Új hozzászólás Aktív témák
-
Alaaf Pi
senior tag
Úgymint a 18-as és 16-os villamos Köln és Bonn között? Amelyek egyike konkrétan a vasúttal párhuzamosan fut? De hülyék ezek az éhenfagyott németek! De a nagyvasúti S-Bahn megoldásuk is az eredeti környezetében, Köln környékén, kibővítve egész NRW-ben is milyen hülyeség, mennyivel jobb lenne busszal kiváltani!
-
RandomName
senior tag
Így van.
A tömeg/helyközi/távolsági közlekedés sehol/sosem tudott működni sehol nyereségesen. Ez majdnem ugyanolyan, mint a közvilágítás, csak ezért a használók optimális esetben fizetnek is. Viszont az államnak biztosítania kell ezeket a lehetőségeket. Itt kb arról beszélhetünk, hogy ha nem 160 MRd Ft veszteséget termelsz, csak 104MRd Ft-ot, akkor te nyereséget termeltél, mert nem kellett beléd pénzt locsolni. -
Most tökmindegy, írhattam volna bármi mást, amire nem jut pénz. Ebből ismét csak azt akartam kihozni, hogy van itt egy ötlet, ami megoldja egy kisebb népesség problémáját mocsokdrágán, miközben ezzel a pénzzel sokkal nagyobb hozzáadott értékű dolgokat is meg lehetne oldani.
#100E.Kaufmann
Oké, tehát azt mondod, hogy rohadjon tovább az összes kórház, amit milliók használnak, cserébe pár tízezer ember kényelméért.Mert a valóságban, a dolgok elemi szintjén ilyen kérdéseket kell eldönteni pl. a költségvetések összeállításánál.
-
-
-
válasz
E.Kaufmann #97 üzenetére
Ebből a kettőből választhatsz. Melyik legyen? És tegyük fel, hogy tényleg meg is valósul, amelyiket választod.
-
-
válasz
E.Kaufmann #94 üzenetére
Oké, akkor máshogy fordítom. Ez a buli kerülne mondjuk 1500 milliárd forintba, és megkönnyítené talán 30-40 ezer ember életét. Ebből fel lehetne mondjuk újítani az összes kórházat az országban, és felszerelni vatta új gépekkel. Melyiket választanád?
Mert ez a közpénz dolog ilyen. A torta nagysága fix, azt lehet osztogatni. És most tekintsünk el a lopástól, ebből a szempontból az indifferens.
#95E.Kaufmann
Lehetne, persze. Csak ugye itt elég sok villamos jár. Aztán fél percenként váltasz? Az meg másnak nem tetszene, mert akasztja a zöldhullámot. -
-
-
ROBOTER
addikt
Rengeteg olyan hagyomány, adottság van az infrastruktúránkban, amit nem lehet a lakosság egy jelentős hányadának érdeksérelme nélkül megváltoztatni. Ez egy ilyen műfaj. Meglepő dolgok állnak egymással szemben, pl. zajvédelmi okokból elkerülni egy sűrűn lakott települést vagy természetvédelmi területet, majd emiatt 10%-kal több energiát elpuffogtatni, annyival több gumit elkoptatni, füstöt/fémport a levegőbe ereszteni stb.
Visszautalva az általam indított témára (amiből szerintem egészséges vita lett) egy Budapest-Budakeszi (Zsámbéki medence) kötött pálya kialakítása kb. armageddont okozna a budai területen, ha elkezdenék kisajátítani a területeket + évekig megbénulna a közlekedés. Ettől még végig lehet vinni.
-
válasz
E.Kaufmann #91 üzenetére
A megállók amúgy jellemzően útkereszteződésekben vannak, ott meg úgyis megáll a vili a lámpák miatt. Szóval ez ilyen, ebben ennyi van, nem lehet gyorsítani.
#90Tasunkó
Van expressz talán Vörösvár-Nyugati között, ott a kocsik is sűrűbben járnak, mert ki lett építve a 2-vágány. De szerintem kapacitás szűkössége miatt nem nagyon lehetne sűríteni a teljes vonalon.Lényeg a lényeg: a valóság nagyon gyakran rárúgja az ajtót az elképzelésekre. Egy tökéletes világban nyilván kötött pálya menne a szomszéd utcába, ahonnan csak haza kell sétálnod. Persze mindenképp a szomszédba, ne eléd, merthát az zajos.
Mert ugye mindig csak a szomszédnál legyen zaj, szmog, szemét, nálam ne. De a gyors, olcsó, fasza, tiszta tömegközlekedés legyen közel.
-
Lecsökkentenék 30-ra, átlagosan fél kilóméterenként lenne egy, ha a legszerencsételnebbül esik, akkor is legfeljebb 250 métert kellene gyalogolni a közeli megállóhoz (vidéken hidd el többet kell a távolságihoz, ha munkába megy az ember). Fonódó, a tv állandóan nyomatja, de nem értem, most kalács vagy villamos?
Népharag. Na ezért (is) kapott 2/3-adot elsőre kormányunk és pártunk, mert vártunk volna ilyen nem mindenkinek tetsző, de hosszútávon hasznos változásokat, de az idő mást mutat... -
Tasunkó
őstag
Igen, akkor rosszul írták a cikkben. Régen, 10+ éve akartam utazni vele, azóta a fejemben van de akkor 2 órára jött ki, azóta nem jött számításba, és most csak átfutottam hogy áll, de félrevezető lehetett a cikk. Egyébként mondhatnám erre, hogy lehetne más ritmusban indítani expressz szerelvényeket, de oké mert lehet nem lenne rá igény, illetve ha 25 perc lenne a menetidő egy expresszel, lehet az igény is megnövekedne, de ez meg komplex, tehát rendben van, így hogy nekem nem kell nembánom.
-
válasz
E.Kaufmann #87 üzenetére
Ez ugye a fonódó villamos, szóval átszeli a várost. Az, hogy kell-e 50 megálló akkor releváns, ha te pont olyan helyen laksz, ahol nincs. Szóval egy ilyen kérdésre nehéz válaszolni.
Ugyanez a vonat esetében. Ez egy elővárosi vonat, így is kb. településenként 1 megálló van. Klotild/szabadságliget kivétel. De ezek azért nagy települések. Érdemi javulást amúgy nem jelentene, ha kivennék őket, cserébe kényelmetlenség.
-
ROBOTER
addikt
Mi köze van a modernséghez annak, hogy egy vasútvonalban nincs egy 100m-es egyenes szakasz, mert dombok között megy, sokszor a lakóházaktól méterekre?
Ha korrigálnák a pálya nyomvonalát, abból világfelháborodás lenne. Ha nem állna meg ennyi helyen, abból is.
Amúgy a 65 mióta egyenlő 86-tal? Ez valami újfajta matek?
-
-
Nem tudom, hogy mit néztél, de 64 perc a menetidő. És igen, ez ilyen, ha sűrűn vannak a megállók, az bizony ezzel jár. Még fel se gyorsul a vonat bizonyos helyeken, már áll is meg. Nézd meg, hogy 2 megálló között jellemzően csak pár percet közlekedik: [link]
De mondok ennél rosszabbat: a 17-es villamos kb. 15 kilométert tesz meg 50 perc alatt. Akkor most ez a villamos szar? Nem, mert közben megáll 50 helyen.
Erre a paradoxonra akartam célozni korábban:
- Ha sűrűn rakod a megállót, akkor törvényszerű, hogy hosszú lesz a menetidő. Még ha maglevet raksz alá, akkor is.
- Ha ritkán rakod a megállót, akkor rövidebb a menetidő, de nem attraktív az utazóközönségnek, mert utána sokáig tart megtennie a hazáig tartó utat. -
Tasunkó
őstag
A vasúti síneket felszedni, és aszfaltot ráterítve 2 egyirányú bicikliutat, amin lehetne kismotorral 50km/h át, és a betegeknek és időseknek, meg egy kis motoros szerelvény ami mehetne 37 el hogy meglegyen a modern élmény. Egyébkény sok helyen le lehetne cserélni a síneket bicikliútra, és akkor vasat eladhatná valami vállakozó, mindenki jól járna az ország is működne.
-
-
Tasunkó
őstag
Pl. az esztergomi vasúti vonal szinte HÉV-ként üzemel, modern kocsikkal.
86 perc az 53km. Ezt modernnek nevezni, úgy 1890-ben talán. Gondolom világít az ajtónyitógomb, amikor már csak olyat kapni, így nem lehet kallantyút használni, de a szellemiség ami a 37 km/h-t modernnek nevezi, azzal teljesen tárgytalan értelmes infrastruktúrát elképzelni, talán egy kisközséget 3 utcából, de egy milliós nagyvárost, ez ilyen mindfuck. Erről lehetne sorozatot csinálni, úgy hogy történet lenne, de csak a valóság, nem szabad semmit kitalálni, mert a fikció túl földhözragadt lenne.
-
Akik Budapestről kiköltöztek, azoknak a lakása felszabadult. Vagy bérleményben van, vagy AirBNB-ben, vagy üresen. A bontásokat mindig visszapótolják nagyobbakkal. A város népessége csökken a statisztikák szerint, ergo a lakások kihasználtsága is.
Amiről beszélsz, az a minőségi hiány. Erre lehetne a megoldás az, hogy felújítom a lakást. De a valóság az, hogy nem akarják felújítani, mert nem akarnak lakásban lakni.
Abból a szempontból igazad van, hogy hiány van a városban olyan ingatlanokból, amiben az emberek élni akarnak. Mert ők olyan ingatlanban akarnak élni, amiből mindig is hiány lesz a városban (családi ház kerttel). Erre nem az a megoldás, hogy az aggloba költöztetjük őket (a már említett problémák miatt), hanem az, hogy az igényeiket rakjuk vissza a reális szintre.
-
cucka
addikt
Tehát akkor lényegében nincs elég üres lakás. Már ha lakás alatt nem azt az ingatlant értjük, ami a földhivatalban lakásként be van jegyezve, hanem azt, amiben emberek szívesen laknának.
Olyan ez, mint régen a kommunista hiánygazdaságban, amikor papíron árúbőség volt, csak ha bementél a boltba, akkor épp nem lehetett kapni semmit, amit szerettél volna venni.
A vázolt közlekedési problémákat nyilván látom, egyetértek, hogy kezelendő probléma.
De ez a "rengeteg lakás áll üresen" téma ez egy tévút, zsákutca, a valóságban nem létező megoldás. -
Mindkettő igaz. Van üres lakás, mint ahogy volt is, de nem olyan életkörülményeket biztosít, amire az emberek vágynak. Ezért ösztönzik a minőségi új lakások építését.
Természetesen nem az a cél, hogy mindenki költözzön vissza ezekről a településekről, mert ez nem reális. A cél az, hogy sokan térjenek vissza a városba, illetve üljenek tk-re.
A másik, hogy az emberek igényei irreálisak a pénztárcájukhoz képest. Ennek az árát pedig a városlakók fizetik meg a zaj/légszennyezéssel, amit az ingázók okoznak. Ez az, amivel mindenhol Nyugaton is küzdenek, és aktívan tesznek ellene. Például az autók kiszorításával, tk-ra tereléssel.
-
cucka
addikt
Azt kéne eldönteni, hogy most akkor
A - tömegével állnak üresen a lakások, és ösztönözni kell az embereket arra, hogy beköltözzenek?
B - ösztönözni kell a lakásépítést, mert nincs elég lakás, ami kielégítené az emberek igényeit?Hogy a "160 ezer üres lakás" nem jelent semmit, mert a többségük vagy csak papíron üres, vagy olyan szar, hogy senki se akar odaköltözni.
Szóval amikor ösztönözni kell azt, hogy az emberek beköltözzenek a városba, akkor továbbra is adott a kérdés, hogy hova költözzenek? Mert az iszonyat sok üres lakás, ahova beköltözhetnének, az csak papíron létezik, a valóságban nem.
-
Fogalmam sincs, hogy miért mosod össze a konjunktúra miatti ingatlanár emelkedést a kiköltözési hullámmal. Az aggloban volt a legmagasabb emelkedés btw.
Amire te gondolsz, az az ingatlanok összetétele. Ugyanis az emberek vágynak ki a zöldbe, és ezt a covid alatt megtehették a távmunka miatt. Most, hogy mindenkit visszarántanak az irodába, koppannak, beülnek az autóba, és ingáznak. Ezért nem lehet közlekedni a városban.
A megoldás az, hogy az emberek igényeit lejjebb kell verni hatalmi erővel, hogy visszatérjenek a lakásokba.
hogy a "160 ezer üresen álló lakás" talán mégsem bontja ki a valóság összes szeletét.
Egy komplett apparátus van erre az önkoriknál. És ismétlem, a kínálat bővítése érdekében engedélyezik az intenzívebb beépítést. De ettől még nincs objektív lakáshiány a városban. Szubjektív van, a jó minőségű lakásokból van kevés. De abból az aggloban is hiány van. Illetve csórók az emberek.És még egyszer, erre nem az a megoldás, hogy az agglós életet még attraktívabbá tesszük, mert ott hiányzik az infra. Nem csak a tk, hanem minden. Ezek az emberek a városba jönnek be a mindenért, ami megterheli a közelekedési rendszert. Ez nem cél sehol.
-
cucka
addikt
A budapesti lakások egy jó része üresen áll
Papíron állnak üresen.2014-től a covid-ig az átlagos budapesti ingatlanár reálértéken kb. megduplázódott.
És hát abban egyezzünk meg, hogy egy túlkínálatos piacon nem szoktak 6 év alatt megduplázódni az árak.De gondolom a budapesti főépítésznek nem kompetenciája, hogy egy ilyen bonyolult összefüggést felismerjen, és esetleg gyanút fogjon, hogy a "160 ezer üresen álló lakás" talán mégsem bontja ki a valóság összes szeletét.
-
Az pedig nem cél, hogy visszahozzák az embereket a városba, ezt nem tudom, honnan vetted.
Budapest főépítészétől, múltkor sütiztünk egyet 4-esben.
A város tele van emberrel, konkrétan kevesebb lakás van, mint amire igény lenne. Hova akarod visszahozni az embereket?
A budapesti lakások egy jó része üresen áll (konkrétan 160 ezer). És többek között ezért engedélyezik az intenzívebb beépítéseket az új lakóparkoknál (sűrűbb/magasabb épületek).
...a jelenlegi HÉV hálózat egy vicc. Igen, van, létezik, csak szar. Nincs jól összekötve a budapesti tömegközlekedés többi részével. És nincs belőle elég.
Persze, a Gödöllői-M2-t össze lehetne kötni. Viszont sok esetben a beruházási igény extrém magas, nem nagyon van realitása a közel-távoli jövőben sem. És ugye nem csak HÉV van, a távolsági vasút szerepe is jelentős. Pl. az esztergomi vasúti vonal szinte HÉV-ként üzemel, modern kocsikkal.És még egyszer, a busz nagyon sok esetben gyors, kényelmes, és sokkal olcsóbb megoldás új kötött pálya létesítésénél. A busz azért lassú, mert a dugóban áll. Erre a buszsáv a megoldás, nem a kötött pálya 100x annyiért.
-
cucka
addikt
Pont azt mondtam, hogy a jelenlegi HÉV hálózat egy vicc. Igen, van, létezik, csak szar. Nincs jól összekötve a budapesti tömegközlekedés többi részével. És nincs belőle elég.
Az pedig nem cél, hogy visszahozzák az embereket a városba, ezt nem tudom, honnan vetted.
Ez azokon a helyeken cél, ahol a belvárosok elnéptelenedtek, elgettósodtak, mert mindenki, aki tehette, kiköltözött az agglomerációba. Például rengeteg amerikai nagyváros ilyen.
Budapest nem ilyen. A város tele van emberrel, konkrétan kevesebb lakás van, mint amire igény lenne. Nem hogy gettósodási probléma nincs, de pont az ellentéte van, dzsentrifikáció.
Hova akarod visszahozni az embereket? A nem létező üres lakásokba? -
ROBOTER
addikt
De ezt 2024-ben, amikor ételt, taxit, ruhát és bármit applikáción keresztül rendelünk, lehetne igazságosan, ésszel is csinálni. Pl. lenne hetente 2..3 nap, vagy havi 8..10 nap amikor "ingyen" beviheted a kocsidat a belvárosba, elintézheted a bevásárlást, hivatali ügyeket, orvost stb.
De szerintem a magánszemély tulajdonú autókat nem kellene most korlátozni, a céges autó a legnagyobb gond. Nem darabszámban, hanem futásteljesítményben, méretben (SUV) is.
Az megint más, hogy a magyar gazdaság negyede az autóiparra épül, szar üzenete lenne a befektetők felé az autózás megszorongatása.
-
Hát nem is tudom, akkor miért válik Budapest teljes úthálózata naponta egy nagy-nagy parkolóvá, tekinte a kb. 20km/h átlagsebességet.
Az agglo ingázók miatt, ez már rég bebizonyosodott. Őket kell visszahozni a városba, de az autót minimum kiszorítani. Perpill az autó tartása túl olcsó (pénzben, időben), a tk. pedig kényelmetlen. És örülök, hogy leírtad. Az autót semmilyen tk nem szorítja ki jelen helyzetben, mert túl könnyű az autós közlekedés. Ezt kell megoldani, és hozzárontani a tk-hoz. Ez Nyugaton működik.Ehhez nem kell semmiféle kötött pálya.
-
De azt ugye tudod, hogy a vita konkrétan pont erről a térségről szólt? Budakeszi, és onnan kifele.
Amiket írtál példákat, azok jó részénél már van kötött pályás összeköttetés, mégsem oldja meg a helyzetet. Persze a HÉV-eket lehetne cserélni, de kb. így is elég jól kihasználtak.
Az egy létező igény, hogy akik a városban dolgoznak, azok szeretnének a városon kívül élni. És ezt nálunk sem a közúti, sem a tömegközlekedési fejlesztések nem követik le.
Nem is fogják, mert ezzel csak még vonzóbbá teszik a kiköltözést. A cél az, hogy az embereket visszahozzák a városba. -
ROBOTER
addikt
Hát nem is tudom, akkor miért válik Budapest teljes úthálózata naponta egy nagy-nagy parkolóvá, tekinte a kb. 20km/h átlagsebességet. A fele lehet nem budapesti, de a másik fele igen.
#67
"Mert az utolsó 2 km-t úgyis kocsival tennék meg az otthonukig a vasútállomásról."Bocs, de ennek tényleg semmi köze a tömegközlekedéshez vagy az ésszerűséghez. Az emberek nagyobb része akkor is autóba ülne, hogy aranyszékek és ingyen prostik lennének a buszon. Főleg ha van gyerek, ami ugye porcelánból van, és az iskola ajtó előtt kell megállni a kocsival, mert másképpen elkopik a gyerek lába.
-
cucka
addikt
Sehol nem cél, hogy aggloba költözzenek az emberek, mégis megteszik.
Az egy létező igény, hogy akik a városban dolgoznak, azok szeretnének a városon kívül élni. És ezt nálunk sem a közúti, sem a tömegközlekedési fejlesztések nem követik le.És folyton Páttyal jösz. Páty és a környéke az, ami a legkevésbé jó célpont egy kötött pályás fejlesztéshez, főleg azért, mert kicsi, szétszórt települések laza halmaza.
Nézz már rá a térképre, Pátyon kívül minden egyes irányba szorosan körbe van véve és be van építve Budapest környéke.Szentendre, Dunakeszi, Vác, Fót, Csömör, Gyál, Szigetszentmiklós, Halásztelek, Érd.
Bármilyen irányba tökéletes terepe lehetne a kötött pályás fejlesztésnek, kivéve a Pátyi irányt.És igen, Ráckevébe megy HÉV. Ami bejön a Közvágóhídig. Egy vicc az egész. Még annyit sem csináltak meg 40 év alatt, hogy legalább a meglévő vágányokon a Boráros térig bemenjen a városba.
Egy német mércével normális HÉV hálózat úgy nézne ki, hogy a ráckevei és a csepeli hév egyesül a Borároson, majd északi irányba össze van kötve a szentendrei hév-el, és a kettő között metróként üzemel.
Ez lenne egy normális HÉV hálózat egyik eleme. Nem az, hogy ráckevei irányból behoz téged a Közvágóhídra, ahol kb. semmi nincs, és onnan még fél órát BKV-zhatsz amíg eljutsz bárhova. -
ROBOTER
addikt
Utasszámlálás nélkül én erre sem igent, sem nemet nem tudok mondani. De kb. negyedóránként van busz, és elég szépen megtelik a reggeli és a délutáni csúcsban.
Ha megnézed, hogy a legprolibb budapesti lakótelepen is egymás hegyén-hátán vannak a személyautók, nem vagyok benne biztos, hogy jelentősen eltér a tömegközlekedés / személyautós utazások aránya. -
Csakhogy ez szembe megy a városfejlesztés koncepciójával. Nem cél sem Budapesten, sem Nyugaton, hogy az aggloba költözzenek az emberek. Akár város, akár falu. Ugyanis ezek a települések ugyan nőnek, de semmilyen városias jellegük nincs, lásd: Páty. Egy alvó település, ahonnan ugyanúgy kocsival járnának be az emberek. Vagy még jobb példa Solymár, aminek prémium kötött pályás kapcsolata van a Nyugatiba. Mégis nagyon sokan kocsival járnak. Mert az utolsó 2 km-t úgyis kocsival tennék meg az otthonukig a vasútállomásról.
Tehát oda az ingatlanfejlesztők is szívesen építenek társasházat.
Az aggloban megfigyelhető, hogy ez 0%-ban van így. Aki kiköltözik, az nem társasházban akar élni, és nem is abban él. Pátyon se társasházak épülnek jellemzően a szántón, hanem ikerházak. De felhozhatnám Ráckevét is, oda megy HÉV is.
-
cucka
addikt
Egy komoly kötött pályás fejlesztés az ingatlanfejlesztést is indukál. Sokszor össze is van kötve a kettő.
Magyarul ahova van jó kötött pályás kapcsolat, oda szívesen költöznek az emberek, mert biztosítva van, hogy be fognak tudni járni a városba dolgozni. Tehát oda az ingatlanfejlesztők is szívesen építenek társasházat. És ha nő a fizetőképes kereslet, úgy megjelennek a boltok, szolgáltatások, és hoppá, pár évtized és a faluból város lett.
Az a baj, hogy egy több évtizedes távlatú fejlesztésről kizárólag jelen időben vagy hajlandó gondolkozni.
-
A megtérülést tk-nél időnyereségben mérik. Ez a már említett okok miatt ezeknél a szétterülő településeknél nem jelentős, cserébe a beruházási igény hatalmas. Ezért fel sem merül, hogy ilyen helyekre villamoshoz hasonló kötött pályát vigyenek, mert bőven kiszolgálja a busz is.
És a tömegközlekedés egy közszolgáltatás, nem egy üzleti vállalkozás.
True, de pont ezért kell 2x is át kell gondolni, hogy a közpénzt milyen megtérüléssel égetik el rá.
#64ROBOTER
Az miért nem lenne jó, ha buszsávon átszállás nélkül gyorsan bejutnál a városba? Mondjuk a Móriczra? Töredékébe kerülne, gyorsabb lenne, és kényelmesebb is.Amúgy a közlekedésszervezés már jó ideje ebbe az irányba megy. Próbálják irtani az átszállásokat, és a ráhordó jelleget. Az egy 50+ évvel ezelőtti koncepció.
-
cucka
addikt
A budapesti HÉV hálózat pont példa arra, hogy hogyan kell pénzhiány és szándékhiány miatt szarul megcsinálni ezt az egészet.
És a tömegközlekedés egy közszolgáltatás, nem egy üzleti vállalkozás. A megtérülése nem annyiból áll, hogy a jegyekből és bérletekből visszahozza-e az árát, mert azt soha nem hozza vissza.
-
Attól még egy falu marad.
Semmilyen városias jellege nincs, ráadásul szét is terül, ergo semmi értelme nincs a kötött pályának. Az a gond ezekkel a településekkel, hogy nem elég intenzív a beépítés ahhoz, hogy a kötött pálya ritka állomáskiosztása vonzó legyen. Az emberek így is - úgy is buszra szállnának, nem sétálnának 2 Km-t az állomásig.
Az meg már tényleg nonszensz, hogy villamost vigyenek kis falvakba ezermilliárdokért.
-
ROBOTER
addikt
Ne szóld le az otthonomat, Páty 8500 körüli, és nagyobb mint Zsámbék + Tök együtt
Azért tegyük hozzá, hogy amikor költségeket hasonlítanak össze, akkor szeretik kihagyni a közút fenntartásának költségét.
Ha van itt erre specializálódott építőmérnök akkor pontosítson, de emlékeim szerint a tömeg és az út roncsolódása között minimum 3. hatványbeli az arány. Tehát teljesen beteg. Nem túlzás azt mondani, hogy ahol személyautók + buszok közlekednek kizárólag, az út rongálódása és fenntartási költsége kizárólag a buszközlekedést terheli.
Tehát az a megközelítés, hogy a közút az kvázi ingyen van a busz számára, egy óriási közútlobbis hazugság.
-
válasz
#48584626 #57 üzenetére
Abban a formában nincs, ahogy itt írtak róla. Az működik, hogy a széles nyomtávú vasúti pályákat (amik megvannak) esetleg beljebb hozni a városba, erre készültek tervek (talán 5-ös metró néven?). Az, hogy dedikált nyomvonalon villamosokat vigyenek ki kertvárosi részekre totál értelmetlen.
Amúgy a legnagyobb probléma a HÉV/S-bahn-nal pont az, ami a normál távolsági vasúttal. Ha sűríted az állomásokat, akkor lassú, ha ritkább, akkor meg távol van a lakóhelyedtől. Ergo mindenképp kell valamilyen plusz eszköz az utolsó 2-3 km-re. Na most, ez vagy kerékpár, vagy autó. Jellemzően utóbbi. Ezért megoldás a busz, aminek be lehet sűríteni a megállóis viszonylag dinamikusan, a beruházási igénye pedig töredéke a kötött pályának.
Ez nem országspecifikus. A kötött pálya mocsok drága, cserébe rengeteg a hátránya. A troli egy kvázi-kötött pályás vonal, nem tudom, hogy az miért lenne annyira fasza.
#59ROBOTER
Ezek gyakorlatilag szétszórt falvak, köztük meg erdő/szántóföldek. Zéró esély és törekvés van arra, hogy ezeket kötött pályával bárhova is bekössék. Tényleg, semmi értelme nem lenne. Budakeszi ezek közül a legnagyobb, 14 ezer lakossal. Zsámbék 5000, az összes többi kis falucska. -
ROBOTER
addikt
"mert túl kicsi a népességük"
Ezek a buszok most kiszolgálják Budakeszi, Páty, Zsámbék, Perbál, Tök, Telki, Budajenő, Gyermely, Szomor stb. lakosságát. Azért az egy kisebb megyeszékhelynyi lakosság, akinek a jelentős része ingázik.
De teljesen egyetértek veled, a "mostban" kell élni, és bármilyen kötött pálya 10 év, egy buszsáv (nyilván útszélesítéssel) + elektromos busz pedig 3 év.
#58:
"Amugy en troliba tolnam az energiat Pesten, mert rengeteg dizel buszt ki lehetne valtani. "
Jogos, ez is egy opció.
-
Inkabb mondanam ugy, hogy Magyarorszagon ahol a politika, meg haveri koreinek keze a kozelben van, ott semmi sem lesz rentabilis,mert ellopjak a penz joreszet
En is a kornyeken elek ahol Shadowbull, es eppen Budapest mellett vagyok, szoval surun latom a kontrasztot a ket orszag kozott. Siman lehetne fejleszteni Budapest kornyeken a kotott palyas kozelekdest, de azt fent is kene tartani, ami nagyon nem megy Magyarorszagon. (Lasd MAV es a 60 eves HEV esetete). Munchen kornyeken meg az oreg S-bahnokat is felujitottak, pedig azok sem fiatal gepek. (Nem ugy, mint a 3-as Metronal, hogy kvazi rozsdasosdni hajlamos uj szerevelnyeket kaptak az oroszoktol) Amugy en troliba tolnam az energiat Pesten, mert rengeteg dizel buszt ki lehetne valtani. A trolik legalabb uzembiztosabbak lennenek, mint a csoda EV buszok.
-
#48584626
törölt tag
"Ezekre az agglós településekre semmi értelme kötött pályás közlekedést vinni"
-
Értelmetlen a vita. Ezekre az agglós településekre semmi értelme kötött pályás közlekedést vinni, mert túl kicsi a népességük, és az is széttagolt (kertvárosias jelleg). Abból a pénzből szépen végig lehetne húzni a buszsávot, és rárakni akár elektromos, akár modern dízel buszokat. Ez részben most is megoldott, csak a buszok a dugóban állnak (mellesleg az autósok is).
-
ROBOTER
addikt
Nem erőltetem, csak nem vagy tisztában a domborzattal.
"fák vannak körülötte."
Meg pitypang is...
Mindent meg lehet oldani, egy szóval sem mondtam, hogy nem. Csak figyelembe kellene venni, hogy Magyaroszág csak építeni szeret max. 80%-os minőségben és karbantartani, üzemeltetni 10%-os minőségben. Egy ilyen vonalat nem lehet felelős és hozzáértő üzemeltetés nélkül fenntartani. Erre semmi esély nincs itthon. Itt pont az lenne a lényeg, hogy 5..10 település dolgozói nagy biztonsággal és pontosan bejussanak a fővárosba, mert ott a munkahelyük, abból élnek.
Egy kombinált, adhéziós + fogaskeres megoldás (lásd a svájci infrastruktúra nem elhanyagolható részét) kicsit stabilabb lenne.
De viccen kívül, a Zsámbéki medence és Buda viszonylag sík része között 4,5 km van légvonalban.
-
Máshol is azt látom, hogy az, hogy valaki pénzt keres abból, hogy kiviszi a füstöt a városból, na az mekkora böszmeség. Bezzeg ez a félrabszolgatartó ultrakonzi szemlélet amit a kényszerűségből megvett csirippen is tolat, na az frankó
Arra meg kellene valami törtvény EU szinten, hogy kötelezően vállaljanak 15 év átrozsdásodás elleni védelmet az összes járműre, amit itt forgalmaznak.
-
Alaaf Pi
senior tag
Intenzív, fák vannak körülötte. Valamint nyugaton képesek voltak megoldani. Szóval nem lehetetlen, hiába is erőlteted. A levél sem kell gondot okozzon, a metró esetében szerintem valami kurva nagy kamu az egész, mert előtte soha nem volt gond a levelekkel ugyanott. Pedig jártak a szerelvények egy ideje arra már.
-
Egon
nagyúr
Még szerencse, hogy a szent tehén Mercedes-nél még sosenem fordult elő tömeges elbocsátás, és sosenem fog előfordulni. Ja de:
Több ezer dolgozót bocsát el a Mercedes-Benz - autopro.hu
Index - Gazdaság - Világszerte 1100 vezetőt rúghat ki a Mercedes
Vállalkozás: Több dolgozót elküldtek a kecskeméti Mercedes-gyártól | hvg.hu -
RandomName
senior tag
Ok. Azért valószínűleg lehetne a véleményed, és pl a pár hetes TC hiradós CAT bányadömper között egy középvonalat találni gondolatban.
A fentiekben említett bányadömpert átalakították elektromosra. Feladat: Felfelé üresen, lefelé teherrel. Megoldás: Lefelé tölt annyit súllyal, hogy felfelé meglegyen a hatótáv üresen.
És igen, tudom, a buszon felfelé is vannak.... Ezért is írtam a középvonalat, meg gondolatot. Amíg valaki nem rakja mögé a matekot, addig felesleges szájtépés van. Ja, a diesel meg nem termel vissza...
És igen, azt is tudom, hogy nem való mindenhová, nem vagyok Micimackó szindrómás, hogy a Nyuszinak is mézet akarjak adni ajándékba... -
ROBOTER
addikt
Ez addig igaz, amíg kétvágányú a pálya, de tekintve a rendelkezésre álló helyet, ennek elég pici az esélye, hogy végig kétvágányú legyen.
Jobban belegondolva, hogy mennyi sziklát kellene megmozgatni és hány átjárót (szintbeli + nem szintbeli) kellene építeni, valóban az alagút lenne az olcsóbb.
-
bteebi
veterán
Nem az a kérdés, hogy el lehet-e cseszni, mert el lehet. (Bármelyik nap bármelyik nagyobb városban több 10 embert meg lehetne ölni 1-1 busszal... mégse szokott ilyen történni rendszeresen.)
A kérdés sokkal inkább az, hogy megfelelő eljárással (pl. a sín érdesítése szórással) elkerülhető-e az ilyen probléma. Egyébként egy 5, de még inkább 8-10 perces követési közzel elég kicsi az esélye a ráfutásos balesetnek. A metró azért egy pöppet gyakrabban és nagyobb sebességgel közlekedik, mint egy villamos, szóval ott némi anomália (pl. Pista bácsi mankója beleakad Mari néni kerekesszékébe, ezért egyiken se tudnak leszállni, miközben a kallerek félholtra vernek 2 bliccelő tinit) könnyen torlódáshoz vezethet.
#42: Az alagutat én is fel akartam vetni, de az se minden esetben járható megoldás. Ha mondjuk ahhoz a végállomáson 200 méteres bányalift vagy páternoszter kell, akkor kifejezetten nem.
-
ROBOTER
addikt
103 méter / 6,4 km (Hűvösvölgyig) vs. 232 méter / 6,0 km (Szépjuhásznéig)
1,6% vs. 3,9% (átlagos)A szintemelkedés 90%-a a Budakeszi út elágazásától indul, onnan 6% az átlag. Addig a meglévő villamospálya lényegében sík, nincs benne 20 méter.
Igen, minden megoldható, de azért a költségek és a megoldandó műszaki feladatok sokszorozódhatnak. Valószínűleg 300 évre kijönne az elektromos busz + az akkucsere a villamospálya és a járművek árából.
-
ROBOTER
addikt
Mert ugye egy normál buszban a váltó, a motor és a kuplung is ingyen van + a cserét és karbantartást társadalmi munkában végzik önszorgalomból.
Nem azt mondtam, hogy cseréljenek le 10 ezer buszt egyszerre, hanem hogy ahol célszerű (Magyarország nem egy hegyvidék alapvetően) ott be kellene vezetni.
-
bteebi
veterán
Nem is rossz ötlet.
#35: Nem akarok hazudni, de vagy 10%-ig talán majdnem minden körülmény között biztonságos(sá tehető - pl. érdesítéssel) a vasúti közlekedés. Amúgy meg legfeljebb majd maglevet építenek, szerintem NER részről tutira lenne rá igény.
De amúgy simán lehetne a ráhordás elektromos buszokkal. Arra simán jók lennének.
-
ROBOTER
addikt
Tekintve a térség domborzatát, azért a villamos sem lenne a legegyszerűbb. Lehet, hogy adhéziós elven nem is lenne megbízható az őszi időszakban. Bő 230 méter szintkülönbség van az útban a Széll Kálmán tértől a Szépjuhásznéig 6 km távon, ami persze nem egyenletes, tehát nem állandó 3,9%, hanem néhol 0%, néhol pedig 10% környéke. De Budakeszi belterületén tartós 6%-os az emelkedő a templomtól a vadasparkig. És persze a nyomvonal kialakítása is ütközne némi ellenkezésbe, persze ha nagyon akarják, meg lehet csinálni. De most erre a szakaszra a hibrid buszok baromi jók lennének, mert amikor a megállóban elkezd induláskor visszacsúszni a busz, aztán hallom darálni a fogaskerekeket, akkor sajnálni kezdem az acélt.
-
ROBOTER
addikt
"Elektromos buszok... igen... epic fail."
Egyszer ülj fel a Széll Kálmán téren egy Budakeszi irányába induló buszra, és gyere is vele vissza. Amikor tele van emberrel a csúcsforgalomban és a domboldalakon a megállókból el kell indulnia + lépésben haladnia, megsiratod a váltót és a kuplungot. Hiába nagyobb része korszerű busz, azt a terhelést semmi nem bírja hosszú távon. Az elektromos vagy hibrid rendszer az ilyen helyzetet megoldja.
-
Az a helyzet, hogy a fuvarozásban pont azon a pár tonnán múlik a profitabilitás (extrém kicsik a marzsok). Persze ha minden kocsi elektromos lesz, akkor nyilván feljebb mennek az árak is, és a piac majd adaptálódik. De perpill az elektromos kamion nem piacképes.
Önvezetés pedig abban a formában, ahogy sokan elképzelik talán soha nem lesz. Ugyanezt mondtam 5 éve is.
-
Johnny001
senior tag
Nem tudtam, hogy itt egy ennyi Tesla tulaj van, miért nem indítotok külön topicot, mint pl. Renault?
-
Alaaf Pi
senior tag
Ha az akku miatt plusz tengelyt kell alápakolni a vontatmánynak, vagy a traktorra kell plusz tengely, akkor nagyon romlik a rendszer rentabilitása. plusz térfogatra is sokat foglal, ami meg a megengedett össz hossz kapcsán lehet korlátozó tényezö, ha nem lehet a félpót alá bepattintani.
-
bteebi
veterán
válasz
#48584626 #23 üzenetére
Ez a része is igaz, de egyébként pont egy kamionnál lehetne sokat fogni szerintem az elektromos hajtással. Ott a rakomány súlyához (20-40 tonna) képest akár 3-4 tonna akku se olyan vérmesen nagy tömegfelhajtó tényező. 140 Wh/kg-mal számolva (ami azért nem olyan nagyon bitang energiasűrűség) 3,5 tonna akkumulátor már 490 kWh-s kapacitás. Az elektromos Volvók fogyasztása 1,1 kWh/km (egy Model 3-nál ez kb. 160 Wh, vagyis kb. a hetede), szóval bő 400 km-es hatótáv (legyen mondjuk 430) elérhető lenne. Attól szerintem nem nagyon megy többet egy műszak alatt egy kamionos. De pl. 5 tonna akkuval - ami persze már eléggé nem kis súly - már a 700 kWh és a ~620 km is elérhető lenne.
-
Alaaf Pi
senior tag
válasz
bitblueduck #16 üzenetére
-
bteebi
veterán
Azért egy sofőr nélküli (olyan aligha lesz) önvezető kamion (már ha tényleg az/olyan lenne) elég nagy cucc lehetne, és fenntartani sokkal gazdaságosabb lenne. Ráadásul az akkukapacitás függvényében gyakorlatilag éjjel-nappal mehetne (bár több napos távokra azért a vonat/hajó jobb megoldás, már ahol lehetséges persze). Kamionoknál szerintem sokkal inkább meglehetne oldani az akkutöltés helyett az akkucserét, és akkor nagyon nagy lehetne a rendelkezésre állása.
-
nubreed
veterán
Elektromos buszok... igen... epic fail.
Az se mindegy, hogy pl. az elektromos teherautóknál/kamionoknál jelentősen csökken a terhelhetőség, sokkal kevesebbet tud menni egy töltéssel, mind a dízeles/benzines társa, sokkal nagyobb a bekerülési költsége. De netzero zöldek mégis ezerrel nyomatják ezt a bullshitet.
-
#48584626
törölt tag
válasz
Baltazár123 #15 üzenetére
"még így is a világ egyik leginnovatívabb vállalata"
Mitől lenne az?
"Van elméletben növekedési lehetőség előtte"
Persze, de akkora messze nincs, mint amekkorára jelenleg a tőzsde értékeli.
-
-
az önvezetős szoftverre, a robottaxikra és a humanoid Optimus robotra koncentrál majd
haladjunk visszafelé.
Optimus robot - miért?oké értem Musk újabb játéka, de miért a teslába teszi ezt a spinoff projektet?
robottaxi - ez erősen függ a FSDtől
önvezető szoftver - mikorra kellett volna elkészülni, 2018-ra? és kész van? nincs. mikor lesz kész? ha így haladnak soha de persze valamit kell mondani a szerencsétleneknek akik már lassan 10 éve megvették ezt a vaporware cuccot, amit még ma is ugyanúgy árulnak:
Full Self-Driving Capability £6,800 -
Baltazár123
őstag
válasz
#48584626 #10 üzenetére
vannak jó ötleteik, de engem most már zavar, hogy mennyi mindent beígér Mászk és hogy milyen kevés dolog valósul meg belőle. Persze nézhetjük ezt onnan is, hogy még így is a világ egyik leginnovatívabb vállalata. Van elméletben növekedési lehetőség előtte, valamennyi pénzt lehet benne parkoltatni emiatt.
sirus: jogos, hogy kéne jobb akksi, a töltési lehetőség is kérdéses. Ettől függetlenül van egy elég komoly vásárlóbázis, pl aglóból ingázók stb. A gond inkább ott lesz, hogy ez egy elég kemény határ, nehezen szólíthatóak meg a többiek a jelenlegi technológiával, pl tömbházakban lakók.
-
Strezi
őstag
Atyaúristen mekkora itt a sötétség
Persze teszlája senkinek nincs, nem volt max harmadik embertől hall róla -
Adok 10 evet minden EV markanak a jelenlegi hype mellett. Amig nincsen konnyebb, es rentabilisebb energiatarolasi mod, mind ki fog hullani. Pl, mint itt:
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2024/05/06/az-elektromos-buszok-miatt-kerult-csod-szelere-egy-norveg-buszuzemelteto/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link -
Alaaf Pi
senior tag
Nem Tesla, még nem sorozatgyártott, de láttam BEV kasztni alját, olyan extrudált elemekkel merevítve, amelyekbe gyönyörűen beül minden mocsok és soha aéletbe nem kopik ki onnan, hogy érzésre fogunk jelentős problémákat látni itt globálisan- az európai klímán.
#6 bteebi: A Model S zömében eddig USA volt, ott meg jóval kevésbé probléma a sózás, ellenben németék mínusz kettőben is olyan mennyiségben képesek sózni NRW-ben, ahol másnapra úgyis elolvad minden, hogy borzalmas.
Közben jönnek azok a hírek is, hogy kitáncolnak a hatalmas öntvényekből, mert nem jött be, az eddigi második ember megy vissza Kínába, Elon egyre jobban elszigeteli magát mindenkitöl, aki potenciálisan veszélyes lehet a pozíciójára, az elbocsátásokba rengeteg elhivatott dolgozót is befünyíróznak... -
#48584626
törölt tag
válasz
Baltazár123 #9 üzenetére
Ugyan mitől szárnyalnának? A Tesla árfolyama egy óriási lufi, ami szépen ereszt lefelé. És hol van még a vége.
-
Baltazár123
őstag
na akkor szárnyalhatnak a részvény árfolyamok újra, ismerős ezt várja és neki minden ilyen hír örömhír, azt mondja
Én eladtam már régen, nem a csúcson, sokkal lejjebb, de tisztes hasznot hozott. Most is vennék, de személy szerint elég képlékenynek látom a cég jövőjét. Van aki vakon hisz bennük, ők tüzelték a hype-ot. Meg még most is tüzelik valamennyire, de lecsillapodott erősen. -
Cegen belul can egy holgy, akinek a ferje Tesla birka. Na hogly epp nekem panaskzodott, hogy (indiai a no), hogy amikor Indiaban elt, jobb autokkal maszkalt, mint a Tesla Y.
Svedben, akiket ismerek es ultem is a Teslakban ok ceges kedvezmeny miatt vettek Teslat. Azota meg szivnak az alkatresz ellatas vegett.
bteebi: neztel mar autok aljara, amik Ausztraban, esetleg Nemet-Bajorfoldon hasznalnak? Karacsony kornyeken nekem is alvazvedoznom kellett a Renultomat, pedig azok hiresen nem rohadnak. Es en elegge maximalisan odafigyelek minden nyavajajukra. (Bajor regioban elek) Sot, ugyanakkor feknyerget kellett csereltetnem hatul (3. evesek voltak), mert megette oket a so. Nem fektarcsa, meg pofa. Feknyereg. Kepzeld el ezt egy TEslanal, ahol a feket nem nagyon hasznalja a user. -
negro
őstag
De ez kinek ujdonsag meg mindig 2024-ben? Mar 8 eve is kozismert volt hulladekot gyartanak. Persze USA-ban vettek es veszik oket boven de hat ok nem az eszukrol hiresek na meg egy hajlektalannak is telik autora, ha mas nem egy hasznalt pickup. Apropenz ott az auto. Igy ezen nem csodalkozom de, hogy europaban miert veszik azt fel nem fogtam vagy fogom. Itt is sok mar a hozzaertes mentes, birka fogyaszto.
-
bteebi
veterán
"Csak az akkutarto femszerkezet megmunkalasa kb 1000-szer tobb energiat igenyel, mint egy hagyomanyos auto vazlegyartasi folymata."
Tuti?? Hogy/miért? Amúgy nem mindegy, hogy mennyinek az ezerszerese, mert ha az az energiatöbblet mondjuk már 10 km autózás után visszajön a jelentős elektrik/benya hatékonyságbeli különbség miatt, akkor ez egy piszlicsáré probléma. De egyébként ami igazán meghatározó, az az, hogy egy reális ÉS átlagos (várható) életciklus során összességében mennyi energiát használ el az autó, beleértve az újrahasznosítására/ártalmatlanítására szánt összeget is. És azért ebben valószínűleg elég jól állnak az elektromos autók, és a Tesla is. Mert alapvetően elég hatékonyak. Ha mondjuk 4 kWh-val fogyaszt kevesebbet 100 km-enként, mint egy másik, lehetőleg azért hasonló EV, akkor már 100 ezer km alatt is 4 MWh a különbség, ami nem nagyon kevés. Az ICE-k hatásfoka meg olyan, amilyen, szóval ott azért - szerintem - jelentősen nyílik az olló.
"O azt is mondta, hogy a Nemet-Osztrak sozas majd ezt joi megoldja, es az autok nemhogy a koccanasok miatt gtk. lesz, hanem majd a so miatt is kuka lesz az auto, mert lehetetlen lesz javitani majd ezeket a bolcsoket."
Azért ezek elég kemény szavak, és egyelőre legalábbis nem igazolja őket a történelem. És nagyon remélem, hogy nem is fogja. Ez még a Mazdától is nagy baklövés lenne. Oké, Musk elég hülye tud lenni, a Cybertruck meg se a vizet, se a madárszart nem bírja, de azért nem ugyanaz a probléma.
-
kb egy honapja csacsogtam egy femmegmunkalo specialistaval Nemetben (nem Teslas), aki Tesla vaz gyartastechnologiahoz azert konyit, mert kell nekik is dolgoznia. Mondta, hogy soha, semmi korulmenyek kozott nem szabad venni Teslat, mert a nagy ekologia es zoldwashing csak agymosas es au autoik hulladedkok. Csak az akkutarto femszerkezet megmunkalasa kb 1000-szer tobb energiat igenyel, mint egy hagyomanyos auto vazlegyartasi folymata. O azt is mondta, hogy a Nemet-Osztrak sozas majd ezt joi megoldja, es az autok nemhogy a koccanasok miatt gtk. lesz, hanem majd a so miatt is kuka lesz az auto, mert lehetetlen lesz javitani majd ezeket a bolcsoket. Nem csodalkozom. a tesla mar megmutatta minden hatranyait, es nehanyunk ra is jott erre. Szerintem most latjuk a Tesla laz lecsengeset.
-
#48584626
törölt tag
Remek dolog lehet egy ilyen cégnél dolgozni.
Új hozzászólás Aktív témák
- BESZÁMÍTÁS! ASRock B650M R5 7500F 32GB DDR5 1TB SSD RTX 3080 10GB Kolink Observatory RGB A-Data 750W
- Honor 90 512GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Xiaomi Redmi 12C 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- GYÖNYÖRŰ iPhone XR 64GB White -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3118, 100% Akkumulátor
- Bomba ár! Acer Aspire 7 - i7-7700HQ I 16GB I 256SSD I 15,6" FHD I GTX1050 I Cam I W11 I Gari!
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest