Új hozzászólás Aktív témák
-
Test Elek
újonc
Kicsit csendesebb lett itt a hely, pedig nagy botrányról volt szó.
Jó látni, hogy azóta is minden rendben van és szépen történnek a dolgok, halad a Tesla az útján. -
bteebi
veterán
válasz worxland #104 üzenetére
"Oszt évek alatt összesen volt vagy 2 ügyfél a soxázezerből, aki kérte, hogy adjuk meg, milyen adatokat tárolunk róla és töröljük."
Ebből is látszik, hogy mennyire tudatosak a vállalatok az adatkezelés, adatbiztonság terén. Ugyanannyira, mint az átlag parasztok (akik kirakják a fécbukra a gyerekeik pucér képeit a pedóknak, vagy megosztják, hogy épp hol készített magának reggelire egy isteni vajaskenyeret). Semennyire. Ettől függetlenül viszont a GDPR alapvetően jó dolog.
Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.
-
worxland
addikt
Nagyon kíváncsi a haverod.Vagy csak nagyon szeretne csomót találni a kákán.
De megnyugtatlak, be. Van GDPR felelős managerünk, volt millió meeting, akcióterv, tréning, kimutatás/riport/ellenőrzés/folyamat-revízió. Oszt évek alatt összesen volt vagy 2 ügyfél a soxázezerből, aki kérte, hogy adjuk meg, milyen adatokat tárolunk róla és töröljük.''It's difficult to work in a group when you're omnipotent.'' - Q
-
vicze
félisten
válasz worxland #101 üzenetére
Amit írtam elég alap kellene legyen minden közép méretű cég felett. Egyáltalán nem egy nagy dolog. Az meg hogy te nem tudod hogy figyelnek egy tök másik dolog. RMS Windows alap feature 5éve asszem, nem emlékszek pontosan, de AD-val lassan 20éve van. Nem éppen sci-fi-ről beszélek, max. annak aki nem foglalkozik IT biztonsággal.
Ez nem szigor, csak alap adatvédelem.Nyilván nem kell követni semmit. De akkor a cég vállja a következményeket, semmi probléma.
-
azbest
félisten
gyakorlatilag semmit nem tudunk arró, hogy ki és hogyan lopta el az adatokat, csak azt lehet tudni, hogy miért. És azt sem tudjuk kiknek az adatai vagy mely országot érinti. Csak az uszítás megy megint a sajtónak.
Az EGT jogos, de az össze-vissza dobálózás nem, az csak hangulatkeltés.
A szerviztechnikus gondolom jelenthet db admint és fizikai szerver karbantartó melóst is. Akkor lehet jól tippeltem, hogy feltolta magának a diszket.[ Szerkesztve ]
-
worxland
addikt
"Btw olyan adatokkal dolgoztok, ami a kutyát nem érdekli, nem pedig személyes adatokkal. Márpedig, ISO audit szokik lenni még a 30 milliárdos helyi leányánál is."
Partnerek velünk kapcsolatos adatai se érnek kevesebbet, mint Csirkenyak Gézáné született Farhát Gizella telefonszáma. Audit meg évente van (belső, külső, infosec, amit akarsz).[ Szerkesztve ]
''It's difficult to work in a group when you're omnipotent.'' - Q
-
worxland
addikt
Hány fős a helyi leányvállalat? - Többezer.
Milyen adatokhoz férsz hozzá a cégednél? - Informatikusként? Adatbázis-hozzáféréssel az általam támogatott rendszerekhez? Szerinted?
Van pótolhatatlan adat a szervereken, amiről nincs mentés - Természetesen van mentés''It's difficult to work in a group when you're omnipotent.'' - Q
-
Sanya
nagyúr
Hány fős a helyi leányvállalat? Milyen adatokhoz férsz hozzá a cégednél? Van pótolhatatlan adat a szervereken, amiről nincs mentés, és bármi pénzt megadna érte a 30 milliárdos? Haverom kérdezi .
Btw olyan adatokkal dolgoztok, ami a kutyát nem érdekli, nem pedig személyes adatokkal. Márpedig, ISO audit szokik lenni még a 30 milliárdos helyi leányánál is.
A bortól bolondokat gondol az ember, DE A PÁLINKÁTÓL MEG IS CSINÁLJA!!!
-
worxland
addikt
Ez az r=1 userre igaz, de valakinek a cégnél lesz ennél sokkal komolyabb hozzáférése.
Érdekes lenne így dolgoznom, a felhasználók meg elvárnák, hogy a szerveren tárolt adatokból készítsek nekik riportokat, amit utána tároljak a közös meghajtón, ahonnan még másolgatják ide-oda, további felhasználásra. Szóval a terv szép, de csak néhány max security cég veszi ennyire komolyan a dolgokat. "Magára valamit adó cég" - hát, a munkáltatóm nemzetközi éves forgalma majd' 30 milliárd euró, valószínűleg még nem tartozik ebbe a magára adó körbe.''It's difficult to work in a group when you're omnipotent.'' - Q
-
vicze
félisten
Ez lényegtelen kb. 5 azaz 5db file másolása felett mass copy warning és security incidens. 5éve alatt 1db felfüggesztés és 1db "megegyezéses" elbocsájtás lett belőle. A személyes és érzékeny adatok kezelése nem vicc. És lehet a GDPR-t komolyan venni, meg lehet leszarni és a következményeket bevállalni.
Jelenleg aktívan nem akadályozzuk a mass copy-t(lehetne), de csak céges alapból titkosított és engedélyeztetett tárolót lehet csatlakoztatni, ez nagyon alap minden nagyobb cégnél, már egy alap 27001-től. Nyilván van online kerülőút, de arra van az RMS. És még sorolhatom a védelmi vonalakat elég sokáig.Még egyszer az hogy a Teslát mekkora felelősség terheli, majd az ügyvédek lesakkozzák. Ezt mi az ég világon sehogy nem tudjuk eldönteni vagy következtetni, mert rengeteg információ hiányzik hozzá.
-
bteebi
veterán
-
Sanya
nagyúr
Magára valamit is adó cégeknél az USB-s tárolóeszközöket nem tudod bedugni a gépbe, vagy ha bedugod, akkor nem csinál semmit.
Az internetet nem éred el belülről, hogy feltöltsd bárhova az adatot (gdrive)
Amennyiben vpn-el dolgozol, akkor a vn-el csak a saját géped asztalát éred el és nincs megosztott vágólap.
satöbbi-satöbbi. De még is kikerülnek adatok.A bortól bolondokat gondol az ember, DE A PÁLINKÁTÓL MEG IS CSINÁLJA!!!
-
dabadab
titán
Gdpr vs social security number?
Nincs ellentmondás, az egész világról voltak ott személyes adatok, ugye konkrétan Muské is, meg nyilván EU-s állampolgároké is, de ez mindegy is, mert egy EEA-s országban működő cégnek a külföldiek adatait is védenie kell.
Vagy várjunk csak, norvégia nem is eu tagállam.
A GDPR az EEA-ra érvényes, annak meg tagja Norvégia.
Legalább minimálisan nézz utána a dolgoknak az ilyen "debunking" előttÉs a volt dolgozó bűncselekményét bizonyítja, nem azt, hogy a tesla kezelné hanyagul
Hát ha egy helyettes senki simán hozzá tud férni ennyi adathoz az de, a Tesla hanyagságát jelzi, lásd fenn mások beszámolóit arról, hogy más cégeknél hogy megy ez.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
worxland
addikt
-
bteebi
veterán
Ránéztem a naptárra, de nem sokat segített. Oké, lehet jóval gyorsabb a másolás, de az, hogy ne tűnjön fel, hogy valaki nagy tételben másol le érzékeny adatokat, már jóval problémásabb. És valószínűleg nem is 1 db 100 gigás ISO file-t másolt, ráadásul talán nem is egyetlen helyről.
Nekem is van USB3-as pen drive-om, amire talán 70-80 MB/s-es írási sebességet is ráhazudtak anno (ADATA fogalmam sincs micsoda), aztán 40-50 megánál (USB 3-as porton) feljebb sohasem ment igazán. Ha meg bármi miatt átlagban csak 20-30 MB/s az adatátvitel (mert a szerveren nincs Lightning port, csak mondjuk USB 2.0, vagy a gagyi flash nehezen kezeli a több százezer pár kB-os file-t), akkor az a 10 Gbps-es átvitellel bő másfél perces másolási idő felugorhat akár közel 1,5 órára, ha nem még többre. És ekkor még nem kellett "válogatnod" a mappák, file-ok között, hanem csak nyomtál egy "Select all"-t. Ami sokszor hasznos, de akkor nem, ha mondjuk Elon ugyanabban a mappában tartja a 4K BluRay filmjeinek az image-eit is.
Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.
-
azbest
félisten
onnan ismerni meg legkönnyebben a kamu híreket, hogy ellentmondások vannak benne...
Gdpr vs social security number? [link] na most akkor amerikában vagy európában történt?
Vagy várjunk csak, norvégia nem is eu tagállam.Az meg nem whistleblowerség adatvédelmi kérdésben, hogy a db admin az ánuszában kicsempész egy diszket adatokkal. Ha anál motozást vezetnek be a dolgozóknak, akkor meg az lesz a baj, hogy emberi jogokat sért.
Megint egy kirúgott dolgozó bosszúja, ami ráadásul erősen bűncselekmény.
És a lopott fájlok közzététele pedig végképpen nem whistlebloweség, mert ez nem a tesla vélt bűneit tartalmazza, hanem a dolgozók és ügyfelek adatait. És a volt dolgozó bűncselekményét bizonyítja, nem azt, hogy a tesla kezelné hanyagul. Azt lehet vizsfálni milyen módok kezelik az adatokat, de van minden cégnél olyan pozíció, ahol hozzá kell férni adatokhoz és mozgatni azokat. Ha valóban a teslánál talált volna bűnt, akkor a hatóságokhoz viszi, nem pedig közzéteszi a személyes adatokat.
Az újságirókat sem védi végletekig az, hogy írogatnak az internetre. Előbb utóbb valamelyik le lesz csukva hazudozásért és károkozásért. Nem találtok valódi problémákat, amit lehetne oknyomozni,csak az ingyen bulvárfosra van igény?
-
cucka
addikt
válasz kardkovacsi #78 üzenetére
Minden nagy cég folyamatait szoftver vezérli, mindenki használ egyedi szoftvert és mindenkinek van valamennyi szoftverfejlesztési kompetenciája házon belül. Ettől még ők nem szoftvercégek.
Most zajlik épp az átalakulás az autóiparban, egy autó egyre kevésbé mechanikus gép, és egyre inkább kerekeken guruló számítógép. A szoftver már nem egy alkatrész, amit egy beszállítótól megvesznek, hanem az alapvető alkotóeleme az autónak, amivel egy gyártó differenciálni tudja magát a többitől.
A Tesla annyiban különleges az autógyártók közül, hogy náluk a házon belüli szoftver kompetencia a nulladik naptól kezdve adott. Így épült fel a cég. Nem kell szoftvercéggé átalakulniuk, mint ahogy a VW szeretné ezt gondolni magáról, mert már alapból azok.
Az önvezetés pedig továbbra is egy szent grál. Egy rendkívüli nehézségű, 100%-osan szoftveres probléma, amit erre szakosodott szoftvercégek hada próbál megoldani, és még nem sikerült nekik.
Szóval arra nulla esély van, hogy a Mercedes vagy a VW saját kútfőből képes lesz megoldani azt a rendkívüli szoftveres problémát, ami még a Google-nek sem sikerült. -
bteebi
veterán
Mondjuk nagyon érdekelne az, hogy egy olyan cégnél, mint a Tesla, hogy az istenben lehet 100 GB-nyi adatot kilopni. Bedugom az USB 3.2-es külső SSD-met a menzán az italautomata melletti konyhaszekrényben lévő szerverre, 2-3 óra alatt lemásolom a "CONFIDENTIAL, DON'T COPY" mappát, aztán meg hazamegyek vele??
Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.
-
Sanya
nagyúr
válasz kardkovacsi #79 üzenetére
Több ember meg meghalt úgy, hogy egy olyan személy vezette a kocsit, akinek erről hivatalos papírja volt, hogy vezetett. Egy profi élő személy levizsgáztatta.
Az önvezető autók ehhez képest a balesetek elhanyagolható százalékáért felelnek.
Emellett nyilván oda kő figyelni, hogy attól, hogy valamilyen szintű önvezetésre képes a rendszer, még ezek nem autonóm önvezető rendszerek, nemhogy lvl3 (ami nem önvezető, csak bizonyos körülmények közt), hanem max lvl2.
Az én kocsim befékez, ha valami elé kerül, de nem kezdek el könyvet olvasni, hogy majd sípol a gép, meg majd fékez az autópályán. Elég erősen debilnek kell lennie az illetőnek, hogy önvezető kocsival megölje magát, de sokaknak sikerült.
Amikor meg éjszaka a fekete homeless csávó az autópályán ténfergett tudatmódosító szerekkel teletömve, na azt még te is elütötted volna, meg mindenki.Önvezetés lesz. Az utast fogja megvédeni, nem a gyalogost. Mert a legfontosabb kérdés mostanság már ez, hogy a 2 éves gyermeket el fogja-e ütni, ha kiszalad az útra, vagy levezeti magát a szakadékba?
A bortól bolondokat gondol az ember, DE A PÁLINKÁTÓL MEG IS CSINÁLJA!!!
-
sirály12
őstag
válasz kardkovacsi #78 üzenetére
"Hát ugyanez itt is. Szóval szerinted ha egy rendszert elnevezel Full Self Driving-nak (teljes önvezetés) majd ezután az emberek elkezdik eszerint használni, mert ugye ez a neve, nem mondjuk Driving Assistant (vezetési segéd, BMW), Driving Assistance (Merci), aztán szépen gyilkolja őket sorban az autó, ez OK. "
Mert szerinted mindíg a név jelzi egy rendszer tudását? Tehát a repülőgépeken a robotpilóta akkor minden szituációban elvezeti a gépet? Szerintem nem, és bolond az aki egy név hallatán bármit is belemagyaráz egy rendszerbe, mert annak a működését kell érteni és nem a nevét kell tudni! Ezért is van az ilyenekhez használati utasítás, amiben le van írva mit tud és mit nem! Ez minden autó minden vezetéstámogató rendszerére igaz!
"Szerinted a modern gyártásban meg tervezésben nincs szoftver? Szerinted azokat a szoftvereket nem maguk írják? Persze más probléma, probléma halmaz, de ettől még azt kijelenteni, hogy nem tudnak szoftvert gyártani, elég nagy ostobaság."
Ebben nagyobbat nem is tévedhettél volna!
Elég visszagondolni az VW ID3-ra és a szoftverének fejlesztésére és egyből kitűnik, hogy igenis nem értenek hozzá! Majd1 évig nem voltak képesek összerakni az autó rendszerét, ami miatt a már legyártott autók parkolókban porosodtak és utána manuálisan kellett egyenként frissíteni a szoftvert rajtuk, mert még OTA frissítést sem tudtak! Emiatt a fejlesztőpgárdában is voltak annó változások, mert nem tudták produkálni a kívánt szintet. Régebben a legtöbb autógyártó külsős partnertől vette az autóihoz az egész infotainment rendszert, ami most változik meg, mert egy elektromos autóban hogy hatékony legyen érdemes azt magának lefejlesztenie.Én szárnyalnék, de nem hagyják.
-
Polllen
nagyúr
válasz kardkovacsi #43 üzenetére
Mindeközben a Samsung-nál volt nem rég, hogy chat GPT-ben validáltatta valaki a kódját...
"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"
-
kardkovacsi
senior tag
"A bétát jelenleg a tesla dolgozói próbálhatják ki, én úgy olvastam. Te hogyan tesztelnéd a bétát? " - nem. Bárki jelentkezhet rá az USA-ban.
De most nem a bétáról van szó hanem arról, hogy útra engednek egy rendszert ami tele van hibával és ami a legfontosabb elneveznek egy level 2-es rendszert teljes önvezetésnek. Miközben mindenki tudja, a Tesla is, hogy gyilkos rendszer, több ember is meghalt miatta. Amúgy erről szól a cikk is, hogy tudja a Tesla is csak próbálja elsikálni. Ezért nem volt szabad válaszolni emailben csak szóban a panaszokra, hogy ne legyen nyoma, hogy ők bármit is állítottak. -
kardkovacsi
senior tag
"Amit mondok, hogy az amerikai néplélek alapköve az egyéni szabadság. És ezzel együtt jár az egyéni felelősségvállalás fontossága, továbbá a nagyobb kockázat-tűrő képesség. Ez az amerikai néplélek." - ja persze, vagy inkább mondhatjuk azt is a jóval nagyobb szabályozatlanság és az abból eredő össze szar. Tudnék neked mesélni, hogy a 2008-as válság minek a következménye, aminek még a mai napig is nyögjük (most épp az infláción keresztül) az utóhatásait. Az is egy teljesen hasonló "majd az egyén vállaljon" kockázatot dolog volt. Aztán érdekes mód amikor rájöttek, hogy mekkora szart raktak össze, bedöntve vele a fél világ bankrendszerét akkor hirtelen mégse volt érdekes az egyéni szabadság és jól beszabályozták őket.
Hát ugyanez itt is. Szóval szerinted ha egy rendszert elnevezel Full Self Driving-nak (teljes önvezetés) majd ezután az emberek elkezdik eszerint használni, mert ugye ez a neve, nem mondjuk Driving Assistant (vezetési segéd, BMW), Driving Assistance (Merci), aztán szépen gyilkolja őket sorban az autó, ez OK. Majd figyeld meg ott is jönni fog a szabályozás csak előbb meg kell hallnia pár száz embernek.
Szoftver.
Vicces, leírod szoftveres probléma majd elmagyarázod, hogy nem tudja lefejleszteni neki ez vagy az a cég. MIÉRT?
Szerinted az első verziói a Teslának honnan voltak? Konkrétan vette őket a Mobileye-tól. Csak amikor mondta a Mobileye, hogy ő nem akarja a nevét ehhez a hatalmas marketing átbaszáshoz adni akkor szakított a két cég.Millió cég foglalkozik azzal, hogy ilyen rendszereket fejleszt, nem kell hozzá autógyártónak lenni.
"És saját kútfőből képtelenek megoldani, mert a 100 évnyi dugattyú gyártási tapasztalatból nem következik a nagy léptékű szoftveres innováció képessége." - ahogy pistike elképzeli az autógyártást. Ennél nagyobb butaságot elő se adhattál volna. Szerinted a modern gyártásban meg tervezésben nincs szoftver? Szerinted azokat a szoftvereket nem maguk írják? Persze más probléma, probléma halmaz, de ettől még azt kijelenteni, hogy nem tudnak szoftvert gyártani, elég nagy ostobaság. -
Sanya
nagyúr
válasz kardkovacsi #74 üzenetére
A bétát jelenleg a tesla dolgozói próbálhatják ki, én úgy olvastam. Te hogyan tesztelnéd a bétát?
A saját kocsidat nem saját felelősségre használod? A láncfűrészedet? A présgépedet? A fűnyíródat?
Ha nem vagy retardált, akkor pont jó kezekben lesz az a cucc.Másik: Ha fegyverrel ölsz meg valakit, az emberölés. Ha kocsival, akkor az baleset. minden országban. Ha önvezető kocsi, ami hibásan működik, ugyanúgy rossz, mint a csávó, aki elüti a két óvodást a zebrán és hazautazik angliába. Mi a különbség? Az emberek meghalnak a marha sofőrök miatt is elég szép számmal.
A bortól bolondokat gondol az ember, DE A PÁLINKÁTÓL MEG IS CSINÁLJA!!!
-
cucka
addikt
válasz kardkovacsi #74 üzenetére
Nem azt írom, amit mondasz, mert amit mondasz, az a szokásos szocialista bullshit a társadalmi felelősségvállalásról.
Amit mondok, hogy az amerikai néplélek alapköve az egyéni szabadság. És ezzel együtt jár az egyéni felelősségvállalás fontossága, továbbá a nagyobb kockázat-tűrő képesség. Ez az amerikai néplélek.
Tehát megveheted a fegyvert, és megveheted a tesla fsd-t is, de te vagy a felelős, ha valami baj történik. És ha a Tesla olyat igér, amit nem tud, és emiatt meghal valaki, akkor ők lesznek a felelősök. Ezért nem igérnek semmit az fsd-vel kapcsolatban.
Ezzel szemben áll, amit ti is leírtatok - a Mercedes rendszerének nincsenek meg az engedélyei. Nem tudom, milyen hivataltól, de a lényeg, hogy itt az autóvásárló nem használhat veszélyes dolgot saját szakállra, mielőtt a hivatal be nem vizsgálta, az ellenőrző bizottság nem ellenőrizte, és a papírpecsételő főigazgatóság le nem pecsételte a papírt.
És ha kiderül, hogy mégis szar az az önvezető rendszer, és meghal valaki, akkor mindenki nyugodtan széttárhatja a kezét, hogy hát ő nem hibás, a hivatal a hibás, meg a bizottság, meg a főigazgatóság.Na ez a különbség.
A másik hsz-re: az önvezetés az egy tisztán, 100%-osan szoftveres probléma. Teljesen mindegy, hogy a Mercedes milyen fasza dugattyúkat tud gyártani, milyen az ülés az Audiban, és milyen király a BMW-k fényezése. Az is mindegy, hogy milyen HUD-ot rendeltek a Denso katalógusából, és az is, hogy egy alvállalkozó sikeresen lefejlesztette nekik indiában a Carplay integrációt.
Az önvezetés egy megoldatlan probléma. Nem tudják megvásárolni a Denso vagy a Harman katalógusából. Az indiai szoftver-alvállakozó nem tudja nekik lefejleszteni. És saját kútfőből képtelenek megoldani, mert a 100 évnyi dugattyú gyártási tapasztalatból nem következik a nagy léptékű szoftveres innováció képessége. -
kardkovacsi
senior tag
"hogy hosszú évek szenvedése után sikerült végre megcsinálják az OTA update-eket, meg végre van angry birds a mercedes infotainmentben." - meg van HUD, van Carplay, van Android auto, van normális ülés, normális adaptív LED, rendes ülés, normális festés az autókon, autókban amikre képtelen a Tesla.
[ Szerkesztve ]
-
kardkovacsi
senior tag
Igen, ott leszarják az ilyeneket (kérdezz csak meg Amerikában élő barátod, rokonod és meglátod). Szerinted ahol félautomata fegyvert vehetsz úgy mint itt a kenyeret a boltban érdekel is bárkit a testi épséged. Beleírják az apróbetűsbe és csá, onnan le van tojva.
Látod, a következő mondatodban pont leírod azt amit én is mondok.
"Ezért ad ki a kezéből a Tesla egy FSD bétát, ami használat előtt elmondja neked, hogy ez egy félkész termék, és saját felelősségre használhatod." - tehát pont leszarja, hogy félkész terméket ad ki, hogy akár meg is hallhatsz tőle esetleg megölhetsz vele másokat. Erről beszélek, köszi, hogy megerősítettél.
Amerika az ilyen. Ezért vannak fegyvereik, mert mélyen bele van ívódba az emberek tudatába, hogy senkire sem számíthatsz, az államra sem. Még abban sem, hogy olyan kereteket biztosít, hogy egy cég az autójával ne öljön meg. Nem fog vele maga az állam se foglalkozni, legyen ez a kettőtök dolga.
Európa teljesen más kávéház, az európai ember felfogása is teljesen más és emiatt az európai autógyártó hozzáállása is teljesen más.
A társadalmi szolidaritás Amerikában közel zéró, ott simán meghagy dögleni az állam ha mondjuk nem tudod fizetni magadnak a biztosításod (kb. a társadalom 20%-nak nincs biztosítása), vagy mondjuk lesz egy koraszülött ikerpárod. Simán odaállít a kórház a 6 hét PIC-en lét után a fél millió dolláros számlával (mert erre konkrétan semmilyen biztosítás nincs ami fedezné).
Ezután leírni azt amit leírtál, hát enyhén szólva vicces. -
cucka
addikt
válasz kardkovacsi #68 üzenetére
Nem ez a különbség, nem is tudom, honnan szedted ezt az elképesztő zagyvaságot, hogy amerikában nem fontos a felhasználó testi épsége. Főleg amerikában, ahol bármilyen fiszfasz panaszod van, egy teljes iparág áll rendelkezésedre, hogy segítsen neked obszcén összegekre beperelini az adott gyártót/szolgáltatót.
A különbség az, hogy a német autógyártók hagyományos autógyártóként gondolkoznak. A termék jó kell legyen, véglegesre kell csiszolni. Ez egy hagyományos mérnöki szemlélet.
A Tesla meg úgy gondolkozik, mint egy szoftvercég. Egy szoftvercég teljes mértékben tudatában van annak, hogy amit leszállít, az bugos, és a fontos bugokat későbbi update-ekkel javítani tudják.
Ezért ad ki a kezéből a Tesla egy FSD bétát, ami használat előtt elmondja neked, hogy ez egy félkész termék, és saját felelősségre használhatod.
A Mercedes meg ezért nem ad ki ilyet, az ő működési kultúrájukba nem fér bele egy ilyen lépés, a vevői nem erre számítanak.Mindenki tudja, hogy szigorúan véve az összes önvezető rendszer egy nagy határ szar, mert ez egy nagyon nehéz probléma, aminek a megoldása egyfajta szoftveripari szent grál. Aki ezt a problémát képes megoldani, az azonnal gyökerestől átformálta a teljes emberiség közlekedését.
Nyilvánvaló mindenkinek, hogy a Tesla rendszere nem tökéletes. És az is nyilvánvaló mindenkinek, hogy egy ilyen horderejű szoftveres mérföldkövet nem a Mercedes vagy a Volkswagen szoftveripari agytrösztje fog kitermelni magából, akiknél a hot new shit az, hogy hosszú évek szenvedése után sikerült végre megcsinálják az OTA update-eket, meg végre van angry birds a mercedes infotainmentben.
[ Szerkesztve ]
-
worxland
addikt
válasz kardkovacsi #68 üzenetére
"Mert más a felfogás az európai gyártóknál meg más a Teslánál." - nézd meg a repülőgép-ipart, emberek ezreinek halálával fejlesztik a repcsiket. Kapitalizmus. Nem Elon találta fel.
''It's difficult to work in a group when you're omnipotent.'' - Q
-
worxland
addikt
válasz kardkovacsi #68 üzenetére
Majd szólj, ha a Merci/bömös is már egy-két éve minimum több tízezer autóba berakja a lvl 3-at és nem lesz egy halálos baleset sem. Mert az én autómban az európai engedélyt kapott level 2 már akart átmenni szembesávba, meg nézett már bitumenes javítás csíkját sáv-felfestésnek. Az asszony autójának (sokkal jobb) level 2-je is csinált érdekes dolgokat, amellett, hogy a napokban ment 2x140 kilométert az autópályán úgy, hogy csak előzéshez kellettem én, az adaptív tempomat meg a sávkövető végigvitte az autót a sztrádán.
[ Szerkesztve ]
''It's difficult to work in a group when you're omnipotent.'' - Q
-
worxland
addikt
-
kardkovacsi
senior tag
Mert más a felfogás az európai gyártóknál meg más a Teslánál. Az európai a felhasználót és annak az épségét nézi a szem előtt. Tehát ha bármilyen, igen értsd bármilyen apró probléma van, elengedi magát és visszaadja a vezetést. Pont ezért van a műszerfalban kamera ami a szemed nézi.
Ellenben a Tesla megy mint a hatökör tovább, ami persze az esetek 99.9%-ban be is jön, mert pár másodperc múlva visszatérnek a megfelelő paraméterek (mondjuk lesz újra sáv stb.) de az a kicsi...hát akkor meg meghal az ügyfél. Őt nem érdekli a felhasználó élete, mert az Amerika, leszarják (minden ilyen szabály sokkal de sokkal megengedőbb mint Európában). Ezeket látjuk a fenti listában.Persze az átlag usernek ebből csak az jön le, hogy húú de ügyes a Tesla. Ha pedig ránézel, mondjuk szoftveres szemmel akkor meg fogod a fejed azokon a videókon amikor csak úgy benézi a sávot és bemegy a szembe sávba vagy amikor van egy kisebb megnyitás és szépen betéved és a sofőrnek kell kicibálnia onnan, hogy ne bontsa le a szalagkorlátot.
De ugye pont ilyen az is, hogy jellemzően a keresztbe fehér kamiont simán felüljárónak nézi bizonyos fényviszonyok között és úgy gondolja, hogy akkor ő átmegy alatta -
dabadab
titán
Mármint erre kapott engedélyt.
Ezt tudja a level 3-as rendszer, amiről szó van. Ennyit. Nem mást, nem többet: ennyit.
Ehhez képest meg a Tesla FSD teljesen nyilvánvalóan többet tud.Hogy mit tud a Mercedes, azt láttuk, amikor az első autóutat megtette teljesen önvezetve normál forgalomban.
Arról lehet tudni, hogy mit tud, ami tényleges kereskedelmi forgalomban van és ténylegesen ott a usereknél. Ami nincs, arról csak marketinganyagok vannak.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
Tehát olyan szuper a cuccuk, hogy jobb, mint a hivatalosan lvl 3 szintet tudó cuccok, de mégsem kérik ki neki legalább ezt a szintet.
Jelenleg egyedül a Mercedes level 3 rendszere az, ami ténylegesen létezik és ebben az esetben egészen pontosan erről van szó.
A Mercedes-féle Drive Pilot annyit tud, hogy a német autópályák meghatározott szakaszain tud haladni maximum 60 km/h sebességgel abban a sávban, ahol van.
Ennyi.
A level 3 certificate-et úgy érték el, hogy radikálisan leszűkítették azoknak a szituációknak a körét, amit tud kezelni, de azokra nagyon felkészítették.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
-
Noukoum
veterán
válasz kardkovacsi #61 üzenetére
Kifogás kifogás
„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
kardkovacsi
senior tag
"A Tesla még két éve tesztelte a Nürburgringen a Model S Plaidet, de a hivatalos köridőket csak most tették közzé." - ez ugye cseppet sem gyanús
[link] Konkrétan elmondja a srác (a tulaj), hogy azonnal cserélni kellett a gyári féket és a fékfolyadékot mert három-négy fékezés után annyira beesik a pedál, hogy többen összetörték magukat vele. Nem tudom voltál-e versenypályán valaha de annál dermesztőbb érzés nincs amikor nyomod a féket és nincs semmi. Game over.
Mellesleg nézd végig a videót, már a kör végén kampó a plédnek. Túlmelegszik az akkumulátor és leszabályozza a teljesítményt, nagyon durván.Ja és Mischáról (ő az akinek az autójával Kubica ment pár kört) minden elmondható csak az nem, hogy villanyautó gyülölő lenne, mert egy Polestart vezet a hétköznapokon, ha jól tudom
-
dabadab
titán
válasz kardkovacsi #59 üzenetére
Ugyanolyan ez is mint a Nordschliffés kör, hogy majd leverik a Porschét, ment a nagy arcoskodás és szépen elhúztak a sunyiba és azóta se jött ki kör, pedig lett pléd.
Wut?
(Aztán persze a Porsche nem hagyta annyiban, egy kicsit faragott az idején.)DRM is theft
-
kardkovacsi
senior tag
Vagy azt jelenti, hogy nem tudja megcsinálni.
Ugyanolyan ez is mint a Nordschliffés kör, hogy majd leverik a Porschét, ment a nagy arcoskodás és szépen elhúztak a sunyiba és azóta se jött ki kör, pedig lett pléd. Egyszerű az oka, a pléd se tud egy kört se végigmenni a Nordschliffén anélkül, hogy ne melegedne túl az autó akkumulátora.
-
Noukoum
veterán
válasz kardkovacsi #57 üzenetére
Azt hiszem ennyi elég is volt belőled.
„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
kardkovacsi
senior tag
-
vicze
félisten
Próbáltam hasonlóan bombasztikussal válaszolni a kommentre, de igazad van alálőttem.
"Amiket ugyan még senki se látott, de trust me bro"
Nyilván azért vannak L3-ra engedélyezve mert senki se láttam. Elég régóta egy elég meddő vita ez, amikor homokba dugod a fejed minden más rendszer videója láttán, amit nem egészen tudok megérteni. Értem, hogy a FSD promó videók szépek és jók, csak néha embert ölnek, végül is megesik trust Musk... -
Fex
tag
Üzemeltettünk informatikai rendszert olyan cégnek, aki kezelt hitelkártya adatokat is.
Hát, nem gyenge audit (PCI-DSS) volt fél évente, szóval nem tudom mit csináltak ott a Teslánál, de a valamit elk...ak, de nem gyengén.... Hogyan mentek át egyáltalán az auditon???"...Az emberi tényezőt minden rendszer működtetésébe bele kellene tervezni, mint egy olyan random hibagenerátort, ami mindenképpen működésbe lép, csak nem tudjuk, mikor, hogyan, miért és milyen kaotikus belső logika alapján...."
-
Noukoum
veterán
válasz kardkovacsi #48 üzenetére
Mellesleg nem véletlenül nincs egy olyan cikk sem, hogy BMW vagy Merci megölt volna egy embert is, szemben a Teslával. Mert egy BMW-ben ott vna a műszerfal közepén a kamera ami követi a szemed és ha önvezetés közben leveszed az útról elkezd sipákolni egyből. Ezek azok a biztonsági intézkedések amik hiányoznak a Teslából, pont ugyanolyan pongyolán bánnak az ember élettel is mint az adatokkal.
me ugye ami nincs benne a tévébe az nem is létezik„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
kardkovacsi
senior tag
Hát próbáld ki és meglátod (Driving Assistant Professional és 2019 óta rendelhető szinte az összes bimmerbe). Írtak róla, köztük még a villanyautosok.hu-n is ahol azért van pár Teslás is a szerzők között.
Mellesleg nem véletlenül nincs egy olyan cikk sem, hogy BMW vagy Merci megölt volna egy embert is, szemben a Teslával. Mert egy BMW-ben ott vna a műszerfal közepén a kamera ami követi a szemed és ha önvezetés közben leveszed az útról elkezd sipákolni egyből. Ezek azok a biztonsági intézkedések amik hiányoznak a Teslából, pont ugyanolyan pongyolán bánnak az ember élettel is mint az adatokkal.[ Szerkesztve ]
-
Alaaf Pi
senior tag
A világ egyik legnagyobb autógyártójánál dolgozom. A munkám része, hogy rálássak autók gyártási adataira, hibakódokra stb. Ez konkrétan úgy néz ki, hogy:
- A rendszerben csak egy gyárra látok rá, másikra nem (a belsösök rálátnak többre is, de nem mindenki)
- Amikor eme hibakódok általános megjelenéseit akartam kikeresni egy webes/teamsben elérhető kimutatásban, az ahhoz hozzáféréshez muszáj voltam egy gyors GDPR tréninget csinálni, mert a VIN szám ilyen szempontból egyedi, érzékeny adatnak minösül.
- PLM-ben van, amikor olyat sem látok, amihez amúgy kellene legyen hozzáférésem.
#46 dabadab: A Tesla rendszerének nincs engedélye az EU-ban, a másik kettönek igen.[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
válasz kardkovacsi #36 üzenetére
Valóságban vannak sokkal jobb rendszerek, mind a BMW-nél mind a Mercinél.
Amiket ugyan még senki se látott, de trust me bro
DRM is theft
-
Shyciii
veterán
válasz kardkovacsi #43 üzenetére
Én ezt még csak-csak benyelném, mint munkavállaló, de olyan már kiverte a biztosítékot, hogy végig kamerával nézzenek, vagy saját mobilt nem lehet használni az épületen belül
-
Shyciii
veterán
válasz kardkovacsi #41 üzenetére
Nem véletlenül...Jobb helyeken emellé még korlátozva van a böngésző is, hogy tárhelyre se tudd feltölteni, meg persze nincsenek felesleges adatokhoz való hozzáférés sem, stb.
De tudok olyan cégeket, ahol az érzékeny adatokhoz csak speciális gépről férsz hozzá, amihez bár távolról rácsatlakozhatsz több faktoros hitelesítéssel, de arról a gépről már nem tudsz a sajátodra áthúzni semmit, és az a gép is csak egy elkülönített saját hálón van, aminek még internetelérése sincsen. És ezek nem új dolgok. Tehát az aki ezeket a "technológiákat" nem használja, az szándékosan veszélyezteti az adatokat, ha érzékeny adatokról van szó.[ Szerkesztve ]
-
Shyciii
veterán
A személyes adat és érzékeny adat nem ugyanaz. Az érzékeny adat pl bankszámlaszám, adóazonosító, szig szám stb. A rendszám nem tartozik ide, mert azzal kábé semmit nem tudnak csinálni. ha megszerzik. És elhiheted, hogy a Telekom nem azt tárolta, és most nem tudom, hogy mi van a Microsoft-nál, de mikor anno az egyik szerverszobájukba voltam (2 biztonsági védelem után), akkor beszéltem az ottani rendszergazdával akinek segítenem kellett, és bizony nagyon keveseknek volt elérése az usb portokhoz. Szal továbbra is amit a német Telekom csinált, az kimeríti a szándékosság fogalmát, mert nem 1985-ben vagyunk már, tehát pontosan tisztában voltak, hogy mit művelnek, és milyen biztonsági kockázatot rejtett.
Amúgy csak mondom, hogy pl a rendszámot autó eladásakor is megadod, sőt még az alvázszámot is, úgyhogy ez elég rossz példa volt.
[ Szerkesztve ]
-
cucka
addikt
Sőt, nem csak dvd-re meg pendrive-ra írják a személyes adatokat, de ki is nyomtatják azokat papírra. Német cégeknél meg még el is faxolják.
A személyes adatok köre olyan széles, hogy nem lehet mindent hét pecsét alatt szarrá titkosítva tárolni, mert senki sem tudná normálisan végezni a munkáját. Ez van.
Például az autód rendszáma személyes adatok körébe tartozik. De nem életszerű, hogy egy szervizben minden olyan dokumentumot, amin a rendszám szerepel, azt hétpecsétes titkosított adatként kezeljenek.
[ Szerkesztve ]
-
Shyciii
veterán
lényegileg ilyenek mikor német Telekom elhagyta a DVD-t az ügyféladatokkal, USB-t elhagytak út közben, írtam a Toyota esetét, ilyenek.
Megnézném amúgy, hogy jogilag hogyan végződne ez. Ez nálam a szándékosságot kimeríti. Az a cég aki érzékeny adatokat DVD-n (wtf???), meg USB-s pendrive-on hordoz, azaz én szememben szándékos bűncselekményt követ el. Még akkor is, ha encryptálva voltak az adatok, vagyis visszanyerhetetlenek illetékteleneknek. De ha még le se volt titkosítva, akkor meg pláne szándékosnak minősíteném. SEMMI nem indokolja, hogy fizikai adathordozón kelljen szállítani ilyen adatokat, főleg nem úgy, hogy közben metrón, buszon utazik, vagy betér közben egy kávézóba...
Amúgy nem egy nagyobb cégnél voltam, ahol olyan gépen dolgoztak szándékosan, amiben nem volt cd/dvd/bd író/olvasó, az USB portok meg le voltak tiltva. És ez nem 1-2 éve láttam/csináltam...Ha valaki egy 0-Day-t használ ki adatok eltávolításhoz, vagy egy alá Solarwinds beszállítói SW-ben lévő malwaren keresztül akkor nem terheli felelősség az adott céget, mivel rajtuk kívül álló okok vezettek az adat eltulajdonításhoz
Az általam felsorolt példa cégek a közelmúltból egyik sem 0-day volt, tehát továbbra is súlyos hiba a 90+%-os adat.
[ Szerkesztve ]
-
cucka
addikt
Nop... Az adat titkosítva kell (kellene) tárolva legyen alkalmazás oldali titkosítással.
Kellene, igen, de még bankoknál sincs mindig így. Egyes rendszereknél igen.
De ha belegondolsz, mindig kell legyen valamilyen ember, aki képes az éles rendszeren hibákat diagnosztizálni/javítani, szóval ő hozzá fog férni az éles adatokhoz úgy, hogy alapvetően nem része a munkájának az adatkezelés.
És ezzel semmi baj nincs, egy nagy cégnél nagyon sokan hozzáférnek valamilyen bizalmas adathoz. -
vicze
félisten
Messze a legjobban tud embert ölni, ebben tök igazad van.
[ Szerkesztve ]
-
vicze
félisten
Írtam példát, direkt raktam idézőjelbe, jogilag létezik "baleset"(definiáld akárhogy), és lényegileg ilyenek mikor német Telekom elhagyta a DVD-t az ügyféladatokkal, USB-t elhagytak út közben, írtam a Toyota esetét, ilyenek. Még egyszer vedd ki a 3. félt ennyi. Ha 3. fél van benne akkor annak már van büntetőjogi felelőssége is, így maga az adatkezelés az esettől függően nem feltétlen volt hanyag. DE minden estben eseti akár mit is csinálsz vagy mondasz, mivel ahogy írod nincs jogilag pontosan definiálva, de szabályozva van.
"nem lehet védekezni azzal, hogy véletlenül fértek az adatokhoz hozzá."
Jogilag a kérdés, hogy a cég a szabályozás szerint járt-e el vagy sem, azaz hanga volt-e. Ha valaki egy 0-Day-t használ ki adatok eltávolításhoz, vagy egy alá Solarwinds beszállítói SW-ben lévő malwaren keresztül akkor nem terheli felelősség az adott céget, mivel rajtuk kívül álló okok vezettek az adat eltulajdonításhoz, még 3. fél beavatkozása esetében is.
Nagyon nem egyszerű ez a kérdéskör és végképp nem fehér vagy fekete. -
Noukoum
veterán
válasz kardkovacsi #32 üzenetére
Nincs szó az fsd-ről. Egyébként sem a vezetéstámogató rendszeren megy a balhé, hiszen az messze a piac legjobbja.
„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”
-
kardkovacsi
senior tag
válasz snake1977 #31 üzenetére
Van az enhanced autopilot (1,5M) ebben vannak az automata sávváltás és hasonló fícsörök, meg van az FSD, ez a full self driving (ami persze kurvára nem az, csak kis marketing csalás), közel 3M. Az az amit szoktál látni a videókban, hogy magától megy. Amit linkeltem az FSD-re vonatkozott, nem tudom az önvezetés kapcsán mire gondolt a szerző. Nekem ez az FSD-re vonatkozna, de a cikk Autopilotot ír ami benne van mindegyikben.
[ Szerkesztve ]
-
-
snake1977
őstag
válasz kardkovacsi #17 üzenetére
Nem volt még Teslám/nem ismerem a teljes felszereltségét, azt hittem mindegyik tudja ezt a funkciót, igen így azért piszkosul magas az arány.
[ Szerkesztve ]
...BRSZK...10...2025.Június 7-8... / www.brszk.hu / , https://www.tiktok.com/@brszk_official , https://www.youtube.com/@BRSZK-Official
-
Shyciii
veterán
Rendszerüzemeltetés, fejlesztés, adattárolás esetén mit jelent az, hogy véletlen?
Nincs olyan, hogy véletlen, szerintem a jog sem ismer ilyet. Azaz üzemeltető, aki adatokat tárol, fejleszt, üzemeltet, ott nincs olyan hogy véletlen. Nem írunk véletlenül programokat, nem úgy állítunk be egy szervert, hogy véletlenül, ahogy épp kijön a lépés, a tűzfalat sem véletlenül állítjuk be. Mindent tudatosan a tudásukhoz mérten végzik el, vagyis pontosan tudják, hogy mit csinálnak. Az más kérdés, hogy a tudás mennyire felel meg az adatbiztonság szempontjából, de nem lehet védekezni azzal, hogy véletlenül fértek az adatokhoz hozzá. -
Johnny001
senior tag
Na itt vagyok!
Bp. XVIII.- Pestszentimre 06309060893
-
vicze
félisten
"Ez adatkezelésileg teljesen érdektelen. Az adatbázis adminisztrátornak nem kötődik a munkája semmilyen ügyfél személyes adathoz, mégis hozzáfér az összeshez."
Nop... Az adat titkosítva kell (kellene) tárolva legyen alkalmazás oldali titkosítással.
Ez sok év DB ként mondom..."Az nincs sehol leírva, hogy ezt hogyan kell megvalósítsák."
Nem is mondta senki, hogy pontosan le van írva, pusztán az illetéktelen hozzáférés a probléma. Az hogy az adott esetet milyen mértékben illetéktelen, az már valóban tök más kérdés, és pontosan ettől függ a büntetés mértéke, adott esetben szinte biztos, hogy alacsony lesz, ha lesz egyáltalán.@Shyciii: Félreérted amit írtam, amiket felsoroltál, mind büntetőjogi felelősséget vonnak maguk után. Én a "véletlenekről" írtam, tehát pont azt ahol nem 3. fél hozza nyilvánosságra az adatokat, értsd nem történik adatlopás. Pl. mint a Toyota esete pár hónapja, ahol "elvileg"(???) nem történt jogsértés, a Toyota mégis elérhetővé tett személyes adatokat.
-
Sanya
nagyúr
válasz kardkovacsi #8 üzenetére
Pontosan. Senki nem láthatott volna rá olyan adatokra, ami nem tartozik rá, nem kell közvetlenül vele dolgozni.
A bortól bolondokat gondol az ember, DE A PÁLINKÁTÓL MEG IS CSINÁLJA!!!
-
Shyciii
veterán
Jó pár éve már 90+%-ban, így kerülnek ki az adatok. Az a ritkább, ha "elvszik"(ez manapság már nehezen fordul elő), vagy gondatlanság miatt kerül nyilvánosságra.
Manapság nehezen fordul elő? Lássuk csak így fejből mondjuk a hazait, de bőséggel van külföldi is, nem kell olyan sokat keresni, csak hogy "hagyjuk" azt a 90+%-ot:
- Kréta fejlesztőjének feltörése (2022)
- T-Mobile API-ja volt hulladék, amin keresztül adatokhoz lehetett hozzférni (2023)
- De mivel jópár évet mondtál, akkor lehet mondani a gyerkőcöt, aki akármilyen jegyet tudott szerezni ingyen weben keresztül a bkv-től (2017, 2018 már nem emlékszem)Külföldi így hirtelen:
- pl Paypal szívta meg tavaly, és csak idén januárban jelentették be....Több tízezres adatszivárgás volt, és nem alkalmazott tette közzé, hanem hackerek nyomták fel.
- Lastpass szintén idén, amit szintén feltörtek...ráadásul ők jelszókezelő szolgáltatást működtetnek, szal triplán "ciki" az egész.Keress csak rá a neten az adatszivárgásokra, és máris átértékeled azt a 90+%-ot hogy belsős ember teszi közzé.
[ Szerkesztve ]
-
cucka
addikt
Jelen esetben, ha az alkalmazottnak alap esetben nem volt joga hozzáférni az adatokhoz és hozzáfért akkor, nincs miről beszélni.
Ez adatkezelésileg teljesen érdektelen. Az adatbázis adminisztrátornak nem kötődik a munkája semmilyen ügyfél személyes adathoz, mégis hozzáfér az összeshez.
Az adatkezelő mindig a jogi személy, jelen esetben a Tesla nevű cég, nekik kell megfelelniük az adatkezelési szabályoknak. Az nincs sehol leírva, hogy ezt hogyan kell megvalósítsák.
Hitelkártya adatoknál más a kotta, mert létezik olyan, hogy PCI compliance. A különbség, hogy
- A PCI Compliance nem egy jogszabály, hanem a kártyakibocsátó cégek által megkövetelt szabályok halmaza
- A PCI Compliance sok szempontból előírja, hogy hogyan kell az adatkezelést megvalósítani -
cucka
addikt
válasz kardkovacsi #18 üzenetére
Ahogy írtam, ez legfeljebb indikátora annak, hogy a cégnél nem vették komolyan az adatkezelést, de jogi szempontból teljesen érdektelen.
A Tesla mint jogi személy az adatkezelő, és egyes alkalmazottai szükségszerűen rá kell lássanak személyes adatokra.
És a cég felelőssége, hogy azok az adatkezelés bizalmas legyen, kvázi ne történjen adatszivárgás. Az, hogy ezt hogyan oldják meg, az az ő dolguk, ez nincs jogszabályban meghatározva. -
kardkovacsi
senior tag
válasz kardkovacsi #17 üzenetére
Annyit javítanék, hogy ez a 7,4% az utolsó évre vonatkozik, összesen viszont 15% volt. Tehát a duplája kb. 190e autóval számolva se kevés a 4e panasz.
Adat innen: [link] -
veterán
-
dabadab
titán
válasz kardkovacsi #17 üzenetére
1.3 milliónak a töredékében van FSD
A Guardian azt írja, hogy "customer complaints regarding the Tesla’s driver assistance programs", ami így ránézésre az Autopilotot is tartalmazza, nem csak az FSD-t.
DRM is theft
-
vicze
félisten
(nem mind válasz, többség általános)
"Attól hogy bűncselekmény miatt kerültek ki adatok,"
Jó pár éve már 90+%-ban, így kerülnek ki az adatok. Az a ritkább, ha "elvszik"(ez manapság már nehezen fordul elő), vagy gondatlanság miatt kerül nyilvánosságra.Jelen esetben, ha az alkalmazottnak alap esetben nem volt joga hozzáférni az adatokhoz és hozzáfért akkor, nincs miről beszélni. Az adatok elég széles jellegű spektrumából adódóan senkinek nem kellene ilyen hozzáféréssel rendelkeznie 1 személyben, pár nagyon kivételes személyt kivéve.
Itt azért pl. megjegyezném, hogy annak sincs értelme, hogy pl. egy CEO hozzáfér vásárlók kátyúadataihoz egy ekkora méretű cégnél. (A jóga meg van hozzá mindenképp.)Ettől még az adott esetet messze nem ilyen egyszerű és valószínűleg elég hosszan elhúzódó vizsgálat lesz az eredménye. Legrosszabb esetben is a Tesla kismértékű büntetést kap. A lényeg inkább a Autopilot-on és FSD-n(???) van, ami hosszútávon problémásabb, mivel inkább esetleges US perekben lehet bizonyítékként felhasználni, ami Tesla számára jóval problémásabb.
-
Gyok2
senior tag
-
cucka
addikt
válasz kardkovacsi #8 üzenetére
Adatkezelés szempontjából teljesen lényegtelen, hogy a szerviztechnikus rálát-e az adatra. Legfeljebb indikátora a hanyag adatkezelésnek.
Ha belegondolsz, akár egy szerviz időpont foglalásnál, akár egy ügyfélszolgálat esetében a túloldalon egy betanított munkással fogsz beszélni, aki rálát a te személyes adataidra.
Ahogy a munkád során is, a távközlési szolgáltatónak vannak programozói és üzemeltetői, akik rálátnak az éles adatokra. Te azért nem látsz rá, mert a munkáltatód és a távközlési cég számára kölcsönösen előnyös, hogy ezt az adatkezelési terhet nem osztják meg.
-
veterán
nem megfelelően kezelték, mert pl egy szervíztechnikus hozzá tudott férni ügyfelek és dolgozók címéhez, kártya és fizetési adataihoz, stb. Szóval várhatóan egy rakat olyan adathoz, amihez neki amúgy semmi köze, a tesla pedig nem kezelte megfelelően a szenzitív adatokat (ugye gdpr)
Arról nem is beszélve, hogy ha több pl az autopilottal a gond, mint amit ők akár a jogalkotóknak is mondanak, akkor az bizony probléma. nagy.[ Szerkesztve ]
Star Citizen FAQ http://starcitizen.hu/star-citizen-faq-az-ujaknak/ (Mielőtt kérdeznél)
-
Meridian
senior tag
A TWITTER-t meg be akarják tiltani... mi ez itt kérem, Kína?
Amúgy ha megteszik, akkor népszerűbb lesz, mint valaha
-
snake1977
őstag
A helytelen adatkezelés része mint a hitelkártya adatok esetén, talán helytálló lehet a hanyag kezelés, ezt azért illene annyira titkosítani hogy egy mezei szervíztechnikus ne férjen hozzá, és persze itt is erősen kérdéses hogy milyen úton módon tudta ezt megszerezni...a lopás meg mindenképp lopás főleg hogy belső munkatárs által kerültek ki az adatok, nem a céget magát hackelték meg kivülről. Ilyen ellen pedig csak azzal lehet védekezni hogy nem biztosítanak mindenhez hozzáférést. Persze nem látjuk hogy milyen módon jutott hozzá az adatokhoz, helytelen tárolás/kezelés, vagy betört a rendszerbe a szivárogtató, ami minthogy már eleve volt hozzáférése, talán nem is volt olyan nehéz.
A politikai nyomás részével is egyet tudok érteni...Musk bekeményített és kezd elege lenni, ami sokak szemét szúr(hat)ja.
1.3 millió autót értékesítettek 2022-ben 2021-ben pedig 936 ezret, ha összesen van 4000 panasz, akkor öhm...azt hiszem nem olyan rossz az arány, persze nyilván nem kevés....BRSZK...10...2025.Június 7-8... / www.brszk.hu / , https://www.tiktok.com/@brszk_official , https://www.youtube.com/@BRSZK-Official
-
kardkovacsi
senior tag
Az például tipikusan hanyag adatkezelés ha egy technikus rálát az ügyfelek bizalmas adataira. Mi köze hozzá? Miért látott rá? Főleg miért az összesre. Mert mondjuk bejön valami hiba és hozzá rendelnek egy ügyet akkor annak az adataira ráláthat, de az összesre nem.
Ezek az adatkezelések jellemzően drágák, meg sok esetben hátráltatják a céges folyamatokat, simán elképzelem, hogy Musk leszarta ezeket, nem költöttek rá.
Példa. A cég akinek dolgozunk, a világ egyik legnagyobb távközlési cége, egy nagy szoftver rendszer fejlesztünk amit az egész világon használnak. Mi fejlesztők nem láthatjuk egyáltalán az éles rendszert, sem az adatait. Na most sokszor ez iszonyatosan szívás, mert mondjuk van egy hiba amit úgy tudnál kideríteni ha elkezded nyomozni az éles rendszeren az adatokat, de nem lehet. Teszt rendszeren meg nem tudod előidézni a hibát. Mindjárt rengeteg költség a dolog, mert nehézkessé teszi a folyamatokat, de pont emiatt sosem tudnám eltulajdonítani a cég ügyfeleinek az adatait. -
dabadab
titán
Tehát meglopják őket, és még őket akarják megbüntetni mert "kikerültek" adatok?
Az a helyzet, hogy az adatvédelmi törvényekben az adatkezelőkre rónak olyan kötelezettségeket, hogy a náluk lévő adatokra vigyázniuk kell. Szóval ha kikerülnek tőlük adatok, akkor elég nyilvánvalóan felmerül az a kérdés, hogy vigyáztak-e rájuk kellőképpen.
Mondjuk az, ahogy ez a cikk tálalja az ügyet, az kifejezetten ostoba szenzációhajhászás.DRM is theft
-
DonToni
aktív tag
Ha egy alkalmazott kitud szivárogtatni ilyen adatokat, mint: "ügyfelek és dolgozók személyes információit, telefonszámát, címét, banki adatait, fizetéseit, kártyaszámait." akkor ott valami szerintem nem oké...!
Adatvédelmi szempontból szerintem lényegtelen, hogy egy alkalmazott "vitte ki" az információkat, vagy egy idegen hackelte meg, egyiknek sem lenne szabad megtörténnie.
(persze egy ideális világban...........)-Anti-
-
Shyciii
veterán
Kicsit el vagy tévedve. Attól hogy bűncselekmény miatt kerültek ki adatok, attól még jogszerűen büntethető a Tesla (meg bárki más is, ez nem a Tesla utálat miatt van).
És ez minden téren így van. Ha te vezetsz autót, és városon belül 70-el előzöl egy másik autót, aki pont akkor akar balra kanyarodni, és ezért ütköztök, s bár közvetlenül nem a te hibádból történt, mégis mindketten meg lesztek büntetve.
[ Szerkesztve ]
-
mjani1172
addikt
Úgy gondolom ebben politika (is) van. Musk sok mindenben nem úgy táncol ahogy fütyülnek, így egész biztos nagy támadás indul ellene.
Most, hogy az autók milyenek egy más dolog, tényleg lehet gond, ahogy másnál is. Én VAG csoportos autót használok , ott nem is rögzítenek egy ilyen panaszt, hogy "fantomfékezés."
Tudod rekonstruálni a szervizben ? Na ugye, nem is létezik.
Ami meg elkopott, tönkrement, recseg, az user error.[ Szerkesztve ]
-
-FreaK-
veterán
"...büntetheti az EU a Teslát a GDPR-szabályok megszegése miatt, mondják a szakértők: mindezt azért, mert rengeteg bizalmas adat került ki a cégtől"
Uhm, what? Ezt így komolyan képes volt valaki leírni?Tehát meglopják őket, és még őket akarják megbüntetni mert "kikerültek" adatok?
Új hozzászólás Aktív témák
- Autós topik
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- CES 2025: ITX-es Cooler Master minitorony, minimalista dizájnnal
- Fűzzük össze a szavakat :)
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Vicces képek
- Ötletek, javaslatok, hogy még jobb legyen a PH! lapcsalád
- Opel topik
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Interactive Brokers társalgó
- További aktív témák...
- Konica Minolta Bizhub C227 fénymásoló
- Yamaha NS-555 hangfalpár + opcionális HiFi - házimozi cuccok
- Lenovo ThinkCentre M93p SFF PC, Quad Core i5-4570 CPU, 8 GB DDR3 RAM
- Lenovo ThinkCentre M83 SFF PC, Quad Core i5-4590 CPU, 8 GB DDR3 RAM
- Lenovo ThinkCentre E73 SFF PC, Quad Core i5-4460 CPU, 8 GB DDR3 RAM