Új hozzászólás Aktív témák

  • Evil Snowman

    őstag

    válasz Dani_kp #3988 üzenetére

    és @Ragadozó: Anyám 1.0 és az én 1.5 Yaris gépkönyvembe az ajánlott olajoknál 5W30 és 10W40 közötti olajokat írnak.

    Saját példa. Nyár elején az autó kapott Eneos Sustina 5W30-at. Az én használati szokásaim mellett (ergo pörgetem) 8500km alatt megevett 1,3 litert, ami számomra nem fasza. Emiatt lecseréltem Motul 8100 X-Cess 5W30-ra és 3200km alatt megevett 0,3 litert.

    Cimborámnak van egy 120 lovas YTS, amivel anno gyorsult, pályázott meg szlalomozott. Na hozzá képest én nagypapisan vezetek. :DDD Ő például a versenyek alatt 10W60-at rakott a kocsiba és semmi baja.

    És akkor a száraz része a dolognak:

    "Az olajok egyik legfontosabb jellemzője a viszkozitás ami nem más mint a folyadékokban a belső folyadékrétegek egymáshoz képest való elcsúsztatásnál fellépő -súrlódás jellegű- mozgást gátló ellenállás. A folyadékok viszkozitása a hőmérséklet emelkedésével csökken, csökkenésével nő. Azt az olajat tekintjük értékesebbnek, melynek kevésbé változik a viszkozitása a hőmérséklet-változás hatására. A motorolajok kiválaszásának szempontja is a viszkozitás, mégpedig az üzemi hőmérsékleten mutatott viszkozitás. A mai gépjárművek motorjai 100 C° körüli hőmérsékleten üzemelnek. Mivel a viszkozitás a nem műszaki emberek számára nehezen kezelhető fogalom, ezért a hétköznapi autós számára az SAE (Society of Automotive Engineering -Autóipari Egyesület) úgynevezett viszkozitási fokozatokat definiált a 100 C° -os kinematikai viszkozitás alapján.

    Mint látható a kisebb fokozat kisebb viszkozitásnak felel meg. A mai autók túlnyomó többségébe 40-es fokozatú olaj való. A 30-as fokozatú-kisebb viszkozitású- olajat csak azokba az autókba szabad beletenne, amelyek gépkönyve megengedi azt. Más járművekben használva elégtelen lesz a kenés és hanmarabb tönkre megy a motor.

    Az üzemi hőmérsékleten mért viszkozitás mellett nagyon fontos jellemzőjük a motorolajoknak az alacsony hőmérsékleten mért viszkozitás. Az SAE erre vezettebe a hideg viselkedésre vonatkozó " téli" fokozatokat. Ez lényegében az olaj szivattyúzhatósági határához tartozó hőmérsékletet adja meg. Azt jelenti, hogy télem mi az a minimum hőmérséklet ahol a még a hideg motor el tudja szállítani az olajat a kenési helyekre.

    "

    Summázva, azzal nem árt egy 5W30-as előírású motornak, ha megemeli 40-re a meleg oldali viszkozitást, mert nagyobb terhelés alatt is viszkózusabb marad az olaj. Ellenben, ha belerak egy 0W20-at, akkor tuti kinyírja hiszen a minimum előírt viszkozitás meleg oldalon az 30.

    Az 5 természetesen maradjon, hiszen hideg indításnál jobb a kénes, mint a 10 esetén.

    Végére egy kis hidegoldali összehasonlítás, hideg körülmények között:

    [link]

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák