Új hozzászólás Aktív témák
-
Reggie0
félisten
Magat a litiumot kozel 100%-ban is vissza lehetne nyerni, foleg akkor, ha nem szamit az energiabefektetes, mert csak be kell vagni vizbe az akkut, majd miutan az szepen feloldodott es elreagalt hozza lehet vagni a sosavat, igy femsok maradnak, amit a kibanyaszott litiumsok melle lehet dobni es onnantol mar a banyaszat utani technologiakkal megy tovabb minden. A problema ezzel csak az, hogy a vizbe dobalas, sosavazas tobbe kerul, mint a banyabol a markolonak merni eggyet a kanallal.
De ha anyaghiany van es az a kerdes, hogy honann szerzunk meg litiumot, akkor ugyis dragul minden annyit, hogy megerheti.
Szoval hulladekkezeles szempontjabol jol allunk vele kozel 100% hatekonysagot el lehet erni az anyagiakat leszamitva.Viszont ha azt nezzuk, hogy a 100%-os ujrahasznositas mennyi extra koltseget jelent, mondjuk 90% vagy 80%-hoz kepest, akkor szerintem nem fogja elerni az olomakkuk ujrhasznositasi szintjet, foleg azert nem, mert a litiumsok nem is nagyon veszelyes hulladekok, igy olcsobb kidobni a feldusult szemetet, mint tovabb finomitgatni.
-
hoffman_
nagyúr
köszönöm a linket, ez egy értelmes anyag. ezekkel a számokkal én azért képben vagyok.
Pb akkumulátorokkal dolgoztam jó pár évig, a paramétereket ott azt gondolom, elég jól ismerem. az elvi maximum egy dolog, a realitás pedig ettől nagyságrendekkel hátrébb van sajnos, gondolok itt a piaci tényezőkre és a kezelés folyamatának problémáira. piacvezető cégek sem mernek 80%-nál nagyobb visszanyerést kommunikálni, 2-3 éve legalábbis még nem láttam.(u.i.: az eredeti posztomban valóban nem kellett volna kinyilatkoztatást fogalmaznom)
a lítiumnál az elvi határokkal már nem vagyok ennyire tisztában, a 30-40% volt az a szám, amit én is leírtam volna. a kollégától a lítium újrahasznosításra vártam volna minimum egy olyan linket, mint a Tiéd, alátámasztandó, hogy a 90+ egy mese habbal.
Tapsi:
tiszta sor, a költségen megy el ez is, mint megannyi más dolog. löttyös aksinál a maradékanyag tényleg minimális, a VRLA zselés vagy filces egy picit rosszabb, de nem óriási a különbség. én is törvényi szabályozásokban látom a kulcsot, csak sajnos nem vagyok/leszek abban a helyzetben, hogy ezeket diktáljam is : ) -
"...mazda pl dolgozik azon hogy újraélessze a wankelt hidrogén hajtással,"
Nagyon jó összetétel.
Roppant drága és folyamatosan elillanó üzemanyaggal hajtani egy a kamrák közötti szigetelést gyorsan elhasználó motort. Ami a hidrogén közel tökéletes égése okán még jobban koptató megterhelést jelent a motor számára.
A Lada gyár már az elmúlt évezredben feltalálta a kenőanyag csere mentes motort. Az autós üldözésekre alkalmas Lada rendőrautók Wankel motorja nagyjából az olajcsere időpontjában szorult nagyjavításra.
-
hunluki
senior tag
1 hétig működő telefonom már volt nekem is általános iskolában
Amúgy a villanyautó egy relatíve friss cucc, alig 10 éve kezdte el bontogatni a szárnyait és csak néhány éve kapták fel komolyabban az autógyárak. Idő kell neki amíg ráfeksznek az új aksitechnológiára, a nyersanyagfelhasználás optimalizálására. Nézd meg hogy a ford t modell után 10 évvel milyen autók voltak és hasonlítsd össze a maiakkal.
Igen, azóta változott a világ, begyorsult a technológiai fejlődés. Az első lotus-teslához képest nézz meg ma egy kia ev6-ot vagy egy porsche taycant.
Amúgy én a rex-es pluginokban látom a jövőt, konkrétan első kézből van tapasztalatom ampera tulajdonosként. 70km villanyos táv, tovább pedig egy kicsi generátorüzemben működő motor. Harmadik éve van meg az autó, évi 10k+ km-t tettem bele és összesen nem fogyasztottam el 200 liter benzint amióta megvan.
A range extendert meg nem feltétlenül kell hogy kőolaj hajtsa, mazda pl dolgozik azon hogy újraélessze a wankelt hidrogén hajtással, illetve egyre több alternatív motorötlet jön elő ami kicsi, hatékony és végig optimális fordulaton tud üzemelni generátorként.
A fő probléma jelenleg szerintem az ár. Mainstream szempontból egy friss technológia amibe döntik az R&D költséget amit valahol vissza kell hozniuk, ezt nyilván a vásárló fogja megfizetni. Aztán idővel törvényszerűen csökkennie kell az árnak ahogy optimalizálják a gyártást. Vagy lenyelik a különbséget, viszont akkor el fogják veszíteni a kisautós réteget akinek olcsó és hatékony autó kell, ami viszont egy elég vastag piac. A dacia spring pl telibe lőtte ezt a szegmenst és viszik is mint a cukrot. BP-től 30km-re lévő városban napi szinten látok 4-5 springet legalább, de M0-n is sűrűn találkozom vele.
Egy ilyen gyorstöltővel felszerelt springet betolnak (támogatás nélkül) 3 misi környékére nulllkm-el akkor le tudják aratni a kisautós piacot.
-
Ahogy írta a kolléga, az újrahasznosítás gátja leginkább a költségtényező, de amúgy valószínűleg minden részegységük gond nélkül reciklálható, csak vagy nagyon munkás, vagy technológiailag macerás. Mondjuk én várom már azokat a törvényeket, ahol a tervezési szempontok közé fel kell majd venni a minél egyszerűbb újrahasznosíthatóságot.
-
Reggie0
félisten
Olom akku eseten nemhogy 90%, hanem 99%: [link]
Foleg amiota beutott az RoHS, azota olom tartalmu hulladekot kezelni dragabb, mint visszanyerni barmilyen olomvegyuletbol az olmot.Litium akku eseten azert mas a leanyzo fekvese, mert maga a litium csak 30-40%-a az akku teljes tomegenek. Jelenleg a cel, hogy 50% legyen az ujrahasznositas, de ennek jelentos reszet a fem szerkezeti elemek ujrahasznositasa adja, nem maganak a litiumnak az ujrahasznositasa. A litiumot is baromi nagy aranyban lehetne ujrahasznositani, ha megerne, de jelenleg ehhez tul olcso a litium, mivel a hatekony eljarasok alapja a folyekony nitrogenes fagyasztas kozbeni extracio.
-
válasz
Aprósólyom #16 üzenetére
"Olyan mint pl. az üveg, ami gyakorlatilag korlátozás nélkül újra olvasztható, újrafelhasználható, ilyen egyszerű termék egyre kevesebb és az újabb technológiákban sem látom felfedezni a fenntarthatóságot."
Minden anyag, ami nem alakul át azonnal környezetszennyezéssé, újra hasznosítható.
A gumiabroncs lekopott futófelülete nem. A féktárcsák lekopása nem, de a maradék féktárcsa újra hasznosítható. A használt alumínium tökéletes nyersanyag, olcsóbb az újra hasznosítás, mint az előállítása.Nyilván vannak olyan hulladékok, amik értékes anyagokat tartalmaznak, de ma még drágán lehet vagy még nem .lehet nyersanyagként feldolgozni.
-
hoffman_
nagyúr
és az akkumulátora 90+%-ban újrahasznosítható
erre linkelj légyszíves tanulmányt / kimutatást / cikket, cégek és eljárások megadásával, hogy érdemben alátámasztva megnézhessüka. nem kötekedésből kérem, komolyan érdekel. a Pb telepek sem hasznosíthatók újra 90% feletti hatékonysággal és tudtommal nagyságrendi előnyük van a Li alapú telepekkel szemben. -
Aprósólyom
addikt
(Inkább offba teszem, így utólag, mert túlsokat pfáztam...
)
A simán reciklikálást hogyan érted? Tudtommal a legtöbb anyag, amit felhasználunk termékek készítéséhez (vegyület, ötvözet, kompozit, stb.) ha újrahasznosíthatóak is romlik az állaga, tovább szennyeződik, ezzel korlátozva a felhasználási területeket.Olyan mint pl. az üveg, ami gyakorlatilag korlátozás nélkül újra olvasztható, újrafelhasználható, ilyen egyszerű termék egyre kevesebb és az újabb technológiákban sem látom felfedezni a fenntarthatóságot.
Pl. a papírra is azt mondjuk, hogy újrafelhasználható, de állítólag az is kb. 10-20 újrafelhasználás után annyira leromlik az állaga, hogy nem gyártható belőle jó minőségű papír, karton. Nem tudom mire jó, azután, papírmasénak csomagolás kitöltésre?
Meg hát az is gáz kicsit, hogy annyira "bonyolult" az lítium akkuk újrafelhasználásra, hogy olcsóbb kitermelni, mint a kész akut feldolgozni. Ez azért beszédes azzal kapcsolatban, hogy mennyire bonyolult/energiaigényes a hatásos újrafeldolgozása. Helyette kínában már halmokban áll az EV-k elhasznált akkujai.
Nem ezt mondom, hogy nem lesz jó a végkimenetel. Bár nem tudom.
De én ha fejlesztenék egy technológiát, akkor megkövetelt elvárást támasztanék a fejlesztőkkel szemben, hogy a hatásos és rentábilis újrafeldolgozást is kidolgozzák, vagy eleve úgy tervezzék meg a terméket, hogy könnyebb legyen az újrafeldolgozás.
Helyette én inkább azt tapasztalom, hogy az időzített avultatásra játszanak, hogy rövidebb termékciklus miatt hamarabb vegyünk új terméket, mint ahogy arra szükségünk lenne.1szómint100... valahogy nem látom igazolva a csodás jövőt, amit a technológia biztost, mert hiába a technológiai fejlődés. A termék tervezés és az anyag teljes életciklusának megtervezése nélkül fejlesztenek termékeket, mert a gazdasági mutatók szerint terveznek még mindig, nem pedig ésszerűség és fenntarthatóság szerint.
Pl. Akku technológia témában egyedül a japánok útja tűnik ígéretesnek, miszerint jóformán a víz bontást és hidrogén tárolásában fejlesztenek, amivel majd a megújuló energiatermelés túltermelésnek elraktározásában is gondolkodnak. Egyszerű, szimpla technológia, nincs túlbonyolítva, bonyolult vegyületekkel és ötvözetekkel. ilyesmi tűnik számomra fenntarthatónak. Már csak a nagyipari megoldásait fejlesztik, illetve akár a szállíthatóságát is nagy tárolók segítségével.
-
Igaz, de jó kérdés, hogy valaha gazdaságos lesz-e a nagyobb volumenű kitermelés. Mert tudjuk, hogy a világóceánban végtelen mennyiségű lítium van, csak soha a büdös életben nem lesz olyan technológia, amivel gazdaságosan ki lehetne onnan szedni (végtelen mennyiségű vizet kéne átszűrni).
-
vicze
félisten
"akkor ez miért is fenntartható (és megújuló) gazdálkodás..?"
Mert ha az olajat elégeted az elszállt eltűnt nem lesz többé soha.
Ha egy aksi elhasználódik, akkor az újrahasznosítható, így nem kell újra kibányászni semmit, így idővel fenntartható lesz.Nikkelre összességében nincs szükség. Lítium vas foszfát aksik vannak alternatívának, amiknek a hatékonysága lassan kezdi elérni a nikkeles verziókat. Pl. A Kínai Model 3-ak részben LFP aksival készülnek és nem a Tesla saját celláival.
Valamit ahogy említve lett nem az elérhetőséggel van a probléma.
A kitermelési kapacitás és annak hozzáigazítása az igényekhez a probléma. -
Én talán már ilyen tizen-sok évvel ezelőtt olvastam, hogy majd jön az 1 hétig (hónapig?) működő telefon, aztán semmi.
Ez pont nem az akkutechnológia fejlődésén múlt: ma már simán meg lehetne csinálni az egy hónapig működő Nokia 3310-et. Csak hát kiderült, hogy az egyhónapos üzemidő helyett inkább arra van szükség, hogy a telefon hardvere erősebb legyen, mint a 3310 idejében a csúcs grafikai workstationök voltak, legyen bazi nagy kijelzője, menjen rajta a (2G-hez képest) energiazabáló 4G/5G meg ilyenek.
-
egyébként, ha a lítium és nikkel korlátozottan áll csak rendelkezésre, akkor ez miért is fenntartható (és megújuló) gazdálkodás..?
Tudsz mondani olyan alapanyagot, ami korlátlanul áll rendelkezésre? (A hülyeség nem ér, abból nem lehet erőművet építeni
)
Egyébként lítiumból meg nikkelből rengeteg van itt a Földön, a korlátosság jelen esetben úgy értendő, hogy a jelenleg ismert lelőhelyekből a jelenleg használt technológiával a jelenlegi árak mellett ennyit lehet kitermelni gazdaságosan - és persze felhasználás után ezek az anyagok nem válnak köddé, simán lehet őket reciklálni.
-
pubyy
tag
...talán majd a grafén akksi meggyőzi a kétkedőket.
Jut eszembe, valamelyik xiamiau telóban már grafén akksi van. Az vajon hogy teljesít az előzetes elvárásokhoz képest ?? -
<Adamsky>
nagyúr
" ... azért csak kitalálnak már végre ... "
Én talán már ilyen tizen-sok évvel ezelőtt olvastam, hogy majd jön az 1 hétig (hónapig?) működő telefon, aztán semmi. Időről-időre mindig felröppen egy világmegváltó hír, de aztán nem lesz belőle semmi. Közben meg csak jönnek a buflák és sárnehéz villanyautók.Ez a T&E is tele lehet túlképzett idealistákkal / "bölcsészekkel". A nagy villanyfordulat egyelőre k. messze van. Addig pedig kell az olaj, ennyi.
-
Meridian
senior tag
egyébként, ha a lítium és nikkel korlátozottan áll csak rendelkezésre, akkor ez miért is fenntartható (és megújuló) gazdálkodás..? Ráadásul kétségeim vannak azt illetően, ez mennyire is környezetkímélő - itt és most a részletek kifejtése nélkül.
Mondjuk kevésbé aggódnék, ha mondjuk az űrtechnológia ott tartana, hogy képesek lennénk befogni kisebb nagyobb aszteroidákat, földközelbe irányítani, és itt kibányászni ezekből a ritka fémeket, és lejuttatni a Földre. De hol vagyunk ehhez még? Sztem sehol.
Új hozzászólás Aktív témák
- Parfüm topik
- Pécs és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Milyen TV-t vegyek?
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Samsung Galaxy A56 - megbízható középszerűség
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- Huawei Watch GT 6 és GT 6 Pro duplateszt
- sellerbuyer: Milyen laptopot vegyek? Segítek: semmilyet!
- Milyen házat vegyek?
- A processzorba integrált hűtésen dolgozik a Microsoft
- További aktív témák...
- Fury 15 G8 15.6" FHD IPS i7-11850H RTX A2000 32GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam gar
- Megkímélt!! Dell Latitude 5480 i7-7820HQ 32GB 1TB SSD
- Új Poco F6 512/12GB Black 2év garancia!
- Western Digital GOLD 12TB SATA3 (WD121KRYZ) HDD
- Intel Core i7-14700 20-Core 2.1GHz LGA1700 (33M Cache, up to 5.40GHz) Processzor
- Apple Mac mini M4 Pro 24GB RAM 512GB SSD 1 év garancia
- 2db UK billes (146 / 147) - Lenovo Legion Pro 7 (16IRX9H) - Intel Core i9-14900HX, RTX 4090
- Playstation 4 Pro 1 TB + kontroller 6 hó garancia, számlával!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 10400F 16/32GB RAM RTX 3060 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Apple iPhone 13 Pro Max 128 GB Sierra Blue 1 év Garancia Beszámítás Házhozszállítás
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest