Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #92251648

    törölt tag

    válasz p76 #558 üzenetére

    Ha a PC-s felületet használod, azt bizony PC-re találták ki, telefonon nyilván kényelmetlen.

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz alphamooncam #564 üzenetére

    Sajnos/szerencsére a PC-k nem egyformák. Egy mindenes, sok szoftverrel terhelt masinából nem lehet igazán magas hangminőséget kapni. Nincs ingyen ebéd, egy erős audio PC produkcióját a spéci minigépekkel nem lehet elérni. Saját tapasztalatból írom ezt, kb 2 évig próbáltam kisajtolni a minikből, amit lehet, de számomra sajnos kevés volt. Ettől még bárki használhatja őket megelégedéssel, csak ne hirdessük, hogy ugyanaz...

  • #92251648

    törölt tag

    válasz alphamooncam #574 üzenetére

    Bármikor szívesen beszélgetek (szinte) bárkivel. Nyilván nem próbáltam ki minden lehetőséget, így az általánosítás vádja jogos, de az általam vásárolt/épített 6 minigép talán már egy komoly merítésnek tekinthető. Hónapokon át tartó szoftveres és hardveres reszelés után eljutottam valahova, amit az erőm és tehetségem engedett. Aztán rendelésre építettem egy komolyabb asztali gépet ( ez volt a Luxor PC őse), amit persze ki is próbáltam és sajnos minden extra suvickolás nélkül is felülmúlta a hónapokon át finomított mini PC-met. Az audio PC bekerülési árban és energia fogyasztásban alul maradt a minivel szemben, minden más szempontból fölényesen felülkerekedett. Részemről itt ért véget a történet, további kísérletezésekhez nincs kedvem a kérdésben. Úgy vagyok vele, mint a Linux-szal. Párszor már lelkesen nekifutottam, de soha nem tudtam élhetővé tenni és hiába esküsznek rá sokan, nekem szörnyen körülményes és kényelmetlen, ezért örökre elengedtem a témát.

    Számomra annyi tanulsága volt, hogy ahol a mini PC-k véget érnek, ott kezdődnek a komoly audio PC-k. Nem probléma, ha valaki másként látja a helyzetet. Az életünk túl rövid ahhoz, hogy minden kérdést minden aspektusból meg tudjunk vizsgálni, ennek dacára a döntéseket meg kell hoznunk.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz alphamooncam #578 üzenetére

    Erősen keverednek a fogalmak. Ha csatlakozókról beszélünk (optikai, koax, USB), akkor egyiket sem audio felhasználásra találták ki eredetileg. De ha adatátviteli protokollról beszélünk (S/PDIF, USB audio), mindegyik audio célra lett fejlesztve.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz alphamooncam #590 üzenetére

    Hangmérnökként még soha nem hallottam a kolorizáció szót. :) A színeződést már sokszor.

    Annyiban talán egyetérthet mindenki, hogy a lineáris átvitelhez képest minden eltérés egyfajta torzítás, azaz sokféle torzítás létezik.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz rukh #618 üzenetére

    Bizony. A frekvencia rezgésszámot jelöl. Mégis miként lehetne a frekvenciát torzítani? Ehhez transzponálás, vagy egy izmosan nyávogó lemezjátszó szükséges.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #689 üzenetére

    Egy élmény megítéléséhez miért kell etalon? Biztos, hogy az összehasonlítás az egyetlen módszer?

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #692 üzenetére

    Szerintem viszonyítási alapra a fejlődési/tanulási folyamat elején van szükség, amikor még bizonytalan az értékítélet. A HiFi és a zenehallgatás - legtöbbünknek - élményt ad, az élmények megítélése pedig akkor tiszta, ha nem hasonlítgatjuk őket másokhoz. Egy táj, étel, nyaralás értéke önmagában is értelmezhető és szerintem a zenei élmény is ilyen. Az összevetésnél amúgy is inkább csak a felületes különbségek jönnek elő, engem pedig hosszú távon nem érdekel, hogy az adott készülék/rendszer mit produkál egy másikhoz képest (melyiknek erősebb a basszusa, nagyobb a tere, stb.). Csak az számít, nekem mit ad. Mondhatni, az én belső elvárásaim adják az etalont. Ezért hát már sok éve nem végzek összehasonlító tesztelést, inkább összeköltözöm a készülékkel több napra, hiszen részemről az a kérdés, mit hozunk ki egymásból.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz bkercso #715 üzenetére

    Tény, hogy a látásunkra jobban támaszkodunk, mint a hallásunkra, de engem kevés film tud annyira lekötni, mint a kedvenc zenéim, főleg koncerten.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #03969024 #824 üzenetére

    Megvártam, míg az összes szokásos blődség leíródik a kérdéseddel kapcsolatban a folyékony tapétától a szobanövényekig. Ha valódi megoldást szeretnél, keress akusztikai szakembert már a tervezési szakaszban! Ő megmondja, milyen problémákra kell számítani a szobádban és azokat milyen eszközzel lehet elhárítani. A fórumokon már akkor is tanácsokat osztogatnak, amikor még azt sem tudják, mi a feladat.

    Sokkal célravezetőbb, vállalhatóbb és olcsóbb megoldásokat lehet beépíteni a szoba építése során, mint utólag gányolni, paneleket tologatni. Mérni az építés több szakaszában is lehet, de nem feltétlenül kell, mivel az akusztika modellezhető, kiszámítható jelenségek halmaza. Ha csak akkor rendelsz akusztikai mérést, amikor már mindennel elkészültél, akkor kapsz egy információt arról, mit rontottál el. Szerintem nem ez a célod, hanem a mérések alapján előre kivédeni az akusztikai gondokat. Ehhez már korábbi stádiumban kell célirányosan foglalkozni az akusztikával.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz python1 #875 üzenetére

    Nem tudom, milyen példára gondolsz.

    Nem attól lesz szakértő valaki, hogy annak mondja/gondolja magát, de attól sem, hogy hangosan beszél és a saját hülyeségeit ismételgeti folyamatosan.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz python1 #881 üzenetére

    Ő valóban szakember, bizonyára gyönyörűen tudja a kutyusok szőrét trimmelni. Hónapokon át néhány szó módosításával azt az akusztikai leírást küldte el az ügyfeleinek, amit még én írtam neki a saját szobájáról, miután nála jártam. Sokat beszélgettünk, voltak kérdései, de nem igazán látta át a témát. Majd két hónappal később akusztikai szakértőként jelent meg a piacon és szedi áldozatait. Vérlázító a jelenség, de nekem sok megrendelést hoz, mert sorban kérnek fel azok, akiknek elrontotta a szobáját.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz bta1 #892 üzenetére

    Próbáljuk tisztázni a témát!

    Az akusztikai tanácsadó és a mérés önmagában csak információ, nem megoldás. A szakember jó esetben felméri a helyzetet, ezt érthető nyelven elmagyarázza a megrendelőnek és javaslatokat tesz a helyzet javítására. Itt már nagyon árnyalt a kép, mert tanácsot ugyebár bárki tud adni, de a tanács haszna már kérdéses, főleg, ha az illető nem tudja alátámasztani adatokkal, számításokkal.

    A tanács tanács marad addig, míg meg nem valósítják. Ez már nem a tanácsadó feladata és általában a megvalósítás minőségére sincs ráhatása. Nekem is volt olyan ügyfelem, aki felülbírálta a véleményem és inkább fórumos tanácsokra hallgatott (majd fél évvel később eladta a teljes rendszerét), de ez nagyon ritka. Aki már pénzt áldoz egy szakértő felbérlésére, az el is szokta fogadni a tanácsait.

    Hogy valaki pozitívan ítéli meg egy beavatkozás eredményét, az még nem jelenti azt, hogy a végeredmény tökéletes lett. Az akusztika javítása egy folyamat, több szintje létezik. Ha egy szobában csökkentjük a káros zengést, megtizedeljük a reflexiókat, jobb eredményt érünk el, de vélhetően még bőven marad min javítani. Sokan elégedetten használják a különféle könnyű szivacsokat is, mert érzékelik az utózengés csökkenését, de nem tudják, hogy egy korrekt akusztikai kezelés mennyivel több eredményt hozhat.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz bta1 #898 üzenetére

    Valóban létezik, de nem lakószobákban, hanem dedikált zenehallgató és moziszobákban, stúdiókban, amiket eleve ilyen funkcióra terveztek. Lakóterekben a kompromisszumos szituáció nem engedi meg minden szükséges beavatkozást, de azért általában ott is van mozgásterünk bőven. Bár találkoztam olyan esettel, amikor azzal fogadtak, hogy bútorok tologatásáról és akusztikai panelekről szó sem lehet. Halkan megkérdeztem, hogy akkor miért hívtak.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #900 üzenetére

    Ez egy komoly félreértés. A süketszoba alkalmatlan zenehallgatásra, de emberi tartózkodásra is.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #902 üzenetére

    A tökéletes akusztikára nincs szabványi előírás, maximum tapasztalatokra alapozott ajánlások. Ezek alapján dolgozunk, méretezünk, tervezünk. Egyáltalán nem cél a zéró utózengés, ezért neveztem félreértésnek, mikor a tökéletes akusztikát a süketszobával azonosítottad.

    Kis logika... Az akusztikus hangszerek, de a hangfelvételek is olyan módon vannak kialakítva, hangolva, beállítva, hogy felhasználásuk vélt helyszíni akusztikájához igazodnak. Ha süketszobai hallgatáshoz igazítanánk őket, az igen nagy változásokat indokolna mindegyiknél. A hangfelvételek keverése, a hangzási arányok beállítása során a kontroll szoba (vezérlő) sem süketszoba, inkább egy jó akusztikájú lakószobához hasonlít. Az ott dolgozók nyilván az ott hallottak alapján állítják be a paramétereket, pl a zengéseket, lecsengéseket. Ezek egy süketszobában teljesen másként alakulnának, de a dolgozók nem is lennének képesek napi 8-10 órát ott lenni.

    Az agyunk folyamatosan dolgozik azon, hogy elhelyezzen minket a világban. Ezt az érzékszerveink, többek között a hallásunk által begyűjtött információk alapján teszi. Ha nem jutunk térinformációkhoz (reflexiókhoz, háttérzajokhoz), az agyunk zavarba jön és felpörgeti magát, hogy valamilyen infóhoz jusson. Ez az állapot néhány perc után fáradtság és zavartság érzettel jár, de olyannal is találkoztam, aki nemes egyszerűséggel elhányta magát a süketszobában.

    A süketszoba sokkal ritkább, mint sokan gondolják. Leginkább ipari laboratóriumokban fordul elő, ahol pl. zajkibocsátási méréseket végeznek. Hangstúdiókban sem jellemző, maximum a dobok hangját veszik fel erősen csillapított akusztikai környezetben, de az sem süketszoba.

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #911 üzenetére

    Köszönöm a részletes kifejtést, így lehet érdemben beszélgetni!

    Soraidat olvasva azt számolgattam fejben, a zenei kiadványok hány százalékáról beszélsz. A komolyzene piaci részesedése nagyjából 4 %, ezen belül szerintem max 5 % azon felvételek aránya, amit koncerttermekben vesznek fel és cél a helyi akusztika megtartása. Tehát a zenei kiadványok 2 ezrelékére igaz, amit írtál. Hogy mi számít zenének és mi nem, abba felesleges belemenni.

    Mikor hangfelvételi technikáról beszélek, általában az átlagra gondolok. Az "átlagos", "szokványos", tehát az esetek 99,8 %-ánál a zenei felvételek megszólalását, terét, zengését mesterségesen állítják elő és keverik a felvett nyers anyaghoz, amit a hangstúdiókban rögzítenek akusztikailag erősen csillapított környezetben. A nyers anyagban akusztikai információ elenyésző mértékben van jelen, ezt szinte mindig utólag szintetizálják. És itt van nagy jelentősége, hogy az arányok beállításánál milyen környezetben hallgatják az anyagot, illetve milyen környezetbe szánják a kész anyagot.

    Talán érdemes pár szót ejteni a dinamikáról is. Ha azt mondod, a zenei előadást minden módosítás nélkül rögzítsük, továbbítsuk, rakjuk valamilyen hordozóra, mert otthon azt akarod hallani, ami a helyszínen történt, akkor lehetetlen küldetést veszünk a nyakunkba. Rögtön megkérdezhetném, hogy hova és milyen mikrofont tegyünk, a nézőtér melyik sorában szeretnél ülni, de ebbe inkább bele sem megyek... A lejátszó berendezések (ebbe beleértve a hallgató szobáját is) képtelen olyan dinamikát előállítani, ami egy akusztikai eseménynél érvényes és itt ne csak a dinamika tartomány abszolút szélességére tessék gondolni, hanem a dinamikai történések gyorsaságára és árnyaltságára is! A lakószobák és a szokványos zenehallgatási helyzet alapzaja jóval magasabb, mint egy normális koncertteremben szokott lenni. Ha azt a 60-70 dB dinamika átfogást akarod otthon élvezni, ami élőben megvalósult, akkor a leghalkabb történéseket is hallhatóvá kell tenned. Ehhez otthoni környezetben sok ezer Watt elektromos teljesítményre lesz szükséged és garantáltan nem fogod élvezni a dinamikai csúcsokat, mert hangnyomásban a fájdalomszint környékére esnek majd. Többek között ezért is ábránd az élő előadás 1:1 transzportálása egy lakószobába, nem is törekszenek rá. Ráadásul az alkotóknak sem célja általában a teljes hűség, általában nincs is mihez hűnek lenni, a kiadványok hangzó anyaga a stúdiókban jön létre a felvételi és utómunka folyamat során. Mégis ki akarna olyan kiadványt megvenni, aminek 70 %-át otthon nem is hallja?

    Van idehaza egy kezdeményezés My Reel Club címen. Ennek keretében az érdeklődők részt vehetnek hangfelvételek készítésénél, a stúdióban (és terveink szerint majd néhány koncertteremben is) élőben végighallgathatják a produkciót, majd végigkövethetik a feldolgozást, végül megkapják a kész anyagot. Aki szeretne reális képet alkotni önmaga számára a hangfelvételekről, annak nagyon tanulságos egy ilyen program. Mert ugye aki nem ismer egy folyamatot, azzal még vitatkozni sem igazán lehet róla. Én is ott szoktam lenni és szívesen válaszolok a kérdésekre.

    Mielőtt megint elszabadulna a pokol, ahogy mindig szokott ennél a témánál a HiFi fórumokon, felhívom a figyelmet, hogy fentiek nem az én személyes véleményemet, hanem az elterjedt gyakorlatot, iparági eljárásokat írják le. Aki ezeken változtatni szeretne, a zenei ipar nagykutyáinál kell kopogtatnia, nem a hangmérnököknél, akik csak egyetlen fogaskereket jelentenek a zenekiadási folyamatban.

    Visszatérve az eredeti témára... A zenei kiadványoknál a célközönségre jellemző akusztikai környezetnek megfelelően állítják be a megszólalási paramétereket. A süketszobai zenehallgatás semmilyen vásárló rétegre sem jellemző, így hát ilyen felvételt nem is készítenek, leszámítva néhány, kimondottan fejhallgatós visszahallgatásra szánt anyagot.

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #916 üzenetére

    No és hány felvétel készült tavaly a 6. stúdióban? Az ilyen példák semmit sem cáfolnak abból, amit írtam. Szavaidat olvasva felmerült bennem, hogy mást értünk akusztika alatt is. A felvételek keverésénél nem az otthoni zenehallgató szobákat modellezzük, hanem az elképzelt színpadot. Tesszük ezt egy otthoni szobához hasonló zengésű környezetben, amihez akaratlanul is igazodik a fülünk. Ha egy süketszobában kevernénk, vagy oda szánnánk az anyagot, pl. sokkal több zengést tennénk a hangszerekre. Próbáld így értelmezni szavaimat!

    Nem hiszem, hogy a legtöbb nagyzenekari felvételnél a karmester helyére ültetnék a hallgatót. Térhatás szempontjából sokkal hátrébb, hiszen sem a hegedűket, sem a csellókat nem magad mellől hallod, hanem 10-11 és 1-2 óra irányból, pedig a karmester általában e két szólam között áll. Hangszerhangok szempontjából pedig néha még a konduktornál is közelebb kerülsz a zenészekhez.

    A nagy hűségű felvételekről... A legutóbbi My Reel Club felvétel pár perces részletét közzétettük eredeti, minden utómunkától mentes formájában. Azonnal megkaptuk szinte mindenkitől, hogy valamit elronthattunk, mert túl halk az anyag. Pedig mi nem tettünk mást, mint megőriztük az eredeti 60 dB-es dinamikaátfogást, a maximális kivezérlési érték egy tuttinál -3 DBFS körül volt, de a zenei történések nagy része a hangszerelés és a mű miatt -30 dB környékén zajlott, ami sokaknál túl halk volt. A 60 dB nem rendkívül nagy átfogás, a fogyasztók fülét mégis megfeküdné.

    Becsülendő törekvés a High Fidelity, csak érdemes tisztázni, mihez akarunk hűek lenni. Az én véleményem szerint nem a stúdió feljátszó helyiségeiben történt hangzáshoz kell (mert az otthon meglehetősen élvezhetetlen lenne), hanem ahhoz a hangzáshoz, amit az alkotók a vezérlőben kikevertek. És ha az alkotók (producer, rendező, hangmérnök, zeneszerző, muzsikus) azt mondják, hogy oda kell még egy kis zengés, akkor a hallgató milyen alapon reklamál emiatt? Persze lehet ülni a lovon hátrafelé is, csak ne találjuk ki, hogy az úgy üzemszerű!

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz bkercso #922 üzenetére

    Szabadtéren sokkal jobb hangosítani, mert az elcseszett akusztika nem gyilkolja szét az agyamat, csak sokkal több erő kell hozzá. :)

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #927 üzenetére

    "Komoly" esetekben süketszobaszerűségűlegesen kontrollálnak, erősen csillapított, méretes kontrollhelyiségben"

    Nem. A hangstúdiók vezérlő helyiségeire érvényes utózengési idő ajánlás 0,2 - 0,4 sec a helyiség légtérfogatától függően. Ez megegyezik azzal, amit otthoni zenehallgató szobáknál meg szoktunk célozni. Ez nem vélemény, hanem több évtizedes gyakorlat.

    "...a hangfelvételeknél általában történik "túlvezérlés", hogy maradjon bennük svung addig is, mire az otthoni hangdobozunk membránjáról leválik."

    A túlvezérlés technikai hiba, tehát nem megengedett. Nem túlvezérlés, hanem dinamika komprimálás történik a felvétellel, hogy zajos környezetben is hallható legyen. Ez ellen lehet tiltakozni, nekem is van vele bajom, de a zenekiadók nem segélyszervezetek, hanem nyereségérdekelt vállalkozások, akiknél a vevők többségének elvárása, azaz a profit maximalizálása a fő szempont.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #935 üzenetére

    Kivezérlés vagy túlvezérlés? Nem mindegy. A kivezérlés egy paraméter, a túlvezérlés meg egy hiba.

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #935 üzenetére

    "Lakószobában 1sec körüli-alatti utózengés már egészen istenes eredmény - nem mindegy persze, hogy milyen frekvenciamenet mentén milyen az az utózengés. 0,2-0,4sec utózengés lakószobában parádé, üdvhadsereg, evangyéliom."

    Ez sem nyert. Kezdem azt érezni, hogy vaktában lövöldözöl.

    Az elmúlt 10 évben kb 800 lakásban végeztem akusztikai méréseket. Kezeletlen lakószobákban jellemzően 0,5 - 0,8 sec utózengési idő van, ezt némi hozzáértéssel és beruházással le lehet küzdeni 0,3 - 0,4 másodpercre, dedikált szobákban akár lejjebb is. Az alábbi utózengési görbe egy vasárnapi mérésem eredménye, egyik ügyfelemnél végeztem ellenőrző mérést a tavaly ajánlott akusztikai beavatkozás után. Nem stúdió, nem moziszoba, hanem egy 32 m2-es lakószoba.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #944 üzenetére

    Fájdalmas a tájékozatlanságod a témában, így el is engedem. Az utózengési idő zárt térben jellemzően nem lokális, a szoba bármely pontján mérve szinte ugyanazt mutatja.

    "Kezeletlen (azaz üres) szobában a 100-200Hz-ed több másodperc lesz, és egyéb kényes frekvenciák is bőven 1,5-2 sec környékén vagy fölötte"

    Jártam cifra helyeken, de soha, azaz egyetlen alkalommal sem mértem lakószobában 2 másodperces RT60 utózengést egyetlen frekvencián sem. Inkább hagyjuk! Vagy beszélgessünk a pézsmapockok szaporodásáról, mert arról meg nekem nincs fogalmam, tehát a párbeszédünk hasonlóan értelmetlen lesz, mint az eddigi!

    Búcsúzóul íme egy 18 m2-es szoba akusztikai kezelés előtti és utáni utózengési görbéje 2 héttel ezelőttről:

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz ozzy711 #953 üzenetére

    20 - 20k Hz között mérek és több paramétert is vizsgálok, nem csak az utózengést. 70 Hz alatt az utózengés zárt térben nehezen mérhető és nem is ad érdemi információt, így nem szoktam megjeleníteni. A szubtartományban a hangnyomás, torzítás görbék beszédesebb információval szolgálnak.

    Az utózengést - az alsó kettő kivételével - minden oktávban vizsgálni kell, mert nem csak a teljes spektrum átlagértéke érdekes, hanem az oktávonkénti értékek, illetve ezek viszonya is.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz alphamooncam #975 üzenetére

    Igazságod van, csak egy kicsit pontosítanék. Porózus, szálas anyagból készült elnyelőkkel is lehet a basszus tartományt kezelni, de az alacsony hatásfok miatt ezekből olyan méretek és mennyiség szükséges, ami egy lakószobában vállalhatatlan.

    A rezonátorok hatékonyabb és praktikusabb elnyelők az alsó két oktávban. Sokféle létezik belőlük, az egyik ilyen a Helmholtz rezonátor, de vannak más üreg rezonátorok, membrános elnyelők is.

    Javaslom, ejtsük az akusztikai témát itt, mert túlterheli ezt az érzékeny topikot. Az akusztika egy teljesen logikus, de komplex téma. Kevesen értenek hozzá, ebből következően rengeteg tévhit kering vele kapcsolatban, amiknek megingatása mindig konfliktusokkal jár. Ezeket a hitvitákat meg már mindenki szörnyen unja.

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #10726912 #982 üzenetére

    Sajnos már csak a szóhasználaton marakodtok, pedig sok jelentősége nincs annak, ki mit nevez kezeletlen szobának. De ha egy belakott lakószobában akusztikai kezelést rendel a tulajdonos, ezáltal egy akusztikailag kezelt szobához jut, akkor a kezelés előtti állapot logikusan kezeletlen volt. De tényleg mindegy, ettől nem vagyunk előrébb. Sokkal lényegesebb kérdéseken siklottunk már át könnyedén.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #10726912 #990 üzenetére

    Nekem (és vélhetően sokan másoknak is) teljesen mindegy, itt ki mit nevez kezeletlen szobának. Nem is értem, miért rugóztok ezen. Amikor engem megbíznak, belecsöppenek "A" (kezeletlen) állapotba, amiből el kell jutnom "B" (kezelt) állapotba és a két pont közötti utat nekem kell kitalálnom. "A" pont lehet egy belakott lakószoba, egy üres helyiség, vagy néhány vonal egy tervrajzon... számomra mindegyik kezeletlen állapot. Ha egy légteret falakkal veszünk körül, már az is egyfajta kezelés, mégpedig a durvábbak közül. Ha a kórházban egy beteget kezelnek valami kórsággal, ott sem a születéskori állapotát próbálják visszaállítani, hanem meg akarják gyógyítani. Nekem is ez a feladatom.

    Hogy nekem egy laikus fórumon mi a kötelességem, arról párszor már zajlott vita az elmúlt években. Szánalmas volt mind, így inkább ne is kezdjünk ismét bele! Nekem itt egyetlen kötelességem van, betartani a fórum szolgáltatója által előírt szabályzatot.

    Engedjétek már el ezt az akusztikai fogalomzavart!

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #1020 üzenetére

    "...egy valóban kezeletlen lakószobában a mélyregiszterben több másodperc lesz az a lecsengés, 500Hz-en és fölötte meg mondjuk bő egy-másfél másodperc, plusz iszonyat csörgővisszhangokkal. Kezeletlen lakószoba alatt az értendő, hogy üres, 20-25négyzetméteres zárt szoba, azaz csupa visszaverő felület, tehát valóban kezeletlen szoba."

    Akkor tisztelettel mutatok egy utózengési görbét, ami egy 28 m2-es, akusztikailag kezeletlen, teljesen üres, bútorozatlan szobában készült. Ha szükséges, még a helyiség GPS koordinátáit is meg tudom adni, hogy aki szeretne, utána tudjon járni (már ha a tulajdonos ehhez hozzájárul).

    Az időablak 1 másodperc, amiből a görbe sehol nem lóg ki, tehát az utózengés egyik tartományban sem érte el az 1 sec értéket.

    A szoba a mérés után néhány héttel akusztikai kezelésen esett át, illetve bekerült egy kanapé, egy asztal és két polc is, miáltal az utózengés beállt 0,45 sec átlagértékre:

    Ezen kis mértékben még faragtunk egy nagy, gumilappal tuningolt szőnyeggel, miáltal elértük a megcélzott 0,4 sec értéket, de ez már csak becsült adat, mérések ebben a végső stádiumban már nem készültek.

    A csörgővisszhang az utózengések speciális fajtája, egyáltalán nem alakul ki mindenhol, csak több feltétel együttes megléte esetén találkozunk vele, jellemzően panelházakban, pincékben.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #10726912 #1037 üzenetére

    Luxor PC + Parasound P6

    Miért? Mert több pénzt nem szeretnék költeni, kevesebbért meg nem találtam ilyen minőséget.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #10726912 #1050 üzenetére

    Ilyen műfaji kérdéseknél nem csak a hangzás dönt, legalább annyira fontos a praktikum is. Ha azt kérdezed, melyik a jobb, akkor abban nálam sok szempont szerepel. Ha csak a hangzás alapján döntenénk, a többség még mindig korongokat pörgetne velem együtt.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz szazbolha #1060 üzenetére

    Egy zenei album számomra komplett alkotás, nem szoktam benne szemezgetni, szelektálni, egyben végighallgatom elejétől a végéig, általában többször is.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #56474624 #1118 üzenetére

    A VIFA és a Peerless sok éve egyesült, de a márkaneveket megtartották.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #10726912 #1120 üzenetére

    Mi értelme az ilyen címeknek? Ha valaki fölényeskedni, ingatag tudásával villogni akar, azzal mit tud kezdeni egy topikgazda? Ha szakmai vita folyik, amit sokan (köztük Te is) veszekedésként élnek meg, azzal mit tud kezdeni a topikgazda? Ha valaki képtelen, vagy szándékosan nem akar érthetően fogalmazni, így a hozzászólásait a többség rendre félreérti, azzal mit tud kezdeni a topikgazda? Ha egy hozzászólást annak fényében ítélünk meg, hogy az elkövető melyik klikkhez, baráti társasághoz tartozik, azzal mit tud kezdeni a topikgazda? Ezek alapszintű emberi gyarlóságok, amik az összes fórumon tömegével szedik áldozataikat évtizedek óta.

    Van némi fogalmam arról, hogy néz ki egy kultúrszalon. Abba nem fér bele, hogy a vitákat marakodásként éljük meg, pláne hogy egok harcává váljanak úgy, hogy a vitatkozó felek személyesen nem is ismerik egymást. A magas szintű beszélgetés lényege pont az, hogy kíváncsiak vagyunk egymás véleményére és elfogadjuk, ha valaki valamit jobban tud nálunk. Ez a hazai fórumokon kínkeservesen zajlik, mert a magyar lélek világverő tévedhetetlennek hiszi magát.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz szazbolha #1129 üzenetére

    Hagyjuk a virtuális fórumokat, mert mindegyik ugyanattól szenved. Én valós klubokat ismerek, amik kultúrszalonként működnek. Adott egy téma (film, zene, fotó, festmény, könyv, stb.), felállsz, elmondod a véleményed, a többiek pedig tisztelettel végighallgatnak, még ha nem is értenek egyet veled. Nálam is van két ilyen klub havi rendszerességgel és én is járok másokéba. Gyakran vitázunk, de durva sértődésre, toroktámadásra még nem volt példa, bár akárki nem is jöhet be. Virtuális közegben ez teljesen másként zajlik. Itt bárki lehet szakértő, önkéntes rendőr, tűzgyújtó és igazságosztó.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #1172 üzenetére

    Van egy jelenség, amivel rendszeresen lehet találkozni a hazai fórumokon:

    Elhangzik egy sommás vélemény: pl. "Digitális átvitelnél, optika a leggyengébb...ennyi. A coax jobb, ha van, USB pedig a legjobb."

    Könnyű belátni, hogy ennek se füle, se farka, sok sebből vérzik, könnyedén cáfolható, nyelvtanilag is nehezen értelmezhető, de azért sejthető, hősünk mire gondolt. Leírod, hogy az állítása nem teljesen igaz, mert bőségesen vannak ellenpéldák. Erre hősünk reflexből rád süti, hogy ha szerinted az optikai megoldás a legjobb (bár ilyent ugye soha nem állítottál), akkor csak hirdesd azt! Most elkezdheted magyarázni, hogy nem mondtál ilyent, ne általánosítsunk, stb... de valószínűleg inkább legyintesz az egészre.

    Ugyanez zajlott le pár hete az MP3 lejátszással kapcsolatban is. Hősünk leírja, hogy az MP3 hallgathatatlanul szar. Jön valaki és leírja, hogy nem eszik azt olyan forrón, mert az emberek többsége simán megbukna egy vakteszten, sőt állítását saját maga által lefolytatott, félszáz emberen elvégzett tesztekkel is alátámasztja. Hősünk előkapja a csodafegyvert és rásüti a cáfolóra, hogy ha szerinte az MP3 a legjobb, akkor csak hallgass azt! A két eset tökéletesen egybevág és megmutatja a pszichológia egyik kedvenc témáját és a virtuális kommunikáció egyik rákfenéjét. Hasonló esetekből számtalant lehetne még sorolni. Amíg ezeken nem tudunk átugrani, addig nincs az a moderátor, topikgazda, aki normális keretek között tudna tartani egy fórumos beszélgetést, ha a vitatkozó felek nagy része erre alkalmatlan.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #71562240 #1176 üzenetére

    Hozzászólásom nem személyekhez kötött, ennyire nem követem egyik topik szereplőit sem, arra sem emlékeztem, hogy az MP3 kapcsán ki hogyan nyilatkozott, csak a véleményekre emlékszem, nevekre nem. Szóval ne tessék összeesküvés elméleteket szőni!

    Igen, az elektromos jelet optikai jellé kell alakítanunk, aztán vissza, ami egy-egy plusz lépés, viszont fényjelek továbbítása könnyebb, védettebb, kevesebb veszteséggel jár, mint az elektromos verziónál. De ahogy írtam, ez nem elvi kérdés, hanem erősen gyakorlati, egy készüléken belül melyik csatlakozási mód milyen színvonalat képvisel. A Pro világban egyáltalán nincs megvetve az optikai összeköttetés, de a LAN lassan mindent levált.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz dgyuri0123 #1178 üzenetére

    "... máskor nyugodtan segíts a kérdezőknek, ne hagyd, hogy hamut szórjak a szemükbe."

    És nem ez történt? Ha a segítség kizárólag vásárlási tippeket jelenthet, akkor igazad van, abban valóban nem vagyok segítőkész, leginkább mert fogalmam sincs a mai kommersz kínálatról.

    "Nem is szóltál, mikor a kérdező szeretett volna tanácsot, de amint én megszólaltam, azonnal jött a retorika... vajon miért? "

    Mert a Te hozzászólásodat láttam és benne foglaltakat erősen félrevezetőnek éreztem. Akár hiszed, akár nem, azt sem néztem, ki írta.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz niof #1197 üzenetére

    Pl. a Merging termékei (Hapi, Horus, Anubis). Pár hete nálam is van egy ilyen készülék, meglehetősen szimpatikus, persze nem csak a LAN csatlakozás miatt. Ráadásul itt van egy professzionális minőségben megvalósított LAN/optikai átalakítás is, ami nagyon jó példa a hiedelmek cáfolására. :)

    A Pro világban lassan mindent leváltanak a hálózati protokollok. Ahogy 20 éve analógról digitális átvitelre váltottunk, most pont ugyanúgy tűnnek el a digitális coax, AES/EBU, optikai jelvezetékek a rendszerekből. Pl. a Sziget Fesztiválon is használt Dante hálózatba korlátlan mennyiségű eszközt fel lehet fűzni és bármit bármivel összekötni, vezérelni.

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz dgyuri0123 #1202 üzenetére

    Melyik mondatomban éreztél lenézést? Vagy a tájékozatlanságom is annak számít? Van erre esély, mert pár éve voltam bátor azt írni egy fórumon, hogy évek óta nem pörgetek semmilyen korongot, csak PC-ről hallgatok zenét. Ezt néhányan úgy értelmezték, hogy én megvetem a lemezről muzsikálókat. Akkor is csodálkoztam, most is csodálkozom ezen az értetlenségen.

    "Túllog a hihin" ??? Miért, hol vannak a HiFi határai? És akkor ezzel talán vissza is térhetnél a topik témáihoz személyem minden részletre kiterjedő, alapos elemzése után.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #10726912 #1215 üzenetére

    Nagyon unom már ezt a nyávogást, de mutass rá, kérlek, milyen jelzővel illettem az emlegetett fórumtársat a "hősön" túl. Ez negatív jelző lenne? Nem, nem az. Irodalmi rutin, hogy a szereplőket hősnek nevezik.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz #10726912 #1223 üzenetére

    Nagyon más malomban őrlünk és pont azt csinálod, aminek elkerülésére kérted meg a topik látogatóit: személyeskedsz. Egy jó moderátor/topikgazda független, objektív, sőt a topik témájában is érintetlen, így soha nem fog vitába kerülni, csak a rendre ügyel. Professzionális rendezvényeken kimondottan olyan rendezőket szerződtetnek, akiket nem érdekel maga a program, mert így tudják teljes odafigyeléssel ellátni a munkájukat. Te ezektől nagyon messze vagy, de a témát részemről lezártam.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz niof #1227 üzenetére

    Kommersz készülékeknél még nem láttam erre teljes értékű példát, de hamarosan biztosan lesz, mivel a lejátszó szoftverek már képesek kezelni. Kicsit kezdetleges módon, de pl a TEAC DAC-oknál is elérhető ez az AOIP üzemmód. Nem kommersz, de viszonylag olcsó megoldás lehet egy Audinate Dante AVIO, ami audio végpontként használható bármilyen otthoni hálózatba kötve.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz Ear001 #1243 üzenetére

    "Az AVX-en kitört perpatvar után pont erről beszélgettem az egyik ottani szereplővel, aki már vagy 35 éve nyakig benne van ebben a világban, hogy vicces nézni, ahogy rendszeresen újra és újra felfedezik a sajtban a lyukat az ifjú hifisták és hogy mennyire adható át a mi megszerzett tapasztalatunk. Én azt hiszem jórészt semennyire, a legtöbb dolgot át kell élni. És még az átélés is kevés, hiszen ugyan azt a dolgot ahányan vagyunk annyiféleképpen fogjuk interpretálni."

    Ez lenne ugye az egyik fő kérdés, amivel érdemes lenne foglalkozni e topikban a reménytelen lelki tusák helyett. Tapasztalatot átadni nem lehet, csak megszerezni. Iránymutatást, trükköket át lehet adni, de én már erről is leszoktam, mert általában nem a segítséget látják benne, hanem az istenkedést. Pedig némi logikával könnyen belátható lenne, hogy aki 3 évtizede benne van ebben a hobbiban, azt már nem nagyon érdekli, ki mit gondol róla az ilyen arctalan fórumokon.

    Sajnos manapság a beszélgetések többsége kizárólag vásárlási tanácsokról szól. "Van 50e forintom, mit vegyek, érdemes-e, a fekete vagy a piros a JOBB..." stb. Ha kap is választ, a kérdező bizonyosan el fog tűnni, mert őt nem a hobbi érdekli, hanem csak jól akar járni egy vásárlás során. Az ilyenekkel nekem nincs beszélnivalóm, gondolatainknak nincs közös metszete. Ami számára egy futó kaland, az nekem az életem. A tanácsokat osztogatók többségének pedig sajnos nincs kellő rálátása a piacra, jellemzően azt ajánlják, amit ők maguk is használnak, ami ugye jó alap lehetne, amennyiben a kiválasztásnak volt valami indoklása és nem csak a szerencse, vagy egy másik tájékozatlan tanácsadó szülte.

    A HiFi a hiedelmek és durva általánosítások melegágya. Csak kevesen látják át a fizikai alapjait, ezért a többség végtelenül leegyszerűsíti a működését. Lásd MP3 vs FLAC vs DSD! Hősünk rendszert épít, mert jó bulinak gondolja. Szembe találkozik néhány kérdéssel, pl. milyen eszközöket vegyen. Rákérdez egy fórumon, hátha valaki megmondja a tutit és akkor nem kell utánajárni, jövő héten már lehet villogni a haveroknak a csili cuccokkal. Valahol olvassa, hogy a DSD jobb a PCM-nél (de persze fogalma sincs, mik is ezek), illetve a FLAC az igazi, MP3-t csak a süketek hallgatnak. Tanácsadó érkezik balról és megerősíti az információt, hogy bizony csak a DSD... Közben a csendesen rutinos többség teljesen biztos abban, hogy hősünk semmilyen különbséget nem fog hallani a formátumok között, mert sem a rendszere, sem a szobája és az emberek többségéhez hasonlóan ő maga sem alkalmas rá. Neki csak valami háttérzajkeltő cuccra van szüksége, de ezt ugye ciki bevallani, pedig teljesen normális cél. További tanácsadók, félistenek érkeznek a csevegésbe és azonnal összekapnak, hogy nem úgy van az, mert én a múltkor azt hallottam, hogy... Közben a kérdező már messze jár, boldogan hallgatja a csonttá tömörített Youtube videókat, a tanácsadók meg hetek múltán is azon duzzognak, hogy a másik nem értett egyet velük... amiért persze a következő vitában revánsot fognak venni. És biztosak lehetünk benne, hogy a következő vita menetrendszerűen érkezni fog, mert mindig lesz valaki, aki pénzt akar költeni egy számára ismeretlen tevékenységre.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz MasterMark #1248 üzenetére

    Legnagyobb értelme a hálózatok szabadságában keresendő, ezért hozták létre az AoIP rendszereket. Nincs korlát a kábelhosszaknál, jóval nagyobb a jelek védelme a továbbítás során, a berendezések szabadon konfigurálhatóak akár távvezérléssel is.

    Mielőtt valaki úgy értelmezi, gyorsan leszögezném, hogy fentiek még nem garantálják a hangminőséget, ahogy egyetlen jelátviteli megoldás sem garantál semmit. A koax nem feltétlenül jobb az optikánál, az XLR nem feltétlenül jobb az RCA-nál. Mindegyiket el lehet készíteni gagyi és professzionális kivitelben. Az étel sem a neve miatt lesz finom, vagy ehetetlen, hanem az elkészítés színvonalától.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz liszi70 #1250 üzenetére

    Inkább ne hozzuk át ide, pláne ne pletyka szinten! Szomorú eset, amik többünket is távozásra késztetett néhány héten belül.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz MasterMark #1255 üzenetére

    AES/EBU a neve annak a megoldásnak, ami hasonlított az S/PDIF-re, de hamarosan teljesen kihal ez is.

    Az AoIP jelenleg leginkább kulturális intézményeknél, rendezvény hangosításnál használatos, pl. a tavalyi Sziget Fesztivál már teljesen LAN hálózati DANTE rendszerrel zajlott. Otthoni felhasználásnál is van értelme, pláne ha méretes a lakás, nagy a család, sok a szoba. De ettől függetlenül is el fog terjedni, mert kevesebb probléma van vele, mint bármelyik másik adatátviteli megoldással és az otthonok úgyis be vannak/lesznek hálózva. A stream technológia meg eleve hálózati kapcsolatra épül.

    [ Szerkesztve ]

  • #92251648

    törölt tag

    válasz python1 #1378 üzenetére

    "... én még kábelekkel, audió célra kifejlesztett lehúzó rendszerekkel, nem tudtam kategóriás feljebblépést eszközölni"

    Ejnye! :) Ha összeszámolnánk, hány készülékről, tuningról, beavatkozásról írták már, hogy kategória ugrást eredményezett, hamar rájövünk, hogy a meghaladott kategóriában gyakorlatilag nincs is semmi. Mint egy hadsereg, ahol mindenki tábornok, de közkatona egy sincs.

    Jómagam is pörögtem éveken át tuningokon. Minden kis lépést hatalmas változásként éltem meg, de mikor szembesültem vele, honnan indultam és hova jutottam el évek alatt, be kellett látnom, hogy csak helyben búgtam, mint egy bolond csiga. Pl. mikor több hónapos munkámat bemutatandó áthívtam egy barátomat, hogy "Na ezt hallgasd meg!" ... Aztán jött a rideg pofon, hogy "A múltkor jobban szólt." Az bizony eléggé kiábrándító volt. De így jártam a szénné tuningolt mini PC-vel is, amit egy kutyaközönséges asztali gép három gyors taktusban küldött a padlóra. Ezeket meg kell élni, hogy az ember realitása visszatérjen és kibukdácsoljon a mókuskerékből.

  • #92251648

    törölt tag

    válasz fehér_ember #1400 üzenetére

    Mire kértem magyarázatot? Mit cáfoltam? Kit sikerült megint csontig sértenem? :)

    Urak, fájdalmas, ami ebben a topikban zajlik, talán át kellene nevezni pszichológiai elfekvőre. Ha szerintetek ilyen egy kultúrszalon, akkor inkább maradok a sarki kocsmánál, még ott is hatékonyabban űzik a szövegértés mesterségét.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák