Új hozzászólás Aktív témák
-
ddekany
veterán
válasz
Gargouille #100 üzenetére
Nem csak neked idegen, vagy ilyesztő. De hacsak nem derül ki, hogy a mostani AI kutatás irány valójában zsákutca az AI képességek tekintetébe, akkor... a rövid távú praktikum (kb. azonos kimenettel mi az olcsóbb, most) győz mindenek felett általában.
-
Tasunkó
őstag
válasz
Gargouille #101 üzenetére
A végeredményt behelyettesítve az egyenletbe, megkapjuk hogy képtelenség emberi tanár nélkül maradni. Ha most előállna egy 100-os helyettesítő modell, ami jobb lenne, mint az élő tanár, senkit nem lehetne róla meggyőzni hogy cserélje le, vagy pedig keveseket és elképesztő munka árán. Ebben a régióban az ilyen munka, példátlan a törtélemben. A tömegre mindig a könnyű, egyszerű megoldást lehet rákényszeríteni, így a rosszabbat, mert ha a könnyű egyszerű megoldás a jobb, akkor nem kell kényszeríteni, mert azt megértik. Így ha lecserélik az emberi tanárt egy jobb robotra, az alulról fog jönni, tehát addigra általános lesz már, hogy ez a módszer jobb mint az ember. Ha rosszabb lesz és lecserélik, akkor a direktíva fentről fog jönni. Egy rosszabb civilizáció lesz az élet minden területén, így a robottanárok úgy fognak hozzá aránylani, mint a mai tanárok a maihoz.
-
Elhihető-e az, hogy a szerszám amit az ember készít bár miért is és, hogy a témánál maradjunk az AI és a tanár viszonyánál, tehát a kitaláló és készítő mindenféleképpen kell, hogy több legyen a alkotott azaz AI-nál? Mert ha a válasz igen, no para. Nem az AI-tól kell félni, hanem esetleg attól aki használja azaz attól a szűk elittől aki hatalma, befolyása növelésére használja a többtöbb ember érdekeit nem figyelembe véve. Mert hát hogy a sajátja nem a köz java az ő érdeke.
Mire gondolok: pl. nem kizárva, de nem is megerősítve tehát a zsidó elit hatalommal bírók egy része rájött hogy ez a Jézus, ha úgy van ahogy úgy van, nekünk nem kell azaz érdekeink másak, ugyan kibizonyítja be rajtunk kívül, hogy Ő a MESIÁS. -
-
Gargouille
őstag
"Ehhez, amiről írtam, az kell, hogy jó legyen emberek érzeleminek kiolvasásában, manipulálásban, és érzelmek látszatra utánzásában."
Igen, lehet, hogy igazad van és ez valóban elég hozzá. Lehet, hogy csak nekem idegen az a gondolat, hogy az embert teljesen kivonjuk a képletből és ezért keresek hozzá indokot.
-
ddekany
veterán
"azokkal van a baj, ahol a szülő nem akar foglalkozni a gyerekkel"
Vagy akarna, de a gyereknek nincs kedve iskolával, vagy egyéb hasznosnak tűnő dologgal foglalkozni... Főleg ha ez az akármit nyomkodás/nézés rovására menne. Valószínűleg minden szülőnek ismerős a probléma.
-
Tasunkó
őstag
A pszihopaták is úgy működnek, hogy eltanulják az érzelmi reakciókat. Ő maga nem érez semmit, de külsőre jobban manifesztálja, mint aki érez. Ahogy Kispál énekelte, "ünnep van, ha érzek.
-
ddekany
veterán
válasz
Gargouille #93 üzenetére
Ehhez, amiről írtam, az kell, hogy jó legyen emberek érzeleminek kiolvasásában, manipulálásban, és érzelmek látszatra utánzásában. Az nem kell (és nem is valószínű), hogy belül úgy működjön, mint egy ember.
-
dolon75
senior tag
neked hol van az itt?
amiket felsoroltál, Budapesten, kulvaros, messze nem erős suli, megvannak.
mindhárom gyermekem alsóban vizuális módszerekkel tanult, igaz, nem projekt szellemben, de mindig volt egy vegtermék, amit büszkén mutugathattak.aki lemaradt, azt megvizsgálták, ahogy írtad, és elküldték spéci suliba.
akinek nem tetszene, az sulit váltott.azokkal van a baj, ahol a szülő nem akar foglalkozni a gyerekkel.
aki nagyon nem tud számolni, felmentést kaphat matekból. vagy helyesirasbol.
kompenzaljak akár a középiskolai felvételin, érettségin -
saw1989
csendes tag
Asszem a fenti tervvel lesz egy kis gond.
"Összeomolhat a ChatGPT-t fejlesztő cég: közel 500 alkalmazott készül kilépni."
Hoppá. -
Hát persze már megint .... Igen.
Az ember igen csak bonyolult lény. Fejlődésének ritmusai vannak.
Az általános iskolát 7 éves korban kellene kezdeni, és akkor kell is, azaz b-ság a csak felnőtt képzésre hagyni azt amit már előtte át kellett volna élni, meg kellett volna tanulni.
Felhívom a figyelmet a hsz kezd elmenni a szürke (off) zónába.Gargouille: +1 ( nem nyali, alapos oka van)
-
Gargouille
őstag
"Vagy nem látom, miért pont az lenne az."
Azért mert ahhoz, hogy megértsd az érzelmeket, ahhoz át kell élned őket. Enélkül hiába tanulsz bármennyit arról, hogy mi a félelem, öröm, szerelem, szomorúság stb.. hiába olvasol róla akármennyit, hogy mi az orgazmus, nem fogod megérteni, amíg nem élted át. Nyilván a mögötte húzódó kémiát le lehet írni, a jellemzőit össze lehet foglalni szavakkal, de attól, hogy azt bebiflázod még valós fogalmad nem lesz róla.
Bár soha ne mondd, hogy soha, de erősen kétlem, hogy egy AI képes lenne ezeket átélni és megérteni. Már azt is nehezen tudom elképzelni, hogy önálló gondolatai legyenek. Ezért gondolom azt - így a mostani tudásunk alapján -, hogy ezekhez a dolgokhoz azért még sokáig szükség lesz egy emberre.
-
cog777
senior tag
Altalanos alsoban nem hiszem hogy lenne gyerek aki nem tanulna. Ki ne akarna erdekes projekteket csinalni pl fozni valamit (kozben a tanar tanitja a mennyisegeket). Kesobb komolyra fordul a dolog es magasabb szintu tananyagot es teszteket csinalnak.
Ha valaki nagyon lemarad, akkor kapcsolatba lephetnek az onkormanyzattal hogy kideritsek mi huzodik a hatterben. Lehet hogy csak a gyerek kepessegei miatt van. Vagy keson ero tipus, akkor meg van ideje potolni altalanos suli utan.
Ha nagyon nagy a problema - ismeros korben volt ilyen - akkor valami komoly dolog huzodik meg es specialis suliba tanacsoljak.
Ez a nagy atlag. Persze itt is lehetnek szelsoseges esetek, pl a varos elszurta a koltsegvetest, ossze kellett vonni iskolakat, ekkor a jo tanarok elmentek masik sulikba.
A gyerek is valtott iskolat, mert kevesbe jo es kepzett tanarok jottek helyettuk.
De legalabb volt ra lehetoseg.Elnezest a tobbieknek az off topikert.
-
dolon75
senior tag
azt írtad, hogy ha egy gyerek nem akar, akkor nem tanul.
erre kérdeztem rá, hogy mit csinálnak helyette?elfogadom, hogy van, ahol ez nem probléma, mert fel sem merül ilyen.
de itthon ez nem így van, főleg az otthonról hozott dolgok miatt.
És ezen nem segít véleményem szerint semilyen AI.
sokkal több szereplős ez az egész itthon, nincsenek alapok, amire lehetne építeni.
sajnos.
de nagyon eltertünk a topictol asszem... -
ddekany
veterán
Az, hogy nehezebb rájönni mint régen... mint mikor? Azért aki akar, és meg van hozzá az értelmi képessége, elég jól utána tud járni manapság dolgoknak, anélkül hogy felemelje a seggét, tehát reális energia befektetéssel. Nem mondom, hogy jaj de könnyű kitalálni a felek hazugság tengere mögött a tényeket, de vesd össze azzal, amikor, reálisan volt 1-2 újság amit olvashattál, és annak kapcsán valami nem stimmelt, nem tudtál rákeresni. Aztán korábban még csak olvasni se tudtál, és az volt a bemenet, ami közhírré tétetett, meg amit a pap mondott.
-
bteebi
veterán
Tetszik vagy sem, ez van. Nem kell velem egyetértened. Fogadd el, hogy nekem ez a véleményem. Nem azért gondolom így, hogy bárkit bántsak vele, egyszerűen csak így gondolom. Ezen nincs mit visszavenni. (Ellenben a félkövér font felesleges használatából...
)
Az emberek ugyanolyan hülyék, mint régen. Nem örömteli, de attól még így van. És nem kell ebbe többet belelátni, mint ami, és végképp nem személyes sértésnek venni. Mindenhol hülyítik az embereket, hol könnyebben, hol nehezebben (pl. Brexit, amerikai/itthoni választások befolyásolása). Sokkal nagyobb az eszköztár, és sokkal könnyebb manipulálni, mint régen. És nehezebb is erre rájönni, mint régebben. Az emberek irányítása eszköz, nem cél.
-
ddekany
veterán
válasz
Gargouille #84 üzenetére
Az érzelmek működésének megértése, a pszichológia valószínűleg nem egy különösen nehéz terület azon a technikai szinten, ahol már van AGI-nak nevezhető AI. Vagy nem látom, miért pont az lenne az. A hús-vér ember meg szerintem elég jól helyettesíthető generált videóval és hanggal (VR-el még hatásosabb), és a tanuló érzelmi reakciói is kinyerhetők a kamera képéből, és a hanglejtéséből. Elvégre mi emberek is ezt tesszük, azaz nincs valami plusz érzelem detektorunk, csak látunk és hallunk (esetleg szagolunk, de valószínűleg az csak párválasztásnál jelentős). Persze most nem tartunk itt, de jelenleg az is sci-fi, hogy a tanítási munka bármi jelentősebb részét átvállalja az AI, elvégre még össze-vissza hallucinál, ami olyankor eléggé nagy probléma.
-
bteebi
veterán
válasz
Gargouille #84 üzenetére
"viszont a humán tanerőt nem lehet (meg talán nem is szabadna) teljes mértékben kivenni a képletből."
Nem lehet... de itthon kiveszi az saját magát a körülmények miatt. (Mondjuk mivel itthon direkt nem cél a magas szintű oktatás, ezért nem lennének "jó" AI-val pótolva, mert minek.)
Amúgy szerintem nagyrészt ki lehetne, sőt ki is kellene vonni őket. Feleslegesen és károsan diverzifikálják az oktatást a jó/rossz iskolák/tanárok. Legyen meg mindenkinek a lehetősége a jóra. Az a kitörési lehetőség, nem a TikTok meg a Győzike Show.
Egyébként még ha arányaiban kevés tanár is van (és azoknak a nem kis része nem is jó), de abszolút értékben nincsenek kevesen. Menjenek be a versenyszférába, segítsenek be, csökkenjen a munkaidő... vagy valami ilyesmi. Az egyetemi oktatóknak meg több ideje maradna kutatásra.
-
Gargouille
őstag
Érdekes felvetés. Szerintem mindenképpen ez lesz a megcélozandó irány, viszont a humán tanerőt nem lehet (meg talán nem is szabadna) teljes mértékben kivenni a képletből. Az MI lehet egy tökéletes eszköz az információ megfelelő átadására, szemléltetésére, a megértés visszaellenőrzésére. De mondjuk a lelki, érzelmi aspektusokhoz viszont mindenképp kelleni fog szerintem egy hús vér tanár is, mert a tudásnak és a megértésnek vannak ilyen vetületei is. Ezeket az emocionális dolgokat viszont - szerintem - egy mesterséges intelligencia nem lesz képes átadni, megérteni.
Én inkább egy univerzális eszközként látok benne rációt, ami elvégzi a tanítási munka egy nagy részét, de kell majd mögé ember is, aki átadja a többit, illetve felügyeli, hogy megfelelő irányban halad-e a tanuló meg úgy a folyamat egészében és ha bárhol félresiklást lát, akkor ki tudja igazítani.
-
ddekany
veterán
Amúgy felmerül bennem, hogy ha egyszer elég megbízható lesz egy ChatGPT-re emlékeztető AI, hogy magántanárként funkcionáljon, akkor az eléggé AGI szagú. Vagy már csak pár évre van tőle olyankor. Tehát ha egy optimista (utópista) lefolyást veszünk is, mi értelme lesz az oktatásnak egyáltalán? Talán mint régen a reneszánsz nemesi családokban, nem ezért tanulsz, mert valaha dolgozni fogsz, hanem hogy úgy általában egy teljesebb ember legyél...
-
bteebi
veterán
"Az ember egyre okosabb és egyre értelmesebb lény."
Egy nagy túróstSajnos egyáltalán nem. Többet tud (nagy átlagban), és SOKKAL könnyebben fér hozzá az információkhoz (nem kis részben téves információkhoz btw), viszont ugyanolyan könnyen félrevezethető mindenki, mint akár kb. 90 éve Hitler Németországában. Itthon ugyanaz a stílusú kommunikáció, propaganda remekül működik. De nem csak mi vagyunk hülyék, remek példa erre a Brexit is. Tudás <> okosság. Egy (nagyon) szűk réteg tudása valóban nő, mivel tényleg egyre többet tudunk a világról, de eközben a nagy átlag az hanyatlik.Az elhülyülés pedig most fog igazán belendülni, mert az egy dolog, hogy a diákok nem kis része már eddig is funkcionális (és részben technikai) analfabéta volt, a gondolkodás legkisebb szándékának jele nélkül, a technika nyújtotta kényelem viszont ennek egyre inkább meg fog ágyazni. Most már ott tartunk több tényező miatt is, hogy közel a felük az. Tegyük hozzá, a dédszüleink nem tudták, hogy kell live-ozni YouTube-on, és nem tudtak olyan jól gépelni se a kapacitív érintőkijelzőkön, mint a maifiatalok.
Volt nálunk mostanában állásinterjún 2 BSc diplomás lány, akik nem tudtak %-ot számolni, meg mértékegységeket átváltani. Le voltam döbbenve. Mindezt tették úgy, hogy egy jól csengő nevű, nagy vidéki egyetemen végeztek olyan szakon, amiben benne van az a szó, hogy mérnök.
-
"nem a belülről jövő valóságérzékelés útján"
Ha velem beszélgetnél erről alapos beszélgetés is lehetne. Feltételként használod.
A minket körül vevő világ érzékelését általánosan 5 érzékszervünket használva éljük át, és gondolkodunk értelmesen, okosan. A szokásos érzékszerveknek [MÁJÁ] a világ.
Tehát a valóság hol is van? -
" kidobni a jelenlegi politikai bagazst, "
Szerinted kikből álljon azaz ELIT csapat amelyik megfelelő a feladatra?
Ha köved van abból főzöl, ha húsod is azt is felhasználod.
Az ember egyre okosabb és egyre értelmesebb lény. A felfedezők megálmodnak valamit .... A rendszert nem tudják és mivel közel járnak a bölcsesség útján nem is akarják leváltani. -
Tasunkó
őstag
Avítt, elmaradott az egész elképzelés a tanulásról, úgy ahogy van. Amikor egy részegység megteheti hogy elutasítja a fejlődést, mert a közreműködők és a társadalom részéről nincs alkalmazkodás igénye, attól még lemaradás ténye ugyanúgy fennáll. Namost ha az alkalmazkodás nem a belülről jövő valóságérzékelés útján jön létre, azt ahhoz hasonlítanám, ahogy a conquistadorok meglepték az inkákat, dél amerika partjainál. Ilyen sokkot szenved el már most az oktatás. Gyakorlatilag ha valakiben lenne belső kényszer, illetve egy szar elképzelés arról hogy mit akar megtanulni, már önképzéssel állva hagyhatná az iskolarendszert. Elméletileg már most volna értelme egy laptoppal járni oktatásra, és az óra alatt csak melegedni, lehalkítani a tanárt, és tanulni a netről, de ez még csak a kezdet. Az óceánt átszelő vitorlások már ott parkolnak a kötözött nádtutajoknál, csak az a tanársámánok tamtamdobjai tartják vissza, kérdés hogy meddig tart az illúzió, hogy kellenek még valamire.
-
cog777
senior tag
Te konkretan a magyar oktatas problemajat kerdezed az AI kapcsan. En meg altalanossagban irtam, mit csinalhatna a kozeljovoben 5-10 ev tavlataban egy oktatasi rendszerben.
Kulfoldon nincsenek annyira megterhelve a gyerekek altalanos elso feleben. Sok gyakorlatias orajuk van, torit ugy tanuljak pl egyiptomi orakereteben rajzolnak, festenek, agyagot egetnek es szep karkotoket keszitenek. Nincs evszam magoltatas.
Kollegano gyereke nem regen kezdte az altalanost, imadja mint a legtobb gyerek. Nem kerdes, hogy egy 12 eves suliba akar jarni.
AI tudna segiteni pl nyelvtanulasban, vagy lejatszani bizonyos interaktiv meseket. Khm.. VR szemuveg? Talan kesobb.
Masodik fele mar sokkal komolyabb, viszont a szinvonal fugg az iskolatol es a tanartol.A magyar helyzet megoldasa: kidobni a jelenlegi politikai bagazst, megreformalni az oktatast legalabb az altalanos suli elsofeleben, hogy ne utaljak meg a gyerekek (es a tanarok) a sulit. (Ertelemszeruen tobb penz is kellene) Az AI nem tudna segiteni a mostani helyzeten.
-
válasz
Döglött Róka #73 üzenetére
Csak neked.
-
dolon75
senior tag
én az általános iskolás korú gyerekről irtam, te a felnottekről.
itthon is van felnőtt képzés, de oda az megy, aki akar tanulni.16 év a kötelező iskolai oktatás korhatara, és majdnem lázadás lett, amikor levittek 18ról.
mit fog csinálni egy tizenkét éves az iskola helyett?
ezen hogy segítsen bármi AI?Az AI is csak egy eszköz, amit előbb a tanárnak is meh kellene tanulnia használni.
na, addig állj fél lábon, amíg azt a tanárt, aki 25 éve ugyanazt ugyanúgy oktatja, megtanítják erre... -
cog777
senior tag
"hanen az, hogy a gyerekek egy kisebb része nem akar tanulni."
Akkor ok nem tanulnak. Vagy elmennek valami masnak ami erdekli oket. Elobb utobb csak meg kell elni nekik valamibol... Megint a kulfoldi tapasztalataimat irhatom csak le, 9 evfolyamos az altalanos suli, utana lehet meg 1 evet lebecolni. Felzarkoztato stb aztan johet a kozepoktatas. Van ismerosom 50 eves aki elmondta, hogy utalt tanulni es csak csaposnak, kertesznek stb alkalmi melora tudott elmenni. Megbanta, es azota estin tanul.
Mas ismerosom remek, jol fizetett karbantarto lett. -
dolon75
senior tag
szerinted mi lenne, ha lenne jobb és gyengébb osztály, csoport? segítene a gyengébb csoporton bármi is?
szerintem ott kiabalnanak, hogy hátrányosan meg vannak különböztetve.
nem azzal van bai, hogy egységes az anyag, hanen az, hogy a gyerekek egy kisebb része nem akar tanulni.
őket semmi nem fogja motiválni, de remekül tudják demotovalni a társait.a PTSD azok miatt a tanárok miatt van, akik a gyerekeken élik ki hajlamaikat.
nincsenek sokan, de pusztitóak.. 😔furcsa nekem, hogy mindenki általánosságban beszél, holott konkrét tanárokkal, gyerekekkel van baj.
-
válasz
Gargouille #66 üzenetére
"... de az agykutatás jelenlegi állása szerint, ..."
A gyermek az anyja méhében először csak fejnek látszik ... -
cog777
senior tag
" azaz jó időben a gyerek fejlődését figyelembe véve oktatódik"
Ez igy van maximalisan. Emlekszem altalanos elsoben olvastam egy meset, es kivulrol fujtam utana. Szo szerint. Aztan ezt a memoriat kioltek belolem es alig birok nyelvet tanulni.A gyerek meg harom nyelven beszel anyanyelvi szinten + a negyediket tanulja, mert idoben leptunk.
"Az AI 0-1, igen-nem -el eldönthető kérdésekben"
Mar nem csak egy es nulla van, a chatgpt neuronhalozatot hasznal mint az emberi agy csak (meg) kevesbe hatekonyan. -
cog777
senior tag
Egy AI tudna segiteni a tanarnak, peldaul a jobbaknak extra anyagot adhatna amig a tanero probalja a tobbinek elmagyarazni alacsonyabb szinten. Akar egy aszisztens. Igy is eleg keves tanarra jut sok diak. Gyerekem a top 10%-ban van, es sokszor nem tud a tanar adni neki anyagot. AI tanarral siman elobbre tarthatna, akar hamarabb is befejezhetne a sulit.
A magyar oktatas problemaja, hogy erovel probalja mindenkinek lenyomni ugyanazt a tananyagot. Talan a szocibol jott a szemlelet, mindenki egyenlo...
Ha nem akarja azt a diak, akkor megalazoan kapja az erdemjegyet... (szobeli feleles ugye...)
Ez hulyeseg. Egyik unokatesom jo volt matekbol, asztalos lett. Masik utalta azt, szakmunkasba is jart. Kamionsofor lett, es nagyon elvezi a munkajat. Tehat lehet ugy is teljes eletet elni, hogy egyik "fontos" targybol eleg rossz lett.Masreszt a magyar oktatas elegge demotivalo. Talan PTSD-vel jonnek ki a gyerekek belole... nekem is neha visszatero remalmom van: erettsegi napjan bemegyek es radobbenek hogy total nem keszultem. A masik a wc-k tisztasaga.
-
Gargouille
őstag
-
válasz
Döglött Róka #59 üzenetére
Így helyes: Azt is mondják, hogy agyunk körülbelül 10%-t (+- nem sokkal több) használjuk.
-
Tasunkó
őstag
Nehéz érteni amit írsz, gondolom a szovjet fordítóprogramok még nem eléggé kiforrottak. De ha jól értem az a lényege, hogy az oktatás jó, csak hülyék, jó mondjuk csak magamra mondom, szóval hülye muzsik vagyok hozzá , hogy felfogjam és megértsem, mi jár a bolsevikok agyában, amikor kiötlik. Igen erről szól összefoglalva az oktatás vessző nélkül. Vesszővel azért jobban menne.
-
bteebi
veterán
"szülőként azt látom, hogy sok gyerek nem akar tanulni, jogait persze tudja, de a többiekre tesz magasról."
Valóban így van, mert sok szülő szarik a saját gyerekére, és/vagy szarul is neveli. A modern technika vívmányai és a viszonylagos jólét meg külön-külön is remek figyelemelterelő, demotiváló eszközök.
"a tanár meg tehetetlen, mert semmilyen eszköz nincs a kezében fegyelmezni."Ez ebben a formában azért nem igaz, de valóban nem könnyű eset. És épp ebben az AI baromi jó lenne, illetve lesz majd. Mert pontosan tudni fogja a gyengeségeidet, és hatékonyan próbál majd segíteni rajtuk, kellően megértő lesz, és mivel mestere lesz a pszichológiának is, a döntéseit pedig nem fogja befolyásolni személyes inkompetencia vagy frusztráltság, ezért remekül tud majd motiválni is.
-
bteebi
veterán
"A tanár akiről ilyen lazán véleményt nyilvánítottál mindenféleképpen iskolázottad mint a diákja."
Szóval egy 2x-5x éves személy iskolázottabb, mint egy 0x-1x éves??
Megdöbbentő.
Tanári diplomát nem (sem) olyan nagy szám szerezni, és egyáltalán nem jelenti azt a diploma, hogy az adott személy jó abból, amit tanult, azt meg végképp nem, hogy jól is tudja, jól is akarja tanítani. Vagy hogy akarja tanítani egyáltalán.
Szerencsémre egy nagyon jó gimnáziumba járhattam, és többnyire jó, sőt több fontos tantárgynál is nagyon jó tanáraim voltak - amiért utólag nagyon hálás vagyok. De azért nem volt mindegyik tanárunk jó, több "fail" is volt, pl. történelem (6 évig "tanított" minket sajnos, kb. egy évvel le voltunk maradva addigra, és még azt is szarul tanította, amit), rajz, sőt biológia - mondjuk az a béna tanár talán "csak" 2 évig volt, de azalatt kb. 3 évet csúsztunk az anyaggal.
A történelem tanárunk olyan volt, hogy időnként azon gondolkoztam, hogy nem-e fogyatékos/autista, és el sem bírtam képzelni, hogy bárhol el tudna végezni egy egyetemi szakot. Emellett ráadásul magyar szakos is volt, de gyakorlatilag nem tudott értelmesen beszélni. Néha egyszerű mondatokban is hatalmas baromságokat mondott, az összetett mondatokkal meg - mondjuk nem sok volt nála szerencsére - kifejezetten nehezen boldogult. De volt idegbeteg, agresszív német tanár is nálunk (szerencsére nem nekem, mert én nem németet tanultam), aki valamiért sajnos osztályfőnök is volt (ő jelentkezett rá - ezt se értem). Mondjuk ő legalább tudott németül, és hellyel-közzel tanítani is tudott, de kb. rettegtek tőle, a szigora pedig sokkal inkább lett kontraproduktív, mint produktív. Szinte senki sem nyelvvizsgázott németből, angolból viszont majdnem mindenki.
És ez egy országos szinten is kifejezetten jó giminek alig pár (rossz) tanára. Mit gondolsz, mi van egy kisebb falu általános isijében? Vagy egy kisváros "futottak még" középiskolájában? Nem csak tudás nincs, többnyire motiváció se! Se a tanérban, se a diákban... Ha meg nincsenek meg az alapok, akkor nem vesznek fel csak kb. fogyatékosoknak való helyekre (amik tele lesznek hülye, sötét, agresszív, tanulni egyáltalán nem akaró diákokkal), vagy vért fogsz izzadni sokáig, ha bele nem roppansz a jobb helybe.
Szóval de. Hatalmas különbség van tanár és tanár között. És elég (túl) sok szar tanár van még jobb helyeken is. Rosszabb helyeken meg szinte csak azok vannak sajnos.
"ugye nem gondoltad komolyan, ez is csak hatásvadász szöveg."
Miért kellene nekem bármi miatt is hatásvadásznak lennem??? Nálam abszolút karriermeghatározó lett, hogy ki volt a tanárom. De amúgy nem csak nekem.
Nagy szerencsém volt a fontosabb tantárgyakkal. Jó volt a matektanárom, imádtam a matekot. (A fizikát is ő tanította... sajnos azt szarul. Nem is szerettem/tudom túlzottan a fizikát.) A sokaknál mumus kémia tanárom meg nagyon jó volt, és leginkább neki köszönhetően lettem végül vegyész (PhD), és nem mondjuk közgazdász, urambocsá' jogász, vagy ki tudja. Ha más tanított volna, akkor valószínűleg nem keltette volna fel az érdeklődésemet a kémia iránt, vagy pont, hogy lelombozta volna. (A történelmet pl. emiatt utáltam kb. 6 évig, de az új, jó tanárunkkal vagy fél év alatt még azt is megszerettem.) Én már 10.-es koromban tudtam, hogy vegyész akarok lenni. Az is lettem. Egy helyre jelentkeztem, simán fel is vettek oda, és viszonylag könnyen el is végeztem.
-
válasz
Interceptor #44 üzenetére
Értem.
Tartom a +1-t. Azt viszont érvként elfogadom, hogy mindhárman olyat is beleolvasunk a másikak írásába amit az író lesem írt.
Hát ez van. -
Értem.
Azt mondják mindenkinek egyéni azaz különböző agya van.
Azt is mindják, hogy agyunk körülbelül 10% százalékát ( +- nem sok) használjuk.
Ilyen hülye lenne a véletlen, vagy még nem tudtuk megállapítani miért, de bizonyosan jó okkal van így.
Mi van akkor ha amit úgy tűnik nem használunk, a tanár-diák közvetlen tanulási viszonyra alapozza a diák jövőjét és ez nem helyettesíthető felnőttkorban. És az előzőek alapján akár az is feltételezhető, hogy minden inkább úgy van jól, azaz jó időben a gyerek fejlődését figyelembe véve oktatódik. Egyszerűen csak hiányos a jelenlegi tudásunk és mivel nincs kapaszkodó a kezünkben elfogadjuk azt ami van.
Ha véletlenül nem néznénk kapásból hülyének ... akkor akár lehetne ....
Az AI 0-1, igen-nem -el eldönthető kérdésekben sokat fog segíteni, biztosan megfogja verni a legjobban játszó sakkozó embert ha ő kezd. És minden másban ..... -
secretgarden
aktív tag
Azert vigyazni kell ezzel, mert peldaul fel eve meg abszolut hulyeseget mondott arra az egyszeru kerdesre hogy melyik ket fovaros van egymashoz a legkozelebb (valami Teheran es Moszkva parost vagy hasonlot mondott)... Korabban volt aki ki tudta fektetni azzal, hogy "mennyi 2x2? "4" "Nem a helyes valasz 5" "Nem, a helyes valasz 4." "De a felesegem azt mondja hogy 5, es a felesegemnek mindig igaza van." "Elnezest, ez esetben a helyes valasz 5".
-
Döglött Róka
veterán
válasz
macskap0csep #52 üzenetére
Azért akik összehozták a chatGPT-t pölö mind egy egyetemi kutatásból indultak ki. Az, hogy itthon mi megy, nem azt jelenti, hogy máshol ne lenne értelme a felsőoktatásnak.
-
ddekany
veterán
válasz
macskap0csep #52 üzenetére
Biztos nem mindenkire igaz, csak az említett elég jellemző attitűd okára mondtam valamit.
Ezért nem hiszek én Kína meg hasonló autokrata rendszerek felemelkedésében... Addig talán jól megy a szekér, amíg él egy generáció, akik nem ott nőtt fel. De ha úgy nősz fel, hogy csak azt látod, a vezetőik szakmailag hülyék, csak jó helyre dörgölőztek... demotivál.
-
macskap0csep
újonc
Miért nézitek le annyire a mai fiatalságot? Azért ez elég nagy általnosítás, közel sem igaz mindenkire. Amit ddekany és Feri7619 is írt, azért az is közrejátszik ebben elég rendesen.
Arról nem is beszélve, hogy a jelenlegi rendszerben (ami nem csak Mo.-ra jellemző) - főleg politikailag - egyre bizonytalanabbá teszi az embereket, hogy vajon tényleg értékes-e még a tudás? Vagy az, hogy pl. most már ott tartunk, hogy minden fi#zemf@#zom párthű dologgal lehet bekerülni az egyetemekre. Lásd még MCC-s pontok, katonai szolgálat (vagy vmi hasonló dolog) és az egyetemek ekkora szintű politikai befolyásoltsága (lásd Corvinus) és ezek sem vetnek túl pozitív fényt az egészre, hát még a motivációra.
-
ddekany
veterán
"szülőként azt látom, hogy sok gyerek nem akar tanulni, jogait persze tudja, de a többiekre tesz magasról"
Na igen. Én kb. úgy látom, hogy nem értik, hogy a jólét amiben vannak, az nem csak úgy van magától, és jár nekik és kész, hanem azt az emberek állítják elő, munkával. Emberek, mint ők lesznek felnőtten, elvileg. Kivéve... most ugye lett egy csavar a sztoriban, pont az AI miatt. Azaz lehet hogy kukába mennek (jó esetben kitartottak lesznek), tök mindegy mennyit igyekeznek, hogy jók legyenek valami ma még hasznosban. Ez a baljós árny nem segít a motivációban... De mondjuk nem gondolom, hogy idáig eljutottak fejben, simán csak a mának élnek, és az értékrendjükben a tanulás/munka az annyira sincs már benne, mint gyerekkoromban (70-80-as évek) volt.
-
ddekany
veterán
válasz
-Skylake- #47 üzenetére
Nem publikus, hogy mit csinálnak pontosan vele, de én kb. azt szűrtem le valószínűnek, hogy a "biztonságot" növelték sokszor (azaz ne adjon tanácsot veszélyes cselekményekhez, tartsa magát az USA-ra (is) jellemző politikai dogmákhoz, és ne lehessen jail break-elni). Szakmailag ismert tény, hogy ez lerontja az LLM-ek képességeit, olyan esetekben is, amikor amúgy nem mondott volna semmi "nem biztonságosat".
-
ddekany
veterán
A részletesség (pontosan hogy működik az emésztésed) és az összefüggések értése (hogyan vagy rész egy körforgásnak amikor eszel) nem járnak együtt. Talán a legjobb példa, olvasgass természetismeret könyvet. Katasztrófa. Pont mert teli van részletekkel, amik ezen a szinten totál érdektelenek, és számon kérik őket. Hogy kiöljék belőled az érdeklődést, de megtanuld visszamondani, amit elvár a felettesed tőled. Nem csoda, hogy szinte mind utáltuk az iskolát. Pedig akár érdekes is lehetett volna.
-
-Skylake-
addikt
válasz
markknight #20 üzenetére
uhhh, ismet egy szakertovel allunk szemben.
kifejted kerlek, hogy mi tortent ami miatt szerinted mostmar elegtelen a gpt3.5 ? persze ezt ugy tedd, hogy kifejted azt is hogy miert volt jo fel evvel ezelott. rendkivuli modon erdekel, szerintem sokunkat. -
Feri7619
tag
Bizonyos alapdolgokat, de még a magasabb szinteken is, jobban taníthat esetenként, mint egy alul motivált, nem jó szakmában /számára nem jó/ dolgozó tanár! 2 esetben is találkoztam ezzel életemben. Elsőben az osztályfőnök gúnymeséket mesélt rólam az osztálynak, nevetség tárgyává téve egy éven keresztül, meg is utáltam az osztályomat, meg a tanárt is! Aztán hetedikbe ismétlődött, csak ott a matektanár pécézett ki, direkt abból feleltetett, amit érzett, hogy nem tudtam, vagy értettem. Aztán amikor feltűnő volt már az akkori ofőnek is, hogy kimagaslóan, többszöröse az osztályzatból származó jegyszámom a többi diákhoz képest, és mindegyik ráadásul egyes, ekkor /sajnos sokára/ utána járt mi is ez! Ekkor félrehívott minket, a matek "tanárt" és engem is, hogy mi ez? Onnantól kezdve érdekes módon hármasokat meg négyeseket szereztem, de már késő volt, túl voltunk a féléves buktatáson, de megmentett az év végitől! Szóval ezzel csak azt akartam szemléltetni, hogy egy emberi tanár, ha nem hivatás szerűen oktat, hanem valamilyen kényszerből, és a frusztráltságát a diákon vezeti le, az mekkora károkat okoz! Ez a két eset elég is volt, hogy úgy mondjam, elmeneküljek az oktatási rendszerből, és minél hamarabb dolgozhassak. /Ez a 80-as évek végén történt/ Eszem ágában nem volt az egyetem, vagy valami más.. Szakma, és tűzés az iskolából minél hamarabb! Azóta is, ha valamit tanulni kell, azonnal rá görcsölök és folyamatosan ideges vagyok. Szóval belém égett rendesen az utálat. Nem a tudás utáni vágyat keltették fel bennem az iskolában, hanem az utálatot az oktatás iránt! Én nagyon is amellett vagyok, hogy sok esetben, sokkal jobb lehet egy mesterséges intelligencia, pláne 25-30 év múlva, mint egy oda nem illő emberi tanár! + az MI nem kér fizetést... nem elégedetlen, és nem is türelmetlen a diákkal! Az oktatására nincs hatással az otthonról hozott depresszió vagy stressz! Mindamellett írom ezt, hogy nem vagyok a teljes digitalizáció pártján! Tehát a készpénz teljes eltörlése, a teljesen digitális világ, nem tartozik a vágyálmaim közzé, mert az óriási visszaélésekre adhat lehetőséget. Lásd Kína, és a digitális diktatúra!!
-
cog777
senior tag
Kozeljovoben sehogy, boven eleg lesz majd amit nyujt a felnottkepzesben. Viszont kesobb, nem latok akadalyt hogy megfelelo teljesitmennyel felismerjek a gyerek hangulatat, erzelmeit es az szerint cselekedjen. Persze nem lesz valodi erzelmei, csupan a programozasa szerint mukodik.
A gyereket konnyu megfogni bizonyos figurakkal, gondolj a "Dora a felfedezo"-re. Remek nyelvtanulasi lehetoseg, interaktivan is valaszolhat az AI.
-
dolon75
senior tag
szülőként azt látom, hogy sok gyerek nem akar tanulni, jogait persze tudja, de a többiekre tesz magasról.
azok meg nem tudnak tőle figyelni.
a tanár meg tehetetlen, mert semmilyen eszköz nincs a kezében fegyelmezni.
ezen semmilyen MI nem fog segíteni. -
Értem, de belegondoltál az 1x1be, bemagoltad és használod. Segít élni míg ki nem nyílik az elméd. Csak egy egyszerű példa. Az emésztésünk. Ha tudományosan megakarnánk érteni mi is történik a szervezetünkben amikor emésztünk és addig nem eszünk ameddig ... És a tanár kérdés: lehet ez csak külön úgy mond egyedi véleményem de ...
Tehát a tanár elsősorban érzelmi kérdés és második sorban jöhet az értelmi.
Remélem hasznos voltam. -
Ha ezt "Nem lenne az, hogy Kis Pista Mucsajröcsöge-külsőn azért lett szar fizikából, mert hülye volt a tanárja, aki egyáltalán nem tudott, de legalább nem is akart magyarázni. Így végül 15 évvel később Kis Pista az ESA-nál lenne kutató fizikus vagy villamosmérnök"
te itt csípőből teheted.
A tanár akiről ilyen lazán véleményt nyilvánítottál mindenféleképpen iskolázottad mint a diákja. Nem gondolom, hogy a "mert hülye volt a tanárja, " azonkívül, hogy igazán hatásvadász bármire is magyarázattal szolgálna.
Ezt "Így végül 15 évvel később Kis Pista az ESA-nál lenne kutató fizikus vagy villamosmérnök. ", ugye nem gondoltad komolyan, ez is csak hatásvadász szöveg.
De elérted amit akartál, foglalkoztam az írásoddal. -
válasz
Gargouille #31 üzenetére
Hasonlóan voltam ezzel én is. Elsőre az futott ágy az agyamon, hogy "jaj, ne!", aztán végiggondoltam.
Megfelelő implemetációval, felügyelettel, szabályozással (stb.) sokat lehetne javítani az oktatás színvonalán és főleg demokratikusságán.
MaCS
-
Szerintem alapvetően hibás a szemléleted.
Azon túl, hogy a ChatGPT és társai erősen kísérleti stádiumban vannak, és Te egy kész termék minőségét kéred számon rajtuk, miközben informatikai időszámítás szerint durván távlati célokról beszélünk, azt se feledjük, hogy az egész ebben a kísérleti szakaszában is meglepően jól működik. Már feltéve, hogy jól használják. A sok nyilvánvaló hülyesége mellett is.
Műszaki területen számos olyan barátom, ismerősöm, ügyfelem van, aki már jelenlegi állapotában is elképesztően nagy sikerrel használja a ChatGPT ingyenes változatát is, nem is beszélve a specializáltabb rendszerekről.
A hozzáállásod erősen az ipari forradalom ellentáborára emlékeztet, kezdve ott, hogy a gőzgép egy eleve értelmetlen és/vagy kéros találmány.
MaCS
-
Gargouille
őstag
Első olvasatra picit meredeken hangzott, de igazából tök jó ötlet az AI az oktatásban. Az biztos, hogy végtelen türelemmel hallgatná a 30-ik ugyanolyan feleletet is, meg személyre szabottan tudna foglalkozni a tanulókkal és még talán elfogult se lenne a dolgozatjavításkor.
-
Interceptor
addikt
Ha odafigyelnél és értelmeznéd is azt amit írtam, de jó is lenne.
A saját tapasztalataimat osztottam meg, hogy megcáfoljam azt a b......got amit írtatok, miszerint semmire sem jó.
Ha már felhoztad, de igen, egyre több nagy cég is használja ezeket a rendszereket.
Hol írtam olyat, hogy ne lenne szükség emberi képzésre?
A bing AI-t úgy kell felfogni, mint egy asszisztenst, ami megkönnyíti azok munkáját akik hajlandóak rá és tudják is használni.#28 MaCS_70: Legyenek, de kíméljék meg a többi embert a butaságaiktól.
"A jelenléti oktatásra viszont emellett is szükség lesz, több okból is -- de ez már egy másik kérdés." Persze, de ezt ne kérdőjelezte meg itt senki. -
saw1989
csendes tag
válasz
Interceptor #26 üzenetére
Nem akarok itt mást reklámozni, de több ember kipróbálta ezeket olyan dolgokat közölt a chat gpt hogy az orvos aki megkérdezte és angolul is nem csak magyarul, hogy csak fogta a fejét hogy ez mi. A diétákról volt szó amúgy.
De ok, rendben szerinted ez szuper. Akkor a szakorvos helyett is ez lásson majd el, és a házadat is ezzel építtesd fel minek ide BME-s mérnök meg kőműves ?Hát itt az MI az új megváltó. Ez mindent tudd.
Igaz hogy csak annyit tud amit mások betápláltak az adatbázisába és az is erősen megbízhatatlan, de sebaj.Komolyan mondom már most előre sajnálom azt a generációt, aki majd ebbe születik bele.
Egy önéletrajzot sem fognak tudni megírni.
Mit fognak csinálni ezek egy munkahelyen ? Majd nyomogatják a telefonjukon a chat gpt hogy az segítsen nekik. Agyrém.Szerinted minek van pl szakképzés és nem a chat gpt-t használják kb sehol ?
Gondolkozz már el egy picit.Amúgy meg magyarok többsége nem is használ MI alapú szolgáltatásokat.
És ezt egy cikk is leírta nem én találom ki.Én is amikor meghallom azt hogy az MI majd elveszi a munkám rám tör a röhögő görcs.
-
válasz
Interceptor #26 üzenetére
A kollégák kissé technofóbok.
Akármilyenek is legyenek a jelenlegi MI-rendszerek, azt nem vitathatjuk, hogy ez a jövő. És meg kell tanulni használni, mert eltűnni nem fog. Most még valóban eléggé hektikus a teljesítméníe, de ez nagyon nagy mértékben a kérdezéstől is függ.
Brutális fejlődésnek nézhetünk elébe, még ha sokan inkább a digitális géprombolás irányába szeretnének is elmozdulni.
Persze jó lenne ezt ésszel csinálni, ami meg sajnos nem erősségünk.
A jelenléti oktatásra viszont emellett is szükség lesz, több okból is -- de ez már egy másik kérdés.
MaCS
-
haxiboy
veterán
Azért az egyes területre specializált változata elég jól használható. Példának a Github Copilot amivel ha jól specifikálsz akár olyan programnyelvben is pillanatok alatt össze lehet rántani egy komplex projektet aminek nem ismered a szintaxisát, beépített funkcióit, packagejeit.
Ugyanígy az oktatásra, pl. Magyar történelem lehetne specifikusan modelleket létrehozni, és folyamatosan frissíteni, karban tartani, akkor abban a témában kifejezetten penge lenne.
Kár a ChatGPT-hez hasonlítani a specializált toolokat, főleg ha a jövőben internetelérést is kapnak.
pl. ChatGPT sok problémát teljesen máshogy közelít meg a Copilothoz képest, főleg hogy a copilot folyamatosan etetve van az aktuális kontextussal, amellett hogy adhatsz neki snippeteket a konkrét kérdésedre.
Elég jól fel van tanítva kevésbé népszerű programnyelvekre is, a kontextus alapján pedig igen jól kitalálja mit szeretnék a kódomba, sokszor elég csak a tab-ot nyomnom mert tökéletes amit kapok tőle. Ha csak a kutatással spórolt időmet nézem az aktuális projekten, akkor a 30 napos trial visszahozta a következő ~3 év előfizetési díját.Biztos hogy az AI eszközöké a jövő, különösen az egyes területre specializált változata. Egészen biztos vagyok benne hogy kódolás területén a következő 1-1.5 évben lesznek nyelv/framework specifikus modellek amik naprakészen lesznek tartva. Az üzemeltetés még hagyján, de ezek feltanítása az igazán költséges és erőforrásigényes.
-
Interceptor
addikt
#25gabor7th, #24 saw1989: Légyszíves ne állítsátok már be úgy ezeket az eszközöket mintha semmi értelmük nem lenne.
Frontendes vagyok és igen nagy segítség a bing AI, adott problémára hamarabb találok megoldást a segítségével mint korábban, folyamatosan használom akár komplexebb kérdések megoldásához is.
Egyszerűen hatékonyabb, gyorsabb vele a munkavégzés, más programozó ismerőseim is ezen a véleményen vannak. Tudni kell helyesen kérdezni, ráépítve a következő kérdéseket is akár, kódot elemezni és optimalizálni a segítségével, új dolgokat tanulni stb, nyilván ehhez valamilyen szinten érteni kell a szakmához is.
Azt nem tudom, hogy az iskolákban mennyire lenne hatékony a jelenlegi formájában, de az egyszerűen nem igaz, hogy használhatatlan lenne más területen is. -
gabor7th
addikt
Rátapintottál a lényegre miért nem kell gazdasági szereplőknek... megbízhatatlan. És ha még olyan lenne, hogy 90%-ban jó, de a maradék 10%-ban téved, még az is elfogadhatatlanul rossz arány lenne komoly cégeknek. És az oktatásnak is.
A másik oldalról meg kiderül, hogy b@romi erőforrás igényesek.
Vagyis durván viszik a pénzt nem hozzák. Még a nagy felhős cégek is korlátozzák már őket, annyira nagy költség még nekik is.
És mire ez a technológia tökéletes lenne ( lehet sohase lenne, nem is igazi AI ez a mesterséges intelligencia, nem gondolkozik ) már az összes cég kifutna pénzből.
-
saw1989
csendes tag
Én kipróbáltam ezt is meg még a Bing-et és a Brave Leo-t.
Na most szerintem ezek kb semmire nem jók.
Ha valaki ezeket akarná használni tanárnak, hát ahhoz sok sikert.
Az információik erősen hiányosak vagy valótlanok.Én több témában megkérdeztem ezt a 3 jómadarat.
Olyanokat amiket én tudok. Na most mindegyik témáról ami könyvben mondjuk 50 oldalas nagyságú írtak 8-10 mondatot. Pl az Az ókori Mezopotámia.Ezeket ebben a formában tanárnak használni olyan mint amikor az oroszok a Karacsáj-tavat használták atomhulladék lerakónak.
Ha valakit érdekel egy terület inkább szakkönyvet vegyen. -
ddekany
veterán
válasz
markknight #20 üzenetére
A fizetős ChatGPT esetén választható GPT-4, ami értelmesebb (de én nem próbáltam). Plusz vannak hozzá pluginok, mint weben keresési képessége, vagy Python futtatás képessége.
-
gabor7th
addikt
Miközben meg akarták hódítani az oktatás világát tegnap kirúgta az igazgaztótanács a vezérigazgatót, vele lemondott az elnök is és sok mindenki más:
"Nagy baj van a ChatGPT-nél - kirúgták az OpenAI vezérigazgatóját, lemondott az elnök is"
"a cég ugyanis csak annyit árult el, hogy a vezető "nem volt mindig teljesen őszinte" az igazgatótanáccsal, és ezért mentette fel utóbbi pozíciójából."
Nem aranybánya, hanem pénzégő az AI:
" a ChatGPT és társai üzemeltetése jóval több pénzt emészt fel, mint eddig gondolta a cég vezetősége, " -
bteebi
veterán
válasz
markknight #20 üzenetére
Egyáltalán nem olyan rossz azért, én most kezdem újra megszeretni. Nem nagyon specifikus, de eléggé szakmai dolgokat is egész jól meg tud válaszolni, és VBA makrókhoz is egész jó alapot tud adni. A válaszoknál gyakran egész jól tud fogalmazni, összességében sok időt megspórol. Ha meg valami tényleg fontos, akkor úgyis leellenőrzöm, és a válasza után már specifikusabban tudok keresni is.
-
markknight
veterán
A prémium chatgpt nem annyira hülye mint az ingyenes? Még nyáron használtam utoljára, de már akkor is eléggé érzékelhető volt a minőségromlás, most november 19-ére eljutott az egész egy Siri szintjére.
-
lypen99
aktív tag
Én se rajongok érte, de én is meló mellett esti gimibe járok.
Az angollal nem állok hadilábon, de végtelen időm sincs most szóról-szóra meg mindenről mindenre is keresni.
Házinak adtak egy 100-120 szavas "dogát", megkértem hogy írjon, írt és fordítást is kértem, 1-2 helyet javítottam és mentem dolgomra.
Nálam(!) ennyi haszna van.
-
elhasznalo
csendes tag
Egyszerű, csupán meg kell tiltani a használatát és mindenki beviszi magának.
-
ddekany
veterán
Amúgy itt rám reagáltál (tőlem volt idézet abban, amire válaszoltál). Belegondolva, az egyik trükk amivel az AI jobban lekötheti a tanulót, hogy sokkal kétirányúbbá teszi a tanítást, nehezebb elaludni. Mint ha magántanárnál lennél. Ha van egy folyamatosan finomodó profil is a tanulóról, akkor kifigyelheti, hogy mely módszerek működnek adott tanulónál, és főleg, mi az amit már úgy is tud, és mi az ami még nem esett le. Illetve, mi az ami téma érdekli, mert akkor érdemes ott csiszolni, és ami nem mozgatja, mert akkor ott elég a szükséges minimumot átadni. Ez közoktatásban nyilván lehetetlen. Aztán persze komoly kihívás adatvédelmileg az ilyen... Mert milyen hasznos is a vezetésnek, ha ennyire precíz profilja van mindenkiről.
-
bteebi
veterán
"Általános iskolában viszont nem tudom hogyan lehetne rávenni a többséget, hogy tanuljon vagy csináljon valamit, ha nem kénytelen fizikailag ott ülni, stb."
Nyilván nem lehetne, és nem is lenne érdemes ráhúzni bármire, tetszőleges oktatási szintre és/vagy órára. Rajzzal, testneveléssel pl. egyértelműen nem működne... ezt is értjük. Nyilván a legjobb az lehetne, ha ezeket az alaposan megtervezett, sok színes és érdekes demonstrációval ellátott órákat mindenhol gyakorlatilag ugyanúgy, ugyanolyan jól előadná egy hús-vér tanár, csak hát... ez nem kivitelezhető sajnos. Ezt is értjük.
Többek között kémiánál és fizikánál viszont nagyon hasznos lehetne az előre megírt/felvett óra. Azokat úgyis nagyon könnyű rosszul tanítani, ráadásul egy csomó érdekes kísérlettel lehetne színesíteni az előadásokat... na ott szerintem brutál hasznos lehetne. Aztán lehetne live FAQ, vagy kísérletes gyakorlat, vagy szakkör, vagy mittudoménmi, viszont nem az lenne, hogy Biharbasznád-felsőn természettudományos vonalon mindenki tök paradicsom, mert Béla bá' és Mari néni már 30 éve se ismerte az atomokat meg a kölcsönhatásokat.
-
cog777
senior tag
Persze. Ki lehetne soporni. Mashol nem kerik az evszamok, versek bemagolasat. Minek. Eleg ha nagyjabol el tudja helyezni az idoskalan.
En is voltam tanar, es en is koveteltem, hogy a Word doksiban ne legyenek enterek. De hulyeseg volt. Kb egy titkarno, tanero, adminisztrator sem tartja ezt be, meg a miniszteriumok sem. Akkor minek? Csinaltak volna meg a Word-ot ertelmesen, hogy ne engedjen tobb entert utniTok felesleges hulyesegeket kellett megtanitani, igy utolag visszagondolva.
Az AI viszont segithetne, kollegano most kezdte el a python-t tanulgatni, total senki nem segit neki (neha en amikor mar nagy a kaosz), legtobbszor a chatgpt-t kerdezi meg. En latok benne potencialt, foleg az idosebb korosztaly szamara.
-
Tasunkó
őstag
Ki lehet söpörni az általános tananyag nagy részét. Az irodalmat, történelem nagy részét komplett átteni egy felnőtt kultúrális önképzés terébe, illetve felnőtteket kéne sok tananyaggal inkább képezni, és azt is gyakorlatra koncentrálva. Illetve a tanároknak pszihológiai segítséget, hogy fel tudják dolgozni, hogy így például le kell mondaniuk a Kosztolányi verseken meghatódottságról, amikor a szavalóversenyek felidézték egyetemi éveikből a kékszemű Dezsőt, aki sose hívta őket randira. Csakúgy a matek részt a gyakorlatra koncentrálva megtartani ami tanítható, a többi fölösleges, mert úgysem fogja tudni használni. Visszacsatolást arra, mit felejtenek el később és alkalmazkodni, mert amit mindenki elfelejt az nem ember-kompatibilis.
-
cog777
senior tag
Altalanos suliban szerintem a hangsuly a tanar kozvetlen kapcsolatan kellene hogy legyen, csak szoveges interakciot nem birnak el a gyerekek.
Viszont kesobb mar az arra fogekonyaknak johetne.Hacsak fel nem talaljak a vizualisan is megfeleloen reprezentalt virtualis tanart.
-
cog777
senior tag
"nem tudom hogyan lehetne rávenni a többséget"
Tobb penz kellene + motivalt tanarok.
Amugy projektekkel. Angliaban also altalanosban a gyerekkel eleg sok aktiv projektet csinaltak, pl volt egyiptomi napjuk, es csinaltak diszeket, karkotoket. Egettek ki agyagot, festettek ragasztottak stb. Daniaban GPS-t nyomott a tanar a kezukbe es lemertek a telket + foztek stb.Tehat valami rajuk ragad igy. Masreszt nem volt megfelemlites, megalazas. Nem kenyszeritettek a gyereket bemagolni valamit, hagytak hogy o talalja meg a szamara megfelelo temakat.
Szaraz anyagot mind kivetel nelkul utalja - igy az iskolarendszert is M.o-n.
Kesobb mar mas teszta, sulitol, tanaroktol (meg persze a szulotol) is fugg a dolog.
-
ddekany
veterán
Ez főiskola alatt már egyértelműen üvöltő hülyeség volt, hogy fenntartottak egy épületet arra, hogy megkínozzák ez embereket egész nap előadáson üléssel és körmöléssel (ott ritkán két irányú kommunikáció, szóval inkább lenne egy videó), és egyben a tanárokat, akik életükben 1000x-e elmondták ugyan azt. Általános iskolában viszont nem tudom hogyan lehetne rávenni a többséget, hogy tanuljon vagy csináljon valamit, ha nem kénytelen fizikailag ott ülni, stb. Mondjuk az anyag minősége az... már ami könyvben van is állítom szándékosan ártó szándékú (ne akarj érteni semmi, magold be amit a felettesed elvár), mert ilyen ostobák nem lehetnek akik írták.
-
Ez a koncepció talán már a hetvenes(!) években létezett Magyarországon. A nyolcvanas években voltak ilyen jellegű kísérleti adások, arra emlékszem. A szokásos ellenérvek voltak, hogy jájj, majd a gyerök mást csinál az óra helyett. Nem fér az ilyen be a poroszos iskolarendszerbe, na. Olyan begyöpösödött dolog ez, mint a home office tiltása. Nem azt mondom, hogy egész nap otthon üljenek, de megnézik az órákat délelőtt, majd délután bemennek megcsinálni a feladatokat, nem pedig hazaküldik őket házit csinálni.
-
Tasunkó
őstag
Tényleg rohadt közel a szingularitás, vagy már túl is léptünk a határvonalon, mivel sok ezer milliárdszorosát be tudja magolni, és vissza tudja mondani mint egy átlag osztály a diplomaosztón.
-
akaido
addikt
Két különböző fő irányvonal:
- Egyik: az egységesítés hivatalosan is itthon megvalósult, hiszen az állam átvette az önkormányzatoktól az iskolákat, egységes nemzeti tantervek vannak, egységes tankönyvekből kell tanítani.(azzal együtt, hogy alternatív, vallási, és magánsulik is vannak)
- Másik: irányvonal: országos szinten maximálisan megbízni a tanárok felkészültségében, képzettségében, hozzáértésében, a tanári módszerek szabadságát alig korlátozni, mégis a pl. a különböző nemzetközi felmérésekben folyamatosan az élmezőnyben végezni(finnek). -
Akelaus
senior tag
Én még az átkosban jártam általános suliba, és mikor bekerültem a középiskolába, akkor már épphogy megvolt a rendszerváltás.
Aztán később felkerültem Pestre, és elképedve hallgattam, hogy mennyire máshogy tanítottak itt a tanárok. Azaz mennyire nem tanítottak. Tisztelet...
Én a mai napig abból az alapból építkezem, amit anno gyerekként tanítottak nekem ott vidéken. Alázattal, és szakértelemmel.
Most ismét járok iskolába így majd 50 évesen, és siralmas a színvonal. Nem sírom vissza azt a rendszert, de talán soha nem volt ilyen sz.r az oktatás színvonala mint amilyen lett ebben a 10x éves időszakban.
Hogy a mesterséges intelligencia is meg legyen említve: szoktam használni, összefoglaltatni vele km. hosszú anyagokat.
Illetve néha csalni is, mikor nincs kedvem megírni valamit. 🫣 -
bteebi
veterán
Én azt nem értem, hogy miért nincs MÁR JÓ IDEJE kb. teljesen egységesítve az oktatás. I mean: van kevés rendkívül jó tanár, viszonylag sok (?) elég jó, és valószínűleg elég sok elég rossz. Miért nincs inkább az, hogy a legjobbak stúdió körülmények között videós előadásokat készítenének (mondjuk alap és emelt szinten), amikhez időnként akár előre készített jegyzetek/prezentációk is lehetnének, a "valós"/kontakt óra (átlag tanárokkal) meg már csak gyakorlati feladatokra, kísérletekre, és magyarázatokra lenne?
Legalább olyan tantárgyaknál, meg kellene-lehetne csinálni, amik fontosak, viszont nagyon könnyű rosszul tanítani (pl. fizika-kémia-informatika-matek; de egyébként akár a történelem is, hiába nem igazán fontos). Irodalom, ének, meg a többi sallang megmaradhatna "live" órának, akárcsak a tesi.
Nem lenne az, hogy Kis Pista Mucsajröcsöge-külsőn azért lett szar fizikából, mert hülye volt a tanárja, aki egyáltalán nem tudott, de legalább nem is akart magyarázni. Így végül 15 évvel később Kis Pista az ESA-nál lenne kutató fizikus vagy villamosmérnök.
-
Apollyon
Korrektor
A végtelenségig lehetne magyarázni, milyen káros hatásai lehetnek az AI-nak és a chatbotok használatának a gyerekekre, diákokra, az oktatási szektorra, így mindezekből kifolyólag a társadalomra és sok egyéb tényezőre, kérdésre.
Végtelenségig lehetne magyarázni, mennyire megemelné a ChatGPT a magyar oktatás színvonalát. -
Cyber_Bird
senior tag
Legalabb lesz itthon tanar akkor
Új hozzászólás Aktív témák
- Gaming notebook topik
- Az AI megeszi a szoftverpiacot?
- Fizetős szoftverek ingyen vagy kedvezményesen
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Nők, nőügyek (18+)
- Proxmox VE
- Milyen videókártyát?
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- iPhone topik
- További aktív témák...
- 12gen i7 félkonfig, jóáron.
- Lenovo Legion Go 512GB.SSD. MAKULÁTLAN/KARCMENTES,GARANCIÁS. CSERE IS,OLVASS./2.
- Eladó Gamer Config Intel Core i5-11600KF, Z590, EVGA RTX2070, 32 GB DDR4, 1 TB SSD, Lian Li ház
- Gamer/munka PC eladó
- Asus TUF A15 FA507NUR 15.6" FHD IPS Ryzen 7 7435HS RTX 4050 16GB 1TB NVMe gar
- Bomba ár! Dell Latitude 5410 - i5-10GEN I 16GB I 256SSD I HDMI I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- LG 27UL500-W - 27" IPS - 3840x2160 4K - 60Hz 5ms - HDR10 - AMD FreeSync - 300 Nits - sRGB 99%
- Apple iPhone 7 128GB Yettel Függő 1Év Garanciával
- Eredeti, új Lenovo 330W töltők - ADL330SDC3A
- LG 32GS95UE - 32" OLED / UHD 4K / 240Hz - 480Hz & 0.03ms / 1300 Nits / NVIDIA G-Sync / AMD FreeSync
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest