-
Fototrend
A Toyota cégcsoport napjaink vezető gépjárműgyártója. Eladásokat tekintve első helyen áll a világ autógyártó csoportjai között. Ezt a helyet a hibridautók terén elért eredményinek köszönheti.
A Toyota cégcsoport tartozó márkák és érdekeltségek: Daihatsu, Lexus, Yamaha, Scion, Subaru, Hino, Isuzu, Toyota.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Evil Snowman
őstag
válasz Dani_kp #3988 üzenetére
és @Ragadozó: Anyám 1.0 és az én 1.5 Yaris gépkönyvembe az ajánlott olajoknál 5W30 és 10W40 közötti olajokat írnak.
Saját példa. Nyár elején az autó kapott Eneos Sustina 5W30-at. Az én használati szokásaim mellett (ergo pörgetem) 8500km alatt megevett 1,3 litert, ami számomra nem fasza. Emiatt lecseréltem Motul 8100 X-Cess 5W30-ra és 3200km alatt megevett 0,3 litert.
Cimborámnak van egy 120 lovas YTS, amivel anno gyorsult, pályázott meg szlalomozott. Na hozzá képest én nagypapisan vezetek. Ő például a versenyek alatt 10W60-at rakott a kocsiba és semmi baja.
És akkor a száraz része a dolognak:
"Az olajok egyik legfontosabb jellemzője a viszkozitás ami nem más mint a folyadékokban a belső folyadékrétegek egymáshoz képest való elcsúsztatásnál fellépő -súrlódás jellegű- mozgást gátló ellenállás. A folyadékok viszkozitása a hőmérséklet emelkedésével csökken, csökkenésével nő. Azt az olajat tekintjük értékesebbnek, melynek kevésbé változik a viszkozitása a hőmérséklet-változás hatására. A motorolajok kiválaszásának szempontja is a viszkozitás, mégpedig az üzemi hőmérsékleten mutatott viszkozitás. A mai gépjárművek motorjai 100 C° körüli hőmérsékleten üzemelnek. Mivel a viszkozitás a nem műszaki emberek számára nehezen kezelhető fogalom, ezért a hétköznapi autós számára az SAE (Society of Automotive Engineering -Autóipari Egyesület) úgynevezett viszkozitási fokozatokat definiált a 100 C° -os kinematikai viszkozitás alapján.
Mint látható a kisebb fokozat kisebb viszkozitásnak felel meg. A mai autók túlnyomó többségébe 40-es fokozatú olaj való. A 30-as fokozatú-kisebb viszkozitású- olajat csak azokba az autókba szabad beletenne, amelyek gépkönyve megengedi azt. Más járművekben használva elégtelen lesz a kenés és hanmarabb tönkre megy a motor.
Az üzemi hőmérsékleten mért viszkozitás mellett nagyon fontos jellemzőjük a motorolajoknak az alacsony hőmérsékleten mért viszkozitás. Az SAE erre vezettebe a hideg viselkedésre vonatkozó " téli" fokozatokat. Ez lényegében az olaj szivattyúzhatósági határához tartozó hőmérsékletet adja meg. Azt jelenti, hogy télem mi az a minimum hőmérséklet ahol a még a hideg motor el tudja szállítani az olajat a kenési helyekre.
"
Summázva, azzal nem árt egy 5W30-as előírású motornak, ha megemeli 40-re a meleg oldali viszkozitást, mert nagyobb terhelés alatt is viszkózusabb marad az olaj. Ellenben, ha belerak egy 0W20-at, akkor tuti kinyírja hiszen a minimum előírt viszkozitás meleg oldalon az 30.
Az 5 természetesen maradjon, hiszen hideg indításnál jobb a kénes, mint a 10 esetén.
Végére egy kis hidegoldali összehasonlítás, hideg körülmények között:
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Autós topik
- Külpolitika
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Világ Ninjái és Kódfejtői, egyesüljetek!
- Sorozatok
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Milyen routert?
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest