-
Fototrend
Szeretettel köszöntünk a sztereó otthoni/szobai Hi-Fi világában !
Új hozzászólás Aktív témák
-
#71562240
törölt tag
-
#07400704
törölt tag
Ennek a topiknak inkább ez lenne a helytálló címe: "hifi a filozófia szemszögéből"
Ugyanis ha kérdez valaki valamit, arra az a válasz, hogy -"annak van saját topikja"- vagy -"döntsd el magad"-
Akkor mondja már meg valaki, hogy mi a büdös francnak van ez a topik???
Van néhány ember, aki felvállalta az önzetlen segítséget, de már őket is elvadította, megint más emberek fellengzős hozzászólása.
Nézzetek már szét az idetévedők kérdéseiben! hogy teszik fel a kérdések 90%-át?? így: "szerintetek" nem pedig úgy, hogy: "mondjátok meg"
Mekkora különbség!!
Persze lesz aki ezt a hozzászólásomat sem fogja érteni..., mert nem engedik a korlátai. -
davidcsaba93
aktív tag
Sziasztok!
Adott egy régi Telefunken sztereó erősítő ami elméletileg végfok ic hibás. Látszólag minden működik csak nem szól sem a hangfal a hangfalkimenetekről sem a fejhallgató a fejhallgatókimenetről. Egy STK4191V ic van benne, ez helyettesíthető másfajtával esetleg? Érdemes Kínából rendelni ilyen ic-t? Nagyjából féláron lenne, az idő nem számít mert nem olyan sürgős a project. -
nagyúr
Köszönöm mindenkinek a válaszokat, szerintem nagyjából megértettem!
-
andorra
őstag
válasz #07400704 #50504 üzenetére
Nézzetek már szét az idetévedők kérdéseiben! hogy teszik fel a kérdések 90%-át?? így: "szerintetek" nem pedig úgy, hogy: "mondjátok meg"
Mekkora különbség!!
Az eredmény szempontjából nincs különbség, ha olyan kérdést tesz fel, amit valójában neki kellene meghallgatással eldöntenie. Ha ugyanis azt írom, hogy szerintem ez, vagy az a jobb (miközben tudom, hogy ez csak nálam, az én rendszeremben az ízlésem szerint, stb. igaz), netán ez, vagy az megér kétszer akkora összeget is, annak alapján fog választani. Erre mondhatod azt, hogy ez az Ő baja, de ez, bizonyos kultúrkörökben felelőtlenségnek minősül. Szívesen látunk téged is ebben a körben. -
nagyúr
válasz andorra #50507 üzenetére
"ha olyan kérdést tesz fel, amit valójában neki kellene meghallgatással eldöntenie."
Csakhogy erre 90%-ban nincs lehetőség. Pénz, idő, akarat, hifi-elhivatottság vagy ezek tetszőleges kombinációja hiányzik a zenehallgatók jelentős részéből, hogy az ideális "hallgasd meg otthon" kritériumot teljesíthesse. Tehát az átlag, nem hifi-elhivatottságú ember kérdéseit és igényeit nem a maximalista hifi-elhivatottság kritériumai szerint kell kezelni, szerintem.
-
mp54
senior tag
válasz andorra #50507 üzenetére
amit valójában neki kellene meghallgatással eldöntenie.
Ez azt feltételezi, hogy ez csak akarat kérdése, pedig dehogy!
A legfontosabb, hogy tudni kell hozzá "hallani", ami valszeg sokaknál, főleg az elején nincs meg...
Saját tapasztalatból beszélek (már nem először erről...) -
#71562240
törölt tag
válasz liszi70 #50508 üzenetére
"Tehát az átlag, nem hifi-elhivatottságú ember kérdéseit és igényeit..." Ez egy hifi topik, hifi válaszokkal - optimális esetben.
Victor, a takarító
Általánosságban: Mellesleg, ugyanez a polémia, ugyanezen mondatokkal most már szinte havonta előkerül itt a topikban. Andorra, akarom mondani Undorra, akarom mondani "Andora", akarom mondani a papagáj, ha éppen a környéken jár (ahol a madár se jár), esetleg elszajkózza a nézetét az eseti vagy visszatérő kérdezőknek. De még sohasem tiltotta senkinek, hogy értelmes, hasznos tanácsokkal lássák el a kérdezőket, alkalmasint ezt Andorra is megteszi, ha érez magában kompetenciát. Nem véletlen, hogy éppen azok szoktak rugózni Andorra "konkréttanácsellenes" szövegein, akik maguk egyébként sosem vagy szinte sosem adnak tanácsot, vagy azért mert nem értenek hozzá eléggé (ez esetben dícséretes a visszafogottság), vagy azért, mert lusták hozzá (ez esetben álságos hozzászólniuk Andorra "konkréttanácsellenességéhez", hasonlóképpen, amikor apácák és katolikus papok a fogamzásgátlás ellen demonstrálnak). Tessék összeszámolni, hogy ebben a topikban Andorra hányszor adott már "konkrét tanácsot". Általában nagyságrenddel többször, mint akik ezt számonkérik rajta. Én, a Konkréttanácsadó Liga exelnöke, például sose kértem számon Andorrán, a Konkréttanácsadás-ellenes Liga elnökén, hogy ellátja a feldatát, de például Blattida (jelenlegi tanácsadóliga-elnök) se nagyon kérte számon (pedig esetleg érzett már ehhez ingerenciát). Azok nem akarják-tudják érteni Andorra szövegét, akik nem akarják-tudják érteni.
Zemberek! Kéretik disztingválni! Azt is elmondtuk már ezerszer, hogy mi mindenre alkalmas egy ilyen topik - többek között "konkréttanácsadásra" is alkalmas, de vannak ennél sokkal fontosabb lehetőségei is egy ilyen szakmai topiknak. Ha tehát valaki úgy véli, hogy a topikot nem lepte el eléggé a "konkréttanácsadás", az véletlenül se gondolja azt, hogy ezzel a topik okafogyottá vált, nem kell folyton visszakérdezni, hogy de akkor minek ez a topik, hogyha nincs "konkréttanácsadás".Victor, a takarító
[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz #71562240 #50511 üzenetére
Még egy porcica: hifi DAC-okról beszélgetni ebben a topikban természetesen nagyon is on, sőt elsősorban itt on, függetlenül attól, hogy van saját topikja, amely saját topik elsősorban a fejhallgatós fejhasználás megtámogatása végett működik. Ott is on a DAC téma, meg itt is, akár mindkettőben egyszerre, helyzettől függően.
Victor a takarító
-
nagyúr
válasz #71562240 #50511 üzenetére
"Mellesleg, ugyanez a polémia, ugyanezen mondatokkal most már szinte havonta előkerül itt a topikban."
Talán nem véletlenül. Erre te havonta megírod a védőbeszédet is, és így van ez rendjén, az élet örök körforgása.
Azért el kellene azon is gondolkozni egy kicsit, hogy vajon miért kerül ez elő havonta, és mitől és miért tud annyira irritáló lenni sokszor az, amit olvasunk.
"Zemberek! Kéretik disztingválni!"
Szerintem senkit nem kell disztingválásra szólítanod, nyugodt mederben folyik a vita arról, ami sokszor, sokakat zavar itt.
"Ez egy hifi topik, hifi válaszokkal"
A hifi szerintem tágabb értelmű, mint ahogy itt kezelve van néha. Mintha egy kicsit ki lenne sajátítva ez a fogalom, és néha elég kirekesztő módon lenne kezelve.
Nem tudom, kinek mi a meglátása, de szerintem szűkül, zsugorodik a topic, legalábbis amióta én napi szinten olvasom, azóta ezt tapasztaltam. Jól látom vagy tévedek? Ha így van, az biztos több okra vezethető vissza, mik lehetnek azok?
[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz liszi70 #50513 üzenetére
Kammerer: "Zemberek! Kéretik disztingválni!"
Liszi70: "Szerintem senkit nem kell disztingválásra szólítanod, nyugodt mederben folyik a vita arról, ami sokszor, sokakat zavar itt."Válaszod a közlésem félreértelmezése, éppen a disztingválás hiánya miatt. A disztingválás többértelmű fogalom, de én nem az átvitt, hanem az eredeti értelmében használtam a disztingválni igenevet, tehát nem a kulturáltságra hívtam fel a figyelmet, hanem a megkülönböztető képességre, vagyis az adekvát szövegértelmezésre. Nem volt semmi bajom a vita hangnemével, - miért is lett volna.
Kéretik disztingválni, tehát kéretik árnyaltan megkülönböztetni az egymástól eltérő dolgokat, kéretik különbséget tenni különböző dolgok között, tehát kéretik helyesen értelmezni Andorra szövegét. (Meg az enyémet is! ) Tehát, akinek nem elegendő a konkréttanácsadás mértéke itt a topikban, és emiatt megkérdőjelezi a topik értelmét, az nem disztingvál - erre utaltam az adott szöveghelyen, amint az a későbbi mondataimból egyértelműen ki is világlik.Victor, a takarító
[ Szerkesztve ]
-
KisTücsök
addikt
Köszönöm a DAC-os tanácsokat.
Most felteszek egy olyan kérdést, amire talán nem olyan nehéz - az én szemszögemből érdemleges - választ adni (vagy?). Az arányokat szeretném tudni.
Ha van kb 400k egy rendszer kialakítására, mit hogyan osszak el? Úgy gondoltam, hogy 200-nál többet nem költenék halgfalakra. Az a max. És elsősorban olyan rendszert kellene (majd) összerakni, ami egy 17nm-es szobában is jól érzi magát. Így ezért elsősorban állványosra gondoltam (bár ahogy olvastam, némelyiknek kell a nagy tér). Most elég nagy a választék (MA GS10, Chario Constellation Delphinus, ProAc Tablette 2000, Sonus Faber Concertino Home, Dynaudio Excite x14, stb). Nyilván mindegyik teljesen más hang, de kb 150 és 200 között vannak árban, és egyelőre csak azt nézem.
Mondjuk DAC már van (Hivox C MKIII). Egy erősítő kellene még, és kábelezgetésre hagyni egy keveset. Egy ilyesmi kategóriájú hangfalnak elég kb egy 150-200k-s erősítő?
Azt nem szeretném, hogy az arányok felboruljanak. Hogy ne legyen megfelelően kiszolgálva a hangfal például. Vagy úgy járnék jobban, ha olcsóbb hangfalat vennék, és a kiszolgálásra költenék többet?
CD-játszót nem vennék, úgyis csak a digit kimenetét haszálom, jó az ami most van, nagyrészt PC-ről menne a lejátszás. Éppen ez miatt az alaplapi koax is gyenge pont lehet. Tehát ezzel is lehet kezdeni kellene valamit (vagy?). usb-spdif konverter vagy a már említett firewire. Így akkor ezekre is hagyni kéne még. Utóbbi megoldásnál DAC-ot is cserélni kellene (meg alaplapot, de az már nem olyan nagy tétel). Azt nem tudom, hogy melyik a jobb megoldás.
Ha hülye kérdést tettem fel, nyugodtan ignoráljátok.
-
blattida
nagyúr
válasz #07400704 #50504 üzenetére
Még mindig balladai homályban van a tévedésed, melyet már annyira szeretnél megosztani velünk...
liszi70
Valóban kevesebben írogatnak mostanában, főleg a régi/régebbi emberek közül. Éppen hullámvölgyben vagyunk, nem sokára csapatunk fölfelé...[ Szerkesztve ]
Gauranga! हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे || हरे रामा हरे रामा रामा रामा हरे हरे||
-
blattida
nagyúr
válasz KisTücsök #50516 üzenetére
Mi a célod?
Egy nagyjából végleges rendszer összeállítása, kísérletezés, tapasztalatszerzés, esetleg kütyüzés?
Ez csak azért érdekes, mert ezzel csatolunk vissza a pénzed elosztására-elszórására.
Az, hogy kéthektokilo jmf mire elég, nagyon sok mindentől függ, és abban is nagyon nagy a szórás, hogy egy ilyen kategóriájú erőlködő mire elég, melyik doboznak szolgál megfelelő alapul...mert például a sonus vagy egy focal nem biztos, hogy elégedetten hátradőlve osztaná a zenét egy kétszázezres erősítő tevékenykedése után.
A lánc minden eleme fontos, az egy más kérdés, hogy egy normális hangminőségű hangdoboz sokkal közelebb van kvalitásaiban egy jóval drágább társához, mint ugyanilyen összevetésben egy olcsóbb, jó minőségű dac egy drágább társához képest. A lánc elején, az alacsony jelszintek miatt, sokkal több információ veszhet el és a lánc eleje sokkal érzékenyebb a különféle zavarokra, mint a vége.
Az utolsó kérdésed esetében inkább a második, azaz az usb-spdif átalakító lenne a jobb megoldás.A kérdésed nem hülye, inkább neked kéne eldöntened, hogy merre akarsz mozdulni...
Gauranga! हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे || हरे रामा हरे रामा रामा रामा हरे हरे||
-
#71562240
törölt tag
Tessék, ezennel folytatom a topik elidegenítését a földi valóságtól. Negyedik dimenziós sorozat következő rész. Továbbhaladunk a beltikumi áramlatok vizein, lesz szó a páros-páratlan szabályról, "réz és egész" viszonyáról, és persze a szeánszok során megmutatkozik, hogy mennyire különbözőek vagyunk...
Kedvcsináló idézet: "...Ezen az estén végső és teljes bizonyságot szereztem róla, hogy a
PWB-effektus egyáltalán nem elektroakusztikai, hanem igenis
fiziológiai jelenség. A rézkarkötő a hús-vér zenészek muzsikáját is
elváltoztatta, éspedig pontosan abban az irányban, mint odahaza a
hangszóróból hallható zenét!..." Hahhhhh!Előzmények:
(#49702) kammerer
(#49705) kammerer
(#49706) kammerer
(#49708) kammerer
(#49814) kammerer
(#49963) kammerer
(#50145) kammerer
(#50201) kammerer
(#50203) kammerer
(#50333) kammerer-------------------------
Negyedik Dimenzió: Réz volna karika
Alább a Szerkesztő számol be a Negyedik Dimenzióban tett
utazásairól, a High Fidelity "megmagyarázhatatlan" jelenségeiről.
Mivel ezek részben vagy egészben kívül esnek a klasszikus
elektroakusztika érvényességének körén, Olvasóinkban idegenkedést
ébreszthetnek, s csökkenthetik lapunk műszaki tesztjeinek hitelét.
Nyomatékkal leszögezzük, hogy az ehelyütt közölt írások teljes
mértékben függetlenek a lap műszaki részétől. Mérnök munkatársaink
csakis azzal járulnak hozzá ezekhez a cikkekhez, hogy részt vesznek a
szeánszokon és borzadoznak. A Szerkesztő egymagában vállalja
munkájának minden ódiumát.*
(...) A Ló, látván, hogy meg nem értik,
Fejét búsan lehajtja térdig,
S szelíd mosollyal, mint a vértanúk
Indul a lépcsőn lefelé.Tabló. - Keresvén e tünet okát,
Tanár úr összehúzza homlokát,
S szól megfontoltan: "Véleményem ez -
A dolog merőben valószínűtlen."CRHISTIAN MORGENSTERN: LÓ
(KARINTHY FRIGYES FORDÍTÁSA)*
Tanár úr most is össze fogja húzni a homlokát, mert ma megint
sokkal többről lesz szó, mint High Fidelityről. És sokkal többről,
mint holmi rézkarikákról meg rézkampókról - melyek, mindazonáltal, mai
transzcendens értekezésünk fő témáját képezik. Ugye, mindenki tudja,
miféle rézkarikáról beszélek? Nem? Persze! Mert nem olvassátok a
Negyedik Dimenziót! Sose lesz belőletek igazi, becsületes sarlatán!
(Mint az egyszeri plébános a misén. "Sosem jártok templomba!", így
korholj a a gyülekezetet - vagyis éppen azokat, akik történetesen
járnak templomba...)I. Karikacsapás
Az Olvasó tehát (legalábbis ennek a rovatnak az olvasója) már
értesült a brit Peter W. Belt felfedezéséről, miszerint létezik az
elektromágneses térnek egy olyan megjelenési formája, amelyet a fizika
eddig nem definiált. Egész lakókörnyezetünket átszövi ez az ismeretlen
mező, erőtér vagy töltés, nevezzük bárminek; az a lényeg, hogy káros a
hallásmechanizmusunkra (s talán egész szervezetünkre is). Védekezésül
meg kell változtatnunk e kellemetlen erőtér polaritását, s ezt meg is
tehetjük a Peter W. Belt varázseszközeivel.SZÁMMISZTIKA
Sőt, azok nélkül is. Hogy hitelt szerezzen szavainak (és
áruinak!), a Nagy Mágus önként felfedte némely titkát. E titkok között
a legfontosabb a középkori számmisztikára emlékeztető Páros/Páratlan
szabály: ha valamely objektum páros dominanciát mutat (páros számú
sarka/karj a/lába/elágazása/stb. van), akkor a körülötte kiépülő
erőtér káros az emberre. Ha viszont "blokkoljuk" a szóbanforgó
objektum egyik sarkát/elágazását/stb., akkor páratlan élményben lesz
részünk...
A Páros/Páratlan szabályból kiindulva magam is felfedeztem egy
hamisítatlan PWB-trükköt. A 6. kötet lapszemléjében már elmeséltem,
honnan jött az ötlet: láttam, hogy babonás emberek rézkarikát húztak a
csuklójukra, "reuma ellen", "magas vérnyomás ellen" - de hátha ők is a
Páros/Páratlan szabályra találtak rá véletlenül-öntudatlanul?! Tehát
karkötőt készítettem vastag, szigeteletlen rézdrótból (6-7 menetet
tekertem belőle), és azt tapasztaltam, hogy drasztikusan
megváltoztatja a hangképet, éspedig nemcsak akkor, ha én húzom fel a
csuklómra, hanem akkor is, ha más személy veszi fel a közelemben.
Hasonlóképpen: vendégeim többsége is érzékelte, ha rajtam volt a
karperec. Hogy mit érzékeltek, azt eddig elhallgattam, mert nem
akartam befolyásolni a kísérletező kedvű Olvasót. Nehéz is szavakba
önteni. Fogalmazzunk úgy, hogy a karika visszhangossá, izgalmassá,
keménnyé, élessé teszi a hangképet. Meglehetősen drasztikus effektus,
az emberek többsége (tíz férfi közül 7-8, tíz nő közül 8-9)
vaktesztben is igen gyorsan felismeri.* (* Legalábbis szimpla
vaktesztben. Á1dozataim ugyan mit sem tudnak a rézkarikáról (a hátuk
mögött mampulálok!), de mindig jelzem nekik, hogy éppen az A vagy a B
"kapcsolóállást" hallják-e. Kettős vaktesztben, amikor is a
hallgatóságnak kell kitalálnia, hogy most éppen melyik
"kapcsolóállást" hallja, az effektus csaknem kimutathatatlan. Jómagam
is belezavarodom. Ha másvalaki manipulál a hátam mögött, tíz-tíz
próbálkozásból (ami borzasztóan fárasztó!) mininum 4-6, maximum 8
"találatot" érek el, a statisztikai eredményem nem szignifikáns.
Sorozatban, tehát hibázás nélkül 6 találat a legtöbb, amit elértem,
iszonyatos koncentrálás árán. Erre is kizárólag azzal a Proprius
demólemezzel voltam képes, amelyen szopránhang szól egy templomban,
minimálmikrofonos felvételről.)
Ráadásul magam sem tudtam eldönteni, hogy a karkötő tényleg
javít-e a hangképen. Lehet, hogy inkább ront rajta? Aminek, hogy saját
magamat idézzem, a Páros/Páratlan szabály értelmében az volna a
magyarázata, hogy az emberi állat nem négy-, hanem ötágú. Az ötödik a
feje. Ha az öt elágazás közül az egyiket blokkoljuk, négy marad. És a
négy páros szám! A spekuláció tehát nem segít, tapasztalati úton kell
eldönteni, előnyös divat-e zenehallgatáshoz a fémkarkötő.GONDOLATOK A BÉKACOMBRÓL
De hát el kell-e dönteni egyáltalán? És megéri-e ezt az egész
cécót egy hitvány rézkarika? Válaszom: megéri, mert ellentétben a
PWB-eszközökkel, amelyeket pénzért kell megvásárolni és amelyeknek
gyártási technológiája s pláne a hatásmechanizmusa teljes mértékben
ismeretlen, a rézdrót-karika bárhol, bármikor, bárki által
reprodukálható, és mint ilyen, ideális kísérleti eszköz a PWB-effektus
vizsgálatára! Ebből a szempontból még az is érdektelen, hogy a hatása
előnyös-e avagy káros.
Persze, én nagyon szurkoltam a rézkarikának, mert hát nagyobb
dicsőség feltalálni valami jót, mint valami károsat s ennélfogva
hasznavehetetlent. Habár az sem haszontalan dolog, ha kiderítjük, hogy
fém óraszíjat vagy karkötőt viselni káros az egészségre, s ezért le
kell beszélni róla az embereket (feltéve, hogy hagyják magukat
lebeszélni).
Azonkívül, ha a fémkarika beválna, akkor bizonyára egyéb célokra
is lehetne használni - az újszerű dolgok kritikusai szívesen
megfeledkeznek erről az eshetőségről! "Az a bolond Galvani doktor
nekem is megmutatta a rángatózó békacombokat. Na és, ha rángatóznak -
akkor mi van?!"
Szóval, okvetlenül dűlőre akartam vinni a dolgot. Még mielőtt a 6.
kötet megjelent volna, levelet írtam 25 olvasónknak a vállalkozó
kedvűek közül, s roppant óvatosan megpendítettem nekik a dolgot.
Kaptam összesen 17 válaszlevelet, hosszabb-rövidebb beszámolókkal;
némileg rövidítve, de valamennyit közreadom e cikk végén ("I.
jegyzőkönyv"). Láthatjuk, a többség nemcsak hogy érzékelte, de
előnyösnek is ítélte a rézdrót karperec hatását.
Természetesen bemutattam a trükköt a HFM "hivatalos" szeánszán is.
Kollégáim azonnal felismerték az effektust, de nem egyformán
minősítették. Sólymos Antal és Dankó Emil hajlott rá, hogy elfogadja,
Szalai Márti viszont a lehető leghatározottabban elzárkózott a
rézkarkötő-viseléstől, mondván, hogy visszhangzik tőle az egész feje.
Később is, akárhány alkalommal próbálta, mindig ez maradt a véleménye.AZ OPERAHÁZ FANTOMJA (ÉS A VIGADÓÉ)
Egyszer, egy váratlan ötlettől vezéreltetve, magammal vittem a
rézkarperecet az Operába. Szavamra, nem hittem, hogy a rézkarkötő
élőzenén is működne, éppen csak nem zártam ki ennek a lehetőségét sem,
ugyanis állítólag az egész PWB-jelenséget az elektromos hálózatból
szóródó energia idézi elő, márpedig egy színházépület még sokkal
jobban át van szőve kábelekkel, mint egy polgári lakás. A hattyúk
tavát adták; számomra Csajkovszkij tényleg inkább csak hifi-zene annak
viszont elsőrangú.
Ezen az estén végső és teljes bizonyságot szereztem róla, hogy a
PWB-effektus egyáltalán nem elektroakusztikai, hanem igenis
fiziológiai jelenség. A rézkarkötő a hús-vér zenészek muzsikáját is
elváltoztatta, éspedig pontosan abban az irányban, mint odahaza a
hangszóróból hallható zenét! Némi túlzással azt mondhatnám: szinte
belökte az embert a zenekar közepébe - minden csengeni-bongani
kezdett! Minthogy az operazene a zenekari árokból, ennélfogva mindig
egy kicsit fedetten szól, a karkötő hatását itt lelkesítően jónak
ítéltem. Legközelebb viszont a Vigadóban, egy koncerten azt
tapasztaltam, hogy a karperec okozta csengés-bongás majd szétrepeszti
a fejem. Ezt akkor a Vigadó hírhedten rossz akusztikájának
tulajdonítottam.
Másokat is felkértem, próbálják ki a karika hatását élőzenén.
Volt, aki észlelte, volt, aki nem. Elhatároztam, a
legilletékesebbekhez fordulok, magukhoz a zenészekhez, sőt: egy egész
zenekarhoz. Visszaélvén a barátsággal, amely néhány művészemberhez
fűz, sikerült rávennem a legnevesebb magyar kamaraegyüttest, hogy
egyik próbáján szánjon egy félórát rám és a karikáimra.
A történelmi jelentőségű szeánszhoz, amely a Vigadóban zajlott le
1989. január 7-én, a Liszt Ferenc Kamarazenekar 16 vonóssal, jómagam
16 rézkarikával, 16 jegyzettömbbel és ugyanennyi golyóstollal, Mozart
pedig egy hegedűversennyel járult hozzá. Kostyál Kálmánt leszámítva,
akinek a karikavarázslatot már High Fidelityn is bemutattam, senki nem
tudta, mire számítson; talán fölösleges is mondanom, hogy
rézkarikáimat mindnyájan megmosolyogták. Az idő nagyon szűkös volt,
ezért a zenekar csak apróbb, kb. 3 perces részleteket ismételt meg A-B
teszt formájában (tehát egyszer eljátszotta karpereccel, egyszer meg
anélkül). A 16 zeneművész közül nem észlelték a hatást négyen,
észlelték vagy legalábbis észlelni vélték tizenketten.
Tudományos értelemben, persze, effajta kísérleteknek nincs
bizonyító erejük. Elsősorban azt lehet felhozni ellenük, hogy amikor
odaadjuk a zenészeknek a karikát, ezzel már eleve azt sugalljuk, hogy
hallani fognak valami különbséget. Azt viszont semmiképpen sem
sugalltuk, hogy ezt a különbséget milyen szavakkal jellemezzék, Vessük
össze a zenészek jegyzeteit ("II. jegyzőkönyv", lásd a cikk végén) a
hifisták jegyzeteivel. Úgy vélem, van köztük korreláció. Más kérdés,
hogy a zenészek közül a többség már nem minősítette előnyösnek az
Effektust. Nevezetes ellenszavazat a Rolla Jánosé; a
hangversenymestert, mint később elmondta, fölöttébb zavarta, hogy
egyszercsak túlságosan a saját hegedűjét kezdi hallani, s kevésbé tud
koncentrálni az összjátékra...
Tizenhat zenész közül tizenkettő - ez éppen 75 százalékos
eredmény. Se nem jobb, se nem rosszabb annál, amit High Fidelityvel
szoktam elérni, laikus hallgatóság körében. Ezért úgy gondolom, a
PWB-effektusnak semmi köze a muzikalitáshoz. Nincs szégyellnivalója
annak, aki nem észleli. Nem a füle rossz. Feltehetőleg csak kevésbé
érzékeny egy káros erőtérre. Tekintse szerencséjének.
Mindenesetre kínos dolog, hogy a High Fidelity etalonjának
tekintett élőzenét a PWB-effektus éppúgy manipulálni tudja, mint
otthonunkban a gépzenét.AKADÉMIKUS KÉRDÉS
Többször leírtam már, hogy a PWB-effektus "nem fér bele a
tankönyvbe". Kollégáim kezdettől fogva tiltakoznak ez ellen a
kijelentésem ellen, s őszintén szólva, magam is úgy vélem, hogy a
PWB-effektus bizonyára beleférne a fizikakönyvbe, ha akadna fizikus,
aki "felvállalná", felkutatná, analizálná és végül megértené. Csakhát
Belt szerint a PWB-jelenség magyarázatáért egészen a
kvantummechanikáig kéne leásni. (Ezzel persze végképp elásta magát az
elektroakusztikusok előtt.) Egyelőre tehát bele kell nyugodnom, hogy
amivel foglalkozom, merő sarlatánság.
A rend kedvéért még véleményeztettem is a dolgot, nem is akárhol:
a Magyar Tudományos Akadémián, persze csak "nemhivatalosan".
Körlevelet küldtem 20 neves akadémikusnak (10 fizikusnak és 10
biológusnak) azzal, hogy véleményüket szeretném kérni egy "fél- avagy
áltudományos elmélet megítélésében". Néhány sorban leírtam a
Páros/Páratlan szabály lényegét, hozzátéve, hogy e szabály
előrejelzése szerint másmilyennek fogjuk hallani a zenét, ha
rézdrótból készített karikát húzunk a magunk vagy a mellettünk álló
személy csuklójára, illetve a szék lábára stb. Kértem, válaszoljanak
igennel/nemmel a következő három kérdésre:1. Ellentétben áll-e mindez a jelenlegi tudományos ismeretekkel?
2. Elképzelhetőnek tartja-e Ön, hogy mindez a valóságot tükrözi?
3. Feltéve (de meg nem engedve), hogy mindez a valóságot tükrözi:
lehet-e ennek bármiféle tudományos jelentősége?Találgattuk, hányan fognak reagálni erre a kissé provokatív
felhívásra: hárman? öten? Tudósaink becsületére szóljon, hogy nem
kevesebb, mint 9 válaszlevelet kaptam. Némelyek nem voltak hajlandóak
igen/nemmel válaszolni (szerintem ez a rossz lelkiismeret jele!), ők
szóban fejtették ki véleményüket, a többség azonban belement az
igen/nem játékba. Akár így, akár úgy, kivétel nélkül mindegyiküknek az
volt a véleménye, hogy az általam megfogalmazott elmélet tökéletesen
ellentétben áll a jelenleg elfogadott tudományos ismeretanyaggal. (És
természetesen nem is hisznek benne.)
Társszerkesztőm, Sólymos Antal ugyan kétségbe vonta, hogy bármit
is irracionálisnak kéne tartanunk, csak mert az akadémikusok annak
mondják. Én viszont azzal érveltem, hogy máskor is fordultunk már
külső lektorokhoz, szaktekintélyekhez, ha nem voltunk biztosak a
dolgunkban, és szó nélkül belenyugodtunk az ítéletükbe. Pedig sohasem
volt egyszerre 9 (és ennyire tekintélyes) lektorunk! Tehát nyugodtan
elfogadhatjuk, hogy a PWB-effektus "nem fér bele a tankönyvbe" -
egyelőre...
Az én begyemet más nyomja; nem az, hogy az Akadémia ennyire
szkeptikus. Tudósnak nem is szabad hinnie ennyire abszurd dolgokban;
elvárom tőle, hogy ne higgyen bennük. De ott van az a bizonyos
harmadik kérdés, amelyet most már imígyen is megfogalmazhatunk:
"Lehet-e tudományos jelentősége egy olyan jelenségnek, amely
ellentétben áll tudományos ismereteinkkel, és még is sikerül róla
kimutatni, hogy létezik?" Véleményem szerint ez nem is kérdés, hanem
közönséges szószaporítás. Valami egészen magától értetődő dolog,
éspedig mind a Magyar Tudományos Akadémia, mind pedig a józan emberi
ész mércéjével mérve egyaránt. Az én akadémikusaim többsége azonban
erre is nemet mondott. Csupán ketten válaszoltak igennel.
Ők válaszoltak úgy, ahogy tudóshoz illik.
A többiek pedig úgy, ahogy akadémikushoz illik.II. Rézkorszak
Akár négyágúak vagyunk, akár (a fejünket is ideszámítva) ötágúak,
az a lényeg, hogy a rézpánt igenis működik, csak éppen nem biztos,
hogy a csuklónkra kell húzni. De hátha találunk a számára valami más
helyet?! Bizony találunk - az én szobámban akár negyvenet is! Mielőtt
azonban megjelölném ezeket a "stratégiai pontokat", tisztázni
szeretném, mi a célom.
Nem akarok senkit rábeszélni, hogy rézkarikákkal és hasonlókkal
rakja tele a lakását. Én ezeket mindenekelőtt kísérleti eszköznek
tekintem: segítenek megismerni a valóságot. De az audiofil, aki
egy-egy jobb hangszedőért, erősítőkapcsolásért, dómsugárzóért, más
nyelven megfogalmazva: néhány decibelért vagy kilohertzért úgyszólván
gyilkolni képes, nagyon jól tenné, ha mielőtt magához venné a
konyhakést, előbb megtanulná, mi az, amit decibelek és kilohertzek
árán sohasem fog megszerezni. (Vigyázat! A rézkarikák
"interferálhatnak" a PWB-eszközökkel! Ha tehát "beltezünk", időnként
ellenőrizzük a rézkarikák hatását, nehogy meglepetés érjen bennünket!)KIVÁGOM A REZET
A rézdrót-karika időközben hosszabb fejlődésen ment keresztül. Az
Effektust ugyan bármiféle, fémből készült karkötővel elő lehet idézni,
még fém óraszíjjal is, de hatékonyabb a rézdrót karika, s még
hatékonyabb a vörösrézből készített fémpánt, úgy 1mm vastag és 25mm
széles - ez még éppen kezelhető méret. A vas és a sárgaréz kevésbé
válik be, mint a vörösréz. (Ugyanezt tapasztalta Járai Péter Pál
budapesti olvasónk is. Ő még nemesfémekkel is kísérletezett, és azt
találta, hogy az ezüst "működik", az arany viszont nem. Figyelmet
érdemel, hogy a fentemlített összes fém közül éppen a vörösréznek és
az ezüstnek a legjobb a vezetőképessége.)
Mulatságos, de még a karperec alakja is számít! Ha a rézpánt egyik
végén lecsapjuk a sarkokat (1. ábra), újra megváltozik a hangkép. Itt
jogot formálok egy kis spekulációra. Eszerint a rézkarkötő, akárhány
sarka legyen is, mindenképpen betölti elsődleges funkcióját, ti.
"blokkol egy elágazást". Lévén azonban maga is egy objektum, neki is
megvan a maga PWB-tere, és ebből a szempontból már korántsem mindegy,
hogy 4 sarka van-e, avagy csak 3. A Páros/Páratlan szabály itt is
könyörtelenül érvényesül!
Olyannyira, hogy ha a pánt túlságosan hosszú vagy túlságosan
rövid, akkor az Effektus kissé alábbhagy. Körcikkben számolva,
elegendő 50-60 fok hiány vagy többlet, és a karperec elmozdul a
Páratlan (1) irányból a Páros (0 vagy 2) felé. De ehhez már nagyon
figyelni kell, hogy észrevegyük.SZÉKFOGLALÓ
Nézzük először is a széklábakat, pontosabban a negyedik
széklábakat, tehát azokat, amelyek alá a Páros/Páratlan szabály
értelmében papírlapot tettem. Mi lenne, ha inkább rézpántot húznék a
bokájukra? Kipróbáltam: a karika lényegesen jobb a papírlapnál.
Érdekes, hogy ha a "bilincs" egyszer fenn van a fotelek lábán, a
papírlap már csak rontani tud a közállapotokon. Ez egyébként teljesen
logikus, mert a Páros/Páratlan szabály értelmében egyvalamit csak
egyszer és egyhelyütt szabad kezelni. (Vagy háromszor, vagy ötször -
de semmiképpen sem kétszer.)
Bármilyen furcsa, de az én rusztikus foteljeimnek és zsámolyaimnak
nemcsak bokájuk van, de csuklójuk is, mint ezt világosan ki lehet
venni a 2. ábrán. A rézpánt a foteleknek nemcsak a bokáján, de a
csuklóján is kitűnően működik - és ez még nem minden. Evidens, hogy a
négy felfelé és a négy lefelé néző láb külön-külön alkot egy-egy
"páros" rendszert, vízszintes elrendezésben. Mellesleg azonban a le-
és felfelé néző lábak oldalról nézve is páros rendszert mutatnak,
függőleges elrendezésben. Logikusnak látszik, hogy a felül, illetve
alul "blokkolt" végződések éppen átellenben feküdjenek egymással, hogy
minden irányból 3-3 szabad lábat lássunk. És a hangkép tényleg
ilyenkor a legjobb. Igaz, a szabad lábak összege így is 6 marad (páros
szám), de hát minden nem stimmelhet.HÉTFÁNFÜTYÜLŐ RÉZKARIKÁK
Másképp áll a dolog egy másik 8 sarkú objektummal: a
hangszóródobozzal (Spendor BC1, Heybrook HB1). Ennek is minden
irányból 4 sarka van, de úgy látszik, ezek másféle töltésmintázatot
adnak, mint a bútorlábak. Azt tapasztaltam, hogy a 8 sarok közül itt
csak egyet kell blokkolni (lehetőleg az előlap egyik felső sarkát!),
így 1 szabad sarok marad, és a hangminőség várakozáson felül javulni
fog (3. ábra). Ha viszont a túlsó, átellenben fekvő sarkot is
"blokkoljuk", a hangkép visszafelé, a rossz irányban mozdul el. Itt
tehát a sarkok össz-száma (8 vagy 6) adja a domináns töltésmintázatot,
nem pedig az egy-egy oldal mentén fekvő sarkok száma.
Nehéz rá magyarázatot találni, hogy miután a nagy rézkarikát
felhelyezem, utána miért lehet tovább manipulálni a hangképet egy
újabb, kisebb rézhengerrel, amelyet pontosan a tetőlap közepén
helyezek el. (Még jobban bevált ugyanitt egy esztergált réztüske!)
Hasonlóképpen 7 sarkú szeretne lenni a PM Systems
lemezjátszó-asztalka is: megköszöni, ha egy parányi karikával vagy
hengerrel "megszüntetjük" a nyolcadik sarkát (4. ábra). Ez azonban
csak az egyik óhaja az asztalkának. A lefelé, illetve felfelé álló 4-4
tüskéje közül egyet-egyet szintén "blokkolni" kell, PWB tanácsa
szerint úgy, hogy pénzdarabot csúsztatunk alul a tüske és a padló,
illetve felül a tüske és a fedőlap közé. Nos, az érméknél ismétcsak
jobban beválnak a rézkarikák, rézhüvelyek!
A 6 ágú csillár persze magától értetődően páros dominanciát mutat.
Megpróbáltam blokkolni az egyik karját, előbb csak vékony rézdróttal
az üvegbúra alján (a PWB-effektus már ekkor is azonnal fellépett!),
majd drasztikusabb eszközzel: rézpánttal a búra legtetején (5. ábra).
Ugyanígy blokkoltam a két falikar közül is az egyiket. Hálás
varázslat, "hagyja magát" demonstrálni.
Végül, de nem utolsósorban ismét egy élőlény, amely jól reagál a
rézkarikára: szeánszaim állandó résztvevője, szobám egyetlen dísze,
egy jókora diffenbachia (6. ábra). Valószínű ugyan, hogy itt már nem a
Páros/Páratlan szabály érvényesül, hanem Peter Beltnek az a tétele,
miszerint a cserepes növény tere káros az egészségünkre. Félreértés ne
essék: a növény bizonyára igen hasznos sok egyéb szempontból -
éppencsak a PWB-effektus szempontjából nem az. De ezen is segíteni
lehet a rézkarikával. (Érdekes, kivételesen a szimpla, vastag rézdrót
működött jobban; a rézpánt itt kevésbé hatékony.) Szóval, az én
közérzetem feltétlenül jobb, legalábbis zenehallgatás közben, ha a
diffenbachián rajta van a rézkarika. Hogy a diffenbachia mit szól
hozzá, azt tőle kéne megkérdezni. Nem tréfálok. Sokat adnék érte, ha
megtudhatnám, másképp nőnek-e a palánták, ha rézdrótot csavarnak a
tövük köré. (Nem valami költséges kísérlet: 100 palánta elegendő,
ebből 50-et kéne körüldrótozni, a másik 50 a kontrollcsoport. Sajnos,
nekem semmi kapcsolatom az agrárvilággal.)RÉZKARC
Ha jól számolom, az erősítőnek, a lemezjátszónak, az
illesztőtranszformátornak és a többi készüléknek 8-8, tehát páros
számú sarka van. Mégis, ezek a jószágaim nem úgy viselkednek, mintha
nyolcsarkúak volnának: nemigen reagálnak az egyik sarkukon átvetett
rézkarikára. Viszont hálásan fogadják az előlap egyik felső sarkára
tett L-idomot, azaz egy kb. 40 mm hosszú, félbehajlított rézszalagot (
1. ábra). Elég gyönge effektus. Ha demonstrálni akarjuk, "halmozni"
kell a hatást: egyszerre 3-4 készülékre kell felrakni a pántocskákat.
Ezzel a varázslattal, ha jól értem, a készülékek előlapjának
"parallelogrammáját" blokkoljuk. Ilyen parallelogrammát aztán többet
is találtam a szobában. Az L-idomokkal elő tudom idézni a
PWB-effektust egyebeken kívül a lemezjátszó-asztalka pozdorja-lapján
és a (Linn Index) hangszórólábazatok fém tetőlapján, a falon függő
kerámia-képeken, az ajtók és ablakok tokján stb. A fotókon jól
látszik, hogy minden rézpántnak lecsaptam két-két sarkát az egyik
végén. Nem nyertem vele sokat. A 3-, illetve 4-sarkú L-idomok auditív
hatása között roppant csekély a különbség; csak akkor tudom érzékelni,
ha 8-10 darabbal manipulálok egyszerre.A RÉZ ÉS AZ EGÉSZ
Tartozom még a válasszal arra a kérdésre, miszerint az emberi
állat vajon négy-, avagy ötágú-e. Jelenlegi véleményem szerint
(amellyel a többség nem fog egyetérteni!) ötágú. A fémkarkötő párosat
csinál a páratlanból, következésképpen káros. De miért vagyok ennyire
bizonytalan a véleményemben?
Arra gyanakszom, ugyanaz a fajta torzítás téveszt meg bennünket,
amelyet a telefonkészülék aktivitása okoz, és amelyet a telefondugó
kihúzásával lehet ha nem is megszüntetni, de legalább csökkenteni. Ezt
a csalóka jelenséget így jellemeztem a 4. kötet Köz- és magánvarázslat
című kísérletsorozatában:
"A két hangkép főleg abban tér el, hogy az egyik valóban teres,
levegős, a másik viszont elszínezi és visszhangossá teszi a szólista
hangját, mégpedig úgy, hogy ez a visszhang a prezensz-tartományban
jelentkezik. Sokan ez utóbbit érezték teresnek... Egy-két órai
zenehallgatás után ezek a félreértések minden bizonnyal tisztázódtak
volna." Hát nem, nem tisztázódnak olyan könnyen. Nekem például egy fél
esztendő sem volt elegendő, hogy kitanuljam! Mentségemre szóljon, hogy
a rézkarkötővel nem valami külső tárgy, hanem a saját személyünk terét
manipuláljuk, és ez a hatás annyira szokatlan, hogy szinte sokkolja az
embert. A legtalálóbban egy neves zenész (Pongrácz Péter oboaművész, a
Zeneakadémia rektorhelyettese) fogalmazta meg: "az emberen valamiféle
bizsergés vesz erőt". Arra gyanakszom, hogy ez a bizsergés egyfajta
irritáció.
A PWB-varázslat, ezt már tudjuk, nem mindig ugyanazt a hatást:
váltja ki. Feltehetően azért nem, mert káros töltésmintázat nem
egyféle van, hanem nagyon is sokféle, s ezeket nem teljesen egyformán
érzékeljük. A változás tendenciáját azonban meg lehet határozni. Ha a
helyes irányban manőverezünk, a hangkép általában lágyabbá, puhábbá
válik, elveszíti agresszivitását. Gyakran dinamikát kölcsönöz a
zenének, de ez a dinamika nem a prezensz-tartományban, hanem a
sávszéleken érvényesül. Ugyanez vonatkozik a visszhangosságra: nemcsak
maguk a szólamok visszhangzanak, hanem a felharmomkusaik is! A
térhatás sem abban jelentkezik, hogy pregnánsabban különválnak a
szólamok. Inkább azt érezzük, hogy a tér kitágul, s benne minden
szólam megtalálj a a maga helyét. Gyakran azt is érzem, hogy eltűnik a
zenéből a komorság, s helyét valami kellemes, nyugodt derű foglalja
el.
Hát ez történik, valahányszor a rézkarikákkal megszüntetjük
valamely objektum páros dominanciáját. Ha viszont mi magunk húzzuk fel
a csuklónkra a fémkarikát - akkor, érzésem szerint, nem ez történik.
És a többi rézkarika? Azoknak vajon biztosan előnyös a hatásuk?
Erről sem vagyok meggyőződve. Legfeljebb annyit mondhatok, hogy
manipulációim eredménye a többségnek tetszik. Kezdetben nekem is
feltétel nélkül tetszett, de mióta ezer más ("igazi") PWB-varázslatot
csináltam, a rézkarikákkal egyre kevésbé vagyok elégedett. Lehet, hogy
megint egy "tetszetős" torzításfajtának estem áldozatául, amely
mintegy ellensúlyozza a hifi-berendezésem többi torzítását,
"sajáthangját". Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy maga a beavatkozás
indokolt ugyan, de az eszközök, amelyeket használok (a réztárgyak)
másodlagos torzításokat okoznak. A varázslat eredménye semmiképpen sem
egyenesen előre vagy hátra mutat. Egy viszont halálbiztos: az általam
megjelölt helyek stratégiai pontok, amelyeken be lehet avatkozni a
hangminőségbe jobban mondva a lakás "töltésállapotába".I. JEGYZŐKÖNYV:
HIFISTÁK TAPASZTALATAI A FÉMKARKÖTŐVEL
1. Dr. Á. L. (Szerep): senki a családból nem hallott semmiféle
különbséget.
2. B. J. (Debrecen): Hallani vélek különbséget, de nem merek
megesküdni rá. Ha a karperecet felveszem, mintha egy fokkal
hangosabban játszana a zenekar, és egy lépéssel minden zenész közelebb
lépne hozzám. Ugyanezt éreztem, amikor egyik családtagom húzta fel a
karperecet. Ő szerinte egy picit nyíltabbá vált a hangzás, mintha a
függönyt kissé félrehúzták volna.
3. Cs. M. (Békéscsaba): Van különbség, ha nem is lényeges. A
karpereces változat nyugodtabban szólt, kevésbé rikoltozott. A zongora
hangja természetesebbnek hatott. A térhatás is jobbnak tűnt. A próbát
három különböző napon elvégeztem, és mindhárom esetben ugyanazt az
eredményt kaptam. Gyanakodtam, hogy csak beképzelem az egészet - a
háromszori próba azonban cáfolni látszik ezt. A húgom is kipróbálta,
és hasonlókat hallott, mint én.
4. F. Gy. (Bp.): A különbség minden alkalommal észlelhető, azonos
jellegű. A feleségemet is bevontam, ő is hallotta, és kb. ugyanazt,
mint én, függetlenül attól, hogy ki viselte az "ékszert". Karperec
(egyikünkön): simább, nem sziszeg, térből szól, kellemes, sokáig
hallgatható, lejön a hangszóróról, dinamikusabb, testesebb, tisztább
magasak, feljebb megy, a cintányér tovább szól, rezesebb. Egyszóval
természetesebb. Nélküle: érdesebb, sziszegőbb, hangszórósabb,
tranzisztorosabb, "hifibb", vékonyabb, hátrábbról szól, szőrösebb
magashangok, cintányér csattog, alumíniumos, a teteje hiányzik.
5. G. L. (Bp.): A színpad kiszélesedik, az énekesek előjönnek egy
vékony függöny mögül. Az "s"-ek és a "c"-k jobban kivehetők a
kórusműveken. A hegedűhúrok rezgései kitisztulnak. A mélytartományban
nem érzek változást. Operafelvételnél a teremhatás (visszhang) cseng,
szinte betölti az egész szobát - jobbról is, balról is hallom! Ezek a
különbségek csak hosszabb zenehallgatás után vehetők észre, rá kell
hangolódni! Könnyűzenénél már sokkal észrevehetőbb a karperec hatása:
a cinnek és az összes magashangú hangszer, az effektek stb.
élénkebbek, jobbak, kicsengenek, hifibbek.
6. G. Z. (Kemecse): Nem jutottam egyöntetű, megmásíthatatlan
véleményre. Amit hallani VÉLEK: a karperec viselésével szélesebbnek
érzem a sztereó színpadot, jobban elkülönülnek a hangszerek. De ezt
csak egyetlen alkalommal éreztem (Händel: Tűzijáték-szvit), akkor is
csak árnyalatnyinak. Kipróbáltattam a feleségemmel is, az eredmény nem
értékelhető, illetve, ami mégis van: szerinte az egész színpad
távolabb kerül, legalább 4-5 méternyit.
7. G. I. (Bp.): Körülbelül 1 perces A-B tesztben: talán hallottam,
talán csak akartam hallani a különbséget. Bebeszéltem magamnak, hogy
picikét nőtt a magas, szóval cinnesebb lett, s talán szélességében
nőtt a tere.
8. Dr. G. I. (Békéscsaba): nyolc ember hallgatta meg a karperec
hatását. A tesztek átlagosan másfél-két órásak voltak. Valamennyien
érezték a különbséget, már az első félórában is, és mivel itt még
"vakon" működtek közre, semmi kétség, hogy egyetlen karkötő
felhelyezése akár több személy számára is észlelhető. A nyolc közül
kettőnek nem tetszett a hatása. A többiek mind jobbnak tartották a
"rezes" változatot: nyíltabb, definiáltabb, szebb magasak, tisztább
mélyek és mélyebbek (a felső basszus kiemelése nélkül), hosszabb
lecsengések, szólamtisztaság, jobb tér. Magam többhetes kísérletezés
után a karperecre szavazok, habár nem mindig voltam képes meghallani a
hatását.
9. Dr. H. G. (Bp.): A hangkép tisztább lett, a magasak jobban
csengtek, a mélyek definiáltabbá váltak és erőteljesebben szóltak,
nőtt a dinamikájuk. Összességében kedvezőbb hangkép. Talán csak fél
"orto". Tartós zenehallgatásnál mégis felveszem a fémszíjat, mert 1-2
órás zenehallgatásnál már érzékelhető a különbség.
10. J. P. P. (Bp.): Nem tudom, mit vártam, de elég váratlanul
tudatosodott bennem, mi is történt. Valami megváltozott a levegőben. A
zene plasztikus, szinte érinthető tömbként jelent meg a térben. A
húrok zengtek, a hangszerek életre keltek. Levéve a karperecet, minden
egy kicsit összemosódott, minden egy kicsit torz lett. Egy
hangjátékban az emberi hang karpereccel érthetőbb lett, de már
természetellenesen puha és plasztikus. A konyhában, egy zsebrádión
ugyanilyen irányú változást észleltem, Estére azután, ha nem is tűnt
el a varázs, de alig-alig észlelhetővé vált. (Második levél egy hónap
múlva): Időközben rájöttem, miért nem tetszik igazán nekem ez a
karkötősdi. Zenehallgatás közben szeretem elengedni magam. Gondolataim
elkalandoznak (szétfolynak?), sokszor csak azt veszem észre, vége a
zenének. A karperec ezt nem engedi meg. Valahogy összefog, kénytelen
vagyok koncentrálni, s bár az objektív kép javul, mégis csak rajtam
tesz erőszakot, (így van! A szerk.) szemben a többi hifi-varázslattal.
11. K. B. (Sopron): Egyértelmű különbség, bár nehezen
definiálható. Feleségem, ha felteszi, szintén hallja: "így jobban
szól", de nem lenne hajlandó karpereccel zenét hallgatni. Én magam is
csak akkor, ha más nem látja. Ha a másik személyen volt a karperec,
nem hallottuk a hatását.
12. K. Gy. (Kaposvár): Az eredmény csak ennyi: lehet, hogy
hallottam valamit...
13. L. J. (Zirc): Talán csak bebeszélem magamnak. Apróbb eltérések
a zenében: mintha a hangerőt valaki egy hajszállal feltekerte volna. A
basszus mintha puhább, lágyabb, nagyobb mélységérzetet keltett volna.
A zene igen apró, finom részletei mintha jobban előtérbe kerülnének,
ezáltal mintha javult volna a sztereókép.
14. S. T. (Makó): Előrebocsátom, hogy 1. Sötétben végeztem a
szeánszot. Az eredmény az, hogy a Bach Magnificat (Proprius) annyira
megdöbbentő jelenlétérzetet keltett, hogy szinte hűvös templomillattal
telt meg a szoba. 2. Maximális szkepticizmussal fogtam a szeánszhoz,
biztos voltam benne, hogy nem fogok semmi változást hallani. Még aznap
kísérletet tettem a feleségemmel és másokkal is. Ezek a próbák mind
negatív eredményt hoztak. Én sem éreztem a hatást, mikor más csuklóján
volt a karperec.
15. Sz. J. (Pásztó): Semmi különbséget nem észleltem.
16. V. G. (Bp.): Semmi eredmény.
17. V. Gy. (Bp.): Előbb semmi. Aztán jött egy olyan érzés, hogy
talán nem jól hallok?! Megvan minden abban a zenében, de a
részletekből - mellékzöngék - eltűnt valami. (Ez az! A szerk.) Ne
tarts közönségesnek, de fület pucoltam. Komolyan. A jelenséget azonban
nem tudtam sokszor visszatéríteni, úgyhogy nem biztos, hogy helyesen
észleltem.II. JEGYZŐKÖNYV:
A RÉZKARIKA HATÁSA ZENÉSZEKRE ZENEKARI JÁTÉK KÖZBEN
1. Ugyanaz a hatás, mint otthon. (Kostyál Kálmán jegyzete; ő volt
az egyetlen, ak1 a hatást már ismerte. A szerk.)
2. Karikával összpontosítottabb a hangzás (ércesebb).
3. A hangszínt nagyon befolyásolta a karperec! Mintha feltekerték
volna a hangszínszabályzót. Nem tetszik. (Rolla jegyzete. A szerk.)
4. Lényeges különbség nincs. Talán egy kicsit szálkásabb
karikával, mint anélkül.
5. Csak érzés: mintha valami erősítőt kapcsoltak volna be a
hangszerbe vagy mintha egy más teremben játszottunk volna,
megváltozott a hangzás... Valahogy fémesebb, zizegőbb lett.
6. A karkötő használata kissé mintha "felerősítette", konkrétabbá
tette volna a zenekar hangzását, avagy a Vigadó nem igazán szerencsés
hangzását.
7. Karpereccel sokkal nehezebb játszani. A hangszer szárazabban
szól.
8. Kicsit olyan, mintha sztereóban hallanám, amit játszunk, és
középről.
9. A karperec felvétele után úgy éreztem, hogy hangszínváltozás
történt. Karperec nélkül jobban tetszett a hang.
10. A rézkarikával kicsit jobban zeng (rezonál) a hangszer.
11. A karpereccel való játék nehezebb, a hangzás fémesebb, de
lehet, hogy ennek pszichikus oka van.
12. Mintha egy kicsit jobb hangszerem (nagybőgő. A szerk.) lenne,
és a terem puhább és zengőbb lenne.Darvas László
1. Réz volna karika, ha kivágnák és körbehajlítanák
2. Négy meg négy, az sokféleképpen négy3. Nekem nyolc! (De a hangdoboznak csak 7!)
4. Rézkarika a tüskén és az asztalka csücskén
5. Lámpacsoda
6. Egy muzikális növény
7. L-idom erősítőn, CD-játszón, kerámia képen
-
Akos1994
aktív tag
Ne haragudjatok,hogy csak így belekotyogok (mint kezdő és abszolút senki) ,de szerintem nagyon sok mindent megoldana egy hosszú,de lényegre törő téma összefoglaló a topik elején.
Nagyon sokszor visszatérnek a klasszikus kérdések,hogy mit vegyek x ezer forintért,és ha lenne egy összefoglaló akkor nem kéne Andorrának minden egyes áldott alkalommal elmondania (egyre ingerültebben),hogy nem ismeri az illetőt,hogy milyen zenei stílust hallgat,nem ismeri az ízlését ezért,neki kéne hallgatódznia..
Az átlag ember azt se tudja kezdőként,hogy szólhatnak különbözőképpen különböző komponensek. Más a szemlélet,mert a processzor topikban megmondják neki,hogy ez és ez a legjobb ár-érték arányú és ez a leggyorsabb/legjobb. Az emberek nem tudják,hogy itt vannak ennél nagyobb differenciák is és egyéb tényezők.
Illetve le kéne írni,hogy mégis mit nevezünk hifis,minőségi zenehallgatás alatt (még ha nem is egyezik ebben mindenki véleménye) és akkor azok a kérdések is elkerülhetőek lennének,hogy "milyen Logitech 2.1-es izét vegyek 10 ezerért"... Sokan el tudnék dönteni,hogy ide tartozik-e a kérdésük vagy sem.
Az emberek sokszor nincsenek is tisztában,hogy hol kezdődik a hifi és hol véget vagy egyáltalán mit jelent..
Lenne aki ugyanúgy sz.rna bele elolvasni és bebökné az egy mondatos kérdését,de úgy gondolom,hogy sokat javíthatna a helyzeten.
És persze nem csak az imént felsoroltakra lenne szükség,hanem még rengeteg dolgot kéne leírni,de most nem akarok még 5 oldalnyit szöveget leírni.... -
KisTücsök
addikt
válasz blattida #50522 üzenetére
Köszönöm!
Röviden összegezve: Mást kipróbálni, egyuttal feljebb lépni. Végleges rendszer? Nem.
Akkor ha PC-ről szeretnék lejátszani -márpedig arról szeretnék, egy usb-spdif konverter kell. Ezekről tényleg semmit nem tudok. Valami M2Tech-es szokott 30 körül menni. Nem tudom, erre lehet-e építeni, vagy még feljebb. Bár a következő az már kb a HA Tabla, nem? 100 körül... Viszont akkor másik dac kéne. És erőlködőre meg hangfalra már nem is marad annyi pénz.
Lehet úgy járnék a legjobban, ha a mostani rendszerből csak a hangfalakat cserélném le. Az erősítő maradna. Meg mondjuk akkor a forrást rendbe rakni még.
Akos1994: Lesz téma összefoglaló. Majd.
...én legalábbis hiszek benne...
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
válasz #71562240 #50523 üzenetére
"Kedvcsináló idézet"
Na, ez tényleg az! A múltkor is akkor pattantam fel, és húztam el a számítógép mellől, amikor azt olvastam, hogy megváltoztatja a hangképet, ha a zeneszoba bútorainak egy-egy lába alá névjegyet csúsztatunk.
Ha ez a "hifi", akkor köszönöm........... -
nagyúr
válasz MasterMark #50527 üzenetére
Csak azért nem, mert komolyan mondom, a "zeneszoba", tehát a nappali egyik bútorának sincs lába!
A mondat így teljesebb: "A múltkor is akkor pattantam fel, és húztam el a számítógép mellől egy nyugtató sört inni, amikor azt olvastam........"
[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz Akos1994 #50524 üzenetére
Már bő egy éve készen van a témaösszefoglaló (több változatban is), azóta a helyzet érlelése, a hús puhítása folyik. Kammerer legutóbbi ígérete, hogy a negyedik dimenziós sorozat végeztével végre közzéadatik a szöveg (valamelyik változata). Kérdés, hogy hihetünk-e Kammerernek...
(#50528) liszi70 "...nincs lába." Hát, ez nagyon gyenge kibúvó. Körberöhögtem.
Egyébként, igen, ez a hifi... Vagy legyen ez az audiofília...[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
válasz #71562240 #50531 üzenetére
"Hát, ez nagyon gyenge kibúvó. Körberöhögtem. "
Nem hiszed??? Esküszöm így van! Körbe lábazatok vannak a bútorokon, meg földig érő ágykeret, stb. Nem tudom megvalósítani azt a (hangkép szempontjából nyilván roppant fontos) kitételt, hogy az "egyik lába alá" dugjam azt a névjegyet.
"Egyébként, igen, ez a hifi..."
Nem hiszem el. Szerintem ez a hifi elvont, misztikus, transzcendentális, placebó-irányvonala, egyfajta oldalága lehet a HIFI valódi értelmének. Hogy ez IS része, azt elhiszem, de hogy ez AZ, abban én kételkedek, persze ez senkit sem érdekel, még engem se'!
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
válasz #71562240 #50533 üzenetére
Akkor folytatom. A zenehallgatás helyén, a nappaliban lévő, földig érő keretű franciaágy 4 sarka, a hajópadló egyenetlenségei miatt levegőben lóg, tehát nem érintkezik a földdel, ergó, nem tudom oda beszorítani a névjegyet! Na most, ha esetleg a névjegy és az ágykeret alja közé, a névjegy beszorítása céljából, szalagfűrésszel megfelelő formájúra alakított ékeket teszek, akkor az szerinted nem befolyásolja negatívan a névjegynek a hangképre gyakorolt pozitív hatását?
[ Szerkesztve ]
-
Slash20
tag
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem, hátha lenne valakinek tippje.
Van egy Panasonic sa ak48-as asztali hifim, elég sokat használom mert laptopra van kötve, és nagy ritkán mikor kapcsolnám be, bekapcsolás után F61 hibakódot kiír és egyből kikapcsol. (Úgy olvastam ez vmi végfok hibakód lehet). Viszont, amikor ilyen eset van, oldalára fektetem a hifit és úgy bekapcsol. Utána persze visszaállítva már nem csak fektetve működik.
Hangfal kábeleket átnéztem, bekötést is, semmi hiba. Belenéztem a hifi belsejébe, ott sincs semmi különös az erősítő résznél, hűtése is jó.
Szerintetek mi lehet ilyenkor?Köszi
-
Dorian
félisten
-
nagyúr
válasz #71562240 #50539 üzenetére
Jelen pillanatban 2 fiam van, ez nagyban megnehezíti, hogy eldöntsem, melyik a középső. Ha kicsit lazábban fogjuk fel a HIFI-szabályokat, és a fiaim közé vehetem a két lányomat is, még akkor is bajban vagyok a középső kérdésének eldöntésében. Sajnos úgy néz ki, várnom kell a megfelelő hangzásra addig, amíg nemzek egy harmadik fiút, ez van!
-
nagyúr
válasz #71562240 #50543 üzenetére
"Nem. Mivel a két lány ad ki egy fiút, névjegyük is csak egy lehet."
Hát ez az......... Mindig tudtam, hogy az egyre jobb hifi hangzás elérése nehéz kenyér, de hogy ennyire viszontagságos, az csak mostanában kezd bennem fájdalmasan keserű tapasztalattá kristályosodni.
"Velorex-szel jártok?!"
Már nem. A velorex ponyvatetejének kipárolgását átveszi az ember haja, és ez durva színpadkép összeesést eredményez, még nagyobbat, mint amikor nincs a zeneszoba bútorainak egy-egy lába alatt névjegy. Bár kapható a jobb hifi-boltokban velorexponyva-kipárolgásmentesítő audio-spray, de az meg nagyon büdös. Ezt bevállalnám a jobb hangzás érdekében, de a feleségem viszont csalánkiütést kap tőle, ami a magasak tisztaságát befolyásolja és kiemelést csinál az alsó-közép hangoknál, úgyhogy nem lennék előbbre vele. Fájó szívvel bár, de eladtam a velorexet. Mondjuk az adásvételi aláírása óta a magasaim kicsit mosottabbak, de nem vészes, jó kompromisszumnak tűnik.
[ Szerkesztve ]
-
gorbep
senior tag
válasz KisTücsök #50516 üzenetére
Ha van kedved...bár nem tudom milyen messze vagy, szívesen látlak, egy hallgatózásra, ha elhozod a Lupus-t, nálam összehasonlíthatod egy XDA-2-vel és egy UMC-1-el..........hogy van e különbség, ha van mekkora..... és hogy érdemes ezen a ársávon keresgélned, vagy jobban fog fájni......
- Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......
-
#07400704
törölt tag
Akkor egy kicsit szájbarágósabban, hogy mire gondoltam, nem bonyolult.
Szóval ha valaki ide téved vagy ha már itt ragadt, és kérdez valamit, az kevés kivétellel nem azt várja el, hogy konkrétan megmondják, hogy ezt és ezt vedd meg, vagy ezt csináld mert az lesz a jó, hanem véleményre kíváncsi, ezért is teszik/tesszük fel úgy a kérdést, hogy "szerintetek", na már most, optimális esetben sokan elmondják a szerintük véleményt, és a sok szerintem vélemény alapján eldönti a kérdező, hogy végül milyen irányba induljon, és senki lelkiismerete nem sérül, hogy adott esetben nem jó tanácsot adott, hiszen a saját véleményét ecsetelte a bűvös SZERINTEM vagy SZUBJEKTÍV jelzővel, mindegy hogy nevezzük.
Így aztán a kérdezőnek sincs oka sem és joga sem háborogni, ha esetleg nem azt választotta ami neki tetszik majd, hiszen nem konkrétan mondtátok meg, hogy ezt vedd meg, hanem a saját véleményeteknek adtatok hangot.
Aki akarja érti, aki nem az inkább ne írjon semmit.És akkor ide kapcsolódik az említett rossz/elhamarkodott döntésem, amiről korábban említést tettem és amire blattida is utalt, de nem azért mert annyira szeretném elmondani, csak mert tanulságos, lévén, hogy szorosan kapcsolódik a jelenlegi " -szerintetek-mit vegyek-melyik a jobb-stb.- " kérdéskörhöz-
A következő történt:
Néhányan biztosan emlékeznek, hogy erősítő cserében törtem a fejem, ezzel kapcsolatban többször többeket megkérdeztem, itt a közösben is és privátban is, 100ezer körüli összeget szántam rá, használtra vagy újra, mindegy, kaptam is számtalan jó tanácsot és iránymutatást, konkrét ajánlatot is emberektől, mint utóbb kiderült hiba volt nem hallgatnom az intő szóra, és egy új erősítő mellett döntöttem az Advance Acoustic X-i60 képében, amit meg is rendeltem, meg is jött, gyorsan be is kötöttem, és jött a hideg zuhany, ugyanis számomra egy picikét sem tetszett a hangja, a meglévő Akai erősítőm köröket vert rá minden tekintetben! mint utóbb kiderült a 2 erősítő nem egy ligában játszik, még akkor sem, ha az Akai már egy régi technika, a Advance úgy szólt, mintha egy bádog dobozból akart volna valaki kijönni, semmi szín, semmi színpad érzet, semmi élet benne, még aznap visszacsomagoltam és hívtam az üzletet, néhány mail váltás után megegyeztünk, hogy visszaveszik, ekkor még nem tudtam, hogy ez tulajdonképpen kötelességük, mert nem ismertem a 8 napon belüli jogszabályt, ami az internetes vásárlásokra vonatkozik, erre kammerer és nebulo is felhívta a figyelmem, ezúton is köszönöm nekik! így visszakaptam a teljes vételárat(117ezer ft.) szóval lett egy kis tortúra, és a fejem a falba vertem, hogy nem hallgattam az intő szavakra, mindennek fényében, természetesen egyetértek andorra minden olyan javaslatával és persze másokéval is, akik a személyes meghallgatás mellett szállnak síkra, nem is azzal van a gond, hogy ezt bárki ne fogadná el, hiszen ez evidens, hanem azzal amit fentebb már kiveséztünk, mindenki elhiheti, hogy legszívesebben száz és száz rendszert meghallgatnék ha tehetném, de sajnos nem tehetem meg, ahogy sokan mások sem, de ezt most hagyjuk
A lényeg az, hogy nem cserélek erősítőt, viszont minden lehetségest kihozok a meglévőből, minden tekintetben.
Azért arra kíváncsi lennék, hogy mások hogy vélekednek az Advance hangjáról, ebben az üzletben vettem, ha valaki arra jár.[ Szerkesztve ]
-
blattida
nagyúr
válasz #07400704 #50547 üzenetére
Mennyit hallgattad az aa erősítőt?
Nem védeni akarom a gall cuccot, de Te nagyon rá vagy állva fülileg és agyilag az akai hangjára és ha amúgy sem nagyon hallgatsz más rendszereket, akkor a más hangot élből el fogod utasítani, amennyiben az a más hang nem egyértelműen és mindent lehengerlően jobb a megszokottnál.Gauranga! हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे || हरे रामा हरे रामा रामा रामा हरे हरे||
Új hozzászólás Aktív témák
- Tudástár Parazitaeffektusok az áramkörben 1.
- Tudástár Melyik áram merre folyik a NYÁK földhálózatán?
- Tudástár Erősítők tápellátása
- Bemutató DSD: divatőrület vagy a zene új dimenziója?
- Bemutató Audio-gd Precision 2 erősítő teszt
- KERÉKPÁR / BRINGA / ALKATRÉSZ beárazás
- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Poco X6 Pro - ötös alá
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- Alkalmazásbemutató: Keep
- Gaming notebook topik
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...