Új hozzászólás Aktív témák

  • Akos1994

    aktív tag

    válasz t420s #50500 üzenetére

    Elírás,vagy ha tényleg komolyan gondolja a gyártó akkor annyi értelme/valóságalapja van mint az 5.1-es fejhallgatónak.. :U

  • #71562240

    törölt tag

    válasz t420s #50500 üzenetére

    Pontatlan a kérdésed - pontatlanok a válaszok.
    Az egyhangszórós rádió is lehet sztereó hangrendszerű, értelemszerűen arra bazírozva, hogy alkalmasint összeköttetésbe kerül egy sztereó erősítővel/hangdobozpárral. Van rá néhány példa - persze ritka.

    Victor a takarító

  • #07400704

    törölt tag

    Ennek a topiknak inkább ez lenne a helytálló címe: "hifi a filozófia szemszögéből"
    Ugyanis ha kérdez valaki valamit, arra az a válasz, hogy -"annak van saját topikja"- vagy -"döntsd el magad"-
    Akkor mondja már meg valaki, hogy mi a büdös francnak van ez a topik???
    Van néhány ember, aki felvállalta az önzetlen segítséget, de már őket is elvadította, megint más emberek fellengzős hozzászólása.
    Nézzetek már szét az idetévedők kérdéseiben! hogy teszik fel a kérdések 90%-át?? így: "szerintetek" nem pedig úgy, hogy: "mondjátok meg"
    Mekkora különbség!!
    Persze lesz aki ezt a hozzászólásomat sem fogja érteni..., mert nem engedik a korlátai.

  • davidcsaba93

    aktív tag

    Sziasztok!
    Adott egy régi Telefunken sztereó erősítő ami elméletileg végfok ic hibás. Látszólag minden működik csak nem szól sem a hangfal a hangfalkimenetekről sem a fejhallgató a fejhallgatókimenetről. Egy STK4191V ic van benne, ez helyettesíthető másfajtával esetleg? Érdemes Kínából rendelni ilyen ic-t? Nagyjából féláron lenne, az idő nem számít mert nem olyan sürgős a project.

  • andorra

    őstag

    válasz #07400704 #50504 üzenetére

    Nézzetek már szét az idetévedők kérdéseiben! hogy teszik fel a kérdések 90%-át?? így: "szerintetek" nem pedig úgy, hogy: "mondjátok meg"
    Mekkora különbség!!

    Az eredmény szempontjából nincs különbség, ha olyan kérdést tesz fel, amit valójában neki kellene meghallgatással eldöntenie. Ha ugyanis azt írom, hogy szerintem ez, vagy az a jobb (miközben tudom, hogy ez csak nálam, az én rendszeremben az ízlésem szerint, stb. igaz), netán ez, vagy az megér kétszer akkora összeget is, annak alapján fog választani. Erre mondhatod azt, hogy ez az Ő baja, de ez, bizonyos kultúrkörökben felelőtlenségnek minősül. Szívesen látunk téged is ebben a körben.

  • liszi70

    nagyúr

    válasz andorra #50507 üzenetére

    "ha olyan kérdést tesz fel, amit valójában neki kellene meghallgatással eldöntenie."

    Csakhogy erre 90%-ban nincs lehetőség. Pénz, idő, akarat, hifi-elhivatottság vagy ezek tetszőleges kombinációja hiányzik a zenehallgatók jelentős részéből, hogy az ideális "hallgasd meg otthon" kritériumot teljesíthesse. Tehát az átlag, nem hifi-elhivatottságú ember kérdéseit és igényeit nem a maximalista hifi-elhivatottság kritériumai szerint kell kezelni, szerintem.

  • mp54

    senior tag

    válasz andorra #50507 üzenetére

    amit valójában neki kellene meghallgatással eldöntenie.
    Ez azt feltételezi, hogy ez csak akarat kérdése, pedig dehogy!
    A legfontosabb, hogy tudni kell hozzá "hallani", ami valszeg sokaknál, főleg az elején nincs meg...
    Saját tapasztalatból beszélek (már nem először erről...)

  • andorra

    őstag

    válasz mp54 #50509 üzenetére

    Ismétlés, a tudás anyja.
    Valamint még egy közmondás:
    Nem akarásnak, nyögés a vége. (Legalábbis 90%-ban.)

  • #71562240

    törölt tag

    válasz liszi70 #50508 üzenetére

    "Tehát az átlag, nem hifi-elhivatottságú ember kérdéseit és igényeit..." Ez egy hifi topik, hifi válaszokkal - optimális esetben.

    Victor, a takarító

    Általánosságban: Mellesleg, ugyanez a polémia, ugyanezen mondatokkal most már szinte havonta előkerül itt a topikban. Andorra, akarom mondani Undorra, akarom mondani "Andora", akarom mondani a papagáj, ha éppen a környéken jár (ahol a madár se jár), esetleg elszajkózza a nézetét az eseti vagy visszatérő kérdezőknek. De még sohasem tiltotta senkinek, hogy értelmes, hasznos tanácsokkal lássák el a kérdezőket, alkalmasint ezt Andorra is megteszi, ha érez magában kompetenciát. Nem véletlen, hogy éppen azok szoktak rugózni Andorra "konkréttanácsellenes" szövegein, akik maguk egyébként sosem vagy szinte sosem adnak tanácsot, vagy azért mert nem értenek hozzá eléggé (ez esetben dícséretes a visszafogottság), vagy azért, mert lusták hozzá (ez esetben álságos hozzászólniuk Andorra "konkréttanácsellenességéhez", hasonlóképpen, amikor apácák és katolikus papok a fogamzásgátlás ellen demonstrálnak). Tessék összeszámolni, hogy ebben a topikban Andorra hányszor adott már "konkrét tanácsot". Általában nagyságrenddel többször, mint akik ezt számonkérik rajta. Én, a Konkréttanácsadó Liga exelnöke, például sose kértem számon Andorrán, a Konkréttanácsadás-ellenes Liga elnökén, hogy ellátja a feldatát, de például Blattida (jelenlegi tanácsadóliga-elnök) se nagyon kérte számon (pedig esetleg érzett már ehhez ingerenciát). Azok nem akarják-tudják érteni Andorra szövegét, akik nem akarják-tudják érteni.
    Zemberek! Kéretik disztingválni! Azt is elmondtuk már ezerszer, hogy mi mindenre alkalmas egy ilyen topik - többek között "konkréttanácsadásra" is alkalmas, de vannak ennél sokkal fontosabb lehetőségei is egy ilyen szakmai topiknak. Ha tehát valaki úgy véli, hogy a topikot nem lepte el eléggé a "konkréttanácsadás", az véletlenül se gondolja azt, hogy ezzel a topik okafogyottá vált, nem kell folyton visszakérdezni, hogy de akkor minek ez a topik, hogyha nincs "konkréttanácsadás".

    Victor, a takarító

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #50511 üzenetére

    Még egy porcica: hifi DAC-okról beszélgetni ebben a topikban természetesen nagyon is on, sőt elsősorban itt on, függetlenül attól, hogy van saját topikja, amely saját topik elsősorban a fejhallgatós fejhasználás megtámogatása végett működik. Ott is on a DAC téma, meg itt is, akár mindkettőben egyszerre, helyzettől függően.

    Victor a takarító

  • liszi70

    nagyúr

    válasz #71562240 #50511 üzenetére

    "Mellesleg, ugyanez a polémia, ugyanezen mondatokkal most már szinte havonta előkerül itt a topikban."

    Talán nem véletlenül. Erre te havonta megírod a védőbeszédet is, és így van ez rendjén, az élet örök körforgása. :D

    Azért el kellene azon is gondolkozni egy kicsit, hogy vajon miért kerül ez elő havonta, és mitől és miért tud annyira irritáló lenni sokszor az, amit olvasunk.

    "Zemberek! Kéretik disztingválni!"

    Szerintem senkit nem kell disztingválásra szólítanod, nyugodt mederben folyik a vita arról, ami sokszor, sokakat zavar itt.

    "Ez egy hifi topik, hifi válaszokkal"

    A hifi szerintem tágabb értelmű, mint ahogy itt kezelve van néha. Mintha egy kicsit ki lenne sajátítva ez a fogalom, és néha elég kirekesztő módon lenne kezelve.

    Nem tudom, kinek mi a meglátása, de szerintem szűkül, zsugorodik a topic, legalábbis amióta én napi szinten olvasom, azóta ezt tapasztaltam. Jól látom vagy tévedek? Ha így van, az biztos több okra vezethető vissza, mik lehetnek azok?

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz liszi70 #50513 üzenetére

    Kammerer: "Zemberek! Kéretik disztingválni!"
    Liszi70: "Szerintem senkit nem kell disztingválásra szólítanod, nyugodt mederben folyik a vita arról, ami sokszor, sokakat zavar itt."

    Válaszod a közlésem félreértelmezése, éppen a disztingválás hiánya miatt. :D A disztingválás többértelmű fogalom, de én nem az átvitt, hanem az eredeti értelmében használtam a disztingválni igenevet, tehát nem a kulturáltságra hívtam fel a figyelmet, hanem a megkülönböztető képességre, vagyis az adekvát szövegértelmezésre. Nem volt semmi bajom a vita hangnemével, - miért is lett volna.
    Kéretik disztingválni, tehát kéretik árnyaltan megkülönböztetni az egymástól eltérő dolgokat, kéretik különbséget tenni különböző dolgok között, tehát kéretik helyesen értelmezni Andorra szövegét. (Meg az enyémet is! :Y ) Tehát, akinek nem elegendő a konkréttanácsadás mértéke itt a topikban, és emiatt megkérdőjelezi a topik értelmét, az nem disztingvál - erre utaltam az adott szöveghelyen, amint az a későbbi mondataimból egyértelműen ki is világlik.

    Victor, a takarító

    [ Szerkesztve ]

  • KisTücsök

    addikt

    Köszönöm a DAC-os tanácsokat.

    Most felteszek egy olyan kérdést, amire talán nem olyan nehéz - az én szemszögemből érdemleges - választ adni (vagy?). Az arányokat szeretném tudni.

    Ha van kb 400k egy rendszer kialakítására, mit hogyan osszak el? Úgy gondoltam, hogy 200-nál többet nem költenék halgfalakra. Az a max. És elsősorban olyan rendszert kellene (majd) összerakni, ami egy 17nm-es szobában is jól érzi magát. Így ezért elsősorban állványosra gondoltam (bár ahogy olvastam, némelyiknek kell a nagy tér). Most elég nagy a választék (MA GS10, Chario Constellation Delphinus, ProAc Tablette 2000, Sonus Faber Concertino Home, Dynaudio Excite x14, stb). Nyilván mindegyik teljesen más hang, de kb 150 és 200 között vannak árban, és egyelőre csak azt nézem.

    Mondjuk DAC már van (Hivox C MKIII). Egy erősítő kellene még, és kábelezgetésre hagyni egy keveset. Egy ilyesmi kategóriájú hangfalnak elég kb egy 150-200k-s erősítő?

    Azt nem szeretném, hogy az arányok felboruljanak. Hogy ne legyen megfelelően kiszolgálva a hangfal például. Vagy úgy járnék jobban, ha olcsóbb hangfalat vennék, és a kiszolgálásra költenék többet?

    CD-játszót nem vennék, úgyis csak a digit kimenetét haszálom, jó az ami most van, nagyrészt PC-ről menne a lejátszás. Éppen ez miatt az alaplapi koax is gyenge pont lehet. Tehát ezzel is lehet kezdeni kellene valamit (vagy?). usb-spdif konverter vagy a már említett firewire. Így akkor ezekre is hagyni kéne még. Utóbbi megoldásnál DAC-ot is cserélni kellene (meg alaplapot, de az már nem olyan nagy tétel). Azt nem tudom, hogy melyik a jobb megoldás.

    Ha hülye kérdést tettem fel, nyugodtan ignoráljátok. :D

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #50515 üzenetére

    Vagyis összetévesztetted a disztingválás hiányát a disztingváltság hiányával.

    (#50516) KisTücsök Te meg ne ciripelj közbe, amikor éppen önhozzászólásfolyamot hozok létre...

    [ Szerkesztve ]

  • blattida

    nagyúr

    válasz #07400704 #50504 üzenetére

    Még mindig balladai homályban van a tévedésed, melyet már annyira szeretnél megosztani velünk...

    liszi70
    Valóban kevesebben írogatnak mostanában, főleg a régi/régebbi emberek közül. Éppen hullámvölgyben vagyunk, nem sokára csapatunk fölfelé...

    [ Szerkesztve ]

    Gauranga! हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे || हरे रामा हरे रामा रामा रामा हरे हरे||

  • liszi70

    nagyúr

    válasz #71562240 #50515 üzenetére

    Rendben, ismét tanultam :) Eddig csak egyfajta "rendre utasító" értelmét használtam a szónak, most utánaolvastam a pontos jelentésének és szinonímáinak.

    Az írásom utolsó bekezdésének témájára van hipotézised?

  • #71562240

    törölt tag

    válasz liszi70 #50519 üzenetére

    A topik jellegének alakulásáról nem vagyok illetékes véleményt mondani, hiszen én már nem vagyok itt, legfeljebb csak mint témaösszefoglalóelőkészítőgondozó - és esetleg néha mint takarító, de az is már csak "bónusz".

  • liszi70

    nagyúr

    válasz blattida #50518 üzenetére

    "Valóban kevesebben írogatnak mostanában, főleg a régi/régebbi emberek közül. "

    Na, ez itt a lényeg. De inkább hagyom ezt a témát, mert messzire visz, és onnan nem találok haza. :D

    [ Szerkesztve ]

  • blattida

    nagyúr

    válasz KisTücsök #50516 üzenetére

    Mi a célod?
    Egy nagyjából végleges rendszer összeállítása, kísérletezés, tapasztalatszerzés, esetleg kütyüzés?
    Ez csak azért érdekes, mert ezzel csatolunk vissza a pénzed elosztására-elszórására.
    Az, hogy kéthektokilo jmf mire elég, nagyon sok mindentől függ, és abban is nagyon nagy a szórás, hogy egy ilyen kategóriájú erőlködő mire elég, melyik doboznak szolgál megfelelő alapul...mert például a sonus vagy egy focal nem biztos, hogy elégedetten hátradőlve osztaná a zenét egy kétszázezres erősítő tevékenykedése után.
    A lánc minden eleme fontos, az egy más kérdés, hogy egy normális hangminőségű hangdoboz sokkal közelebb van kvalitásaiban egy jóval drágább társához, mint ugyanilyen összevetésben egy olcsóbb, jó minőségű dac egy drágább társához képest. A lánc elején, az alacsony jelszintek miatt, sokkal több információ veszhet el és a lánc eleje sokkal érzékenyebb a különféle zavarokra, mint a vége.
    Az utolsó kérdésed esetében inkább a második, azaz az usb-spdif átalakító lenne a jobb megoldás.

    A kérdésed nem hülye, inkább neked kéne eldöntened, hogy merre akarsz mozdulni...

    Gauranga! हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे || हरे रामा हरे रामा रामा रामा हरे हरे||

  • #71562240

    törölt tag

    Tessék, ezennel folytatom a topik elidegenítését a földi valóságtól. Negyedik dimenziós sorozat következő rész. Továbbhaladunk a beltikumi áramlatok vizein, lesz szó a páros-páratlan szabályról, "réz és egész" viszonyáról, és persze a szeánszok során megmutatkozik, hogy mennyire különbözőek vagyunk...
    Kedvcsináló idézet: "...Ezen az estén végső és teljes bizonyságot szereztem róla, hogy a
    PWB-effektus egyáltalán nem elektroakusztikai, hanem igenis
    fiziológiai jelenség. A rézkarkötő a hús-vér zenészek muzsikáját is
    elváltoztatta, éspedig pontosan abban az irányban, mint odahaza a
    hangszóróból hallható zenét!..."
    Hahhhhh!

    Előzmények:
    (#49702) kammerer
    (#49705) kammerer
    (#49706) kammerer
    (#49708) kammerer
    (#49814) kammerer
    (#49963) kammerer
    (#50145) kammerer
    (#50201) kammerer
    (#50203) kammerer
    (#50333) kammerer

    -------------------------

    Negyedik Dimenzió: Réz volna karika

    Alább a Szerkesztő számol be a Negyedik Dimenzióban tett
    utazásairól, a High Fidelity "megmagyarázhatatlan" jelenségeiről.
    Mivel ezek részben vagy egészben kívül esnek a klasszikus
    elektroakusztika érvényességének körén, Olvasóinkban idegenkedést
    ébreszthetnek, s csökkenthetik lapunk műszaki tesztjeinek hitelét.
    Nyomatékkal leszögezzük, hogy az ehelyütt közölt írások teljes
    mértékben függetlenek a lap műszaki részétől. Mérnök munkatársaink
    csakis azzal járulnak hozzá ezekhez a cikkekhez, hogy részt vesznek a
    szeánszokon és borzadoznak. A Szerkesztő egymagában vállalja
    munkájának minden ódiumát.

    *

    (...) A Ló, látván, hogy meg nem értik,
    Fejét búsan lehajtja térdig,
    S szelíd mosollyal, mint a vértanúk
    Indul a lépcsőn lefelé.

    Tabló. - Keresvén e tünet okát,
    Tanár úr összehúzza homlokát,
    S szól megfontoltan: "Véleményem ez -
    A dolog merőben valószínűtlen."

    CRHISTIAN MORGENSTERN: LÓ
    (KARINTHY FRIGYES FORDÍTÁSA)

    *

    Tanár úr most is össze fogja húzni a homlokát, mert ma megint
    sokkal többről lesz szó, mint High Fidelityről. És sokkal többről,
    mint holmi rézkarikákról meg rézkampókról - melyek, mindazonáltal, mai
    transzcendens értekezésünk fő témáját képezik. Ugye, mindenki tudja,
    miféle rézkarikáról beszélek? Nem? Persze! Mert nem olvassátok a
    Negyedik Dimenziót! Sose lesz belőletek igazi, becsületes sarlatán!
    (Mint az egyszeri plébános a misén. "Sosem jártok templomba!", így
    korholj a a gyülekezetet - vagyis éppen azokat, akik történetesen
    járnak templomba...)

    I. Karikacsapás

    Az Olvasó tehát (legalábbis ennek a rovatnak az olvasója) már
    értesült a brit Peter W. Belt felfedezéséről, miszerint létezik az
    elektromágneses térnek egy olyan megjelenési formája, amelyet a fizika
    eddig nem definiált. Egész lakókörnyezetünket átszövi ez az ismeretlen
    mező, erőtér vagy töltés, nevezzük bárminek; az a lényeg, hogy káros a
    hallásmechanizmusunkra (s talán egész szervezetünkre is). Védekezésül
    meg kell változtatnunk e kellemetlen erőtér polaritását, s ezt meg is
    tehetjük a Peter W. Belt varázseszközeivel.

    SZÁMMISZTIKA

    Sőt, azok nélkül is. Hogy hitelt szerezzen szavainak (és
    áruinak!), a Nagy Mágus önként felfedte némely titkát. E titkok között
    a legfontosabb a középkori számmisztikára emlékeztető Páros/Páratlan
    szabály: ha valamely objektum páros dominanciát mutat (páros számú
    sarka/karj a/lába/elágazása/stb. van), akkor a körülötte kiépülő
    erőtér káros az emberre. Ha viszont "blokkoljuk" a szóbanforgó
    objektum egyik sarkát/elágazását/stb., akkor páratlan élményben lesz
    részünk...
    A Páros/Páratlan szabályból kiindulva magam is felfedeztem egy
    hamisítatlan PWB-trükköt. A 6. kötet lapszemléjében már elmeséltem,
    honnan jött az ötlet: láttam, hogy babonás emberek rézkarikát húztak a
    csuklójukra, "reuma ellen", "magas vérnyomás ellen" - de hátha ők is a
    Páros/Páratlan szabályra találtak rá véletlenül-öntudatlanul?! Tehát
    karkötőt készítettem vastag, szigeteletlen rézdrótból (6-7 menetet
    tekertem belőle), és azt tapasztaltam, hogy drasztikusan
    megváltoztatja a hangképet, éspedig nemcsak akkor, ha én húzom fel a
    csuklómra, hanem akkor is, ha más személy veszi fel a közelemben.
    Hasonlóképpen: vendégeim többsége is érzékelte, ha rajtam volt a
    karperec. Hogy mit érzékeltek, azt eddig elhallgattam, mert nem
    akartam befolyásolni a kísérletező kedvű Olvasót. Nehéz is szavakba
    önteni. Fogalmazzunk úgy, hogy a karika visszhangossá, izgalmassá,
    keménnyé, élessé teszi a hangképet. Meglehetősen drasztikus effektus,
    az emberek többsége (tíz férfi közül 7-8, tíz nő közül 8-9)
    vaktesztben is igen gyorsan felismeri.* (* Legalábbis szimpla
    vaktesztben. Á1dozataim ugyan mit sem tudnak a rézkarikáról (a hátuk
    mögött mampulálok!), de mindig jelzem nekik, hogy éppen az A vagy a B
    "kapcsolóállást" hallják-e. Kettős vaktesztben, amikor is a
    hallgatóságnak kell kitalálnia, hogy most éppen melyik
    "kapcsolóállást" hallja, az effektus csaknem kimutathatatlan. Jómagam
    is belezavarodom. Ha másvalaki manipulál a hátam mögött, tíz-tíz
    próbálkozásból (ami borzasztóan fárasztó!) mininum 4-6, maximum 8
    "találatot" érek el, a statisztikai eredményem nem szignifikáns.
    Sorozatban, tehát hibázás nélkül 6 találat a legtöbb, amit elértem,
    iszonyatos koncentrálás árán. Erre is kizárólag azzal a Proprius
    demólemezzel voltam képes, amelyen szopránhang szól egy templomban,
    minimálmikrofonos felvételről.)
    Ráadásul magam sem tudtam eldönteni, hogy a karkötő tényleg
    javít-e a hangképen. Lehet, hogy inkább ront rajta? Aminek, hogy saját
    magamat idézzem, a Páros/Páratlan szabály értelmében az volna a
    magyarázata, hogy az emberi állat nem négy-, hanem ötágú. Az ötödik a
    feje. Ha az öt elágazás közül az egyiket blokkoljuk, négy marad. És a
    négy páros szám! A spekuláció tehát nem segít, tapasztalati úton kell
    eldönteni, előnyös divat-e zenehallgatáshoz a fémkarkötő.

    GONDOLATOK A BÉKACOMBRÓL

    De hát el kell-e dönteni egyáltalán? És megéri-e ezt az egész
    cécót egy hitvány rézkarika? Válaszom: megéri, mert ellentétben a
    PWB-eszközökkel, amelyeket pénzért kell megvásárolni és amelyeknek
    gyártási technológiája s pláne a hatásmechanizmusa teljes mértékben
    ismeretlen, a rézdrót-karika bárhol, bármikor, bárki által
    reprodukálható, és mint ilyen, ideális kísérleti eszköz a PWB-effektus
    vizsgálatára! Ebből a szempontból még az is érdektelen, hogy a hatása
    előnyös-e avagy káros.
    Persze, én nagyon szurkoltam a rézkarikának, mert hát nagyobb
    dicsőség feltalálni valami jót, mint valami károsat s ennélfogva
    hasznavehetetlent. Habár az sem haszontalan dolog, ha kiderítjük, hogy
    fém óraszíjat vagy karkötőt viselni káros az egészségre, s ezért le
    kell beszélni róla az embereket (feltéve, hogy hagyják magukat
    lebeszélni).
    Azonkívül, ha a fémkarika beválna, akkor bizonyára egyéb célokra
    is lehetne használni - az újszerű dolgok kritikusai szívesen
    megfeledkeznek erről az eshetőségről! "Az a bolond Galvani doktor
    nekem is megmutatta a rángatózó békacombokat. Na és, ha rángatóznak -
    akkor mi van?!"
    Szóval, okvetlenül dűlőre akartam vinni a dolgot. Még mielőtt a 6.
    kötet megjelent volna, levelet írtam 25 olvasónknak a vállalkozó
    kedvűek közül, s roppant óvatosan megpendítettem nekik a dolgot.
    Kaptam összesen 17 válaszlevelet, hosszabb-rövidebb beszámolókkal;
    némileg rövidítve, de valamennyit közreadom e cikk végén ("I.
    jegyzőkönyv"). Láthatjuk, a többség nemcsak hogy érzékelte, de
    előnyösnek is ítélte a rézdrót karperec hatását.
    Természetesen bemutattam a trükköt a HFM "hivatalos" szeánszán is.
    Kollégáim azonnal felismerték az effektust, de nem egyformán
    minősítették. Sólymos Antal és Dankó Emil hajlott rá, hogy elfogadja,
    Szalai Márti viszont a lehető leghatározottabban elzárkózott a
    rézkarkötő-viseléstől, mondván, hogy visszhangzik tőle az egész feje.
    Később is, akárhány alkalommal próbálta, mindig ez maradt a véleménye.

    AZ OPERAHÁZ FANTOMJA (ÉS A VIGADÓÉ)

    Egyszer, egy váratlan ötlettől vezéreltetve, magammal vittem a
    rézkarperecet az Operába. Szavamra, nem hittem, hogy a rézkarkötő
    élőzenén is működne, éppen csak nem zártam ki ennek a lehetőségét sem,
    ugyanis állítólag az egész PWB-jelenséget az elektromos hálózatból
    szóródó energia idézi elő, márpedig egy színházépület még sokkal
    jobban át van szőve kábelekkel, mint egy polgári lakás. A hattyúk
    tavát adták; számomra Csajkovszkij tényleg inkább csak hifi-zene annak
    viszont elsőrangú.
    Ezen az estén végső és teljes bizonyságot szereztem róla, hogy a
    PWB-effektus egyáltalán nem elektroakusztikai, hanem igenis
    fiziológiai jelenség. A rézkarkötő a hús-vér zenészek muzsikáját is
    elváltoztatta, éspedig pontosan abban az irányban, mint odahaza a
    hangszóróból hallható zenét! Némi túlzással azt mondhatnám: szinte
    belökte az embert a zenekar közepébe - minden csengeni-bongani
    kezdett! Minthogy az operazene a zenekari árokból, ennélfogva mindig
    egy kicsit fedetten szól, a karkötő hatását itt lelkesítően jónak
    ítéltem. Legközelebb viszont a Vigadóban, egy koncerten azt
    tapasztaltam, hogy a karperec okozta csengés-bongás majd szétrepeszti
    a fejem. Ezt akkor a Vigadó hírhedten rossz akusztikájának
    tulajdonítottam.
    Másokat is felkértem, próbálják ki a karika hatását élőzenén.
    Volt, aki észlelte, volt, aki nem. Elhatároztam, a
    legilletékesebbekhez fordulok, magukhoz a zenészekhez, sőt: egy egész
    zenekarhoz. Visszaélvén a barátsággal, amely néhány művészemberhez
    fűz, sikerült rávennem a legnevesebb magyar kamaraegyüttest, hogy
    egyik próbáján szánjon egy félórát rám és a karikáimra.
    A történelmi jelentőségű szeánszhoz, amely a Vigadóban zajlott le
    1989. január 7-én, a Liszt Ferenc Kamarazenekar 16 vonóssal, jómagam
    16 rézkarikával, 16 jegyzettömbbel és ugyanennyi golyóstollal, Mozart
    pedig egy hegedűversennyel járult hozzá. Kostyál Kálmánt leszámítva,
    akinek a karikavarázslatot már High Fidelityn is bemutattam, senki nem
    tudta, mire számítson; talán fölösleges is mondanom, hogy
    rézkarikáimat mindnyájan megmosolyogták. Az idő nagyon szűkös volt,
    ezért a zenekar csak apróbb, kb. 3 perces részleteket ismételt meg A-B
    teszt formájában (tehát egyszer eljátszotta karpereccel, egyszer meg
    anélkül). A 16 zeneművész közül nem észlelték a hatást négyen,
    észlelték vagy legalábbis észlelni vélték tizenketten.
    Tudományos értelemben, persze, effajta kísérleteknek nincs
    bizonyító erejük. Elsősorban azt lehet felhozni ellenük, hogy amikor
    odaadjuk a zenészeknek a karikát, ezzel már eleve azt sugalljuk, hogy
    hallani fognak valami különbséget. Azt viszont semmiképpen sem
    sugalltuk, hogy ezt a különbséget milyen szavakkal jellemezzék, Vessük
    össze a zenészek jegyzeteit ("II. jegyzőkönyv", lásd a cikk végén) a
    hifisták jegyzeteivel. Úgy vélem, van köztük korreláció. Más kérdés,
    hogy a zenészek közül a többség már nem minősítette előnyösnek az
    Effektust. Nevezetes ellenszavazat a Rolla Jánosé; a
    hangversenymestert, mint később elmondta, fölöttébb zavarta, hogy
    egyszercsak túlságosan a saját hegedűjét kezdi hallani, s kevésbé tud
    koncentrálni az összjátékra...
    Tizenhat zenész közül tizenkettő - ez éppen 75 százalékos
    eredmény. Se nem jobb, se nem rosszabb annál, amit High Fidelityvel
    szoktam elérni, laikus hallgatóság körében. Ezért úgy gondolom, a
    PWB-effektusnak semmi köze a muzikalitáshoz. Nincs szégyellnivalója
    annak, aki nem észleli. Nem a füle rossz. Feltehetőleg csak kevésbé
    érzékeny egy káros erőtérre. Tekintse szerencséjének.
    Mindenesetre kínos dolog, hogy a High Fidelity etalonjának
    tekintett élőzenét a PWB-effektus éppúgy manipulálni tudja, mint
    otthonunkban a gépzenét.

    AKADÉMIKUS KÉRDÉS

    Többször leírtam már, hogy a PWB-effektus "nem fér bele a
    tankönyvbe". Kollégáim kezdettől fogva tiltakoznak ez ellen a
    kijelentésem ellen, s őszintén szólva, magam is úgy vélem, hogy a
    PWB-effektus bizonyára beleférne a fizikakönyvbe, ha akadna fizikus,
    aki "felvállalná", felkutatná, analizálná és végül megértené. Csakhát
    Belt szerint a PWB-jelenség magyarázatáért egészen a
    kvantummechanikáig kéne leásni. (Ezzel persze végképp elásta magát az
    elektroakusztikusok előtt.) Egyelőre tehát bele kell nyugodnom, hogy
    amivel foglalkozom, merő sarlatánság.
    A rend kedvéért még véleményeztettem is a dolgot, nem is akárhol:
    a Magyar Tudományos Akadémián, persze csak "nemhivatalosan".
    Körlevelet küldtem 20 neves akadémikusnak (10 fizikusnak és 10
    biológusnak) azzal, hogy véleményüket szeretném kérni egy "fél- avagy
    áltudományos elmélet megítélésében". Néhány sorban leírtam a
    Páros/Páratlan szabály lényegét, hozzátéve, hogy e szabály
    előrejelzése szerint másmilyennek fogjuk hallani a zenét, ha
    rézdrótból készített karikát húzunk a magunk vagy a mellettünk álló
    személy csuklójára, illetve a szék lábára stb. Kértem, válaszoljanak
    igennel/nemmel a következő három kérdésre:

    1. Ellentétben áll-e mindez a jelenlegi tudományos ismeretekkel?
    2. Elképzelhetőnek tartja-e Ön, hogy mindez a valóságot tükrözi?
    3. Feltéve (de meg nem engedve), hogy mindez a valóságot tükrözi:
    lehet-e ennek bármiféle tudományos jelentősége?

    Találgattuk, hányan fognak reagálni erre a kissé provokatív
    felhívásra: hárman? öten? Tudósaink becsületére szóljon, hogy nem
    kevesebb, mint 9 válaszlevelet kaptam. Némelyek nem voltak hajlandóak
    igen/nemmel válaszolni (szerintem ez a rossz lelkiismeret jele!), ők
    szóban fejtették ki véleményüket, a többség azonban belement az
    igen/nem játékba. Akár így, akár úgy, kivétel nélkül mindegyiküknek az
    volt a véleménye, hogy az általam megfogalmazott elmélet tökéletesen
    ellentétben áll a jelenleg elfogadott tudományos ismeretanyaggal. (És
    természetesen nem is hisznek benne.)
    Társszerkesztőm, Sólymos Antal ugyan kétségbe vonta, hogy bármit
    is irracionálisnak kéne tartanunk, csak mert az akadémikusok annak
    mondják. Én viszont azzal érveltem, hogy máskor is fordultunk már
    külső lektorokhoz, szaktekintélyekhez, ha nem voltunk biztosak a
    dolgunkban, és szó nélkül belenyugodtunk az ítéletükbe. Pedig sohasem
    volt egyszerre 9 (és ennyire tekintélyes) lektorunk! Tehát nyugodtan
    elfogadhatjuk, hogy a PWB-effektus "nem fér bele a tankönyvbe" -
    egyelőre...
    Az én begyemet más nyomja; nem az, hogy az Akadémia ennyire
    szkeptikus. Tudósnak nem is szabad hinnie ennyire abszurd dolgokban;
    elvárom tőle, hogy ne higgyen bennük. De ott van az a bizonyos
    harmadik kérdés, amelyet most már imígyen is megfogalmazhatunk:
    "Lehet-e tudományos jelentősége egy olyan jelenségnek, amely
    ellentétben áll tudományos ismereteinkkel, és még is sikerül róla
    kimutatni, hogy létezik?" Véleményem szerint ez nem is kérdés, hanem
    közönséges szószaporítás. Valami egészen magától értetődő dolog,
    éspedig mind a Magyar Tudományos Akadémia, mind pedig a józan emberi
    ész mércéjével mérve egyaránt. Az én akadémikusaim többsége azonban
    erre is nemet mondott. Csupán ketten válaszoltak igennel.
    Ők válaszoltak úgy, ahogy tudóshoz illik.
    A többiek pedig úgy, ahogy akadémikushoz illik.

    II. Rézkorszak

    Akár négyágúak vagyunk, akár (a fejünket is ideszámítva) ötágúak,
    az a lényeg, hogy a rézpánt igenis működik, csak éppen nem biztos,
    hogy a csuklónkra kell húzni. De hátha találunk a számára valami más
    helyet?! Bizony találunk - az én szobámban akár negyvenet is! Mielőtt
    azonban megjelölném ezeket a "stratégiai pontokat", tisztázni
    szeretném, mi a célom.
    Nem akarok senkit rábeszélni, hogy rézkarikákkal és hasonlókkal
    rakja tele a lakását. Én ezeket mindenekelőtt kísérleti eszköznek
    tekintem: segítenek megismerni a valóságot. De az audiofil, aki
    egy-egy jobb hangszedőért, erősítőkapcsolásért, dómsugárzóért, más
    nyelven megfogalmazva: néhány decibelért vagy kilohertzért úgyszólván
    gyilkolni képes, nagyon jól tenné, ha mielőtt magához venné a
    konyhakést, előbb megtanulná, mi az, amit decibelek és kilohertzek
    árán sohasem fog megszerezni. (Vigyázat! A rézkarikák
    "interferálhatnak" a PWB-eszközökkel! Ha tehát "beltezünk", időnként
    ellenőrizzük a rézkarikák hatását, nehogy meglepetés érjen bennünket!)

    KIVÁGOM A REZET

    A rézdrót-karika időközben hosszabb fejlődésen ment keresztül. Az
    Effektust ugyan bármiféle, fémből készült karkötővel elő lehet idézni,
    még fém óraszíjjal is, de hatékonyabb a rézdrót karika, s még
    hatékonyabb a vörösrézből készített fémpánt, úgy 1mm vastag és 25mm
    széles - ez még éppen kezelhető méret. A vas és a sárgaréz kevésbé
    válik be, mint a vörösréz. (Ugyanezt tapasztalta Járai Péter Pál
    budapesti olvasónk is. Ő még nemesfémekkel is kísérletezett, és azt
    találta, hogy az ezüst "működik", az arany viszont nem. Figyelmet
    érdemel, hogy a fentemlített összes fém közül éppen a vörösréznek és
    az ezüstnek a legjobb a vezetőképessége.)
    Mulatságos, de még a karperec alakja is számít! Ha a rézpánt egyik
    végén lecsapjuk a sarkokat (1. ábra), újra megváltozik a hangkép. Itt
    jogot formálok egy kis spekulációra. Eszerint a rézkarkötő, akárhány
    sarka legyen is, mindenképpen betölti elsődleges funkcióját, ti.
    "blokkol egy elágazást". Lévén azonban maga is egy objektum, neki is
    megvan a maga PWB-tere, és ebből a szempontból már korántsem mindegy,
    hogy 4 sarka van-e, avagy csak 3. A Páros/Páratlan szabály itt is
    könyörtelenül érvényesül!
    Olyannyira, hogy ha a pánt túlságosan hosszú vagy túlságosan
    rövid, akkor az Effektus kissé alábbhagy. Körcikkben számolva,
    elegendő 50-60 fok hiány vagy többlet, és a karperec elmozdul a
    Páratlan (1) irányból a Páros (0 vagy 2) felé. De ehhez már nagyon
    figyelni kell, hogy észrevegyük.

    SZÉKFOGLALÓ

    Nézzük először is a széklábakat, pontosabban a negyedik
    széklábakat, tehát azokat, amelyek alá a Páros/Páratlan szabály
    értelmében papírlapot tettem. Mi lenne, ha inkább rézpántot húznék a
    bokájukra? Kipróbáltam: a karika lényegesen jobb a papírlapnál.
    Érdekes, hogy ha a "bilincs" egyszer fenn van a fotelek lábán, a
    papírlap már csak rontani tud a közállapotokon. Ez egyébként teljesen
    logikus, mert a Páros/Páratlan szabály értelmében egyvalamit csak
    egyszer és egyhelyütt szabad kezelni. (Vagy háromszor, vagy ötször -
    de semmiképpen sem kétszer.)
    Bármilyen furcsa, de az én rusztikus foteljeimnek és zsámolyaimnak
    nemcsak bokájuk van, de csuklójuk is, mint ezt világosan ki lehet
    venni a 2. ábrán. A rézpánt a foteleknek nemcsak a bokáján, de a
    csuklóján is kitűnően működik - és ez még nem minden. Evidens, hogy a
    négy felfelé és a négy lefelé néző láb külön-külön alkot egy-egy
    "páros" rendszert, vízszintes elrendezésben. Mellesleg azonban a le-
    és felfelé néző lábak oldalról nézve is páros rendszert mutatnak,
    függőleges elrendezésben. Logikusnak látszik, hogy a felül, illetve
    alul "blokkolt" végződések éppen átellenben feküdjenek egymással, hogy
    minden irányból 3-3 szabad lábat lássunk. És a hangkép tényleg
    ilyenkor a legjobb. Igaz, a szabad lábak összege így is 6 marad (páros
    szám), de hát minden nem stimmelhet.

    HÉTFÁNFÜTYÜLŐ RÉZKARIKÁK

    Másképp áll a dolog egy másik 8 sarkú objektummal: a
    hangszóródobozzal (Spendor BC1, Heybrook HB1). Ennek is minden
    irányból 4 sarka van, de úgy látszik, ezek másféle töltésmintázatot
    adnak, mint a bútorlábak. Azt tapasztaltam, hogy a 8 sarok közül itt
    csak egyet kell blokkolni (lehetőleg az előlap egyik felső sarkát!),
    így 1 szabad sarok marad, és a hangminőség várakozáson felül javulni
    fog (3. ábra). Ha viszont a túlsó, átellenben fekvő sarkot is
    "blokkoljuk", a hangkép visszafelé, a rossz irányban mozdul el. Itt
    tehát a sarkok össz-száma (8 vagy 6) adja a domináns töltésmintázatot,
    nem pedig az egy-egy oldal mentén fekvő sarkok száma.
    Nehéz rá magyarázatot találni, hogy miután a nagy rézkarikát
    felhelyezem, utána miért lehet tovább manipulálni a hangképet egy
    újabb, kisebb rézhengerrel, amelyet pontosan a tetőlap közepén
    helyezek el. (Még jobban bevált ugyanitt egy esztergált réztüske!)
    Hasonlóképpen 7 sarkú szeretne lenni a PM Systems
    lemezjátszó-asztalka is: megköszöni, ha egy parányi karikával vagy
    hengerrel "megszüntetjük" a nyolcadik sarkát (4. ábra). Ez azonban
    csak az egyik óhaja az asztalkának. A lefelé, illetve felfelé álló 4-4
    tüskéje közül egyet-egyet szintén "blokkolni" kell, PWB tanácsa
    szerint úgy, hogy pénzdarabot csúsztatunk alul a tüske és a padló,
    illetve felül a tüske és a fedőlap közé. Nos, az érméknél ismétcsak
    jobban beválnak a rézkarikák, rézhüvelyek!
    A 6 ágú csillár persze magától értetődően páros dominanciát mutat.
    Megpróbáltam blokkolni az egyik karját, előbb csak vékony rézdróttal
    az üvegbúra alján (a PWB-effektus már ekkor is azonnal fellépett!),
    majd drasztikusabb eszközzel: rézpánttal a búra legtetején (5. ábra).
    Ugyanígy blokkoltam a két falikar közül is az egyiket. Hálás
    varázslat, "hagyja magát" demonstrálni.
    Végül, de nem utolsósorban ismét egy élőlény, amely jól reagál a
    rézkarikára: szeánszaim állandó résztvevője, szobám egyetlen dísze,
    egy jókora diffenbachia (6. ábra). Valószínű ugyan, hogy itt már nem a
    Páros/Páratlan szabály érvényesül, hanem Peter Beltnek az a tétele,
    miszerint a cserepes növény tere káros az egészségünkre. Félreértés ne
    essék: a növény bizonyára igen hasznos sok egyéb szempontból -
    éppencsak a PWB-effektus szempontjából nem az. De ezen is segíteni
    lehet a rézkarikával. (Érdekes, kivételesen a szimpla, vastag rézdrót
    működött jobban; a rézpánt itt kevésbé hatékony.) Szóval, az én
    közérzetem feltétlenül jobb, legalábbis zenehallgatás közben, ha a
    diffenbachián rajta van a rézkarika. Hogy a diffenbachia mit szól
    hozzá, azt tőle kéne megkérdezni. Nem tréfálok. Sokat adnék érte, ha
    megtudhatnám, másképp nőnek-e a palánták, ha rézdrótot csavarnak a
    tövük köré. (Nem valami költséges kísérlet: 100 palánta elegendő,
    ebből 50-et kéne körüldrótozni, a másik 50 a kontrollcsoport. Sajnos,
    nekem semmi kapcsolatom az agrárvilággal.)

    RÉZKARC

    Ha jól számolom, az erősítőnek, a lemezjátszónak, az
    illesztőtranszformátornak és a többi készüléknek 8-8, tehát páros
    számú sarka van. Mégis, ezek a jószágaim nem úgy viselkednek, mintha
    nyolcsarkúak volnának: nemigen reagálnak az egyik sarkukon átvetett
    rézkarikára. Viszont hálásan fogadják az előlap egyik felső sarkára
    tett L-idomot, azaz egy kb. 40 mm hosszú, félbehajlított rézszalagot (
    1. ábra). Elég gyönge effektus. Ha demonstrálni akarjuk, "halmozni"
    kell a hatást: egyszerre 3-4 készülékre kell felrakni a pántocskákat.
    Ezzel a varázslattal, ha jól értem, a készülékek előlapjának
    "parallelogrammáját" blokkoljuk. Ilyen parallelogrammát aztán többet
    is találtam a szobában. Az L-idomokkal elő tudom idézni a
    PWB-effektust egyebeken kívül a lemezjátszó-asztalka pozdorja-lapján
    és a (Linn Index) hangszórólábazatok fém tetőlapján, a falon függő
    kerámia-képeken, az ajtók és ablakok tokján stb. A fotókon jól
    látszik, hogy minden rézpántnak lecsaptam két-két sarkát az egyik
    végén. Nem nyertem vele sokat. A 3-, illetve 4-sarkú L-idomok auditív
    hatása között roppant csekély a különbség; csak akkor tudom érzékelni,
    ha 8-10 darabbal manipulálok egyszerre.

    A RÉZ ÉS AZ EGÉSZ

    Tartozom még a válasszal arra a kérdésre, miszerint az emberi
    állat vajon négy-, avagy ötágú-e. Jelenlegi véleményem szerint
    (amellyel a többség nem fog egyetérteni!) ötágú. A fémkarkötő párosat
    csinál a páratlanból, következésképpen káros. De miért vagyok ennyire
    bizonytalan a véleményemben?
    Arra gyanakszom, ugyanaz a fajta torzítás téveszt meg bennünket,
    amelyet a telefonkészülék aktivitása okoz, és amelyet a telefondugó
    kihúzásával lehet ha nem is megszüntetni, de legalább csökkenteni. Ezt
    a csalóka jelenséget így jellemeztem a 4. kötet Köz- és magánvarázslat
    című kísérletsorozatában:
    "A két hangkép főleg abban tér el, hogy az egyik valóban teres,
    levegős, a másik viszont elszínezi és visszhangossá teszi a szólista
    hangját, mégpedig úgy, hogy ez a visszhang a prezensz-tartományban
    jelentkezik. Sokan ez utóbbit érezték teresnek... Egy-két órai
    zenehallgatás után ezek a félreértések minden bizonnyal tisztázódtak
    volna." Hát nem, nem tisztázódnak olyan könnyen. Nekem például egy fél
    esztendő sem volt elegendő, hogy kitanuljam! Mentségemre szóljon, hogy
    a rézkarkötővel nem valami külső tárgy, hanem a saját személyünk terét
    manipuláljuk, és ez a hatás annyira szokatlan, hogy szinte sokkolja az
    embert. A legtalálóbban egy neves zenész (Pongrácz Péter oboaművész, a
    Zeneakadémia rektorhelyettese) fogalmazta meg: "az emberen valamiféle
    bizsergés vesz erőt". Arra gyanakszom, hogy ez a bizsergés egyfajta
    irritáció.
    A PWB-varázslat, ezt már tudjuk, nem mindig ugyanazt a hatást:
    váltja ki. Feltehetően azért nem, mert káros töltésmintázat nem
    egyféle van, hanem nagyon is sokféle, s ezeket nem teljesen egyformán
    érzékeljük. A változás tendenciáját azonban meg lehet határozni. Ha a
    helyes irányban manőverezünk, a hangkép általában lágyabbá, puhábbá
    válik, elveszíti agresszivitását. Gyakran dinamikát kölcsönöz a
    zenének, de ez a dinamika nem a prezensz-tartományban, hanem a
    sávszéleken érvényesül. Ugyanez vonatkozik a visszhangosságra: nemcsak
    maguk a szólamok visszhangzanak, hanem a felharmomkusaik is! A
    térhatás sem abban jelentkezik, hogy pregnánsabban különválnak a
    szólamok. Inkább azt érezzük, hogy a tér kitágul, s benne minden
    szólam megtalálj a a maga helyét. Gyakran azt is érzem, hogy eltűnik a
    zenéből a komorság, s helyét valami kellemes, nyugodt derű foglalja
    el.
    Hát ez történik, valahányszor a rézkarikákkal megszüntetjük
    valamely objektum páros dominanciáját. Ha viszont mi magunk húzzuk fel
    a csuklónkra a fémkarikát - akkor, érzésem szerint, nem ez történik.
    És a többi rézkarika? Azoknak vajon biztosan előnyös a hatásuk?
    Erről sem vagyok meggyőződve. Legfeljebb annyit mondhatok, hogy
    manipulációim eredménye a többségnek tetszik. Kezdetben nekem is
    feltétel nélkül tetszett, de mióta ezer más ("igazi") PWB-varázslatot
    csináltam, a rézkarikákkal egyre kevésbé vagyok elégedett. Lehet, hogy
    megint egy "tetszetős" torzításfajtának estem áldozatául, amely
    mintegy ellensúlyozza a hifi-berendezésem többi torzítását,
    "sajáthangját". Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy maga a beavatkozás
    indokolt ugyan, de az eszközök, amelyeket használok (a réztárgyak)
    másodlagos torzításokat okoznak. A varázslat eredménye semmiképpen sem
    egyenesen előre vagy hátra mutat. Egy viszont halálbiztos: az általam
    megjelölt helyek stratégiai pontok, amelyeken be lehet avatkozni a
    hangminőségbe jobban mondva a lakás "töltésállapotába".

    I. JEGYZŐKÖNYV:

    HIFISTÁK TAPASZTALATAI A FÉMKARKÖTŐVEL

    1. Dr. Á. L. (Szerep): senki a családból nem hallott semmiféle
    különbséget.
    2. B. J. (Debrecen): Hallani vélek különbséget, de nem merek
    megesküdni rá. Ha a karperecet felveszem, mintha egy fokkal
    hangosabban játszana a zenekar, és egy lépéssel minden zenész közelebb
    lépne hozzám. Ugyanezt éreztem, amikor egyik családtagom húzta fel a
    karperecet. Ő szerinte egy picit nyíltabbá vált a hangzás, mintha a
    függönyt kissé félrehúzták volna.
    3. Cs. M. (Békéscsaba): Van különbség, ha nem is lényeges. A
    karpereces változat nyugodtabban szólt, kevésbé rikoltozott. A zongora
    hangja természetesebbnek hatott. A térhatás is jobbnak tűnt. A próbát
    három különböző napon elvégeztem, és mindhárom esetben ugyanazt az
    eredményt kaptam. Gyanakodtam, hogy csak beképzelem az egészet - a
    háromszori próba azonban cáfolni látszik ezt. A húgom is kipróbálta,
    és hasonlókat hallott, mint én.
    4. F. Gy. (Bp.): A különbség minden alkalommal észlelhető, azonos
    jellegű. A feleségemet is bevontam, ő is hallotta, és kb. ugyanazt,
    mint én, függetlenül attól, hogy ki viselte az "ékszert". Karperec
    (egyikünkön): simább, nem sziszeg, térből szól, kellemes, sokáig
    hallgatható, lejön a hangszóróról, dinamikusabb, testesebb, tisztább
    magasak, feljebb megy, a cintányér tovább szól, rezesebb. Egyszóval
    természetesebb. Nélküle: érdesebb, sziszegőbb, hangszórósabb,
    tranzisztorosabb, "hifibb", vékonyabb, hátrábbról szól, szőrösebb
    magashangok, cintányér csattog, alumíniumos, a teteje hiányzik.
    5. G. L. (Bp.): A színpad kiszélesedik, az énekesek előjönnek egy
    vékony függöny mögül. Az "s"-ek és a "c"-k jobban kivehetők a
    kórusműveken. A hegedűhúrok rezgései kitisztulnak. A mélytartományban
    nem érzek változást. Operafelvételnél a teremhatás (visszhang) cseng,
    szinte betölti az egész szobát - jobbról is, balról is hallom! Ezek a
    különbségek csak hosszabb zenehallgatás után vehetők észre, rá kell
    hangolódni! Könnyűzenénél már sokkal észrevehetőbb a karperec hatása:
    a cinnek és az összes magashangú hangszer, az effektek stb.
    élénkebbek, jobbak, kicsengenek, hifibbek.
    6. G. Z. (Kemecse): Nem jutottam egyöntetű, megmásíthatatlan
    véleményre. Amit hallani VÉLEK: a karperec viselésével szélesebbnek
    érzem a sztereó színpadot, jobban elkülönülnek a hangszerek. De ezt
    csak egyetlen alkalommal éreztem (Händel: Tűzijáték-szvit), akkor is
    csak árnyalatnyinak. Kipróbáltattam a feleségemmel is, az eredmény nem
    értékelhető, illetve, ami mégis van: szerinte az egész színpad
    távolabb kerül, legalább 4-5 méternyit.
    7. G. I. (Bp.): Körülbelül 1 perces A-B tesztben: talán hallottam,
    talán csak akartam hallani a különbséget. Bebeszéltem magamnak, hogy
    picikét nőtt a magas, szóval cinnesebb lett, s talán szélességében
    nőtt a tere.
    8. Dr. G. I. (Békéscsaba): nyolc ember hallgatta meg a karperec
    hatását. A tesztek átlagosan másfél-két órásak voltak. Valamennyien
    érezték a különbséget, már az első félórában is, és mivel itt még
    "vakon" működtek közre, semmi kétség, hogy egyetlen karkötő
    felhelyezése akár több személy számára is észlelhető. A nyolc közül
    kettőnek nem tetszett a hatása. A többiek mind jobbnak tartották a
    "rezes" változatot: nyíltabb, definiáltabb, szebb magasak, tisztább
    mélyek és mélyebbek (a felső basszus kiemelése nélkül), hosszabb
    lecsengések, szólamtisztaság, jobb tér. Magam többhetes kísérletezés
    után a karperecre szavazok, habár nem mindig voltam képes meghallani a
    hatását.
    9. Dr. H. G. (Bp.): A hangkép tisztább lett, a magasak jobban
    csengtek, a mélyek definiáltabbá váltak és erőteljesebben szóltak,
    nőtt a dinamikájuk. Összességében kedvezőbb hangkép. Talán csak fél
    "orto". Tartós zenehallgatásnál mégis felveszem a fémszíjat, mert 1-2
    órás zenehallgatásnál már érzékelhető a különbség.
    10. J. P. P. (Bp.): Nem tudom, mit vártam, de elég váratlanul
    tudatosodott bennem, mi is történt. Valami megváltozott a levegőben. A
    zene plasztikus, szinte érinthető tömbként jelent meg a térben. A
    húrok zengtek, a hangszerek életre keltek. Levéve a karperecet, minden
    egy kicsit összemosódott, minden egy kicsit torz lett. Egy
    hangjátékban az emberi hang karpereccel érthetőbb lett, de már
    természetellenesen puha és plasztikus. A konyhában, egy zsebrádión
    ugyanilyen irányú változást észleltem, Estére azután, ha nem is tűnt
    el a varázs, de alig-alig észlelhetővé vált. (Második levél egy hónap
    múlva): Időközben rájöttem, miért nem tetszik igazán nekem ez a
    karkötősdi. Zenehallgatás közben szeretem elengedni magam. Gondolataim
    elkalandoznak (szétfolynak?), sokszor csak azt veszem észre, vége a
    zenének. A karperec ezt nem engedi meg. Valahogy összefog, kénytelen
    vagyok koncentrálni, s bár az objektív kép javul, mégis csak rajtam
    tesz erőszakot, (így van! A szerk.) szemben a többi hifi-varázslattal.
    11. K. B. (Sopron): Egyértelmű különbség, bár nehezen
    definiálható. Feleségem, ha felteszi, szintén hallja: "így jobban
    szól", de nem lenne hajlandó karpereccel zenét hallgatni. Én magam is
    csak akkor, ha más nem látja. Ha a másik személyen volt a karperec,
    nem hallottuk a hatását.
    12. K. Gy. (Kaposvár): Az eredmény csak ennyi: lehet, hogy
    hallottam valamit...
    13. L. J. (Zirc): Talán csak bebeszélem magamnak. Apróbb eltérések
    a zenében: mintha a hangerőt valaki egy hajszállal feltekerte volna. A
    basszus mintha puhább, lágyabb, nagyobb mélységérzetet keltett volna.
    A zene igen apró, finom részletei mintha jobban előtérbe kerülnének,
    ezáltal mintha javult volna a sztereókép.
    14. S. T. (Makó): Előrebocsátom, hogy 1. Sötétben végeztem a
    szeánszot. Az eredmény az, hogy a Bach Magnificat (Proprius) annyira
    megdöbbentő jelenlétérzetet keltett, hogy szinte hűvös templomillattal
    telt meg a szoba. 2. Maximális szkepticizmussal fogtam a szeánszhoz,
    biztos voltam benne, hogy nem fogok semmi változást hallani. Még aznap
    kísérletet tettem a feleségemmel és másokkal is. Ezek a próbák mind
    negatív eredményt hoztak. Én sem éreztem a hatást, mikor más csuklóján
    volt a karperec.
    15. Sz. J. (Pásztó): Semmi különbséget nem észleltem.
    16. V. G. (Bp.): Semmi eredmény.
    17. V. Gy. (Bp.): Előbb semmi. Aztán jött egy olyan érzés, hogy
    talán nem jól hallok?! Megvan minden abban a zenében, de a
    részletekből - mellékzöngék - eltűnt valami. (Ez az! A szerk.) Ne
    tarts közönségesnek, de fület pucoltam. Komolyan. A jelenséget azonban
    nem tudtam sokszor visszatéríteni, úgyhogy nem biztos, hogy helyesen
    észleltem.

    II. JEGYZŐKÖNYV:

    A RÉZKARIKA HATÁSA ZENÉSZEKRE ZENEKARI JÁTÉK KÖZBEN

    1. Ugyanaz a hatás, mint otthon. (Kostyál Kálmán jegyzete; ő volt
    az egyetlen, ak1 a hatást már ismerte. A szerk.)
    2. Karikával összpontosítottabb a hangzás (ércesebb).
    3. A hangszínt nagyon befolyásolta a karperec! Mintha feltekerték
    volna a hangszínszabályzót. Nem tetszik. (Rolla jegyzete. A szerk.)
    4. Lényeges különbség nincs. Talán egy kicsit szálkásabb
    karikával, mint anélkül.
    5. Csak érzés: mintha valami erősítőt kapcsoltak volna be a
    hangszerbe vagy mintha egy más teremben játszottunk volna,
    megváltozott a hangzás... Valahogy fémesebb, zizegőbb lett.
    6. A karkötő használata kissé mintha "felerősítette", konkrétabbá
    tette volna a zenekar hangzását, avagy a Vigadó nem igazán szerencsés
    hangzását.
    7. Karpereccel sokkal nehezebb játszani. A hangszer szárazabban
    szól.
    8. Kicsit olyan, mintha sztereóban hallanám, amit játszunk, és
    középről.
    9. A karperec felvétele után úgy éreztem, hogy hangszínváltozás
    történt. Karperec nélkül jobban tetszett a hang.
    10. A rézkarikával kicsit jobban zeng (rezonál) a hangszer.
    11. A karpereccel való játék nehezebb, a hangzás fémesebb, de
    lehet, hogy ennek pszichikus oka van.
    12. Mintha egy kicsit jobb hangszerem (nagybőgő. A szerk.) lenne,
    és a terem puhább és zengőbb lenne.

    Darvas László

    1. Réz volna karika, ha kivágnák és körbehajlítanák
    2. Négy meg négy, az sokféleképpen négy

    3. Nekem nyolc! (De a hangdoboznak csak 7!)

    4. Rézkarika a tüskén és az asztalka csücskén

    5. Lámpacsoda

    6. Egy muzikális növény

    7. L-idom erősítőn, CD-játszón, kerámia képen

  • Akos1994

    aktív tag

    Ne haragudjatok,hogy csak így belekotyogok (mint kezdő és abszolút senki) ,de szerintem nagyon sok mindent megoldana egy hosszú,de lényegre törő téma összefoglaló a topik elején.
    Nagyon sokszor visszatérnek a klasszikus kérdések,hogy mit vegyek x ezer forintért,és ha lenne egy összefoglaló akkor nem kéne Andorrának minden egyes áldott alkalommal elmondania (egyre ingerültebben),hogy nem ismeri az illetőt,hogy milyen zenei stílust hallgat,nem ismeri az ízlését ezért,neki kéne hallgatódznia..
    Az átlag ember azt se tudja kezdőként,hogy szólhatnak különbözőképpen különböző komponensek. Más a szemlélet,mert a processzor topikban megmondják neki,hogy ez és ez a legjobb ár-érték arányú és ez a leggyorsabb/legjobb. Az emberek nem tudják,hogy itt vannak ennél nagyobb differenciák is és egyéb tényezők.
    Illetve le kéne írni,hogy mégis mit nevezünk hifis,minőségi zenehallgatás alatt (még ha nem is egyezik ebben mindenki véleménye) és akkor azok a kérdések is elkerülhetőek lennének,hogy "milyen Logitech 2.1-es izét vegyek 10 ezerért"... Sokan el tudnék dönteni,hogy ide tartozik-e a kérdésük vagy sem.
    Az emberek sokszor nincsenek is tisztában,hogy hol kezdődik a hifi és hol véget vagy egyáltalán mit jelent..
    Lenne aki ugyanúgy sz.rna bele elolvasni és bebökné az egy mondatos kérdését,de úgy gondolom,hogy sokat javíthatna a helyzeten.
    És persze nem csak az imént felsoroltakra lenne szükség,hanem még rengeteg dolgot kéne leírni,de most nem akarok még 5 oldalnyit szöveget leírni....

  • KisTücsök

    addikt

    válasz blattida #50522 üzenetére

    Köszönöm!

    Röviden összegezve: Mást kipróbálni, egyuttal feljebb lépni. Végleges rendszer? Nem.

    Akkor ha PC-ről szeretnék lejátszani -márpedig arról szeretnék, egy usb-spdif konverter kell. Ezekről tényleg semmit nem tudok. Valami M2Tech-es szokott 30 körül menni. Nem tudom, erre lehet-e építeni, vagy még feljebb. Bár a következő az már kb a HA Tabla, nem? 100 körül... Viszont akkor másik dac kéne. És erőlködőre meg hangfalra már nem is marad annyi pénz.

    Lehet úgy járnék a legjobban, ha a mostani rendszerből csak a hangfalakat cserélném le. Az erősítő maradna. Meg mondjuk akkor a forrást rendbe rakni még.

    Akos1994: Lesz téma összefoglaló. Majd.

    ...én legalábbis hiszek benne...

    [ Szerkesztve ]

  • liszi70

    nagyúr

    válasz #71562240 #50523 üzenetére

    "Kedvcsináló idézet"

    Na, ez tényleg az! :D A múltkor is akkor pattantam fel, és húztam el a számítógép mellől, amikor azt olvastam, hogy megváltoztatja a hangképet, ha a zeneszoba bútorainak egy-egy lába alá névjegyet csúsztatunk.
    Ha ez a "hifi", akkor köszönöm...........

  • liszi70

    nagyúr

    válasz MasterMark #50527 üzenetére

    Csak azért nem, mert komolyan mondom, a "zeneszoba", tehát a nappali egyik bútorának sincs lába! :DDD

    A mondat így teljesebb: "A múltkor is akkor pattantam fel, és húztam el a számítógép mellől egy nyugtató sört inni, amikor azt olvastam........" :D

    [ Szerkesztve ]

  • Ribi

    nagyúr

    válasz KisTücsök #50525 üzenetére

    Nem biztos, hogy kell usb spdif átalakító, ellenben drága is lehet. Szerintem azt hagyd a végére.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz Akos1994 #50524 üzenetére

    Már bő egy éve készen van a témaösszefoglaló (több változatban is), azóta a helyzet érlelése, a hús puhítása folyik. :B Kammerer legutóbbi ígérete, hogy a negyedik dimenziós sorozat végeztével végre közzéadatik a szöveg (valamelyik változata). Kérdés, hogy hihetünk-e Kammerernek...

    (#50528) liszi70 "...nincs lába." Hát, ez nagyon gyenge kibúvó. Körberöhögtem. :DD
    Egyébként, igen, ez a hifi... Vagy legyen ez az audiofília...

    [ Szerkesztve ]

  • liszi70

    nagyúr

    válasz #71562240 #50531 üzenetére

    "Hát, ez nagyon gyenge kibúvó. Körberöhögtem. :DD"

    Nem hiszed??? Esküszöm így van! Körbe lábazatok vannak a bútorokon, meg földig érő ágykeret, stb. Nem tudom megvalósítani azt a (hangkép szempontjából nyilván roppant fontos) kitételt, hogy az "egyik lába alá" dugjam azt a névjegyet. :D

    "Egyébként, igen, ez a hifi..."

    Nem hiszem el. Szerintem ez a hifi elvont, misztikus, transzcendentális, placebó-irányvonala, egyfajta oldalága lehet a HIFI valódi értelmének. Hogy ez IS része, azt elhiszem, de hogy ez AZ, abban én kételkedek, persze ez senkit sem érdekel, még engem se'! :D

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz liszi70 #50532 üzenetére

    Mondom, nagyon gyenge kibúvó!
    Kerek? Nem kerek. Van sarka? Van sarka. Van hová tenni a névjegyet (rézkarikát, macskalábat, sárkányfüvet, lóherét, denevérszőrt, gyíkfarkat...)? Van hova tenni. Indulj, csináld, egy-kettő!

  • liszi70

    nagyúr

    válasz #71562240 #50533 üzenetére

    :DD

    Akkor folytatom. A zenehallgatás helyén, a nappaliban lévő, földig érő keretű franciaágy 4 sarka, a hajópadló egyenetlenségei miatt levegőben lóg, tehát nem érintkezik a földdel, ergó, nem tudom oda beszorítani a névjegyet! Na most, ha esetleg a névjegy és az ágykeret alja közé, a névjegy beszorítása céljából, szalagfűrésszel megfelelő formájúra alakított ékeket teszek, akkor az szerinted nem befolyásolja negatívan a névjegynek a hangképre gyakorolt pozitív hatását? :DDD

    [ Szerkesztve ]

  • Slash20

    tag

    Sziasztok!

    Lenne egy kérdésem, hátha lenne valakinek tippje.
    Van egy Panasonic sa ak48-as asztali hifim, elég sokat használom mert laptopra van kötve, és nagy ritkán mikor kapcsolnám be, bekapcsolás után F61 hibakódot kiír és egyből kikapcsol. (Úgy olvastam ez vmi végfok hibakód lehet). Viszont, amikor ilyen eset van, oldalára fektetem a hifit és úgy bekapcsol. Utána persze visszaállítva már nem csak fektetve működik.
    Hangfal kábeleket átnéztem, bekötést is, semmi hiba. Belenéztem a hifi belsejébe, ott sincs semmi különös az erősítő résznél, hűtése is jó.
    Szerintetek mi lehet ilyenkor?

    Köszi:)

  • Dorian

    félisten

    válasz Slash20 #50535 üzenetére

    Nézz utána mit jelent az a hibakód.

    Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!

  • Dorian

    félisten

    válasz KisTücsök #50516 üzenetére

    Ha USB/SPDIF konvertert használsz, akkor miért kéne a DAC-ot cserélned?
    Konverter-ügyben Hiface helyett inkább 30 körül használt Kingrex vagy a Musiland alapú Hivox, következő lépcső ettől feljebb a Human Tabla (Pico)

    Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!

  • #71562240

    törölt tag

    válasz liszi70 #50534 üzenetére

    A faék nagyon jó, csak ahhoz nem a te névjegyedet kell társítani, hanem a középső fiadét. Ha nincs középső fiad, akkor pech - vagy készíts egyet.

    [ Szerkesztve ]

  • liszi70

    nagyúr

    válasz #71562240 #50539 üzenetére

    Jelen pillanatban 2 fiam van, ez nagyban megnehezíti, hogy eldöntsem, melyik a középső. Ha kicsit lazábban fogjuk fel a HIFI-szabályokat, és a fiaim közé vehetem a két lányomat is, még akkor is bajban vagyok a középső kérdésének eldöntésében. Sajnos úgy néz ki, várnom kell a megfelelő hangzásra addig, amíg nemzek egy harmadik fiút, ez van!

  • Dorian

    félisten

    válasz liszi70 #50540 üzenetére

    2 lány megfeleltethető egy középső fiúnak :))

    Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!

  • liszi70

    nagyúr

    válasz Dorian #50541 üzenetére

    De a két lánynak hogy csinálok egy névjegyet? Vagy úgy is megfelel a hangkép-javítás kritériumának, hogy az egyik bútor alá az egyik, másik bútor alá a másik, fiú helyettesítő lányom névjegyét csúsztatom be?

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz liszi70 #50542 üzenetére

    Nem. Mivel a két lány ad ki egy fiút, névjegyük is csak egy lehet. Összegezni kell a neveket.
    De úgy látom, te eltévesztetted a számolást: "Négy kerék, három gyerek..." Lehet, hogy Velorex-szel jártok?!

    [ Szerkesztve ]

  • liszi70

    nagyúr

    válasz #71562240 #50543 üzenetére

    "Nem. Mivel a két lány ad ki egy fiút, névjegyük is csak egy lehet."

    Hát ez az......... Mindig tudtam, hogy az egyre jobb hifi hangzás elérése nehéz kenyér, de hogy ennyire viszontagságos, az csak mostanában kezd bennem fájdalmasan keserű tapasztalattá kristályosodni.

    "Velorex-szel jártok?!"

    Már nem. A velorex ponyvatetejének kipárolgását átveszi az ember haja, és ez durva színpadkép összeesést eredményez, még nagyobbat, mint amikor nincs a zeneszoba bútorainak egy-egy lába alatt névjegy. Bár kapható a jobb hifi-boltokban velorexponyva-kipárolgásmentesítő audio-spray, de az meg nagyon büdös. Ezt bevállalnám a jobb hangzás érdekében, de a feleségem viszont csalánkiütést kap tőle, ami a magasak tisztaságát befolyásolja és kiemelést csinál az alsó-közép hangoknál, úgyhogy nem lennék előbbre vele. Fájó szívvel bár, de eladtam a velorexet. Mondjuk az adásvételi aláírása óta a magasaim kicsit mosottabbak, de nem vészes, jó kompromisszumnak tűnik.

    [ Szerkesztve ]

  • gorbep

    senior tag

    válasz KisTücsök #50516 üzenetére

    Ha van kedved...bár nem tudom milyen messze vagy, szívesen látlak, egy hallgatózásra, ha elhozod a Lupus-t, nálam összehasonlíthatod egy XDA-2-vel és egy UMC-1-el..........hogy van e különbség, ha van mekkora..... és hogy érdemes ezen a ársávon keresgélned, vagy jobban fog fájni...... :U

    - Micimackó! Hogyan betűzik azt, hogy szeretet? - Sehogy Malacka, azt érzik .......

  • #71562240

    törölt tag

    válasz liszi70 #50544 üzenetére

    Liszi a piszi, aki elliszi... :Y :B

    (#50545) gorbep És így engedték be végül a kisgidák a házba a tücsökbőrbe bújt farkast...

    [ Szerkesztve ]

  • #07400704

    törölt tag

    Akkor egy kicsit szájbarágósabban, hogy mire gondoltam, nem bonyolult.
    Szóval ha valaki ide téved vagy ha már itt ragadt, és kérdez valamit, az kevés kivétellel nem azt várja el, hogy konkrétan megmondják, hogy ezt és ezt vedd meg, vagy ezt csináld mert az lesz a jó, hanem véleményre kíváncsi, ezért is teszik/tesszük fel úgy a kérdést, hogy "szerintetek", na már most, optimális esetben sokan elmondják a szerintük véleményt, és a sok szerintem vélemény alapján eldönti a kérdező, hogy végül milyen irányba induljon, és senki lelkiismerete nem sérül, hogy adott esetben nem jó tanácsot adott, hiszen a saját véleményét ecsetelte a bűvös SZERINTEM vagy SZUBJEKTÍV jelzővel, mindegy hogy nevezzük.
    Így aztán a kérdezőnek sincs oka sem és joga sem háborogni, ha esetleg nem azt választotta ami neki tetszik majd, hiszen nem konkrétan mondtátok meg, hogy ezt vedd meg, hanem a saját véleményeteknek adtatok hangot.
    Aki akarja érti, aki nem az inkább ne írjon semmit.

    És akkor ide kapcsolódik az említett rossz/elhamarkodott döntésem, amiről korábban említést tettem és amire blattida is utalt, de nem azért mert annyira szeretném elmondani, csak mert tanulságos, lévén, hogy szorosan kapcsolódik a jelenlegi " -szerintetek-mit vegyek-melyik a jobb-stb.- " kérdéskörhöz-
    A következő történt:
    Néhányan biztosan emlékeznek, hogy erősítő cserében törtem a fejem, ezzel kapcsolatban többször többeket megkérdeztem, itt a közösben is és privátban is, 100ezer körüli összeget szántam rá, használtra vagy újra, mindegy, kaptam is számtalan jó tanácsot és iránymutatást, konkrét ajánlatot is emberektől, mint utóbb kiderült hiba volt nem hallgatnom az intő szóra, és egy új erősítő mellett döntöttem az Advance Acoustic X-i60 képében, amit meg is rendeltem, meg is jött, gyorsan be is kötöttem, és jött a hideg zuhany, ugyanis számomra egy picikét sem tetszett a hangja, a meglévő Akai erősítőm köröket vert rá minden tekintetben! mint utóbb kiderült a 2 erősítő nem egy ligában játszik, még akkor sem, ha az Akai már egy régi technika, a Advance úgy szólt, mintha egy bádog dobozból akart volna valaki kijönni, semmi szín, semmi színpad érzet, semmi élet benne, még aznap visszacsomagoltam és hívtam az üzletet, néhány mail váltás után megegyeztünk, hogy visszaveszik, ekkor még nem tudtam, hogy ez tulajdonképpen kötelességük, mert nem ismertem a 8 napon belüli jogszabályt, ami az internetes vásárlásokra vonatkozik, erre kammerer és nebulo is felhívta a figyelmem, ezúton is köszönöm nekik! így visszakaptam a teljes vételárat(117ezer ft.) szóval lett egy kis tortúra, és a fejem a falba vertem, hogy nem hallgattam az intő szavakra, mindennek fényében, természetesen egyetértek andorra minden olyan javaslatával és persze másokéval is, akik a személyes meghallgatás mellett szállnak síkra, nem is azzal van a gond, hogy ezt bárki ne fogadná el, hiszen ez evidens, hanem azzal amit fentebb már kiveséztünk, mindenki elhiheti, hogy legszívesebben száz és száz rendszert meghallgatnék ha tehetném, de sajnos nem tehetem meg, ahogy sokan mások sem, de ezt most hagyjuk :)
    A lényeg az, hogy nem cserélek erősítőt, viszont minden lehetségest kihozok a meglévőből, minden tekintetben.
    Azért arra kíváncsi lennék, hogy mások hogy vélekednek az Advance hangjáról, ebben az üzletben vettem, ha valaki arra jár.

    [ Szerkesztve ]

  • blattida

    nagyúr

    válasz #07400704 #50547 üzenetére

    Mennyit hallgattad az aa erősítőt?
    Nem védeni akarom a gall cuccot, de Te nagyon rá vagy állva fülileg és agyilag az akai hangjára és ha amúgy sem nagyon hallgatsz más rendszereket, akkor a más hangot élből el fogod utasítani, amennyiben az a más hang nem egyértelműen és mindent lehengerlően jobb a megszokottnál.

    Gauranga! हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे || हरे रामा हरे रामा रामा रामा हरे हरे||

  • KisTücsök

    addikt

    válasz Dorian #50538 üzenetére

    Ezt a Tablara értettem. Azon BNC out van, a Lupusomon olyan nincs. Vagy itt is lehet átalakítózni?

    (#50545) gorbep: Köszönöm a felajánlást, de elég messze vagyok tőled. A fővárosban is ritkán járunk, attól nyugatabbra meg kb soha. :R

  • Ribi

    nagyúr

    válasz KisTücsök #50549 üzenetére

    Csak a csatlakozó más, gondolom egyszerű emberek miatt használnak RCA-t BNC helyett. Lehet voltak akik beletépték a káblet BNCbe :DDD
    Ja igen, meg hát olcsóbb. :U

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák