Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • 04ahgy

    nagyúr

    válasz fero02 #7143 üzenetére

    Én is a 0,6W-osra tippeltem. Arany középút.

    Nem azért. 2V esik a LED-en, 10V jut az ellenállásra. P = U*U/R = 100/475 ~ 100/500 = 0,2W. ennyi disszipálódik tehát az ellenálláson. A szénréteg már gyártástechnológiáját is tekintve instabilabb a fémrétegnél. Kisebb hőmérsékletet bír, a külső paraméterek jobban befolyásolják. 0,2W körül egy 0,25W-os ellenállás már a terhelhetősége vége felé üzemel.

    Szélsőségek alatt mit értesz?

    Azt, hogy a kocsiban a hűlési viszonyok a zsúfolt hely miatt gyakran lehetnek kedvezőtlenek, továbbá igen tág a hőmérsékleti skála. Egy napon hagyott kocsiban akár a 60°C-ot is elérheti a hőmérséklet. Ezért is alkalmazzuk az egyel nagyobb értékű ellenállást.

    Ha jól tudom, a legnagyobb töltőáram max. ~ 15V szokott lenni. Ilyenkor esetleg elfüstölhet a LED?

    Nem jól tudod, és nem füstölhet el. A töltőfeszültség lehet 15V, valamint a LED sem füstöl el. Azért van ott az ellenállás. Ez a kis (10V...15V) feszültségváltozás alig okoz áramerősségváltozást, épp az ellenállás miatt. A LED-en a maximális feszültség mellett is 25mA folyik. A modern LED-ek 100mA-t is vígan elviselnek.

    Egyik ismerősöm keveselte a 470 Ohm-ot. Azt mondta, h számításai szerint 1200 Ohm körüli lenne jó.

    Nem kevés az. Az ő példájában kb. 8mA tudna a LED-en átfolyni, a te 470ohm értékednél kb. 15-25mA jut a LED-re. Logikus is: ő kétszer akkora ellenállást alkalmaz, fele akkora áramot kap, és vice versa. Mint fentebb említettem, még 50-100mA is lazán fekszik ezeknek a LED-eknek, de a most kiszámolt 20 is elegendőnek fog bizonyulni a te esetedben.

    HGyu

Új hozzászólás Aktív témák