Új hozzászólás Aktív témák
-
Ribi
nagyúr
Kis adalék.
Összegezve
Volvo beépitett védelmi dolgait kikapcsolta az UBER. Nyilván, hogy ne szóljon bele az önvezetésbe. Lehet a beépített dolgok kivédték volna az ütközést.
6mp-el az ütközés előtt érzékelte a gyalogost, majd fel is ismerte mint biciklis.
1.3mp-el az ütközés előtt vészfékezést akart volna végrehajtani a rendszer, de ez nem engedélyezett önvezető módban.
A rendszerben nincs vezető figyelmeztető beépítve.
Ha fékez, kb 70-ről 35-re lassult volna.
A vezető az önvezető autó dolgait nézte, nem a telefonját. -
Auratech
őstag
válasz
velizare #575 üzenetére
Afféle "reflexet" kell beépíteni az elektronikába, mint a pislogás. Ha valami közeledik, becsukod, mielőtt észlelnéd. Ha valami adott küszöbérték felett kiemelkedik az útfelület síkjából és a haladás irányában (sebesség, irány..) akadályt képez, arra reagálnia kell mérlegelés nélkül valamilyen fékezéssel, kitéréssel. A biztonságos objektumazonosítás nem szabad, hogy feltétele legyen reakciónak.
Ami nem úttest, az akadály..Az úttest pedig lapos.. -
válasz
rednifegnar #574 üzenetére
akkor csak hogy mindketten tudjuk, miről is van szó: a szegmentálás a képfeldolgozásban az a folyamat, amikor a képen már felismertünk bizonyos alapszintű objektumokat, úgymint pl. az élek, és a segítségükkel homogén (azonos tulajdonságúnak tartott) képrészeket különítünk el. így születik egy csomó élből és pixelből a gyalogos, a biciklis, az útmenti fa, bokor, a szélfútta zacskó, az oszlop, és az előttünk haladó autó is.
ez azért fontos, mert megerősíti, hogy a jármű szenzorai észlelték a keresztben biciklit toló áldozatot, viszont nem ismerték fel annak, ami.hogy a bíróság/vizsgálat kinek a jogi felelősségét állapítja meg, az egy teljesen más kérdés, mert azt a forgalmi helyzetből fogják majd levezetni, és nem abból, hogy ki vezette az autót, a gép, vagy az ember. ha azt állapítják meg, hogy az autósnak esélye sem volt elkerülni az ütközést, akkor a gyalogos lesz a felelős, ha mindketten, akkor a felelősség megoszlik. arra jelenleg nem látok túl sok esélyt, hogy a történetért kizárólag az uberre húznák rá a vizes lepedőt, ugyanis az még jó eséllyel nincs definiálva, hogy mégis mennyivel többet várunk el egy önvezető autótól a balesetek elkerülése kapcsán, mint egy emberi sofőrtől. teljesen kizárni persze nem lehet, ugyanis ott a bíróság akár kvázi jogot is alkothat.
-
rednifegnar
senior tag
válasz
velizare #573 üzenetére
hivhatod ezt barmilyen szepen, ez egy hiba es ez sok helyen elofordulhat, a sima szoftverbugtol, a hibas rendszertervig, vagy a rossz parameterezesig barhol. ki megy a boribe? a programozok? a tervezok? a parameterzok? a faszi aki benne ult es nem figyelt? vagy majd fizetunk egy kis karteritest a homless rokonainak aztan megy tovabb a dolog. lesz egy exceltabla amiben benne van hogy a homless, a nyugger, a gyerek az mennyit er?
-
úgy néz ki, hogy szegmentálási bug volt. a szenzorok észlelték, hogy van ott valami, de a feldolgozás során arra a következtetésre jutott, hogy az objektum hamis pozitív, mehet tovább az autó.
-
Alchemist
addikt
válasz
Tikakukac #571 üzenetére
Az egy dolog, hogy ha esemény van, jön a "nem a látási viszonyoknak megfelelő sebesség" kezdetű értékelés a szervektől, viszont egy ismeretlen úton emiatt benézni egy nagyobb kátyút vagy másik járműről leesett tárgyat tényleg nem kellemes. A legtöbb vezető persze vállalja a kockázatot az ezerszer végigjárt úton, csak jó ha ezt észben is tartja. És persze jól jön minden autóba épített éjjellátó technika...
-
Tikakukac
titán
válasz
Alchemist #569 üzenetére
Ezért érdekelne engem ez a dolog, hogy tényleg az van, hogy távolsági levételéhez madzagoljam be a féket és satufék be? Mert tompítottal pcsát sem látsz ekkora tempónál, azt viszont erősnek érzem, hogy a "mindenre számítani kell" mentalitás miatt dici-döci legyen esténként.
-
BOBO6
aktív tag
Nem akartam belefolyni a találgatásba, hogy elkerülhető lett volna a baleset vagy sem, ezt egy ilyen video alapján laikusként nem lehet megmondani. Egy biztos, én lettem már majdnem rosszul miután 80-90-nel mentem késő este városon kívül és csak egy szempillantásra megjelent az út szélén menetirány szerint jobboldalon bandukoló ember töksötét öltözékben, alig pár cm-re a tükrömtől. Ha -mivel ő maga sem láthatott kb semmit- gödörbe, kavicsra lép és kitántorul az autó elé, most nem írnám ezen sorokat. Arra nem lett volna időm, hogy kormánymozdulatot csináljak. Utána percekig alig kaptam levegőt.
"Amennyiben a kormanyok az uthalozatra rakoltenek azt a penzt, amit mondanak, akkor az egesz rendszer hamarabb mukodhetne."
- akkor nem úgy kéne Budapesten közlekedni mint egy szlalompályán az 5-10 cm-es mélységű és 5-10 méterenként felbukkanó kráterek miatt. Nem tudom, de az elmúlt hónapokban nagyon szétrohadtak az utak...Ezek alapján országunk nagyon messze van még attól, hogy használható önvezető autós rendszer épüljön ki. -
kenwood
veterán
Azt hiszem,olyankor jar egy hosszabb betegszabi.
Viszont az teljesen mas : ott eleg betartani a szabalyokat, ha valami hirtelen dolog jon,akkor a hatlmas fekut miatt amugyis eselytelen vagy.
Itt meg semmit nem kell csinalnod,de ha megis,akkor par tizedmasodperced van ra.
En el nem tudom kepzelni,hogy egy ilyen kocsiban akar csak 1 orat is kepes legyek tokeletesen osszpontositani. -
Auratech
őstag
Az elektromos közlekedésnek régóta kedvelője vagyok. Szerintem is ez a jövő és jónak tartom. Régóta fejleszthették volna. Hogy most van itt az ideje, úgy is jó. Jónak tartom a járművek robot üzemmódját. Tudom, hogy az emberi figyelmetlenségek értelmes kizárása jó hatással lesz a közlekedésre.
Évekkel ezelőtt ábrándoztam, hogy a ma benzingőzös, zajos belvárosok utcáiban majd ismét ki lehet pakolni az asztalokat, mert halkabb és szagtalan lesz a forgalom. Felértékelődnek az ingatlanok.. stb Lehet normálisan bicajozni az utak mellett, Az elektromos bicajt is rég csípem..
Az itt tárgyalt gázolásnál engem nem a társadalmi hatása izgat, nem a cégek stratégiái, hanem az a konkrét, tökegyszerű technikai leírás, ami az önvezetéshez bevetett adott rendszer totális csődjét magyarázza az adott szituban. Ahogy magyarázatot kaptunk, miért zuhant le lángolva a Concorde (felcsapódó lemezdarab...), miért robbant fel a Challenger, (gyorsítófokozat (SRB) tömítőgyűrűje). Ha nem nyilatkoznak róla, akkor is az érdekel.
Maga a technológia jó és szükséges. Ez lesz a jövő. Vagyis ez ma a jövő. -
kenwood
veterán
Az is fontos kerdes, hogy ezek utan ki,es milyen feltetelekkel ul be a volan moge?
elvileg a sofor a felelos,de 100- bol 95 ember biztosan elutotte volna a not. Meg ha meg is ussza penzbuntivel,amit kicsenget a ceg,akkor is nagy teher ez neki. Lehet,hogy evekig kiserteni fogja ot a kep,aogy eluti. Emelle meg ki is kerult az arca a netre.
Nyilvan minden olyan ember,aki vallalt mar ilyen melot,vagy fog a jovoben,latta a videot.
Gondolom, valtozik a protokol.
Pl ket ember , 45 percenkent valt, vagy hasonlo. -
kenwood
veterán
válasz
Auratech #553 üzenetére
Engem kulonosebben nem erdekel,mi okozta a balesetet, mivel az informacio birtokaban sem leszek elorebb.
Maga az onvezeto, es az elektromos kocsik erdekelnek,mivel XMS Andras kurva jol megfogalmazta,hogy ugyanaz van most,mint az elso iphone megjelenesekor :
A tobbseg azt mondta,hogy neki sose lesz olyan telefonja,ami nem nokia,es nagyobbb,mint egy 6230 ...
aztan megis mashogyan alakult. -
Na arról meg nem is beszélve. Tiszta golyó, hogy jobban jársz, ha bűnösnek/felelősnek vallod magad akár egy olyan ügyben is, amihez semmi közöd, és leülöd/kifizeted a megállapodás szerintit, minthogy nekifuss a bírósági szakasznak.
Erről is csak a legprecízebb Top Gear Top Tip jut eszembe: "Don't go to America"
-
Bizony!
Az amerikai jog ebből a szempontból (is) mind anyagi, mind pedig eljárási jogi oldalról, hogy úgy mondjam, meglehetősen érdekes.
Simán előfordulhat, hogy egy megnyert perrel rosszabbul jár valaki, mint ha már az elején peren kívül megegyezik, akár európai szemmel horrorisztikus feltételekkel is.
MaCS
-
Auratech
őstag
Nyilván jól jött az áldozat családjának a zsé..
Az adott technológia fejlesztésének finanszírozója az Uber. Jogilag ő a felelős, az abból eredeztethető halálesetnek. A hatóságok presszionálásában nincsenek illúzióim.
Amerika csak egy bizonyos konzumér szintig vérbecsületes. A milliárdok szintjén a politikai nyomásgyakorlás élet-halál ura. Ha valami kiderül, az csak mások érdekeit szolgáló akció. A legritkábban véletlen.
Ez is lehetett egy hack, amit az olajlobbi, konkurens, ellenérdekelt... rendezett meg.
Van az a technológia, ami bezavar egy ilyen bonyolult rendszert..
Ha egy szu27-tel le lehet bénítani egy rombolót...
A nagy, értelmezhetetlen titkolózás mindig gyanús. A kocsi telemetrikája percenként több Gb adatot szolgáltat, ami mentve, részben streamelve van. Hogy mi miatt nem történt ütközés elkerülés, az szerintem triviális a rendelkezésre álló adatok alapján. Hogy mi okozta, az más kérdés.
De ha baleseti rekonstrukció, szimuláció létezik, a válasz se ezoterikus, ahogy sugallni próbálják..
Nem történt csoda.
Lehet a háttérben "háború" dúl a technológiák térnyerése érdekei mentén. -
válasz
Auratech #553 üzenetére
"Az Uber megyegyezett az elhunyt hozzátartozóival. Némán. Az átlátszó helyzet technikai magyarázatával adós maradt."
Ne láss bele túl sokat: a magyarázatot egyébként se az Ubertől várta senki, az illetékes hatóságok vizsgálatát meg nem befolyásolja ez az ügy.
Itt csak annyi történt, hog páran kp-ra váltották egy olyan rokonuk halálát, aki életében annyira nem érdekelte őket, hogy hagyták, hogy hajléktalan legyen. Ez is felháborító, csak máshogy.
-
Auratech
őstag
Az Uber megyegyezett az elhunyt hozzátartozóival. Némán. Az átlátszó helyzet technikai magyarázatával adós maradt. Meddig tartana a robotsofőr működésének logjait kiértékelni és nyilatkozni, ez és ez történt, ilyen okból? Volt, hogy űrprogram is bukott egyszerű metrikus vs. birodalmi mertékrend használata, elvétése miatt.
A dolog ugyanolyan felháborító, mint szegény Schumi dolga, ahogy mindenki tudja, hogy a csóri vegetál harminckilósan, de mindenfele baromságra hivatkozva titkolják. Nem korrekt. Emberi méltósága el van játszva mondvacsinált indokból. Vagy Csernobil. Marcius 26. után április idusán kiállni, mikor már fél Európában vilagítottak a salátaföldek.
Itt a hiba technikai értelemben nyilvánvaló. Az oka meg pár mondat, érthetően, lenne.
Valószínűleg olyan jellegű az igazság, hogy jobb a felháborodás hullámait felkorbácsolva hagyni, mint bevallani, (képzelődöm), hogy mondjuk a lidar idle allapotban volt, (kikapcsolta, mert hangos..) mert a gps szerint az úton jó eséllyel semmi sem lehet., elég a kamera.., ami megy a kanyar íve miatt az út... vagy épp valami rendszerellenőrzés történt, ahol a robot képletesen "pislantott" egyet, és pont felbukkant az a ...
Szerintem valamilyen személyi felelőség lehet a dologban, mert a magyarázható műszaki probléma miatt nem csukhatnak be egy fejlesztés alatt lévő és egyébkent élet, piacképesnek mondható technológiát.
A pitot csövek befagyása miatt se zárnak be egy repülőgépgyártót, pedig szazak életébe került a "filléres" hiba.. -
Tikakukac
titán
Nem lenne gond, ha ezek a legjobb műszaki és mérnöki emberek ne lennének alárendelve a pénzügyi részlegnek és marketing osztálynak. Ma kp-zárat javítottam. Én ugyan a világ top mérnökeitől messzire vagyok, de tudtommal egészen más vezetéket vezetünk el az ajtóknál, ez igaz a keresztmetszetre és a szálakra is valamint a szigetelésre, nem beszélve, hogy felkészülünk arra, hogy az ajtó a sima zsanéron túlra is rendszeresen lesz nyitogatva.
Vagy feszültségesést szerintem már gimiben is elég frankón számoltunk fakton, valamiért az autógyárban ez nem jött össze.A mérnöki gárda önmagában ritkán ad ki szemetet. Amikor ennyire látványos a butulás, ott másban kell keresni a hibát
-
-
Auratech
őstag
válasz
nemlehet #548 üzenetére
Ez nem igaz. A kocsiba tett légzsákok 95%-a sosem lép működésbe. A kivitelezés pedig horribilis összeg. Beleteszik, mivel a biztonság piaci előnyt ad és minden olyan elem, ami miatt egy biztonságos autót megvesznek.
Az a meglátásom, hogy a gyártók a kocsikban gondolkodnak, amik önállóan közlekednek az emberek között, az emberek számára épített környezetben. Figyeltem a DARPA versenyét, ahol az első robotkocsik kínlódtak a pusztában a felmálházott mainframe szekrényeikkel.
Ha csak a robotautók lennének, nem kellene tábla, közúti közvilágítás, forgalomirányító lámpa..
Ahogy egy robotokkal teletett gyárban se kell meleg, jó levegő, hangszigetelés, wc, világítás, közlekedőfolyosó.. ergonómia.. Persze a végén majd ember se kell.. -
válasz
nemlehet #548 üzenetére
Az ipar és a repülés költségszerkezete egy baromi sok dimenziós téma, tele követhetetlen valós és fantomköltségekkel, megbízhatósági tényezőkkel és lélektani faktorokkal. Ezek jelents része az autóiparba nem kell, hogy átszivárogjon, mert sem szükség, sem fizetési hajlandóság nincs rá, van viszont sokkal nagyobb termelési-értékesítési volumen.
Az ötletek pedig relatíve olcsóak, különösen darabárra vetítve. Én a bevált eljárások számára nyitott átjárhatóságra gondolok, aminek a költséghatékonysága eleve sokkal kedvezőbb az autóiparban, ráadásul drasztikusan javul az idővel/darabszámmal.
MaCS
-
nemlehet
őstag
Nem véletlen olyan drága egy repülő meg egy tisztességes ipari gép. Nem fogják akarni és tudni megfizetni a tömegek a több körös biztonsági berendezéseket mert nekik nem pénzt termel a járművük, tehát nem térül meg.
Most kérdés, hogy melyik szempont fog győzni. Fő a biztonság, költséget nem kímélve így lassan terjed vagy egyáltalán nem lesz álltalános vagy megelégszünk azzal, hogy jelentősen jobb mint az ember de vannak hibalehetőségek és legyen minél szélesebb körben elterjedt minél gyorsabban.
-
Auratech
őstag
válasz
Dark Archon #541 üzenetére
Ha "bucira fagyott" a szoftver, akkor nem mehet!
Kell legyen egy felügyeleti elem, ami a rendszerintegritást monitorozza és hiba esetén jelzést ad, beavatkozik..
Egyébként miért nem csinálnak olyan fényszórót, ami infra tartományban a tompított fény esetén is telibeveri az utat? Ha filléres webkamerákba bele lehet tenni 5-6 m-re bevilágító 3db ledet, tegyenek a kocsikba is egy picit drágábbat, erősebbet, amivel mindig a refi határáig ellát a kocsi.. A méheket éjjel nem zavarja.. -
Bármilyen primitív is egy eszköz, ami elromolhat, az el is romlik. Ezen úgy szoktak túllépni, hogy legalább két, egymástól független rendszer működik (ilyen pl. a fék). Ezért is totál érthetetlen, ami történt. Legalábbis remélem, hogy nem csak egy rendszer működött(?) az autón.
-
Huha81
tag
válasz
Dark Archon #541 üzenetére
Ez igaz. Erre max az lehetne a megoldas, hogy valami primitiv kis szoftver egy kulon beepitett gepen folyamatosan pingetne az alap szoftvert es ha nincs visszajelzes, akkor valami safe-modban felreallna (persze nem satufekkel
)
-
-
Auratech
őstag
Az mindenképpen elgondolkoztató, hogy nincs jele a haladó autóban, hogy a bő száz méterre előre látó érzékelőkupac nem működik. Kell valamilyen képi/gépi visszajelzése lennie annak, hogy a kocsi pontosan tudja hol van, mi van előtte a sebesség függvényében és készül- e olyan beavatkozásra, ami a helyzetétől, vagy a forgalmi helyzetből adódik.
Kellene legyen olyan folyamatos megerősítése a jó működésnek, mint például az ellenőrző összeg a digitális átvitelnél.
Mikor havas esőben esőben éjjel megyek és alig látok valamit, az út széli oszlopok rengeteget jelentenek, hogy hova tájoljam a haladási sávot, hol se útburkolati jelet, se semmit nem látok, csak az oszlopok fényvisszaverő csíkjait.
Szerintem szükséges lenne az útburkolati jelek, az oszlopok, a jelzések, fények, közvilágítás átgondolása, kiegészítése olyan passzív-aktív elemekkel, amik a robotsofőrök számára több információt adnának, mint az emberek számára kialakított környezet és humán sajátságokra kialakított jelzőrendszer és szabályrendszer.Radarérzékeny útburkolati jelek, napelemes, infrafényt sugárzó útszél jelző oszlopok (kábé olyanok, mint a kerti lebökős led karók), amik "bevilágítják" az utat. A lényeg, hogy a robot számára plasztikusabban észlelhető legyen minden ami az úttesten történik. Nem csak a kocsikat, az úttestet is fejleszteni kell.
-
moleculez
veterán
A felügyelő sofőr telefonozik, vagy valami nagyon mást csinál, nő illegálisan kelt át az úton (ez önmagában szab. sértés), az autó meg... Hát azt sosem tudjuk meg, hogy miért nem(?) reagált. Vagy talán úgy "döntött", ez a kisebbik rossz. Nem tudni.
Jó lesz ez, ha az egész kiépül, sok fantázia van ebben. -
Atomgeszi
nagyúr
válasz
Cathfaern #532 üzenetére
Akkor sem akarok 70-110 között araszolni egy kamion mögött, maximum nem tudok blikket olvasni.
[link] Amúgy már ilyenekben is van sávtartó és követési távolság figyelő, az arra ingeranciát érzőknek. ~10-15k környékén. Persze, hogy ennek a gyakorlatban mennyi értelme van.
Egyébként nem a fejlesztések ellenzője vagyok, mielőtt ez esne le valakinek.
-
kenwood
veterán
valodi, biztonsagos onvezeto autok akkor lesznek, ha teljesen betiltjak a vezetest.
persze 1-1 fekhiba, vagy mas mechnaikus,szoftveres problema miatt meg ott is lesznek halalos balesetek,de a toredeke annak,ami most van. -
nemlehet
őstag
Nem vagyok naív, de ha ma nem látjuk tömegesen meghekkelődni a ma már létező rendszereket akkor szerintem nincs reális alapja annak, hogy akkor majd pont az önvezető autókkal fogják tömegesen gyilkolni az embereket. Persze lehet tévedek, csak az zavar, hogy te és többen mások is kvázi úgy írjátok, mintha ez tuti bekövetkezne majd.
(#525) Ribi
Jajj ne legyünk mert ennyire kib*szott PC-k.... Pláne, hogy gondolom lejött, hogy poén akart lenni, mégha nem is volt olyan magas szinvonalú.
Persze azt is pedzegethetnénk, hogy a terrortámadások elkövetői között milyen a különböző vallások megoszlása, de valójában ez egy értelmetlen téma. Remélem azért jól érzed magad, hogy újra kitűzhetted a zászlód az erkölcsi magaslatra.
-
kenwood
veterán
válasz
Dark Archon #518 üzenetére
azt inkabb gyogyszerekkel,mergekkel csinaljak.
egyszerubb,olcsobb.
itthon is volt par olyan eset,hogy valaki belefingott a nullas lisztbe,aztan par nap mulva 40 evesen leallt a szive. -
Ribi
nagyúr
válasz
nemlehet #522 üzenetére
Ez kb. az a hozzáállás, hogy a kisebbségiek lopnak, bezzeg a jól szituált ember az csak tisztességes lehet
Múltkor is 2 jól szituált ember mászott be a szomszéd ablakán...
Me a terrorista = Allah akbár + kecske + bumm...
Meg ugye kik lopnak nagy tételben. Azt hiszem felesleges folytatni... -
-
Pontosan!
Az autóiparban valamiért nevetséges védelmi megoldásokat alkalmaznak. A gond tehát nem a védhetőséggel (az elvvel), hanem az eddig kivitelezett védelemmel (a gyakorlattal) van.
A BMW esete igen csak érdekes. Magyarországon eleve nem működik a szolgáltatásaik jelentős része (az országhatáron szó szerint elsötétül a kijelző, + megjelenik egy figyelmeztető felirat). Egy barátom rá is kérdezett anno a Wallisnál arra, hogy a neten olvasható biztonsági rés mennyire gáz itthon. A válasz az volt, hogy ne aggódjon, mivel maga a szolgáltatás sem elérhető idehaza, kizárt a visszaélés.
Ő azért megpróbálta, és külsős telefonnal simán nyitotta a kocsit.
Erre az volt a válasz, hogy elvben lehetséges, de ez nem biztonsági rés, mert csak a kocsi alvázszámával lehet megoldani, azt meg senki nem tudhatja.
Persze, hiszen meg kell hozzá nézni a szélvédőn a számsort...MaCS
-
nemlehet
őstag
A terroristák írnak vírusokat? Ez nekem újdonság. Allah akbar format C...
Eddig is volt lehetőség tömeges támadásokra, ezután is lesz. Ezt felhozni mint ellenérv kb olyan mint azzal jönni, hogy milyen veszélyes, hogy egy oviban egy épületben van több száz gyerek és az is milyen kockázatos.
-
Degeczi
nagyúr
válasz
nemlehet #517 üzenetére
Teljesen eltérő dolgokat hozol föl... a hajók, vonatok befolyásolása specifikus, komoly kutatást (és beruházást) feladat, míg az autók kommunikációjának a specifikációja könnyen hozzáférhető lesz (hiszen rengeteg gyártó fogja alkalmazni), és az utakon lévő autók folyamatosan alkalmazzák is majd, beszélgetnek egymással: csak idő kérdése, h bepróbálkozzanak rossz szándékúak.
Az a mai világban nyilván nem komoly kérdés részedről sem, h mit nyernének vele... mit nyernek weboldalak támadásával, mezei (nem zsaroló) vírusok írásával? Mit nyernek a terroristák?
De nem csak utóbbiakról lehet szó: ide a bökőt, h pl. a hatóságoknak azonnal lesz eszköze önvezető autók befolyásolására, leállítására.
-
Ribi
nagyúr
válasz
nemlehet #517 üzenetére
Sok rendszerről derült már ki, hogy elfelejtettek rendes védelmet belerakni, mert ők is úgy voltak vele, hogy mégis ki hekkelné meg. Pl nemrég volt a cikk, hogy csomó bmw meg miegymás feltörhető a saját rendszerén keresztül. Itt is ki tudja mit lehet kezdeni vele. Persze a jóhiszemű ember azt mondja minek, de ugye a lopásra is ezt mondja egy normális ember.
-
válasz
Dark Archon #518 üzenetére
A bibi ezzel az, hogy egy halálos kimenetelű "balesetnél" a gyártó biztos, hogy mindent el fog követni, hogy bebizonyítsa, hogy nem az ő terméke "gyilkolt", így kétlem, hogy ne bukna le az elkövető.
-
-
nemlehet
őstag
A vonatok pályavezérlését is meg lehet hekkelni még sem csinálják. A hajók műholdas navigációját is, mégsem csinálják. Egy zsúfolt autópályán egy teherautórakomány téglával lehet kilóméteres balesetet okozni mégsem csinálják..
Persze tudom, hidegháború, meg illuminati, de tulajdonképpen mit nyerhet vele valaki, ha meghekkeli az önvezető autókat?
-
#56573440
törölt tag
Mivel ez nem ma lesz, ezért nem igazán fosok előre ettől. Reálisan én nem látom az elkövetkező 20-30 évben azt, hogy tömegesen gurulnának az úton ilyen eszközök, és a jelenlegi gépparkot le tudnánk cserélni...
Egyébként ma is meg tudnák hekkelni a városirányítást, központosított a lámpavezérlés a legtöbb helyen, ott is lehetne vicces dolgokat csinálni, de nem igazán hallod hogy erre másznának rá emberek. Tökéletes rendszer nincs, nem volt, és soha nem is lesz.
-
#56573440
törölt tag
Akkor lesz értelme ilyen környezetben, ha mindegyik a sorban álló autó automata lesz. Akkor már a sok autóval előtte haladó is tud szólni hátrafelé, hogy itt fékezés van, és ennek megfelelően tudják a többiek módosítani a sebességet, használni a motorféket, vagy elektromos esetben generátor üzemmódra váltanak, így optimalizálható az egész fogyasztás-fékezés-haladás kérdéskör nem kicsit. Mivel nem csak a maga előtt haladót látja, ezért a követési távolság is csökkenthető ugye...
-
-
kenwood
veterán
válasz
Auratech #506 üzenetére
Vegeztek a zart tesztekkel, ugy ereztek, hogy johetnek a komplexebb feladatok is,eles kornyezetben.
Azt meg mindig nem tudjuk, hogy tervezesi,vagy muszaki hiba tortent.
Addig csak egy sima bulvarhir ez,ami par commentnel tobbet nem erdemel.Ha kiderul,utana is csak annyi lehet a valasz,hogy egy (nagyon hulye) ember eletetet kovetelte az eles teszt,de hosszutavon milliok eletet mentheti meg.
-
Auratech
őstag
Nem vagyok elfogult az emberi gondolkodás iránt. Van amit még nem sikerült algoritmizálni. Szerintem ez pár év kérdése. Vannak kiváló emberi teljesítmények de sok területet el fog hódítani a mesterséges kogníció.
A robotizált közlekedesben egyre több területen megtűrt elem lesz az emberi döntés.
Az alaptémara visszatérve a kocsinak érzékelnie kellett volna bő 100 m-ről a bicajt tolót és megállni, kitérnie kellett volna.
Katonaságnál sofőr voltam. Gyakorlatilag olyan eljárásokat kellett rutinszerűen végrehajtani, amit most a robotkocsikkal a civil életbe kihoznak. Pld. Jelzésre az egész menetoszlop EGYSZERRE indul, nem pedig, mint a rétestésztát nyújtják a sort. -
válasz
Auratech #501 üzenetére
Ez az, ami az ilyen topikokban mindig feljön: hogy az emberi agy olyan komplexen, intuitíven meg mindenhogy képes kezelni ezeket a szituációkat, hogy úgy egy gép sohasem.
Aztán miután ezeket elolvasom, kinézek a való világba, ahol a zöldnél való normális elindulás abszolút megoldhatatlan feladatot jelent a bölcs humánoknak, a mélygarázsok lehajtóinak falára meg vastag festégréteg kenődött.
-
kenwood
veterán
igen, pl ezen a videon is gyozott az oszton a jozan esz felett :
[link]
arra is ravilagit, mennyire csalokak az ilyen felvetelek.
ugy nez ki,mintha fekezes nelkul jonne.
meg is mutattam egy havernak, aki sokat vezetett 3.5 tonna feletti jarmuveket,es o teljesen mast lat rajta,mint en. -
hobizoli
nagyúr
válasz
-=RelakS=- #500 üzenetére
ezt lopom
-
Vészhelyzetben egészen minimális annak az esélye, hogy bárki is mérlegeljen és racionális döntést hozzon.
És még csak nem is arról van szó, hogy a másodperc törtrésze alatt kellene elemezni és dönteni -- a helyzet még ennél is rosszabb. Az ember tekintetét ugyanis kvázi vonzza a nagy tömeg és a kezünk oda vezet minket, ahová nézünk. Ezért az emberi reflexekkel ellentétes az elkerülő manőver alkalmazása -- egyszerűen nem erre vagyunk programozva, és ha tanult reakcióként még képesek is lennénk elkerülő manővert végrehajtani, amíg ezt fejben lezongorázzuk, legyőzzük a természetes reflexünket, könnyen lehet, hogy már késő.
Érdekes, hogy valós élethelyzetben a profi sofőrök, autóversenyzők, kaszkadőrök sem teljesítenek ebben sokkal jobban, mint az egyszerű, de nem béna vezetők.
A megoldás ezért a nagy számok törvénye alapján egyértelmű: messze-messze akkor hal meg a legkevesebb ember, ha egyetlen reakciót tanítunk meg a vezetőknek, amit gondolkodás nélkül meg tudnak oldani: a fék taposása teljes erővel. Ha közben kormányozni is tud, az bónusz, de ha már fékez, akár be is csukhatja a szemét (elég gyakori), csak nyomja közben a féket!
MaCS
-
Auratech
őstag
Az egyik oldalon nézve sokan hozzuk az emberi vezetést leíró dolgokat. Ebben mindenkinek alapos és összetett tapasztalata van. Jól kiveséztétek. Én csak annyit élek meg pluszban vezetés közben, hogy a közlekedőknek van egy nehezen megfogalmazható attitűdje, ami talán a "bízom, hogy úgysem lesz semmi", vagyis nem a mindenek felett biztonságra törekvés a kiindulási alap, hanem az, hogy statisztikailag eséllyel úgysem lesz semmi gáz.
Mikor havas úton elmegy mellettem egy kamikaze olyan 100 körül, vagy bukkanó, jobbos kanyarban, záróvonal esetén simán előzésbe kezd, vagy megy mint a golyó a hózáporban, ködben... gyakorlatilag a jószerencsében bízva. Ellenkező esetben tüttyögés van 30-40-nel. Ezt nem lehet leprogramozni. Általában celhoz érnek, nagy mellénnyel, megdicsőülve, hogy nem szarakodik 50-nel, ami még csúszáshatár alatt van.
Adott útszakaszon gyakran a belátható út szabálykövetően sincs köszönőviszonyban az ott megengedett sebességgel. Senki nem lassít egy kanyargós úton annyira le, hogy ha lepottyan bámi, biztosan megálljon. 100-ból 99szer nem esik le semmi.
Nem lehet a valószínűtlen szituációkat konkrét veszélyként kezelni. Belehülyülne mindenki. Ez a novice sofőrök hozzáállása. A másik véglet, mikor elbízza magát az ember.Viszont az autonóm közlekedés nem szervezhető még azokra a pszichológiai kategóriákra, ami a sofőrök rutinnak, tapasztalatnak.. mondanak. Az egyfajta predikció, ami nem csak a szenzoros információból, hanem a közlekedésben elsajátított minták használatával egészül ki. A rutinos sofőr megérzi azt a helyzetet, amiben adott sebességnél, útvonalon megnő a bizonytalanság de mérlegel, hogy figyelembe vegye-e és nem bűn, ha nem festi az ördögöt a falra. Ezekkel viszont nem lehet robotkocsit programozni. Nem működhet olyan programmal, amiben a tévedés esélye számszerűsítve van.
Nemsokara biztosan lehet programozni egy drón F1-kocsit, hogy jobb köridőt menjen folyamatosan határon autózva, mint egy emberi sofőr. Ma még kicsit lassab. Versenyhelyzetben meg sokkal. Ott a taktika és dominancia érvényesítése munkál együtt a telemetriával és ezt egyelőre ember kicsit jobban csinálja. Kockáztat. Egy robot nem, de semeddig nem tart úgy programozni. Max megtörik. Harci drónok..
A robotkocsinak majd kiegészitő megoldást nyújt a többi közlekedő, útelem megosztott telemetriája, szenzorai. Városban mindenképp. Ez a jövő. Veszélyes helyen meg kihelyezett szenzor figyelmeztet, hogy fel fog bukkanni egy akadály a bukkanó után..
Új hozzászólás Aktív témák
- ASUS routerek
- Milyen légkondit a lakásba?
- Vezetékes FEJhallgatók
- GL.iNet Flint 2 (GL-MT6000) router
- Elindult a One UI 8 a Galaxy A36-ra és A56-ra
- Újradefiniálja a Xiaomi 17, milyen egy kompakt csúcstelefon
- sziku69: Szólánc.
- Küszöbön az androidos PC-k
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Linux kezdőknek
- További aktív témák...
- GARANCIÁLIS BONTATLAN MINDEN MACBOOK AIR M4
- Tyű-ha Lenovo Thinkpad X1 Carbon G8 Profi Érintős Laptop 14" -50% i7-10610U 4Mag 16GB/512GB FHD IPS
- AKCIÓ BONTATLAN GARIS IPHONE 16 PRO ÉS PRO MAX MINDEN SZÍNBEN ÉS TÁRHELLYEL 1 ÉV GARANCIÁVAL
- iPhone 17 Air - összes tárhely és szín bontatlan, viszonteladótól független 1év Apple garanciális
- iPhone 13 128GB midnight-black, független + extra tokok
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 13400F 16/32/64GB RAM RTX 5060 Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Samsung Galaxy A55 5G / 8RAM 256GB / Gyárifüggetlen / 12 Hó Garanciával
- Samsung Galaxy A04s 32GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A70/Samsung Galaxy A71/Samsung Galaxy A72
- Dell USB-C, Thunderbolt 3, TB3, TB4 dokkolók (K20A) WD19TB/ WD19TBS/ WD22TB4, (K16A) TB16/ TB18DC
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest