szerző. A 4 MHz-es 8086 teljesítménye többszöröse az 1 MHz-es 65xx-eknek.
"Rengeteg játék jelent meg, melyet 1-2 ember is el tudott készíteni, köszönhetően az egyszerű BASIC 2.0 programnyelvnek."
Gyakorlatilag a rendes játékok mind assembly-ben készültek nem basicben, tehát a sok játéknak ehhez semmi köze. Egyébként a Commodore Basic-et a szakma kifejezetten gyengének tartotta. Egyébként legyetek büszkék: a Commodore Basic Microsoft termék
"A minőségi kép és hang szintén a C64 eladási mutatóit emelték. ( Az IBM csak 1987-ben tudott olyan hangminőséget előállítani az Adlib hangkártyájával, mint amire az SID volt képes.)"
Hehe. Valószínűleg nem az IBM képességén múlt, hogy csak 87-ben jelent meg az AdLib, minthogy nem is az IBM készítette azt (AdLib Inc.).
Amúgy jó összefoglaló, Keep goin'!
-
ruti
Közösségépítő
látom tolulnak az emlékek mindenkiben:
A BESZERZÉS:
reggel 5.00 fehér kis polák --> sárga ikarus --> dugi 100 márkás elrejtve anyám cigisdobozában --> hegyeshalom --> bécsújhely --> HUMA überhipermarket --> adóvisszaigénylés a határon --> haza este 23.00zsákmányolt árucikkek: 1 db komplett C-64 konfig, 1 db video lejátszó 2 db eredeti műsoros VHS kazettával, egykazettás sztereo magnó, üres magnókazetták, osztrák csoki
szumma: 4.526 ATSA "GÉP":
magnó...fejállítás...gyorsmásolás kétkazettással
...bővítőkártya!!! ("turbó betöltő"-ahogy akkor hívtuk)
...eredeti gyári játékok kazettán (ha nem értettél hozzá, lehet nem tudtad betölteni a mganóddal...de a haverodéval igen! <> turbó nélkül 290 fordulat, "turbósítva" 11)
...multiplayer egyképernyőn:
Wizard of War (team vagy akár deathmatch !!!)
Pitstop 2 (autóverseny)
Interkarate sorozat (figth)
International Soccer (soccer)gyerekek! ugye pont ezek a műfajok szerepelnek MA IS a video gaming bajnokságokon?
mi ezeket játszottuk pontosan 20 éve, de akkor még nem LAN partinak hívtuk...a játékokról még annyit, hogy nekem MA IS van emulator fent, és legtöbbet a C64-gyel nosztalgiázom...
-
HavocS
senior tag
Giana Sisters, valaki?
-
LackoMester
addikt
bizony a régi szépidök...köszi,nagyon jó kis irás
-
Hát köszönet a remek írásért,jó volt nosztalgiázni.
Én ezen a gépen kezdtem a számítástechnokát,igaz elötte már videoton professzionális computereket javítgattam,és raktam össze,de az más kategória volt.
Igazán a C64 hozta meg a kedvemet ehez a müfajhoz. -
tobal
tag
Nem régóta gyűjtöm, meg nem is sok pénzem van rá, de eddig van két db C64-em (az egyik működik csak) - hozzá magnó, lemezmeghajtó, és mátrix nyomtató -, egy ZX Spectrum, egy Amiga 500 (monitorral), egy Commodore+4, és egy Epson NB3s retro laptop, rajta eredeti német nyelvű DOS-al
-
hocico
tag
kapcsolódó hirdetés itt
-
tobal
tag
Gyoh, elég durván sok hsz van már
Amúgy nekünk is úgy lett az első gépbünk, hogy apuék kimentek Bécsbe trabanttal, és vettek C64-et. Ennek köszönhetem, hogy infós lettem. Azóta is gyűjtöm a retro gépeket.
Egyébként jól mutatja, hogy mennyire fasza kis gép, hogy a newcomer-nek csináltak egy úgymond kiegészítőt 2000 után... nem semmi. -
vviktor1
aktív tag
válasz
eziskamu #215 üzenetére
Pendrive önmagában nem tudja lejátszani a rajta tárolt állományt, és nincs audio kimenete...
Sd kártyás mp3, vagy mp3 discman előnyben
Nemrég egy vintage szintit (Korg Poly800) programoztam fel, annak is kaziról kellett (volna) beadni a programot, helyette megkapta egy mp3 fájlból egy pda-n lejátszva.
Aki még ma is c64/Amiga -zik vajon használja ezt a lehetőséget (programok mp3-ban) ?
A cikken felbuzdulva elővettem a DungeonMaster-t anno Amigán jó sok időt elcsesztem vele de hogy a végén mit is kellett vona csinálni az máig rejtály -
vviktor1
aktív tag
Hehe, közben beugrott, hogy akkoriban egy mp3 player milyen jól helyettesíthette volna a kazettát, nincs fejállás probléma, akkori mértékkel korlátlan tárhely stb...
És igen volt olyan hogy a rádíóban sugároztak egy-egy progit ami fel lehetett venni kazira. -
vviktor1
aktív tag
És aki átfogóbb képet szeretne, itt fellelhető az akkor menő "számtech" folyóirat anyaga a híres Cov (ezt én járattam anno) és társlapjai megjelent számai : [link]
-
Mr. XXL
tag
Kösz a cikket!
Feléledtek az emlékek:
1. Nagymamám hozott németből egy plus4-et, mert kint azt ajánlották (a barmok) magnóval
- egy játék se jött be, polcra fel.
- gimi elsőben kiderült, hogy 3 srácnak is van plus4-e; kiderült, hogy a magnó volt szar
- utána ezerrel floppy, Bard's Tale és hasonló játékok2. Amiga 500
- jöttek a pc-sek örökké csodálkozni, hogy miért nem szaggat a flipper meg hasonlók
- kihagytátok a Revenge játék-sorozatot3. Amiga 1200
- király játékok, terror news, stb
+ külső floppy
+ belső majd külső winchester (kiépítés by Cornelius)És sok állatkodás szombatonként Nagytétényen vagy a Csokonaiban...
Meg asszem kedden ott a Bosnyák tér környékén valami műv.házban.XXL
-
Analog303
tag
Klassz cikk ! Mindig jó megemlékezni a régi szép időkről
Mellesleg a C64 scene ma is él ... és big up! a Newcomer kedvelőinek ;) (a közeljövőben én rákeresnék guglin ...hátha ér némi meglepetés
)
-
atike
nagyúr
Régi szép idők... Anno én egy +4-esen kezdtem és mekkora öröm volt, amikor átnyergeltem C64-re...
Előbb kazi, majd floppy... Wow mekkora csoda volt az nekünk!
-
Devid_81
félisten
Ez szuper cikk volt, orom volt olvasni!
Koszonom! -
raskolnikoff
őstag
Rádión adták a játékot?
-
.:T.H:.
aktív tag
ÉN azt hiszem minden tekintetben nyüstöltem az öreg masinát, minden c64es cuccom meg volt hozzá(sőt tán még 2 gép is megvan valahol),de egy nagyon fontos dolog ki lett hagyva az írásból: The Final Cartridge !!! Ha jól tudom a legelterjedtebb verzió a 3-as volt: [link] Iszonyatosan megkönnyítette az ember munkáját, szinte teljesen olyan volt mint egy mini win. Rengeteg dolgot kezelt, töltési feladatokat nagyon megkönnyítette.ű de aki ismeri annak nem kell leírnom, hisz tudja jól: ha egyszer bedugta a gépbe, többet nem lehetett meg nélküle..
-
Oti86
tag
Kicsit kijavítottam, kiegészítettem a cikket.
Köszönet mindenkinek az észrevételekért
-
Borgi
aktív tag
hi
emlékszem még amikor 5~6 éves voltam akkor ugrották át szüleim ausztriába bátyámmal és vettek egy C64-et
ez is a laposított verzió volt és nagyon imádtunk rajta jáccani, azok a joy-ok meg még midníg megvannak (najó darabokban), mivel az olimpia játékok ide-oda rángatós vezérlése csak úgy ette őket
aztán jött a jó öreg 386 pár pár évvel késöbb
üdv,
Borgi
Új hozzászólás Aktív témák
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Poco F3 - a mindenes, de nem mindenkinek
- Először égett le egy újságnál a GeForce RTX 5090
- Autós kamerák
- Sorozatok
- NVIDIA® driverek topikja
- Honor Magic V5 - méret a kamera mögött
- Milyen légkondit a lakásba?
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- További aktív témák...
- BESZÁMÍTÁS! LENOVO LOQ 15APH8 15 notebook - R7 7840HS 16GB DDR5 1TB SSD RTX 4060 6GB WIN11
- BESZÁMÍTÁS! ASUS TUF A15 FA507NV 15 notebook - R7 7735HS 32GB DDR5 512GB SSD 1TB SSD RTX 4060 6GB W
- BESZÁMÍTÁS! HP 15S-FQ1045NH 15 FHD notebook - i5 1035G1 16GB DDR5 512GB SSD Intel Graphics WIN10
- BESZÁMÍTÁS! AOC 24B1XHS 60Hz FHD IPS 7ms monitor garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! HP EliteDesk 800 G1 TWR brand számítógép garanciával hibátlan működéssel
- DELL Precision 7730 i5-8400H Quadro P3200 32GB 1000GB FHD 17 1 év garancia
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 128GB Starlight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3133, 95% Akkumulátor
- HIBÁTLAN iPhone 14 Pro Max 256GB Deep Purple -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3011
- HIBÁTLAN iPhone SE 2020 64GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3062, 100% Akkumulátor
- Szinte új! 3 Hónapos! Playstation 5 Slim Disc (Lemezes) Kiadás! Garancia: 2027.05.15
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest