Új hozzászólás Aktív témák
-
csongi
veterán
Egy biztos. Nem veletlen foglalkoznak a projektekkel, es idovel kiderul eletkepes e vagy sem.
De inkabb eletkepes mint nem..
Ha bolygo engedi es a jelenlegi kozlekedes a foldunkon bovulni fog, foleg a felzarkozo nemzeteknel, akkor bizony, isszonyat nagy szukseg lesz erre.
Csak egy elo pleda, itt lent delen, rengeteg a Roman kamionos, amig nem volt elkwrulo gyuru, addig a varoson haladtak at. Minden nap volt egy vagy ket baleset miattuk.
Most kint kozlekdnek a palyan, itt kevesebb gond van veluk, de igy is borzalmasak.
Ahogy atmegyunk Osztrak vagy Nemet oldarra ott mar mi is borzalmasak vagyunk
Mar csak az adott orszag kozlekedesi szabalyaihoz valo auotomatikus igazodas sokat szamitana. -
janos666
nagyúr
válasz
#06658560 #131 üzenetére
Ezt én sem értem, hogy miért tekintik ilyenkor az embert egy szuperhősnek, akinek 100 óránként sem lankad el egy-két másodpercre sem a figyelme, főleg ha mondjuk épp aznap kezd jelentkezni rajta valami betegség első tünete (pl. semmi komoly, csak kis fejfájás, vagy "tompaság" megfázás/influenza kezdetén), vagy egyszerűen csak rosszul aludt, váratlanul hosszú/fárasztó napja volt, véletlenül kimaradt egy étkezés és leesett a vércukorszintje, stb.
Na meg persze akkor még nem is voltunk "felelőtlenek", hogy telefonáltunk, elmerültünk a gondolatainkban, megragadt valamin a tekintetünk, stb, ami szerintem szintén megesik néha emberekkel, akkor is ha nem veszik észre, vagy nem vallják be maguknak, nem emlékeznek ilyesmikre, mikor felidézik mit szoktak csinálni utóvezetés közben...
És még csak ezek után jön, aki tényleg kicsit bénácska és szeleburdi, vagy komolyan suta és hülye, pedig a fenti is bőven elég ritka véletlen balesetekhez, vagyis legalább is ahhoz, hogy ne sikerüljön ezeket csodával határos módon is elkerülni (kis szerencsével is támogatva), ha valami külső okból állt elő a szituáció.Ja, és szerencse... azt is imádom, mikor valaki valójában csak leblokkol, vagy hibázik, de szerencsésen mégis megúszik valamit véletlenül, és aztán büszke magára, összerak valamit az agya a történtekről, mint ha ott lett volna az akarata a dolgokban, pedig nem is emlékszik rá pontosan, hogy valójában mi történt, csak az a valódi emlék, hogy "húbazz" és "hálaégnek", a kettő közti űrt pedig csak utólag tölti fel, hogy valamit biztos tökéletesen csinált, ha karcolás nélkül megúszta a halál torkából.
-
bambano
titán
válasz
Cathfaern #122 üzenetére
az alapvető különbség az, hogy a mostani processzorokon a párhuzamosítás lehetősége néhány vagy néhány 10 thread szintű. Az agyban meg milliárdos.
tehát lehet itt jönni az orosz utcai helyzettel, ott arról van szó, hogy egy rosszul felprogramozott vagy szándékosan rosszul programozott agy hülyeséget csinál. ettől az a hardver még mindig jobb, mint pár tegra chip a csomagtartóban, amit soha nem fogsz tudni úgy felprogramozni, mint az agyat. nem húzhatsz magad után pótkocsin 40 rack szekrényt telerakva neurális hálózati célprocesszorokkal.
egyelőre az alapvető inputok kezelése sem látszik biztosnak, rendes alakfelismerés, a kamerák képének kiértékelése nem megy úgy, mint az embernek. próbálják modellezni, az algoritmus párhuzamossági igényét csökkenteni, ez vagy megy, vagy nem.
az, hogy statisztikailag kevesebb balesetet látunk, nem jelent semmit abból a szempontból, hogy soha nem fog pontosan úgy vezetni, mint az ember. teljesen másképp vezet, amire mondhatják majd egyszer, hogy elég jó.
-
bkercso
nagyúr
válasz
Cathfaern #126 üzenetére
Ez biztos igaz amúgy. Ahogy az is, hogy a sofőrök jelentős részénél már most ügyesebb lehet a gép. Egy kis része a sofőröknek viszont még jó ideig nem fog lemondani arról, hogy maga vezessen, mert élvezi, mert megvan a fogékonységa és ügyessége hozzá. És nem is kell annyit vezetnie, hogy unja.
-
bkercso
nagyúr
válasz
Cathfaern #122 üzenetére
Csakhogy a gépet be is kell tanítani. Ha ezt megtörténne, nem vitatom, hogy életképes lenne a gépautó az összetett helyzetekben is. De a heurisztikához adatok kellenek. A Google pl. képek keresésére azért tud ilyet illeszteni, mert sok képkeresésről van információja. Ha az okosautóba heurisztikát akarnának tenni, akkor a butaautókba adatgyűjtő rendszert kellene építeni szerintem.
-
-
csongi
veterán
Az ember a legfontosabb ez nem is kérdés.
De legalább annyi hirtelen bekövetkező egészség változás állhat fel, amit nem tud le reagálni, és balesettel végződik.
Csak az egyik, ami legtöbbet bekövetkezhet az elalvás, és máris helyére kerülhet ki vagy mi hibázhat a legtöbbet. -
bambano
titán
a két rendszer teljesen másképp működik. az egyik beleprogramozott algoritmusokat hajt végre rohadt gyorsan, a másikban meg működik az intuíció. az egyik a számára ismert szituációkban gyorsabban cselekszik (mert csak nagyobb processzor kérdése, ha nem), a másik viszont képes megoldani korábban nem látott szituációkat is.
ezért jobb az emberi agy.
-
#06658560
törölt tag
válasz
speed471 #104 üzenetére
Kamrát? Mondd, melyik évtizedből repültél ide?
Mondd, mióta nem olvasol egy betűt sem a témában? Lásd Google vagy két éve nem csapta el az előtte kóválygó, össze vissza jelzéseket adó kerékpárost a kereszteződésben, vagy most a Tesla a baleset bekövetkezte előtt már fékezett, így nem lett benne érintett híreket? Vagy ugyanígy Tesla, hogy az elé bevágó autónak nem ment neki, hanem lefékezett- ráadásul olyan tempónál, ahol ember nem tudta volna megtenni.
"Ott bukik a dolog hogy hibalehetőségek tárházát lehetne felsorolni, olyan sok a szituáció amit a gép a beleprogramozott módon védd ki a embernek 100 alternatív lehetősége van, amit sokszor nagyon gyorsan letudunk reagálni helyesen."
A tapasztalat ellenben azt mutatja, hogy egyet sem tudnak kiválasztani az emberek.
"Multkor kamion tesztett láttam hogy kifejezetten nekik kiépített utat akarnak hiszen kevésbé balesett veszélyes. De arra ott a vonat mint pl németeknél ahol mindent megoldanak helyben amit csak lehet."
mi van a németeknél és mit oldanak meg helyben?
Javaslom a helyesírást nagyon átnézni, borzalmas olvasni az írásod.
-
speed471
aktív tag
Én voltam a mocis tudom hogy egy fasz volt nyáron a forgalom miatt szeretek motorozni
Amúgy én se kötekedek csak sok hibás eszközel találkozok.Miért ne lehetne szét választani? Nyilván nem lehet 100%-ra mindenhol de lehetne "szelektálni" alagutakat építeni és Budakalászon nem kelett volna jobbra vinni a forgalmat bele a körforgalomba hanem egybő M0 azt csók.
Én is szeretem a modern technikákat de abszolút nem hozz lázba hogy más vezessen! Sőt mi élvezet van benne.....
-
speed471
aktív tag
No koment a google okos autód ütött ell gyalogost ment át a piroslámpán és azért nem lett palacsinta mert pont nem ment arra senki.
Helyesírás troll szagot érzek, a tudásom nagyon jól van és tudatom és tanulási készségem is meg van köszönöm. Vicces vagy hogy le nullázol egy ismeretlen embert. Ilyen alapon aki nem gondolja át mennyi hibalehetőség van egy ilyen tecnikában annak is 0 a tudása van, hogy mikkel foglalkozom le se írom mert nem szokták elhinni csak azok akik látják, és nem nem nagyszám csak sok oldalú.Mind1 nem írok többet akinek ilyen autó a álma hajrá! Szeretem uralni a körülményeket ez sokaknak nem tetszik, de ez így van jól.
Szeretek vezetni váltani es nekem ne egy számítógép döntsön, vagy ha igen ne keljen éveket állni a dugóba inkább a drónak szurkolok
-
BiP
nagyúr
Na igen. Sokan annyira fogalmatlanok vezetés közben (mármint nem tudja, mit akar), hogy nem egyszerű betippelni külső vezetőként, hogy néha mi a f*szt akar(t) csinálni.
Az említett kanyarodás: Legjobb, amikor előtted valaki fékez, nem tudod miért, közben sejted, hogy talán kanyarodni fog, majd kormánytekerés közben rájön, hogy van ott egy index is, amit nagy kegyesen bekapcsol a végén. Kösz.
Emberek: ha kanyarodsz, először indexelsz (értsd: jelzed irányváltási szándékod, jééé, pont erre való az index), majd UTÁNA fékezel.(#104) speed471: Nem vagyok a híve, csak nem zárkózom el tőle, és pozitívan látom a jövőjét. Mert van benne ráció és lehetőség.
Nem jövőre fogják elárasztani az utakat, nem fognak mindenkinek a fejéhez pisztolyt szegezni, hogy cserélje le a kocsiját, (főleg a megrögzött maradiaknak) de már most látszik a fejlődés. Nem 1 éven belül lesz piacképes (értsd: olcsó és széleskörűen biztonságos), de a nem túl távoli jövőben mindenképp.Érdi példa alagút van sokkal gyorsabb a közlekedés: Na, az pont egy szar alagút
Na jó, nem az alagút szar, ez igaz. Sőt, maga az alagút jó, én is szeretem. De hogy pont a legszarabb körforgalomba torkollik, és emiatt állandóan dugó van, az nonszensz.
Tényleg nem kötekedni akartam, mert én is annak vagyok a híve, hogy lehetőleg ne keresztezzék egymást a különböző forgalmi résztvevők, pláne vonat vs. autó.
Eggyel arrébb ott a dupla átkelő, az meg az állandó sorompózás miatt torlódik fel.
Szóval jó lenne elválasztani, de olyan anyagi ráfordítást, helyet, és szemléletváltást igényelne, ami nem megvalósíthatóvá teszi. 1-1 helyen max."furgon sávot vált és ramtolja a kormányt majd elmegy."
Itt nem a mocissal volt a baj, hanem a furgonosok többsége f*szkalap. Bocs az általánosítással, de a legtöbb letolásos sávváltást tőlük láttam. Szerintem a fedett oldallap miatt nagy a kocsi holttere, vagy egyszerűen leszarják, mert ők a királyok, mert egész nap az utat járja, nem tudom.Egyébként az a vicces, hogy olyan dolgokat szeretnél, ami nem megvalósítható, (teljes szétválasztás, egyedi gyorssávok, stb), ellenben az automata közlekedéssel nagyban lehetne könnyíteni a problémán.
Minden azon múlik, mennyire gyorsan terjed majd el. Minél több az automata résztvevő, annál jobban javul a forgalom dinamikája."Igen hiszek abba hogy minden ember jobban tud teljesíteni, és a gép többet hibázik."
Ki kell, hogy ábrándítsalak. Sajnos nem így van.
Az életnek rengeteg olyan területe van, ahol jobb az ember. A vezetésben már most jobb a gép.
Van, létezik olyan ember, aki jobban vezet, mint a gép. De a nagy átlag, 100-ból 99 ember szarabbul vezet.
Egy szituációt számtalan módon meg tud oldani egy ember, ezt mondod Te is. Viszont a baj az, hogy ebből a legtöbbször rosszat választanak."levegőben gyorsabb"
Összességében nem gyorsabb. Nehezebben kezelhető, nehezebben kontrollálható a légiforgalom. Ha erre rászabadítod a milliárd közepes képességű sofőrt, káosz lenne.
Parkolni nem tudnak az emberek, szerinted drónnal felszállni, leszállni menni fog?"Amit itt istenítenek azokat a gépeket emberek hozták létre. Emberek javítják ki és fejlesztik."
Ja, csak átlagon felüli képességű szakember hozza létre, hogy egy jobbal helyettesítse az átlagember képességeit. Nem megugorhatatlan."Nem minden szituációba álja meg a helyét a gép. Szerintem ebbe megyegyeuhetünk."
Ebben meg. De a statisztika mégis azt mutatja, hogy már most kevesebb szituációban marad alul, mint az (átlag)ember. -
speed471
aktív tag
Én túl becsülöm te alá a embereket! Amit itt istenítenek azokat a gépeket emberek hozták létre. Emberek javítják ki és fejlesztik.
Nem minden szituációba álja meg a helyét a gép. Szerintem ebbe megyegyeuhetünk. A telefonod sose fagy ki? Samsung note 2 van 4 éves és igen van amikor be hall igaz évente 1x de be hall! Nincs pc-d ami megfagy ? És mindegy miért... persze gyorsabban számol old meg műveleteket kivéve mikor be hall.
-
speed471
aktív tag
Itt nem ismerik a irányjelzőt és igen is rengeteg 3 éves autó áll olyan hibákkal mint elektromos gázpedál ami későn reagáll és meg van a baj. De németeknél elég kultúrált a közlekedés.
1 gép 100 hiba, sok gép ami komunikáll egymással és éles szituácóba kerűl végtelen hiba lehetőség.
Mesterséges inteligenciát hozunk létre a helyet hogy tanulnánk aztán belustulunk és létrehoztuk a terminátort mert alapvetően jelenleg a ember csak pusztítja a környezetét. Meg kellenne védeni és becsülni mindent! A emberi értékeket főleg amit gép soha nem fog helyetessíteni. Vannak dogok amit túlmenően én nem eröltetnék.De ha ennyire jövő minek szenvedünk közutakon holl ott a levegőben gyorsabb?? Minek a kátrány? Minek a utakat javítani? Ennyi erővel drón azt szvsz elég hamar ott lennénk bárhol minek a autó? Kis leszálóhelyeket mindenhova lehet építeni onnan meg belvárosba van metro, villamos autósokat kitiltani kivétel a szálítók.
-
speed471
aktív tag
Igen hiszek abba hogy minden ember jobban tud teljesíteni, és a gép többet hibázik. Ne a gyárból indulj ki a életbe végtelenszámú szituáció adódik. Ezt egy gép nem tudja megoldani. Nem melesleg lesz kisebb nagyobb gondunk a önvezető autóknál mint pl a élelem a túlszaporulat. Lehet addigra háborúzni fogunk.
-
csongi
veterán
válasz
speed471 #104 üzenetére
Ne abbol indulj ki, mennnyi auto all elektronikai hibaval a szerelonel.
Mikor en voltam tanulo, rengeteg auto allt mechanikai hibaval a muhehyben.
Tok mindegy miiert all az auto a szerelonel. 10 eves hasznalt auto lesz majd ezekbol is
Ne ertekeld tul az emeberi kepssegeket. Evente 30-40k megyek. Ordas hibak tomkelege. Iranyjelzo, minek? Egy Szirenazo jarmuvet nem tudnak le reagalni! Kanyarodas valami borzalom. Korforgalom katasztrofa. Kerekparosok tul mindenen. Elsobseg adas totalis tudatlanasaga, kinek hol mikor. A tanulovezetot nezzuk mit benazik? Szabalyosan kozlekedik egy szabalytalan forgomba. Szabalyosan kell vizsgaznia egy szabalytalan kornyezetbe. Majd vizsga utan ehhez kell igazodnia. Es ezt mind ember teszi meg. Ha annyival tobbet tudna mint egy robot, akkor a gyartosorokon meg mindig emberek vegeznek a precizios muveleteket. De nem igy van, mert a gep egyes pontokon mar hatekonyabb minden teren. Nem kozlekedes automatizalasa ellen kell kuzdeni, hanem a munkahelyek megtartasaert, hogy robotizacio ne szoritsa ki az elo munkaerot. Minden agazatra igaz ez.
Letrehoztunk egy mesterseges inteligenciat, es ha az ido megengedi akkor tudatara is fog eledni. -
speed471
aktív tag
Amúgy még ami még eszembe jutott hogy talan elöször a közlekedést kéne hatékonyabbá tenni pl a vasút hév vonat kis pista ne keresztezék egymast. Hévnél/vonatnál ott a Érdi példa alagút van sokkal gyorsabb a közlekedés. De pl a megyeri hídnál iszonyat elrontották a körforgalmat meg az egész úgy ahogy van nagy szxr egy 7 éves kölök ügyesebben megoldotta volna ezért ér minket annyi stressz állsz a dugóba nézel ki a buksidból és elgondolgodsz melyik barom miatt van ez, nyáron jobb a motor igaz már páran elütöttek mert nem használja a tükröt.
Kényelmesen megyeg 60km/h val a belaő sávban egyszer csak jön egy furgon mögötte egy krossz moci miatta furgon sávot vált és ramtolja a kormányt majd elmegy. Mindig azt mondtam ha ilyen komoly tecnikán gondolgodnak elöször válaszák el motors/autós /biciglis. És adott főutakat normálisa kéne megcsinálni. Minden évben Budapest fel van túrva és mire befelyezik kezdhetik előlről. -
speed471
aktív tag
Vak vezet világtalant mint írtam kiveséztem! Melesleg hogy jön ide a diesel? Diesel kamráit beizítja és? Nyilvan nem akor hal be a elektronika amikor indítasz.
amúgy pl a én astrám hajlamos olyan hibába esni hogy nem indúl igaz rájöttem a megoldására de ez csak egy gép. Menny légyszives fel pilisvörösvára néz be a autóvillamossági szakember udvarába milyen és mennyi idős autók álnak bent elektronikai hibával.
Nem nehéz megoldani hanem lehetetlen hogy tökéletesen működjön. Ott bukik a dolog hogy hibalehetőségek tárházát lehetne felsorolni, olyan sok a szituáció amit a gép a beleprogramozott módon védd ki a embernek 100 alternatív lehetősége van, amit sokszor nagyon gyorsan letudunk reagálni helyesen.
Ennek a híve vagy ne éld ebbe a rendszerbe bele magad maximum ilyen autóknak kiépített utakon foglyák hasznalni. Nem mellesleg nagyon sok ember vesz használt 10éves autót mert a újjabbra nem telik.
Multkor kamion tesztett láttam hogy kifejezetten nekik kiépített utat akarnak hiszen kevésbé balesett veszélyes. De arra ott a vonat mint pl németeknél ahol mindent megoldanak helyben amit csak lehet.
En imádom a robotokan és nagyon sajnálom hogy a lustaság felé kanyarodunk el élet képes okos emberek élnek a földön nem hiszem azt hogy ilyen mértékben elkéne kényesedni hogy mindent robotok csináljanak más egy olyan ember aki rá van szorúlva meg az is aki feltud állni pl egy csésze kávéért.
-
csongi
veterán
Igaz.
De en nem beszeltem teslarol.
Amugy el, egyenlore az akksi miatt nagy a tomege. Viszont it van fejlodes, a belso egesu motorok mar nagy ujdonsagot nem hoznak. Inkabb a kulso egysgek fejlodnek. Teljesen jo lenne ez is ha meg 80%al lehetne novelni a hatasfokot.Amugy a roadstar 1.7t
Mustang 1.7tA lent ebredo egyenletes ero miatt jobban elvezheto egy serpentinezes.
De ez fugg meg futomutol gumiktol sulyelosztasol ...stb
Csupan az agragat ehhez meg nem elegendo.BIP:
" Léteznek prediktív rendszerek. (megjósolja, mi a többi jármű "várható" útvonala.)"
Pontosan. Es amikor mukodni kezd a rendszer, ezeknek a szamolasoknak a kapacitasa felszabadul.
Szamomra is ez emeszti fel a legtobb energiat. Kitalani elore kalkulalni mit fog tenni a tobbi vezeto.
Fekez a keresztezodes elott.
Miert lassit vajon?
Mert fosik? mert majd valamelyik iranyba kanyarodik? (99%ban xarul kanyarodnak, mind vezetes technikailag, mint kozlekedes szempontjabol.)
A kanyarodas hazankban a toatis kornyezet szennyezo manoverek koze tartozik.
Azok akik itt azt allitjak mennyivel jobbak mint egy automatizalt rendszer, ugy vereznenek el egy öko teszten mint a sicc.
A kozlekedes a21. szazadban a legnagyobb szocializalodasi pont. Kishazankba megrekedtunk a szabalyok es erzesek, erkolcsok haromszogebe.
Inteligensek vagyunk, de uninteligencia is jelen van, ezert allando konfliktus lesz -
BiP
nagyúr
válasz
speed471 #101 üzenetére
Nem tudom, egyben cáfoljam-e vagy témánként.
"Radart lehet zavarni! a gps baszik sok helyen jól működni! "
Többnyire offline a kocsi, de az is tuti le van kezelve, ha bizonyos ideig nem lát GPS-t. Nem fog emiatt a híd közepén megállni."Életképtelen ilyen autó mert a utak nagy %-ban nincs helyesen kiépítve a közlekedés."
Nem életképtelen, csak ez a nehezebben megoldható feladatok közé tartozik. Nyilván képben vannak az autógyártók is, hogy nem csak tesztpályán, hanem a való életben is helyt kell állnia a kocsinak."Ember ember marad igen mi is hibázunk. De sokkal kevesebbet mint egy gép"
Ez szimplán nem igaz, érdemes az eddigi statisztikákat átböngészni. Már most félkészen jobb a vezetési statisztikájuk, mint az átlagembernek."100meg 100 hibája lehet, és egy relé miatt a elektronikában mert épp beragad, vagy elmegy egy ellenállás vagy adott esetben pl a nagy hidegekben minden számítógép be fagy mint a valagam és későn reagál. "
Biztos sincs semmilyen hibatűrése ezeknek a rendszereknek, semmi ilyenre nem készültek fel.
Nagy hidegben a dízel is pöccre indul,a motorolaj sem sűrűbb, a mechanikus motor sosem szarik be, csak amit a gép vezérel. Értem."Mellesleg én nem rántom félre a kormányt és ezért kéne gyakorolni a vezetést. "
Te nem, de 100-ból 99 sofőr igen. 99-en nem járnak el gyakorolni, nem tudnak tudatosan, rendesen megoldani egy váratlan vészhelyzetet, erősen a mázlifaktor dominál. Ennél 100x jobb a gépi sofőr. Már most."Szerintem nem életszerű maga a technika sem itt sem máshol."
Eeehr, wrong!"Ha beülök egy autóba akkor hagy döntsem el én és ítélkezzek mi a jó és mi a rossz."
Alap, hogy felülbírálhatod a rendszert, ha úgy kívánja kedved. Csak hogy hadd döntsd el. (No meg azért, mert alap, hogy az első generációs megoldások mindenképp hibrid megoldások lesznek. Ott a manuális vezérlés lehetősége.
De Te megoldhatod úgy is, hogy alapból nem is veszel ilyen autót még vagy 30 évig."Ezek a önvezetős járműveket kizárólag zárt pályán engedném használni ahol nincs 300 méterenként lámpa kereszteződés gyalogátkelő, biciglis."
Ennél már most jobban vezetnek."Jah tényleg ez a drága autó mi a jó büdös fenét csinálna a melletted közlekedő motorossal biciglisel? "
A forgalom több résztvevőjét _együtt_ kezeli. Csak azért, mert más is ott van, nem fogja letolni sem a motorost, sem a biciKlist nem fogja elütni."Meg szabályoztatni kéne hogy nincs átsunyulás a vizsgán, nincs lefizetés lehetősége hanem igen is meg kellene tanulni vezetni és addig járni oktatásra amíg jól kezeli a ember a autót."
Felébredsz, hogy belelóg a kezed a bilibe. Ezt ma sem tudják megoldani, emberi vezetőkkel, ember vizsgáztatók mellett sem. Gépek esetén legalább a sunyiskodás kockázata kisebb."Számomra nem életszerű..."
Lásd korábbi példa. Nehezebben megoldható feladatok, de nem lehetetlen. Nyilván nem életszerű Lada Niva helyett Lamborghinit venni az erdőre, ahogy önjáró autó sem hegyet járni való.
Mellesleg kiugró őzet előbb lát a gép, mint Te magad.
A múltkor itt a PH-n is volt linkelve egy videó, hogy a gép előbb érzékelte a _majd_ zebrán átsuhanó kerékpárost, mint az fizikailag látható lett volna az emberi sofőr által. (értsd: messziről, takarásból, nagy sebességgel jött a kerékpáros) Így nem is csapta el, pedig a kocsinak lett volna zöld, de megvárta még."Csak még egy példa:"
A Te kocsid lehet, hogy nem jelez a többi felé, de ők észlelik, hogy áll egy kocsi az út szélén (akár nem belátható kanyarban), és aszerint közelíti meg, nem rongyol bele csak azért, mert az ott áll."Visszatérve motorosra, aki kielőz bevág eléd, vajon beijed a autó és félre áll?"
Le lehet kezelni, hogyan reagáljon. Legjobb, ha óvatosan kezeli a közeledő (vagy közel haladó) motorost, és felkészül a manőverre. Amennyiben nincs veszélyhelyzet (értsd: úgy vág be eléd, hogy te megijedsz, de önmagában nem okoz veszélyt), akkor az autó nem ijed meg, megy tovább. Léteznek prediktív rendszerek. (megjósolja, mi a többi jármű "várható" útvonala.)"Jók ezek a autók zárt pályán irányítottan, mint a metró."
Ez is egy fázisa a fejlesztésnek, viszont ezen már pár éve túl vagyunk. Millió km-eket róttak már le ilyen kocsik valós forgalomban, egyelőre jó statisztikákkal. -
speed471
aktív tag
Radart lehet zavarni! a gps baszik sok helyen jól működni! ha hibázik a gép csak 1szer a 1000 helyzetből beléd rongyolnak hátulról, oldalról szemből! A én életemet ne gép határozza meg. Rengeteg olyan helyen mászkálok ahol vagy elvan hanyagolva a tábla, vagy nincs
mit csinál a okos autód? sárgára vált a lámpa alatta vagyok én gázt nyomok a gép hibázhat satuzik belecsusszan a kereszteződésbe. Életképtelen ilyen autó mert a utak nagy %-ban nincs helyesen kiépítve a közlekedés.
Ember ember marad igen mi is hibázunk. De sokkal kevesebbet mint egy gép aminek 100meg 100 hibája lehet, és egy relé miatt a elektronikában mert épp beragad, vagy elmegy egy ellenállás vagy adott esetben pl a nagy hidegekben minden számítógép be fagy mint a valagam és későn reagál. nyáron pl toyota corrola automata, melege lett kidobta a váltót üresbe a kereszteződés közepén, eltolni se tudod!! Addig játszottam vele még észhez tért nagy nehezen. Egy számítógép meg annyi hibát fel tud mutatni. Mellesleg én nem rántom félre a kormányt és ezért kéne gyakorolni a vezetést. Ha pl sárga a lámpa és meg tudnék állni de mögöttem lévő toll inkább vagy átmegyek rajta vagy sávot váltok és ő hagy menjen.
Szerintem nem életszerű maga a technika sem itt sem máshol.
Ha beülök egy autóba akkor hagy döntsem el én és ítélkezzek mi a jó és mi a rossz.Ezek a önvezetős járműveket kizárólag zárt pályán engedném használni ahol nincs 300 méterenként lámpa kereszteződés gyalogátkelő, biciglis.
Jah tényleg ez a drága autó mi a jó büdös fenét csinálna a melletted közlekedő motorossal biciglisel? Megáll és letolja mert jön egy balról miközben szemből is jönnek esetleg egy előzés közepette? Talán először a bicigliseken kéne megtanítani hogy zebrán nem tekerünk át hanem leszállunk! A autósokat meg arra hogy egy 50ccm robogót nem toljuk le a útról ami össz vissz 82kg és a szél dobálja lehet azért nem megy a szélén vele.
Meg szabályoztatni kéne hogy nincs átsunyulás a vizsgán, nincs lefizetés lehetősége hanem igen is meg kellene tanulni vezetni és addig járni oktatásra amíg jól kezeli a ember a autót.
Számomra nem életszerű amikor kijárok 1 hónapba 50 telephelyre olyan utakon ahol egyirányú, híd, patak ,domb, bucka, macska, kis kakas, néha befigyel egy őz, nuku tábla. De ha még lenne is akkor sem.
Csak még egy példa: mész fel kis autódal dobogókőre kanyargós utakon egyszer csak kiszalad eléd egy őz (vagy szimplán be hal a autód).. Nem jelez a többi autó felé. Állsz a út közepén, átlagba 90km/h val száguldoznak a motorosok és a vaddisznók de tegyük fel csak ilyen önvezetős autó megy arra! nem látja hogy te ott barangolsz mivel pl behalt a elektronikád. Jelen esetben manuálisan tudok fékezni. Azt se tartom jónak hogy fél önvezető legyen mert a ember nem összpontosít kis autójára.
Visszatérve motorosra, aki kielőz bevág eléd, vajon beijed a autó és félre áll?
Vagy 2025 nem akarnak motoros forgalmat ami kizárt meg az is hogy önvezető legyen.Jók ezek a autók zárt pályán irányítottan, mint a metró.
Nah sorry részemről kiveséztem a témát.
-
BiP
nagyúr
Ritka forgalmi helyzet: neked zöld van, keresztbe jön át a piroson egy platós kamion a piroson át a sávját elhagyva, letarolva a fél útkereszteződést.
Emberi sofőr nem veszi észre, a radar már fél km-ről látja, hogy gáz lesz, inkább megáll, hiába van zöld.Ritka forgalmi helyzet kettő: szemből paraszt előz, te az e lőtted haladó kocsi miatt nem látod, utolsó pillanatban megijedsz, elrántod a kormányt. Pont emiatt pördülsz ki.
Radar látja 5 autóval előre, csökkenti a sebességet (hogy csökkentse a kockázatot), és lehúzodik a sáv szélére, hogy a paraszt elférjen. -
bkercso
nagyúr
válasz
fordfairlane #98 üzenetére
Aha! Mindig tanulok.
Bár itt nem látok ilyet.
-
bkercso
nagyúr
válasz
fordfairlane #87 üzenetére
"GROUND SPEED" a sebességmérőn
-
bambano
titán
"De gyorsulas csak addig elvezheto amig van g-terheles. Es ez alllo helyzetbol a legnagyobb." pedig úgy látom, te is tudod, hogy ez nem igaz. "Es az elvezet autozas a kanyarokban ervenyesul, nem pedig az egyenesbe, szamomra. " tehát látod te is, hogy a kanyarban is van g terhelés.
a kanyarokban meg a dögnehéz tesla pont nem jó sportolásra.
szóval előfordulhat, hogy bizonyos élethelyzetekben én is választanám a teslát, de az biztos, hogy élményautózásra soha.
-
bambano
titán
a valóság ezzel szemben az, hogy gyorsulási verseny esetén az akksiból kinyerhető áram nagyon gyorsan korlátozóvá válik.
[link] és [link] mindkét menetet azért nyerte a tesla, mert az elején jobban gyorsul a nullától rendelkezésre álló nagy nyomaték meg az awd miatt, és pont vége van a versenynek, mire az ellenfél belelendül. mindkét menetet simán nyerték volna a benzinesek, ha több, mint negyedmérföldet kell menni.a fenti két videóban nagyon nem két másodpercet és nagyon nem 20km/h-t vert a tesla a két benzinesre. itt pl. a tesla p85d egy tizeddel hamarabb ér a negyedmérföld végére és a hellcat 16 km/h-val gyorsabb a végén. abban, hogy a tesla nyert itt, nem kis szerepet játszhat az, hogy p85D, vagyis összkerekes.
-
csongi
veterán
Igen a v8 hangja egy zenemu.
De gyorsulas csak addig elvezheto amig van g-terheles.
Es ez alllo helyzetbol a legnagyobb.
Miutan a venzin motor felvenne a tempot, onnan mar nincs akkora gyorsulas, hogy az erezheto legyen.
Csak a km ora es a kornyezethez valo viszony szolgaltat informacioval, es ad elvezetet..
Es pont ebbol fakad a villanymotor varazsa. Ott pakol oda ahol a legnagyobb az elvezeti faktor.
Sosem vezettem ilyet, de a nyomatek egyenletesseget nagyon elveznem. Es az elvezet autozas a kanyarokban ervenyesul, nem pedig az egyenesbe, szamomra. -
"egyébként az összes gyorsulási versenyen úgy néz ki, hogy az elején előnyt szerez a villany, de amikor felpörög végre a sok henger, akkor attól kezdve nincs ellenfél."
Reality check: az erősebb Teslák 10,8 táján futják a negyedmérföldet, nagyjából két másodpercet (és kb 20 km/h-t - szóval nem csak a kezdeti gyorsulással nyert) verve egy Ford Mustang GT-re..
-
bambano
titán
azt trolibusznak hívják
egyébként az összes gyorsulási versenyen úgy néz ki, hogy az elején előnyt szerez a villany, de amikor felpörög végre a sok henger, akkor attól kezdve nincs ellenfél.
egyébként is ki akar fogászati fúró hangot hallgatni egész nap?a v8 hangját csak a sugárhajtómű tudja űberelni...
-
speed471
aktív tag
válasz
fordfairlane #87 üzenetére
Nah
ez már autó nagyon szép
-
speed471
aktív tag
uu Tujdátok mi jutot eszembe?
Látom a jövő terroristáit :
Szóval sok ilyen okos autó kommunikál egymással, küldenek nekik telefonról egy jelet és nagy sebességgel összeütköztetik őket
Nem vesézném ki hogy napjaink kommunikációs eszközeit hogyan lehet hekerelni.
És már nem is kéne gépfegyver meg robbantós merénylők. Szerintem óriási nagy hiba ilyen autókat utcára engedni és nagy felelőtlenség is. Nekem kb ez olyan mint a google szemüvege.
-
speed471
aktív tag
Azért Budapesten megküldenék egy ilyen autót mondjuk Tinnyéig... Szerintem nem menne át a teszten se most sem a jövőben. Vagy be az erdőbe vízmű kutakhoz, több se kéne neki.
-
BiP
nagyúr
"nem fogja rángatni a kormányt jobbra balra egy baleset láttán."
Ez egyébként nagy előny lesz. Pl. autópályán a nem indexelő, másokat veszélyeztető, sávok között cikázó gázpedálhuszárokra az átlagember megijed, és adott esetben balesetet okozhat a hirtelen reakciójával.
Egy gépi sofőr ezt le tudná kezelni.És ami még nagy előny lenne, hogy baleset láttán nem lassít le bámészkodni, mint a sok marha kataszrófaturista.
-
E770
aktív tag
nagyon el vagytok szakadva itt a világtól, asszem keresek egy fotót 60-es tábla alá földre ledobott, kézzel (nem Michelangelo által) festett 30-as tábla mögött álló sárga útjavító csotrogány hátára tapasztott 40-es táblával ...
és mennyi ilyen van nap mint nap, agyrém baromságok a kresztáblák "átmeneti" kezelőinél -
csongi
veterán
válasz
#06658560 #62 üzenetére
Tablara szukseg lesz. Olyan biztonsagi rendszer amit muszaly megtartani. vannak Motorok kerekparosok is az utakon. Illetve egy onallo auto is vezetheto marad, az emberre szukseg van, csak nem mindegy mikor es mennyire.
Gyula84. Mi vele a baj?
Osszessegeben kell nezni az egesz kozlekedes egy informacio aradat feldologozas-reagalas-es ujabb informacio szuletik belole.
Egybkiterjedt ideghalozatkent kell kezelni. Minel nagyobb a szinkronizacio, annal jobban hatekonyabb.
Egy nagyforgalmu kornyezetben , egy autonak az indokolatlan fekezese megallasa, vagy varatlan savvaltasa kihat a kornyezetere.
USA-ban folyik a forgalom figyeles. Egy rosszul valasztott sav es abbol valo kikanyarodas, tobb kilometeres torlodast is eredmenyez.
Szoval ekkora rendszert az ember keptelen rendesen atgondolni, es annak megfeleloen kozlekedni.
A forgalom nagysaga es a szabalyrndszer atlepi a meg kezelheto szintet. A jelenlegi rendszer annyiszor modosult, hogy generaciok maskepen tudjak a szabalyt Ez szepen kezelhetetlenne valik. Az egyre tobb jarmu pedig egyre hatekonytalanabbul hasznalja az energiat.
Eljutott az ember erre szintre. A kovetkezo lepes ezt megerteni, elfogadni, alkalmazni. -
DithenS
senior tag
Ne a Volvóbol indulj ki.Egy darab kamerára támaszkodik ott a rendszer.Semmi féle M.I nincs benne.Egy önvezető autóba 8 kamera.Több radar illetve a Tesla rendszere megjósolja a balesetet is már például.Na ezért ne félj.Ne a Volvós bakiból indulj ki mert abba ezekhez képest nulla technika van...Amúgy ködben is lát míg te ne.Ezért ne pártold annyira az embert.A gép mindenben túltesz az emberen,kivéve érzelmeken nem.De az itt is előny mivel nem nyom satuféket és nem fogja rángatni a kormányt jobbra balra egy baleset láttán.
-
nyisziati
veterán
"ezt hogy programozod bele az autóba úgy, hogy általános szabályként mindenhol működjön?"
Ezt pont te kérdezed, aki a legpragmatikusabb megoldásokat preferálod?!
Már most is "pofonegyszerű" a képlet, ha a mai szoftvereket vesszük alapul.
Kresz Géza úr beül a járgányba. Az beröffen, érzékelve gazdája jelenlétét. Esetleg kell egy ujjlenyomat-érzékelő, hogy potyára ne járjon a motor. Géza bá' bemondja a címet, ahova menni szeretne, a Google hangfelismerő kiírja, hogy "erre gondolt?", majd az általa "megértett " úticél. Okézás esetén beállítja a célt a GPS-n, majd innentől követi a megadott útvonalat az önvezető automatika. Mivel már ma is a legtöbb térképszoftverben benne van az adott útvonalon elérhető legnagyobb sebesség, így ezt is be tudja állítani.TEHÁT A SZOFTVER (és feltételezhetően az írói is) MAGASRÓL TESZ RÁ, hogy milyen "szokásviszonyok" vannak egy adott úton. Megy annyival, amennyivel lehet.
Majd ha emiatt dugók alakulnak ki, akkor változtatnak a lámpák váltásán (ami akkor már jóval kiszámíthatóbb következményekkel fog járni, hiszen MINDENKI csak annyival megy, amennyivel engedik, hála a szoftvernek).
AKKOR majd könnyű lesz programozni.Egyébként meg igazából MOST van nehéz dolga a szoftveríróknak, mert most egy csomó bizonytalansági tényezőt (más, nem önvezető járművek, esetleg szabálytalanul haladók) is bele kell venni a programba, ami nagyon nehéz. Kiszámítható, gépies forgalommal sokkal könnyebb számolni.
-
bkercso
nagyúr
Értettem.
Erre mondtam, hogy valószínűleg az ameriaki okosautó tesz majd erre a balkáni szokásunkra. Minél több ilyen autó lesz, annál hamarabb leül majd újra a rendőrség és a közútkezelő meetingelni egy újabbat a problémáról, mert addigra lehet, hogy más forgalomszervezési szokás válik hatékonyabbá, az okos autók nyitotta új lehetőségek miatt...
-
bambano
titán
lehet, hogy nem értetted meg, amit mondani akartam.
a lámpaszinkron nagyon sok helyen olyan forgalomszervezési megoldás, ami a kresz szerint szabálytalan sebességnél vehető igénybe. ez most jelenleg úgy történik, hogy a rendőrség és a közútkezelő leülnek, megbeszélik, és megegyeznek, hogy adott szakaszon ennyi lesz az a sebesség, ami kell a szinkronhoz, és akkor ott nincs többet traffipax.ezt hogy programozod bele az autóba úgy, hogy általános szabályként mindenhol működjön?
-
bkercso
nagyúr
a lámpaszinkronon hamar megtanulják az ott rendszeresen közlekedők. emiatt a forgalom annyival megy, amennyivel hagyják.
Pont ezért kell az okosforgalmat az önvezető kocsival együtt fejleszteni. Ha elterjed, nem fog senki gyorsabban menni, mégis hamarabb célba ér. Minél kevesebb hagyományos autó lesz, annál hamarabb. Elméletben. Aztán kíváncsian várom a meglepetéseket...
De a dugókerülés stb. tényleg jobb lehet majd, ha jobban összehangolt lesz. -
-
#06658560
törölt tag
A sebességtúllépéshez, illetve a szöveggel megadott szabályhoz mi köze van a táblának? Magyarországon kívül a nagy nem szabványosított jelzések közepette hogy vagy képes navigálni, értelmezni a táblákat? Országonként viszel magaddal KRESZ könyvet?
#68 Gyula84: Autonóm, egymással és a környezettel kommunikáló autókkal ennél többet is lehet spórolni. Kisebb követési távolság, optimalizált hajtás, optimalizált szabadonfutás/motorfék, optimalizált gyorsítás, állva nem gázfröccsel csajozás...
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #57 üzenetére
ja, most is annyira szabványosak a táblák, hogy például amerikában jobbra kisívben piroson keresztül is szabad kanyarodni. nálunk meg nem.
meg az is változó, hogy a rendőrség mit ítél szabálytalannak. svájcban ha 5 cm/s-sel túlléped a megengedett sebességet, lelőnek. nálunk a hungárián csúcsidőben 15km/h-val is mehetsz gyorsabban, csak ne tartsd fel a forgalmat. azt, hogy mennyivel kell menni, a lámpaszinkronon hamar megtanulják az ott rendszeresen közlekedők. emiatt a forgalom annyival megy, amennyivel hagyják. na ezt programozd bele.
-
BiP
nagyúr
A manuális felülbírálás lehetősége még egy ideig velünk lesz szerintem. Sok-sok tapasztalat és fejben való paradigmaváltásnak kell történnie, hogy elhagyható legyen a kormány, pedálok, stb.
De nem azért, mert szar lenne, hanem csak lehetőségnek, biztosítéknak.
Látható módon fejlődnek az önjáró autók, vezetéssegítők, robotpilóták. Ez bőven több annál, mint hogy szar lenne, csak nem akarják veszni. (még az elektromos autóra is előbb mondanám ezt a jelzőt, pedig arra sem igaz)."Elég annyi hogy egy adot forgalmi helyzetbe a kis számítógép elszámolja magát."
Nyilván mindig van az a váratlan, ritka forgalmi helyzet, amire nincs felkészítve. De már most, ma is jobban kezeli, mint maga az ember. Szóval erős túlzás zsákutcának nevezni.A drónokban és a légtér megtöltésében én pl. sokkal több veszélyt érzek.
(persze idővel meg fog valósulni az is, de az sokkal inkább gyerekcipőben jár). -
speed471
aktív tag
Így igaz! Meg hát azért meghagynám a kormányt, váltót a autókban hiszen ez csak egy számítógép! Napjainkban is pl rengeteg lift nem működik helyesen és ha a autóba be hal egy elektronika már a-ból b-be nem lehet eljutni! Vegyük pl a autómata váltót van hozzá szerencsém és mikor gondol egyett sem előre se hátra meg áll a forgalom közepén azt szevasz
Eltolni nem lehet! Vontatni nem lehet főleg ha váltó ragad le.
Nem beszélve a kismiló kis utcáról és terepesebb hegyi utakról ahol aztán semmi tábla nincs csak gödör-gödörhátán. Elég annyi hogy egy adot forgalmi helyzetbe a kis számítógép elszámolja magát. Szerintem nem életképes csak túl sok lovét nyomtak bele és nem akarják lenyelni a békát. Majd megy a sülyesztőbe pár adott balesett után. bár mint írtam addigra előrébb fognak tartani a drónok szerintem!
Iszonyat forgalom kimélő lenne ha légterünket is elkezdenénk kihasználni.Egyéni véleményt írtam kinek papp kinek né
-
csongi
veterán
Egyszer eljön az az idő, mikor univerzális tábla lesz. ÉS ezáltal a forgalom irányítás tervezés is mobilabb lesz.
Ma elsőbbség adás tábla, holnap kötelező haladási irány lesz belőle. -
bkercso
nagyúr
Szét kell szerintem választani az önvezető autó és az "okosforgalom" fejlesztését, bár nyilván valamennyire párhuzamosan halad a kettő. Utóbbinál elengedhetetlenek a szabványok, mivel az autók egymással kommunikálnak majd, valamint mindegyik ugyan azzal a környező infrastruktúrával (okosjelzőlámpák stb.). Jó nagy katyvasz lesz ebből is, akárcsak a dolgok internetéből (támadhatóság stb.).
A jövő terroristái nagyrészt programozók lesznek...
Egyébként az egészben az a nehéz, , hogy a régi (jelenlegi) rendszer érvényessége mellett kell kialakítani. 0-ról nyilván könnyebb lenne felépíteni. Hasonló ez, mint a LED-lámpa. Élettartama miatt egybeépíthető lenne a lámpatesttel a lámpa, de mivel csak az USÁ-ban 100 millió Edison-foglalat van, így elterjedtek a becsavarhatós LED-lámpák.
-
BiP
nagyúr
Valamennyire muszáj lesz szabványosítani.
Olyat nem lehet, hogy mondjuk felbontják az aszfaltot, tesznek alá valami mágneses érzékelőket, vagy jelkibocsátó táblákat mondjuk, de csak Ford-dal menne, Opellal meg nem. Tehát az autógyártók kénytelenek lesznek (ezen a téren legalábbis) egységes megoldásokat követni.
Meg úgyis nagy autókonszernek vannak már, az azon belüli márkák biztos kompatibilisek lesznek.
A kresz meg európán belül elég hasonló, (és biztos egyben is kezelik az egészet) tehát azon nem aggódnék, hogy átmegyek a határon, aztán meggajdul a kocsi. -
#82729984
törölt tag
Én a szabványosítás de legfőképp a szabályozás hiányában elég nagy bajt látok. Félek tőle hogy majd az lesz hogy az egyik ország igy támogatja az önvezető autókat a másik amúgy a harmadik meg megint másféleképp.
Aztán a kocsihoz majd lehet venni "kompatiblitási" szoftver csomagot adott országra, meg "teljes európa" csomagot meg hasonló mondjuk egy új autó áráért...
(értsd: enélkül majd ott másik országban nem ismeri fel a táblát, nem tud kommunikálni az ottani beépített vezetés segítő rendszerekkel stb).Ráadásul ha az lesz mint a többi elektronikai cikknél hogy majd pl. egy apple autó csak másik apple autóval hajlandó legfőképp kommunikálni egy másik gyártó autójával meg nem nagyon, akkor meg majd a hajunkra kenhetjük az olyan rendkivül fontos infókat mint pl. dugó vagy épp baleset (csúszos út akármi) előrejelzése.
-
speed471
aktív tag
Fuj nem kell! 1000 hibalehetőség van nem kezdek bele!
Ember szalító drón a jövő nem kell rongálni kátrányal a környezetet és stb.... Persze itt sok a vezeték ami sok helyen már föld alatt megy. Nem beszélve hogy egy adott távolságot gyorsabban lehet leküzdeni. Ami nagyon tetszett még a kis 2 személyes kapszula ami lebeg a út felet és civilek is tesztelhették, nem nevzném meg a gyártót és a várost mert sajna nem emlékszem rá.
A gps frissítésre meg csak annyit hogy nem szeretem a beépített gps-t. Ott a okos telefon úgy frissítem ahogy és amikor akarom igaz a önvezető autónál nem opció! Én szeretek vezetni... Ne engem vezessenek így is nagyon meg van vezetve a emberiség.
-
csongi
veterán
Ez a kerdes is tokeletes.
Sajnos Megveszik, es ameddig el lehet adni addig gyartani fogjak.
Vezetni jo voban, ekkora loerovel lehet menni a versenypalyara, mert a szabalyok betartasa mellett semmi ertelmeGyula 84: Miert is nem jo?
bkercso: Igen most meg azok szallnak le. Hamarosan az megszunhet.
A hadiparban hasznalatos dron rendszerekbol sarmazo tapasztalat nem tunik el.
Igen ezt megoldottat ugyesen.
Ez a jelenlegi rendszer csak kezdeti allapot. Mikor mar fejlett allapotba lesz, (ha eljut odaig) akkor mar nem lesz varatlan manover, mert az autok kommunikalnak egymassal.
Ehhez infrastrukualis atalakitas kell. Tabla rendszer esszeru es valos rendszer szinten tartasa. Keresztezodesek rendelteshez alakitasa.....stb
Vannak elonyos dolgok is Nem kell fejben tartani vagy ismerned az adott orszag kreszszabalyzatat.
A Volvo nem csak a proba babakat utotte el, hanem ket uksagirot is
Mindenki sajat rendszert fejleszt. En most szabvanyositanam. Mar lathato mekkora problema lesz az egymas kozotti informacio csere. Persze penzugyi oka van, hogy miert nem.
A felelmet nekem ez okozza. Sok rendszer, mindegyik mukodik onmagaban, de ennyi.
Mintha a repuloiparban minden gyarto sajat helyzetmeghatarozo rendszert hasznalna.
Itt az elo pelda elottuk, es mintha nem is letezne. Ujra fel kell talalni a spanyolviaszt par ev mulva
Persze lehet, erre is megvan az utemterv, de egyenlore jol titkoljak. -
bkercso
nagyúr
Leszállni a pilóta szokott, főleg szélben, nem véletlenül. Amikor a múltkor kijöttek elém a mellékutcából, egy kb. 2 másodperces kikerülési manőver során elég sok döntést hoztam meg. Láttam, hogy nekicsúsznék annak az ügyesnek, és azt is, hogy a parkolórészen a járdaszegély szinte nulla magasságú, így felmenekültem. A murván, már a másik irányba csúszva láttam, hogy nekicsúsznék a parkoló autóknak, noha a szembesáv televolt, mégis inkább visszamentem a saját sávomba, kikerülve a delikvenst és ügyelve, hogy a szembejövőket ne találjam el. Az épp arrajáró rendőr is megdícsérte a manővert, miután leállított minket.
Kb. 2 másodperc lehetett az egész. nem mondom, hogy bármikor újra sikerülne, de amíg az önfékező Volvo elüti a próbababát, addig nincs sok bizalmam, na. -
Inkvizitor1
tag
Nézzük a felszereltséget:
3 LIDAR szett amivel 3 dimenzióban látnak akár nagyon távoli tárgyakat, mint pl: 2 focipálya távolságról egy (amerikai) futball sisakot,
8 kamera modul, amivel nagyon nagy távolságról is észrevesznek olyan kisebb tárgyakat, mint például a közúti bója,
Radarok, amivel könnyen átlátnak a havon, ködön, esőn.És ehhez jön az önfejlesztő mesterséges intelligencia. Szerintem jól fog vezetni, sokkal pontosabb információkból fog dolgozni mint egy normál sofőr.
http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportation/self-driving/waymo-shows-off-its-doityourself-robocar-hardware -
csongi
veterán
Sok sok pelda van megemlitve.. mi lenne ha....
Egy valamit meg kell erteni. Egy onmukodo autonak sokkal tobb adat all rendelkezesere az auto pillanatnyi helyzeterol, allapotarol, mint a vezetonek. Minden rendszer a vezetot segiti. Elertuk azt a szintet, hogy a vezeto lesz a leggyengebb lancszem. Felesleges lazadni. A repuloipar bebizonyitotta, az emberi tenyezo a legnagyobb baleseti tenyezo.
Akinek a vezetes elvezeti faktora kell, mennyen verseny palyara.
Nekem egy borzalmas idopocsekolas, amit sokkal hatekonyabban is tolthetnek.
Evente 300-400 orat toltve vezetessel.
Minden ember mashogyan eli, es erzi a vezetest. Szerintem legalabb 20% al lehetne az energia felhasznalason es a menetidon javitani, ha onmukodo lenne a rendszer.
Az nem merul fel senkiben, minek vannak az utakon 2-300LE autok?
Eg, kis erdekesseg. -
janos666
nagyúr
"mintegy kilencen százalékkal"
Hip hip hurray!
Komolyan nem értem miért nem olvassa át soha senki a Ph lapcsalád cikkeit megjelenés előtt (majdnem mindben vannak ilyen hibák). -
Akula
őstag
szar világ lesz ez nemsokára...
...ja, hogy már az van?
Majd amikor a nemíromledirektbendevanegyilyennevűpecsenye gyerek a segélyből vett ájfonnal kékfogon keresztül meghekkeli a kilencvenmilliós bömöst és azt csinál vele amit akar, majd elgondolkodnak. -
bkercso
nagyúr
Egyre magasabb szinten vezérli a PC. Már most is helyetted állít kismillió dolgot, sőt helyetted is vált. A jövőben az uticélt, esetleg az útvonalat továbbra is ember fogja megmondani - taxinál ma is csak ennyit tehetsz. A kérdés csak az, reális-e, hogy a jelenlegi technikával kiváltható az ember.
Amúgy ezzel nyilván az autózás is átalakul: egy robot olcsóbb lehet, mint egy sofőr, így a közösségi autózás megújulhat, valamint az is bérelhet autót, aki nem tud vezetni. Nyugdíjasok kedvezményesen bérelhetnek, állami támogatással, betegek meg rászorulók pedig ingyen. stb stb.
-
KAMELOT
titán
Viccból valaki blokkolja a jeleket és a kocsi nem megy sehova vagy valami meghibásodik, esetleg defekt. Ki cseréli ki a kereket? Szerintem maradjunk a földön. Autót ember vezérli nem valami PC.
-
BiP
nagyúr
Szerintem a ködben a gép jobban lát, mint az ember. Legalábbis merem remélni, hogy a radar/LIdar "átlát" a ködön. Csak úgy lenne értelme.
"Én inkább az assisted driving-ban látom a jövőt: az ember vezet, de segíti őt a gép. "
A Tesla AutoPilotja elvileg ilyen. Aztán mégis mindenki azt szeretné, hogy magától menjen a kocsi.
Amúgy rengeteg kényelmi szolgáltatás, ami ma már tök megszokott, ugyanerre való. (lásd ABS, kipörgésgátló). Ott is a kocsi felülvezérel téged, hogy ne csússzon meg a kerék, mert mondjuk túl erősen nyomod a féket. Ez is egyfajta assist.szerk: látom, közben Ti is erről beszélgettetek már, sorry.
-
bambano
titán
nem, a biztosítás nem véd ki semmit, az csak a helyreállítás finanszírozására jó.
kivédeni úgy lehet, ha az autók összebeszélnek, és aki előttem megy 100 méterrel, az szól, hogy itt jeget láttam, ott baleset van, amott meg traffi
a piros lámpánál való várakozást nem nevezzük parkolásnak
-
bkercso
nagyúr
Ez extrém, az ilyet biztosítással lehet kivédeni.
Tegyük fel, hogy nincs lámpa és nem parkol senki, viszont te be akarsz kanyarodni a jeges rész után. Ha az autó érzékeli is a jeget, nem lassít, mert nem indexelsz (éjszaka, üres úton ugyebár minek az). A jeges részen kezdesz fékezni, így nem tudsz eléggé lelassulni a kanyarhoz. Akkor ne engedjen bekanyarodni, ha mégis be akarnál, mert úgy ítáled, hogy még sikerülne? Ez szintén egy újabb kivédhetetlen eset... -
gproject
aktív tag
fantasztikus
majd, ha az asszony megcsal nem kell majd fegyverhez nyulni, eleg lesz allitani egy kicsit a kamerak szogen -
bambano
titán
egy haverom egyszer úgy törte össze az autóját, hogy az utcasarkon állt egy nagy épület, ami árnyékot vetett az aszfaltra, ezért ott megmaradt egy kis feketejég. emiatt a sarkon levő lámpánál nem önállóan állt meg, hanem az előtte pirosban várakozó autó hátsója fékezte le.
tanulság: az ilyen kormányrázogatós meg esp-s trükköknek, amivel megállapítod az adott pillanatban a konkrét tapadást, kevés a hasznossága. az igazi előrelépés az lenne, ha azt is tudnád, hogy 50 méter múlva elszáll a tapadás, mert az hatással van a mostani döntésedre.
-
dajkopali
addikt
bár nagyon figyelem a híreket, követem az eseményeket, de nem vagyok szakember
ám úgy vélem, ez egy hosszú folyamat, aminek minimum három komponensét kell tökéletesíteni, amíg a valódi önvezető járművek veszik át az uralmat: az utakat fel kell erre készíteni, a forgalomba kerülő autók egymással történő kommunikációját meg kell oldani, a fedélzeti rendszerek önmagukban - a felhő segítsége nélkül is - képesek lesznek a legtöbb hétköznapi szituációt kezelni
a fejlesztések jelenlegi fázisában csak a legutóbbira - igaz, a legfontosabbra - mennek rá, tegyék is
de a jövő mindenképp a komplex, a teljes közlekedést átható vezérlésé lesz
hogy mondjak egy releváns példát: ma már nálunk is az okozza a legnagyobb gondot, hogy reggel fél nyolckor meg délután négykor még a kisebb vidéki városok is bedugulnak, mert munkába menet, onnan jövet iszonyú sok autó jelenik meg az utakon - a legtöbbször csak egy utassal
ezt megoldaná egy automatizmus -
#06658560
törölt tag
Mindig csúszik a kerék. Ezt a rendszer tudja érzékelni, te nem. Ráadásul azt is figyelembe veszi, hogy a keresztirányú tapadás és a hosszirányú nagyon nem azonos. sokkal precízebb, mint az ember.
A Ford már egy éve minimum teszteli hóban az autonóm autóját. 2020-ra sorozatban akarja utcára vinni.A többiek sincsenek szerintem jobban lemaradva. Attól, mert nem hypeolják magukat, mint a Tesla vagy a Google, még ugyanúgy fejlesztenek. A rendszernek ahhoz, hogy öt év múlva utcán lehessen, három év múlva kész kell lennie. Az meg nem olyan hatalmas idő.
-
bkercso
nagyúr
válasz
#06658560 #20 üzenetére
Igen, de csak akkor tud tapadást mérni, ha csúszik a kerék. Kanyarban kevésbé venni észre szerintem, da direkt tapadásmérési szándékkal idézünk elő csúszást, hogy felmérjük az útviszinyokat, ezt állítottam csupán.
Az ESP is assisted driving rendszer. Az szerintem jó, ha ezeket a rendszereket elterjesztik és kiegészítik kamerás megfigyelővel, jelzőlámpafigyelővel balesetmegelőzés, sofőrelalvás-érzékelés stb. céljából, de ez szerintem még akkor is messze van az önvezetés elterjedésétől, ha a google autói kevés balesetet szenvednek.
Még a cikkben is azt írják, hogy kell 5 év, mire megjelennek az utakon az ilyen kocsik. A mai fejlesztési tempó mellett ez azért nagy idő. És gyanítom, hogy ködben vagy ónos esőben nem fogják javasolni a használatát, ahogy az orosz utakon sem. -
dajkopali
addikt
a toyota hasonló fejlesztésekkel foglalkozó szakértője is úgy véli, hogy csak lassan, még nagyon messze van az, amikor az anyósülésen jógázunk, míg az autó elvisz valahová
de egyszer, talán hamarabb, mint gondolnánk, meglesz ez is
de ez persze nem zárja ki azt, hogy maradjon a hagyományos vezetés: csak ugye szerepcsere lesz, akkor az lesz a kivétel, az egymással és az útjelzésekkel kommunikáló autók közé csak keveseket engednek majd be, erős vizsga után - de inkább az lesz, hogy a vezetni imádókat külön helyekre terelik: ma sem mehetsz 280-nal sehol, csak ha versenyzői licencet szerzel, és akkor a pályákon -
bkercso
nagyúr
válasz
Alchemist #15 üzenetére
Sok a lehetőség. Kanyarban a kormány hirtelen alászedésével lassulás nélkül lehet tapadást mérni, majd gyorsan újra ívbe rakni, hogy megtapadjon. Így rendszeresen ellenőrizhető lenne a tapadás. Vagy egy-egy fékutat megnyújtani és megcsúsztatni a kereket.
Ködből előbukkanó tárgyaknál megjósolható a láthatóság is, ahogyan azt az ember is teszi. Ezek még mind kifejlesztésre várnak, ma még csak nagyon a felszínt kapargatja szerintem a technika az emberi érzékeléshez képest.Én inkább az assisted driving-ban látom a jövőt: az ember vezet, de segíti őt a gép. Kerszteződésnél lámpa helyett automatikus mikrofékezésekkel kikerülhetik egymást így az autók és a többi előnyről sem kell lemondani. Ha meg az ember nem akar vezetni, akkor marad a szuperóvatos tötymörgés.
Remélem, nem veszik ki a kormány és a pedál minden kocsiból! -
bkercso
nagyúr
válasz
Alchemist #10 üzenetére
Ja: Ha ónosesőriasztás lesz Bp-en érvényben, akkor nem csak ott lesz lépésben haladás, ahol tényleg esik is, hanem az egész megyében.
Szerintem az időjárási viszonyokat /tapadás, láthatóság) részben mérni is fogják, nem csak adatbázisból szedik.
Loveless: Zsigulit ma olcsóbban kap az ifjúság, mint régen, és parkolók is vannak/lesznek.
Cserébe a jövőben a félős/ügyetlenebb
hölgyeknekembereknek sem kell lemondaniuk az autózásról vagy taxira kidobni minden pénzüket. -
#51736960
törölt tag
Ilyenkor örülök, hogy ~20 év múlva felfordulok és nem kell végignézem ezt az önvezetős rémálmot. Én anno még egy zsigulival csapattam éjjelenként a parkolóban és semmilyen automatika nem ugatott bele abba, hogy mit hogyan csináljak
A most felnövő generációt kicsit sajnálom, nekik már nem lesz részük ilyesmiben, csak megnyomják a gombot és már otthon is vannak... (Ha addig nem tör ki a 3. VH) -
Alchemist
addikt
-
#82729984
törölt tag
Szkeptikus vagyok ez ügyben:
1, amennyire én tudom a kirakott tábla a mérvadó, azaz ha kinn van egy 30-as tábla, a rendőr lefotóz mert te 90-el mentél, akkor az alól nem ment fel hogy a kocsi akárhonnan frissülő adatbázisa szerint ott nem 30 a limit. Az adatbázis meg nem fogja tartalmazni hogy ott éppen egy két órás-fél napos- két napos útburkolat javítás van pl.
2, a mostani autóknál úgy áll ez a "mindennapi" frissités pl. gps esetén, hogy egyfelől csak drága pénzért, másfelől csak addig amig van a kocsira gyári gari. Utána esetleg egy fél vagyonért még frissit a szerviz, de sokszor pár év után már pénzért sem.
Nem tudom ez a jövőben hogyan változik, de amig ezért pénzt lehet legombolni, élet a gyanúperrel hogy az lesz hogy 3 év után vegyél új autót mert nem adunk ki rá frissitést... (mint a telefonoknál).
-
Slack
tag
Én úgy képzelem, hogy az önvezető autóknak lesz állandó internet kapcsolata, így naponta tud majd térképet frissíteni. Így ha nem látja a táblát az sem feltétlenül baj, mert térkép alapján tudni fogja a sebesség korlátot.
Sőt szerintem a nem túl távoli jövőben nem is lesznek már táblák. Elektronikusan (neten keresztül) fog működni ez is. -
E770
aktív tag
a magyar közutakon nem hogy lefagy, hanem egyenesen idegbénulást fog kapni - a nálunk lévő gondatlan karbantartás, ami táblák és jelzések összevisszaságát okozza alkalmatlan terep meg a legfejlettebb mesterséges intelligenciának is
-
Gyula84
veterán
mi történik ha lefagy?
-
Seirus
tag
Elnézést ha ez ide most kicsit off, de az jutott eszembe, az önjáró autónál ki fizeti a büntetést a bokor mögé eldugott 30-as tábla utáni traffipaxért meg a 3 éve lekopott felfestésnél?
- A tulaj? Ugyan miért?
- A gyártó? Vagy ő inkább perel éveken át?
- Vagy akkor hamar kiderülnek az ilyen turpisságok és felhagynak a szemétkedésekkel? -
nyisziati
veterán
"Lépett"?! Remélem gurulni is tud...
Új hozzászólás Aktív témák
- Szép HP EliteBook 840 G9 Fémházas Hordozható Érintős Ultrabook 14" -40% i5-1235U 32/1TB Iris Xe FHD+
- Logitech G935
- Creative Sound Blaster Live! 5.1-es digitális PCI hangkártya
- Rock Shox Recon Silver Air gyorszáras villa eladó (29-es)!
- ÚJ Nvidia RTX 5060/TI 8-16Gb GDDR7 DLSS4.0 Ryzen 7 5800X 16x4.7Ghz/32GB/512Gb/1TB M SSD/2ÉV gamer PC
- HP Zbook Fury G7 I7-10850H
- Samsung Galaxy Book2 NP750XED i7-1255U 16GB 512GB GARANCIA: 1 ÉV
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 256GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3043, 94% Akkumulátor
- Bomba ár! Dell Latitude 5410 - i7-10GEN I 16GB I 256SSD I HDMI I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- LG 32SQ700S-W - 32" VA Smart - 3840x2160 4K UHD - 62Hz 5ms - WebOS - Wifi + BT - USB-C - Hangszórók
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest