Új hozzászólás Aktív témák
-
horush
addikt
válasz
Napfénysüti #53 üzenetére
-
X3B6O0X
aktív tag
válasz
Napfénysüti #51 üzenetére
Mivel tíz perc van éjfélig, és nem hiszem, hogy valaki ez alatt a 10 perc alatt régebbi hozzászólásra válaszolna, ezért nyugodt lelkiismerettel adom át neked a Napirégész-díjat
Congratulations!
-
Napfénysüti
nagyúr
Nagyon durva egy szerkezet, engem is lenyűgözött már régen. Nem bánnám ha még egyszer lenne ezekből valami.
-
enerdzsájzer
tag
Vityazról én is linkeltem párat kicsit feljebb.Az egy nagyon jól sikerült gép.30 tonna saját és 30 tonnát még vihet bármekkora dzsumbújon át.Csak a lánctalp találjon "fogást" a motor még elmegy vízzel is ismét .Extrém gép még: ZIL ,meg a ZIL Borat a kazah nép favágója egy szakadt Zil-el, megy.Lóg a bele de micsoda tömeget visz
Szívesen néznék ezekről egy sorozatot a diszkóverin mert az amerikán loggersz ehhez képest kutyaf@sza
-
neduddki
nagyúr
-
#65675776
törölt tag
-
#65675776
törölt tag
A pontos dátumokat és a pontos adatokat azért nem...
Egyébként az egész csak arra irányult, hogy nem elég elsőnek lenni, használható eszköznek is kell lennie. Mert az SSB(N)-es példa is mutatja, hogy mire az amerikaiak rendszerbe állították a George Washington-t, addigra az oroszok már a harmadik osztálynál tartottak. Igaz, hogy a három osztály 37 egysége összesen csak 104 rakétát hordozott (1962-ig építettek ennyit), addigra az amerikaiak az 5+5 GW és EA viszont töredéknyi fenntartási költséggel 160 rakétát hordozott, amelyek ráadásul mind indíthatóak voltak alámerülve, és még a hatótávolságuk is nagyobb volt. 1968-ig a szovjetek egyetlen további SSBN-t sem állítottak szolgálatba, az amerikaiak viszont nem kevesebb mint 31 egységet építettek és állítottak szolgálatba a LaFayette/Madison/Franklin osztályból... Azaz a világ óceánjain potenciálisan lehetett 41 amerikai SSBN 656 rakétával (amelyek közül akkorra már legalább 15 egységen Polaris A-3-ak voltak, amelyek az első MRV SLBM-ek voltak három nukleáris robbanófejjel) lényegében teljesen autonóm módon három hónapig. Ezt nevezték "41 for Freedom"-nak. Fontos feladatuk volt az elrettentésben, ugyanis nagyságrendekkel nehezebben lehetett őket felderíteni, pláne megsemmisíteni, összehasonlítva a szárazföldi silókkal, vagy akár a bombázógépekkel. Szóval az oroszoknak tízszer is meg kellett gondolniuk mit is tesznek. Az Ő tengeralattjáróik nem sokat értek a való életben 1968-ig... Szóval hiába voltak elsők a szovjetek, nem értek vele semmit. És ez többször is előfordult velük. (Pl rengeteg repülőgéptípust bemutattak a mindenféle díszszemléken, amelyek jó részéről kiderült később, hogy csak pár darab épült belőlük.)
Lenry: Hobbi. Van aki kocsmába jár meg buliba, én inkább olvasgatok.
Egyébként az oroszok mindenféle méretben kísérleteztek ekranoplánokkal, még az An-2-nek is volt ilyen változata (sőt kisebb gépeknek is), bár ha minden igaz csak papíron. (Nem tudom ezt linkelte-e már valaki... [link])
Egyébként meg lehetett volna belőle valami, csak nem biztos, hogy megérte volna a ráfordított költségeket.
-
Lenry
félisten
válasz
#65675776 #42 üzenetére
már vártam, hogy mikor találod meg a topikot, és döntöd romba álmaimat szakmaiságoddal
egyébként nem baj, jó tudni, hogy nem az oroszok töketlensége, hanem valóban technikai korlátok vezették az Ekranoplánt zsákutcába.bár az én elméletem szerint további fejlesztésekkel lehetett volna ebből akármi, hisz nézzük meg, hogy milyen törékeny akármikként indultak az első repülőgépek is
honnan vagy ilyen járatos ezekben a témákban?
-
#65675776
törölt tag
Szép és jó az ekranoplán. Csak több a korlátja és hátránya, mint az előnye.
Gyakorlatilag csak sík terület felett képes repülni. Minimális hullámzást visel el, szárazföld felett meg kis egyenetlenségeket. Emelkedőre már használhatatlan.
A maximális repülési magassága nem haladhatja meg a szárny húrhosszát.
Lassú egy normális repülőgéphez viszonyítva.
Hiába repül alacsonyan, a legegyszerűbb akusztikus és optikai rendszerekkel is felderíthető, akár több ezer kilométerről is (a víz nagyon jól vezeti az alacsony frekvenciás hullámokat).
Ha az emelőerejének akár csak ~10-15%-át elveszti teljesen repképtelenné válik.
Jelentősen magasabb a szerkezet terhelése, mint egy hagyományos repülőgépé, emiatt jóval alacsonyabb a fajlagos élettartama, vagy hasonló élettartam mellett jelentősen nagyobb a szerkezeti tömege (drágábban előállítható).Mindezek miatt csak aránylag nyugodt időjárású beltengereken alkalmazható. Az Atlanti-óceán felett pl esélytelen lenne használni. Nem véletlen, hogy gyakorlatilag csak az oroszok foglalkoztak komolyabban vele, Ők is alapvetően egy helyen használták a pár legyártott példányt. A cikkben linkelt képen látható példány feladata a rakétahordozás volt, aminek éppen értelme nem sok volt, pont az SSB(N)-ek miatt. Csak ugye a szovjetek több szálon futtatták a témát, mert fogalmuk sem volt róla melyik fog beválni. (Ma már tudják, hogy az SSBN, a legtöbb országban ezt egyből tudták. Kitérőnek csak az SSG(N)-ek voltak (rakéta/robotrepülőgép hordozók), osztályként külön ezt gyakorlatilag csak az oroszok fejlesztették. Az amerikaiak a Halibut-ot gyártották csak erre a feladatra eredendően, a további példányok csak átalakított SSN-ek voltak, illetve a START II szellemében négy Ohio osztályú SSBN került még átalakításra. Az amerikaiak inkább a torpedóvető csövekhez méretezték a robotrepülőgépeiket, majd később az SSN-eket eleve erre szolgáló VLS-ekkel építették).
A Projekt 629 (Golf) nem az első "rakétalövős tengeralattjáró". Eleve a kifejezés is elég érdekes, maradjunk annyiban, hogy ballisztikus rakéta hordozó tengeralattjáró (nemzetközileg elfogadott és használt jelöléssel SSB(N) (az N a nukleáris hajtásúak esetén alkalmazott), franciáknál SNLE, mert ugye ők mindenben különcködnek). Szóval nem az első volt, maximum az első eleve ennek készült tengeralattjáró. Az első ilyen kísérleteket még a németek végezték 1944-ben. A világ első SSB-je az a hat Projekt 611 (Zulu) volt, amiket erre a célra átalakítottak. Voltak persze problémák velük, pl csak a felszínről tudtak rakétát indítani (R-11FM Zemlja, vagy ha jobban tetszik SS-N-1 Scud-A), amelyek tüzelő- és oxidálóanyaggal való feltöltése jó másfél órát vett igénybe, addig a tengeralattjáró bizony igencsak sebezhető volt, mert nem igazán manőverezhetett. A Golf-ok esetén is fennállt ez a korlátozás. Szóval elsők voltak, csak éppen egy kb használhatatlan rendszer, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az R-11FM hatótávolsága kemény 150km volt, szóval a feltöltési procedúrát az potenciális célország orra előtt kellett volna végrehajtani. Az R-13 rendszeresítésével ez valamelyest javult (600km hatótávolság), de a Golf 1966-ig csak a felszínről tudott rakétát indítani, utána rendszeresítették az R-21-et, ami már felszín alól is indítható volt, a hatótávolsága kezdetben 1300km volt, amit egy későbbi fejlesztés során 1650km-re növeltek. A DE hajtás hátrányai viszont végig megmaradtak, szóval SSBN-ként meglehetősen használhatatlan volt a rendszer, pláne a korlátozott rakétamennyiség miatt (3db...). Szóval jó dolog elsőnek lenne, csak jelen esetben értelme nem volt.
Az első már majdnem használható orosz rendszer a Projekt 658 (Hotel) volt (1959), az már legalább megszabadult a DE hajtás korlátaitól, de továbbra is csak három rakétát vitt magával. Azokat már előre feltöltve helyezték el a hajón (a kellően agresszív tüzelő- és oxidálóanyag miatt viszont rövid volt az élettartamuk), de indítani továbbra is csak a felszínről lehetett. A három rakéta indításához 16 percre volt szükség.
Az első valójában is alkalmazható orosz rendszer a Projekt 667A (Yankee) volt, 1968-ban. 16db R-27 Zib, amiket alámerülve is indíthatott, és 2400km volt a hatótávolsága. Viszont továbbra is alacsony élettartamú a folyékony tüzelő- és oxidálóanyag miatt. A szovjetek első szilárd üzemanyagú SLBM-je (Submarine Launched Ballistic Missile) az R-31 volt, ami 1980-ban állt szolgálatba a Projekt 667AM fedélzetén. Viszont annyival nehezebb volt az R-27-nél, hogy a rakéták számát 12-re kellett csökkenteni az egyensúly megőrzése végett.
Az amerikaiak teljesen más utat jártak be. Eleve azzal kezdték, hogy kifejlesztettek egy víz alól is indítható, hosszan tárolható szilárd hajtóanyagú rakétát, ami UGM-27 Polaris néven állt szolgálatba. 1000mi hatótávolság, 13t tömeg, egy hajón elfért belőle 16 db. Az alkalmazott hajótest a Skipjack osztályú SSN-ektől lett átvéve, amibe beletoldották a rakétaszekciót (természetesen egyéb módosításokat is végrehajtottak). És ezt állították rendszerbe 1959-ben, George Washington néven. Majd a további fejlesztések során gyakorlatilag csak javult és növekedett a rendszer kapacitása és harcértéke (az oroszoknál többször is történt visszalépés). Az amerikaiak soha nem adták 16 siló alá hajónként, így épült meg az Ethan Allen (Polaris A-2, módosított Washington test, az SSN-es örökségek teljes eltávolításával, alapból SSBN-nek építve) és a LaFayette osztály is (A James Madison és a Benjamin Franklin osztály nem tekinthetőek önálló osztályoknak, a LaFayette továbbfejlesztett változatai, amelyek leginkább az alkalmazott rakétákban tértek el. A Madison volt az első, amelyik megkapta a Polaris A-3-akat, majd az UGM-73 Poseidon (C3)-okat. Ami az utóbbiban érdekes, hogy minden tekintetben nagyobb volt, mint akár a Polaris A-3, mégsem kellett új hajót tervezni hozz, mert a LaFayette hajóteste eleve jókora rátartással lett megtervezve, a Franklinek közül hat megkapta az UGM-96 Trident I (C4)-öket is, amik a Polaris A-2 tömegének több mint kétszeresét nyomták (32500lb helyett 73070lb)! Az Ohio osztály esetén pedig ugye alapból 24-re növelték a silók számát, és eleve úgy tervezték meg őket, hogy mindenféle átalakítás nélkül képesek legyenek fogadni az UGM-133 Trident II (D5)-öket, amelyek a C4-ek tömegének 1,77x-ét nyomták, emellett 3,2m-rel hosszabbak, az átmérőjük pedig 0,31m-rel nagyobb (a C4 tervezésekor alapvető követelmény volt a méretkompatibilitás a C3-mal).
Szóval az amerikaiak építettek összesen három jelentésen eltérő hajótestet (az Allen azért annyira komolyan nem tért el a Washingtonoktól), míg az oroszok lényegében azonos idő alatt nem kevesebb, mint kilenc félét! Látható, hogy az amerikaiak mennyire a praktikusság irányából közelítették meg a témát. Az oroszoknál szinte semmi sem volt kompatibilis semmivel.
Azt hiszem a végére nem gyengén eltértem a témától...
-
enerdzsájzer
tag
válasz
enerdzsájzer #40 üzenetére
-
enerdzsájzer
tag
Ezek a ruszkik tudnak valamit.Azok a gépek még vasból vannak.Van itt még egy gép amit el tudnék képzelni az udvaron: DT-30 [link] , [link] , [link] 710 lóerő és igen az utolsó videón látható hogy a motor vizet nyel,de meg se kottyan neki.Simán kidolgozott magából pár száz litert
Ez a típusú motor van a t-72-ben is.50 tonnás tankot egy lájtos gázfröccsel kicibál a gödörből.
-
Modellbe is elfogadnám! Ha már nem parkolhat a hajóállomáson előttünk.
-
eastsider
nagyúr
nem tudom ismered-e az englishrussiát
sok érdekes dolgot lehet olvasni, látni, el lehet merülni az oldalon
(persze van csomó hülyeség is...
ekranoplan via englishrussia
téma még: [link]
én ilyeneken szoktam elmerengeni:
[link]kegyetlenek ezek az elhagyatott városok
-
Lenry
félisten
-
Psychonaut
veterán
Kettő is.
Mondjuk én visszamennék 25 évet is, kiváncsi vagyok, hogy milyenek lehettek a lakótelepek, a szocreál épületek újonnan, milyenek voltak a ruhák, autók, emberek, stb (nem Mo.-n, SZU.-ban)...
Hihetetlen, hogy mennyi olyan dolog kerül elő, amiről semmit nem tudtam/tudtunk eddig. És még mennyi ilyen rohadhat raktárakban, föld alatti bázisokon, kikötőkben...
-
Lenry
félisten
válasz
Kolondrum #26 üzenetére
Google Earthben keresd meg ugyanezt a helyet.
ott visszább lehet állítani egy korábbi műhold képre, ahol picit keletebbre, a 3 kör alakú betonplacc mellett áll még egy ekranoplán: egy A-90 Orlyonokmeg a parton 5 légpárnás hajó. érdemes lenne ellátogatni egyszer Kaspysk-ba
egyébként ha jól tudom 5 vagy 6 Orlyonok létezik, meg az 1 darab Luny.
a legjobban a protot, a KM-1-et sajnálom, nagyobb volt, mint a Mrija (Antonov AN-225), de összetört, amikor komolyabban háborgó tengerre vitték ki -
Valóban nekem is első gondolatom az volt mi van a háborgó tengeren? Pekhe, az van!
De azért tudnék vele gizdulni a Dunán!
Az a google kép meglepett azt gondoltam h egy ritka rövid ideig létezett különleges orosz csoda! -
caizzz
senior tag
Ló úr is megmondta a frankót az ekranoplánokról.
Lenry: Lesz 3D Lun?
-
Móci
addikt
Tetszetős masina, azért én is elfogadnék egy ilyet húsvétra.
Igaz nincs hang itt, de a videó elég érdekes anélkül is. -
Lenry
félisten
igen.
mert csak sík felület fölött tud kialakulni az a légpárna, ami a levegőben tartja
Ground Effect Vehicle -
Jól értem, hogy egyedül annyi a "gond" vele, hogy csak nyugodt vizeken biztonságos?
-
EczkE
veterán
Jó gép!
-
Nem rossz, rácsodálkoztam! Délután elolvasom a leírását.
-
caizzz
senior tag
http://dl.dropbox.com/u/2306040/lun_blueprint_sampled.png
sajna pontosabb rajzot nem találtam.
-
caizzz
senior tag
"erre idevágsz nekem tíz tucat baromi nagy, minden részletre kiterjedő képet "
Hát igen. Nincs mit mondanom.
"minden überbrutál szovjet fejlesztésű cucc egy lepukkant kültelepen/tengerparton rohad?"
Minden érték rohad a volt Szovjetúnió területén. Eszméletlen dolgokat hagynak meg az enyészetnek. Én spec. gerjedek erre, iszonyat sok milliót el tudnék herdálni abandoned-kalandtúrákra.. Ha lenne rá keret, persze megfelelő mennyiségű vodka társaságában felkeresném az összes ilyen rohadó csodát.
A modellhez meg hajrá.
-
Lenry
félisten
épp azon gondolkoztam, hogy ha lennének a Lun-ról normális képek, megpróbálnám lemodellezni... erre idevágsz nekem tíz tucat baromi nagy, minden részletre kiterjedő képetmiért van az, hogy minden überbrutál szovjet fejlesztésű cucc egy lepukkant kültelepen/tengerparton rohad? (Ekranoplán, Burán (OFF)(ez a program is megérne egy bejegyzést)(/OFF), első rakétavetős tengeralattjáró-szovjetunióbüszkesége)
-
caizzz
senior tag
-
Badman 4ever
őstag
Már pár éve olvastam a Kaszpi-tengeri Szörnyről és az ekranoplánokról és már elsőre is nagyon tetszett a járgány. A Balatonon el tudnék döcögni egy ilyennel.
-
Lenry
félisten
válasz
Cthulhu Dawn #3 üzenetére
sehogy... 3-3,5 méteres hullámmagasságig biztonságos.
cizoe: ezt a bejegyzést nem is láttam EЯ-n
(#5) area_51: nem gazdaságos? negyedannyi üzemanyagot eszik, mint egy hasonló tolóerejű repülőgép, és 100+ tonnát szállíthat. ja meg 550-nel megy.
-
#43960832
törölt tag
Jah, hallottam már ezekről, azt hozták ki konklúzióként, hogy nem gazdaságos az üzemeltetésük, gyakran meghibásodik, és csak nyugodt vízen lehet használni. Érdekes egy szerkezet az egyszer biztos.
Lenry: Nem én találtam ki, valószínűleg a szervizköltségekre értették, nem a fogyasztásra.
-
Gergő_
őstag
akkor ezzel túl lehet élni a 2012-es számú esztendőt?
-
Cthulhu Dawn
őstag
És viharban milyen szépen mehet
!
-
caizzz
senior tag
-
Máris megtetszett.
Köszi a linkeket, elleszek egy darabig velük.
Új hozzászólás Aktív témák
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Honor Magic V5 - méret a kamera mögött
- Milyen légkondit a lakásba?
- Opel topik
- Filmvilág
- Jimmy Choo felel a Magic V Flip 2 dizájnjáért
- Melyik tápegységet vegyem?
- Vezetékes FEJhallgatók
- A lemondást javasolja az Intel vezetőjének Donald Trump
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
- Új/Bontatlan/Garis Google Pixel 9 Peony
- R7 9800X3D/XFX 7900GRE/2x16GB DDR5 6000Mhz/2TB NVMe SSD
- Szép állapot!! Hátlapon kisebb kopások!!! Samsung Galaxy S20 FE SM-G780G/DS - világoskék
- MacBook Air M1 / 2020 / Ezüst / 13" / 256 GB / 8 GB / DOBOZ / GYÁRI TARTOZÉKOK /
- Nagyon szép állapot!!! Samsung Galaxy A13 SM-A137F/DSN - fehér
- Intel Processzorok sok db : Xeon E5-1620V3, Pentium G4400T, i3 6100, i3-4130, i3-2140T
- Samsung 990Pro SSD 4TB
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T480s - i7-8GEN I 16GB I 256GB I 14" WQHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Gombászkönyvek egyben
- Gamer PC - Számítógép! Csere-Beszámítás! I7 6700 / 32GB DDR4 / RTX 2060 / 256SSD+500GB HDD
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest