Új hozzászólás Aktív témák
-
Tigerclaw
nagyúr
Jelenleg egyelore nagyon messze all a technologia ahhoz, hogy egy ilyen furikazzon Sanghai es Hamburg kozott. A norveg fjordokban meg gondolom eleg keves kalozzal talalkozni. Ez olyan mint Svajcban/Ausztriaban a siparadicsomok, ahova nem engednek be csak elektromos autokat. Norvegianak talan van eleg penze ahhoz, hogy a sajat vizein csak ilyen hajok kozlekedjenek. Az az egyik orszag a nagyon kevesbol ahol el tudom kepzelni, hogy 2035 tajan mar tenyleg csak elektromos szemelyautokat engednek majd forgalomba hozni.
-
Narxis
nagyúr
válasz
FireFox1996 #3 üzenetére
Jó erős villanypásztorral kell körbevenni a fedélzetet aztán lehet próbálkozni de biztos van még pár lehetőség ezen kívül is. Én csodálkozom, hogy eddig nem szerelték fel ilyenekkel a hajókat, pont a vizen a legkönnyebb megvédeni a járművet.
-
Doki42
őstag
Az a kép a cikkhez...
Merülési mélység nevetséges, vagy hamis. Biztos alulról Zeus emelimese felnőtteknek.
-
Tigerclaw
nagyúr
válasz
jozefgucci1 #39 üzenetére
Az eredeti cikk szerint egy kb 55km tavolsagra levo ket norveg kikoto kozott ingazik majd, utbaejtve egy harmadikat:
The autonomous ship will sail within 12 nautical miles from the coast, between 3 ports in southern Norway. The part of the area carrying most of the ship traffic is covered by the The Norwegian Coastal Administrations' VTS system at Brevik.The distances between the ports are:
Herøya – Brevik (approx. 7 nm)
Herøya – Larvik (approx. 30 nm)Ha ez bejon nekik. lehet hogy nem engednek be majd a halaszvizeikbe olajos teherhajokat. Esetleg Osloban lepakolnak, onnan meg ezzel megoldjak.
-
Nem a motorra gondoltam hanem pl amit említettél a hajtásra -átvitelre és a kiszolgáló berendezésekre ( most nem sorolom ) . A hajtással nem szokott nagyon gond lenni mivel a jelenlegi rendszerek is lassan ketyegnek akár hetekig megállás nélkül . Volt olyan , hogy motor leáll aztán hűtöttük ahogy csak lehetett és gyors olajcsere majd mehetett tovább megint egy hónapig
A hűtések pl vagy a hajtómű rendszerek elég sok hibát tartogatnak .Amúgy már vagy tíz éve elkezdték a hibrid diesel-elektromos hajtások alkalmazását kisebb hajókon jó eredményekkel ,de hosszú még az út és sok baleset volt amiről nem is halottunk ám .
-
arnyekxxx
veterán
A szélerőmű csak úgy kinő a földből/tengerből csak el kell vetni a szélerőműmagot és locsolgatni, aztán szépen beleolvad a tájba, szinte észre sem lehet venni, hogy ott van csak jön az áram 0-24ben egyenletesen. Oh wait...
A mocsarak részei a természetnek. Ha esetleg elmocsarasadik a folyó az nem a természet károsodása csak változása A állapotból B állapotba. Kialakul az új természetes egyensúly az áram meg szépen jön a dróton.
-
azbest
félisten
válasz
jozefgucci1 #39 üzenetére
az elektromos hajtásra azt mondják, hogy sokkal egyszerűbb és gondozásmentesebb. Eleve, hogy nem kell a ragacsos, változó minőségű üzemanyaggal és az égetés lerakódásaival küzdeni, máris sokkal megbízhatóbb lehet.
-
Hát gondolom rövid távra van tervezve , mert nagyobb utakon ha valami összefossa magát és nincs ott senki akkor mit csinálnak ? Már 30 éve is úgy tanították , hogy nemsokára itt vannak az automatizált gépházak a hajókon aztán még mai napig 0-24 ben megy a munka
Nyolc évig szolgáltam gépházban ,de nem emlékszem olyan napra amikor nem lett volna mit csinálni
-
nemlehet
őstag
válasz
Busterftw #37 üzenetére
Arról nem is szólva, hogy technikailag ez tényleg 0 emisszios (vagy legalábbis nagyon alacsony). Persze ettől még okozhat természeti károkat, de el kell ugye dönteni hogy mi a nagyobb sátán. Üvegházhatású gázok kibocsájtása vagy esetleges folyami élővilág tönkretétele. (még ha ez többnyire inkább csak megváltozik, ha ésszel építik a gátat)
-
Busterftw
nagyúr
Norvegiaban epp nem gond, mert a topografia teljesen mas.
Rengeteg magas, sziklas volgy van folyokkal:
"Part of the reason that so much of Norway’s electricity can be generated from hydropower is due to the natural advantage of its topography, with abundant steep valleys and rivers. Due to climate change, the region is currently experiencing heavier rainfall and is projected to receive more in the future, further increasing its capacity for hydropower." -
-
Tigerclaw
nagyúr
A mocsarak rengeteg elohelyet teremtenek. Sot a folyoszabalyozasok elott rengeteg termeszetes mocsar volt. Amugy mar az lenne a jo vilag, ha csak azon vitaznank, hogy nap, szel vagy vizi energiaval allitsuk elo a szuksegletet.
Amugy a magasabb hatasfoku napelem cellak orokre a laborokban maradnak? Egyik sem alkalmas sorozatgyartasra, vagy tul sokba kerulne a mai low tech cellakhoz kepest?
-
k-adi
nagyúr
válasz
Nowhereman #9 üzenetére
"a rakomány biztosítása az érdekes lesz az tuti."
semmiben nem különbözik a hagyományos hajózás során lévő a rakomány biztosításától, ugyanis a legénység nem avatkozhat be kalóztámadás elhárításába a saját épségük miatt hivatalosan, így ahogy ők is, ez is le tud adni vészjelzést a közeli partiőrségnek, stb."mit csinál ha hajótöröttbe botlik, vagy éppen egy emberekkel megrakott hajó süllyed a közelben?"
amennyiben egy hajó süllyed, azon van jeladó és látják a radaron, tehát távolról odairányíthatják manuális vezérléssel és az előre telepített kamerákon figyelhetik a mentést, közben jelzik a partiőrségnek és azok is mennek"Mondjuk az önjáró kamionoknál is kérdéses..."
a tengeren nagyobb a hely manőverezni -
nemlehet
őstag
A szélerőműveket is le kell gyártani, hangszennyezést okoznak és megzavarják a madarakat. Továbbá a felhasznált kompozit anyagokat nem nagyon lehet újrahasznosítani, tehát jobb híján vagy elégetik őket vagy mennek landfillnek...
Szóval mindenbe bele lehet kötni vagy felsorolni hogy miért nem jó... A Norvég áram az egyik legkisebb lábnyomú jelenleg a világon.
-
#53246592
törölt tag
Ha meg azt nézzük, hogy Norvégiában jellemzően kis vízhozamú, de nagy esésű természetes vízfolyásokat használnak ki olyan helyeken ahol többnyire csak kopár sziklák vannak, akkor meg... Lokálisan biztosan van környezetmódosító hatásuk, de az már nem annyira biztos, hogy a módosulás az valami szuper negatív dolog.
-
-
wandor0930
aktív tag
válasz
FireFox1996 #3 üzenetére
Szerintem ennek semmivel nem nagyobb a rizikója mint a hagyományos hajózásnál.
A kalóztámadásba eleve nem avatkozhat be a hajó személyzete, az pedig hogy ezen egy automatikus rendszer figyelmeztetést küldjön róla ha megtörténik manapság nem megoldhatatlan.
A hajóeltérítés sem egy reális dolog hisz egy ekkora és ilyen lassú hajót pikk-pakk elkapnak, nem véletlenül kicsi gyors csónakokkal mennek amivel gyorsan ellehet tűnni.
Nameg ha már eltérítés, nem hiszem hogy nehezebben találnának egy hajót vezetni képes embert mint egy hackert.
-
válasz
FireFox1996 #3 üzenetére
Kalózoknak egyszerűbb lesz ellopni, feltörik, kizárják az irányítókat, és csak odamegy a hajó, ahová akarják.
Igen, Norvégia partvidéke messze földön az ottt portyázó kalózokról híres
Egyébként meg az AK-val felfegyverzett szomáliaiaknak szerintem okozna némi fejvakarást, hogy egy ilyet hogyan raboljanak el és hogyan kérjenek váltságdíjat a legénységéért.
-
Ilyen kicsi aktuális merülésű hajóról is régen láttam képet...
Aki meg a vészhelyzeti latency miatt aggódik nem tudja, hogy vannak konténerhajók amik 18 km hosszan sodródnak, ha full sebességről 0-ra állítják a gázkart... Nem a max 1 másodperces neten fug mulni egy baleset, ha minden más fel mondja a szolgálatot. -
azbest
félisten
Nem hiszem, hogy lehetetlen lenne kezelni a felemlegetett problémákat. Kamerákat, mozgásérzékelőket használnak. Ha érzékelnek valami gyanúsat, akkor riasztják az ügyeletest és/vagy a parti őrséget.
A célhoz, hogy kiváltson dízel kamion forgalmat két régió között pedig megfelelhet a kapacitásával. Sok teherautónyi konténer ráfér.
Ballaszt tankokat is kiváltja az akku tömege. Napelem a tetejére felesleges, túl keveset termelne, túl kicsi felület.
Skóciában van egy sziget, ahol túl sok áramot termelnek a szélerőművek és ezért jobb hijján hidrogént állítanak elő a feleslegből, amit az egyik hajó üzemanyagának használnak. [link]
A töltési idő kapcsán meg autóknál is elterjedt már 150kWh töltés, azzal 2 nap alatt fel lehetne tölteni a 7MWh hajót. De gondolom nem egy eutós töltővel töltik. De vannak már 350kW képes autók is, annyival 20 óras lenne. Szóval szerintem a hajót is képessek lesznek pár óra alatt feltölteni combosabb töltéssel. Amíg a 120 konténert rakosgatják kb készen lehet. (máshol 120at írtak, nem 103-at mint itt). Nameg nem feltétlen merítik csutkára.
-
oszi666
őstag
már megint a projektmenedzserek miatt csúszott a projekt menedzselése
-
Nowhereman
őstag
Hát a rakomány biztosítása az érdekes lesz az tuti. Nekem az is kérdésem lenne, hogy mit csinál ha hajótöröttbe botlik, vagy éppen egy emberekkel megrakott hajó süllyed a közelben?
Mondjuk az önjáró kamionoknál is kérdéses, hogy hogyan vesz rá egy egyszeri autóst arra, hogy tolasson már hátra két métert, hogy be lehessen fordulni a nyergessel, és folytathatnám. -
Tigerclaw
nagyúr
Ha jol ertem 3200 tonnat tud szallitani es pl. a Tesla akkupackok wh/kg adatat figyelembeveve 43 tonna akkurol beszelunk, de egyebkent ezek az energiasuruseg ertekek eleg durvan szornak a neten, szoval lehet hogy kozeleben sincs ez a becsles. Persze ebbol ki kell vonni az uthoz szukseges uzemanyag es mondjuk a dieselgeneratorok sulyat, hacsak nem kozvetlenul dieselmotorok hajtjak a teherhajokat ebben a meretben.
Kar hogy nem terveztek ra valami osszecsukhato napelemes "tetot".
Jo lenne dolgozni a fo probleman is, vagyis azon, hogy az itt hasznalt termekeket ne a Fold masik felen gyartsak le, raadasul gyakran ugy hogy a oda a nyersanyagokat, meg gyakran szinten a Fold masik felerol szallitjak. Mar ideje lenne az EU-nak es persze minden orszagnak egy olyan strategiat kidolgoznia, hogy minel jobban az onellatasra helyezodjon a hangsuly. Amit nem lehet, persze nem lehet, de torekedni kell ra mindenkepp. Itt nem csak a kinai problemara utalok, hanem arra is, hogy mondjuk olyan mezogazdasagi termenyeket utaztatnak at masik foldreszrol, ami itt is megterem.
-
F.E.K..
senior tag
Á, lejtőn töltődik...
Valószínűleg van leállás, az kikötőben van jó eséllyel nem a nyílt vízen, ott meg lehet tölteni.
Az adatbiztonság jó kérdés, katonai drone-t is térítettek már el, de a primitívebb "odamegyek és lerámolok róla mindent" módszerhez fizikai védelem kell valószínűleg. (esetleg gazdaságos megoldás későbbre: automatizált szállítóhajókból álló flotta, amit kísér egy-több humán biztosító hajó mint biztonsági szolgálat.)
-
Krix
őstag
Töltési idő vajon mennyi lehet? 1 hét?
-
FireFox1996
őstag
Jó irány lehet.
Kalózoknak egyszerűbb lesz ellopni, feltörik, kizárják az irányítókat, és csak odamegy a hajó, ahová akarják. -
nemlehet
őstag
Én is azt olvastam sok helyen, hogy minél nagyobb feljebb megyünk méretben annál kevésbé éri meg az elektromos hajtás. Ha egy kamionnál nem éri meg eléggé meglep hogy egy hajónál igen, de nem néztem bele nagyon, lehet a vizi közlekedés más.
Szerintem a személyzet az egyik legnagyobb üzemeltetési költség szóval pont emiatt érheti meg. A melósokat mindenféle harmadik világbeli országból összefogdosva meg lehet oldani olcsón, de a kapitány, gépész stb azért nem olcsó. Mondjuk szerintem azért legalább egy biztonsági őr kell erre is, mert ez elsődleges célpont lesz mindenféle bűnözőknek ha csak fel kell rá mászni és kipakolni 1-2 konténert.
A önvezetés szerintem könnyebb a tengeren, lévén ott nem teker ki eléd részeg biciklis, nem kanyarodik eléd hirtelen részeg stb. Sőt a legtöbb hajón van jeladó is, ergo nem is feltétlen kell vizuálisan észlelni az akadályok többségét.
-
Ryu
tag
Érdekes projekt, tetszik is. Azonban lenne pár kérdésem:
Az elektromos meghajtás és főleg az akkumulátorok mennyivel csökkentik a hasznos teherbírást? Ha a létező megoldásokat nézem, akkor ez bőven alatta van a legkisebbnek is [link].
Gondolom autonóm mivolta miatt valamennyit spórolnak az üzemeltetésen, de ezzel együtt se látom, hogy éri ez meg, főleg a szállítmányozás profitorientált világában?
Ha teszem azt - és ne legyen így - bele kell szólni a vezérlésbe, bármilyen hiba, nem várt esemény okán ("These centres will handle emergency and exception handling"), akkor az hogy fog történni X km távolságból, Y késleltetés mellett ("Maritime Broadband Radio, Satellite, Communications, GSM")?
Elnézve a tervezett útvonalat, nem egy egyszerű vonalvezetés ( [link] ), ezt tényleg csak a jelzett szenzorokkal fogják megoldani ("Radar, Lidar, AIS, Camera, IR camera" + gondolom GPS)? Furán hat, hogy önvezető autók problémáival szemben, vízen ez működhet (pl. a felvert hullámok kerülendő tárgyak az érzékelők alapján?).
Új hozzászólás Aktív témák
- Fogyjunk le!
- Kertészet, mezőgazdaság topik
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- Lexus, Toyota topik
- Elektromos autók - motorok
- Okos konnektor: tényleg spórol az áramon, vagy csak pénzkidobás?
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- E-roller topik
- EAFC 26
- Milyen TV-t vegyek?
- További aktív témák...
- GIGABYTE Z390 AORUS MASTER WiFi Alaplap
- GAMER PC! Ryzen 7800X3D / RTX 5070 Ti / 32GB 6400MHz / B650 WiFi / 1TB Gen4 / 750w GOLD! BeszámítOK
- T14 Gen5 14" FHD+ IPS Ultra 7 165U 16GB 512GB NVMe magyar vbill ujjlolv IR kam gar
- Urevo U1 Walking Treadmill
- Phone 15 Pro fehér, 256GB kijelző viseltes, akksi 87%
- Vadiúj számlás AM4 lapok! Akár kamatmentes rèszletre is! Kèszleten lèvő termèkek
- Honor 90 512GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Gamer PC-Számítógép! Csere-Beszámítás! R7 5800X / RTX 3070 / 32GB DDR4 / 500GB SSD
- HIBÁTLAN iPhone 15 Pro Max 256GB Black Titanium -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3004
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T490 - i5-8GEN I 8GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W10 I Garancia!
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest