Új hozzászólás Aktív témák
-
venember83
nagyúr
1. Ne haragudj, de ezt így tényszerű adatnak nem lehet elfogadni.
2. Igen, de sajnos ez a helyzet. Túlélésre kell játszani, mert erre kényszerít a környezet, akár tetszik, akár nem. Az ember megváltozhat, de egy társadalom... Persze nem muszáj így cselekedni, elüttetheted magad jogaidra hivatkozva.
S még én tévesztettem szem elől a valóságot.
-
k.
őstag
OMG...
Nálunk eddig csak olyan volt, hogy az ügyvédnő az S60as volvojával(Tehát nem egy hülye egyén, meg ment neki a biznic) nekiment apámnak, erre mikor kiszált, az első kérdése ez volt, hogy mi történt? Mikor apám közölte, hogy belement, elöször nem is értette, ez hogy jöhetett össze, annyira nem figyelt. Gondolom járt az agya valamin. Szóval előfordulnak ilyenek.... -
válasz
venember83 #129 üzenetére
Valamivel több, mint tizenöt év autóvezetői tapasztalata, szerte az országban.
#131: már bocs, de ez a balkáni életérzés kvintesszenciája: addig élsz, amíg résen vagy. Ez pontosan az, amin túl kellene lépni.
-
venember83
nagyúr
Amúgy kérdésed kb. jogos, az autósokat is kellene okítani, de a gyalogosokat is. Nem fair mindent az autósokon számon kérni, míg a gyalogosok magasról tesznek a KRESZ előírásaira.
Más részről viszont mit könnyebb megtanítani, beleverni az emberek elméjébe:
a) vigyázz XY emberre vagy
b) vigyázz a saját nyomorult életedre? -
válasz
venember83 #127 üzenetére
Azért mintha egy kicsit szem elől tévesztetted volna a valóságot.
100 gyalogosból kb. 5 az, aki különösebb körbenézés nélkül átmegy a zebrán (ami a bizalmi elvet szorosan értelmezve még csak nem is szabálytalan).
100 autósból kb. 90 az, aki nem adja meg az elsőbbséget a zebránál a gyalogosnak (ami szabálytalan).
100 autósból kb. 10 az, aki kétsávos úton elhúz a zebra előtt álló másik autó mellett (ami szabálytalan és baromira veszélyes).
Most akkor kit kellene okítani?....
-
venember83
nagyúr
"...amit a gyalogosoknak nem kötelességük megtanulni"
Szerintem gyerekkorában mindenkinek az édesanyja megtanította, hogy körülnézzen, mielőtt átmenne az úttesten. Továbbá tudtommal a tájékozatlanság nem mentesít semmi alól.
"És ha már a 6. pontot idéztük, ne feledkezzünk meg a 7.ről sem"
Épp azért idéztem a hatodik pontot, mert valahogy mindenki megfeledkezett róla. Másrészt abban ugye megegyezhetünk, hogy bár a gyalogosnak mindenképpen elsőbbsége van a gyalogátkelőn, de kötelessége is megbizonyosodni átkelés előtt arról, hogy az átkelést biztonságosan végre tudja hajtani? Lásd 6. pont, mert a 6. és 7. pont korántsem zárja ki egymást.
-
<NewL>
addikt
-
"Nem. Csak annyit, ahogy írtad is a bizalmi elv mindkét oldalról legyen érvényes."
Olvasd már el, hogy egyáltalán mi az.
"A gyalogos is figyeljen oda. Semmi extra. Ne "ugorjon" ki az autó elé stb..."
EZ a bizalmi elv. Azt mondja a Kresz, hogy az autósok úgy közelítsék meg a zebrát, hogy ott meg tudják adni az elsőbbséget a gyalogosnak, tehát a gyalogos ab ovo nem tud "kiugorni", mert neki azt kellene feltételeznie, hogy az autóvezető fel van készülve arra, hogy megadja neki az elsőbbséget és képes is ezt megtenni.
Komolyan, én szégyellem magam helyettetek. Ez nem olyan dolog, ahol ahhoz, hogy felzárkózzunk a nyugati színvonalhoz, milliárdos fejlesztések kellene, nagypolitikai összefogás, akármi. Ehhez csak az kellene, hogy ennek a tízmillió polgárnak a nagyobb része akarja, de a jelek szerint nem akarja, jó ez a dagonya meg a szánalmas magyarázkodás.
-
válasz
Mr.Csizmás #122 üzenetére
Azok után, amiket abban a topikban a #17-ben írtál, én a helyedben nem nagyon értekeznék arról, hogy ki köpköd kit.
-
Mr.Csizmás
titán
bírom, hogy mindig mennyit tudtok köpködni az autós, gyalogos viszonyulásokról.
Itt egy közúti járművezető figyelmetlensége miatt halt meg valaki. Ja hogy vasút? Áh, nem érdekes.
Az sem érdekes, hogy a fénysorompó piros jelzése ellenére hajtott fel az átjáróba.
-
sbazsi
veterán
válasz
venember83 #100 üzenetére
ezzel kapcsolatban két dolog:
ez ügyebár egy idézet a kreszből. nem vicces egy olyan dolgot idézni, amit a gyalogosoknak nem kötelességük megtanulniÉs ha már a 6. pontot idéztük, ne feledkezzünk meg a 7.ről sem
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs. -
sbazsi
veterán
Az egyenrangu utkeresztezodesnek ehhez semmi koze.
Igazad van. A gyalogost el lehet "söpörni"Mindkettő közlekedés, mindkettő elsőbbségadás.
Ha közeledsz egy kereszteződéshez, és jobboldalt már áll egy kocsi, akinek elsőbbsége van, megállsz, vagy átmész előtte? Nyilván lelassítasz, és felméred a terepet (elenged/nem)Ha 3 oran keresztul beszelget a jarda szelen
Ez is tipikus mindennapi helyzet, az emberek a járda szélén, a zebra mellett szoktak beszélgetni, nehogy véletlen meghallják, mit mond a másik, és lehetőleg minél több kipufogógázt szívjanak. -
madgie
titán
"Na jó, de ennyi erővel Szten Mársnak is írhatnánk, hogy igazából az apja volt a hülye, miért nem számított arra, hogy egy szembejövő áttér a sávjába és nem találja a féket.
"
Nono, ilyet azért nem írtam, vannak elkerülhetetlen helyzetek, meg van, ahol segít, ha felkészülsz rá. Figyelni mindig kell. Utóbbira példa: én tudom, hogy itthon az orvosi rendelőnél nekem van elsőbbségem, de olyan hülyén, szűken belátható az útszakasz a jobbról autóval érkezőknek, hogy rendszerint nem látják be az útszakaszt, illetve bő egy másodpercig az A oszlop takarásában biciklizem. Tehát felkészülök arra az útszakaszra, nem tekerek harminccal, figyelek, hogy figyelnek-e rám, függetlenül attól, hogy ha átmennek rajtam, verhetem a maradék ép bordáimat, hogy nekem volt elsőbbségem, ménemadtákmeg. Ugyanígy kell a zebránál is, és mindenütt.
Csak ennyit írtam, ugye nem baj?
-
venember83
nagyúr
Az igekötőt hanyagolnom kellett volna, ebben igazad van. De ha elmagyaráznám a helyzetet, akkor sem értenéd, mert szerinted a gyalogosnak a zebrán való átkelés előtt semmiféle kötelezettsége nincs. Szerintem (és az idézett szabályzatcikk szerint, amit te csak mentők, tűzoltók stb. közeledte esetén tartasz alkalmazandónak) pedig van, körül kell néznie, hogy pl. a sokat emlegetett tizenöt tonnás teherautó pl. meg tud-e állni a zebra előtt, ha gyalogosunk lelép, vagy sem.
Ezt a körülnézést amúgy szabályzati kötelezettség nélkül, pusztán elővigyázatosságból is megteheti, már ha kedves az élete. Németországban sem azt tapasztaltam, hogy mindenki fej nélkül megy át a gyalogátkelőn. Igenis szétnéznek az emberek, de persze hamarabb át is engedik őket, s így normális is.
-
Dany007
veterán
válasz
Mr.Csizmás #114 üzenetére
Ne értsd félre. Kissé elnagyoltan fogalmaztam hogy a lényeg érződjön...
Én megszoktam állni a gyalogosoknak ha látom az egyértelmű szándékát az áthaladásra.
Azonban sok olyat is látok, hogy a gyalogos körül se néz. Vagy épp csak az egyik irányba. Főleg a nagyon fiatalok és az idősek. A másik meg az, hogy sok gyalogos nagyon bizonytalan. Köszönhetően persze az autósoknak is. -
Dany007
veterán
Nem. Csak annyit, ahogy írtad is a bizalmi elv mindkét oldalról legyen érvényes.
A gyalogos is figyeljen oda. Semmi extra. Ne "ugorjon" ki az autó elé stb...
Rengeteg kétesélyes helyzet van, amikor nem lehet az autóból ülve 100%-ig eldönteni, hogy a zebra felé kocogó gyalogos most vajon tovább kocog, vagy 90-fokban lefordul a zebrára.a #111-ben ez szépen meg is van fogalmazva, csak te rossz oldalról kötöttél bele.
-
Na jó, de ennyi erővel Szten Mársnak is írhatnánk, hogy igazából az apja volt a hülye, miért nem számított arra, hogy egy szembejövő áttér a sávjába és nem találja a féket.
Komolyan nem értem, hogy miért azokat kell savazni, akik a szabályok szerint közlekednek és nem azokat, akik megszegik azokat. -
madgie
titán
Szerintem itt sokan amellett érvelnek, hogy hiába van elsőbbséged, ha nem adják meg neked. Ezért kell szétnézni a gyalogosnak is, mielőtt átmegy, ezért érdemes a bicajosnak is hátrapillantani sávváltás előtt, mert a kitett karja nem elég. Jobb felmérni a terepet, sok a marha.
-
Dany007
veterán
Konkrétan azt a részt miszerint "A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet.." stb...
És igen, a zebra is az úttesten vanNem kibúvót keresek a szabály alól. A múltkor ezt már túltárgyaltuk. Csak annyi, hogy nemcsak az autósok hozzáállásán kéne változtatni, hanem a gyalogosokén is.
Amúgy megy hiába jönnek a gyalogosok a szabályokkal, meg, hogy nekik van elsőbbségük, azt szokták mondani, hogy annak van elsőbbsége akinek megadják!
Tehát hiába neked van elsőbbséged, ha lelépsz a havas úton az autó elé, és az már nem tud megállni, mert neked csúszik, attól te még kórházba kerülsz, hogy neked volt elsőbbséged! És igen, megbüntetik az autóst is, de attól még neked nem lesz jobb -
mephi666
nagyúr
nem láthattam, mert lényegében "T" alakú a kereszteződés és én balról jobbra akartam átkelni azon az úton, amit a T szára jelöl... ő pedig a T tetejének bal oldali része felől kanyarodott a szárára... szinte a hátam mögül jött, ezért nem láttam... a zebrával párhuzamos út pedig elég forgalmas, emiatt pedig nem is hallottam...
ui: az már csak másodlagos, hogy a T alakú kereszteződésben 3 zebra is van, tehát isten se tudja, hogy a másikon mennyivel tépett keresztül
-
válasz
venember83 #105 üzenetére
"Láttál már zebra mellett elfutó embert, aki hirtelen kilencven fokban elkanyarodik, és lelép a zebrára? Szerintem az ilyesmiket tiltja ez a rész. Vagy nem?"
Nem értem a szituációt. Ha elfut mellette, akkor hogy tud rálépni? Ha meg nem fut el igazán mellette, akkor meg tényleg számítani kell arra, hogy lelép, mert hát pont ezért van ott a zebra.
-
mephi666
nagyúr
van láthatatlan autó
szerintem, ha 2 lépéssel előbb vagyok akkor, most nem irkálok... gondolj bele: sétálsz a kereszteződés felől felpakolva az úttal párhuzamosan a járdán, látod, hogy szemből 200méteren belül senki nem jön... balra fordulsz a zebra irányába... elnézel még azért balra, hogy kanyarodik-e valaki: nem... aztán lelépsz a zebrára, teszel pár lépést és balról átvág előtted valami vadbarom ezerrel... de úgy, hogy majdnem kiviszi a cuccot a kezedből... én speciel akkor nem számítottam ilyenre, mert rendesen szétnéztem és azzal a nyugalommal mentem a zebrán, hogy: "aki balról kanyarodik, majd megáll a 20-30km/h-s tempójáról"
...nekem lehetett volna ilyen sírfeliratom
-
válasz
venember83 #100 üzenetére
Felhívnám a figyelmet, hogy az idézett részek nem a zebráról, hanem általában az úton való átkelésről szólnak.
"A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről"
Lsd #97.
"Az úttestre váratlanul nem léphet"
Zebránál gyakorlatilag nem tud váratlanul lelépni.
-
Igen, a gyalogosnak a gyalogosatkelohelyen elsobbsege van. Ha nem lep le az uttestre, a felfestesre, akkor nincs elsobbsege, ezert nem is kell megallnia az autosnak. Az egyenrangu utkeresztezodesnek ehhez semmi koze. Irtam elobb is, hogy a gyalogosnak akkor alakul ki elsobbsegi viszonya a jarmuvekkel, ha lelepett az uttestre, addig nem. Ha 3 oran keresztul beszelget a jarda szelen, nem lesz elsobbsege, amint leteszi a labat az uttestre mar igen. Igy erted?
Egyébként meg tökmindegy, mit mond a szabály, nem szeretnék olyan sírfeliratot, hogy nekem volt elsőbbségem.
Na latod ezert nem ertem a gyalogosokat. Hiaba van elsobbsege, ha nem adjak meg es mindig a gyalogos huzza a rovidebbet. Hangtalan es lathatatlan auto nincs, ezert korul nezhetne mikor setal at az uttesten. En tobbszor is korulnezek lelepes elott es athaladas kozben is, ha jon valami f@szkalap idoben tudok cselekedni.
-
venember83
nagyúr
-
JetiRulez
őstag
Megvesztegethetőek az orvosok. Bár ez Hungarisztán, itt ki nem az?
Olyan hír volt valamikor tavaly (biztos emlékszik rá valaki). Jött haza bicajjal az öreg a PB-csere telepről bringával és betévedt az autópálya belső sávjába. Mekkora robbanás lett volna, ha valaki nekimegy figyelmetlenségből.
-
"Meg mindenki szépen elsiklott Biker hsz-e fölött. Pedig szerintem az is lényeges elemet tartalmaz."
Konkrétan mit?
"Szóval, én elfogadom, hogy ez a szabály, és már a gyalogos gondolatára is meg kell állni, és átengedni az úton. Természetesen ezt az autóba beszerelt járókelő gondolatolvasó szenzor segítségével játszi könnyedséggel megtehetjük és időben lassíthatunk még jobban."
Abszolút nem értem ezt a gúnyolódást. Ha más járműnek adsz elsőbbséget, akkor gondaltot olvasol?... Nem. Látod, hogy jön és megállsz. Lehet, hogy lefékez és mégse megy a kereszteződésbe? Nyom egy kézifékest és visszafordul? Óriásrobottá változik? Lehet. Mégis, mindezzel a bizonytalansággal remekül együtt tudsz élni. Tudod miért? Mert az autóknak megadod az elsőbbséget, így tudod, hogy működik a dolog, ellenben a gyalogosnak adandó elsőbbséggel, amiről még csak olvastál.
"Én speciel télen, havas latyakos úton, inkább kivárok 5 percet is - amíg üres lesz az út - mintsem lelépjek egy autós elé, mert tudom, hogy télen még nehezebb megállni, könnyebb megcsúszni stb..."
Ezt hívják relatív gyorshajtásnak és tiltott is. Az, aki nem tudja megadni a gyalogosnak az elsőbbséget, az nem fogja tudni megadni a tizenöttonnás kamionnak sem: márpedig a gyalogos lehet, hogy el tud ugrani, a kamion viszont tutira nem.
"Tehát ezt a részt sokan elfelejtik."
Senki nem felejti el ezt a részt, de zebra esetén ennek (a szintén a Kreszben lefektetett bizalmi elv alapján) abból kellene állni, hogy az ember meggyőződik arról, hogy nem jön-e szirénázó mentő, rendőr, tűzoltó.
Az a baj, hogy már megint a megmagyarázhatatlant magyarázzátok. Sokkal produktívabb lenne, ha ehelyett inkább csak elengednétek a gyalogosokat.
-
madgie
titán
Persze, értem én ,csak itt, ebben a topikban is előjön a szokásos dolog, miszerint aki autóval megy, annak a biciklis és a gyalogos a hülye, a bicajosnak a gyalogos meg az autós, a gyalogosnak meg ugye szintén a másik kettő. Olyan nincs, hogy mi hibáznánk, olyan nincs, hogy nekünk kéne néha előzékenynek lenni. Hét végén voltam Beregszászban, hát olyan volt, mint egy időutazás: sokkal több mosolygó, segítőkész emberbe botlottam, mintha a 20 évvel ezelőtti itthoni állapotot láttam volna (pedig sok autós volt ott is)... amikor még a piacon sem fapofával mondta a nénike, hogy mennyi a tojás, az üzletekben nem unott képpel és "mikormégymárelfele" pofával szolgáltak ki és ha nem volt náluk valami, akkor készséggel eligazítottak oda, ahol van (eligazítottak már, hétvégén el is kísért a kiscsaj, tizenöt centis tűsarkúban másfél kilométer, csak mert látta rajtunk, hogy gőzünk nincs, mi merre van)
-
Dany007
veterán
Azért azt az egyet hozzátenném a dologhoz, hogy mindehhez egyfajta gyalogosi mentalitás is kell.
Tehát nem csak az autósokkal van a gond.
Meg mindenki szépen elsiklott Biker hsz-e fölött. Pedig szerintem az is lényeges elemet tartalmaz.Szóval, én elfogadom, hogy ez a szabály, és már a gyalogos gondolatára is meg kell állni, és átengedni az úton. Természetesen ezt az autóba beszerelt járókelő gondolatolvasó szenzor segítségével játszi könnyedséggel megtehetjük és időben lassíthatunk még jobban.
Azt is elhiszem, sőt tudom, hogy Ausztriában és nyugatabbra ez már régóta tökéletesen működik. Viszont ehhez nemcsak az autós mentalitásnak kell megváltoznia, hanem a gyalogosok hozzáállásán is kellene javítani.
Én speciel télen, havas latyakos úton, inkább kivárok 5 percet is - amíg üres lesz az út - mintsem lelépjek egy autós elé, mert tudom, hogy télen még nehezebb megállni, könnyebb megcsúszni stb..."A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről."
Tehát ezt a részt sokan elfelejtik. Pedig amit Nyúl a #85-ben leírt, az velem pontosan megtörtént ~ 5-6 évvel ezelőtt. Szerencsére baleset nem lett belőle csak nagy ijedtség.
-
madgie
titán
Csak az osztrák városban nem pont a zebra szélénél áll meg a méla Pityuka, hogy az empéháromlejáccóját negyedórát nyomogassa, vagy két mami épp ott pletykál fél órát, hanem odébb mennek két métert, hogy ne zavarják meg az autóst. A sövény mögül (igen, sok hely van, ahol a zebránál szép kis bokrok vannak) gazella módra kiugró kisebbségről nem is beszélve, akik az incidens után körülvesznek és gálánsan felajánlják, hogy eltekintenek a rendőrségtől és még pofán sem vágnak, ha fizetsz nekik húszezret. Gondolom ez sem gyakori Ausztriában, Sötét Szabolcsunkban annál inkább.
Egyébként igen, sok a hülye autós nálunk. Mint ahogy a biciklis, traktoros, gyalogos, akármi is. Nincs szabály, törvény, megyek oszt kész, ne állj elém elv van
-
mephi666
nagyúr
akár át is futhatna az a gyerek (már ha épp szerencséje van és nem vasalják ki) és nem kell hozzá "gecizési" szándék... elég lenne hozzá a túloldalon valami érdekes, amit meglát és elkezd futni... a kresz azért van, hogy betartsák... már ha betartják, akkor nem 100-al kell megközelíteni a zebrát, hanem olyan sebességgel, hogy pl. akármilyen kiugró gyerek előtt le lehessen fékezni azonnal 0-ra...
-
mephi666
nagyúr
próbajelleggel fel kellene szerelni 1-2 kereszteződést a következőképp: kihelyezni érzékelőket, amik figyelik a zebrán (és környékén) a forgalmat és az érkező autók sebességét is figyelik... aztán elhelyezni a zebrák mindkét oldalán a földbe 100-150-es köracélokat, amik 1 pillanat alatt feljönnének méteres magasságig, ha az érkező autós nem akarja megadni az elsőbbséget
...szerintem 1-2 "fennakadás" után megtanulnák, hogy milyen sebességgel kell megközelíteni a gyalogosátkelő helyeket, hogy biztonságosan le lehessen lassítani és megadni az elsőbbséget, ha gyalogos érkezik
ui: az a szomorú, hogy itthon szerintem hasonló drasztikus módszerekkel lehetne csak megtanítani a szabályokat, míg valami osztrák városban az összes közlekedési lámpát leszedték, mégsincs baleset
-
sbazsi
veterán
Mégvalami eszembejutott:
A gyalogosnak csak a gyalogosatkelohelyen van elsobbsege, a gyalogosatkelo pedig minden esetben az uttesten van.
Itt le is írod a lényeget: a gyalogosnak a zebrán elsőbbsége van. Az, hogy még nem lépett le a zebrára, az nem jelenti azt, hogy a kocsinak nem kéne megállnia.
Az egy dolog, hogy az auto nagyobb, meg erősebb, és a benne ülő biztosan nem fog megsérülni, de attól még a gyalogosnak van elsőbbsége.
Nézzük másképp. Jobbkezes utca. Aki jobbról érkezik, annak van elsőbbsége. A másik megáll.
Az, hogy a zebrák többnyire az úttesten vannak, ez azért van, hogy kíméljék a kocsikat. Ha minden zebra egy "fekvő rendőr tetején" lenne, akkor más lenne
Tehát a zebrán a gyalogosnak van elsőbbéseg, akárcsak az egyenrangú kereszteződésben a jobbról érkezőnek. Még akkor is, ha nem lépett le a zebráraEgyébként meg tökmindegy, mit mond a szabály, nem szeretnék olyan sírfeliratot, hogy nekem volt elsőbbségem.
-
mephi666
nagyúr
nekem anno nem csak "szándékom" volt, hanem 2 bevásárlószatyorral már a zebrán léptem legalább kettőt, amikor balról bekanyarodott valami vadbarom és alig bírt kikerülni a zebrán: átment teljesen a szemközti sávba, hogy kikerüljön... ne mondjam, hogy rendesen felment a vérnyomásom és szatyorral a kézben nemzetközi jelzéssel díjaztam a mutatványt pár "b*zdmeg a jó k*rva anyád, te baromállat" kíséretében... ha szemből is jön valaki a zebrán, akkor valaki ott nagyon megszívta volna... vagy esetleg a szemközti sávban jön mondjuk egy busz is... (ott van a megálló, akár az is jöhetett volna)
hozzá kell tennem, szétnéztem itt is a zebra előtt és lelépés előtt még senki nem jött balról... rendesen a megengedett sebességhatár fölött vágódhatott be, mert tényleg nem láttam...
-
-
Erre kulon nem ter ki a jogszabaly, viszont elsobbsege akkor lesz, ha mar a felfestesen all vagy halad, ebbol kovetkezik, hogy legalabb egy labbal erintenie kell az uttestet/felfestest. Kutyakat itt nem targyal a jogszabaly, minden esetben a gyalogos a mervado, nyilvan ha a kutya lent all az uttesten a gyalogos pedig a jardan, akkor nem alakul ki elsobbsegi viszony.
A kismama ugyanaz ala hataly ala tartozik mint a tobbi gyalogos.
Kanadara nem tudok mit reagalni, nem ismerem az ottani szabalyokat.
-
<NewL>
addikt
válasz
fordfairlane #84 üzenetére
figy
nem akarok senkit sem elutni, foleg nem bortonbe menniazt mondom h van sok hulye, aki kiugrik eled ugy hogy nem nez szet egy cseppet sem, meg radsem. ha mesz telen 20-30al(nem nagy tempo, de a jegen nyomsz egy satut es nincs abs-es csuszkalhatsz meg 20 metert is) es megcsuszik a kocsi a jegen es elcsapod azt a balfeket aki kiugrott eled mivan. en vagyok a hibas mert miert nem alltam meg 2km-el elotte.
biztos jobb lenne. de en inkabb a biztonsag kedveert (a sajatmagam es masok) inkabb szetnezek a zebran es nemugralok hirtelen ki kocsik ele. oke
-
fordfairlane
veterán
Figy, lefordítom: Ha elütsz zebrán egy gyalogost, és meghal, te börtönbe kerülsz, hacsak nem haverod a helyszínelő, vagy nem tanúskodik 3 másik gyalogos a vétlenséged mellett. Ebből indulj ki, ne abból az életszerű szituációból, hogy mi van akkor, ha a gyalogos hirtelen egy téridő ugrással a zebra közepén köt ki.
-
Tényleg nem értem, hogy mire akarsz kilyukadni.
Ott a jogszabály, hogy hogyan kellene viselkedni. Ott a nyugati példa, hogy tényleg, a gyakorlatban is milyen jó, ha így viselkedünk (sőt, még a személyes tapasztalatom is itt van, miszerint tényleg nem lehetetlen megadni gyalogosoknak az elsőbbséget).
És most azt akarod megmagyarázni, hogy nekünk jó az a vacak is, ami itthon van, sőt, olyan jó, hogy véletlenül se változtassunk rajta?... -
Dr. Romano
veterán
"- aki végig a kocsi seggében van. mész 100-al és ő akkor is tartja a mindenreelég 4-5 méteres követési távolságot."
Na ezeket én is imádom, főleg este.
Én ilyenkor szépen lassan lelassulok 80 környékére. Azt már nem szeretik és inkább meglépnek, de találkoztam már kitartóakkal is -
sbazsi
veterán
Pedig ez a szabalyos. A gyalogosnak csak a gyalogosatkelohelyen van elsobbsege, a gyalogosatkelo pedig minden esetben az uttesten van. Tehat ha a jardan acsorog, akkor nem a gyalogosatkelon all, emiatt elsobbsege se lehet.
És egész pontosan mikortól is van elsőbbsége a gyalogosnak?
-Amikor felemeli az első lábát, az úttest irányába?
-Amikor az egyik lába leér az uttestre a zebra vonalában?
-Amikor a másik lába is elhagyta a járdát?
-Amikor már második lábbal is megérintette a zebrát?
Netán
-Amikor testének 50 % elhagyta a járdát?
-Vagy amikor a gyalogos teljes teste már az úttest felett van?Egy kutyát sétáltató gyalogosnál mi a helyzet? Hány lábnak kell az úttesten lennie, ahhoz, hogy elsőbbségük legyen? Ha már a kutyát elütötték, de a gazdi még a járdán van, mi a helyzet?
Egy kismama hogy lépjen le a járdáról a babakocsival? Ott a kerekek számától függ az elsőbbség megadása? Egyébként előbb a gyereket kell letolni, és még a járdáról figyelni, hogy megáll-e, vagy itt milyen logika van?10 éve voltam Kanadában pár hónapra. Már amikor 1 méterre megközelítettem egy zebrát, az autósok megálltak. Nem 1-2, hanem mind!!! Amikor hazajöttem, majdnem elcsaptak párszor...
-
#72042496
törölt tag
"Ami érdemi változást látok, az az, hogy az "e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg" rész kikerült belőle."
Én is, ill. szétszedték a "mérsékelt sebesség" és a "fokozott óvatosság" részt. De ez inkább csak formai változtatásnak tűnik, nem hiszem, hogy lenne gyakorlati jelentősége.
-
Nem ertem minek idekeverni az autos temat. Azert nem fejtegettem ezt, mert nem ez volt a tema, viszont amit a gyalogosokkal kapcsolatban irtam, az ugy van. A gyalogosoknal az a lenyeges pont, hogy le kell lepnie az uttestre, a gyalogosatkelohelyre, akkor alakul ki o es az autos kozott elsobbsegi viszony, addig nem.
szerk: abban a 2 mondatban amit ideztem toled az elobb (#72), teljesen ugyanaz van.
-
PazsitZ
addikt
Tudod azért nehéz ez a dolog, mert az autósok között elég sok az olyan, aki még ha "időben" lelépek a járdára és ő simán meg tudna állni akkor is pl. rámdudál.
Ezek után van, hogy néha inkább várok, mielőtt valamelyik köcsög kilapít. Aztán nehéz eldönteni hogy akkor le merjek e lépni a járdáról a zebrára vagy várjak fél órát, amikor senki nem jön arra.Minden esetre elméletben a gyalogosnak lenne elsőbbsége, a gyalogátkelő környékén lassítani, nem kihuzatni kellene a kocsit.
A gyakorlatban viszont jó ha 20-30% engedi el a gyalogost úgy ahogy illene.
Ezek után persze lehet csodálkozni, hogy bizalom híján integetni meg jelezni kell ahhoz, hogy átlagos gyalogos le merjen lépni az úttestre. -
biker
nagyúr
ez így teljes
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
-
-
Azért egyszer majd próbáld ki a dolgot a gyakorlatban is. Az az igazság, hogy ha az ember ránéz egy gyalogosra, arról az esetek elsöprő többségében gond nélkül el lehet dönteni, hogy mit akar, ha meg nem, akkor igen, tessék egy kicsit lassítani, mert neked kell elsőbbséget adni.
Ha ez így magadtól nem megy, akkor esetleg menj el legalább Ausztriába egy tanulmányútra és meg fogod érteni, hogy működik a dolog.
-
<NewL>
addikt
válasz
Szten Márs #63 üzenetére
"Tehát ha a gyalogoson látszik a lelépési szándék"
én befejeztem ezt a témát, úgyse lenne sose vége.
ezt úgy írom, mint higgadt, nem szágudozó söfőr. (bár nem ez jött le az előtti hsz-emből, de tényleg nem őrült módjára hajtok)mit csináljak ha nem látom rajta a szándékot, hogy át akar kelni?
álljak meg minden zebránál, integessek neki, fénykürtözzek, vagy ha nem figyel oda (mert zenét hallgat az agybedugósfülhallgatóján) akkor szálljak ki és vezessem át? oké vagy csak simán testeljem meg ha ilyenkor kiugrik a kocsi elé...
-
"Nem magyarazok semmit, ez igy van ahogy leirtam."
De hát nincs így:
"43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni."
Abszolút nincs itt olyan, hogy az elsőbbség csak a már a zebrán tartózkodó gyalogosra vonatkozna.
Ez a megfogalmazás egyébként tök ugyanaz, mint autóknál, pl:"12. § (1) Az elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák:
a) „Elsőbbségadás kötelező” (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton - illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) - érkező jármű részére."
A te logikád szerint itt csak annak az autónak kellene elsőbbséget adni, ami már betolta az orrát kereszteződésben, mert hát csak a kereszteződésben van elsőbbsége.
-
Szten Márs
nagyúr
-
Nem magyarazok semmit, ez igy van ahogy leirtam. Nem erdekel az orfk, sem a plakatok, a szabalyokat a kresz tartalmazza, azok az ervenyesek.
1. A gyalogosnak nem a gyalogosátkelőhelyen van elsőbbsége,
Idezet a jogszabalybol:
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van.
-
venember83
nagyúr
válasz
Szten Márs #63 üzenetére
A szándék az egy fokkal közelebb van a gyakorlathoz, mint a gondolat, nem? Tehát szinte gondolatolvasónak kell lennie az autóvezetőnek. Vicces. Csak magamban elmélkedtem, nem kell figyelembe venni.
-
válasz
Szten Márs #63 üzenetére
Idezd legyszi ezt a szabalyt. Ez igy ertelmezhetetlen, masreszt elsobbsege most is csak a gyalogosatkelohelyen van, szoval kivancsiva tettel.
-
nem_tom
őstag
Vagy vette a jogsiját, vagy már ennyire szenilis.
-
"A gyalogosnak csak a gyalogosatkelohelyen van elsobbsege, a gyalogosatkelo pedig minden esetben az uttesten van. Tehat ha a jardan acsorog, akkor nem a gyalogosatkelon all, emiatt elsobbsege se lehet."
Ezt inkább ne kezd el magyarázni, két okból is:
1. A gyalogosnak nem a gyalogosátkelőhelyen van elsőbbsége, hanem a gyalogosátkelőhelyen elsőbbséget kell neki adni - micsoda különbség!
2. Nem olyan régen volt teleplakátolva az egész ország ennek a bekezdésnek a magyarázatával, ami abszolút nem esett egybe a te verzióddal - szerinted a te verziód vagy az ORFK-é a mérvadó?...
Szten Márs: ez nem valami recens változtatás, ez mindig is így volt.
-
"ha lelép a zebrára, meg köll állni (ha nem akkor nem, álldogálhat a zebra mellett ha nem állt még rá)"
Ezt a marhaságot az autósoktatók tartják életben, pedig egyáltalán nincs ilyen szabály.
Pedig ez a szabalyos. A gyalogosnak csak a gyalogosatkelohelyen van elsobbsege, a gyalogosatkelo pedig minden esetben az uttesten van. Tehat ha a jardan acsorog, akkor nem a gyalogosatkelon all, emiatt elsobbsege se lehet.
-
válasz
#72042496 #59 üzenetére
Itt az új verzió:
"(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsõbbsége van, a jármû vezetõjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármû vezetõje az elsõbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni.
A jármû vezetõjének a kijelölt gyalogos-átkelõhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármûvel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelõhely elõtt meg is tudjon állni.”Ami érdemi változást látok, az az, hogy az "e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg" rész kikerült belőle.
-
"Én valahogy úgy tanultam, hogy kikamikazézni tilos, vagyis kiugrasz a kocsi elé váratlanul azt azért ne"
Ilyen szituáció tulajdonképpen nem fordulhat elő, ha az autók betartják a vonatkozó szabályokat.
"ha lelép a zebrára, meg köll állni (ha nem akkor nem, álldogálhat a zebra mellett ha nem állt még rá)"
Ezt a marhaságot az autósoktatók tartják életben, pedig egyáltalán nincs ilyen szabály. Ez pont annyira marhaság, mint ha azt mondanák, hogy csak annak az autónak kell elsőbbséget adni egy kereszteződésbe, amelyik már betolta oda az orrát.
"De ugye ezt a jogosítvány nélkül közlekedőknek (gyalogosok pl) nem tanitják, mert nem kötelező, mindenki csinálja amit lát a másiktól."
Az autósoknak meg tanítják, mégis magasról tesznek rá.
-
válasz
#72042496 #54 üzenetére
"Ráadásul januártól ezen is szigorítottak: úgy szabad csak megközelíteni a zebrát, hogy bármikor meg lehessen előtte állni az autóval."
Ez mindig is így volt, csak a megfogalmazáson faragtak. A régi verzió ez volt:
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg. -
Szabesz
őstag
Én valahogy úgy tanultam, hogy kikamikazézni tilos, vagyis kiugrasz a kocsi elé váratlanul azt azért ne. De igen, ez egy eleve szemben álló dolog: a szabály, és a kialakult gyalogosi "norma". Oktatóm rám is szólt, amikor bárhogy is jeleztem a gyalogosnak, hogy igen látlak, nem ütlek el, menj át. Merthogy azaz ő területe, ha lelép a zebrára, meg köll állni (ha nem akkor nem, álldogálhat a zebra mellett ha nem állt még rá), ne tápláljam beléjük még jobban azt a hibásan kialakult szokást, hogy meg kell várnio a jófej autóst, aki villogás, vad integetés közepette átengedi.
De ugye ezt a jogosítvány nélkül közlekedőknek (gyalogosok pl) nem tanitják, mert nem kötelező, mindenki csinálja amit lát a másiktól. Rendszeres, hogy csak álldogálnak a zebra mellett, fenn a járdán, és vadul nézegetnek jobbra-balra. Ha szerencséjük van, és jön pl egy német rendszámú kocsi, akkor át lesznek engedve.
-
"mindig mindenhol én figyeljek, én vigyázzak mindenkire?"
Egészen pontosan miért vagy felháborodva? Zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége, pont. Fogalmam sincs, hogy miért olyan nehéz ezt megérteni, pláne, hogy a jogosítvány megszerzéséhez ebből vizsgáznod is kellett.
Egyébként ha egy alsóbbrendű útról kivágna eléd egy kamion és arra hivatkozna, hogy azért nem törődött a stop táblával, mert tudhatnád, hogy sokkal nehezebb megállni egy 10-15 tonnás kamionnal, mint egy 1-1,5 tonnás autóval, akkor igazat adnál neki?
-
<NewL>
addikt
mindig mindenhol én figyeljek, én vigyázzak mindenkire? ő meg letojja a világot és megy tökön-paszulyon? ha jövök a megengedett sebességgel még akkor is rettegjek az ilyenektől, hogy előugrik és csak maga elé néz és megy...
amikor én zebrán megyek, én akkor megyek át, ha a kocsi lassít, lát ,int , vagy megáll. mert tudom, hogy sokkal nehezebb megállni egy 10-15 mázsás kocsival, mint a 90 kilós súlyommal.
-
<NewL>
addikt
utálom (vezetek és ezt látom, ezt érzem)
- az öreg pilótákat - kocsival, biciklivel (az a legjobb amikor úgy szál fel a cangára, hogy ugrál mellette 6 méteren keresztül és utána ráugrik, jobra-balra dőlöngél.
egyébként nem egykét ilyen öreg akart már nekemjönni a kocsijával, állok a pirosnál és jön nekemfele, aztse tudja melyik sáv kié. és amikor kiordibálok, csak néz mérgesen rám, hogy mitképzelek.
- utálom a fülhallgatós-fejhallgatós zebrán szétnemnézős, pirosan átmenős f..pörgettyűket. még ha finoman dudálok akkor sem néz rám
- a gyorscangásokat, akik a kocsik között laviroznak, előzgetnek, a tükröt majdnemletörős műveletekkel együtt
- a suhanc kölköket (kocsi nemérdekel) szóval a frissjogis jaszkarikat akik mindenkit mindenhol le akarnak nyomni
- az olyan nőket akik két kézzel, 10óra 10 percben fogják a kormányt, a kormány és a műszerfal közti kis lyukon próbálnak kinézni, és úgy vezetni.ezek mind veszélyesek rám nézve, a kocsira és mindenkire. esküszöm még a bmw-s, nagyverdás kopaszok is jobban vigyáznak másra mint ezek. azok ha kihajtanak eléd, nyomnak egy gázfröccsöt, hogy tudjatok haladni. a többi sofőr, ha kihajt eléd, gyönyörűszépen nézi a km/h-át és a fordulatszámmérőt, hogy 2250-es fordulaton váltson, nembaj ha nekimegy a jövőhétnek vagy neked.
a kedvencemet kifelejtettem
- aki végig a kocsi seggében van. mész 100-al és ő akkor is tartja a mindenreelég 4-5 méteres követési távolságot. -
saguaro
tag
Ma reggel, fél 8 fele megyek a mindennapos utamon, kb 3 km tök egyenes út, hosszan belátható, stb. Előttem 1 szál autó sincs, szembe kamion, illetve az én sávomba előz valaki. Ezt úgy kb 800-900m-re láttam. Nem aggódok, de megyek olyan 70-75-el végig, még mindig előz az egyén. Még mindig, motorfék először, aztán rendes fék, padlófék, kormányt lerántom az út szélére, éppenhogy elment mellettem.
Tata valami ezer éves ruszki csodával(talán valami Yugo volt, vagy ilyesmi izomállat autó), előzi a rendes haladó böhöm kamiont. Több, mint 1 km-en keresztül, és nem fékez, lassít, hogy visszaálljon a kamion mögé, hanem nyomja tovább.
Tegnap megyek pesten, előttem 3-4 autó, elindult, lámpához érve kb mehettem 40-el, de a lámpa elég belóg egy fa, és kb előtte 5m-el látszik. Előtte 5m-el már láttam, hogy sárga, illetve már piros, de akkor hiába nyomok satut, mögöttem jövő F Astra rendőrautó telibe cuppant hátulról.
Átgurulok rajta. Mögöttem kékfény, stb, húzzak le.
Mondja rendőr, hogy én bizony átmentem a piroson. Balról zöldet kaptak, nekimehettem volna bárkinek. Hiába magyaráztam, hogy 1.) bal oldalt nem állt senki a lámpánál, mikor kb 5m-re voltam az én lámpámtól, akkor sárga, volt, hiába nyomok egy satut, belémjön hátulról, meg úgyse állok meg, csak a kereszteződés közepén.Én nem magyarázzak neki, így meg úgy, elismerem-e, hogy elkövettem szabálysértést, azaz átjöttem a piroson. Persze, hogy elismerem, csak nem így kéne kategorizálni. Ha nem ismerem el, minimum 30.000ft, stb-stb, így meg helyszíni bírság, 10.000ft, -4 pont...
-
Szten Márs
nagyúr
Statisztika világnapja? Ilyen is létezik? Wow!
A nem látszik semmit ne szó szerint tessék érteni, nyílván sok minden látszik, csak semmi arról, amire fel be lett rakva. Nem igazán úgy értelmeztem, hogy az a kérdés, hogy a balesetek jó részét ők okozzák-e, hanem az, hogy egy öreg vezető nagyobb kockázatot jelent-e az utakon, mint egy kevésbé idős. Erről nem mond semmit. Arról valóban mond, amit írsz, hiszen ott mindegy, miért okoznak kevés balesetet.
Kalandor:
Nézd, elég ideges vagyok a ma történtek miatt így is. Hoztál egy statisztikát, betetted, nem azt mutatja, amit hittél, hogy mutat. Ezzel nincs semmi baj, előfordul, nem szégyen ez. Be is lehet ismerni, hogy "sorry, tényleg", meg persze érvek nélkül is lehet hadakozni, ahogy te teszed. Ez szerintem nem nekem ciki. Viszont ezt úgy gondolom nyugodtan hívhatjuk trollkodásnak, és ma erre nincs szükségem, szóval amennyiben nem kívánsz konstruktívan hozzászólni, hanem ilyen egy szavas minősítgetéseket kívánsz bedobni, megkérnélek, hogy távozz ebből a bejegyzésből. Nem tilthatlak ki, de örülnék, ha ez esetben a kérésnek eleget tennél. Ha úgy gondolod, hogy mégis írsz valami értelmeset, persze maradj nyugodtan. Köszönöm. -
válasz
Szten Márs #41 üzenetére
"Nem látszik semmi"
Azert ez sem igaz: az pl. latszik, hogy az idosek a baleseteknek csak kevesebb, mint tiz szazalekat okozzak, vagyis ha valami baleset er, azt jo esellyel nem ok fogjak okozni - es ebbol a szempontbol mindegy, hogy azert-e, mert olyan jol vezetnek, vagy azert, mert kevesen vannak.
Szoval az tenyleg nem latszik, hogy az eletkor meg a balesetveszelyesseg kozott milyen kapcsolat van, az viszont igen, hogy szamottevoen akkor sem lenne kevesebb kozlekedesi baleset, ha minden 65 ev felettit kitaltanank az utakrol.
(#43) Mr.Csizmás: "jó statisztikával bármit be lehet bizonyítani"
Ez nem igaz - az mar sokkal inkabb, hogy a legtobben annyira nem tudnak semmit a statisztikakrol, hogy barmit meg lehet veluk etetni.
(Az Index szerint ma van a statisztika vilagnapja
)
-
kételkedem
addikt
Nem a taták és a nyanyák, hanem a 46 - 64 közötti korosztály
Tényleg nagyon gáz ez a táblázat, mert a legtöbb balesetet okozó csoport egyben a legtágabb is. Majd 20 évet ölel fel, míg a 18 - 20 éves csoport csak kettőt. Arról nem is beszélve, hogy az össz népességen belül hány százalékot képviselnek az adott csoportok, ezen belül hányan rendelkeznek jogsival és kik vezetnek egyáltalán
-
Mr.Csizmás
titán
válasz
Szten Márs #41 üzenetére
jó statisztikával bármit be lehet bizonyítani.
más: közlekedési kultúra: [link]
- jól működő fénysorompó, ennek ellenére felhajtott
- a mentőhelikopternek is nekiment egy másik
- egy harmadik meg a vonatpótló autóbuszt lezúztaasszem nincs több kérdésem a közúti közlekedéssel kapcsolatban
-
Apollyon
Korrektor
Bár lehet átmennek az öregek az egészségügyi vizsgán, de szellemi állapotuk is évről évre romlik. Ezt viszont nem ellenőrzi senki, hogy melyik öreg mennyire friss még szellemileg. Erre jó példa a "nem találtam a féket", mert ennyi erővel már a kormányt sem találhatná meg egyáltalán hogy lát ki a szélvédőn...?
-
Szten Márs
nagyúr
Nem látszik semmi, nem kell ehhez sem kerekasztal, sem semmi. Biztos lehet találni megfelelő statisztikákat, de ez nem az. Tévedés ne essék, nem hiszem, hogy az idősek mind rémségesen vezetnének, lehet, hogy a releváns statisztikák is ezt támasztanák alá, de ezek az adatok semmit nem jelentenek ennek a kérdésnek a szemszögéből. Ezt nem lehet világosabban kifejteni. Ez szinte csak annyit mond nekünk, hogy melyik korosztály tagjai milyen gyakorisággal szoktak vezetni.
-
-
Szten Márs
nagyúr
válasz
dízelracer #20 üzenetére
Igen, erről van szó... nem, nem lett baja szerencsére. Az autónak rendesen lett, lökhárító, lámpa, motorháztető, ilyesmi.
-
madgie
titán
válasz
#72042496 #31 üzenetére
Nem feltétlenül nő be az ember feje lágya pár év alatt. Sógornőm egyszer majdnem karambolozott (ott voltam én is, "nagy" élmény volt), akkor volt vagy másfél éves a jogsija. Megijedt, egy ideig normálisan vezetett, de szűk két éve újfent őrült módon közlekedik, túlbecsüli a saját és az autó képességeit (1.2-es motorral belemegy olyan előzésekbe, amiből alig tud kikecmeregni), és ha szólnak neki, még meg van sértődve...
-
CséZé
őstag
nyár végén elénk olyan nyugodtan bekanyarodtak 90-nél, hogy még most is szerelőnél van a kocsi.
-
Dany007
veterán
válasz
#72042496 #31 üzenetére
Nekem is ezt mondta, illetve volt is egy grafikon erről a kreszkönyvben.
A balesetek száma leginkább az első és második évben nő meg. Mivel akkor a friss jogsis sofőr már azt hiszi tud vezetni és bátrabb lesz. A valóságban viszont az az 1-2 éves jogsi még igencsak kevés. -
válasz
Mr.Csizmás #28 üzenetére
De gonosz.
-
#72042496
törölt tag
Az oktatóm anno azt mondta, hogy az egy-két éves jogsival kell különösen észnél lenni. Akkorra hajlamos megnőni a fiatalok arca és olyan vakmerően mennek, hogy az még akkor sem lenne indokolt, ha tényleg jól tudnának vezetni, ill. autóval közlekedni. Pedig ennyi idő után még nincs meg a rutin.
eziskamu: Előtted már többen is megtették.
-
mephi666
nagyúr
válasz
Nyugdíjas #27 üzenetére
én is bringával közlekedek... kb. 1hónapja egy egyáltalán nem forgalmas szakaszon jövök reggel 6:30 körül melóba... lassítottam, hogy kanyarodjak jobbra (szét szoktam azért nézni rendesen mindkét irányba, mert nem akarom elcsapatni magam) egy kocsi meg jobbról jött is nagy sebességgel és kanyarodott arra, amerről jöttem... de teljesen a szemközti sávban volt, úgy vágott át... ha 1 méterrel előbb vagyok, akkor elvisz... először ideg lettem és csak pislogtam, majd kikanyarodás után kicsit arrébb az út közepén találtam 11ezer huf-t
ez kicsit lenyugtatott és csak annyit kívántam, hogy: "remélem az előző sumáher kocsijából vitte ki a huzat"
1 helyen viszont nagyon szeretnek átvágni kocsival a piroson, persze keresztbe a zebrán... mintha olyan rengeteg lenne az a kb 15 másodperc, amíg zöldet kap a zebra... óvatosan kell menni itt is, direkt ezért járok olyan útvonalon bicajjal, ahol összvissz talán 10-15 kocsival találkozok negyed óra alatt...
-
eziskamu
addikt
Szép dolog a statisztika.
Csak simán pártatlanul egy olyan táblázat is érdekelne (sőt az lenne a mérvadóbb) amiben nem csak az adott életkorú vezetők balaeseteit nézik, hanem az adott korcsoportú jogosítvánnyal rendelkező lakosságszámhoz képesti viszonyszámot is. Na ezt valaki fogalmazza már meg szebben -
Nyugdíjas
nagyúr
Igen azzal. És természetesen nem arra gondolok, ha a holttérből előbukkanok (olyat ha rajtam múlik nem csinálok sosem). Hasonló kereszteződéses mókáim szoktak lennie. Szerencsére még nem volt olyan, hogy elütöttek,de annyira gyakran néz az autós az ellenkező irányba miközben már kanyarodik, hogy ha nem figyelek, hamar be fog következni
-
-
ZeroX92P
tag
A balesetek száma max azért csökkenne mert kevesebben vezetnek, nem a kresz ismerete ill nem ismerete miatt történik a legtöbb baleset. Amennyire én látom a fő okozó a figyelmetlenség, felelőtlenség, és az autók rossz műszaki állapota. Fiatal gyerek megveszi első autóját valami régi lepukkant olcsó roncsot és toljaneki mint a veszettbarom aztán vagy megáll vagynem... az idősek az megint más téma ott tényleg szigorítani kellene az ellenőrzéseket nekem is van egy nagyfaterom 75 elmúlt ő belátta hogy nem megy a vezetés úgy mint régen hosszabb utakra nem is vállalkozik vagy én vagy valaki aki ráér elviszi.
-
válasz
Nyugdíjas #17 üzenetére
"A "nem láttam, hogy jössz" abszolút heti rendszerességű "kifogás""
Gondolom biciklivel kozlekedsz. Engem neha autoval sem vesznek eszre, a legszebb az volt, amikor mentem az uton (szep hosszu, egyenes, jol belathato szakasz), erre bal oldalrol egy mellekutcabol fekezes nelkul belemjott egy auto (ok is arra akartak menni, amerre en, az elso kerek mogott amortizaltak le a karosszeriat) es a benne ulo par engem vont felelossegre, hogy hogy kerultem oda. Egy pillanatra kopni-nyelni nem tudtam.
(Aztan jottek a rendorok es helyretettek a dolgot.) -
BITBOYS
addikt
Hol kereste a féket, hogy nem találta meg
Perpillanat motorozok és az autós társaimra vagyok kibukva.
A nagy átlag nem indexel körforgalomból kifelé, ráutalásos módszert használ. A 40-es táblánál hiába tartom be a sebességhatárt, rám másznak és tolnak le az útról. -
"nem találta a féket"
Es a kormanyt??
-
Probber
őstag
Tegyük fel, hogy 40-45 éve vezet és nem találta a féket (plusz a saját sávját a kormányt és a kéziféket se?)
-
dízelracer
őstag
És ha az ugyanez az öreg kap egy pirosat a gyalogosok meg a zöld jelzésre elindulnak át a zebrán simán közéjük hajt mert nem találja a féket? Hát tök jó...
Faterodnak nem esett baja?
-
EmberXY
veterán
Hát igen, pontosan ez lenne az értelme annak, amire gondoltam....
Akitől pedig nem vennék el, kisebb eséllyel okozna balesetet, hiszen ha a pedálokat ismeri, és még a KRESZ-t is (és ha még be is tartja), olyan nagy baj már nem történhet...
Természetesen nem csak az ismeretét, hanem a betartását is ellenőrizni kéne, akkor lenne jó világ (természetesen a büntetéseket is megszigorítanám, hogy visszatartó erejük is legyen, ne csak statisztikai adatok szülessenek). -
Nyugdíjas
nagyúr
A "nem láttam, hogy jössz" abszolút heti rendszerességű "kifogás", ha szóváltásba keveredek a közlekedésben résztvevő kollégákkal. Ilyenkor bennem is felmerül a kérdés, hogy de akkor minek jöttél el otthonról jóember?
Néha ezt ki is mondom. Olyankor meg megvan sértve
-
EmberXY
veterán
Nekem csak az a problémám, hogy egy komolyabb balesetnél szinte mindig a vétlen szenved súlyos sérülést, netalántán meg is hal, a baleset okozója pedig karcolás nélkül ússza meg..
Azokhoz, akik a saját hülyeségükből, nagymenőzésükből okoznak balesetet, szivem szerint még mentőt sem hívnék, majd eltakarítják a vasgyűjtők.
Én is szigorítanék a rendszeren, talán nem adnék ennyire fiatalon jogosítványt, valamint gyakran felülvizsgálnám (pár évente), hogy emlékszik-e még valamire a KRESZ-ből a jogosítvánnyal rendelkező egyén. -
mephi666
nagyúr
igen, de ennek is azért megvan az oka: szerintem ezeknek az esetek nagy részében:
a) fiatal gyerek megkapja a szülők többliteres/többtonnás gépét és szó szerint elszáll vele a ló, mert "jobban megy a gép, mint a tanulóautó" (sógoromba ment már bele 17éves hülyegyerek apuka audijával... méghozzá úgy, hogy lámpánál állt és a mögötte 2-3-al levő autót kapta telibe a gyerek fék nélkül... de még a sógorom előtt 2-3-al levők is meg lettek tolva)
b) csomó diszkóbaleset: tudatmódosító szerek hatása alatt merészebbek, keményebbek, be akarnak vágódni a társaságnak... hetente több ilyen van...
ehhez a kettőhöz hozzá vesszük még a rutin hiányát és szerintem érthető is a magas szám... viszont arányokat tekintve ennek ellenére lehetnek veszélyesek az idősebbek is... főleg, ha már nem 100%-os szellemi/fizikai állapotban ülnek a kormány mögé... és itt szerintem a szabályok/(orvosi) vizsgálatok szigorításával még jobban lehetne faragni a balesetek számán, ahol egyértelműen a sofőr alkalmatlansága volt a gond...
a fiatalabbaknál nehezebb azért a helyzet... a különböző prevenciós filmek (szerintem) az egyének nagy részénél semmit nem érnek el, hanem inkább fordítottan működnek: "velem úgysem lesz baj, mindig csak másokat ér baleset, mert én k*rvajól tolom a 3literes, benzines gépnek (fél év rutinnal és fél liter pálinkával)"
#13: na, igen... kicsit félreérthető voltam én is a kor kiemelése miatt... ugyanúgy mindenkire kötelezővé kell tenni az alkalmassági vizsgálatot, de egy bizonyos kor felett ezt még szigorúbban kell venni... Vakegérke példája meg 100%-osan jó... nem teljesen normális dolog, hogy minden világtalan megkap(hat)ja a jogsit és utána szó szerint több tonnás gépekkel repeszthet... amivel "véletlenül nem láttam a tömeget" elven akár több tucat embert is megölhet 1 másodperc alatt... nincs jogsim, de nem gyerekjáték az autó
...mondjuk hozzáteszem: lóerőben/kW-ban meghatároznám azt is, hogy hány év rutinnal mekkora kocsit lehet maximum vezetni... nem engedném az se, hogy 17-18éves suhancok 0 rutinnal 200-300lóerős gépekkel téphessék a betont... mondjuk 5év balesetmentes rutinnal viszont már lehetne menni... (addigra talán be is nő a fejük lágya és a vezetés nem a "közúton menőzésről" szól már nekik)
-
Szten Márs
nagyúr
Engem spec. baromira nem érdekel a kora, engem az érdekel, hogy ha valaki nem mindig tudja, hogy melyik is a fék, az mi a jó ****-nak ül autóba? Az egy dolog, hogy magára nézve életveszélyes, de másokra is - szó szerint életveszélyes. Vakegérke írta egyszer, hogy tonnányi vassal indul gyilkolni, vagy valami hasonlót, ez itt szó szerint igaz. Egyszerűen mit gondol az ilyen, amikor beszáll az autóba? Mennyire kell ehhez lesz.rni azt, hogy mit csinálhatunk, mennyire kell lesz.rni kb. mindenkit, aki épp kint közlekedik az utcán? Kb. ez érdekel, nem a kora.
Ja igen, meg az érdekel, de baromira, hogy mit csinált az autónkkal. Csak azért, mert úgy gondolta, hogy milyen vicces is vezetni úgy, hogy már az sincs meg a fejében, hogy melyik pedál mire való...
Amúgy most nézem ezt a statisztikát, nem hazudik, csak teljes mértékben irreleváns így magában. Inkább azt tükrözi, hogy bizonyos életkorú egyénből hány szaladgál az utakon autóval, nem többet. Egy relatív mutató kéne ahhoz, hogy bármit az életkor kontra veszélyességről mondhassunk, nem egy abszolút, ennek a táblázatnak abban a kontextusban, amiben használni akartad, nincs semmi értelme.
-
madgie
titán
Nekem már sajnos saját tapasztalatom is van az ilyen villanybringás matuzsálemekkel. Ősszel, szürkületkor, kivilágítás és láthatósági mellény nélkül tépett belém a drága, minimum harminccal tepert. Az ütő is megállt bennem, kemény két hetes jogsim volt, már képzeletben gyújtottam is befelé a papírt, hogy pápá, friss jogsi.
A nénike egyébként nem esett le a villanykeróról, megállt oldalt, én kiszálltam gyöngyöző homlokkal, azt sem tudtam, melyik zsebembe nyúljak a telefonért, mentő, rendőr, tűzoltó, kit híjjak, erre a nénike lepattan a bicajról és kijelenti: jól van, fiatalember? Mondom, persze, csak a szívroham visz el mindjárt, itt van nem messze a körzeti rendelő nénike, ugorjunk el, legalább nézzük meg, nincs-e baja. Á, nem, fiatalember, semmi gond... és felpattant a keróra oszt elvágtatott. Csak álltam ott dermedten, mellettem fityegett a félig leszakadt visszapillantó, az ablakon is két saskarmolásnyi karc, a nénike meg le se pottyant... beszarás. Mázlim volt... meg neki is.
-
Mr.Csizmás
titán
válasz
Szten Márs #9 üzenetére
de azt hiszem nem csak a féket, de a saját sávját sem találta az öreg
közúti veszélyeztetés blabla címen feljelentés? ha meg bíróságra megy az ügy, és hivatkozni mer a életkorára, vissza lehet ütni, hogy pont ezért
(feltéve ha addig nem purcan ki, ismerve a magyar jogmalmok lassúságát)
-
Szten Márs
nagyúr
Sajnos (még) nem tudok részleteket, hogy mi hogy történt pontosan, mert nem volt se lehetőség se megfelelő idegállapot a hosszas csevejre, de azt hiszem nem csak a féket, de a saját sávját sem találta az öreg
Szóval igen, kb. az a helyzet, mint abban a South Park részben. És azt hiszem igen kevéssé tudtam volna nyugodtan kezelni a szitut, szóval igen jó, hogy nem voltam ott...
-
^Clown
addikt
Sajnálom. Egyetértek az előttem szólókkal, 60 felett szigorított orvosi vizsgálat, plusz kresz - rutin - forgalmi vizsga.
Azért a szavazati jogukat is megkérdőjelezném jónéhány idős embernek (is), de ez más téma. Példa: ismerősöm elment kopogtatócédulát gyűjteni x pártnak. Becsöngetnek, jónapot abc vagyok, az x pártnak gyűjtjük a kopogtatót. Válasz: áá neeem nem. De miért nem? Mert mi az y pártra szoktunk szavazni. Érted, szoktunk! Nulla érv, csak begyepesedett csőlátás... És az ilyenek döntenek...
-
Mr.Csizmás
titán
na az ilyeneknél tudnám teljes lelki nyugalommal véghezvinni a GTA féle kirángatom és megrugdosom folyamatot....
"nem láttam, hogy indexel"
"nem láttam hogy fékez"
"nem láttam hogy jön"
"nem láttam semmit"
"nem találtam a féket"magyarázkodjon szent péternek.........
#4 mephi666 [link] S7E10 "Vének támadása" ....egyik epizód, amin valahogy nem volt kedvem röhögni...
-
Ivan15
senior tag
válasz
Szten Márs #1 üzenetére
mult heten egy szinten öreg balrol gurult be elem az utra, szerencsenkre meg megtalalta a feket. Neztünk össze egy pillanatra remült fejjel
(kinezett balra a sajat savjaba , az ok, es elkezdett befordulni balrol egy keskenyebb uton, jobbrol gurultam eppen arra....) -
mephi666
nagyúr
válasz
Szten Márs #1 üzenetére
volt egy ehhez kapcsolódó south park rész, amiben pont erre a témára térnek ki... én mondjuk előírnék bizonyos kor fölött gyakori (orvosi) alkalmassági vizsgálatot meg (ingyenes) kötelező rutin/forgalmi/kresz vizsgát
szerintem ennél csak az öreg villanybiciklisek a durvábbak, amikor lajhárt megszégyenítő reflexekkel tépnek 20-30-cal... nem 1 baleset volt itt az elmúlt években, pedig kecskemét nem egy túl nagy város... volt aki a körúton hajtott és átbukott a padkán, másik pedig frontálisan koccant egy jogsi nélküli tizenévessel... (jó, itt azért mindkettő hibás volt)
nem szaporítom a szót: alapból előírnék a villanybringára kresz/rutinvizsgát, mert általában nem lábbal hajtják, gyors és aki mondjuk erő hiányában nem képes egy rendes bringát eltekerni, annak lehet, hogy a reflexei sem igazán jók már és forgalomban ön- és közveszélyes lehet...
kocsira meg mondjuk 60 év fölött x évenkénti kötelező vizsgát/vizsgálatot írnék elő
-
puttputt
őstag
De a 10k-t biztosan megtalálja, ha orvosi vizsgálatra kerül sor...
-
Arnold2
őstag
válasz
Szten Márs #1 üzenetére
Uhhh, ember. Részvét. Én is ilyen hirtelen haragú figura vagyok. Én borítottam is volna be az öreget az első gödörbe, azt földet rá.
-
Szten Márs
nagyúr
Én komolyan nem hiszem el, hogy ilyen emberek közlekednek az utakon...
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Fotók, videók mobillal
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Apple asztali gépek
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- Óvodások homokozója
- Samsung Galaxy A56 - megbízható középszerűség
- Argos: Adjátok vissza a netet! - szeretnék elaludni!
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- PlayStation 5
- További aktív témák...
- KBDFans Tofu 60 Redux, custom, angol feliratozású, PBT kupakos, hot swap, programozható billentyűzet
- Keychron Q0 Plus, kiterjesztett numpad kiosztású, halkított, PBT kupakos makropad billentyűzet
- Samsung Galaxy s24 Dual sim 8/128GB Független
- Keychron Q8 halkított, magyar feliratozású PBT kupakos billentyűzet + második csere belső
- Vegyes szimulátoros kiegészítők
- Dymo LabelWriter 400 hőpapíros címkenyomtató
- Designer 4K Monitor - BenQ PD-3200-U
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte Aorus B450 R7 5700X 16GB DDR4 512GB SSD RTX 3060Ti 8GB ZALMAN I3 NEO 650W
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 13400F 16/32/64GB RAM RX 9060 XT 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Xiaomi Redmi Note 11 Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest