Új hozzászólás Aktív témák
-
Kicsiben gondolkozol: hídépítés, konténerszállító hajó, stb., amit ma még elég macerásan lehet megoldani. Egy hídnál pl. gyakorlatilag a vízben állva össze tudná pakolni / tartani az elemeket, miközben fentről hegesztik / szegecselik. Kicsit más lendület, mint csigákkal, acélsodronyokkal vacakolni. Egy normális hídépítő gépezet meg szerintem kerül annyiba, mint ez fog, csak ezt másra is lehet használni.
Miután kész a prototípus és működik, a hálózati táplálás helyett építenek bele egy benzines generátort és probléma megoldva.
-
raskolnikoff
őstag
Nekem meg a Mátrix jutott eszembe.
-
#65675776
törölt tag
Egy szót nem szóltam raktárról. A termelésről van szó. A targonca ott használható, ahol egyáltalán elfér. Sok mindentől függ egyébként. De a targoncák manőverezőképessége erősen korlátolt egy humanoid robot elméleti lehetőségeihez képest.
Olajos padló miatti termelésleállítás? Ennek kb nulla a realitása. Ha ez így lenne, akkor a legtöbb gyárban csak pár percekre zajlana termelés. Persze itt most megint mindenki eldobta jó messzire a kalapácsot és olajtengert vizionált. Nem erről van szó, hanem a levegő olajtartalmának a lecsapódásáról. Ezen az ember a saját lábán gond nélkül közlekedik, de pl egy targonca kerekei már könnyedén ki tudnak pörögni. A közlekedő utak a termelőgépektől aránylag messze vannak, így ott ez a probléma nem annyira súlyos. Ahogy mész egyre közelebb magukhoz a gépekhez, úgy lesz egyre komolyabb, és úgy válnak egyre használhatatlanabbá a targoncák.
Az, hogy legyen egy targoncányi hely a gépek között egyáltalán nem szükségszerűség. Az a kérdés, hogy a termelés kiszolgálásához szükséges-e maga a targonca. Szükségszerű annyiban, hogy el kell juttatni a termelésbe az alapanyagot, és a készterméket el kell onnan szállítani. Magán a termelőterületen belül viszont nem szűkséges tipikusan. Eleve a gépek is csak a legritkább esetben vannak úgy kialakítva, hogy közvetlenül kiszolgálhatóak legyenek targoncával. Szóval jelenleg a nagyobb tömegű dolgok termelésen belüli mozgatásának elsődleges eszközei a béka és a daru.
Továbbra is az a probléma, hogy egy kezdetleges prototípus alapján már egyből életképtelennek minősítitek.
-
Rickazoid
addikt
válasz
#65675776 #57 üzenetére
És #59
Ha olyan terhet kell megemelni, aminek leejtése már veszélyes (300 kg már nagyon mélyen abban a kategóriában van), akkor a stabilitás elsődleges fontosságot kell élvezzen. Egy két lábon álló és azokkal lépegető valami a közelébe sem ér stabilitásban egy négy vagy több kerekű járműhöz, ez egyszerű fizikai tény. Sőt, semmilyen lépegető nem tud olyan stabil lenni. Ha pedig valami baleset miatt olajossá, csúszóssá válna a padló, az első lépés, hogy leállítanak mindent, szükség esetén vészkapcsolással. De, ha kültérről beszélünk, ahol lehet csúszós a talaj, akkor megint ott vagyunk, hogy ami lépeget, az nem stabil, ahol a kerék/lánctalp elcsúszik, ott a láb is elfog, ha meg ráadásul csak két lába van, marha könnyen kibillen az egyensúlyból megcsúszáskor és már lapítja is ki a körülötte állókat.
A méretről meg annyit, hogy elektromos targoncák elég kompakt méretűek, egy jobb gyalogos EPT is tonnákat arrébb visz, ráadásul gyárakban és raktárakban nem a gépeket igazítják az épület belsejéhez, hanem az épületet rendezik be úgy, hogy az oda vásárolandó gépek elférjenek. Ahol több száz, több ezer kilót kezelnek, oda kell nyers erő és stabilitás, ami masszív méretekkel jár együtt, exoskeleton inkább kézi terhekhez való, de oda nem kell semmilyen monstrum és már van megoldás ugyanezen vonalon. -
csongi
veterán
Szerintem akkor lesz eletkepes, mikor kintrol vezerelheto lesz, sajat energia elletasa lesz, es a kezfej sok sok mas eszkozre cserelheto lesz. Lehet majd vele csorlozni, hegeszteni, vagni, emelni, tartosan megtartani elemeket, aram forras felhasznalasa nelkul. Lehessen vele merni, szivattyuzni
.
Eszerelo multiplatformnak kellene lennie, hogy teret nyerjen szerintem.
Akkor terepen lenne nagy elonye. -
#33253120
törölt tag
Ezért írtam neki azt, hogy ha ez náluk ilyen, akkor nem megfelelő a termelés fizikai kialakítása.
Tulajdonképpen ha náluk az átrendezés nem javít a dolgokon akkor vagy nagyobb csarnokba kell költözni, és/vagy felfogadni pár hivatásos gyártásszervezőt akik megmondják mire van szükség. Persze ennek az árát meg kell termelni.
-
Cifu
félisten
válasz
#65675776 #55 üzenetére
Nézd, nem mondom, hogy nagy tapasztalatom van a raktárakban való anyagmozgatás terén (nemzetközi árú fuvarozásban voltam egy kicsit, ott láttam pár dolgot, de ennyi), de számomra nehezen hihető, hogy egy humanoid exoszkeleton bármilyen szinten is életképesebb lehet, mint egy gumikerekes targonca.
Ahol egy targonca nem tud elférni, ott egy humanoid robot sem nagyon fog mozogni, kezében a súllyal.
Szerintem...
-
Polllen
félisten
válasz
#65675776 #57 üzenetére
"Ráadásul kiváncsi lennék, hogy olajos padlón hogyan viselkedne, bírna-e egyáltalán mozogni."
Igényes ipari környezetben nincs ilyen, hiszen baromira balesetveszélyes és környezetszennyező. Két lábú robotra telik majd, de kármentesítő kitre már nem?
De tegyük ezt félre és feltételezzünk tovább: Arra kíváncsi lennék azért, hogy 3-400 kg teherrel egy 2 lábon topogó monstrum (értsd, járás közben csak egy lábon álló és egyensúlyozó) az olajos padlón jobb lenne-e, mint egy 4-8 kerekű/lábú akármi.
-
#65675776
törölt tag
A magasság a kisebb probléma. Ahol van darupálya ott eleve nem nagyon van semmi abban a magasságban.
Egy ilyen kétlábú eszköz manőverezőképessége rendes megvalósítással hasonlatos egy emberéhez. És nem is tonnák emeléséről van szó, hanem tipikusan 3-400 kg max. Ahol tonnákat kell rendszeresen emelni, oda darut kell kiépíteni. De ahol csak a fent említett párszáz kilókat, oda a daru felesleges alapvetően. Értelemszerűen még mindig gyártócsarnokról beszélek.
A jelen megvalósítás nyilván nem igazán életképes. Prototípus, nem is várható el tőle, hogy érdemben használható legyen. Az első tranzisztor is akkora volt, mint az ólajtó.
-
TaaT
nagyúr
válasz
#65675776 #57 üzenetére
Én mondjuk arra lennék kíváncsi hogy melyik fajtáról van szó konkrétan?
Az exoskeleton-ról?
Vagy a cikkben szereplő 2 emelet magas trampliról?Mert ahol egy targonca nem tud megfordulni ott a cikkben szereplő sem. Az exoskeleton meg nem tud annyit megemelni mint egy targonca.
-
#65675776
törölt tag
Dehogy van. Ez csak a probléma egyik részére megoldás. Ráadásul kiváncsi lennék, hogy olajos padlón hogyan viselkedne, bírna-e egyáltalán mozogni. Ahol a targonca szélességénél éppen csak több a hely, oda ezzel sem fog bemenni és fordulni egy targonca. Egy a cikkben is szereplő robot ilyen helyeken sokkal életképesebb.
-
adapter07
csendes tag
A háttérben egykedvűen üldögélő dolgozók, vagy nagyon bátrak, vagy az egész hóbelevanc fel van kötve a háttérben lógó láncokra.
Egyébként szuper. -
Cifu
félisten
Van erre olcsó megoldás, úgy hívják hogy öszvér. Amit amúgy például Afganisztánban használtak / használnak is.
-
oszi666
őstag
válasz
Komplikato #24 üzenetére
Én akksisra emlékeztem de lehet dízeles. De ott is fix baj, hogy akkor meg üzemanyagot kell vinni, ami megint "haszontalan" teher, bár még mindig olcsóbb lehet mint kiképezni felszerelni és fizetni egy katonát (amerikai szinten) az fix.
-
Rickazoid
addikt
Pontosan tudom mi az az exoskeleton és szerintem pont azért emeltem ki a karokat, mert azokról beszéltem. Ha tovább olvasod láthatod, hogy magáról az exoskeletonról ebben a formában mi a véleményem. Konkrétan semmilyen exoskeletonnak nem látom értelmét, ami nem mozgássérülést javít ki, mivel minden feladat sokkal hatékonyabban valósítható meg, ha nem az emberi test mintájára készül a gép, univerzális felhasználásra meg főleg nem az emberi test a legjobb minta.
Robonaut 2-ről tudok, az jutott nekem is eszembe, de egy ilyet olcsóbb lehet megépíteni és karbantartani is. Ahova nem kell egy magától is mozogni képes, nagy holtidőt is jól tűrő, emberformájú gép, ott sima robotkarokkal jobban járnak. -
Cifu
félisten
válasz
Rickazoid #43 üzenetére
A karok hasznosak lehetnek, bár nem annyira az iparban, oda mindig olcsóbb marad céleszközt készíteni és automatizálni, viszont az űrben több értelme lenne (egyelőre). Kérdés persze, hogy mennyire finom az irányítása.
Őőőő... Az Exoszkeleton lényege, hogy az, amit az ember végrehajt, azt nagyobb erőkifejtéssel lehet végrehajtani. Nagyobb terhet tudsz megemelni - leegyszerűsítve.
Na most a világűrben ugyebár súlytalanság van, ie.: több tonnás tömegű objektumot mozgathatsz kézzel, a tehetetlenségre kell csak ügyelned, hogy az ellökött test pályája megfelelő legyen.
Másodszor, ezt már megcsinálták, Robonaut 2, 2013-ban ment fel az ISS-re. Lásd.
Azonban ez egy távirányítású robot, nem egy exoszkeleton. Az utóbbi azt jelenti, hogy kvázi egy ruha belsejében van egy ember, amelynek a mozgásait az exoszkeleton felerősíti. Az előbbinek sokkal több értelme van, hiszen az irányító ember több ezer, tízezer kilométerre is lehet...
-
#82729984
törölt tag
Egyelőre kell bele az ember, mert még nem tart ott az automatizálás, hogy ez full önmüködő és pl. hangvezérelt legyen (pl. "hozd ide azt a ládát onnan").
Az hogy ez megmarad koncepció modell szintjén vagy nem, idővel kiderül.
Per pillanat még elég kezdetleges a technológia és pont ugyanaz a baja mint az összes többi elektromos cuccnak: nincs megfelelő energiasürüségü akkumlátorunk. -
Rickazoid
addikt
A karok hasznosak lehetnek, bár nem annyira az iparban, oda mindig olcsóbb marad céleszközt készíteni és automatizálni, viszont az űrben több értelme lenne (egyelőre). Kérdés persze, hogy mennyire finom az irányítása.
Mondjuk a lábai is jók lehetnek további K+F tevékenységre, a teljes koncepció azonban megreked az ilyet is tudunk szinten. -
Cifu
félisten
@quarros: Pont ipari területen rendkivül hasznos lehet. Mert túlméretes szerkezetek szerelése összeállítása alatt nagyobb szabadságot adhat. Különösen olyan elemeknél ahol az illesztési szög miatt nincs egyensulyban az elem önmagában, a rögzitése/hegesztése elött.
Ehhez egy ma is létező robotkar is megoldást nyújthat, amely akár több szabadsági fokkal rendelkezhet, mint az itt bemutatott, emberi kezet másoló megoldás...
@oszi666: Azért a big dognál érdemes kiemelni a terepjáró képességet. Itt most nem buckás sáros dombokra gondolok, hanem sziklás hegyekre ahol egy embernek is komolyan egyensúlyoznia kell.
Ez volt az, amit a Boston Dynamics folyamatosan promózott, mert ezt az egy darab előnyt találták a gumikerekes megoldásokkal szemben, mint a Squad Mission Support System. Cserébe sokkal drágább, lassabb, körülményesebb megoldás. Nem véletlenül kukázták a végén...
Én úgy tudom, pl a különleges erőknek tetszett volna nagyon mert egy ilyen bigyó gyaktilag plusz két ember felszerelését tudta volna vinni, aminek azért örülnének csak a tápon megbukott az egész.
A különleges egységek élből elvetették, mert irtózatosan hangos volt az erőforrása, csak nézd meg bármelyik Big Dog / Alpha Dog videót.
@daa-raa: A layout pedig rendszeresen nem teszi lehetővé a targoncás anyagmozgatást. Mert ugye egy üzemcsarnok nem csak közlekedőutakból áll. Ilyen esetekben a megváltás lehetne egy ilyen gép.
Ez esetben sem ilyen emberszerű robot, hanem mondjuk egy gumikerekes, robotkarokkal felszerelt anyagmozgató robot lehet a megoldás...
@Komplikato: Ehhez képest van egy amcsi gépről is videó, ami egy fa kitermelő gép és hat lábon jár.
Nézd majd meg annak a John Deere Timberjack lépegető fakitermelő gépről készült videónak milyen dátumai vannak. Volt egy ilyen kísérletük a 2000-es évek közepén, majd a 2000-es évek végére elkaszálták az egészet, mert nem volt életképes a gumikerekes / lánctalpas fakitermelő gépekkel szemben...
-
bambano
titán
el tudnám képzelni, hogy a kifejlesztett cuccokat részletekben máshol felhasználják...
-
csongi
veterán
válasz
#82729984 #31 üzenetére
Igen, van olyan mikor nem akarnak infrastrukturat kiepiteni.
Pl az iszapkarnal jol johetett volna, de semmi ertelmet nem latom az emberi jelenletnek a gepbe.
Ahhoz, hogy az ipar hasznalja akkora penzt kellene belefektetni, ami tulsagosan hosszu megterules lenne. Vagy tul sok ido az elterjedeshez. Csak a kapcsolodasi pontok, az aru es a robot karja kozott egy teljesen uk szabvanyt igenyelne. Egyenlore scifi, de idovel elterjedhet, ha bizonyitani is tud a valosagba.
Sok ido meg ez, de ehhez nem kell emberi jelenlet a gepbe. A jovobe nem lesz ra szukseg. -
Komplikato
veterán
Mondjuk a fent linkeltek alapján azt nem értem, hogy azt a háromszög alapú, "három ujjas" láb tervet miért cserélték egy masszív téglalapra, hogy még instabilabb legyen? Igen, értettem, hogy ez csak két lábon jár és azt is rosszul. Csak fentebb a lábas megoldások használhatatlanságáról volt szó teszem azt a lánctalppal szemben. Nyilván egy alacsony súlypontú dolog sok lábon sokkal stabilabb dolog. Meg volt valami Darapa versenyen olyan hat lábú robot, ami úgy volt megtervezve, hogy ha csak 2 lába marad, akkor is teljesítse a terep versenyt, de persze három vagy több lábbal nyilván hatékonyabb és gyorsabb volt. Ez meg azért jutott eszembe, mert a Boston Dynamics-nál volt egyszer egy cikkben, hogy létezik egy L6 kódnevű "big dog", ami egy hat lábú önjáró löveg lenne.
-
ViZion
félisten
válasz
Komplikato #36 üzenetére
Jól olvasom, h 6 (hat) lábon áll? Ennek meg....ööö mennyi is van?
-
Komplikato
veterán
Ehhez képest van egy amcsi gépről is videó, ami egy fa kitermelő gép és hat lábon jár. Másodpercek alatt kivág egy fát és kb. ennyi idő alatt gallyazza és hámozza. Nyilván be lehet küldeni oda pár szakit, aki kiköpi a tüdőt mire odaér és X perc alatt vágnak ki egy egy fát.
-
#65675776
törölt tag
Nem tudom mennyit dolgoztál iparban, de pl a daruk használhatósága sok esetben igencsak korlátozott. A layout pedig rendszeresen nem teszi lehetővé a targoncás anyagmozgatást. Mert ugye egy üzemcsarnok nem csak közlekedőutakból áll. Ilyen esetekben a megváltás lehetne egy ilyen gép.
-
#33253120
törölt tag
válasz
Komplikato #17 üzenetére
-
#82729984
törölt tag
Magam részéről azt gondolom, hogy lesz ezeknek a robotoknak létjogosultsága.
Ti abból indultok ki, hogy van egy 10 hektáros lebetonozott gyár és ott mennyivel jobb a targonca. Persze hogy jobb, csak előbb kell hozzá 10 hektárnyi beton meg infrastruktúra.
Ezek a robotok viszont lehetővé tennék, hogy olyan helyeket is elérjünk ahová nem tudunk vagy nem akarunk ilyen szintü infrastruktúrát építeni.
Első körben ilyen felhasználási terület lenne a hadtáp bizonyos esetei, a katasztrófa sújtotta területek és egyéb veszélyhelyzetek.
-
csongi
veterán
Sok ertelmet nem latom. Az ember csak helyet foglal, es halozatra kell kotni. Akkora pancel vedelem nincs, amivel a hadiparba jo lenne. A gazdasagba meg van targonca meg ilyenek, amik sokkal hasznalhatobbak.
Valamikor 15 evvel ezelott, meg volt benne racio. Manapsag a tavvezerles az irany, es az automatizalas.
A koncepciot nem valtoztattak meg, maradt az ereditbe, pedig kellett volna alkalmazkodni. -
csongi
veterán
Veszek kettot.
Draga, ertelmeltlen, es xar
😀 -
Komplikato
veterán
-
Magnat
veterán
válasz
Komplikato #18 üzenetére
"Yang, who dreamed as a child of building his own robot, said he has invested 242 billion won ($200 million)"
-
Gondolom azért kétlábú, mert ember irányítja, és az emberi agy ehhez van szokva.
Szerintem ez nem is igazán robot, "csak" egy bonyolult elektronika / hidraulika, ami ötvözni próbálja az emberi ügyességet a gép erejével.
Gondolom a megoldandó feladatok egyike, hogy minél inkább közvetlen legyen az irányítás, hogy az emberi megszokások, reflexek működjenek a használatakor. -
oszi666
őstag
Azért a big dognál érdemes kiemelni a terepjáró képességet. Itt most nem buckás sáros dombokra gondolok, hanem sziklás hegyekre ahol egy embernek is komolyan egyensúlyoznia kell. Én úgy tudom, pl a különleges erőknek tetszett volna nagyon mert egy ilyen bigyó gyaktilag plusz két ember felszerelését tudta volna vinni, aminek azért örülnének csak a tápon megbukott az egész.
-
quarros
tag
"Miért ostobaság ipari szinten alkalmazni: Mert amire képes, arra a meglévő anyagmozgató rendszerek is képesek. Olcsóbban, beváltan, gyakorlatiasan."
Na ez nem igaz. Pont ipari területen rendkivül hasznos lehet. Mert túlméretes szerkezetek szerelése összeállítása alatt nagyobb szabadságot adhat. Különösen olyan elemeknél ahol az illesztési szög miatt nincs egyensulyban az elem önmagában, a rögzitése/hegesztése elött.
-
Tigerclaw
nagyúr
Lehet hogy van jövője az exoskeletonnak, vagy a humanoid formájú nagyobb robotoknak, de szerintem az egyszerre több megoldandó problémát is ad a listához. Talán egyszerűbb lenne először csak mondjuk a karokat, kezeket "másolni" Az alap pedig egy alacsony súlypontú stabilabb váz lenne, mondjuk valamilyen gumi lánctalpas mozgatással. Abban elférne az erőforrás és az önálló energiaellátás is.
-
Komplikato
veterán
Amúgy érdekes, mert az összes koreai hivatkozás és a hivatalos videók alapján ez a Method-1 és nem a Method-2. A Method-2-ről meg egy nem igazán mérvadó forrás állította, hogy azon fegyver felfüggesztés lesz a kezek helyett. Ami nem jelent semmit, mert a a japán mechán is van kamu fegyverzet.
Azt se állítanám, hogy túl instabil vagy imbolyog, azért a teszt videók egyikén sem dőlt meg annyira, hogy a biztonsági kötél csak elkezdett volna megfeszülni. Persze az igazi teszt az lenne ha maximum sebességen élesen kanyarodva is stabil lenne, lásd a jó öreg Honda Asimo V4-V5 videók.
Amúgy ha valahonnan ismerősnek kéne lennie, Vitaly Bulgarov konkrétan dolgozott a RoboCop 2 filmen, sok más robotos film mellett. Ő csinálta a külső látványtervét ennek is. -
Magnat
veterán
"Miért ostobaság ipari szinten alkalmazni: Mert amire képes, arra a meglévő anyagmozgató rendszerek is képesek. Olcsóbban, beváltan, gyakorlatiasan" - gondolom, anno a kerék feltalálásakor is volt aki ezt mondta: nem megy fel a lépcsőn, beleragad a sárba, kitörik
Nyilván nem fog minden feladot kiváltani, de gyanítom, h aki ebbe beleölt ennyi pénzt, az szintén körbejárta a témát annyira, h ezek az érvek benne is megfogalmazódjanak.
Harctéri alkalmazásról meg szó sem volt, én mondjuk azt tudnám elképzelni inkább, h egy ideiglenes bázison kirakodási vagy speciális transzport feladatokhoz alkalmasabb lehet egy targoncánál - vagy pl mentési feladatoknál, ahol kerekes járművel nem lehet rendesen hozzáférni ahhoz, amit emelni/mozgatni kellene. Gondolom a seggében meg simán elfér pár mázsa akku meg egy range extender benzinmotor, úgyis kell a tőkesúly, ha nagyot akar emelni vele az ember.
-
Jinxb1rd
addikt
Évek óta csak azt látom, hogy próbálkoznak robotokat építeni, de mindegyikben van egy közös: Lassú, béna és drága.
-
Hintalow
senior tag
Amúgy ebben az irányban első lépésként van értelme, és ha megoldanák a problémákat (stabilitás, energiaellátás, masszívság) akkor jó lehetne csak még senki nem tudja, hogy mire
Harcászatban továbbra sem lenne jó, az egész mecha koncepció életképtelen a jelenlegi hadi irányvonalban.
Esetleg ha a jövőben a hadi doktorína áthelyeződne a közelharca WH40K mintára, akkor lenne piacaMagnat:
ha így nézzük, akkor mehetünk visszább, a mechák már az alien 2 elött megjelentek az animékben
-
.mf
veterán
"Akinek a fenti fotóról az Avatar, vagy a Transformers ugrott be, ..."
... az buzi. Alien, a teringettét.
Meglep, hogy nem Japán mutatta be az elsőt. Amikor 2012-ben először voltam ott, már akkor elég előrehaladott állapotban volt a kb. 10-méteres Gundam. Igaz ők azt bevallottan kizárólag szórakoztatásért építették, a Miraikan múzeum (kb mint nálunk a Csodák Palotája, technológiai múzeum, robotika egyik hangsúlyos téma volt) szomszédságában, egy bevásárlóközpont mellett épült.
-
Magnat
veterán
"Akinek a fenti fotóról az Avatar, vagy a Transformers ugrott be" - hú, de fiatal a cikkíró
A nyolcadik utas a halálban (alias Alien) is volt már ilyen...
-
bambano
titán
szórakoztató ipar... rúdtáncos lesz a másfél tonnájával?
-
Cifu
félisten
Miért ostobaság ipari szinten alkalmazni: Mert amire képes, arra a meglévő anyagmozgató rendszerek is képesek. Olcsóbban, beváltan, gyakorlatiasan.
Miért nem merül fel a katonai alkalmazás: Az US ARMY évtizedek óta költ hasonló programokra többet-kevesebbet, de sok velük a gond. Itt is érdemes megfigyelni, hogy az energiaforrás nincs beépítve - egy kábelen táplálják az exoszekeletont. Magyarul addig mehet, amíg a madzagja ér. Már a Big Dog esetén is az volt a probléma, hogy nagy általánosságban amire a robot képes volt, arra 99%-ban egy kutyaközönséges gumikerekes jármű is képes, olcsóbban, gyorsabban, könnyebben. Akkor mi az értelme?
Harctérre pedig teljesen értelmetlen küldeni, hiszen minden szárazföldi harcjármű legfontosabb eleme az, hogy mekkora a frontális páncélzata, amit az ellenfél felé fordít, és ami megvédi attól, hogy az első találattól harcképtelen legyen. A frontális páncélzat tömegét a jármű szemből nézett befoglaló méretei adják meg (szélesség és magasság). A maga 4 méteres magasságával ez rohadt messziről kiszúrható, nagy célpont, és ha kellő vastagságú páncélzatot akarsz rárakni, akkor brutálisan nehéz lesz - ami miatt erősebb szervomotorokra lesz szükség, erősebb energiaforrásra, és így tovább. Egy harckocsi kisebb frontális mérettel bír, vagyis azonos tömeg esetén erősebb páncélzatot rakhatsz rá, vagy azonos védelmi képesség esetén könnyebb lehet.
Végezetül pedig mivel az emberi anatómiára épül és nem a harctéri kívánalmaknak, ezért elég értelmetlen, lévén a harcjárműveknél igyekeznek a legmagasabb pontra szerelni az érzékelőket és a fegyvereket, hogy fedezék mögül lehessen használni őket (hull-down position angol terminológiában), így még kisebb célpontot tudnak nyújtani, miközben ők maguk teljes tűzerejüket használhatják, és minden periszkóp használható még.
Akkor mire jó? Hát kábé a szórakoztatóiparnak. Látványos, a tömegek enni fogják...
Új hozzászólás Aktív témák
- Szép HP EliteBook 840 G9 Fémházas Hordozható Érintős Ultrabook 14" -40% i5-1235U 32/1TB Iris Xe FHD+
- Logitech G935
- Creative Sound Blaster Live! 5.1-es digitális PCI hangkártya
- Rock Shox Recon Silver Air gyorszáras villa eladó (29-es)!
- ÚJ Nvidia RTX 5060/TI 8-16Gb GDDR7 DLSS4.0 Ryzen 7 5800X 16x4.7Ghz/32GB/512Gb/1TB M SSD/2ÉV gamer PC
- Intel X540-T2 dual-port 10GbE RJ45 hálózati vezérlő (10Gbit, 2 port, áfás számla, garancia)
- BLUESUMMERS NVMe SSD adapter
- Samsung Galaxy A55 / 8 RAM 256GB / Gyárifüggetlen / 12hó Harancia
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T480s - i7-8GEN I 16GB I 256GB I 14" WQHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- HIBÁTLAN iPhone 14 Pro Max 256GB Space Black -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3009
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest