Új hozzászólás Aktív témák
-
gregorik
senior tag
(eszembejutott, h még le kell tennem egy állami nyelvvizsgát jövő héten, csak azután adják át a diplomát.)
-
gregorik
senior tag
ma megvolt az államvizsgám, megvan a diplomám, topik meg zárható =))
-
gregorik
senior tag
elfogadták a 61 oldalas kicsikét :)
jöhet a 300 oldalas PhD =) -
gregorik
senior tag
-
gregorik
senior tag
*
-
gregorik
senior tag
.
-
gregorik
senior tag
^
-
Batman
őstag
Nyugalomra intek mindenkit mert , ha nem vala nyugton Batman jön vala és rendet tesz vala.
Nem értek az irodalomhoz. -
finest
addikt
Aha, már értem!
Majd gondolkodom ezen a megkeseredett ember dolgon holnap a tantestületi alatt. Esetleg megnézem mit gondol erről Szerb Antal, toom, h snasz angol irodalmat tőle nézni, de ált. nagyon gondolatébresztőek a megjegyzései, hátha neki is volt erről valmi okossága (és hirtelen megvilágosodom).
Mára ennyit, fáradt vagyok.
(finest, balra el)
[Szerkesztve] -
gregorik
senior tag
valószínű, h az lesz a konklúzió, h megkeseredett ember volt, aki nem találta meg Istent, hiába kereste mindenfelé. a Hamlet--Coriolanus között tragikusan látta a világot, utána kicsit kevésbé (Vihar--Téli rege), de nem jutott el a vallásosságig.
nem tudom még bevágni, nincs letisztázva. misztika felé haladáson azt értem, h 1600-tól kezdve egészen megváltozott a drámáinak alaphangja, sötétebb és mélyebb lett, s 1600-1611 között egyre inkább 'Istenkereső' színben tűnik fel.
[Szerkesztve] -
finest
addikt
Ha feltételezzük, h egy emberről van szó...
Tetszik a gondolat. Bár nem egészen vágom, h mit értesz a kersztény misztika felé haladáson 1600 körül. (A clear concept nekem is kellene.)
Jó sok munkaórát beleölhettél. Szal mi a konklúzió? Azért már csak van elképzelésed.
Elég, ha bevágod ide azt is.
[Szerkesztve] -
finest
addikt
PPKE BTK. Eltén a tolmácsképzőt végeztem.
Szal, a záróvizsgáról nem took sokat, sry. De biztosan pite. 5 éve nyomod, most mit kell stresszelni!?
Ami a dolgozatot illeti, szépen leírni az elején, h mit akarsz leírni. Végigvezetni. Végén lépésenként összefoglalni, h miről is akartál írni. - Szépen hivatkozni, intelligens bibliográfiát beilleszteni.
A vizsga nálunk didaktikából volt a leghúzósabb. A diplomavédés nem volt olyan nagy szám. Ha jó a dolgozatot úgy is mindenki csak bólogat. Pl.nálam mindenki rettentően boldog volt. Az opponensem feltette egy kérdést a témámmal kapcsolatban. Én válaszoltam, az idősebb proffok kiegészítették némi reflexióval és ennyi.
Viccen kívül, a kilétét feszegetted az írónak? Azért baromi érdekes lehet a téma (walk of life of the Bard ... with the help of of third party documents, writs and deeds)!
[Szerkesztve]
[Szerkesztve]
[Szerkesztve] -
finest
addikt
Nekem tetszik és angol szakon végeztem.
Felcsigáztál a bevezetővel. Mire jutsz, az 1600 után készült művek kapcsán? Ő írta őket egyátalán? Ki volt Shakespeare?
Mondanám, h elolvasom, de úgy sincs már rá időm, suli előtt kellett volna előhoznia totyikot. De a stílus, szókincs nagyon tetszik!
Remélem az opponens csak anyit mond, idézve a mestert: ''Well roared lion''.
[Szerkesztve] -
_az
senior tag
up
RE5PECT
hát erre kellett az a sok könyv...
najó, ne bízd el magad: elolvastam, ez így rossz, írd újra -
Lord Zero
addikt
Shakespeare's approach to Christian mysticism after 1600
A.G.
sékszpír betért a keresztény misztikumhoz címzett kocsmába, délután 4 óra (1600) után
Azta Gurva
/a törénet további fonalvezetését kár részletekbe menően boncasztalra fektetnünk, a górcső, mi alá az enigma eme szeletkéjét vontuk, meglepően éles és világos képet nyújt így is mindarról, mi hősünk körül materializálódni látszik
tán említésre méltó még, h sékszpír anyagiasult létformája négy után egy perccel, 1601-kor hamlettel találkozott, és mindketten bard nevű koktélt ittak, de egyikőjük megőrült
nem teljesen világos, h végül ki volt a gyilkos, de temetés biztosan lesz/
szerk> nekem tetszik, folytasd csak
[Szerkesztve] -
Tithian
őstag
Szépen megírt bevezető, kár, hogy Shakespeare-ről szinte semmit sem tudok, így csak a formai megvalósítást tudom dícsérni.
Most már csak egy olyan fórumozónak kellene idetévednie, aki elolvassa és ért is a témához -
gregorik
senior tag
a többi néma csend..
-
divot
veterán
Fasza kis totyik...
-
gregorik
senior tag
Shakespeare's approach to Christian mysticism after 1600
A.G.
I. Introduction
“There’s a divinity that shapes our ends,
rough-hew them how we well.”
Hamlet Act V, Scene 2
While secular literature history and criticism generally agrees that Shakespeare's contribution reigns supreme in literature, Christian opinions are traditionally less than enthusiastic. In fact, while recognizing the Bard's touch of genius as a poet and dramatist on one hand, these opinions reproach his apparent faithlessness on the other, along with his distinct preoccupation with superstition, witchcraft and gore-filled denouements, labeling it as a source of bad influence on readers. This paper assumes a position in the 'line of fire' of an age-old dispute that is too easily dismissed in academic circles as 'irrelevant' because it originates in theology and not dialectics. While this claim of origin holds true, we believe it only makes the subject all the more relevant. Examining the playwright's “apparent faithlessness” under a magnifying glass, we attempt to find out if the 'Swan of Avon' is to be seen ultimately either as a tormented atheist (or agnostic), or a Christian with a hard-earned faith. This is a question of black or white, if there was ever one.
As we will see, intuitive and quasi-factual 'evidence' abounds to support both views. In fact, posing a more radical pair of new questions may help us out of the resulting deadlock. The paper's proposition is based on a relatively good knowledge of Shakespeare's works and walk of life that eventually yielded these two central questions: did Shakespeare himself embrace Christianity during or following his famous 'tragic turn', furthermore, if he did embrace it, did he progress towards a more radical, 'mystic' form of Christian mentality in his final years?
The following chapters are an attempt to find the answers to these oddly viable questions on objective grounds. Viable but obscure: orthodox Christians tend to dismiss Shakespeare as a whole as an overtly decadent, hopelessly secular 'existentialist', while 'orthodox' academic scholars – secular by definition – dismiss any theory stemming from an extra-academic milieu, including any trains of thought concerning the relationship between Shakespeare and Christian faith. Our questions therefore remain in obscurity for both parties.
This essay is thus concerned with what appears to be one of the least researched area in the Bard's life: his personal religiosity. As a consequence, it turns out to be somewhat less reference-based and more intuitive, more notional than most literary theses, be they about Shakespeare or not. While the author made a point to carefully research the topic in numerous books and papers, the driving idea of this thesis still appears to be somewhat original: no amount of secondary literary works proved to be genuinely helpful in answering the two central questions.
Intuitive, if not factual, “evidence” based primarily on his post-1600 works suggests that the answers may be 'yes' and 'yes' – but again, no substantial scholarly support can be found in this matter perhaps because it is a strictly borderline subject holding no deep interest for 'men of letters' on one hand, and theologians on the other. This subject is not to be confounded with a more popular ongoing discussion whether or not the Bard was a pro-Catholic activist (see Chapter II/2). We are strictly concerned with his intrinsic, intimate, 'mystical' religious life, if any.
Granted, there are essays here and there on our subject (notably Huxley's final text written on his deathbed, titled 'Shakespeare and Religion') that brush the subject; these will be abundantly cited but will not constitute the core of this text. Regarding these sources: some critics may object the fact that the majority of the referenced books are not recent publications but written in the 1950's and 60's. The reason is that international Shakespeare research failed to boast essential new results on the field of biography in the past few decades: the 'lost years' remain lost, the 'dark lady' mysterious, and 'my second best bed' is still the only known reference of any sort to the odd marriage after the relocation to London. Thus in practice the author found pre-1970's secondary literature often clearer and sharper while eliciting the same results, hence the preference.
Admittedly, some of the following is marked by a degree of speculation but it never leaves the factual groundwork – meaning the actual literary works and documents – for an extended period to pursue truly irrealistic claims. The only claim it pursues seems realistic enough: the abrupt shift in tone, depth and orientation of the Bard's plays starting with Hamlet (1601) suggests a parallel shift in his own mentality, while the gradual elevation in the array of post-1601 plays towards an ethereal quality likewise suggests a personal spiritual ascension. In critical literature the shift is traditionally labelled as the tragic turn, the elevation is interpreted as a natural maturing process arriving to the wisdom of The Tempest.
This paper sidesweeps the traditional labels for a brief moment and assumes – based on the author's thorough reading of the plays – that the shift, as witnessed in the array of middle plays, was due to a more or less genuine Christian conversion, and the elevation, as apparent in late plays, was the rational continuation of this experience, an approach towards a purely religious state of mind.
The three parts of the essay follow a simplistic pattern: first it is reasonable to pinpoint and define the phenomenon of Christian mysticism itself so that by the subsequent chapters readers have a clear conception. Besides, it may prove important that referral to the first part is made possible. The second part makes use of the first by applying its stance and notion on the complete walk of life of the Bard – most of this is only attainable with the help of of third party documents, writs and deeds. This critical approach is necessary if the central questions of the essay are to be answered. The third and most voluminous part systematically surveys Shakespeare's ouevre from our established point of view, with an emphasis on the works produced after 1600, when – as all students of the playwright agree – his overall style and themes turned a great deal darker.
[Szerkesztve] -
gregorik
senior tag
...már ha jól tudsz angolul és még Shakespeare-hez is értesz ;).
azért lenne jó egy hozzáértő vélemény, mert a témafelelős tanárom külföldön van egész a beadási határidő lejártáig, ami már közel van.
felrakom ide a szakdoga bevezetőjét, hátha valaki hozzá akar szólni (kicsi az esély..)
Új hozzászólás Aktív témák
- Gigabyte B760M Gaming DDR4 / 30 hónap Alza.hu garancia / Beszámítás OK!
- AKCIÓ!!! GAMER PC: RYZEN 5 4500-5600X +RX 6600/6700XT/6800/9060XT/9070/XT +16-64GB DDR4! GAR/SZÁMLA!
- MSI Z390-A PRO / Beszámítás OK!
- Gigabyte B550I Aorus PRO AX ITX / Beszámítás OK!
- Corsair Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200MHz DDR4 kit / Beszámítás OK!
- 24 GB-os RTX 4090 - HP OEM - garanciával
- Telefon felvásárlás!! iPhone 14/iPhone 14 Plus/iPhone 14 Pro/iPhone 14 Pro Max
- PS Plus előfizetések
- Samsung Galaxy A55 5G / 8RAM 256GB / Gyárifüggetlen / 12 Hó Garanciával
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 128GB Blue -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3045, 96% Akkumulátor
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest