Új hozzászólás Aktív témák
-
Chaser
legenda
válasz
Hieronymus #216 üzenetére
pont annyi, hogy a rendszer nem vált át önvezetésre, ha az elmúlt pl 3 percben a sebesség átlépte azt a limitet amit már nem tud kezelni
problem solved -
#48584626
törölt tag
válasz
Hieronymus #216 üzenetére
Na de ez marhára nem így működik.
-
Hieronymus
veterán
válasz
#48584626 #212 üzenetére
Nem érted a helyzetet.
A cikk szerint 80km/óra a maximális sebesség. Fölötte nem önvezető a rendszer.
Valaki halad az úton nagy sebességgel. A csúszós útszakaszhoz ér és kritikus forgalmi helyzet alakul ki előtte. Ezért fékez a vezető. Az ütközés előtt még sikerül vissza állni önvezetésre. Például 10 méterrel, hetvennel haladva.
A kialakuló balesetért nem az önvezető rendszer felelős, hiába aktív a rendszer. A mechanika törvényeit nem képes átírni.
Szalagcímen fog lejönni balesetet okozott a bekapcsolt önvezető rendszer. Majd a vizsgálat végén kiderül a vezető felelőssége, de azt már csak 13. oldalon fogják lehozni a hírek. -
#16820480
törölt tag
Nem "az önvezetés" tud ennyit, az a konkrét (amúgy tesztüzemben álló) rendszer tudott ennyit az adott helyzetben. Nem az a lényege amúgy sem az önvezetésnek, hogy minden lehetséges helyzetet kivédjen, hanem hogy többet védjen ki az embereknél. Mármint akkor már megéri használni.
-
7Heads Drago
veterán
válasz
7Heads Drago #213 üzenetére
Na meg ha nincs semmilyen ismereted a vezetésről, hogy ismered fel hogy épp hülye a szoftver vagy valaki más irányítja épp az autódat? Nyilván erre is lesz egy direkt kapcsoló. És remélem mechanikus különben semmit se ér.
A mai közlekedésben pont ezt látom az egyik nagy hibának. Nem kell jogsi a kerékpárosnak, és a lovaskocsisnak se. Aki részt vesz a közúti forgalomban mindenkinek kellene ismernie a kreszt. De nincs rá szabály. -
7Heads Drago
veterán
válasz
Hieronymus #204 üzenetére
Az jogsi megszerzésnél nem csak a vezetést tanulod meg, hanem az autót is ellenőrizned kell elvileg hogy alkalmas-e a közútra. Na meg mivel ez csak egy ki-be kapcsolható funkció lesz az elején biztos vagyok benne hogy kell hozzá jogsi. Na meg ha csak 1 érzékelő meghibásodik biztos vagyok benne hogy letiltja a szoftver önvezetést. Az autó attól még teljes mértékben használható marad. Szóval jogsi nélkül állsz vele az út szélén?
-
#48584626
törölt tag
válasz
Hieronymus #210 üzenetére
" Ha átléped a gyártó által meghatározott sebességet, továbbra is tied marad a felelősség. "
Hmm. Nem igazan erted a rendszer mukodeset.
-
Chaser
legenda
válasz
Hieronymus #210 üzenetére
nem konkrét példát mondtam, hanem ha level3-ban megy a rendszer akkor gond esetén a gyártó sara
nyilván ha valaki 200-zal megy egy ilyen rendszer eleve nem veszi át az irányítást, mivel nem hitelesített annyira- ha átveszi, az már régen gond -
ha a legvégén veszi át mikor már átveheti és az előzményből fakadóan gond lesz az meg nyilván a sofőr sara
gondolom ilyenek ellenőrzésére már a legtöbb gps+értelmes sw alkalmas - és gyanítom ezekben az autókban ez alap kell legyen - -
Hieronymus
veterán
"Helyi szabályozásokra hivatkozva van írva a wiki, mivel US precedens jogrendszer ezért legtöbb esetben precedens kell.
Pl. az Uber a saját esetükben egyből peren kívül megállapodott és sose került bíróságra, nyilván nem kevés milla volt az összeg."Ezt értem. De ehhez mi köze van Európának vagy Magyarországnak. Az Amerikai precedens jog a tagállamokon belül eltérő lehet, mivel a tagállamoknak saját törvényhozása van. Mint ahogyan egységes forgalmi adó sincs.
(#207) Chaser: "attól mert 100% önvezető egy jármű, a sofőr még vezethet _ha_ akar és van jogosítványa, és akkor a felelősség is nyilván az övé, előbbi esetben pedig nem
többen mondták a level 3 lényege, hogy nem a sofőr felelőssége ha hibázik a rendszer""attól mert 100% önvezető egy jármű, a sofőr még vezethet..."
Ennek senki sem állította az ellenkezőjét. Ez esetben viszont a felelősség marad a vezetőnél, kiegészítő biztonsági rendszerektől függetlenül."a level 3 lényege, hogy nem a sofőr felelőssége ha hibázik a rendszer"
Ez OK, de ettől még jogosítván szükséges a jármű vezetéséhez.
Ráadásul a level 3 csak korlátozott feltételek közötti felelősséget határoz meg. Ha átléped a gyártó által meghatározott sebességet, továbbra is tied marad a felelősség. Még akkor is ha az ütközés pillanatában már a jármű már az előírt sebesség alatt halad. A Mercédesz esetében már csak 78 volt az ütközési sebesség, ami már 80 alatt van, csak 180-nál kezdődött a fékezés. -
WinstonWolf
senior tag
válasz
Hieronymus #199 üzenetére
Na persze. Az megvan, hogy most épp a bűntetőfékezés a divat? Pikk-pakk mész a bíróságra. Ott meg csak a Berkifélék ússzák meg...
-
válasz
Hieronymus #199 üzenetére
ha ez így ebben a formában 1005%-ig igaz lenne akkor kamerával nem lehetne bizonyítani a büntető fékezést... ülj be egy autóba amiben van követő tempomat. menj 130-cal és vágj be két 120szal közlekedő autó közé... a követő tempomat tol egy erős fékezést
de a hibás te leszel mert bevágtál két autó közé és ráfékeztél
, persze ha a mögötted lévő tudja ezt bizonyítani
vagy más tanuval
-
Chaser
legenda
válasz
Hieronymus #204 üzenetére
a kettő nem zárja ki egymást
attól mert 100% önvezető egy jármű, a sofőr még vezethet _ha_ akar és van jogosítványa, és akkor a felelősség is nyilván az övé, előbbi esetben pedig nem
többen mondták a level 3 lényege, hogy nem a sofőr felelőssége ha hibázik a rendszer -
vicze
félisten
válasz
Hieronymus #197 üzenetére
Helyi szabályozásokra hivatkozva van írva a wiki, mivel US precedens jogrendszer ezért legtöbb esetben precedens kell.
Pl. az Uber a saját esetükben egyből peren kívül megállapodott és sose került bíróságra, nyilván nem kevés milla volt az összeg. Asszem elég egyértelmű ki volt a felelős, és pontosan ugyanez lesz a jövőben is. Pont azért nem mennek ennek neki gőzerővel a gyártók, mivel a felelősség hozzájuk kerül elég egyértelműen. A test sofőr ellen gondatlanságból elkövetett gyilkosság miatt emeltek vádat, de a per még folyik, a komplexitása miatt. 2019-ben emeltek vádat, és ki tudja mikor zárul le, lehet még pár év.
A többi félrebeszélést hiába mondod az ég világon semmi köze ahhoz amit beszélünk. Itt egy önmagától vezető járműről van szó. Pont ahogy Boing esetében ahol hiába próbálták a pilótákra kenni, nem sikerült... -
#48584626
törölt tag
válasz
Hieronymus #204 üzenetére
Tevedsz. A Level 3 pont azert oriasi ugras, mert ott nem a sofor lesz a felelos ha valami tortenik.
-
Hieronymus
veterán
válasz
7Heads Drago #202 üzenetére
"Ezt honnan veszed?
Ez nekem sántít."Miért?
Amíg jogosítványhoz kötött a járművezetés, addig alapvetően a jármű emberi vezetője felel a közúton bekövetkezett eseményekért. Amikor az önvezető rendszerek képesek lesznek teljesen önállóan közlekedni emberi felügyelet nélkül, nem kell majd vezetői engedély a jármű használatához. Jogosítvány nélkül át sem veheted majd a vezetés felelősségét.
Mi ebben a logikátlanság? -
7Heads Drago
veterán
válasz
Hieronymus #197 üzenetére
Az önvezető rendszerek esetében a gyártó felelőssége csak akkor fog felmerülni, ha az autó szolgáltatását jogosítvány nélkül lehet majd igénybe venni.
Ezt honnan veszed?
Ez nekem sántít. -
#48584626
törölt tag
válasz
Hieronymus #197 üzenetére
"A karbantartás elmaradása miatti gázpedál beragadás a vezető felelőssége."
Ha gyártási hiba miatt akad be a gázpedál akkor az gyártó felelőssége. Európában is.
-
Hieronymus
veterán
válasz
mjani1172 #198 üzenetére
"egy szerencsétlen szituációban hátulról könnyen nekem jöhetnek."
Sima ügy. A követési távolság megtartása akkora hossz, hogy vészhelyzetben is meg lehessen állni mögötted.
Lényegtelen, hogy az automatikus rendszer vagy te fékeztél egy úttesten átkelő személy, állat vagy akármi miatt.
A mögötted haladó nem tartotta meg a biztonságos követési távolságot. Pont. A felelősség az övé. -
mjani1172
addikt
"Mindegy hogy a gázpedál ragad be, lesik a kerék, vagy az önvezető hibázik, lényegtelen, ezek a hibáknál a vezető vétlen, így a gyártót terheli a felelősség, mivel ez a gyártásból eredő hiba."
Ez röviden (elméleti) baromság.
Az én autóm (3 éves V.A G.) ha megy az ACC és szemből balról jön valaki, vészfékez, egy szerencsétlen szituációban hátulról könnyen nekem jöhetnek.
Ha ilyen gond lenne, vállalja a Porsche Hungária? Persze.
A magyar bíróság ezt elhiszi, hogy nem én fékeztem ok nélkül?
Hogy bizonyítom be? Ugyan már.
És semmilyen hibakód nincs. Nem egyedi eset. -
Hieronymus
veterán
"Minden esetben a gyártó a felelős, ez elég világosan le van írva.
Mindegy hogy a gázpedál ragad be, lesik a kerék, vagy az önvezető hibázik, "???
Egyrészt a Wiki önmagában nem hiteles forrás, mivel bárki szerkesztheti.
Másrészt az Amerikai törvények nem érvényesek Európában illetve Magyarországon.
Harmadrészt az amerikai felelősség megosztott a a gyártó és a tulajdonos között. Az jármű aktuális műszaki állapotáért a jármű vezetője felel. Nincs időszakos műszakivizsga. A kibocsájtás kori állapotért a gyártó felel. Nincs típus módosítás. Régi járműből lehet újat építeni, engedélyezési eljárás vagy típusmódosítás nélkül.A VW.nek fizetnie kellett, a manipuláció miatt. A karbantartás elmaradása miatti gázpedál beragadás a vezető felelőssége.
A magyar és az európai törvények a jármű vezetőjének felelősségére alapoznak. Az eddig bevezetett vezetés segítő és biztonság növelő rendszereit az emberi felelősség alá rendelik. Egy ráfutásos balesetben nem felmentő indok, hogy a ráfutást megelőző rendszer nem akadályozta meg a balesetet, csak csökkentette a kárt.Az önvezető rendszerek esetében a gyártó felelőssége csak akkor fog felmerülni, ha az autó szolgáltatását jogosítvány nélkül lehet majd igénybe venni. Addig csak vezetést segítő rendszerek, átvállalt felelősség nélkül.
Nyilván a jövő az önvezetésé. De még nem tartunk ott.
-
vicze
félisten
válasz
#16820480 #193 üzenetére
Első wiki liken ki van vesézve mind a kettő, meg az is hogy kb. megyénként más a megítélés jelenleg.
A jog nem fekete fehér, és sokszor 1 személy megítélésén fog múlni. Sok estben amíg nem lesz precedens, addig nem lesz valós válasz a kérdésekre, amiből kb. milliót lehet feltenni.
"emberi sofőr sem nagyon tudta volna menteni a helyzetet"
Ha az önvezetés ennyit tud, akkor minek önvezetés?Pont az lenne a lényeg, hogy lásson sötétben, gyorsabb legyen, stb. Tehát nem az ember a mérce, jobb kell legyen és nem is kevéssel.
-
#16820480
törölt tag
Insurance liability az hogy viszonyul a criminal liability-hez? Ha mondjuk elcsap egy embert az L3.
Az az Überes gázolás amúgy érdekes történet volt, főleg a kezelése, mert olyan helyzetben (több sávos pályán kivilágítatlanul (és szabálytalanul) keresztbe haladó biciklis) emberi sofőr sem nagyon tudta volna menteni a helyzetet, max félrerántja a kormányt, akkor meg lehet mást gázol el vagy sorod le az útról. Nagyon fel volt háborodva az internet népe miatta, de ahányszor nézem azt a videót, annyiszor erősödik meg bennem, hogy azt az ember valószínűleg én is elütöttem volna (lehet nem fékezés nélkül, de a kimenetelen sokat nem változtat hogy 100 helyett 80-nal csapnak el).
-
vicze
félisten
-
igen csak ugye aktivált L3 simán pittyeg és dekativálódik és akkor már a sofőr a felelős... Szerintem hasonló helyzetben többször jött már ki a Tesla is úgy ilyen balhéből, hogy "bocs szólt a kocsit, hogy nem tudja megoldani a problémát... az hogy te nem figyeltél már nem a mi sarunk"
nekünk L2 van a kocsiban és azt autópályán és autóúton szeretem..., de figyelni kell rá
-
vicze
félisten
válasz
i8910user #187 üzenetére
Minden esetben a gyártó a felelős, ez elég világosan le van írva.
Mindegy hogy a gázpedál ragad be, lesik a kerék, vagy az önvezető hibázik, lényegtelen, ezek a hibáknál a vezető vétlen, így a gyártót terheli a felelősség, mivel ez a gyártásból eredő hiba.Pontosan ezért tűnt el a föld színéről az Über önvezető projektje a halálos gázolás után.
A L3 az pont egy olyan terület ahol kettős a jogi felelősség, mert a L3 visszahatja a sofőrnek, ezért is kerülném a fenébe és nem látom értelmét. De aktivált L3 mellett a gyártóé a felelősség.
EQS esetében konkrétan:
"Level 3 means the driver can legally take their eyes off the wheel and the company, Daimler in this case, would have to assume insurance liability, depending on the jurisdiction." -
i8910user
csendes tag
volt totalcaron műsor, magyar fejlesztők, telepakoltak 1 priust vagy 20 kamerával, lézer, radar, fittyfene... sávot tudott váltani de az M0-on szabályosan közlekedő kocsi nem tudta értelmezni a 160nal hátulról közeledő kocsit... simán kiment elé...vagy valami hasonló, most nem néztem végig... https://youtu.be/8407bYKuMUs
-
i8910user
csendes tag
az Audi A8-ba évek óta ott van a 3-as szint, csak a bundesparlament még nem bólintott rá... a jogi háttér még nem rendezett... ki megy böribe ha az autó elüt valakit vagy ha balesetet okoz... ez a dilemma...
-
vicze
félisten
Önvezető auto az ahol nincs söfőr egyáltalán (L4) alá Waymo. L3 még felügyeletet igényel, gyakorlatilag csak bizonyos feltételek melett képes önvezetni és szükséges esetileg az emberi közreműködésés.
Csak L4-től beszélhetünk valós önvezető akármiről, mert ténylegesen nincs söför.
Attól hogy a Tesla reklámozza magát a legjobban még nem ők a piacvezetők csak a többi gyártó nem publikus bétateszternek használja a vásárlókat és ugyan úgy fejlesztik a saját rendszeiket.
Nincs valósan olyan gyártó aki ne dolgozna vagy ne demózna L5 rendszert. -
Somatom
veterán
válasz
Hieronymus #180 üzenetére
Felhasználóóó??? Milyen felhasználó? A közúti árufuvarozás automatizálásában nem a biztonság a motiváló tényező. Az a bíznisz, hogy ha nem kell sofőr. Egy csomó drága berendezést megspórolnak (pl. a komplett vezetőfülkét), azt a helyet is áru szállítására használhatják, a cégek pedig megspórolnák a bérköltséget. Legalábbis ez az elmélet. Ha sofőr is kell, akkor értelmetlenné válik az egész.
-
Hieronymus
veterán
"Naponta csak tizszer kérjen beavatkozást, az egy héten hatvan alkalom,"
Ez a te feltételezésed.
Az önvezető rendszerek egy alapvető tulajdonságának kell lennie a környezethez vagy helyzethez való alkalmazkodás a korábbi tapasztalatok alapján. Ez nem csak az egyedi járműre vonatkozhat. Az eszközök megoszthatják egymásközt a megoldásokat. -
válasz
Hieronymus #180 üzenetére
Naponta csak tizszer kérjen beavatkozást, az egy héten hatvan alkalom, egy hónapban 240... ott gyújtanám fel a 3.14csába az egészet az út szélén, és kaján vigyorral nézném.
-
Hieronymus
veterán
válasz
philoxenia #174 üzenetére
"Megy előtte Józsi bácsi hatvannal, műbőr kalapban vezetve a mi autónkat."
Mi a gond?
Az automata rendszerek kérhetnek felhasználói beavatkozást. A jármű kérheti a vezető beavatkozását."Az ember képes felmérni azt is, hogy nem az előbbi autó, hanem egy 5-ös BMW megy előtte, azért lassan, mert köd van, csúszik, hó stb."
Mi a gond?
Az automata rendszerek kérhetnek felhasználói beavatkozást. A jármű kérheti a vezető beavatkozását."A vasútnál még most is elég messze vagyunk a teljes önvezetéstől, az általában használt pályákon."
A földalatti, metró,... esetében már ma is rentábilis a teljesen automatizált vonalak üzemeltetése.A vasútnál ez csak elhatározás kérdése.
-
plömplöm
őstag
válasz
Hieronymus #145 üzenetére
"Zárt út, kevés zavar közlekedéssel kell számolni. Nincsenek állatok az úton. (Kivétel az M6, ahol kutyaveszélyt jelző tábla van
.)"
dehogynincs, csak keveset vezetsz. konkrétan cikkeznek erről pld itt, hogy egy fizetős autópályán ez egy valid megoldás, hogy végigbsszák vadveszélytáblával?
"Nincs ok az előzésre. Kettő km/óra sebesség eltérés két nyergesvontató között, nem indokolja az előzést."
az, hogy neked az a és b közötti távolság szabad szemmel látható, az nem azt jelenti, hogy másoknak is. kettő km/h mondjuk negyedeurópa távolságokban eszméletlen különbségeket adhat. próbálj feljebb emelkedni a b(elsősáv) jogosítványodból.
-
vicze
félisten
válasz
#16820480 #177 üzenetére
SW fejlesztés megint egy olyan dolog, hogy 10millió eladott autóból, ha 1millióban van valamilyen nemű infotainment akkor lehet sokat mondtam. Nem éri meg erre költeni, ha ott van a bejáratott meglévő SW. QNX-et használ VW és Mercedes is.
Amúgy a pont az általad annyira mondott Apple/Android integrálás soha nem lesz egy Teslában, mert ott a lockin a lényeg.A hiány nem az EQS 8magos 24GB RAM-os fedélzeti számítógépéből van, hanem olyan elektronikai komponensek, mint egy USB vezérlő, nyomás mérő, szenzorok és ezer más apró szar. Ezek soha nem lesznek csúcstechnológián mivel az értékük filléres, szó szerint.
"mi majd azt a humanoid robotot is elvileg hajtja"
Musk állításait oszd el 2-vel és még utána is fenntartásokkal kezeld. Ha hinnénk neki akkor Teslák már 3 éve övezetnének Level5-ben.
2022-ben kéne gyártani, de végleges Cybertruk se létezik még, és a gyár se ahol gyártani fogják, sőt még az se hogy hogyan fogják legyártani, az elsőből adódóan.
CT-ben majd egyszer lecserélik talán majd, kb. ennyit lehet levonni. -
#16820480
törölt tag
SW-ről írtál a kiszervezésnél elsősorban, én arra válaszoltam.
Az FSD-t pont át akarják tenni arra az új chipjükre, ami majd azt a humanoid robotot is elvileg hajtja, szóval vannak ott is fejlesztések. De még a 14nm is előrelépés a 28-40-hez képest, például megkaphatnák a levedlett Intel node-okat, ha végre egyszer azok 10-re tudnak váltani (vagy csődbe mennek)
-
vicze
félisten
válasz
#16820480 #175 üzenetére
Még egyszer Teslának sincs USB chipje mert ők is ahogy mindenki más mástól veszik. Vagy most felrovod nekik, hogy ahhoz se értenek és nem csinálnak saját USB vezérlőt és egyéb hülyeségek? Akármennyire is tolja a vertikális integrációt a Tesla mindet még ők se tudnak.
FSD Chip aka Autopilot Hardware 3.0, Samsung rég levedlett 14nm-es node-ján készül 2015-ben bemutatott Cortex-A72-t használ stb. Akkor se volt modern mikor megjelent, és okkal ilyen.(The choice to go with a mature 14 nm node instead of a more leading-edge node boiled down to cost and IP readiness) Sőt 4év múlva mikor legurul a pár 100e-dik Cybertruck pontosan ugyan ez a HW lesz benne die shrink és minden nélkül akkor is 14nm gyártva...Még egyszer emberi éltekről van szó Megértem, hogy vannak egyes gyártók akiket ezt max. papíron érdekli, de továbbra is az üzembiztonság fontosabb.
A hiányt pedig továbbra se a kapacitás probléma okozza, hanem egy igen bonyolult összhatás eredménye, ami ben az egyik fő komponens a gyártáshoz használt anyagok hiánya.
A sokkal fejlettebb gyártástechnológián lévő AMD CPU-t lehet kapni? GPU-t lehet kapni? Intel CPU-t lehet kapni. És sorolhatnám, még nyamvadt Intel Wifi6 kártyákat se kapnak már a gyártók, mert nincs.
"Kiszerveztek mindent, mert egyrészt nem értenek hozzá, másrészt így olcsóbb."
Minek értsen egy autógyártó a félvezető áramkörök gyártásához?
AMD is kiszervezte, akkor ők se értenek hozzá? Gondolkozzunk már egy kicsit... -
#16820480
törölt tag
válasz
#48584626 #166 üzenetére
A modern chipek ellátása helyreállhat majd azzal, ha bővítenek gyártósorokat. 28-40nm-en ki fog neked bővíteni? Senki. Amúgy nem a járvánnyal kezdődött chiphiány, hanem már korábban jóval a kereskedelmi háború miatt. Covid alatt meg nem a kereslet ugrott meg hirtelen, hanem voltak olyan előrelátok az autóiparban, hogy lemondták a rendeléseket, majd amikor nem esett tartósan a kereslet, akkor elkezdtek túlrendelni, hogy előrébb kerüljenek a teljesítési sorban.
vicze1: Kiszerveztek mindent, mert egyrészt nem értenek hozzá, másrészt így olcsóbb. Az eredmény meg siralmas attól. Más iparágakban már elindult egy ideje, hogy a mindent célhardverre helyett virtualizálunk, mert sokkal hatékonyabb és jobban bővíthető/fejleszthető. Lásd mondjuk a régi bázisállomásoknál ahol fix hardver látta el a tornyot, most kb egy szoftverfrissítés már a 4G->5G váltás (kis túlzással persze, de ez a tendencia).
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz
Hieronymus #145 üzenetére
A vasútnál igen ritkák a kevert rendszerek. Zárt pályán működhet a kamionok önvezetése, azonban a mai autópályákon még Mo-on is 60-130 az alapsebesség, 1t-40t közötti a járművek tömege. Stb.
Sima négysávos út. Ember vezeti a kamiont. Megy előtte Józsi bácsi hatvannal, műbőr kalapban vezetve a mi autónkat. Úgy dönt, megelőzi. Sok olyan információt felmér a kamionsofőr, amit az automatikába nem lehet beprogramozni. Az ember képes felmérni azt is, hogy nem az előbbi autó, hanem egy 5-ös BMW megy előtte, azért lassan, mert köd van, csúszik, hó stb.
A vasútnál még most is elég messze vagyunk a teljes önvezetéstől, az általában használt pályákon. Alapvetően nem a járművek felől automatizálnak itt, hanem a pálya felől. -
vicze
félisten
válasz
#16820480 #163 üzenetére
Továbbra is az autó gyártók nagyon kis számban csinálnak bármilyen egyedi elektronikát, még a SW is max. skinesett de nem saját.
Így gyakorlatban 0 kihatásuk van rá, hogy valósan milyen gyártással készül bármilyen alkatrészük, mivel minden ki van szervezve.Meg az se mindegy hogy valamiből 500e darab kell vagy 10millió, van némi nagyságrendi különbség, és a valóság az hogy újabb gyártás technológiákon semmilyen eséllyel nem lenne elérhető a kellő mennyiség.
"csak a kifutó/lepattanó gyártósorokból kapnának."
Minding a kifutó régi gyártástechnológiából van több mert az újat fel kell futtatni és biztossá tenni a kihozatalt ami igen szar az elején, lást megint csak intel 10nm.Azzal pl. tisztában vagy, hogy ami napig gyártank 486-ost vagy 386-ost? És igen nagy mennyiségben. Az embedded világnak semmi köze a modern gyártáshoz.
-
#48584626
törölt tag
Tisztában vagyok vele hogy mennyi autót adott el a Volvo.
Mellesleg azzal is tisztában vagyok hogy a haszongépjárműket meg az autókat gyártó cégek teljesen függetlenek egymástól, és csak a nevük közös. A személyautókat gyártó Volvo a kínai Geely tulajdonában van, a haszongépjármű cég meg asszem a Renault-é. -
válasz
Hieronymus #145 üzenetére
Az a 2km/h az pont azt jelentheti, hogy odaérsz-e egy lerakóra, vagy sem, emiatt borul-e a heted vagy sem, hazaérsz-e a második hétvégére vagy sem... stb...
-
#48584626
törölt tag
válasz
#16820480 #163 üzenetére
A gyártósorok megvoltak és üzemeltek, olcsó és megbízható chipeket gyártottak csak aztán jött a korona és felborította az összes létező ellátási láncot, utána pedig a hirtelen megugró kereslet kombinálva a szállítási nehézségekkel még jobban megkavarta a lapokat. Jelenleg a legmodernebb chipeket használó szórakoztatóelektronikai cuccok gyártása is akadozik, szóval a csíkszélesség nem oszt nem szoroz.
-
válasz
#48584626 #146 üzenetére
Akkor tesla meg a fasorban sincs barátom, mert a volvo eladott 700ezer darab autót 19ben, a tesla ennek kb a felét, és akkor a buszokról, teherautókról nem beszéltünk.
Mindezt úgy, hogy akkora hájp van mögötte, ami egy normális világban, normális piaci viszonyok között, és normális vásárlókkal elképzelhetetlen lenne.
Amúgy az a kis jelentőségű cég elég sok irányban ad el technológiát (hajtásláncot, befecskendezést, stb) az iparba...
Felejtsük el inkább amit mondtál, jó? -
#95462144
törölt tag
Azért azt lássuk be, hogy aki rendelkezett egy Mercivel illetve egy Teslával, az biztosan megmondja, hogy az összeszerelési illetve az anyaghasználati minőségben egy Tesla sehol sincs, ott 10+ év a lemaradása mondhatni totálisan puritán konstrukció. Viszont szoftveresen aláírom, hogy rendben van, mármint ami a fancy faktort illeti... Attól függetlenül nem rosszak a Teslák, de kezeljük a helyén őket. Van még mit tanulniuk.
Ezekre az egymás lemajmozására tényleg szükség van?
-
#16820480
törölt tag
válasz
#48584626 #161 üzenetére
Nem mondta senki amúgy, hogy drága processzort kellene helyette használni, csak azt, hogy áttervezhetnék igazán kisebb csíkszélességre is, mert akkor esetleg egy azonos méretű waferből több darabot tudnának leszállítani, meg mondjuk lenne hozzá gyártókapacitás, mert nem csak a kifutó/lepattanó gyártósorokból kapnának.
-
#16820480
törölt tag
válasz
#48584626 #153 üzenetére
Ja, ahelyett, hogy olyan szar cikkeket olvasott volna, amikben az iparág hazudik magának, hogy eladhassák újra ugyanazt.
Az általános szaktudás és szakmai tapasztalat mentette meg a csődközeltől azokat a gyártókat, akiket aztán vagy felvásároltak a kínaiak vagy ide-oda egyesültek, hogy tudják tartani a lépést.
-
Somatom
veterán
válasz
Hieronymus #145 üzenetére
A kamionoknál is ugyanaz a szitu. Néha feldobnak egy-egy hírt, amiből a laikusok azt gondolhatják, hogy célegyenesben a project. De, aki dolgozott már nemzetközi közúti áruszállításban az tudja, hogy sehol sem tartanak vele. Nagyon speciális fuvarfeladatokat tudnak csak megoldani így.
-
#48584626
törölt tag
válasz
#16820480 #151 üzenetére
Figyi, általános szaktudás és szakmai tapasztalat a forrás.
A fent említett két példa konkrét példa volt, nem légből kapott.Amikor valaki mikroprocesszorokról meg elavultságról kezd beszélni ebben a témában, akkor egyből nyilvánvaló hogy lövése sincs az egészről, elolvasott néhány szar cikket amit olyanok írtak akiknek szintén lövése sincs az egészről aztán nagy lendülettel osztani kezdi az észt.
-
vicze
félisten
válasz
#16820480 #141 üzenetére
Nem véletlen van 40nm egy repülőben sem. Egy olyan technológiánál, ahol a megbízhatóság első számú szempont, nagyon kicsi a hajlandóság arra hogy kockáztassanak és csak akkor váltanak, ha valami már megfelelő biztonsággal és biztonsági kritériumokkal rendelkezik.
Intel 10nm-t emlegetni meg elég vicces mondjuk úgy, mikor saját chipjeiket se voltak képesek rajta gyártani 4évig...
Miért is volt 150e Tesla visszahíva? Ja igen flash memory elhalálozás.
Jelenleg nem rak a Tesla USB-t a Model 3 példányokba mert nincs USB vezérlő. -
#48584626
törölt tag
Az egyre okosabb FSD.
https://www.youtube.com/watch?v=2ub2F-UnXIU3:05nél. Már nem is hagyja magát, lassan öntudatra ébred mint a Skynet.
Ez is a minap történt majdnem produkált egy frontális ütközést:
https://twitter.com/mostlyharmlessz/status/1469421762555351042?t=-lKixF_rMZMx0qJ2TbUI8A&s=19
A sofőr szerencsétlen kétségbeesetten korrigált aztán leesett az úttól.
-
Hieronymus
veterán
"Gondolok itt pl. a nemzetbiztonságra. Emlékszel a taxis blokádra? "
Meg az UFO támadásra vagy a lékör felső rétegében történő atombomba robbantásra hogy tönkre menjenek az elektromos rendszerek. Sőt a végtelenségig lehetne sorolni a lehetőségeket, amikkel amúgy nem kell számolni.
Amúgy a néhány évvel előtti németországi terrortámadást egy karácsonyi vásár ellen pontosan a fejlett technika mérsékelte. A terrorista nem tudta, hogy olyan kamiont rabolt el, amiben működik a ráfutás elleni védelem. Hiába nyomta a gázt, nem jutott be a tömegbe.
Kettő dolog teljesen biztos.
Azok a gyártók amelyek nem publikálnak a fejlesztéseikről nem alszanak. Évekig jártam azon az úton, ahol a BMW teszteli az önvezető járműveit. Van olyan autópálya szakasz is ahol megengedett az önvezetés tesztelése. A kezdeti szenzor karácsonyfából mára moderált kinézetű járművek lettek.A vasút automatizálása a jelzőrendszerekkel kezdődött el. A kezdeti jó tapasztatok után a jelzőrendszer hibájából következett be egy szerencsétlenség. Nem a rendszert dobták ki, hanem megkeresték a hiba okát. Pontatlan órákat használtak. Naiv álom. hogy teljesen hibamentes rendszert lehet készíteni.
A határpontot az jelenti, ha kevesebbet hibázik az automatika mint az ember.
Ebbe még az is belefér, hogy bizonyos körülmények között indokolatlanul indul be a ráfutást megelőző rendszer. A jármű mögött haladónak meg kell tartania a követési távolságot. Ebbe a vészfékezésnek is bele kell férnie.
Pontosan a kamionok önvezetése az az irány, ahol viszonylag könnyen lehet sikereket elérni. A pályán erősen korlátozott sebesség. Nincs ok az előzésre. Kettő km/óra sebesség eltérés két nyergesvontató között, nem indokolja az előzést. Kétsávos pályán főleg nem. Zárt út, kevés zavar közlekedéssel kell számolni. Nincsenek állatok az úton. (Kivétel az M6, ahol kutyaveszélyt jelző tábla van.)
Ráadásul a szállítás is gyorsulhatna, mert a pályán töltött idő vagy annak egy része, pihenőidőnek lehetne számítani. -
#16820480
törölt tag
Volt is erről nem olyan rég valami hír, hogy nyilatkozta az egyik (talán Intel vagy melyik) cégtől valaki, nagyon szívesen felhúznának még pár FAB gyárat az autóiparnak, ha nem ilyen őskövület 40nm-es technológiát használnának. De hát ehhez tartani kellene a lépést a korral. De nyilván kényelmesebb eladni újra és újra egy faceliftet.
A beépített infotainment is vicc kategória kb minden gyártónál, betették, mert "kell", de hogy használható legyen? Minek. Az már egy jó eset, ha rá tudod dugni a telefonod és tudja az AA-t vagy Carplay-t. -
Somatom
veterán
válasz
#48584626 #137 üzenetére
A Volvo, mint perifériális gyártó?
Egy biztos. Az árverseny rákényszeríti a gyártókat a gyártási költségek faragására. Ebbe benne van az anyaghasználat is. Mindenhol azt látom, hogy az autók egyre silányabb minőségűek (már am a tartósságot, megbízhatóságot illeti). Ugyanez a tendencia várható az önvezető technológiában is. -
#48584626
törölt tag
Hja, hogy egy, meglehetősen perifériális gyártónál tapasztaltakat kivetítetted a teljes autóiparra... Hát ez elég viccesen hangzik.
Azokban az alkatrészekben és komponensekben ahol ezeket a "nem modern" chipeket használják, tökéletesen megfelelnek azok is. Ugyanis nem processzorokról van szó, hanem hótegyszerű vezérlőchipekről és mikrokontrollerekről. Pl. egy elektromos utánkeringetō szivattyú vagy egy ventilátor vezérlőjébe nem kell tök bonyolult és drága cucc, hanem olcsó és megbízható, mert csak pár funkciót kell tudnia.
-
Somatom
veterán
válasz
#48584626 #133 üzenetére
Pedig, sajnos én is ezt tapasztalom. 2018 -as Volvo vontató Androidos fejegysége Android 2.3 -at futtat. Nem hittem a szememnek.
Egyébként olvastam valahol, hogy a chiphiányba az is belejátszik, hogy az autógyárak az elektronikáikhoz nem a modern, 10nm alatti csíkszélességet preferálják, hanem a 28-40nm -eseket, amik a gyártóknál már nem elsődleges prioritásúak. -
#48584626
törölt tag
-
#16820480
törölt tag
Ezért nem kellene a Mercire meg hasonló gyártókra bírni a témát, akik még biztonságos kulcsot sem tudnak csinálni
Ilyenkor jön ki, hogy a hagyományos autógyártók mennyire le vannak maradva a 21. század dolgaiban amúgy, amikor szoftverre és elektronikára kellene támaszkodni.
Amúgy amiket te használsz, annak azért nem sok köze van az önvezetéshez, az csak néhány asszisztencia funkció, de amúgy ha távolról el lehet érni a járművet interneten, akkor ezzel is meg lehet bénítani utakat (mondjuk amikor pályán mész, satuzza a baloldali fékeket és padlógázt ad, ezt kb jelenleg is meg lehetne csinálni). De amúgy meg ez olyan dolog, hogy amilyen biztonsági szint van mondjuk egyes erőművek vagy elektromos elosztók esetén, már most le lehetne egy országot bénítani (lásd az az olajvezeték az USA-ban, vagy kórházi, rendőrségi rendszerek). Nem kell ehhez önvezetés. -
Noukoum
veterán
Mivel jelenleg nincs nyílt forgalomba engedett felügyelet nélküli önvezető autók így gondoltam egyértelmű hogy ebben az esetben a sokkal jobb = sokkal jobb lesz. Mivel jelenleg még nincs teljes önvezetés, a hardveren lehet vitatkozni de szoftver 100% hogy nincs.
Probléma meg mindenhol van, volt, lesz. Az emberiség nem az a fajta aki ne tudna ilyen apróságokkal megbirkózni. -
Somatom
veterán
Ha sokkal jobb lenne, akkor már önvezető autók lennének. Maradjunk annyiban, hogy vannak, akik azt gondolják, hogy valamikor a jövőben jobb lehet. Fokozatosan javítgatják a vezetéstechnikai rendszereket, de amiket én használok, azok nem győztek meg arról, hogy az én életemben lesznek még önvezető autók. De, még ha technikailag lehetséges lenne is, akkor is felvet olyan problémákat, amik humán sofőrrel nem léteznek. Gondolok itt pl. a nemzetbiztonságra. Emlékszel a taxis blokádra? 100 meghekkelt kamionnal meg lehetne bénítani az ország közúti közlekedését. Ez hatalmas kísértés és nincs olyan rendszer, amit ne lehetne feltörni.
-
Ez a faszi (annak ellenére, hogy nem tartom hülyegyereknek, bár...) az egész cégét hazudozással építette fel.
15 éve azt ígérte, hogy 4-5 év, és a teslák SS aksikkal fognak menni, és mekkorakirálylesz.
Aztán 10 éve 3-4 évet mondott, 5 éve 2-3 évet, mostanában meg nem igazán mondanak semmit.
Zseniálisan trollkodik, csak ezzel (véleményem szerint) zsákutcába viszi az autófejlesztést/személyi közlekedést... -
7Heads Drago
veterán
Tökéletes ember? Az nincs tényleg és nem is lesz már.
Tökéletes szoftver? Az sincs és nem is lesz mivel a tökéletlen emberek tervezik. A hackerek meg folyamatosan szétbarmolják még azt is ami véletlenül épp jó.
Az embernek muszáj lesz a tetteiért felelőséget vállalnia. A Teslánál ki fog kiállni hogy én vagyok a hibás? Vagy letudjuk %-os veszteségnek?Továbbra is várom hol írtam hogy csak én tudok jól vezetni! Mert néma csönd van ekörül troll.
Az egész hsz-ed azt sugallja. (100#) Te mint E autó vezető felette állsz a többieknek és ezért nézed le a dízeleseket meg még kitudja kit nem. És örülnék neki ha nem aggatnál rám jelzőket én se teszem veled.
Érdekes világ nézeted van a dízeles trollok, meg a barom ember ül a kormánynál.
De persze elvárod hogy vegyenek téged komolyan. -
#16820480
törölt tag
válasz
7Heads Drago #121 üzenetére
Jó, hagyjuk, ha nem tudod értelmezni, amit írtam.
Somatom: Á, egy jó kis Tesla-hater Harangi cikk. Amúgy meg a hírös Samsung önvezetés kutatások, hát igen, piacvezetők is ezen a területen, ugyebár.
-
Somatom
veterán
válasz
#16820480 #118 üzenetére
A szakembernek más a véleménye a kamerák képességeiről.
"A lap által megkérdezett, gépi látással foglalkozó specialista, Schuyler Cullen (aki a Samsung önvezetési kutatásait irányította) szerint Musk álláspontja alapvetően hibás: a kamerák nem szemek, a képpontok nem retinán lecsapódó fényhullámok, az FSD számítógépe nem látóideg." -
7Heads Drago
veterán
válasz
#16820480 #118 üzenetére
Neked se esett le. Még mindig az 1 kameránál tartasz. Te azzal az egy kamerával (ami amúgy kettő) a fejedben egy 3D-s képet raksz össze. Az autód meg 10 kamerával se fog csak a 2 D-nél tartani. Ahhoz kell a Merci lidar-ja, radarja is ami a Teslánál nincs meg.
Kimehetsz az utcára is. Pl a rallyban nem tudod begyakorolni a pályát és a közúton se lehet. A német autópályán nincs felső sebességhatár. Szóval az ember képes akár 250-es tempónál is a vezetésre. -
Noukoum
veterán
válasz
7Heads Drago #112 üzenetére
És ki vezet most, az ember vagy a gép? Az barom ember. Akkor minek hisztizel. A szoftverben sokkal több lehetőség van, azért fejlesztik mert ez a jövő.
Mutass nekem egy embert aki tökéletes. Ja hogy nincs. Olyan dolgokat vársz el az önvezetéstől amit nem tud az ember sem. Gratulálok, komoly elme!
Továbbra is várom hol írtam hogy csak én tudok jól vezetni! Mert néma csönd van ekörül troll. -
#16820480
törölt tag
válasz
7Heads Drago #94 üzenetére
Még mindig nem esett le is látom, hogy én azt írtam, hogy általában egy (csak) kamerát használó rendszer nem tűnik lehetetlennek, lévén hogy az ember is látta alapján vezet, és figyelni továbbra is egy helyre tud, max gyorsan tud váltogatni hogy éppen mit figyel, de azért ez nem mondható el a többségéről.
A F1 elég hülye példa, mert képzett profi pilóták vezetnek egy széles, előre unásig gyakorolt pályán, amit versenyhez alakítottak minél biztonságosabbra, hasonló technikai állapotú és tudású autókkal, egy irányba, egy sorban, forgalom nélkül (még egy-két autó a közelben az kvázi nulla forgalom). De ettől még kivételesen sok gyakorlás és jó reflexek kellenek nekik is, szóval az hogy néhány ember a világon meg tudja csinálni kontrollált körülmények között, az egyáltalán nem általánosítható.
Szóval nem durva példa, csak hülye.#116: Erre viszont +1, én is 20 éve vezetek kb, és hát azért változott azóta a KRESZ, de aki nem néz utána aktívan, az tényleg nem értesül róla sehogy.
Egyébként én is azt mondanám hogy nem csak pénzbüntetést kellene, hanem jogsi és/vagy jármű bevonása egy időre. -
7Heads Drago
veterán
válasz
mjani1172 #114 üzenetére
Miért szűrni mindenkit?
Mert aki 20-30-40 éve szerezte a jogsit az egész mást tanult akkor, mint amivel most találkozol az utakon. A másik baj hogy sok ember makacs és ragaszkodik a saját hülyeségéhez. Telefonálni nem szabad vezetés közben, de mi van a cigivel, táplálkozással vagy az autó kijelzőjének a nyomkodásával vezetés közben? Az mivel jobb, mint a telo? Én anno csak fél évet cigiztem, és nem rajtam múlt hogy nem lett belőle baleset. Sok az olyan vezető, aki keveset vezet, régen tanulta és nem ismer minden szabályt. Mert ugye senki nem kap róla értesítést hogy ez vagy az változott. -
Somatom
veterán
válasz
7Heads Drago #113 üzenetére
Sztem olyan büntetőrendszer kéne, mint a németeknél. Ott egy pirosért, zebránál nem megadott elsőbbségért a pénzbüntetés mellett símán berántják a jogsit két hétre, egy hónapra. Ebben nagyobb visszatartó erőt látok, mint csak a pénzbüntetésben.
-
mjani1172
addikt
válasz
Hieronymus #111 üzenetére
Szerintem annak nincs értelme, nekem az nem tetszene. Miért szűrni mindenkit? A vezetők mondjuk 1%-a tetű, azokat meg kell büntetni keményen, nem a többit vegzálni. Amit mondsz az kb mintha azért mert vannak erőszakos tolvajok, ezért mindenki lakását kutassa át évente a TEK.
Jól behatárolható emberekről van szó.
Hangsúlyozom a szándékos szabályszegőkről és agresszív vezetőkről beszélek,nem arról aki véletlen 58- al megy éjszaka a kihalt utcán 50 helyett. -
7Heads Drago
veterán
válasz
mjani1172 #110 üzenetére
Én már ott kezdeném hogy eleve az autó gyártás el van szúrva. Minek ekkora gyorsulás? Vagy hogy lehet 0 csillagos törés tesztet csinálni 2021-ben? Forma1-et csinálnak a közútból? Az ilyen Berki félék mutatnak példát a fiataloknak. Paródia az az ember.
Vagy nem kellene-e a sofőröknek tovább képzést tartani, vagy ellenőrizni hogy képes-e rá?...... +1 Hieronymus -
mjani1172
addikt
válasz
#16820480 #82 üzenetére
Ez sajnos igaz. De a rendőrség, és a törvényhozás feladata lenne ezeket, és többi alkalmatlan és agresszív állatot kiszűrni.
De nem teszik. Abban a pillanatban ha normális irányaba változna a szerv, és szándékos kihágást korrekten elrettentően büntetnék, (berki, örs vezér téri, járdán előző, büntetőfékező) ugrásszerű javulás lenne ezen a téren.
Ez minden értelmes embernek jó lenne, ezért nem lesz sosem. -
Noukoum
veterán
válasz
7Heads Drago #103 üzenetére
Leírnád ahol leírtam hogy csak én tudok vezetni, vagy esetleg utaltam rá. Köszi. Mert hogy addig teljesen felesleges tovább mennem.
-
válasz
7Heads Drago #105 üzenetére
Igen.
Mázli, hogy kb 5 másodperc. De minden indítás után. Amikor meg néha elfelejtem, akkor meg a szívbaj jön rám, hogy valami történt amit nem vettem észre... de nem, csak beriasztott.
És megmondom őszintén k.rva idegesítő. Főleg amikor befékez a semmire. Anno borult össze ez miatt cuccom, úgy kellett a boltnál össze szedegetnem. -
válasz
#48584626 #101 üzenetére
Én nem tudom, hogy miért vagy ennyire biztos a dolgodban. Mi az a tudás ami miatt ilyes sziklaszilárdan nyilvánitasz ki dolgokat.
Nekem konkrétan minden szarért villog-vijjog-csipog-recseg-csörömpöl az autó, és agyhúgykövet kapok tőle. Megyek a nyíl egyenes úton, és bejelez. Megyek egy enyhe kanyarban, és bejelez. Megyek a sáv közepén, és bejelez.
Nem fogod tudni megmagyarázni, hogy nem jelez be, mert én meg tudom, hogy igen, mert heti 3-4ezer km-t megyek vele.
Kikapcsolt sávtartóval, vészfékezővel. -
7Heads Drago
veterán
Ezek szerint itt csak TE tudsz vezetni? És te sose hibázol, nem vagy ideges, nem leszel rosszul a kormány mögött, és soha semmi drogot nem fogyasztasz. Nah ez az igazi önámítás.
Most abba bele se menjünk hogy milyen forradalmi változás lesz az ha 50 év múlva már csak önvezető autók közlekednek a fejlettebb régiókban.
Nah ilyen se lesz. Minden ember versenyben van csak vannak tiszta pillanatok amikor épp szünetet tartanak. Önként és dalolva lemondanak erről?
Az embernek a természete már csak ilyen. Beleértve magamat is.
Rengeteg hülye döntésem volt már nekem is, ami akkor ott jónak tűnt. Máskor meg pusztán az én gyorsaságomon múlt hogy nem lett belőle komoly baj más hülyesége miatt. De figyeltem és ne lett baj. És számítok másokra is, ha én leszek épp a gyenge láncszem. Ha pedig úgy érzem hogy a vezetés nekem már sok simán leteszem a jogsit. Édesapám is belátta ezt.
Új hozzászólás Aktív témák
- Dell Precision M4700- I7 4. generációs - 16Gb - Nvidia Quadro
- Panasonic Toughbook CF-MX4-1 12.5" Érintős- - Akár 8-10 órás akkuval
- Gyermek okosóra GPS nyomkövetővel, Wonlex CT06PRO-L 4G lila, új
- BH Fitness Prisma M30 futópad kedvező áron, első tulajdonostól
- Weboldal készítés verhetetlen áron! - Vállalkozásoknak, Portfóliónak, Cégeknek
- Dell USB-C, Thunderbolt 3, TB3, TB4 dokkolók (K20A) WD19TB/ WD19TBS/ WD22TB4, (K16A) TB16/ TB18DC
- i7 Gamer konfig bővítési lehetőségekkel! - GARANCIÁVAL
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T14 G1 - i7-10GEN I 16GB I 512SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G5 - i5-8G I 8GB I 128GB SSD I 14" FHD Touch I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Gamer PC-Számítógép! Csere-Beszámítás! R7 2700 / RX 5500XT 8GB / 16GB DDR4 / 256SSD + 1TB HDD
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest