Új hozzászólás Aktív témák
-
KTTech
veterán
válasz
®abstract® #4699 üzenetére
Ez nem lakossági képarány támogatás kérdése, hanem rendezői döntés. Ha a rendező a filmet szélesvászonra álmodta meg, akkor úgy is kerül moziba, és nem készül külön kópia a "lakossági" felhasználóknak.
Régen volt még egy nagy előnye a szélesvásznú filmeknek: nem romlott a képminőség vetítés közben, ha 1:2,35-ös filmet játszottak, hiszen nem egy 4:3-as képarányú képkocka közepét kellett kinagyítani és kitakarni a felesleges részeket (kiemelve ezzel a film hibáit, pl. a szemcsézettséget, amit ma képzajnak minősítenek, és ez rontja a képélességet is).
Egy kivétel van: ha szuper 35-ös a forrásanyag és abból van kivágva a szélesvásznú változat (függetlenül attól, hogy analóg film vagy digitális az eredeti), nem pedig eredetileg is anamorf objektívvel van felvéve. Ez esetben elvileg bármilyen képarány készülhet, maximum a filmen szereplő jelenet különböző részei levágásra kerülnek (és lesznek belógó mikrofonok és társaik). Az ilyen forrásból jönnek ki általában az open matte verziói az eredetileg szélesvásznúra megálmodott filmnek - de a stúdiókat általában köti a rendezővel kötött szerződés a képarányt illetően.
A CGI filmeket elvileg bármire le lehet renderelni, de általában a rendezői igény fog elkészülni, mert súlyos tízmillió dollárokba kerülhet egy másik formátumra történő újrarenderelés.
Ha IMAX mastert kell készíteni (vagy az a forrás), akkor csak abban kell válogatni, mi kerül levágásra a képből, mivel ott a képarány nagyon más - a szélesvásznú verzió mindenképp a kép alsó-felső részeinek levágásával fog elkészülni. Ez esetben a 1:1,85-ös verzió többletinformációt fog adni a szélesvásznúhoz képest, és nem lesznek zavaró képelemek sem. Ez esetben is a pan&scan megoldás lesz használva, hogy nehogy lemaradjon valami fontos a végleges kimeneti formátumból. A hibrid filmeknél pedig ugrálás van általában a 1:2,35 és 1:1,78-as képarány közt, attól függően, mit milyen formátummal vettek fel.
Régebben egyébként azt csinálták, hogy egyszerűen levágták a szélesvásznú film két szélét, és úgy került TV adásba/VHS-re a film, ezzel elvesztve a kép 50%-át (1:1,85-nél csak 25% körül megy kukába) - ezek is pan&scan verziók, ezzel megpróbálták a kép közepén tartani a lényeges képelemeket, hogy lehetőleg ne két félbevágott ember beszélgessen a kép két szélén a 4:3-as verzióban, hanem pl. hol az egyik oldalát mutatták a képen az eredeti filmnek, hol a másikat. Ezt a módszert használták egyébként az 1:1,85-ös filmeknél is.
Így kell elképzelni az eredetileg felvett képet (a kép közepe egy kör lenne): [link] , ezt vetítés során egy speciális (anamorf) objektív húzta szét normális képre, így sokkal jobb képminőség volt elérhető.
A Kodi-s zoom funkció a kép két szélét vágja le eszetlenül, majd képminőségvesztéssel kinagyítja a maradékot... senkinek nem ajánlom a használatát, aki kicsit is ad a minőségre.
Új hozzászólás Aktív témák
- NEC MultiSync V421 monitor (42") 1920 x1080px
- Beszámítás! Apple iPad 11 2025 128GB WiFi tablet garanciával hibátlan működéssel
- Microsoft Surface Pro 7 - Újszerű, dobozban, gyári töltővel, billentyűzettel
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T460 - i5-6GEN I 8GB I 256SSD I 14" FHD I Cam I W10 I Garancia!
- MikroTik CCR1009-7G-1C-1S+ Cloud Router
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest