Új hozzászólás Aktív témák
-
Ghoosty
őstag
Nem tudom, mi a hivatalos neve, de létezett valami olyasmi, mint a mai engine-ek. Tudott kezelni úgynevezett sprite-okat. Ezek lementett kis képecskék voltak. Volt hozzá beépített sprite szerkesztő programot, el lehetett menteni bizonyos számú sprite-ot. Utána basic szerű nyelvben lehetett rá hivatkozni. Parancsok voltak joystick mozgatáshoz, így tudtad mozgattatni a sprite-ot a képernyőn. Sprietok váltogatásával animációt is lehetett csinálni. Így írtam annak idején valami nagyon egyszerű helikopteres lövöldözős játékot. Egymást kellett rakétával kilőni.
-
ddekany
veterán
Ez volt az a pont, amikor eldöntöttem, hogy én is ilyen játékokat akarok írni Commodore 64-re
Ilyen komplexitású feladathoz persze szinte mindenkinek meg kellett nőnie annyira, hogy már bőven PC-s időszak legyen...
Nem elég, hogy ez ember gyerek volt még, de a C64 mint fejlesztői környezet nem épp emberbarát, már egy mostaniakhoz képest, de ez ősi Turbo Pascal-hoz képest sem (az ütött C64 Basic után). Basic-al hamar a hardver korlátaiba lehetett futni, és igencsak faék a nyelv is. (Meg a szetkesztése... számozott sorok, list, stb.) Az assembly elkerülhetetlen volt a sebesség miatt, na de abban megírni valami összetettebbet, az sok türelem és fegyelem, ami nem épp egy gyerek fő erőssége. Információhoz jutni sem volt egyszerű, ha elakadtál. (Én úgy kezdtem, hogy Sünibe volt egy szuper kígyó nevű Basic játék, azt begépeltem, úgy hogy semmit se értettem belőle. De aztán fokozatosan megfejtettem, meg elkezdtem módosítgatni.)
-
Vladi
nagyúr
Ezek aztán ne mtököltek, nem is gondoltam, hogy ennyire fel fog ez pörögni. Elnézve a commander x16 garázs tökölődését.
link amúgy. -
Nem mondod, hogy a VIC damilos volt
-
-
bambano
titán
Az megvan, amikor a floppy fejének megfelelő rángatásával a fejmozgató damillal zenélni lehetett?
Meg amikor kirakták a sprite-ot a képernyő keretein túlra?
Meg amikor beletöltöttek egy programot a floppyba, és utána a gép nélkül lehetett nyomtatni? Egy hosszú lista kinyomtatása alatt simán játszottunk pár menetet.Anno a floppyt is programoztam, gyorsabb volt sorbanrendezni a floppy memóriájában, mint átküldeni az adatot.
-
Noha kozben kaptal mar valaszt, annyit hozzatennek, hogy valoban nem volt megoldhatatlan a problema, tobb olyan utangyartott floppy egyseg is megjelent c64-hez, ami mentes volt a hibatol - egyszeruen a Commodore nem foglalkozott azzal, hogy ezt a hibat kijavitsa a 1541-ben, azt majd kesobb, talan a 1571-ben javitottak (tevedhetek is).
-
válasz
Donki Hóte #27 üzenetére
Akkoriban ekkorák voltak a progik, meg kisebbek
-
-
Ja, igen, egy 15 soros Clipper program is exe verzióba átfordítva 150-200 kilobyte volt, de egy 500 soros program sem volt nagyobb, mint 200 kB.
A fordító belefordította az exe programba az összes futtatáshoz szükséges környezetet.
(Emlékeim szerint a Summer'87 a Clipper nyelv verzióját jelezte).
-
válasz
Donki Hóte #8 üzenetére
clipper, hahh! meg volt valami (summer87?) fordito, ami helybol egy felhaboritoan nagy (150k-s!) binarist generalt a legegyszerubb kodbol is. te jo eg, de reg volt
szerk: varhato volt h az osszes ven f.sz idecsodul sh4d0w topikjaba
-
-
-igu-
veterán
Floppy drive is volt "kompatibilis" az Oceanic OC-118N. Nagyon meno voltam vele, mert sokkal kisebb volt, mint a 1541.
Amirol nem lelek infot, az a kedvenc joy-om. A "kar" az egy nagy felbevagott gomb volt, ket tuzgombbal az oldalan. Teljesen jol belesimult egy gyerek kezebe. A Quickshot-ok sorban hulltak elfele, ez meg eveket kibirt. Fogalmam sincs a gyartorol.
-
-
Lord Myn
senior tag
Nálam viszonylag korán, már 1990-ben kezdődött a PC-s korszak (nekem is alig tudták kiköhögni a szüleim az árát) - Turbo XT, 640KB RAM, 20MB(!) HDD, DD floppy, Herc. monitor, első húzásaim egyik volt, hogy véletlenül letöröltem a COMMAND.COM-ot (nem volt beálltva a prompt és nem tudtam, hogy a gyökér könyvtárban vagyok...
). Rendszerlemezem vagy DOS telepítőm persze nem volt... Jó móka volt '90-ben keresni valakit, akinek szintén PC-je van, hogy segítsen.
1998? Az már inkább a PII/Celeron/AMD K6 korszak volt, én pont ezeket az éveket ('90-es évek vége-2000-es évek eleje) nevezem aranykornak, mivel kb. félévente dobhattad ki a full gépedet, ha a lépést akartál tartani, annyira gyorsan fejlődött a technika.
-
Ghoosty
őstag
Köszi, rákerestem, mi is pontosan ez az IAC bus és el is jutottam a részletesebb magyarázatra, hogy mit is csinált pontosabban egy ilyen gyorstöltő.
"Since the CPU in the C64 ran at approximately the same speed as that in the 1541 disk drive, it was sufficient to synchronize only at the beginning of each byte, rather than at each individual bit."
Előtte gyors keresésre ilyen régi dolgokat nem akart bedobni. -
Nem volt alaptartozék, és mellé nem is volt olcsó. A c64-es magnó meg nem volt kompatibilis. A floppy meghajtó az lett volna, de az még drágább volt. Így bele kellett kevernem az anyagi vonzatát is.
Arra már nem lett volna pénzünk.
Eztán az első saját PC-m valamikor a 2000-es évek elején lett meg.
Mert mindig valakinek a számítógépét nyúztam, cserébe segítettem mindenfélét megoldani azoknak az embereknek.
Amikor meg számítógépszervizbe kerültem, akkor nem kellett saját gép, vittem haza tesztelni - és ezt támogatták is! -, illetve volt olyan vásárló, aki direkt kérte, hogy pár napot teszteljük bent, ki is fizette, és csak 3 nap múlva vitte el (1998, Pentium I-es, 5x86-os korszak.) -
Ghoosty
őstag
"elámultam, mennyire sokkal gyorsabb, mint egy kazettás töltés - természetesen akkor még fogalmam sem volt róla, hogy ez abban az időben a leglassabb egység volt az összes közül, ami akkor a piacon volt."
Nekünk is volt C64-ünk, kezdetben magnóval, később floppy-val. Ekkor még óvodás voltam, de már tudtam játékot betölteni és játszani.
Viszont mivel ennyire fiatal voltam, nem merültek fel bennem olyan kérdések, mint most, így sok év távlatából.
Írtad, hogy a leglassabbnak számított, de ez gyors töltéssel, vagy anélkül? Mert gyors töltéssel az emlékeimben az él, hogy csak néhány másodperc volt egy játék.
Viszont visszatérve a hosszú bevezetőre. Szóval a kérdés, ami felmerült bennem, hogyan működött egy ilyen gyorstöltő program? Logikailag belegondolva, akkor az adatkapcsolat képes volt nagyobb sebességre, a gép is képes volt feldolgozni gyorsabban a kapott adatot, de valamiért magától mégsem működött ez. -
-
Lord Myn
senior tag
Félreértettél, nem az anyagi háttérre vonatkozott a (költői) kérdés, inkább arra, hogy hogyan lehetett eladni gépet tároló egység nélkül...
(nyílván a szüleid nem értettek hozzá, de az eladó annál inkább).
Mondjuk én meg játékok nélkül kaptam az első Commodore-omat ('86-ot írtunk) így kénytelen voltam én is BASIC-ben szórakoztatni magam, de legalább le tudtam menteni a programokat, meg be tudtam tölteni az igen "színvonalas" Commodore demókat... -
-
-
Éljen a rerto minden Logout bejegyzésnél!
Mi is Turbo Pascalt- tanultunk suliban. Meg egy kis assembly-t is. Meg C-be is bele kellett kóstolni, hogy tudjak segíteni másoknak. dBase-t asszem' kihagytam, de szobatársaim szenvedtek vele (ők IT-sok voltak, én nem).C16-om volt, C64-em soha, így epekedve néztem, ahogy játszanak.
És perifériám sem volt, így kénytelen voltam karakteres képernyőn kis egyszerű játékokat farigcsálni. Így kezdődött 13 éves koromban. 40 évvel ezelőtt.
A C16 viszont rendelkezett grafikus felülettel, így nem csak a sima (algebrai) matekpéldákat oldottam meg vele, hanem a koordinátageometriát is.
Csak hát a periféria hiánya azt is eredményezte, hogy kikapcsolás után "Huss...." - mint a kék norvég, ha nincs odaszögezve.Középsuliban már IBM kompatibilis gépek jöttek, az osztály nagy része kevés affinitást mutatott. Ketten-hárman az osztályból viszont csak ittuk a tanár szavait, próbálkoztunk.
Most van a padláson c16 és c64 is. A c16 eredeti dobozában, teljesen működőképesen, a c64-et nem tudom, mert az nem az enyém volt, nem is tudom a származását.
Ja, a c16 tápegysége center negative, így gitáreffektekhez is kiválóan alkalmas. 🎸 -
Dr Bubo
MODERÁTOR
válasz
Donki Hóte #8 üzenetére
Annak idején Clipperben programoztam kicsit.
-
Lord Myn
senior tag
válasz
Hieronymus #9 üzenetére
Egyetértek. Szerintem is a C64 Ultimate az tulajdonképpen egy utángyártott C64, a THEC64 meg egy replika (vagy ha úgy tetszik funkcionális replika), egyébként van nekem THEC64 és THESPECTRUM is otthon, nagyon jól mutatnak a retro sarokban és valószínűleg vevő leszek a THEA1200-ra is, ha nem lesz nagyon elszállva az ára...
-
A teljesen azonos replika neve a művészetben hamisítvány. A tömeggyártásban után gyártás. Van amikor az után gyártás egyben hamisítás is.
Szóval mit szeretnél mondani?
Gondolom a túl hosszú hozzászólásom volt az oka, hogy nem jutott el az olvasó a második bekezdésig. Vagy csak a második bekezdésem replikálása volt a célja, a második bekezdésnek. De mindegy, nincs jelentősége.
-
Nekem kimaradt a C64 (meg a Sinclair, meg a hasonlók). Mikor kezdtek elterjedni, akkor már "láttam számítógépet", már mérnökként dolgoztam és a cégnél DEC PDP-11 koppintások (talán TPA 11/440?) gépek működtek. Nem voltam programozó, csak erős felhaszálóként használtam a gépet.
Amikor jött a C64, akkor érdekes módon nem fogott meg, se a játékélmény, se az egyéb használat se vonzott.
1988-ban jött a világútlevél, mindenki hozta Ausztriából a műszaki cuccokat, asszony kérdezte, hogy videómagnót, vagy Commodore gépet hozzunk, mondtam, hogy egyiket se, van valami IBM PC, vegyünk olyat
Pár forduló alatt összejött a használható komplett gép (128 kB azaz százhuszonnyolc kilobájt! RAM, 360 kB-os floppy, mono Hercules monitor), ez ma már nevetségesnek számít, de működött!
Ez volt életem egyik legjobb döntése, a másik meg az volt, én nem húztam az orromat a dBase adatbáziskezelőtől, hanem szépen ráálltam erre. Volt egy Clipper nevű fejlesztői környezet (gondolom, hogy most megint sokan húzzák az orrukat, merthát az tényleg nem éppen egy C, vagy Pascal komplexitású nyelv volt
), amivel a dBase, vagy FoxBase környezettől függetlenül önállóan működő adatbáziskezelő programokat lehetett írni.
A harmadik jó döntésem meg az volt, hogy láttam a jövőt a hálózati architektúrában, 1989-ben már össze tudtam rakni működő IBM PC hálózatokat (dedikált szerver géppel, ARCNet hálókártyákkal, Novell Netware szoftverrel). Az akkori melóhelyemen a teljes számítástechnikai főosztály csak lesett, hogy WTF
Innentől kezdve - bár mint írtam, nem voltam programozó - ezzel kerestem a mazsolát a kalácsomba
Sajnos a negyedik döntésem már nem volt jó, kihagytam a nagy ziccert, amikor 1999 elején megkerestek, hogy menni kéne az USA-ba a hírhedt Y2K probléma megoldására verbuvált csapattal, akkor sajnos nemet mondtam. Pedig rendes munkavállalói vízumot intéztek a csapatnak, rendes fizetést adtak az embereknek (nem magyar, hanem USA viszonylatban rendes fizetéssel
)
Nade mit akartam mondani? Ja, hogy nekem a C64 kimaradt
-
bambano
titán
válasz
Hieronymus #6 üzenetére
Idióta ai-k kedvéért: amelyik teljesen azonos az eredetivel, az nem replika.
A c64 esetében a "hiteles" replika nem lehetséges, mert sem a procit, sem a vic-et, sem a sid-et nem gyártják már. -
Funkcionális replika: elég, ha ugyanazt tudja, nem kell mindenben egyeznie.
Hiteles (művészetben esztétikai) replika: akkor tekinthető „valódi másolatnak”, ha teljesen azonos az eredetivel.Egy C64 esetében mind a két fajta replika lehetséges. Bár a funkcionális replika a jellemző. Van chip, aminek az után gyártása nagyon problémás.
-
" játszani akartam és megtanulni, hogyan lehetek én is olyan, aki játékokat ír arra a gépre."
Ez már a marha nagy dolog, mert a legtöbben csak az elejéig jutnak. Aztán ugyan elmegy az "ájtíba" dolgozni, de sose' lesz igazán jó. Se neki, se az "ájtínak" -
Lord Myn
senior tag
válasz
ergoGnomik #1 üzenetére
Miért, szerinted mit jelent a replika kifejezés? A THEC64, THESPECTRUM és társai igenis replikák, hiába csak orangepi alapú emulátor az alapjuk. Vagy akkor a Chevy Corvette-ból alakított Ferrari Daytona sem replika?
-
bambano
titán
Megkérdezhetem, hogy mennyi idős vagy, hogy nem találtál programozó képzést?
-
válasz
ergoGnomik #1 üzenetére
"El kell keserítselek, de a The C64 Maxi nem replika, csak egy emulátor. "
Koszi a javitast, de igazabol mindegy, sosem ereztem ugy, hogy az egy igazi C64. A typo-t javitom, koszi a feedbacket.
-
ergoGnomik
tag
El kell keserítselek, de a The C64 Maxi nem replika, csak egy emulátor. Igen, az eredetire hajazó dobozban és billentyűzettel, de csak VICE egy SBC-en. Ha megrendelnéd az Ultimate-et, na az lenne majd a replika. Az eredeti masinához gratula és sok kellemesen eltöltött kikapcsolódást vele! (A King Fu Flash nevet szerintem javítani kellene, mert én határozottan Kung Fu Flashnek ismerem.)
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- sh4d0w: Én és a számítógép
- Itt az AI videók TikTokja, az OpenAI új agymenése
- Futás, futópályák
- Call of Duty: Black Ops 7
- Elden Ring
- Óvodások homokozója
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Milyen NAS-t vegyek?
- További aktív témák...
- Törött Apple iMac 19.2 i5-8500 Radeon Pro 560X 4GB 16GB 256GB SSD 21.5" 4K Retina
- Bomba ár! Lenovo IdeaPad 330S - i7-8550U I 8GB I 512SSD I 14" FHD I Radeo I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- ALIENWARE Area-51 R6 Threadripper Edition 1920X
- HIBÁTLAN iPhone 13 128GB Red -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3536,100% Akkumulátor
- QNAP TS-870U-RP 8 lemezes Rack NAS
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Laptopműhely Bt.
Város: Budapest