-
Fototrend
Kezdő vagyok, szeretnék projektort vásárolni, tudnátok segíteni?
Természetesen! Mindenképp olvasd végig ezt az összefoglalót és ha úgy érzed, hogy nem kapod meg a válaszod, akkor tedd fel a kérdésed nyugodtan!
Ami mindenképp fontos lesz tudnunk ahhoz, hogy segítsünk:
- mire szeretnéd használni a projektort (pl.: házimozi, iskolai célok, prezentációk, csak videó, főleg állóképek (bemutatók)),
- mire szeretnél vetíteni,
- mekkora méretű képet szeretnél vetíteni, illetve milyen távolságból néznéd azt,
- mekkora a szoba,
- van-e korlátozás arra, hogy hol helyeznéd el a projektort (plafonról, vagy asztalról esetleg a szoba másik végéből szeretnél egy polcról vetíteni),
- mennyit szeretnél rá költeni (cég esetén ha kell számla, akkor nettó vagy bruttó árról beszélünk-e?),
- mennyire világos/sötét a szoba/terem/iroda.
A topik általánosságban foglalkozik mindenféle vetítővel és ahhoz kapcsolódó kiegészítőkkel és megoldásokkal (üzleti, low budget projektorok, falra vetítés stb.).
Új hozzászólás Aktív témák
-
AVhelper
senior tag
válasz peeter1986 #36548 üzenetére
Üdv!
Az Epson EH-TW5600/5650 valóban jó választás lehet. Mivel az első példányok csak most érkeztek meg a hazai forgalmazókhoz, ezért még nem sok tapasztalat lehet velük kapcsolatban (én is csak jövő héten tudom megnézni a két projektort). A kettő között valóban az a legfőbb különbség, hogy az EH-TW5650 tud beépített WLAN kapcsolatán át is képet vetíteni, illetve Miracast technológiával kompatibilis eszközről képet tükrözni, valamint ez a kép egy HDMI bemeneten át fogadott képpel együtt jeleníthető meg egy megoszt ott képernyőn. A magasabb dinamikus kontrasztarány leginkább talán az eltérően működő fényszabályzó írisznek tudható be, de más egyelőre ismeretlen műszaki oka is lehet. Az Epson magyarországi képviselete ajánlott fogyasztói árazása miatt idehaza még 100 €-nál is több, 50 eFt az árkülönbség a két modell között.
Van belsőépítészeti megoldás, ami csökkenti a vászonra jutó környezeti fényt.
Sajnos a keretedbe nem fér bele se az anamorfikus lencse/prizma, se a motoros/lencsepozíció-memóriás projektor, se a gyárilag maszkolásra képes vászon.
-
AVhelper
senior tag
Ahogy a TV-k, úgy a projektorok is általában a forrás képarányát megtartva jelenítik meg a képet. Például, ha a projektor natív 1.920 x 1.080 képpont megjelenítésére alkalmas, akkor a 16:9-es (például TV adás) képet az összes pixelt kihasználva, míg az 1,85:1 vagy 2,39:1 (Panavision vagy CinemaScope mozifilm) képet csak 1.920 x 1.037 vagy 1.920 x 803 pixel felbontással.
Ha a fenti eltérő arányú képeket egy 2,35:1 arányú vászonra azonos képmagassággal akarjuk vetíteni, akkor azokat eltérő képnagyítás (zoom) és persze fókuszbeállítással lehet megtenni. Ezek az eltérő beállítások valósíthatóak meg illetve tárolhatóak és hívhatóak elő gombnyomásra egy motoros/lencsepozíció-memóriás projektorral.
Ugyanez valósítható meg anamorf előtétlencse vagy prizma alkalmazásával is. Ekkor a vetítőben egy eljárás 33%-al függőlegesen széthúzza a képet, s ezt képezi le a képmodulátorra (a példánál maradva az 1.920 x 803 pixeles képből egy 1.920 x 1.068 pixeles vagyis a képmodulátort szinte teljesen kihasználó torzított képet produkál), majd ezt nyomja össze 33%-al az anamorf lencse vagy prizma, hogy geometriailag helyes legyen a vásznon megjelenő kép. Ennek a megoldásnak előnye, hogy kihasználható a képmodulátor szinte teljes felülete. Ez elvileg javít a vetített kép fényességén, de az anamorf előtétlencse vagy prizma fényvesztesége csökkenti a vászonra eljutó fényáramot, okozhat kromatikus aberrációt és a képfelbontást rontó fókuszálási gondot. A jó anamorf lencsék piszok drágák és a projektor lencséje elé való felszerelésük, főleg motoros mozgatásuk is költséges dolog.
A motoros/lencsepozíció-memóriás projektorok sem éppen olcsóak, de például az Epson EH-TW7300 ára elviselhető. Egyéb hátránya nincs ennek a megoldásnak.
-
AVhelper
senior tag
válasz alphamooncam #36549 üzenetére
Lásd ezt a hozzászólást és a korábbi #30014-est.
[ Szerkesztve ]
-
hm15
senior tag
válasz AVhelper #36553 üzenetére
Kösz! Az nem volt teljesen világos, hogy a 21:9-es kép is 16:9-es Blu-ray filmen, mert a kép tartalmaz fekete sávokat, amit valamilyen formában eltűntetni és zoomolni kell vetítőn belül. Szimpatikusabb megoldás, mint a lencse, de általában aminek előnye, annak egyben valamilyen téren hátránya is szokott lenni.
[ Szerkesztve ]
-
c4
őstag
Azért ehhez a mutatványhoz - ha nagyméretű képet vetítenél - nem árt nagyobb fényerejű vetítőt nézni...
És alul felül ottmaradnak a fekete sávok jó nagy méretben, szóval olyan felület legyen ezek helyén, amik elnyelik a fényt. A prizmás, lencsés megoldásnál ez nem tényező. Pont árulnak is 150 körül asszem' prizmát az avx-en. -
péjé
őstag
Ha 2.35:1-ben vetítesz akkor nincs fekete csík alul felül mivel az eredeti képet vetíted eredeti arányban.
Ide ilyen képarányú vászon kell hogy szép legyen, 16:9-es vászonnál tényleg van nem vetített felület.
16:9-es vetítésnél kell az eltérés miatt nézegetni a fekete csíkokat. -
c4
őstag
Ha csak "kizoomolod", van fekete csík (vásznon kívülre kerül, de látszik, ha pl. világos a fal), ha prizmát vagy lencsét használsz, nincs fekete csík. Például elrettentő élmény, ha egy alacsony fekete szintű vetítő és egy fehér vetítővászontok van a tulaj birtokában Sötétebb jeleneteknél a tok "világít"
[ Szerkesztve ]
-
peeter1986
csendes tag
Igen, egy kicsit megtréfált a cikk amit olvastam.. azt hittem 27 dB az a normál módra vonatkozik és az eco ennél halkabb.. A honlap szerinti 37/27 dB nagyon aggasztó..
A mostani projektorom 21dB-t tud eco módban, a magas fényerős módja viszont 30dB+ amit pont emiatt soha nem kapcsolok be
Ebben a cikkben tesztelő szubjektív véleménye ugyanakkor az, hogy csendes.. hmm.. kinek-mi.. kíváncsi vagyok mások mit írnak majd róla..
-
peeter1986
csendes tag
válasz AVhelper #36551 üzenetére
Köszi a választ. Nagyon érdekelne majd a személyes véleményed miután élőben kipróbáltad őket. Kérlek oszd majd meg a tapasztalataidat itt, privátban vagy valamilyen más formában. Köszi!
"Van belsőépítészeti megoldás, ami csökkenti a vászonra jutó környezeti fényt." - Mire gondolsz pontosan? Falazzam be az ablakokat?
-
AVhelper
senior tag
válasz peeter1986 #36565 üzenetére
Ha azokon az ablakokon besüt a nap, akkor ha befalazni nem is, de egy függönnyel mindenképpen árnyékolni kell azokat.
De nem erre gondolok, hanem egy a vetítővászon köré épített proszcéniumra.
-
péjé
őstag
Nem zoomolom ki mert a vetítőm tudja a 2.35:1-et de kihasználni nem tudom mivel még előtte egy 16:9-es projihoz vettem vásznat. Ha 2:35:1-es vászonra vetítesz ebben a képarányban akkor nincs fekete csík hidd el nekem....:-)
Sajna a fix vászon egyelőre kimarad az életemből, talán majd egyszer lesz egy ilyenem...[link] -
péjé
őstag
Talán megtalálni vhol a panasonicnál hogy működik ez a 6000-es vetítőnél pontosan. Annyi tudok h 18 lencséből áll a rendszere ennek a vetítőnek és gépen belül oldja meg azt amit az anamorf lencse gépen kívül. Így a felbontás marad csak a kép aránya változik torzítás mentesen (az eredetire), Avhelper jól leírta. Ha elindítom ezt akkor pár pillanatra elmegy a kép és hallani ahogy a lencsemozgató motor/ok dolgoznak.
A fentebb belinkelt videónál is ez látszódik.
Sajna kihasználni nem tudom. Ha beraknék még egy vásznat a nappaliba akkor sztem csak simán lelőne a párom...:-) -
hm15
senior tag
-
c4
őstag
Az, hogy 18 lencsetagból áll az optikai rendszer önmagában semmit nem jelent a 21:9-es kép elérésének érdekében, hacsak nem tol be egy anamorf lencsét valahonnan... Minden vetítő tud több képformátumot elvileg támogatni anamorf, wide, 4:3, Letter box (ezt használjuk prizmához). Valószínűleg ezekből használ a képalkotásra egyet, mondjuk az anamorfot és állítja be hozzá az optikát. Asszem' a Panasonoc is rég kiszállt a vetítőgyártásból, így nagyjából mindegy is, hogy oldották meg anno. Pár év és kihalnak a ma még működő vetítőik.
-
AVhelper
senior tag
Nincs semmiféle átskálázás! Neked van igazad: a vetítő egyszerűen akkorára nagyítja például a CinemaScope képet, hogy annak alsó és felső fekete csíkja már a vetítővászon fényvisszaverő felületén kívülre (alá/fölé) kerül (így az célszerűen ne legyen fényvisszaverő), és ez a zoom illetve a hozzá tartozó fókuszbeállítás memorizálható.
A jelenleg érvényes Blu-ray Disc szabvány szerint a 1.920 x 1.080, illetve az Ultra HD Blu-ray esetében 3.840 x 2.160 négyzetes pixelekből álló térbeli felbontású, 16:9 arányú képmező áll rendelkezésre a videó tárolására. Ezen belül úgynevezett "letterbox" módon tárolják a szélesebb 1,85:1 illetve 2,39:1 képarányú filmeket. Ez azt jelenti, hogy például az utóbbi esetében a valódi képtartalom csak egy 1.920 x 803 illetve 3.840 x 1.607 sávban van, s ez alatt és fölött fekete a kép. Érdekességként: korábban még volt róla szó, hogy az Ultra HD Blu-ray támogatta volna az anamorfikus videó tárolását 21:9 (pontosabban 64:27) képaránnyal, de ezt aztán elvetették.
-
hm15
senior tag
válasz AVhelper #36573 üzenetére
Jó hogy tiszta vizet öntöttek a pohárba, de ez a módszer nekem nem túlzottan szimpatikus. Akkor már inkább maszkolnék 16:9 vásznat, így szélesebb vetítő palettáról lehetne feljebb lépéskor válogatni. Kétségtelen, ha eleve memóriás a választott vetítő, akkor érdemes így vetíteni és egyben úgy telepíteni a vásznat, hogy a keret alatt és felett nyelje a fényt.
-
c4
őstag
Én már túlléptem ezen.... Az évi engem érdeklő 5-6 db 16:9-es film miatt nem húzgálom a prizmát, nem maszkolgatok. Megnézem azt is 21:9-ben Többnyire vígjátékok, gyerekfilmek kerülnek 16:9-ben kiadásra, no meg a sorozatok.
Ami viszont lényeges: ha 21:9-ben szeretnél vetíteni, akkor vagy a vetítőnek, vagy a lejátszónak kell támogatnia az anamorf vetítést, amikor is függőlegesen megnyújtott képet kapsz. Sajna vetítőkből is min. középkategória, felsőkategória alja, ami támogatni szokta. HTPC esetén a dolog viszonylag egyszerű, ha lejátszószoftverrel nyújtod a képet. Motoros zoomot is szinte csak a "zászlóshajókba" szereltek a cégek. Asse' ocó.
[ Szerkesztve ]
-
spiky03
veterán
-
félisten
válasz spiky03 #36580 üzenetére
Tudom, hogy nem ezért linkelted, de...
Na szóval megláttam azt a nappalit és belesápadtam, annyira tetszik a kialakítás
Gondolom ez egy alagsor, vagy szuterén, ilyesmi.[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
.DLL
veterán
válasz spiky03 #36580 üzenetére
Not that hard....
Én ugyan ezt manuálisan csinálom meg nyomógombokkal, mert memória sajna nincs, de elég csak a két végállásba elmenni, szóval not a big deal. Szerencsére a fókuszon nem kell állítani, megtartja az objektív az egész zoomtartományon a tárgytávolságot (legalábbis ezen a körülbelül 4m-en).
(P.H.)
-
őstag
Sziasztok,
van egy JVC DILA X3-as projtorunk, én már legalább egy éve nem néztem rajta filmet, szüleim használják és a hétvégi családi mozizás alkalmával láttam, hogy elég sötét lett a képe. Megnéztem, hogy a 1650 óra van kb az izzóban, a gyártó 3000 órát ígér normál fényerőn és mi szinte végig normál fényerőn használtuk. 2010-11 környékén vásároltuk, tehát már nem mai gyerek, véleményetek szerint hova volna érdemes elvinni szervizelni, hog kiderüljön, hogy csak izzót kell benne cserélni, vagy esetleg más problémája lehet?
Válaszaitokat, ötleteiteket előre is köszönöm.
-
c4
őstag
Szerintem mindegy, mit ígér a gyártó, az UHP izzók kb. 400 óra után nagyrészt elvesztik a fényerejük 40-50%-át, aztán úgy 1500 óra után a sötétebb filmeknél már hiányérzet alakulhat ki, én is 1700 óránál cseréltem most izzót a saját gépemben (nem JVC), a régit meg eltettem tartaléknak, ha ez véletlenül elpukkanna. Na meg nem árt időnként ki is tisztítani a gépeket a portól.
Batyo messziföldön híres javítómester
[ Szerkesztve ]
-
spiky03
veterán
válasz Pro Koryak #36587 üzenetére
Nem sírok.
Igen tudom, vagyis ebben bizok én is, hogy amikor eljon az én időm akkor is lesz jó pár a piacon amiből lehet válogatni.Most pl mik vannak? Mikre gondolsz?
SuperHeRo - Eladó! Anthem MRX710 + extrák!
-
őstag
Rendszeresen ellenőriztük a porszűrőt, azzal szerintem nincs probléma. Még az ezt megelőző PT-AE2000-es projektorunkban Batyo cserélt izzót, ezt köverően többször nem akart bekapcsolni a vetítő, valamint produkált érdekes dolgokat, így ha van más valaki aki bevált akkor inkább azzal tennék próbát.
-
Lorantz24
csendes tag
válasz spiky03 #36586 üzenetére
Köszönöm!
Második projektor, egy Epson EH-TW3500-t váltott. Kicsit kitapasztalom, meg igyekszem a vetítési körülményeket is hozzá mérten feljavítani, aztán szívesen írok róla. (Meg még úgyis a "hűha hatás" alatt vagyok )Valóban találni még jókat, nekem például a Sony HW55 is tetszett.
-
c4
őstag
-
spiky03
veterán
válasz Lorantz24 #36592 üzenetére
Értem.
Persze ilyenkor mindig abban van az ember.
Én is abban leszek biztos a 42" után főleg.Igen biztos jó az a Sony is, de nekem a határ olyan max 250 lesz, az meg abba nem fér bele.
Várom a tesztet, akár összehasonlítva az Epsonnal is, hogy miben jobb a Pana, ha jobb, de reméljük, hogy az.
SuperHeRo - Eladó! Anthem MRX710 + extrák!
-
Márton
nagyúr
Ez a 400 óra nekem nagyon kevésnek tűnik, vagy az 50% soknak.
Egy korábbi 720-asomban 7-800 óra körül voltam mikor eladtam, de hogy nem fele fényerőt adott le az tuti, az nagyon feltűnt volna. A Fhd-sben is 2-300 óra lehet és még egyáltalán nem érzem hogy csökkent volna max ilyen 5-10%-ot, amit nem szúrsz ki.Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"
-
Márton
nagyúr
dehogy teszek, amíg megfelel
nem mondtam, hogy nem lehet különbség, csak az az 50% túl soknak hangzik.
Neked ez a méréses tapasztalatod?Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"
-
Rick4
félisten
A w1070-esemben 2100 óra után pukkant a gyári lámpa, telefon a márkaszervizbe, megvan 1.5 óra alatt, felmentünk pestre, cserélték, este már azt néztem. Volt különbség, kb 10% az új javára, és ennyi. Ami igazán kézzelfogható különbség volt, az 1.5 éve volt, mikor megvettem az új w1070-est, és leszereltem a régit a 4400 órával. Ott megvolt az az 50%, de 400 óránál tuti nem lesz.
Samsung 49" monitorok eladók: https://hardverapro.hu/apro/samsung_49_32_9-es_monitor_elado_meg_2_honap_papir/friss.html
-
c4
őstag
válasz Márton #36597 üzenetére
Gondolom, te is - mint a többség - abból indulsz ki, hogy a gyártó azt írja: "3000/6000 óra" az izzó élettartama.
Annak idején ezek az UHP izzókkal szerelt készülékek 1000 órás üzemidővel kerültek eladásra. Aztán rájöttek a cégek, hogy ez az alacsony óraszám erős visszatartóerő, így elkezdődött az ANSI lumenhez hasonló számháború. Mikor úgy 3-4000 óránál jártak a Háry Jánosok, felbaktattam az Osram, Philips oldalaira,majd azt láttam, hogy az izzók gyári specifikációja mit sem változott az idők során, 1000, 1500 órát adtak meg élettartamra.Az tök más kérdés, hogy a készülékgyártók milyen szoftveres lámpavezérlést kreáltak, például olyan esetre, ha nincs jel, lesik a fényerő minimumra, az óra ketyeg, tehát üzemidő. Az se zavarjon meg, hogy az izzó "még világít", viszont már alig van a vásznadon foot lambert. Technikailag jó az izzó, gyakorlatilag kuka.
Szóval ha az 1000 órát vesszük alapul, a 400 már nem is tűnik olyan soknak, ugye?
És még egy dolog: 1600 körül már zavart, hogy mondjuk HP sötét jeleneteiben nem nagyon látok részleteket... Nekiugrottam egy végpontozásnak (a készülék kalibrált), beállítottam és nem sok minden változott. Még mindig hiányérzetem volt...Ha több kontrasztot, fényerőt adtam rá, csak beégett a kép, elvesztek a világos részek.
Beugrott az új izzó és életre keltek a sötét részletek. Ennyi.Persze sokat számíthat, ki, mekkora képet vetít, én 4 méter széles képet vetítek meg, szóval eléggé más, mint az átlag 200-240 cm széles vásznak kiszolgálása.
(#36599) Rick4
Csalóka, mert nem igazán a világos részeken veszed észre, hanem a sötét jeleneteknél látható, amikor a kép az új izzóddal sokkal részletesebb lesz.
De nem indítanék offenzívát ebből, csak beszámoltam saját sokéves tapasztalatomról.
[ Szerkesztve ]