Új hozzászólás Aktív témák
-
peppa
tag
válasz
arnyekxxx #51 üzenetére
Köszi, hogy leírtad, asszem értem és nem is akarom tovább rágni itt offban a gittet, csak jelezném, ahogy már UnA kolléga is írta, hogy ilyenekről szó sincs (hála istennek) az iskolákban, nincs "hittan", meg "erkölcstan", ahol megmondják, mit kell gondolni, vagy hinni. Sok gyakorlati, művészeti tevékenységet végeznek és a már megtapasztalt dolgokat utólag dolgozzák fel fogalmilag, de azt sem olyan módon, ahogy fentebb olvasható.
Saját tapasztalataimról tudok hitelesen írni: amit leírtál attól könnyen agyf*szt kaphat valaki, ha hozzávágnak a semmiből olyan fogalmakat, amiről semmilyen tapasztalata nincs és kalsszikus tudományos módon nincs igazolva. Az érdekes, hogy Steiner nem képzeleg és nem bizonyít, hanem a saját tapsztalait írja le, ezekről alkot elég újszerű/akár riasztónak ható fogalmakat, összefüggéseket és gyakorlati módszereket amiket ki lehet próbálni, ha valaki saját tapasztalathoz szeretne jutni. Ez egy önismereti belső út, aminek az elemeire nem tusz úgy rámutatni, mint egy sejtre a mikroszkópoban, vagy egy kő darabra, de nincs semmilyen külső kényszer sem benne, amit el kellene fogadni saját belátás nélkül. Ezen az úton egyszerűen külső kényszerből nem lehet haladni, ezért is lenne nagy mellényúlás a manipuláció, vagy a szektásodás.
Részemről offolnám az off témát, mert ez ebben a formában szerintem senkit sem visz közelebb semmihez. Mégegyszer, köszi a választ!
-
-
emelhu
aktív tag
-
arnyekxxx
veterán
Ez a a steineri agymenés a waldorf iskolák eszmei alapja
Az antropozófia néhány alapvető tétele a következő:
Az érzékelhető, fizikai világon túl létezik egy érzékfeletti világ is, mely ugyan olyan realitás, mint a fizikai világ.A világ, – beleértve az érzékfeletti világokat is – megismerhető.
Az ember felváltva él a két világban, a világok közötti átmenetet a születés és a halál, valamint az ébredés és az elalvás jelentik.
Az ember egy szabadságra született lény, aki a karma törvényszerűségei által megteremtett élethelyzetekben folyamatosan fejlődik.
Az érzékelhető világ, az emberiség, a Föld, a Naprendszer és az egész világegyetem, és az érzékfeletti világ is, folyamatosan fejlődik.
Az antropozófiai megismerés útján haladók számára ennek a fejlődésnek a törvényszerűségei megismerhetők.
Az érzékfeletti világok lényei állandó kapcsolatban vannak a fizikai világokba inkarnálódott emberekkel és hatnak a fizikai világ folyamataira, miközben az emberiség fejlődésén munkálkodnak.
Az emberiség fejlődéstörténetében a legfontosabb esemény Krisztus földi megjelenése és a Golgotán történt események.Az antropozófia tényként fogadja el egy érzékfeletti világ létezését, éppen úgy, ahogyan a modern tudomány és a modern emberek tényként fogadják el a fizikai világot, annak lényeit és eseményeit. Maga az antropozófia pedig egy olyan megismerési út, mely úton haladva az ember megismerheti ezt az érzékfeletti, szellemi világot, annak lényeit, folyamatait és eseményeit. Rudolf Steiner ezt a következő szavakkal fogalmazta meg: „Az antropozófia egy megismerési út, mely az ember lényében lévő szellemiséget a világmindenség szellemiségéhez kívánja vezetni.”
Azok, aki ezen a megismerési úton járnak, tehát olyan emberek, akik az ember és a világ mivoltára vonatkozóan nem fogadják el kizárólagosnak a fizikai, anyagi észlelés eredményeit és ezért a világra vonatkozóan további kérdéseket tesznek fel. Ezekben a kérdésekben megjelenő megismerési vágy olyan erős, hogy Steiner fogalmazása szerint ezek az emberek ezt olyan „életszükségletnek érzik, mint az éhséget és szomjúságot”.
Azokat az ismereteket, melyeket az antropozófia közvetít, nem lehet a fizikai és anyagi világ eszközeivel és folyamataival megszerezni, így azok is, amiket Steiner a műveiben, előadásaiban közölt hallgatóival szellemi kutatással, szellemi módon szerzett ismeretek. Ez nem is lehetséges másképp. A fizikai észlelésre és az intellektuális tevékenységre alapozott modern tudomány azért nem képes ennek a világnak megismerésére, mert miközben megvannak a természetes határai, ezt a határt nem tudja átlépni. Nem tud átlépni a határain, mert azt gondolja, hogy a fizikai észlelés határával minden észlelés határa is adott. Ugyanakkor az antropozófia megadja az ember számára a fizikai határok átlépésének képességét. Steiner ezt a következő példával szemlélteti: „A hal a víz határáig úszik és ott vissza kell forduljon, mert nincsenek olyan szervei, amelyekkel a vízen túl is élhet. Amikor az ember a fizikai szemlélet határához jut, akkor felismerheti, hogy útja során olyan lelki erőket szerzett, melyek segítségével élhet abban az elemben is, melyet a fizikai érzékelés nem fog fel”.
Az antropozófiai megismerés útján haladva felismerjük, hogy az embernek ma szüksége van az érzékfeletti világ megismerésére is, mert a fizikai megismerés módszereivel érzékelheti a természeti világ nagyságát, szépségét és bölcsességét, de ez a világ soha nem ad választ neki a saját mivoltát érintő kérdésekre. Nem véletlen, hogy ma minden emberi lélekben, kivétel nélkül, ott szunnyad a vágy a magasabb világok megismerésére, még akkor is, ha ezt tagadja. Aki ezt a vágyat és a nyomában felmerülő kérdéseket nem olthatja ki a lelkében, és nem bódítja el magát az érzékelhető világ intellektuális elméleteivel, annak lehetősége van arra, hogy a világ szellemi megismerésének útjára lépjen és választ kapjon arra a kérdésre is, hogy ki is vagyok én.https://antropozofia.hu/az-antropozofiarol/
-
peppa
tag
válasz
Gargouille #34 üzenetére
Ezzel sajnos egyet tudok érteni. Egyre több helyen messzire kerülik a különböző nehézségekkel diagniosztizáltakat, ami nem jó dolog. Sokszor jobban járnának azzal a családdal, aki vállalja, tudja és felelősen kezeli a gyerek nehézségeit, mint azzal akinek nincs diagnózisa, cserébe lehet neki is vannak hasonló vagy még olyanabb nehézéségei, de a szülő teljesen felkészületlen.
-
peppa
tag
válasz
arnyekxxx #45 üzenetére
Még nem értem mire gondolsz, de ez nem biztos, hogy baj.
Azt látod, hogy olyan világképet kapnak, olyat mondanak, vagy tanítanak, ami károkat okoz? Csak mert az "alap működési elv"-ről 10 ember 10 féle választ fog mondani, ez biztos!
Az alap működési elvnek mi lehet jobb próbája, mint hogy általános/középiskola végén mennyire lesznek alkalmasak helytállni felnőttként, hogy tudnak beillszkedni egy közösségbe, milyen motivációkkal, milyen morális alapértékkekkel rendelkeznek, mennyire lesznek önállóak, kitartóak, nyitott gondolkodásúak, emaptikusak, kreatívak stb..
ha ezekben jók a visszajelzések, tapasztalatok, akkor mit nem veszünk figyelembe, amiben megmutatkozik a szektássági probléma?Egy megosztó példaként a médiahasználat kérdése. A suliban ugyan nem használnak kütyüket, de a szülők osztályonként meghozhatják a saját megállapodásukat, hogy mit tartanak helyesnek pl.: a kütyü nem a sátán, a gyerekek tudják és látják, hogy van ilyen, nincsenek letiltva róla, de nincs sajátjuk, nem ez a fontos, a gondolataik nem ekörül forognak és a család, a munkaidő után nem ezzel tölti az idejét. Akinek ez a minőség fontos, azt egy ilyen közegben meg tudja valósítani, akinek pedig nem annyira, az lehet, hogy otthon kütyüzik valamenyit, de nem hozza be az iskolába.
Ezt elvileg meg lehet ítélni, hogy jó vagy rossz, meg a gyakorlatban ki is lehet próbálni és végül le is lehet mérni, hogy ettől éri-e őket valamilyen hátrány felnőttként. Akkor máris nem csak elméleti lesz a dolog.
-
válasz
cinemazealot #47 üzenetére
Ha megoldja, akkor máris tanult valamit
-
Nem lehet, hogy megint csak használni kéne tudni azt az eszközt, és megfelelően korlátozott OS-t adni a kijelzős cuccra?
Meg az tök jó, hogy könyv, de akkor azok a feladatok, amik információgyűjtéssel járnak? -
-
Diopapa
addikt
válasz
Gargouille #2 üzenetére
Remarkable pont jó lenne erre a célra
-
peppa
tag
válasz
arnyekxxx #33 üzenetére
Nem provokáció akar lenni, tényleg érdekelne, hogy milyen tapasztalatból jutottál erre a szekta véleményre? Én úgy látom, hogy itt a fórumon aki kritikát fogalmaz meg az valakinek a vélményére, élményére, információkra alapoz, nem a saját tapasztalatára.
Szerintem rendszer szinten az eredményre érdemes kritikát megfogalmazni, nem pedig valaki másnak a véleménye (cikke, éléménye) alapján. Ez tudja validálni, vagy érvényteleníteni ezeknek a létjogosultságát, nem pedig a személyes tapasztalat nélküli gondolatok.
Az ilyen iskolában végzett gyerekek milyen skillekkel végeznek, hogyan tanulnak tovább, hogyan állják meg a helyüket az életben? Mit jeleznek vissza munkáltatók? Hány gyerek jár szívesen iskolába és hány nem, hány szülő csalódott a végén, hány nem. Lehet beszélgetni olyan gyerekekkel, akik végeztek, hogyan beszélnek, milyenek lettek. Egy hagyományos iskolába való továbbtanulás milyen élmény volt stb...
Én elég sok ilyennek utánamentem kb 10 éve és nekem nagyon pozitívak voltak a tapasztalataim. Találkoztam olyan tanítókkal is, akik igen vaskalaposak voltak, de az ellenkezőjével is.
Ami nekem önmagában nagyon érdekes, hogy Steiner kb 100 évvel ezelőtt szándékosan nem adott egzakt leírást arra, hogyan kell működtetni egy ilyen iskolát. Olyan alapokat adott, amikkel az alapértékeket megtartva a kornak megfelelő módokon újra és újra meg lehet és meg is kell teremteni az oktatást. Ez maga művészet, nem csoda, ha a Waldorf iskolákban van némi káosz, mert olyat akarnak megvalósítani, amiről senki sem tudja, hogy pontosan hogyan kell :-)
Szerintem logoutban kb 15 év tapasztalatát a témában elég hosszan tudnám csak leírni. Nem tudom mennyi értelm elenne.
-
-
peppa
tag
Ez egy ember egyéni véleménye, ami akár lehet igaz is, meg az is lehet, hogy valami másról gondolja, hogy ADHD. Nehezen tudom elképzelni, hogyan valósítható meg ha 10%-nál jelentősen több a speciális figyelmet igénylő gyerekek aránya. Lehet, hogy van egy-egy osztálytanító, aki nagyon jó ebben és többet bevállal, vagy egy-egy osztály, ahol ezt nem jól mérték fel, de az vissza is üt elég hamar. Nekem nem ez a tapasztalatom, sokkal inkább azt a trendet látom (főleg Budapesten), amit Garguille említ, hogy menekülnek mindenféle diagnózistól SNI, BTM, első sorban a nagyobb nevű intézmények, mert ők megtehetik. Egy vidéki iskola egészen más cipőben jár.
-
Alaaf Pi
senior tag
De van, amit szoftveres fícsörrel meg lehet javítani. Pl. Kémiai reakciók lezajlását molekula szintű 3D modellezéssel szemléltetni, vagy kristályok növekedését, kristályhibák terjedését, de akár épületek felépítését, csaták lefolyását bemutatni könnyebb, mint szövegesen, vagy csak egy statikus, minden rajta, mint a szabásminták síkbeli ábrán.
-
nevemfel
senior tag
-
cucka
addikt
A qubit az a tudományos újság, ahol ha elolvasol egy cikket, akkor hülyébb leszel tőle, mint előtte voltál.
Valójában az egész ide idézett qubites szósaláta nem állít semmit. Felkapott, érzelmeket kiváltó témákkal (oltások, guruk, stb) ijesztgeti az olvasót feltételes módban, mindent megtesz, hogy negatív érzületet váltson ki, de kínosan ügyelve rá, hogy ne írjon le semmit állító módban, mert az már perelhető lenne.
Ez ugyanaz a legalja kategória, mint bármelyik politikai lejárató cikk, igazi legalja kategória, az újságírás segglyuka. Na ez a qubit.
-
-
azbest
félisten
válasz
arnyekxxx #27 üzenetére
Az írásból úgy tűnik, hogy egy nagyon jó képzés tud lenni, kivéve akkor, amikor megszállják a gyökerek. A gyökerek pedig köztünk vannak. Ugyanezt nagyrészt a normál iskolákra is el lehetne mondani, ott is rengeteg kontraszelektált ember dolgozik és a szülők közt is vannak retardáltak. Újabban meg nem csak feudaluzmus, hanem az egyház is egyre jobban belefolyik.
-
arnyekxxx
veterán
Vagy te is szektás vagy, vagy nem tudod mi és hogy működik a Waldorf.
https://qubit.hu/2021/12/07/waldorfos-vagyok-de-tudok-olvasni
Hagyományos értelemben vett tankönyv sokáig nincs; a gyerekek arc nélküli Waldorf-babákkal játszanak, míg a tévé, a mobiltelefon, a számítógépes eszközök és velük együtt a képernyő, a mozgókép, az online világ és játékai pedig a felső tagozat végéig vagy akár a gimnázium kezdetéig is nagyjából tiltólistán vannak. Problémát jelent a műanyag játékok használata és a húsevés is, és egyes szülők Rudolf Steiner, a Waldorf eszmeiségét megalapozó szellemfilozófus tanait is úgy értelmezik (félre), hogy a gyerekkori kötelező oltások is veszélyesek. Nem csoda hát, hogy a volt waldorfosok közül sokan mondják, hogy osztálytársaik vagy akár ők maguk sem kapták meg a gyerekkori kötelező oltásaikat, ami után semmi meglepő nincs abban, hogy a koronavírus elleni oltást ellenzőkről is gyakran hallani waldorfos körökben.
A „Waldorf-terror” aztán odáig tud fajulni, és ezt szinte minden a Waldorfot ismerő interjúalanyom megerősítette, hogy ezeknek az iskoláknak az élére könnyen kerülhet olyan „guru típusú” személyiség, aki „elszektásítja” az iskolát, és a maga manipulatív személyiségével maga köré gyűjti az őt csodáló szülőket és pedagógusokat - ami lássuk be, nem túl bonyolult, ha figyelembe vesszük, hogy a Waldorf szellemisége miatt könnyebben bukkannak fel a környékén az ezotériában, a spiritaualizmusban és hasonló transzcendens tanokban hívő, azokba kapaszkodó emberek. Az ilyen önjelölt vezetők aztán könnyen terrorban tudják tartani az őket nem követő szülőket, akik egyszer csak azt érzékelik, hogy egyre kevésbé látnak bele abba, hogy az iskola milyen elvek és elképzelések mentén hoz meg döntéseket, miért küld el tanárokat vagy miért nem vesz fel olyanokat, akiket a szülők támogatnának, hogy csak néhányat említsünk egy vidéki Waldorf-iskolába járó szülő panaszaiból.
-
janeszgol
félisten
válasz
Gargouille #2 üzenetére
Ez tényleg egyszerű lenne, de ehhez túl buta a magyar. Buták a politikusaink, a tanáraink, a szakértőink. Aztán csodálkozunk, hogy buta az átlagember is.
-
Gargouille
őstag
Nem kell sokat lapozgatni, ha még emlékszel rá a suliból "nyissátok ki a könyvet az X-ik oldalon..." aztán arról beszélnek 15 percig, nagyjából így szokott menni ez. Már amennyiben használnak könyvet az órán, mert sokszor a táblára írnak nekik, ők meg füzetbe dolgoznak. Egy e-book-al remekül megoldható lenne szerintem.
-
peppa
tag
Anélkül, hogy végtelen szitokrengeteget indítanék el: a Waldorfban a gyerekek írják a saját tankönyvüket. Üres füzetet visznek, amibe maguk dolgozzák ki a témát, van amit otthon. Az iskolai munka többnyire tevékenységből áll. Ez 100 éve létezik, Magyarországon is több, mint 20 éve, a világ legtöbb országában jelen van, vagyis lehet bőven adatot szerezni az eredményességéről.
-
Tasunkó
őstag
A könyv se mindenre garancia. Múltkor letöltöttem egy könyvet a tartószerkezetekről. Semmi sem változott. Már az első ábránál összekeverték a az ábrákra vonatkozó magyarázatot,és ugyanaz a motyogós szar szöveg mint régen, még véletlenül sem lehet érteni, úgy kell megfejteni, mint a Twin Peaks-et. Inkább megcsinálom saccra, mint ilyen képtelen emberek könyveit olvasni. Amúgy ha nem lenne házifeladat, akkor nem kéne hazacipelni a könyveket, és az iskolában kellene tanítani, nem pedig kiszerveznék a szülőnek.
-
azbest
félisten
-
arnyekxxx
veterán
a könyvcipelésre több mint egy évszázada van megoldás, csak engedni kellene
Csele összeszedte a lapokat, amelyek nála a könyveket helyettesítették, mert Csele gigerli volt, és nem pakolta a hóna alá az egész könyvtárát, mint a többi, hanem csak a szükséges lapokat szokta volt elhozni, ezeket is gondosan elosztva összes külső és belső zsebeiben
-
Illetve ha már képernyő, meg papír verseny van, akkor lehetett volna végletek helyett aranyközépútban gondolkodni. Mondjuk valami e-ink alapú ekönyv olvasó szerkezettel simán ki lehetett volna ütni a fókuszvesztés problémáját...mert azon aztán nincs facebook, meg tik-tak, meg instafluenszer... De itt megint egy kevésbé tájékozott csoport döntött...feltalálták a kereket.
-
azbest
félisten
"Külön örültek annak, hogy ha este csinálnak házit, könnyebben alszanak, mert nem kijelzőt néztek."
A finneknél nincsen házifeladat.
Ráadásul angolul nem ezt mondja.
"And if you have to do homework late at night, it's easier to go to sleep when you haven't just been looking at a device," Warro said.
Ha késő este kell csinálni házit, akkor könnyebb elaludnia. Bár lehet arra gondol, hogy könyvön kényelmesebb lenne aludnia, mint laptopon. Már ha kapna házit.Másrészt a finneknél mintha nem lenne szokás hazahurcolni a könyveket. Ezért sincs házi.
Ja mondjuk oké, ha ez a település visszatért a porosz rendszerre, akkor nem szóltam. De nem ez a normális.
-
Gargouille
őstag
Nagyon nehéz kérdés, ebben egyetértünk, mivel itt a szellem már ki lett engedve a palackból, azt oda visszagyömöszölni nem nagyon lehet. Az életünk - tetszik vagy sem - teljesen az internet, az informatika és a mobil köré épült ki, ezek nélkül gyakorlatilag összedőlne a civilizáció rövid úton.
A gyerekeket nem nagyon lehet "leszoktatni" róla, hiszen:
1. Ezt látják az egész felnőtt társadalmon, ez a minta
2. Maguk is értik pontosan az előnyeit, a lehetőségeket, amiket biztosít
3. Ebbe a közegbe születtek már bele, ebben kell érvényesülniük is majd, ha felnőnekAhhoz, hogy a következő generációk ne legyenek ennyire rágyógyulva, ahhoz bizony a most felnőtt generációnak kellene visszaköltöznie részben az analóg világba (ami szerintem is lehetetlen) és olyan világot teremteni, ahol nem a digitalizáció az érvényesülés legfőbb útja / eszköze.
Az iskolai mobiltiltás szerintem egy pótcselekvés, olyan intézkedés, ami leginkább a rendszer tehetetlenségét mutatja. Nem a mobilokat kellene szerintem kitiltani, hanem teljesen újragondolni az egész oktatást. Lassan fél évszázada, hogy általános iskolába jártam, de a gyerekeim még mindig ugyanazokat az értelmetlen szövegeket kell, hogy bemagolják, mint amiket nekem kellett akkor. Közben meg a világ - amiben majd a kölköknek helyt kell állniuk - már teljesen megváltozott.
-
cucka
addikt
Szerintem ez abszolut rossz megközelítése a problémának, hogy tech kütyükkel majd feljavítjuk az oktatást. Az oktatásban nincs semmi, amit szoftveres fícsörökkel meg lehetne javítani.
A kőműves amikor hazamegy a munkából, akkor nem azért nem a révai nagylexikont lapozgatja, mert nehéz benne keresgélni, és sokat kell lapozgatni.
Ha belegondolsz, mindenkinek ott van a világ összes tudása a zsebében a telefonján, aztán mégsem lett mindenki sokkal okosabb, tájékozottabb. Fillérekért lehet e könyv olvasót venni, mégis egyre kevesebbet olvasunk átlagosan.Egyszerűen azt látom, hogy ezek a digitális oktatási dolgok ugyanazok, mint amikor a teleshopban Horst Fuchs megpróbál meggyőzni arról, hogy vegyél meg valami terméket, amiről eddig nem is tudtad, hogy szükséged lenne rá. Ugyanígy sózzák rá a cégek az oktatási rendszerekre a digitális táblát meg a digitális oktatást meg a digitális lófaszt.
És senki se meri feltenni a kérdést, hogy amúgy ezek hatékony eszközök? Jobb lett az oktatás színvonala ezektől? -
cucka
addikt
válasz
Gargouille #10 üzenetére
Persze, ez tökre igaz, de most azzal, hogy a szülők is egy képernyőn keresztül élik az életüket, ezen lehet keseregni, de megváltoztatni nehéz. Mert hát olyan fasiszta rendszert senki se akar, amiben egy állami intézmény osztja be a felnőtt állampolgároknak, hogy mennyi időt tölthetnek a tiktokon.
Amit csinálni lehet, az első körben felismerni, hogy probléma van, és ezt széles körben elhinteni az emberek között.
Például szerintem nemrég az iskolai mobiltelefon tiltás az egy pozitív fejlemény. Nem csak önmagáért, hanem azért is, mert egy csomó figyelmet irányít a problémára. -
emelhu
aktív tag
Nekem az a tapasztalatom, hogy jól megfér egymás mellett a könyv és a tablet (könyvolvasó).
Csak mint mindent, itt is úgy kell dönteni, hogy mindig azt használjuk, ami célszerűbb, optimálisabb.
Tapasztalatom szerint ha alap tudományt kell tanulni, akkor a könyv a hasznosabb. Lineáris, de a tervezett módon vezet be az alaptudásba, amit mind ismerni kell.
De pl. referencia vagy példa megismerésére mindenképpen a képernyő az alkalmasabb, mindenhol ahol a tudás-szilánk megismerésekor több link vezet több irányba és nem egyértelmű, hogy a problémamegoldásban melyik irány az ideális, ez feladatonként, más-más célok esetén különböző.
Vagyis, a tankönyv az legyen tankönyv... de ne is kelljen cipelni oda vissza (haza-iskolába).
Az iskolában a tanár beszéljen és magyarázzon. Ne könyvet olvassanak. Azt otthon, elmélyülten tegyék (nem a suliban zajban, vibráló környezetben), mert az meg olyan műfaj.
De az iskolában meg ha feladatlapokat kezelnek, ahhoz egy IT eszköz milliószor alkalmasabb. -
Jo is lesz, egyetlen digitalis eszkoz helyett megint tobb kilonyi konyvet cipelni az iskolaba...
-
moma
őstag
Szerintem az lenne a jó, ha ez nem lenne egységes. Szóval, hogy az iskolák egy része a könyves utat követné egy része, meg a minden IT-t. Lehetne valami köztes is.
És lehetne figyelni, hogy melyik társaság miben erősebb. Mert szerintem nem az lenne az eredmény, hogy egyik jobb a és a másik rosszabb, hanem másfélék lennének. Ami meg egy társadalomban alapvetően jó.
Szerintem amúgy a papír könyv tutira erősítené a memóriát. Mert nem kereshető a szöveg, szóval az agy rá lenne utalva jobban az emlékezésre.
(nyilván ez náluk elképzelhetetlen, ahol az a cél, hogy minden központilag legyen előírva)
-
Gargouille
őstag
Az első felével teljesen egyetértek, a másodikkal, nem:
"A felnőttnek van döntési joga, a gyereknek nincs. Továbbá a felnőttek felelősek a gyerekek neveléséért. Szóval nekem felnőttként ne mondja meg senki, hogy nézhetek-e tiktokot vagy pornót, de egy gyereknek meg igenis mondják meg a felnőttek, mert felnőttként a mi felelősségünk belátni, hogy ezek a dolgok károsak."
Ebben érzek némi logikai ellentmondást. Egyfelől ugye a "te döntésed" vagy sem az, hogy a képernyőn függsz de a végeredmény mindkét esetben ugyanaz, bámulod a képernyőt. Az is megint egy messzire vezető történet, hogy valójában mennyire a te döntésed az a döntés és mennyire vagy "manipulálva" benne.
Másfelől akármit is tanítasz egy gyereknek, a saját tapasztalatom az, hogy a gyakorlatban többet nyom a latba, hogy mit csinálsz, ő milyen példát lát tőled. Van is ez a közmondásunk, hogy "vizet prédikál, de bort iszik". Egy gyerek nem hülye, csak még tapasztalatlan. Ha a gyerek azt látja, hogy amit te tanítasz neki, annak szöges ellentétét csinálod, akkor csak hiteltelenné fogsz válni előtte és az a minta fog berögzülni, amit tőled lát, hiszen bármit is papolsz, az mérvadó, amit teszel.
-
Garada
őstag
válasz
Gargouille #2 üzenetére
Annak idején azt hittem, hogy az Ebook olvasók szélesebb körű megjelenésével az oktatás lesz az első, ahol nagyot robbanhat egy ilyen kütyü, sajnos ebből (sem) lett innováció hosszú idő alatt sem itthon.
-
cucka
addikt
válasz
Gargouille #5 üzenetére
Igen és nem. Nyilván a felnőttek agyára is hatással van, de
- Amit gyerekkorból hozol, az elkísér egész életeden át. A személyiséged, a traumáid, a skilljeid, mind ebben gyökereznek. Szóval a gyerekeknél minden káros hatás hatványozottan fontos, és egész életükre kiterjedő problémákat tud okozni.
- A felnőttnek van döntési joga, a gyereknek nincs. Továbbá a felnőttek felelősek a gyerekek neveléséért. Szóval nekem felnőttként ne mondja meg senki, hogy nézhetek-e tiktokot vagy pornót, de egy gyereknek meg igenis mondják meg a felnőttek, mert felnőttként a mi felelősségünk belátni, hogy ezek a dolgok károsak.
-
válasz
Gargouille #5 üzenetére
Szüleimen is látni, a covidban nagyon ráfüggtek a FB-ra és azóta figyelemzavarosak például, nem tudnak annyira koncentrálni dolgokra, órákig tudják görgetni viszont a FB-t.
-
válasz
Gargouille #2 üzenetére
És én még azt hittem, hogy ez jobb lesz a jövőben, de nem. Leszakadt a hátam sokszor a 90-es években is, és most sem jobb a helyzet, úgy látom...
-
Gargouille
őstag
Én ezt nem szűkíteném le a gyerekekre, a felnőttek agyára is pont ugyanolyan hatással van szerintem, elég csak kimenni és megnézni azt a sok képernyőbe bambuló "zombit" az utcán, az autóban, a buszon, az étteremben, a kirándulóhelyen, a strandon, a moziban és úgy általában mindenhol, minden élethelyzetben. A közbeszéd és hétköznapi kommunikáció szintjén is remekül mérhető a hatás. Pedig ezek a felnőttek még hagyományos tankönyveken szocializálódtak. Ezeknek a felnőtteknek kellene, hogy a gyerekeket valahogy távol tartsák a képernyőtől. Faramuci egy helyzet.
-
cucka
addikt
Minden józan ésszel rendelkező embernek nyilvánvaló, hogy a képernyő előtt ülő, képernyőn megjelenő tartalmakkal nevelt gyerekeknek ettől kirohad az agyuk.
(értsd kommunikációs zavarok, adhd, szar finommotoros képességek, szexuális problémák stb stb)Szóval ezúton szeretnék gratulálni a sok száz/ezer finn szociológusnak és pedagógusnak, akiknek munkát, szakmai elismerést és phd fokozatot adott, hogy kikutassák és implementálják ezt az amúgy mindenki számára egyértelmű összefüggést.
-
Gargouille
őstag
Bizonyos tekintetben üdvözlendő a dolog. Mikor az enyémek iskoláskorúak lettek értetlenül álltam az előtt, hogy miért kell minden nap bucira tömött iskolatáskával menniük, 8kg könyvet és füzetet cipelve (lemértem egyik nap, ennyi volt a táskája a kb 30 kilós gyereknek), miért nem ad az iskola a notebook helyett (amit amúgy sem használnak bent) valamilyen ipari e-book olvasót, ami tartalmazná az összes tankönyvet. Játszani nem tudna rajta a gyerek, csak a tankönyveket olvasni, cserébe sok ezer tonna papír kinyomtatása nélkül lehetne minden évben megkapni mindenkinek a tananyagot, sőt még év közben is lehetne könnyen orvosolni az esetlegesen tankönyvben maradt hibákat. Így csak füzeteket kéne vinnie magával mindenkinek. Sok egyéb lehetőség közül ez lenne az egyik, amivel ki lehetne aknázni a modern technológiát anélkül, hogy a hagyományos oktatást alapjaiban át kéne írni.
-
shifty!
senior tag
Még jó, hogy ezt az egész kisérletezősdit mi megspóroltuk, lényeg hogy ugyanoda jutottak, ahol mi most vagyunk
Mostmár csak értelmes könyveket kéne használnunk a közoktatásban, és mondhatnánk hogy "finn modell" alapján használunk eszközöket
Új hozzászólás Aktív témák
- Nintendo Switch 2
- Windows 11
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Milyen TV-t vegyek?
- Androidos tablet topic
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Sorozatok
- Nagyon különleges lesz a Realme GT 8 Pro
- Milyen légkondit a lakásba?
- Hivatalos a OnePlus 13 startdátuma
- További aktív témák...
- XPS 15 9530 15.6" FHD+ IPS i7-13700H RTX 4060 16GB 1TB NVMe ujjlolv IR kam gar
- Acer Predator GAMING 17" Laptop! i7-11800H / RTX 3070 / 32GB DDR4 / 1TB NVMe! BeszámítOK
- ASUS TUF RTX 5070Ti OC 16GB GDDR7 Videokártya! BeszámítOK
- Acer Swift 3 Ultrabook / Ryzen 7 5700U / RX Vega 5 / 16 GB RAM / 512 GB SSD
- ASUS TUF FX505DU - 15,6"FHD IPS 120Hz - Ryzen 7-3750H - 8GB - 512GB - Win11 - GTX 1660 Ti - MAGYAR
- HIBÁTLAN iPhone 13 mini 256GB Pink -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3408
- Bomba Ár! HP ProBook 650 G1 - i5-4GEN I 8GB I 500GB I 15,6" HD I Cam I W10 I Garancia!
- HIBÁTLAN iPhone 14 256GB Blue -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3533
- GYÖNYÖRŰ iPhone 12 mini 128GB Blue-1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3462 96% Akkumulátor
- Telefon felvásárlás!! iPhone 14/iPhone 14 Plus/iPhone 14 Pro/iPhone 14 Pro Max
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest