Új hozzászólás Aktív témák
-
eziskamu
addikt
Én meg C64-el nosztalgiázok (múlt héten lomiztam, ki akarták dobni, de gondoltak rám
), de sajnos nincs meghajtó, csak magnó meg egy kazetta amiről csak a játék logójáig jutok el
, de szerencsére van hozzá kártyám is három játékkal.
Az külön móka volt, hogy a zöld-fekete Philips monitorra rákötöttem a DVD lejátszó Luminance+Sync kimenetét (a kompozit jelet nem szereti, zajos lesz a kép) valamint az egyik hangkimenetet és tűéles zöld-feketében néztem meg az Ötödik elemet -
JetiRulez
őstag
Sikerült a lehetetlen. Óriási cikk.
Körülbelül ugyanezt a cikket fogom most hétvégén látni élőben, mert elmegyek megnézni a DOStalgia kiállítást. -
-
válasz
eziskamu #107 üzenetére
"márha egyáltalán lehetne maszekba buherálni, mert nem open source cuccokról van szó"
Ami mainframe-en fut (mondjuk magat az OS-t leszamitva), az tipikuson olyan sw, ami az azt futtato cege es igy megvan hozza a forrasuk is es persze "buheraljak" is, hiszen pl. egy penzugyi rendszert azert hozza kell igazitani a valtozo igenyekhez meg kovetelmenyekhez.
"akár több évtizedre visszamenő teljeskörű kompatibilitás is jellemző"
Egyebkent ez annyira nem durva, ha mondjuk tudja az ember, hogy a '72-es System/370-eken mar volt virtualizalas (akar tobb szint melysegben, vagyis VM-ben futo VM-ben futo VM
) Na meg persze erre komoly piaci igeny is van, mert ha valaki sok-sok ev alatt rengeteg munkaval osszerak maganak valami komplex rendszert, akkor azt nem akarja csak azert lecserelni, mert a gyarto ujabb HW-vel jott ki.
-
eziskamu
addikt
-
Hunork
veterán
Nah, minden, illetve biztos majdnem minden módosítva!
Nem semmi volt.
Megyek Rage-t nyomni...Amúgy:
"-Örülünk, Vincent?
- Igen." -
-
sh4d0w
félisten
Az IBM-ről szóló részből csúnyán kihagytad a mainframe-eket, pedig a cég mindmáig egyik legfontosabb terméke, annak ellenére, hogy bizonyos seattle-i cég próbálja idejétmúltnak beállítani, ráadásul folyamatosan fejlesztik is. Ennek ellenére vannak olyan scriptek, amelyek 1970-es évekbeli első indításuk óta futnak rajta, megállás nélkül... vagy éppen 39000 db Linux egymás mellett...
-
zdanee
őstag
Nagyszerű, köszi!
Még annyi megjegyzés, hogy a Hercules kártya bár nagyobb felbontású volt (és emiatt kiválóan alkalmas irodai gépekbe), nem tudott színeket kezelni. Érdekességképpen megemlíteném, hogy ekkoriban a legtöbb videómód a VGA-t megelőzően nem 1:1-hez arányú pixeleket használt, a Hercules például 720x348 képpontot tudott, ami alapján szélesvásznú mozira gondolhatnánk, holott 4:3-hoz arányú megjelenítőről van szó.
-
-
Hunork
veterán
Üdv!
Ezt most elismerésnek veszem!
Bocs a korábbiért, csak hát tudod...
Megpróbáltam mindent kijavítani, ami szükséges volt, még az OS/2 is helyet kapott!
Remélem, hogy sok mindent meg lehetett tudni, főleg azoknak, akik akkor még nem voltak képben! Nekem meg igazi nosztalgia volt, a javából...
date
time
dir
label c:system
cd c:\tools
del c:\tools\image\*.*
cls
cd..
md c:\jatek
copy a:\fifa94\*.* c:\jatek\fifa94
cd jatek
fifa94.exe(ha jól emlékszem...)
-
Amúgy az a sztori megvan, hogy az AMD hogyan jutott a 286 felépítéséhez?
Vettek procikat, és felcsiszolták a szilícium rétegeit vizsgálat céljából
Licenc ide, licenc oda, csak érdekelte őkte, mit hogyan mókolt az Intel -
zdanee
őstag
Jó cikk! De az OS/2 szerepéről nagyvonalúan elfeledkeztél
-
Pont azert, mert sok orat oltel bele erdemes finomitgatni. Ezt az oldalt ajanlom figyelmedbe: [link]
Ird azt, hogy az Apple tette elerhetove a tomegek szamara azt, amit a Xerox fejlesztett ki.
Az intele a Celeron. Pontosabb lenne azt irni, hogy szegeny ember Pentiuma-t adtak ki a 6x86-al. Elotte a DX2 80-as procijuk arban talan a fele-ketharmada volt az Intel DX2 66-nak.
A hardver-ipar jelentős része az egyéni felhasználók pénztárcájára épül.
Ne feledd, eredetileg jatekosokat irtal. Otthoni felhasznalokra javitva mar igaz. A Pentium FPU-ja volt eloszor igazan eleg eros multimediahoz. Az MMX pedig az elso x86 kiterjesztes, ami ezt a piacot (multimedia otthoni felhasznalasa) celozta meg. Az otthoni felhasznalok kozul keves az, aki igazan jatekosnak tekintheto. Ez kb. hasonloan epul fel, mint az gepjarmuveknel:
- A leginkabb latvanyosak a sportautok. na ok lennenek a jatekosok. Dragak, de a kis volumen miatt megis kicsi a piaci reszesedesuk. Persze mindenki egy Ferrarit vagy Maseratit szeretne.
- A masodik szegmensben vannak a premium/sportos markak, mint mondjuk az Audi. Sokkal jelentosebb bevetelt, hasznot hoznak, de limitalt a piac meg itt is. Ezek vagyunk itt az oldalon. Igyekszunk jo gepet osszerakni, marmint amennyire telik ra.
- Az igazan nagy bevetelt (aranyosan viszont alacsonyabb haszonkulcsot) az kozep kategoriatol lefele kell keresni. A ceges flotta eladasok ebben a szegmensben a legnagyobbak, de osszemerheto a magan felhasznalok beszerzeseivel. Ezek azok az emberek, akik egybe gepet, laptopot, netbookot vesznek.
- Ami a ceges ugyfelek fele billenti a merleget az a buszok, teherautok, arruszallitok piaca. Viszonylag stabil eladasok (elhasznalodas miatt idovel kenytelen lecserelni) jellemzik a piacot, tervezett nagy osszegu beszerzesekkel.Ez az Intelt arra kényszerítette, hogy visszafejtsék az AMD specifikációját, és elkészítsék a saját klónozott változatukat (EM64T néven).
Ez az Intelt arra kenyszeritette, hogy az AMD altal kidolgozott 64 bites kiterjesztesnek elkeszitsek... (Tehat nem kellett visszafejteni semmit)
Igen, a K5 az elso teljesen sajat fejlesztesuk volt, de vegul nem bizonyult sikeresnek. A felepitese nagyon uttoro volt, c2c lenyomta az Intelt, de nem skalazodott. A K6-hoz felvasarlassal jutottak hozza. Az AMD-nel talan fuzd bele, hogy a K6 volt az elso, amivel vegre gyorsabb procit tudtak piacra dobni, mint az aktualis Intel CPU. Onnan egeszen a Core2 procikig komoly versenyfutas ment az elso helyert x86-os vonalon a ket ceg kozott.
-
sasa134
addikt
Sextris, Blocks, Prince 1, F29 Retaliator aztán később Goblins, Cannon Fodder, Monkey Island I stb stb
Első vinyóm egy 42Mb -os Conner vinyó volt, úgy kb 20Mb szabad hellyel. Azzal kellett gazdálkodni... Mondjuk nagyobb probléma volt a free memóriával való gazdálkodás, sűrűn kellett "rem"- elni az autoexec.bat-ban
-
ArchElf
addikt
válasz
kisbalázs #80 üzenetére
Voodoo 3:
A belső számolóegység volt 24 bites, a megjelenítés volt 16 bites - ebből adódott, hogy 16 biten (32-t nem tudott) sokkal szebb képe volt, mint más cuccnak 16 biten.
Voodoo 4/5 (VSA-100) csak kis újítás újítás volt - tudta a 32 bitet (sőt 40 biten számolt) és skálázható volt. Az új chip azonban (a Rampage) a pénz elvonások miatt folyamatosan csúszott és végül a cég csődbe is ment miatta.
Az akkor elemzések szerint a fő probléma az volt, hogy a V2 után a gyártást a cég saját maga csinálta - nem adott lehetőséget másnak OEM/dobozos termékeket készíteni, így nem tudott a technológia eléggé elterjedni a piacon (kb mint most az IOS / Android, de ebbe most nem menjünk bele).
Érdekességképpen hiába kerültek a nV tulajdonába a 3dfx szabadalmak, a zöld hozzájuk sem nyúlt jó 5-6 évig (a játékosok nagy sajnálatára)...AE
-
Kis +
A legvadabb osszeallitas, amihez szerencsem volt egy 386SX40, amihez tartozott 2x Creative CD-ROM, de egy 20MB-os MFM merevlemez volt benne. A kepert egy 256kb RAM-al megaldott Trident 8900CL felelt, amire egy Memorex monitor volt kotve. Tovabbi specialitasa volt, hogy a monitor piros csatornaja elment vadaszni, igy kek es zold szinen kivul nem tudott megjeleniteni mast. A tunignot persze nem kerulhette el:
HW tuning:
+256kB dip memoria a VGA kartyaba
kvarc cserevel 48MHzSW tuning:
MFM merevlemez stackerelese
NWDOS es MSDOS 5 keverek, Win 3.1 teljes lecsupaszitasa, csak hogy az XCOM felferjen. -
kisbalázs
tag
hát én is felsorolom
286at, 386dx koprocival, 486dx 100mhz, amd pr k5 160, intel celeron 333mhz, amd duron 1200mhz, amd barthon 2500mhz, amd x2 4200+ (am2), amd x2 5000+, amd athlon x4II 620.
vidkártya: valami régi oak ega/vga, s3 virge 3d, voodoo3 2000, ati 9000pro, ati 9800pro, ati 3850Nagyon jó írás! Jó volt visszautazni a múltba, egy pontban azért a pontosság kedvéért a voodoo 3 tényleg 16 bitben számolt de asszem valami fikcsóval majdnem 24 bitben jelenített meg úgyhogy a végeredmény már szép volt. És a nagy szörnyük a 3dfx nek a rampage chippek lettek volna amiben már volt hardweres T&L és állítólag nagyon brutál, mert ez volt egy nagy hiánya a voodooknak de már nemérték meg. De amúgy gratula
-
Hunork
veterán
Szia!
Hát elsőként: nincs személyeskedés, ne érts félre, csak az ember rengeteg órát azon gürcöl, hogy valami jó legyen, és akkor néha, sőt, több esetben is pusztán szőrszálhasogatásról van szó. Most nem szedem pontokba, ahogy eszembe jut.
Szóval, a "celeron-dizájn" még mindig idézőjelek között van, és arra utaltam, hogy a késői indulásnak és a technológiák átvételének következtében rá lettek kényszerülve, hogy, főleg induláskor, gyengébb teljesítményű processzorral álljanak elő. Ennyi. Mert ma ugye a Celereon egyet jelent a gyengébb teljesítménnyel. Erre gondoltam, biztos, hogy sokan így is értették.
Az Apple ültette gyakorlatba a köznép, átlagember...stb számára. Ez így van, nincs mese!
Minden korábbi, az általad említett Alto (ez is benne van már a cikkben!), elsősorban tervezési-fejlesztési-céges környezetnek készült!!!
Ezt írtam szó szerint, nem értem, most miért hozod fel újra: "...mert az első Pentium teljesítménye nagyjából megegyezett a kései AMD 486-osok teljesítményével."
Te ezt írtad szó szerint: ". Tehat a Pentiumok alja nyujtott akkora teljesitmenyt, mint a 486-ok teteje"
Szerintem ez ugyanaz, akárhogyan is olvasom. pedig jól olvasok...A hardver-ipar jelentős része az egyéni felhasználók pénztárcájára épül. Ha mi nem lennénk, nem tudnának olyan vígan fejleszteni, ezt hidd el. És: ha akkor nem jönnek zsenik és tervezők, akik játékokat készítettek, és a 3D megvalósítást szinte kikényszerítették a HW iparból, akkor ma is pálcikaemberekkel játszanánk a ZX Spectrumon. A Föld bolygó népességének JELENTŐS részének van az otthonában minimum egy, ha nem több (laptop) számítógépe. Szubjektív vélemény: ez az egyik! fő bevételük.
Az első teljesen „in-house” (saját- belső) processzoruk a K5 volt. Ezt egy könyv erősíti meg, ezt speciel én is olvastam, és erre alapoztam. Nyilván, mikor az ember megtud valamit, azt valakitől tudja, ha nem így lenne, mind feltalálók lennénk...
Ez lett volna eredetileg a szöveg, de nem akartam a szót szaporítani, így is hosszú lett a cikk: "Az x86 64 bitesre való kibővítése fontos volt az AMD számára, mert ezzel megadatott a lehetősége, hogy az x86 szabvány irányítását kiragadja az Intel kezéből. Az AMD-nek ez a lépése igen jól lett időzítve ahhoz, mert így ki tudott használni egy rést az Intel termékskálájában. Ráadásul az AMD-szabványhoz igazodott a Microsoft, a Linux és még a Sun Microsystems is. Ez az Intelt arra kényszerítette, hogy visszafejtsék az AMD specifikációját, és elkészítsék a saját klónozott változatukat (EM64T néven). A K8 jellemzője még a Direct Connect Architecture nevű I/O architektúra. "
Ha itt elírtam, értelmeztem valamit, akkor kérlek pontosan fogalmazd meg, és bedolgozom a cikkbe!!!
Amennyiben jelentős elírást vétettem, azért elnézést kérek! 10, azaz tíz hibát javítottam ki ma.
És csak azért fésztúfészeztem, mert az elején írtam, az első résznél is, hogy hát nem lehet ekkora évtizedeket átölelő témát hibák nélkül venni, biztos lesznek hibák, termékek, melyeket kihagyok, vagy éppen nem említek olyan részletesen, és ez nem köthető semmilyen titokzatos okhoz, csupán a cikk kereteit és témáját betartva kellett folyamatosan szerkesztenem, úgy, hogy közben az illusztrációk is megfelelőek legyenek, és ne legyenek nagy törések.Most már csak pár dologban nem értünk egyet, kérlek, nézd meg, hogy most mit írtam, és a szubjektivitásnak is adjál teret. Egy példa: más, ha éppen az AMD táborból írt volna egy hasonló cikket, biztos, hogy jobban kiemeli a K procikat.
De, mint látod, a te segítségeddel is módosult a cikk, remélem azért többen is elolvassák majd, mint ahányan most. Az első rész valahogy nagyobb tábort vonzott, ez egy kicsit szárazabb lett...
Üdv mindenkinek továbbra is!
Hunork -
1. Nem volt versenykepes. Erosen kesett es a teljesitmenye is gyenge volt. A K6 versenykepesebb volt.
2. Senki nem kenyszeritette ra oket. Sajat design volt, semmi kozuk nem volt a Celeronhoz.
3. Nem, az Apple csak nagyobb szamban adta el, de nem ok ultettek gyakorlatba.
4. HW-rol beszelsz. A jatekosokbol szarmazo bevetel ugyan nagy, de toredeke a teljes IT szektornak.
5. Az elso Penyak integer teljesitmenye nagyjabol a DX4-ek korul volt. Kesobb a 133-en futo 5x86 versenyre kelt egy 75MHz-es darabbal. Tehat a Pentiumok alja nyujtott akkora teljesitmenyt, mint a 486-ok teteje. Ma orulnenk ekkora elorelepesnek.
6. Ezt a reszt azota atirtad, nem tudok idezni.
7. Mar irtam. Nem egyet, hanem kb. fel tucatot.
8. Csak nem megfeleloen. Kevered a szezont es a fazont. A Netburst felepitesenel nem a cache szervezes volt a legfontosabb.
9. Arra valaszolj, hogy mit kellett az Intelnek visszafejtenie?
10. Az otthoni felhasznalok toredeke hardcore jatekos es egyre csokken a jelentoseguk.
Utoljara:
Latom, hogy javitod es ez nagyon becsulni valo.
Ha a hibak kifogasolasat tamadasnak erzed az termeszetes emberi reakcio. Ezen lepj tul es kerlek ne szemelyeskedj. Ennel kemenyebb kritikat kaptam az elso 1-2 irasomra, de ezt bacsis is hasonloan kezdte.
Duliee: fel tucat eleg lesz?
-
Hunork
veterán
Sziasztok bittestvéreim!
A cikkben a hibákat, elírásokat javítottam, aki ebben segített, még a nevét is megtalálja a cikk végén!
Ha valakit kihagytam, írjon, és pótolom, elvégre nem vagyunk tévedhetetlenek. (bár egyesek nem így gondolják...)
Remélem, most már "majdnem" megfelelő lett a cikk, valóban voltak fogalmazási, és elírási hibák (Star Wars bemutatója hazánkban volt abban az évben, 386 memóriakezelése, VGA helyett most már szimplán videokártya van...stb) , illetve megemlítem az Alto-t, az első valóban GUI-val rendelkező számítógépet, amiről senki nem tud, aki nem ás bele a múltba, lévén tervezési-kutatási célokra készült.
De nagyjából kész van, várom továbbra is az észrevételeket, és a nosztalgia élményeket!Üdv mindenkinek!
Hunork -
Graphics
Jómunkásember
Na akkor én is sztorizgatok:
Atari 800 XL
PII Celeron 366 MHz
Intel Celeron 2,66 GHz ( Northwood-128 ) Socket 478, majd 2,8most pedig i3-330M - Arrandale
Nagy lépcsők voltak
u.i.: lehet elírtam valamit ....
-
Hunork
veterán
Szia!
Köszi. Örülök, hogy tetszett!
De,mint láttad, én szeretem megbeszélni a dolgokat. Az első részben is voltak UPDATE-ek, nevekkel, akik segítettek. Csak a valóban "kössünk bele, amibe lehet" dolgot nem szeretem. Mert én ilyet nem teszek, biztos azért...Most javítom a lényeges dolgokat. Mert megígértem...
Üdv!
Hunork -
Graphics
Jómunkásember
Szerintem ne is foglalkozz vele... Szerintem jó a cikk, akit meg egyes részletek jobban érdekelnek úgy is utánaolvasgatnak
Ha frescho-nak ennyi ideje van, akkor miért nem írta meg Ő?Bőven jó az írás arra, hogy az ember egy kicsit kikapcsoljon és elmerengjen, és ne azon rágódjon hogy a PII, vagy a PIII vagy egy AMD mikor minek hívták... és a többi.
Szóval nem kell a további javítgatásokat kiírni.ide a fórumba szerintem..,nem ez a cikk lényege
-
Hunork
veterán
Hali!
1. Az AMD teljesen AMD processzora elsőre, ami versenyképes volt, a K5, ezen nem akarok vitázni.
2. Celeron dizájn = idézőjelek!!! Ha olvastad volna, írtam, hogy mikor kezdett a cég, ami egyértelmű, hogy folyamatos hátrányra "kényszerítette" őket a piac, de nem szándékoztam több időt rászánni a Cyrix-re, mint amennyit...
3. A GUI ötletét a népes felhasználók előtt, és ismert módon az Apple ültette a gyakorlatba. Ezen sincs vita. Én is kereshetek egy programozót, aki előbb csinált valamit, mint a másik. (lásd a telefon esetét...)
(nem vetted észre, hogy ezen a téren más cégeket is megemlítettem???)4. A CPU-fejlesztésnek bizony volt egy olyan vetülete, hogy jöttek az egyre erősebb GPU-k, ami miatt ma is anomáliák vannak, ha nem megfelelő a CPU-GPU párosítás. Nézd meg, mekkora árbevétele volt a PC játék iparnak a 90-es évektől egészen a 200 éves elejéig!
5. Pentium vs 486. Hát ezt nem hiszem el. Teljesítményt írtam!!! Most még egyszer: felhasználói, és nem mérnöki-programozói szemmel írtam a cikket!!!
6. Na, ezt sem hiszem el. Mikor írtam, hogy a Pentium MMX volt a javított processzor? Új bekezdés, kedves kolléga!!!
7. MINDENT nem tudtam és nem is szándékoztam leírni, mert akkor regény lett volna. (486, celeron, pentium 2...) Ezt hívják alkotói szabadságnak. Amivel te is rendelkezel, írj egy másik cikket, ugyanerről a témáról, és majd jól megbeszéljük...
8. Netburst, Hyper-Trheading: szerintem megfelelő szóhasználattal és választékos kifejezésekkel illettem a két dolgot, amit mindenki, még azok is megértenek, akik eddig nem hallottak róla. Bocs.
9. EM64T. Igen, arra értettem, de szerintem mindenki, aki abban az időben olvasott Chip magazint...
10. Profit. Kinek, i a nézőpontja. A legnagyobb bevételt, ez nyilvánvaló, a céges megrendelések adják. Ezt is írtam volna, ha nem egy olyan közösségnek írok, akik zömmel játszanak is a gépeiken. Mert a másik legnagyobb bevétel az otthoni felhasználók, ezen sem szeretnék vitatkozni.
Utoljára:
1. Még ma kijavítom, azt amit szükségesnek tartok, és nem azokat, amiket pusztán kötekedés-hangulatból kaptam.
2. Van szubjektivitás, költői szabadság, írói vélemény. (már jelent meg e-könyvem, nonprofit módon, tehát nem fizettem érte, hidd el, jártas vagyok ebben...)
3. Megpróbáltam, és az elején is írtam, hogy nem biztos, hogy MINDENT sikerül bemutatnom, leírnom, MINDEN terméket számba vennem. Ez egy ilyen világ, ez egy ilyen témakör. 24 könyvet olvastam el, mióta foglalkozok PC-kel, az újságokat, online tartalmakat nem is említem...
4. és ebből lett 7 oldal...Nem ismerlek, bár több hsz-edet is láttam, egyet biztosan tudok, azért nagyon el vagy ájulva saját magadtól. Én nem. Ennek jeleként a teáltalad közölt javítások is bekerülnek, és a cikk végén ott fog virítani a neved, mint mindenki másé.
Mert egy közösség ez, ahol -az én elképzeléseim szerint - mindenki segít a másikon, mert csak ennek van értelme. Úgy is tehettem volna, hogy könyvekből kimásolok mondatokat, ahogyan te is teszed, mert nyilván a szakszerű megfogalmazások azért valahonnan jönnek, de inkább én szerettem volna megírni a cikket...
Mert én ilyen vagyok, így neveltek. De egyet biztosra vehetsz: a héten elolvastam itt az oldalon nyolc cikket, mindegyikben találtam elírási-fogalmazási- és műszaki adatokkal hibákat. De nem találtam olyan célzott "támadást" egyik esetben sem, mint most itt. Nem muszáj szeretni ezt a cikket, nem azért írtam, hanem azért hogy nosztalgiázzunk.
UI: és ha esetleg az jönne le, hogy sértve érzem magam, akkor most mondom, tévedés! Csak szeretem fésztúfész a dolgokat.
-
hocico
tag
príma cikk
én mindenesetre az első részt jobban élveztem (c64 fanatik)
hódolat a régi szép időknek
varázslatos világ volt. Rátkai játékok (él még Esztergomban?)
50ft-os CoV, 700ft-os (!!!) gyári játékok, átlag 10 forint/progiért másolt kazis progik...1992-ben pc-n nyomtuk a suli hálón a F28 retaliátort, pár fotó minőségű képállományra úgy néztünk mint a csodára
épp a napokban találtam/olvastam egy 91-es computer panorámát: 386-osok megatesztje, 486-os csúcsgép bemutató mind horror áron
mivel mindenki emlékszik "az elsőre":
PC-re csak 1999-ben tellett: Sector (emlékeztek még a mistralra?) BX deszka, cel360, 64MB ram, SB128 PCI, Quantum 8,4GB, Asus 40* CD olvasó (úgy süvített a Diablo alatt mint egy repülőgép), Sector i740 8MB AGP = 140k
moncsi: Philips 107S = 60k akciósan
Kingpin éppen futott, Q3A csak + 64MB ram (10k!!!) után lett "élvezhető"
UT csak softweresen futottkis ablakban játszottam életem első FPS-t
2000: CD író Philips 2* (!!!) 50k
2001(?) nvidia TNT2 M64 16MB = 17k -
sti10p
senior tag
Emlékek... A suliban 286-osok voltak, monokróm monitorokkal, DOS-t és Edit-et tanultunk rajta bőszen, fura ma ezt mondani, de hasznát veszi az ember, maga a syntaxis és az az elv, ahogyan egy számítógéphez hozzá kell állni nem változott sokat. Persze volt rajtuk 3.1 Windows is, de azzal csak paint-be szórakoztunk, hogy órán legyen min nevetni.
Aztán jött az első PC-m, egy 486 DX, hűűűűű... Annyira hozzámnőtt, hogy már rég a P3-asok korában tartott a világ, amikor nekem még mindíg csak ez volt és tök jól elvoltam vele, és még Windows se volt rajta, Norton Commander aztán csókolom!.. Turbózgattam, videókártyákkal, procit cserélgettem benne, bőszem mértem az akkori benchmarkokkal, hogy hogy lehet még pár plussz MHz-t nyerni és még 10 év után is találtam rajta valamit amit még tuningolni lehet.
Én úgy állok hozzá, hogy az embernek szeretni kell ezeket a kis gépeket és akkor meghálálják, máskülönben nem más mint egy rakás ócskavas, mert nem is lát bennük mást az ember. -
Billgéccet ugyebár ezért nem szokás szeretni, amit a DOS óta művel. Lopunk, másolunk, stb.
Amúgy nekem hiányzik pár dolog.
- Pl. hogy a Unix mikori? Kicsit régebbi bárminél, amit most használunk.
- 486?
- Pentium II? Az nem a Celeronnal kezdődött... -
2nd round:
az AMD mindig az Intel mögött fog járni, hacsak nem rukkol elő valamivel, ami „teljesen AMD”. És így született meg a K5 processzor.
Az AMD a 386-ig kaptam meg ateljes mikrokodot. A 486 reszben mar sajat fejlesztes a 386-on alapulva, reszben masolas. A K5-el amiatt kellett kijonnie, mert nem kapta meg a Pentiumot az Inteltol se a mikrokodot, se semmi mast. Amugy a K5 egy eloremutato cucc volt, RISC belso maggal es dekodoloval elotte.
Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy ők voltak a „Celeron dizájn” előhírnökei…
Ez nagyon eros tulzas. Kozuk nem volt a Celeronhoz. De volt mondjuk mediaGX, amit erdems lenne megemliteni. A Cyrix-nek nem a teljesitmenyevel volt baj. Pontosabban nem az ar/ertek aranyaval, hanem azzal, hogy keson jott ki a piacra. Az 5x86 valojaban a 6x86 megkurtitott, 486-os buszra optimalizalt verzioja volt. A VIA elsosorban a nevuket hasznalta, a fejlesztesuk nagy reszet kukazta, inkabb a C3 vonalat vittek tovab miutan az M1 mar nem skalazodott tovabb orajellel.
A GUI ötletét először az Apple ültette a gyakorlatba, a Macintosh gépén.
"Tomeges" meretben igaz, de az Alto joval korabb kijott, talan 2k darabos peldanyszamban.
És itt jelentek meg először az MMX utasítások is a multimédiás alkalmazások számára.
Ezt kesobb jol irtad, nem itt jelentek meg, hanem kesobb kiadasra kerult a Pentium MMX szeria. Kb. akkora volt az elteres a sima es az MMX verzio kozott, mint a mai tic-toc (Sandy vs Ivy Bridge) vagy Phenom I es Phenom II szeriak kozott.
Erre főleg azért volt szükség, mert küszöbön állt a fejlett grafikus felhasználó felülettel rendelkező operációs rendszerek színre lépése.
A ketto kozott nem volt igazi osszefugges.
Megjelenésekor azonban vegyes fogadtatásban részesült, mert az első Pentium teljesítménye nagyjából megegyezett a kései AMD 486-osok teljesítményével.
IPC teljesitmenyben igaz, de FPU-ban nem. A Pentiumok nagyon elleptek a 486-tol.
Ezt a hibát 1994-ben fedezték fel és FDIV hibaként híresült el, ami nagyon kellemetlen volt az Intel számára és csereakció keretében kicserélték a hibás processzorokat a javítottakra.
Később Pentium MMX néven került forgalomba az új termék
Meg a Classic szeriaban javitottak a hibat, az MMX-ek joval kesobb jottek.
Ezutan ugrasz a Celeronra es kihagyod azt a lepest, ami meg fontosabb volt, mint a Pentium. A PPro es a leszarmazott PII aka 686 architectura. A Celeronok ugyanis ebbol agaztathatoak le es itt volt egy akkora generacios ugras, aminek mostanaban lehetunk ismet tanui. A P2 megjeleneset a jatekokra fogni nem igazan ertheto, dea P3 SSE kiegeszitese tenyleg a multimedias progiknak jott a legjobban.
Itt találkozhatunk a Netburst elnevezéssel is, mely valójában a Pentium 4 egymagos architektúra összefoglaló neve, ami nagyjából azt jelenti, hogy a processzor magasabb órajelen egy megváltozott cache struktúrával dolgozik, ami viszont magasabb hőtermeléssel is jár.
Nem ezt jelenti, nem a cache a lenyeg. Hosszu pipeline, magas orajel mar talalobb lenne. Ja es volt belole ketmagos verzio is (2x1 mag egybe csomagolva).
Hyper-Threading kifejezés is, mely azt takarta, hogy egy fizikai processzorból két logikai keletkezik, ezzel is növelve a számítási hatékonyságot.
A Hyper-Threading a hosszu pipeline miatti kihasznaltsagot javitja, nem a szamitasi hatekonysagot, de ez meg elmegy, csak kicsit pongyola.
sőt, ekkor fordult elő az a korábban elképzelhetetlen helyzet, hogy az AMD-szabványhoz igazodott a Microsoft, a Linux és még a Sun Microsystems is. Ez az Intelt arra kényszerítette, hogy visszafejtsék az AMD specifikációját, és elkészítsék a saját klónozott változatukat, EM64T néven.
Ha a 64 bit-es utasitaskeszletre gondolsz, akkor azt ird. Az Intel a kereszt licence miatt nem fejtegetett semmit sem visza, siman hozzafernek, ahogy az AMD az SSE-hez.
Dióhéjban: Intel Core, Core2, Dual Core, Core i, AMD X2, X3, X4, X6 sorozat. És azért ne feledjük, mindegyik fejlesztés - a professzionális felhasználási területektől eltekintve - ma is a lehető legrészletesebb grafikai megvalósítást hivatott elérni. Mert a legfőbb bevétel ebből a szegmensből van, a játékosokéból, akik játszani szeretnének, mindig és mindig...
Ez egy tevhit. A legnagyobb bevetelt a nagy cegek jelentik. A legnagyobb profit arannyal a server piac rendelkezik. A jatekosok elhanyagolhatoak, el is hanyagoljak majd szep lassan oket meg a GPU gyartok is.
-
rsf
senior tag
Azért kár, hogy a Matrox kimaradt, 2000 környékén még ugy nézett ki,hogy 3 szereplős lesz a 3D VGA piac, aztán sajnos nem birta a versenyt.
G200,G400 azért elég jó kis kártya volt tűéles képpel. OpenGL-ben meg egyenesen utolérhetetlen volt.
Üdv. -
kni
csendes tag
Nagyszerű cikk!
Általános iskolás koromban kaptam ZX Spectrumot Angliából, aztán XT, AT 286, 386, 486DX4, Pentium, Pentium II, Pentium III, most P4 Celeron D.
Végig szép idő volt minden gépemet az XT után magam építettem.
A cikk segítségével újra végigéltem az emlékeket. Köszönöm! -
Pontatlanul fogalmazol.
"egészen 25 MHz-ig menetelt az Intel üdvöskéje."
Pontosan: egeszen 25MHz-g meneteltek az Intel klonok.
De lassuk az elozo hozzaszolasod:
A 8088 nem fejlesztes volt.
DOS-nak EMS eseten nem kellett vedett mod, sima 8088 is tudott EMS-t kezelni hw-es tamogatassal.
Az, hogy ki honnan ismeri nem mervado. Soak csak Pentiumtol, masok Z80-tol kovetik a dolgokat. A jelentos elorelepes az Archotecturalis valtozast jelenti. Pl. ilyen volt a 386, vagy a Pentium Pro. A 286, 486 nem volt olyan nagy elorelepes, bar a 286-nal a virtualis mod megjelenese nem volt rossz, csak az nem volt igazan jol kihasznalva.
Az IBM viszonylag keson szallt be a unix-ba. az, hogy sajatot fejlesztett es erosen kiall a linux mellett az jogos, de nem errol volt ismert, hanem a mainframekrol.
Az SX-DX a lebutitotta jelenti, ahogy a 8086 vs 8088 vagy ma a Celeron. A jeloles valtozik, de a mogottes jelentes (butitas) nem.
Lehet 3 oldal vagy 12, ha 2 ev is lenne benne vagy 2 nap, akkor is zavarnak a pontatlansagok.
-
Hunork
veterán
Szia!
Bocs, lemaradt két dolog. Azaz Re2.
Egyfelől szerintem a 386-ost megfelelően kiemeltem!
Másfelől, nem írtam, hogy az Intel gyártotta a legerősebb 286-ost, hanem azt, hogy "egészen 25 MHz-ig menetelt az Intel üdvöskéje." Ez nyelvtanilag azt jelenti, hogy az Intel új, tehát új terméke mekkora sebességet ért el.
IBM-merevlemez. Hát elég híres volt a merevlemez gyártásáról, szerintem. És írtam, hogy még miben jeleskedett. Unix hiba jogos, a saját verziót elfeledtem...
Nyilván, aki arra számít, hogy 7 oldalban (logout oldal, amúgy kb 19) hibátlanul és maradéktalanul össze lehet fogni mindent, az laza talajra épít. Próbáltam nem írni butaságokat, valótlanságokat. És szerintem sikerült. És nem programozói szemmel próbáltam bemutatni, hanem felhasználói szemmel.
Ezt légy szíves, vedd figyelembe!Korábban írták, hogy mikor mutatták be a Star Wars-t. Igaz, módosítom ezt is, de nem a dátumot, hanem a helyszínt, ugyanis én kis hazánkra értettem. (emlékszem, faterommal néztük meg...)
Szóval, majd módosítom a komoly hibákat, talán már holnap!Üdv!
Hunork -
ttt1
őstag
Megprobálkozok én is de nem lesz egyszerű:
C64+kazetta+(késöbb lemez)
386 sx
Amd 5x186 133 mhz
P1 100 Mhz@120 mhz
Amd k6 233@225
Intel celeron 300@450(ez volt a tuning cpu)
Intel PII-333@350 mhz
Intel Celeron 633@900
Amd Duron 900 mhz
Amd Thunderbird 1200 mhz
Amd Palomino 1500+
Amd Thoroughbred A 1800+
Amd Thoroughbred B 1700+@2100 Mhz
Amd Barton 2500+@3200+
Amd Athlon 64 3800+@4200+
Intel celeron E3200@3,2 Ghz
Intel C2D E5200@3,5 Ghz
Intel C2D E8400@3,9 GhzKb ennyi, de a bartonos korszakba probáltam sokmindent volt aszem mobil Thoroughbred cpum is amivel majdnem bajnokságot lehetett volna nyerni,mert 1400 mhz-röl 2100-ra sikerült overclockolni sima egyszerű léghűtéssel..Én a doom-ot toltam végig coop módba sokor kábelen nightmare fokozatban egyik nyáron..
-
Hunork
veterán
Szia!
Köszi a részletes leírást, legalább elolvastad...
A 8086 esetében odaírtam, hogy részben, és hogy miért, gazdasági megfontolás miatt (8 bit...), csak nem írtam, hogy butított.
A DOS esetében nem akartam annyira részletesen belemenni, azért nem mindenki jártas a témában, ezért fogalmaztam úgy, és utána egy hsz-ben kijavítottam, hogy védett módban és virtuális módban mit kezelt.
A legelső VGA...hát itt elírtam, elég lett volna videokártyát írnom, ez igaz, utána persze ott van, hogy a CGA volt! Amúgy jogos, rossz a rövidítés az elején.
Az AT? Hát azért írtam így, én, mert az átlag felhasználó a 286-os gépektől ismeri igazán az egész történetet, és szerintem nagy lépés volt. Meg különböző források szerint is. De ezen nem veszünk össze, kiemeltem a 4004, 8008, 8080, 8086, 8088 procit, szerintem ez most a részedről nem jogos...
UNIX. Jogos!
Kimaradt a jegyzeteimből az, hogy az IBM egyik elkötelezettje volt a rendszernek, ők alkották az AIX-t, mely az IBM Unix alapú operációs rendszere. Kizárólag RISC (PowerPC) processzoros verziókhoz adták ki.
Az SX és a DX, akármit mondasz, az első MEGKÜLÖNBÖZTETÉS volt a processzorok közt, mellyel jelölték a többet-kevesebbet tudó PC-ket. Ez most meg már kötekedés-gyanús volt...
Temérdek irodalmat nyálaztam végig, nem csak magamra hagyatkoztam. Az, hogy VGA-t írtam, videokártya helyett, szerintem nem nagy bűn. A 286 nagyobb lépésnek tűnt nekem, ez szubjektív. Minden fontos és jelentős processzort megemlítettem, nyilván nem az ÖSSZESET. A két cikk, több, mint egy hónapnyi munkámba volt.
De folytathatod, engem nem zavar, a hibákat a héten majd egyszerre kijavítom, UPDATE megjelöléssel, és azok nevével, így a tiéddel is, akik ezeket jelezték, mint korábban is tettet, az első résznél.
Üdv:
Hunork -
Kar, hogy tobb targyi tevedes is van a cikkben. A legnagyobb baj, hogy masok ere fognak hivatkozni... Peldaul:
1979-ben bemutatták a 8088 -as mikroprocesszort, mely a 8086 részben továbbfejlesztett változata volt. Főleg gazdasági megfontolások vezettek a gyártásához, mert ebben engedélyezték a 8 bites adatáramlást, és a periferiális chipeket.
A 8088 nem tovabbfejlesztes, hanem lebutitas volt. Kb, mint egy mai Celeron G530 egy i7-hez kepest.
Általánossá vált az 512 vagy 640 kB memória mennyisége, ez utóbbi főleg az MS-DOS miatt volt. (ez volt az akkori operációs rendszer korlátja)
A korlat nem a DOS miatt volt. A PC tervezesenel a 640 feletti teruletre kerultek a kulonbozo illesztok ROM-jai, illetve RAM teruletei. De a DOS-ban ez is megkerulheto volt, mondjuk EMS-kent be lehetett lapozni kiegeszito kartyan elhelyezett memoriat
A legelső VGA meghajtó, ami már színeket is kezelt (összesen négyet!), a CGA volt,
A VGA a Video Graphic Array roviditese. A CGA maximum az elso grafikus kartya lehet.
Az AT széria egy hatalmas lépés volt a mai világ felé. Ugyanis innentől kezdődött az igaz processzor-történelem.
A 4004, 8080, Z80, 8086 csattogos falepke volt? Ha nagy valtasrol akartal irni, akkor a 386-os sokkal nagyobb volt es joval hosszabb ideje boldogitja az asm programozokat. Amugy a leggyorsabb 286-kat nem az Intel gyartotta.
Az IBM sem a merevlemezirol volt ismert, de ezt mar mas is irta es nem fuzodik a nevehez a UNIX.
Memóriakezelésére jellemző a szegmentálás és a lapozás, és lehetősége van már akár 4 gigabyte méretű memória megcímzésére is.
Pont az volt a lenyege, hogy linearisan tudott cimezni 32 bites modban, nem csak szegmensekre osztva, mint az addigi procik.
Az Intel ettől az időtől kezdve nekilátott a processzorok különböző jelöléseihez, melyekkel útmutatást adott a vásárlóknak, hogy egy kevésbé gyors, azaz „visszafojtott” eszközt kapnak, vagy pedig az adott korszak legjobbját (SX, DX).
Tevedes, az elso a 8088 volt.
Ha gondolod folytatom...
Szoval ha tenyleg annyi idot szantal ra, akkor ellenorizd az adatokat. Nem indok, hogy zsongott tole a fejed, mert igy semmi ertelme.
-
Rive
veterán
A 386-os, legjobb tudomásom szerint...
Rosszul tudod. A processzor (386DX) fizikailag kezelte a 4GB-t (kint volt a 30 címvezeték és a négy byte-választó). Ebből az alaplap tipikusan lekezelt 16-32MB-t. A processzor pedig virtuálisan, valami trükkedelem segedelmével talán 64GB-ig tudott címezni.
-
beefjeez
senior tag
nekem procik szerint:
i486 50mhz
p2 400mhz
p3 866mhz
p4 2,6...
a többit, ami csak kicsit volt nálam, le se írom
ezek a főgépek voltak. -
Hunork
veterán
Hát akkor én is felsorolom...
386DX40
Cyrix 486DX2-66 66MHz
6x86 CyrixMX 150 MHz
Celeron 600 MHz
Pentium III 900 MHz
Pentium 4 2,6 GHz
Pentium 4 3,4 GHz
Dual Core E2180
Dual Core E5200
Pentium G840Azta, most megint elérzékenyültem...
-
Syl
nagyúr
És ha egy kicsit még távolabb tekintünk a múltba, akkor előkerülnek az audiokazetták!
A ZX Spectrum egy 48 KByte-os játékot (kb 7 KB a bevezető screen és 40-42 KB maga a játék) 4,5-5 perc alatt olvasott be.
Ugyanez Commodore 64-en úgy nézett ki, hogy először a turbo programot kellett beolvasni, majd a magnó audiofejet pontosan beállítva jöhetett a játék betöltése.
Akinek tellett C64+floppyra, az már nagy király volt.Bár ez inkább a cikk első részéhez kapcsolódik.
-
sasa134
addikt
Nekem sorban: 386DX-33, 40, AMD 5x86-133, Cyrix 6x86-PR200, AMD 5k86-100 (itt már keményen 3dfx-szel), AMD K6 166, Celeron 300, Celeron 366, Celeron 633, Athlon XP 1800+ , Athlon XP 2500+, Core 2 Duo e6300, Phenom II X4
-
sasa134
addikt
Istenem... de jó volt olvasni! A PC (h)őskora...Jó volt vele együtt felnőni! Első PC-m egy 386DX-33 volt, 512Mb Rammal. 1991.
Azért a cyrix 6x86 proci képnél elérzékenyültem: én nagy nehezn egy PR200-ra tudtam összespórolni a pénzt.Grat a cikkhez!
-
bakter24
őstag
Ez a cikk is jó lett, gratulálok. Nekem az első nagy PC-s élmény a PrinceOfPersia volt, 2db nagyfloppyn terpeszkedett, egy XT gépen, zöld Hercules monitoron toltuk tesómmal! HDD természetesen nem volt. Csak, hogy a zöld(ebb) fülűek el tudják képzelni:
1. Gép bekapcs, DOS boot floppy papírtokból ki, gépbe be.
2. Várás
3. Floppycsere, POP_disk1 -> p.bat -> Enter
4. Várás
5. Intró, játék tolása!
6. Pár pálya után "Please insert disk2"
7. Várás
8. Játék tovább!Nem, mint mostanában, hogy 1000gb-os winyókra települnek negyed óra alatt a +20 gb-os játékok!
Szóval aki ezt megélte anno, az most is más szemmel nézi ezt az iparágat szerintem.
-
Inhuman01
tag
Szép leírás, 386-s kezelte a 8mega RAM-t is. Koprocesszorral vitte a warcraft 2-t is :-)
Emlékek:
95-ben kezdtem a "mai"számítástechnikát 486dx80-s géppel 4mega ram:-)
Az adott kor általam használt gépei :
1997:Intel p133 ,16mb Ram,s3trio64v2 1mb, 850mega winyó. Gyakorlatilag ezzel játszottam végig a 90-s évek végén kijövő nagy játékokat párat megemlítek: Diablo 1, Quake1,2, Heroes of Might And Magic 2,3 , KKND, Warcraft 2, Redneck Rampage, Shadow warrior, Havernál oda-vissza egész délutánokat töltöttünk a monitort bámulva, talán életem legszebb időszaka volt. Fiatalság bolondság :-)
2003: Abit alaplap, 1400mhz Tualatin Celeron, 384 sd ram, Geforce 3 ti 200
Korrekt kis gép volt emlékszem ekkor jött ki a cs 1.6 hát az eddigi fix 100fps(1.5-ben) erősen lecsökkent 70 körülire.
2005: Asus p4p800-e deluxe, P4 3400mhz Northwood, 512mb+később 512mb ddr 400, geforce 4 ti 4200 128mb , ami kijött akkor, szinte mindent vitt fullon: HL2, Need for speed most wanted.
Na ez bika erős volt, és iszonyat drága is. Még 2009 januárjában megvolt, ekkora adtam el.Az újabb gépeknél már nincs negyed akkora élmény sem mint a régi p1-nél volt.
-
beefjeez
senior tag
király cikk
-
boeing
őstag
Jó lett a bemutató grat,20 év múlva ugyan itt.
Én a korszak 3/4 át éltem és ki rázott a hideg olyan jó volt olvasni és a hardverekkel találkozni amik a akkori gépemben müködtek.
-
Hunork
veterán
-
DriderG
tag
Egy-két észrevétel: a Saturn nem egy arcade játéktermi gép volt, hanem egy új, 3D támogatással is rendelkező, 32 bites konzol, amit 1994-95-bendobott piacra a SEGA a Mega Drive 2/Genesis utódjául. Ennek a kontroller bemeneteit integrálta az nv az nv1-re és ezáltal lehetett Saturn kontrollerrel is játszani (pl. a Virtua Fighter-t támogatta a kártya), illetve az nv1-en még audio kimenetek is voltak. A GPU elnevezés az nVidia-tól jött 99-ben, amikor is a videokártya képes lett a 3D-s transzformációkat ténylegesen átvenni a processzortól. A Voodoo-k nem tudom, hogy támogatták-e ezt a gyorsítást, de inkább valószínűbb, hogy a fejlettebb árnyalás és textúrakezelés mellett még nem voltak rá képesek.
Az ATi-t meg '86 körül alapították, és azóta szállít grafikus kártyákat.Egyébként jól összeszedett cikk, olvastam az előzőt is, ezt még csak a 386-os korszaktól olvastam végig. Annyi viszont zavart, hogy a CPU/Grafikus kártya/Oprendszer külön lettek szedve, ahelyett, hogy időrendbe lett volna leírva.
-
Hunork
veterán
Unreal! Nagyon király volt!
Emlékszem, képes voltam csak mászkálni, és a zenét hallgatni, meg a környezetet! Bár nekem az első teljesen 3D mi más lehetett volna, mint a Quake2. Előtte már 4-szer végigtoltam szoftveresen, és majdnem besírtam, mikor OpenGL alatt is végig toltam...
-
zoltanz
nagyúr
Én az SE nélküli Windows -okra emlékszem még 98-ból, azokkal én valamiért sokat szívtam... De addigra már volt Linux-om is, ami játékon kívűl jó volt mindenre.
Annak idején senki nem tudta mi is valójában a 3D -s videókártya, de mindenre rá volt írva. Én is vettem egyet, majd egy félhavi fizúból, bekapcsolom otthon aztán csak pár vonal jelent meg a játékban.
-
ArchElf
addikt
Emlékszem az első AMD tunning próbálkozásomra - epic fail:
1357
||||
2468
kellett volna összekötni - darabonként - hopp erről ugrott be, hogy volt egy darabbig 1400+-os gépem is, mert ez ott volt
én viszont összegrafitoztam az összes kivezetést - természetesen meg sem szólalt a gép inításra. Nekem ez volt az első hardveres tunning próbálkozásom - persze utána kioktattak itt a fórumonAE
-
zoltanz
nagyúr
Én a tuninggal elöször a Geforce 2 -es időkben kezdtem el foglalkozni, addig kimerűlt az oprendszer és Bios finomhangolásban.
-
ArchElf
addikt
ATI/Nvidia versenyről egy mondattal több elfért volna - ahogy az ATI lentről kezdett és alulról mosta az NVidia talpát és a HD szériáig csak a célszoftverekben tudott többet mutatni, mint a versenytárs - azóta (és az AMD akvizíció óta) viszont ellépett és az NV lohol az AMD sarkában... No meg benne van az is, hogy a NV beszállt az alaplapi (és mobil) piacra, ami meg egyre inkébb jobb bevételt jelent.
Megfordult világ, na - pedig hogy sírtunk 5 (vagy 10?) éve, hogy az ATI nem tudja utólérni a nagy zöldet...
Ha már emlékezés, a gépeim:C64 - '86-'88 és '89-'95
386DX40 - '95-'98?
5x86 - '98? - 2000?
P233 - 2000? - '02
AMD 1800+ - '02 - '??
eladtam a gépem ps2-t vettem ('06-'08 körül, már nem emlékszem)
azóta van otthon két laptop meg egy régi asztali gép (most cseréltem egy 10 éves régi Dell GX60-at mert meghalt az alaplapon valami)video-gyorsító-kártyák:
Orchid 3D (3dFx első széria) 4MB (megvan még)
Voodoo 3500 TV tuner FTW (olyan érzés volt mint egy junoszty tv-vel integrált bluray lejátszó)
Radeon 8500 (igazi, nem LE, vagy LELE) - az uccsó gépemmel adtam ezt el, azóta csak alaplapi szutyok van...Amúgy Radeon 8500 - itt kezdte magát az ATi kinőni (mármint a rendes 3d kártyák sorába felnőni). Először olyan szutyok driverrel jött ki, hogy öröm volt nézni (NV szemmel). A kártya életciklusa során kb 40-60% (de voltak drasztikusabb esetek is) teljesítmény-növekedés volt tapasztalható, csak a driver optimalizálás miatt (és itt nem a játék specifikus pecseket értem, hanem a programozói hibák kijavítását)...
AE
-
ttt1
őstag
Én le tudnám írni az összes gépem+ a hozzá kapcsolódó programokat (turbo outrun)+tuningot (amit 5x86-nál kezdtem söt p1-100-ast is aszem 120-on járattam már), de ahhoz a fórum nem elég hosszú..
Majd írok egy életművet, a Gépeim címmel abba tudnám ecsetelni a tuningot alkatrészeket vízhűtést és társait
Csak kérdés ezekre kiváncsi-e még valaki
. Én még utántöltős programokkal is játszottam c64-en (repülőgép szimulátorap pl ahol elöször betöltötte a menüt, majd kiválasztottad melyik géppel akarsz repülni+töltés+utánna a küldetés kiválasztás+töltés+küldetést lenyomtad majd vissza keleltt ugyebár tekern oda ahonnan a "misszio2 kiválasztás kezdődött.. és ígytovább) Kis füzetkébe fel volt írva mi hol kezdődik (számlálós kazettás magnó volt ugye hozzá)..
-
bob011
aktív tag
Tetszett, ezért is kérdeztem rá. : )
Ebből az időből a legjobb élményem a C64-esen egy F1 program volt.
Aminek csak az olasz pályáján mentünk és tizedeket javítottunk egymás idején.Ehhez a cikkhez kapcsolódva pedig a régi XT klón gépem jut eszembe.
Illetve hogy k6-2-es gépembe az utolsó pillanatba került egy voodoo2.
Mert akitől vettem nálam rakta össze és volt nála egy, megnéztük mit is tud.
Ennek egyenes következménye lett egy gyengébb proci és a 3dfx kártya megvétele. -
Hunork
veterán
válasz
donjohnson #20 üzenetére
Ez is módosítva!
És senkinek semmi élmény?
Annyit dolgoztam rajta...sírva fakadok...
A "falósilány villáról" annyit tudnak beszélni az emberek...
Ne legyetek szégyenlősek!
EZ volt a múlt! -
donjohnson
addikt
csak egy apró elírás az utolsó mondatban:
Nyugodjék béjében! -
Graphics
Jómunkásember
http://logout.hu/cikk/idoutazas_a_zx81-tol_napjainkig_2/386_es_a_tobbiek.html
ezen az oldalon a személyes feljegyzés részben a (I)386DX–40(/I) ilyen formázások így nem jelennek meg
-
Hunork
veterán
Sziasztok Prohardveresek!
Na, kész lett a nagy "mű", rengeteg meló volt benne.
És nyugodtan írjatok minél többen, nagyon kíváncsi vagyok a véleményekre, írhattok a talált elírásokról, hibákról, személyes élményekről,azt reméltem, hogy most jól megmozgatom mindenkinek a múltbéli emlékképeit!
Írjatok, beszélgessünk, azt hiszem, egy igen dicső korszakot néztünk át! A mai, sajnos, inkább monoton gépfelújítás, és az internetes technológiákról szól inkább...
Ne legyetek szégyenlősek, ha mindenki elmond egy élményt ebből az időszakból, akkor az lenne számomra a legszebb értékelés!Üdv mindenkinek!
Hunork
-
zoltanz
nagyúr
Olvasmányos volt, köszi (és a kommentelőknek is az infókat), sokmindent világosabban látok.
Érdekesség:
1995-ben több számítógépre volt feltelepítve a Doom mint a Windows 95. -
Hunork
veterán
Sziasztok!
Örülök, ha tetszett az írás!
A 386-os, legjobb tudomásom szerint, fizikai memóriát 4 MB-ot tudott címezni, de védett módban, virtuális 4GB-ot. Talán ezt pont nem így említettem meg, ezért elnézést!
(annyi adatot kellett rendszereznem, hogy már azt sem tudtam, mi volt mikor néha...) -
ttt1
őstag
C64-töl én is "aktív" tagja voltam-vagyok a szgépes társadalomnak sőt hétvégén még egy pIII-533-asba probáltam életet lehelni (de a fiókba fekszik még egy 450-es p3-as il eg 233-as pII- celeron is)..
Nekem a "vágyam" egy coproci volt a 386os sx mellé (csak majd annyiba került mint maga a 386-os cpu (késöbb ez a dx-be automatán ugye bekerült ..
Az unreal elsö részét sikerült egy pentiuk 120-as cpuval végigjátszani (igaz sztem volt v 15 fps, de akor azt nagyon élveztem
.
-
ArchElf
addikt
Ha jól rémlik a 640 kB korlát nem OS, hanem BIOS volt (logikailag a 640kB feletti címekre csapta be a BIOS a perifériák saját memóriáit - pl videomemóriát) - de olyan rég volt már ez, hogy lehet, hogy nem jól emlékszem
AE
-
PCrevRM
tag
Egyetértek! Az előző cikkben is az tetszett, hogy pörgős volt, folyamatosan fenntartva az érdeklődést - nem bírja ki az ember, hogy nem olvassa végig egyből.
Nem is baj, ha nem írt le részletesen mindent a szerző, ez pont arra jó, hogy aki most kezdi leejteni a tojáshéjat a fenekéről, beleszagolhasson eme csodás iparágba. Wikin úgyis mindenről talál valamit, ha érdekli.
-
Turion
csendes tag
Fogadd hódolatom!
Ez az írás egyszerűen lenyűgöző!
Végig élveztem minden egyes betűjét. (a hibák száma számomra elhanyagolható)Bár sokat tudtam már a témáról, sok újat is tanítottál nekem, ezért hatalmas köszönet!
-
eziskamu
addikt
A Machintosh nem volt első GUI terén az Apple-nél. Az Apple Lisa volt az első, csak rohadt drága volt, a Machintos lényegében a Lisa képességeinek megnyírbálása, hogy a jól összeválogatott maradékot egy olcsóbb tömegtermékben összpontosítsák.
Win95(-98-ME, az most hogy a command.com-ot ebből kilőtték, a lényegen nem változtat): valaki egyszer azt mondta poénosan, hogy lényegében ez egy DOS alatt futó Windows NT emulátor. Mert ugye lényegében az NT-s programok (a 4.0-ás ra írtak biztosan, a régebbieket nem ismerem, de gondolom az x86-os win32-es progikkal nem lehetett nagy gond) nagyrészt futottak Win95-ön is
-
bob011
aktív tag
Nagyon klassz írás. Kösz.
Az enciklopédia amiből idézel merre lelhető fel a net-en, ilyen címmel nem találtam meg?
bob
-
sptkyle
senior tag
Köszi a cikket, nagyon élvezetes volt.
Külön örvendetes volt, hogy meg lett említve az első PC-m is (IBM-XT) , ami szerintem viszonylag keveseknek jelent igazi retro feelinget.
Furcsa visszagondolni, hogy később 486SX tulajként mennyire vágytam egy DX2-re, vagy egy akkoriban horror áron lévő P1-re, -
Az Intel alapitoi kozul kimaradt Andy Grove, aki Grof Andras neven szuletett Budapesten es '56-ban lepett le Amerikaba. Egyebkent harmojuk kozul neki volt a legnagyobb befolyasa a cegre, mivel a kilencvenes evek kozepeig o iranyitotta a ceget.
Az IBM-nel meg a HW gyartas resz eleg furcsa, ugyanis az IBM nem a HDD-krol, hanem a mainframe-ekrol volt ismert, az mas kerdes, hogy a vilag elso HDD-it is ok gyartottak, de ez csak mellekag volt, a vilag tudataban nagyjabol az volt IBM == mainframe.
Ja, es Steve Jobs soha nem volt fejleszto, egesz eleteben uzletember volt, leginkabb vezerigazgatoi beosztasban.
-
ÖÖÖööö...'77-ben volt a StarWars premierje.Csak 4MB-ot tudott címezni a 386-os.
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy Watch6 Classic - tekerd!
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Melyik tápegységet vegyem?
- Házimozi belépő szinten
- Házimozi haladó szinten
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Milyen légkondit a lakásba?
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- WoW avagy World of Warcraft -=MMORPG=-
- Autós topik
- További aktív témák...
- Thermaltake Toughpower SFX Platinum 1000W
- Gigabyte B650M Aorus Elite AX ICE + 3 év garancia
- Sony DSC-HX300 digitális fényképező + 3 extra akksi + 8GB memóriakártya + Hama Star 700 állvány
- BESZÁMÍTÁS! LENOVO LOQ 15APH8 15 notebook - R7 7840HS 16GB DDR5 1TB SSD RTX 4060 6GB WIN11
- BESZÁMÍTÁS! ASUS TUF A15 FA507NV 15 notebook - R7 7735HS 32GB DDR5 512GB SSD 1TB SSD RTX 4060 6GB W
- Fotó állvány eladó
- DELL Precision 7730 i5-8400H Quadro P3200 32GB 1000GB FHD 17 1 év garancia
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 256GB Pink -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3056, 94% Akkumulátor
- Tablet felvásárlás!! Apple iPad, iPad Mini, iPad Air, iPad Pro
- Xiaomi Redmi Note 13 Pro 256GB Kártyafüggetlen 1 év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest