Új hozzászólás Aktív témák
-
kraftxld
félisten
Leonov
[link] -
Cifu
félisten
A szovjet űrprogram meghatározó alakjai, egy kis sorvezető, ha a nevek esetleg nem csengenek elsőre ismerősen.
-
Vesporigo
aktív tag
Van mit bepótolnom, ahogy látom, már van V. rész is. Nagyon köszönöm, öröm volt olvasni ismét!
(@Cifu: Fontold meg a könyvkiadást szerintem is...)
-
simonzé
addikt
Nagyon koszonom az ujabb cikket, meg sok ilyet kivanok magunknak.
Valamint RAKKENROLL! -
-
Cifu
félisten
-
batagy
őstag
Igen, kissé talán rövidre sikerült az előadás, de mindenképpen színvonalas volt. Én se tudtam , mire kell számítani. Azt be kell látni, hogy az átlagos közönségnek szánták, ennek megfelelően magas szintű áttekintést kaptunk csak. Viszont mindvégig igen élvezetesnek tartottam, autentikus forrásból.
Nagyon megtisztelő volt Vorobjev ezredestől (aki magyarul beszélt!) és Farkas Bertalantól (!) első kézből hallani az élményeket és a történelmet. A jövőről is kaptunk infókat. Én meg voltam hatódva.
Maga az előadás kb 40-45 percet tartott, utána Farkas Bertalan beszélt egy 10 percet, majd kérdések-válaszok következtek. Kb 18:15 körül már jöttünk ki a teremből.
Az itteni cikkek mindenképpen mélyebbek , de az előadás hangulata pótolhatatlan.
2 hét múlva a rejtjelezés története lesz (Enigma). Márciusban lesz a szovjet-magyar űrrepülésről szó, és áprilisban a Voyager űrszondákról is. Ígérték, hogy talán Farkas Bertalan is fog egy beszámolót tartani az űrutazási élményeiről. Itt érdemes nézegetni a programot.
-
batagy
őstag
Sziasztok!
Az első rész hozzászólásainál már ajánlották, de hátha hasznos valakinek.
Ma ingyenes előadás lesz a Kőbányai Kulturális Központban, a témában:Tájékoztató a szovjet/orosz űrkutatásról
Előadó: Maxim Vorobjev ezredes, az Oroszországi Föderáció Nagykövetségének katonai- és légügyi attaséjaHelyszín: Kőrösi, 33-as terem
A belépés díjtalanFebruár 14, 17.00-20:00
-
vilmose33
őstag
Köszönöm ez is nagyon jó lett.
-
BatchMan
senior tag
Befaltam ezt is, jöhet a következő!
-
Cifu
félisten
válasz
nalaca000 #41 üzenetére
Egy kérdés, mert időzavarba kerültem. Írod, hogy Cselomej még 1965-ben megbízást kapott Hruscsov utasítására,..., de ha jól emlékszem Hruscsovot 64-ben váltották le...
Igazad van, javítottam az ominózus mondatott.
Cselomej 1964 augusztusában kapta meg a "zöld jelzést" az UR-700 / LK-700 páros megépítésére.
Hruscsovot 1964 október 14-én váltották le. -
nalaca000
tag
Köszönöm.
Ez egy igen kiváló sorozat.Egy kérdés, mert időzavarba kerültem. Írod, hogy Cselomej még 1965-ben megbízást kapott Hruscsov utasítására,..., de ha jól emlékszem Hruscsovot 64-ben váltották le...
-
Cifu
félisten
A visszajelzéseket köszönöm szépen mindenkinek
-
Realradical
őstag
Adok egy életjelet, hogy látszódjon, hogy van közönség!
Kiváló cikkek, köszönöm! Simán elmenne könynek is, ilyen olvasmányos stílusban. -
Dida104
tag
Ezt az irományt simán ki lehetne adni egy kis könyv formájában is, én biztosan az elsők között lennék, aki megveszi. Gratulálok, szép munka, nagyon tetszik, már alig várom a folytatást!
-
petison
tag
Gratula. Remek írás.
-
Köszönöm szépen, ez újra kiváló lett! De látom, hogy még tudnál bőven írni. Várom a folytatást!
-
Potrien
senior tag
Nagyon jó lett az írás!
Nagyon köszönöm -
bindike01
aktív tag
-
#90088192
törölt tag
Azt hiszem kimegyek a műhelybe és nekiállok rakétát építeni, a pontos leírás mar adott, csak a kivitelezésben kell majd egy kis segítség, no meg a tesztelésben
-
vegyszer
addikt
Köszönöm a cikkeket.
Bár nem erősségem kötözködni, de egy hibát felfedezni vélek az utolsó sorokban:
A pajzs alatt van a rádiós magasságmérő és a fékező rakétahajtóművek, amelyek közvetlenül a becsapódás előtt, mintegy 70 cm-re a talajtól lépnek működésbe, és a sebességet 1,5 m/s (18 km/h) szintre csökkentik a talajra érkezésnél.Nem jön ki a matek...
-
meci77
tag
Köszi a cikket!
-
DjFlanker
aktív tag
A szokásos kiváló minőség, gratula
-
-
Cifu
félisten
Huhh... Hol is kezdjem, egyszerűbb azt mondani, miben van köze a valósághoz: két szovjet űrhajós felment a világűrbe, hogy a működésképtelen Szaljut-7 űrállomást megjavítsa - és sikerrel jártak... Ennyi.
De a teljesség igénye nélkül:
-Az űrhajósok nevét megváltoztatták (Vlagyimir Dzsanyibekov -> Vlagyimir Fjodorov, Viktor Szavinih -> Viktor Aljohin)
-Az űrsétán valójában nem történt semmi rendkívüli, sőt, szovjet/orosz űrsétán még sose sérült meg az űrruha kesztyűje.
-A filmben mikrometeoritok rongálták meg a Szaljut-7 napelemeit, a valóságban az egyik rádióegység zárlatos lett, és a zárlat következtében lemerültek az akkumulátorok, eközben pedig nem tudott az űrállomás rádióadást fogni a rádió hibája miatt. Az energiarendszer nélkül a hőháztartással se foglalkozott az automatika, így szó szerint keményre fagyott az űrállomás (cirka -20°C-ra, helló folyékony víz, amit ugye a filmben mutattak).
-A Szaljuz-7 már nem "katonai" űrállomás volt (mint az Almaz programhoz tartozó OPSz űrállomások (Szaljut-2, -3 és -5), a fedélzetén járt francia és indiai űrhajós is. Szóval miféle érdeke lett volna az amerikaiak "ellopni" a Szaljut-7-est?
-Az űrsikló 14,4 tonnát tudott elvben visszahozni a Földre - a Szaljut-7 tömege több, mint 20 tonna volt.
-Az űrsikló rakterének méreteit rosszul mutatják: a filmben 6x15m, a valóságban 4,6x16m. Igen, a Szaljut-7 fizikailag se fért volna el, még a napelemszárnyak és antennák nélkül sem.
-Az STS-51B teljesen eltérő pályára ment fel, mint amilyenen a Szaljut-7 volt. Plusz a rakterében ott volt a SpaceLab, amit akkor először "ki kellett volna dobni" ahhoz, hogy egyáltalán elférjen ott valami.
-Az amerikaiak sose tervezték, hogy "ellopjanak" egy szovjet űrállomást. A szovjetek sem tartottak ettől sose...
-Az űrállomás noha nem volt irányítás alatt, valójában nem pörgött, mikor dokkolt hozzá a Szojuz (ez esetben esély se lett volna a dokkolásra)...
-Miközben annyi dolgot megváltoztattak, hogy "érdekesebb" legyen a történet, egy érdekes dolgot meg kihagytak - valójában a kézi dokkoláshoz megfelelő távolsági adatokat nem ad alaphelyzetben a Szojuz (nincs távolságmérő rajta), így a Vzor periszkóphoz egy katonai LPR-1 lézeres távolságmérőt "hegesztettek" .
-Az állomáson valóban volt probléma a súlytalanságban "elszabaduló" vízzel, de messze nem annyival, mint a filmben mutatják.
-A kalapácsos jelenet teljesen kitalált, valójában a napelemet közvetlenül az akkumulátorokhoz kötötték rá kábellel.
-Nem volt tűz a fedélzeten.És a többi....
-
Cifu
félisten
válasz
KillHates #14 üzenetére
A Challenger volt akkor fent. Úgy tudom direkt repültek viharba a Columbiával, hogy teszteljék.
Ez a kép nem onnan van. Valóban volt több tesztrepülés a Columbiával és az OV-102-vel a 747-es szállító hátán, hogy a viselkedést vizsgálják - ám akkor nem "valódi", hanem próba (dummy) téglákkal volt csak felszerelve a Columbia. A teszt után kezdték el a végleges hővédő téglák felhelyezését, és így repült (egyébként négy nap alatt) Floridába a 747-es hátán az űrrepülőgép. És érkezett meg vagy 5000 téglával kevesebbel, mint elindult (összesen cirka 24 000 tégla volt a külső felületén). Eredetileg 1979 végére tervezték az első Columbia-űrrepülést, de a téglák rögzítése kapcsán felmerülő kérdések, illetve az SSME hajtómű egyik tesztjén bekövetkezett robbanás miatt elrendelt plusz tesztek miatt ez majdnem két évet csúszott.
-
szazbolha
addikt
Köszi! nagyon jó írás. Várom a folytatást.
-
A Challenger volt akkor fent. Úgy tudom direkt repültek viharba a Columbiával, hogy teszteljék.
Utána átdolgozták a pajzsok rögzítését. Gondolj bele, mi lett volna, ha így lép be légkörbe az űrrepülő.... (sajnos később tragédia is lett ebből)"A Szaljut-7 ajánlott film, mert a súlytalanságot nagyon szépen bemutatták." Én is csak néztem, hogy számítógépes trükkök nélkül (illetve minimális utómunkával) milyen jól megoldották azt ahogy mozogtak a kabinban
Jó pár jelenetben (és hangban) a Gravitáció filmet idézte
"De a történelmi hűség nem az erőssége, hogy finoman szóljunk, az alkotók nagyon vad fantáziával vetették papírra a forgatókönyvet..." Ez természetes, hiszen az élet ritkán produkál olyan történeteket amiket 1:1-ben megfilmesítve a nézőt oda lehet szögezni a filmvászon elé... -
Cifu
félisten
válasz
KillHates #12 üzenetére
Arra az űrrepülőgépre gondolsz, aminek a hővédő csempéi úgy hullottak, mint az őszi falevél?
Ez a Columbia az első útja előtt, illetve ahogy leszállították Floridába, csak hát a szállítógép (hátán a Columbiával) viharba keveredett, és a vihar ezt művelte a Columbia hővédő tégláival:
A Space Shuttle is ezer sebből vérzett, sajnos.
A Szaljut-7 ajánlott film, mert a súlytalanságot nagyon szépen bemutatták. De a történelmi hűség nem az erőssége, hogy finoman szóljunk, az alkotók nagyon vad fantáziával vetették papírra a forgatókönyvet...
-
Köszönöm az írást!
Nagyon jó lett!
Pont tegnap este néztem meg a Szoljut-7 című filmet! Kicsit "hálívúdi" lett, de nagyon jól megmutatja az akkori orosz űrtechnika fejlettségét és a hozzáállást az emberi élethez, meg a hidegháborús paranoiát. Vicc, hogy akkor még borzasztó tákolatokban repültek az oroszok, mikor már megvolt az amerikaiaknak az úrrepülő... -
Fryskitt
addikt
Hűha.... már egy könyvnek is megfelelő lenne lassan a tartalom.
-
Hg3X
tag
Kifejezetten élvezetes volt olvasni, köszönöm szépen!
-
Reggel 5:30-kor nagyon megörültem, hogy újabb epizódhoz érkezett a szovjet űrprogram, de a munka sajnos közbeszólt... Most bepótoltam, szuper, olvasmányos, köszönöm! (Ekkora terjedelmű szövegben ennyire minimális mennyiségű elütéssel találkozni pedig felüdülés a szemnek.)
-
Köszi, ezt is nagy öröm volt olvasni!
-
balintka
addikt
Remek olvasmány, nagyon jó!!! Várom a folytatást.
-
Ashitaka
tag
Mint mindíg, most is élvezettel olvastam az írásodat. Nagyon jó hogy olvasmányos formában tállalod az információkat az olvasó elé.Gratula! Remélem mihamarabb jön a folytatás 😃
-
ncc1701
veterán
Nagyon jó volt, sajnos a folytatása következik-re hiába kattintottam.
-
doberman
senior tag
máris jól indul a napom... -
uki
aktív tag
Koszonjuk az ujabb reszletes es kimerito cikket.
Ezt pedig azoknak akik olvasgatas kozben szeretik latni azt hol jart eppen a "konkurencia".
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_Space_Race
Új hozzászólás Aktív témák
- GARANCIÁLIS BONTATLAN MINDEN MACBOOK AIR M4
- Tyű-ha Lenovo Thinkpad X1 Carbon G8 Profi Érintős Laptop 14" -50% i7-10610U 4Mag 16GB/512GB FHD IPS
- AKCIÓ BONTATLAN GARIS IPHONE 16 PRO ÉS PRO MAX MINDEN SZÍNBEN ÉS TÁRHELLYEL 1 ÉV GARANCIÁVAL
- iPhone 17 Air - összes tárhely és szín bontatlan, viszonteladótól független 1év Apple garanciális
- iPhone 13 128GB midnight-black, független + extra tokok
- Dell latitude, precision, xps, magyar világítós billentyűzetek eladóak
- MacBook Pro 13, 14, 15, 16, MacBook Air M1, M2 M3 M4 bill magyarosítás lézerrel / sapkacserével
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 7700X 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 4500 16/32/64GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- iKing.Hu - Xiaomi 14T Blue Gyors, stílusos és megbízható 12/256 GB Használt, karcmentes,Gari
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest