-
Fototrend
A kereshetőség érdekében a filmkritikát, ajánlót tartalmazó
hozzászólások #értékelés címkével vannak ellátva.
Bővebben erről és példa a keresésre.
A spoiler formázás használata kötelező spoileres tartalmaknál!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Peterhappy
őstag
válasz Peterhappy #164750 üzenetére
Írtam ma a Dűne 2-ről is - a focis totyikba
Átmásolom ide, bár sok újat nem tudok hozzátenni.Nekünk mondjuk nagyon tetszett, óriási filmélmény volt, még úgy is, hogy a Dűne regényeket mindketten imádjuk (Feleségemmel) és nekünk is szemet szúrtak a változtatások. De egy-kettő volt csak, ami zavaróbbnak hatott, viszont mivel a Messiást egyikünk sem olvasta, talán azért a változtatások, hogy a harmadik részbe az jobban átvezetésbe kerüljön. Mi legalábbis ebben a tudatban távoztunk a moziból, összességében nagyon kellemes szájízzel.
-
tag
válasz Peterhappy #164751 üzenetére
Spoiler mentesen: kicsit a Chani szaltol tartok a folytatas tekinteteben. Van ott boven tortenet ahhoz, hogy ezt a valtoztatast, ne ott kelljen tovabbbcsavarni. De bizok a rendezoben, minden atiras ellenere is, remek elmeny volt. Meg Aliara is kivancsi vagyok, a konyvben ha a karaktere nem is itt, de a hirneve ebben a tortenetben lett megalapozva. Itt se latom meg, miert kellett athuzni a kovetkezore. De par ev, es kiderul.
Os iusti meditabitur sapientiam et lingua eius loquetur iudicium - Az Igazság ajka bölcsességet kell hordozzon, és a nyelve ítéletet kell szóljon. -- http://egyatucatbol.blog.hu/ --
-
proci985
MODERÁTOR
válasz lezso6 #164744 üzenetére
leginkább az számít, amire a költő gondolt
Ez posztmodern művészetnél már nem igaz. Maga a művész, vagy az eredeti ötlet majdnem mindegy, a hangsúly áttevődött a mű és a befogadó kapcsolatára. Dadaizmus alatt Duchamp a Fountain művével érte el a totális szeparációt, megkérdőjelezve mind a művész, mind a tradicionális alkotás szerepét.Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
Peterhappy
őstag
válasz Kergeboci #164752 üzenetére
Próbálom én is virágnyelven
Csak tipp, de szerintem Alia szála egy regényben működött, de itt, egy háromórás eposz végén lehet, hogy nem működött volna, s inkább komolytalanná tette volna az egészet azok számára, akik az eredeti művet nem ismerik. Márpedig azok vannak döntő többségben.
A Chani szál volt, amin mi is inkább fennakadtunk, de abban maradtunk Feleségemmel, egyáltalán nem biztos, hogy baj, hogy ilyen irányba vitték a karaktert, s ez eltér a regénytől.
-
pohár
félisten
válasz k-adi #164754 üzenetére
hát ha hátra dőlök, elindul a seggem előre, ezt nehéz rosszul használni azért
de én abban a fényjátékos teremben voltam, lehet a többiben más székek vannak
GB = gigabyte, Gb = gigabit, olyan nehéz ez? | %-kal, 2-t, 0-s, 0-ra, 0-hoz, 0-val, 0-n, 3-as, GB-tal, MHz-cel, 1-gyel, 2-vel, 3-mal, 4-gyel, 5-tel, 6-tal, 7-tel, 8-cal, 9-cel, 10-zel, 100-zal, 1000-rel |
-
válasz proci985 #164753 üzenetére
A posztmodern művészet egy nagyon fontos mérföldkő, mert a határok feszegetéséről szól. S egyet is értek azzal, hogy bármi lehet művészet (legfeljebb hitvány művészet ). De már túl vagyunk rajta 100+ éve, s manapság a posztmodern művészet évtizedek óta gyakorlatilag szinte csak blöff, polgárpukkasztás. Tartalom nincs, sokszor még esztétika is csak nyomokban, ahol bármi bekeretezhető művészeti alkotásnak, néhány kavicshalom lehet installáció, a nemi erőszak (!) performansz. Lásd ugye A Négyzet (2017), szerintem az elég erős. Bár valamikor meg az esztétika van túltolva, de tartalom nem ér fel hozzá, ami pedig ugye a giccs receptje. Meg van a vicc:
Két posztmodern zongoraművész beszélget:
- Te, szerinted mi lenne, ha a következő előadáson beleszarnék a zongorába?
- Á, hagyd, úgysem értenék...Maga a posztmodern értelmezésben -- ahol a befogadó jobban számít, mint a művész --, hasonló probléma van: bármi lehet bármi. Tehát semmi sem semmi, nincs mondanivaló, nincsenek értékek, csak az alkotás létezik. Vagy épp nem létezik. Nem kell érteni, nem is lehet érteni, hisz nincs mit érteni, csak projektálsz. Pont ezért látom azt, hogy posztmodern művész lusta alkotni, ehelyett valamit odazbattyint neked valami összecsapott izét, aztán azt mondja:
a többit képzeld hozzá, bármi is legyen az!
Ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy nem ő alkot, hanem neked kell lenni a művésznek, befogadóból alkotó leszel Te magad is. A poszt-poszt modern művészet már az lesz, hogy se művész, se mű, hanem ránézek valamire, és egyből művészet? Mondjuk egy szélben táncoló nejlonzacskó? (Mondjuk az nekem nagyon tetszett )szerk: ja, rossz az utolsó példa. A jó példa az, ha én posztmodern művész vagyok, s az a performanszom, hogy számlát állítok ki. Ez már a schrödingeri művészet, hisz addig művészet a kiállított számla, amíg ki nem fizeted, hisz onnantól tényleg csak egy számlává válik.
[ Szerkesztve ]
Make Asia Great Again!
-
[HUN]NIMROD
aktív tag
válasz Peterhappy #164751 üzenetére
Nem akarlak bántani, és Dűne-ismerő versenyben sem kihívni, de amikor úgy kezded hogy "imádjuk a regényeket", majd 3 sorral lejjebb kiderül hogy már a Messiás sem volt meg... Számomra az elmúlt 2 napban vált világossá szerte sok elemzés alatti hozzászólásokat látva, hogy akik azt mondják olvasták a könyvet és tetszik nekik a második rész, azok lehet hogy olvasták, de egészen biztosan nem ISMERIK.
Kíváncsi lennék, mi volt az az EGY-KETTŐ változtatás ami zavaró volt? Közte volt az hogyStilgarból egy bohócot csináltak? Vagy az hogy kimaradt, Gurney meg akarta ölni Jessicát, mert azt hitte hogy ő volt az áruló? Vagy az hogy full semmi nincs a Ligáról, a Mentátokról, hiányzik Thufir? Vagy a nevetséges 96 db atomrakétával elpusztítjuk a fűszermezőket az egész bolygón, miközben eredetileg az volt a fenyegetés, hogy az Élet Vizét manipulálva a férgek teljes életciklusát megsemmisítve egy láncreakcióval kiirtják az utánpótlást is? Vagy hogy Alia meg sem születik, és az egész kb fél év alatt történik? Ezt hogy teszi majd jóvá egy 3. részben? Vagy Csani...ááá hagyjuk, fel sem tudom sorolni, Csani mennyire el lett b...rontva.
Nem akarom elvitatni hogy tetszhet bárkinek, csak erős a gyanúm, hogy ott hiányoznak az alapok.https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SmartPholx.LogicGameCollectionPROfree http://twitch.tv/hun_nimrod
-
Once Upon a Time in America (1984) (Volt egyszer egy Amerika)
Make Asia Great Again!
-
paatrick
őstag
Nemrég feljött a téma, keresett itt valaki ehhez hasonló filmet, én meg ezt nem láttam szóval... szóval elolvastam miket írtatok róla annak idején és csak annyit tudok hozzáfűzni hogy ezt a fost 52 perc után kikapcsoltam mert már érett az agyvérzés
Mindig is a filmművészet legaljának tartottam mikor logikus dolgokat nem mondanak vagy kérdeznek meg a szereplők maguktól vagy egymástól. Így ezt a filmet csak akkor tudnám értékelni ha csak egy álom lenne a végére ami mint olvastam akár lehet is. De a film idáig nem volt izgalmas, inkább vontatottan unalmas, mesterkélten erőltetett hangok és színek. Blőá.
Amúgy amit írtam anno hasonlónak fényévekkel jobb és élvezhetőbb mind mint ez:
"Nem láttam ezt az Enemyt de leírás alapján eléggé hasonló ehhez: A hasonmás (2013) - adhatsz neki egy esélyt.
Régebbiekből:
A gépész (2004)
Amerikai pszichó (2000)
Játsz/ma (1997)
Újabb ismertebb:
Viharsziget (2010)
Fekete hattyú (2010)"Ja még most eszembe jutott a 23-as szám (2007) is Jim Carreyvel, ami megint ugyanez mint az Enemy csak élvezhetőbb és jobb. És ezek mind az Enemy előtt készültek szóval még azt se mondhatjuk hogy ez a film bármi újat mutatott volna.
[ Szerkesztve ]
6 év "lelkes újonc", 4 év "kvázi-tag", 2 év "tag", 1 év "aktív tag", már senior tag. I'm doing my part. ¯\ ʕ•ᴥ•ʔ /¯
-
Miklós315
aktív tag
válasz lezso6 #164758 üzenetére
A posztmodern, és vele a "bármi lehet bármi" (ti. a befogadóra van bízva) koncepció nem csupán alkotói allűr (a dolog súlyát tekintve), hanem - és nem véletlen az időbeli megjelenése, ami kicsit csalóka, mert valójában nem is lehet újdonságnak kikiáltani, ld. pl. az ókori szofisták csűrcsavar-magyarázatait akár... - az ember és a mindenség kapcsolatának eltávolodásából eredő elbizonytalanodás-->kétség-->érdektelenség jelenség-megnyilvánulása.
Egyéni tragédia, hogy elvesznek a fogódzók (egzisztenciális krízis-alap), és elválaszthatatlanul közösségi tragédia (eltávolodás, széthullás), hiszen a szimbolika, jelentéstartalom, értéktartalom feloldódásával az embert emberrel (és az embert a mindenséggel) összekötő kapcsok vesznek oda.
Az általad is felidézett "vicc" (...á, úgyse értenék...) poénja valójában a szomorú bohóc vonatkozó diagnózisa: az immáron "nem egy nyelvet beszélő" idegen-sokaság tömeggé degradálódott az egykor volt 'közösségből'.
Haladás, meghaladás, túlhaladás... A semmibe érkezés, ahol minden lehet bármi is, hiszen már semmi kötődés, fix, közös értelmezés (lehetséges esetlegességek vannak bizonyosságok helyett).
A sokat fikázott gagyi filmfelhozatal - hogy a topikra fókuszáljuk a problémát - is jórészt az írás-tartalom-jelentés hiányosságaiból (és nem pusztán a 'lustaságnak' látszó hibából) ered, ti. a túlhaladott közös, korábban természetesen kibontott értékek/értelmezések helyett pusztán a semmi, illetve a mesterkélt (és üres, hazug) értékek/értelmezések tudnak "pótlólag helyt állni".
Furcsa módon egyszerre érvényesül a tömegigénytelenség fogyasztása (ezért profitábilis lehet) és a tudat alatti elégedetlenség kritikai fel-felhördülése (ami jelzésértékű hosszú távon).
[ Szerkesztve ]
"Szerintem."
-
Bad Pritt
félisten
válasz [HUN]NIMROD #164759 üzenetére
Ezek nekem is furák és nagyrészt érthetetlenek voltak. Elfogadom, hogy valakinek tetszett, szerintem is remek filmélmény, de adaptációként gatya ez is, mint kb. minden más.
Some motherf*ckers are always tryna ice skate uphill.
-
Peterhappy
őstag
válasz [HUN]NIMROD #164759 üzenetére
Nem bantasz meg, latom en, hogy mas ligaban focizunk
Szerintem az alapveto felreertest a regenyek/konyvek kifejezes adja/adta, elnezest. Inkabb "kotetek".
A regeny ugyebar harom kotetbol all. Nekunk azt hiszem olyan valtozat volt, ami harom kisebb konyvbol allt, Felesegemnek ketto nagyobbol. En is ez utobbiakat olvastam - ahogy talan sokan azok is, akikre meg utaltal.
A folytatasokat nem olvastam, mert egyszer - tevesen - a Dune gyermekeit kaptam kolcson, mint kozvetlen folytatas, de nem tetszett. Ritkan hagyok felbe konyvet, ez olyan volt. Igaz akkor huszonegy-ket eves lehettem, es finoman szolva sem voltam akkortajt nagy konyvfalo, Felesegem unszolasara olvastam csak el a klasszikus konyvet is.
Nem tudom, a Gyermekeit a Messias helyett, veletlen kaptam-e, de mindegy is.Lattam, hogy tobb folytatas is van, nemreg elgondolkodtam rajta, hogy vegigolvasom az egesz ciklust, bar a folytatasok sokkal rosszabb ertekelest kaptak, igy nem voltam/vagyok tul motivalt.
Mindenesetre ugy terveztem, hogy a masodik resz moziba kuldese elott elolvasom az egeszet, vagy legalabb az eredetit ujra, mert 6-7 eve olvastam utoljara, de nem jutottam el meg oda.
Tavaly januar ota Asimov teljes Alapitvany-Robotok-Birodalom sorozatat olvasom ( [link] ), nincs mar sok hatra belole, csak mellette folyamatosan olvasok mas konyveket is, parhuzamosan, vagy ket Asimov konyv kozott (es veletlen sem sci-fit) -
tag
válasz [HUN]NIMROD #164759 üzenetére
Attól, hogy a könyv nem lett lekövetve, hogy hiányoznak belőle azok a mélységek, melyek a lapokon egészen az Istencsászár végéig benne voltak, hogy változtatott, közérthetőbbé tette, leegyszerűsíttet, és nem csinált 12 órás szájbarágó elmélkedős magyarázós filmet, attól ez még nem azt jelenti, hogy akinek tetszik, nem érti az eredeti alapművet.
Hiányoznak és fájnak a döntések, de bakker, az a hangulat, az a látvány, ez az a megvalósítás, melyet Lynch, a Dune amigás játék és a német-amerikai mini sorozat óta, gyerek korom óta vágyok. Lehetett volna jobb? Lehetett volna. Jobb a könyv? Milliószor. Jó a film? Kibaszottul.
gyors reagok:
Igen, igazad van, ezek a könyvhöz képest hiányok. A film meg köszöni, egyenlőre elvan a saját lábán is. Lehet promotálni a könyvet legalább, ahogy teszem is, minden alkalommal ha szóba kerül.Stilgart kifordította, kiemelve azt az elvakult fanatizmust, melyet később a Messiásban maga Paul is kritizál. Megláttuk, mit kezd ezzel a rendező később. Ahogy Chani és Alia szálát sem tudom még, hova viszi ki. Atombomba vs fűszer mezők. Leegyszerűsítés. Ligára remélem még rátérünk, Jessica árulós szála már az első részben is nagyon hiányzott, ahogy most Thufir is. A mentátokra kitér majd a sorozatba, legyen úgy. De hiányzott innen még Fering is, úgyhogy én is találtam még benne hiányt. [ Szerkesztve ]
Os iusti meditabitur sapientiam et lingua eius loquetur iudicium - Az Igazság ajka bölcsességet kell hordozzon, és a nyelve ítéletet kell szóljon. -- http://egyatucatbol.blog.hu/ --
-
tag
na, másik téma, még alvás előtti gondolatok:
Anatomie d'une chute
Egy zuhanás anatómiájaHogy lehet dönteni arról, amiről nincs egyértelmű bizonyíték? Csak feltételezés. Feltételezés, mindkét oldalról. Egy igen dühítő, rettentően feszült, rengetek vitát kavaró film, egy esetről, mely során egy jócskán introvertált édesanyát, meggyanúsítanak férje meggyilkolásával.
Mindezt egy tárgyalás keretében végig nézve. Nehéz film, nehéz igazából bárkivel is együttérezni, megannyi nézőpont és megannyi értelmezése van, mindennek, amit a védelem vagy a vád bemutat. Remek rendezés, remek színészi játék (kiemelve az édesanyát, de a gyereket is), néha zsigerig hatoló párbeszédek vagy monológok. Borzongató élmény volt.
Os iusti meditabitur sapientiam et lingua eius loquetur iudicium - Az Igazság ajka bölcsességet kell hordozzon, és a nyelve ítéletet kell szóljon. -- http://egyatucatbol.blog.hu/ --
-
proci985
MODERÁTOR
válasz Miklós315 #164762 üzenetére
Ez gyönyörű volt, köszi
Annyit tennék hozzá, hogy gyakorlatilag az emberek közötti, emberi kommunikáció nem veszteségmentes: (Felsőoktatásbeli) pedagógiában az egyik legfontosabb pont, hogy amit az előadó lead, és amit a hallgató megtanul, az nem (feltétlenül) korrelál. Tanulás nem mindig úgy történik, ahogy az ember eltervezi, vagy egyáltalán, számít rá.
Továbbá, gyakorlatilag ugyanaz a probléma megjelenik embereknél is, mint a gépi tanulásnál: Oké, X pontra rámutatunk, hogy itt és itt ez a szituáció, és így néz ki a label és a klasszifikáció. Nade, mindent fellabelezni általában lehetetlen (ahogy emberként mindent elolvasni vagy megnézni is), a labelező hibázhat (emberi közegben: "nem, a költő egész biztos nem arra gondolt"), meg eleve training data amiről beszélünk. Szóval megtanulja a gép (vagy az ember), hogy X mű ez és ez, viszont Y műnél már nem biztos, hogy helyesen fogja klasszifikáni. Továbbvive, minden egyes ember saját belső modellje folyamatosan változik és folyamatosan eltér. Az emberiség csodája és egyben tragédiája, hogy végeredményben úgy vagyunk egyformák, hogy nem vagyunk egyformák.
Az általad is felidézett "vicc" (...á, úgyse értenék...) poénja valójában a szomorú bohóc vonatkozó diagnózisa: az immáron "nem egy nyelvet beszélő" idegen-sokaság tömeggé degradálódott az egykor volt 'közösségből'.
Amivel pedig vissza is értünk az archaikus történetre bábel tornyának történetéhez, avagy az emberiség a mitológiai aranykorban a végtelenbe és a csillagok közé tört, ámde a folyamatban elveszett a közös kommunikáció, és a zűrzavarban szétesett a közös nyelv, a közös mentális modell és a közös értelmezés. Csodálatosan szép és mély szimbolika. Főleg csodálatos, mert a leirat kb i.e. 2200-2400 körülre datálódik, szóval az írásbeliség megjelenésétől számított ezer év körül. Vagy valószínűleg még korábban, figyelembe véve, hogy ez még a Genesis (Teremtés könyve), ami gyakorlatilag több, korábbi eredettörténet összegyúrásából keletkezett.A posztmodern előtt a cél a valóság leképzése volt a cél művészetekben: Ez szobroknál elég korán összejött (reneszánsz mesterek), képeknél (iszonyatos emberi erőforrásigénnyel és költséggel) a holland mesterek idején, majd az 1800as években megjelent a kamera. A kora 1900as évekre pedig egyértelművé vált, hogy hiába tudjuk megörökíteni a valóságot, ahogy van, attól még nincs (és nem is lehet) közös értelmezés.
Emberként vágyunk a közös modellre, ugyanakkor nem érthetjük el.
Visszatérve a filmekre egyébként pont emiatt szeretem a topikot: Nem kell egyetérteni, nem kell meggyőzni a másikat, ugyanakkor az eltérő értelmezések miatt válik és marad érdekesként.
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
Miklós315
aktív tag
válasz proci985 #164770 üzenetére
Repetitio est mater studiorum.
A szükséges megoldás: jó pap holtig tanul. Ezzel csökkenthető a hibás értelmezés valószínűsége (gyakorlás, magyarázat-ismétlés), illetve idővel - párhuzamosan - halmozódik az elért és használt tudásbázis (árnyalódik és mélyül is a tudás).A bölcs fogalma nem véletlenül született meg.
Az ember végső soron tisztában van a korlátaival, és ezért nagyon sok "gyakorlatot" beépített a tanulásba (tk. az élet megélésébe).
A bölcs leginkább öreg, mert kell az időtényező, hogy fellelhesse, megismerhesse, felfoghassa a dolgokat.A mai kihívás a türelmetlenség: mindenki mindent alanyi jogon követel magának, de nem akar hallgatni senkire - magányos zsákutca, tévút.
Hogy konkretizáljam, nagyon is sok köze van mindennek a kultúrához, azon belül a filmhez is: pl. Koyaanisqatsi, Baraka, Samsara.
A nyugati kultúrkörben jelenik meg a posztmodern, de míg - már - az antik szkepticizmus is az általad felvetett problémára reflektál (adathozzáférés, adatvesztés, bizonytalanság), a posztmodern a - szkepszissel szemben az útját bejáró - kereső-reflektáló ember (kultúra) eljutása a gyakorlati nihilizmusig ("mindenmindegy", "mindenművészet"). Nincs tartalom.
A posztmodernben azonban az a "vicc" (komolyanvehetetlen), hogy arra egyáltalán nem nyitott, hogy 'mi a művészet' (lényege, célja, stb.). Totál öncélú. Egyirányú. A szenvedő, elveszett ember kifelé megformálja a nyomorát (a 'nincs'-et), és mindegy, hogy kinek, ahogy az is, hogy egyáltalán mit lehet "alkotásával" (segélykiáltás?) kezdeni. Monológ-zaj.
Az A mű szerző nélkül vonatkozó etapja, illetve a cím-utalás is zsákutcákat fémjelez.
Mert valójában kell a közösség és kell a közös nevező."Emberként vágyunk a közös modellre, ugyanakkor nem érthetjük el."
Nem is kell totális szinten (nem szabad).
Ettől élő, emberi az ember.Madách Az ember tragédiájának falansztere, vagy a Koyaanisqatsi sok utalása is rámutat: élhetetlen és meddő az uniformizáltság. A különbözőség termékeny.
De persze csak, amíg van közös nevező, mert anélkül szintén a semmibe jutunk..."Szerintem."
-
proci985
MODERÁTOR
válasz Miklós315 #164771 üzenetére
Posztmodern gyakorlatilag a felvilágosodás és az individualizmus felől közelít. Gyakorlatban a nihilizmus ugyanúgy nem volt megoldás. Egyébként érdekes reflektálni, hogy a dadaizmus felől egy ponton átjutottunk a pop-artba, ami pontosan ezt a közös nevezőhöz való visszatérés keresését jelentette a művészet szemszögéből. Miközben a pl Malevich és Pollack ment tovább a metodikus és absztrakt dekonstrukcio felé.
Madách gyakorlatilag a tézis-antitézis-szintézis párjaival a scientific methodot követi struktúrában. Ahogy pl Proust is.
Jaja, ismétlés a tudás anyja. Végeredményben a mindenség megismerhetetlensége limitáló, viszont pont az is teszi érdekessé az életünket, hogy nem vagyunk omnipotensek. Egyébként unatkoznánk. Ld az Everything, Everywhere egyik dilemmája a bagel/fekete lyuk jelenetben, avagy ha mindent és mindenhol tudunk,
mi más lépés lehetne, mint egyé válni a mindennel, az univerzummal, hiszen a létezés üres. A megismerés és türelmetlenség problémáját én nem látom újkeletűnek: Továbbra is archaikus problémákról, és magáról az emberi létről beszélünk. A monológ-zajjal sem értek egyet: Ha nem figyel senki, nincs közönség ami rezonálna, nincs mű sem. A semmit a világba kiáltó művész a semmibe vész. Ugyanakkor határkeresésnél a dadaista mozgalom (mint antitézis) szerintem fontos volt.
Filmet én jellemzően a filmművészet felől közelítem meg. Többek között emiatt tartom fontosnak a narratívát, annak prezentációját, az audiovizuális eszköztárat, a reprezentációs réteget. Ezért tartom pl a Mandyt vagy a Neon Demont nehezen ajánlható, de bizonyos keretek között zseniális filmnek, ahogy gyakorlatilag szétszedi a tradicionális dialógusalapú történetmesélést. Ahogy a Samsara is.
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
Miklós315
aktív tag
válasz proci985 #164772 üzenetére
"Posztmodern gyakorlatilag a felvilágosodás..."
"Továbbra is archaikus problémákról, és magáról az emberi létről beszélünk."Ezért izgalmas, hogy gyakorlatilag a nyugati kultúrkörben bontakozik ki ez az út, és hat ki - amennyire és amennyiben egyáltalán - a többi kultúrkörre (gyarmatosítás, "globalizált" ((sic! mindig is globális volt)) gazdaság, stb.).
Kulcskérdés: mi az ember?
Vajon a film (általában) mennyiben boncolgatja ezt, illetve honnan, miként közelít (keres vagy doktriner módon sulykol valamit - ami vajon igaz vagy hamis?), továbbá a 'jó film' vajon azért jó-e vagy annak ellenére jó-e, hogy az emberről szól az emberhez szólván...? Netán csupán esetleges a (véletlen) átfedés?"Szerintem."
-
proci985
MODERÁTOR
válasz Miklós315 #164773 üzenetére
Alternatíva: A nyugati kultúrkör a gyarmatosítás során gyakorlatilag integrált egy csomó mindent a távoli kultúrákból is. Hasonló pontok mai napig láthatóak kereskedelmi központokban, pl Rotterdam vagy Marrakech egyértelműen mai napig kultúrális olvasztótengely.
A holland mestereket egyébként okkal hoztam fel, ott volt egy olyan, globális gazdasági csúcspont a történelemben, ami egyébként nagyon ritkán esett meg.
Vajon a film (általában) mennyiben boncolgatja ez
Vagy boncolgatás helyett mennyire reflektál a saját emberségünkre, mennyire rezonál rá és mennyire működik így nézve.Szokták mondani, hogy az emberiségnek kb 5000 (archetatipikus) története van, szóval filmeknél nem feltétlenül a metasztori, hanem annak az elmesélése talán (szerintem) a lényeg.
[ Szerkesztve ]
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
Bad Pritt
félisten
válasz Kergeboci #164767 üzenetére
Amit én személy szerint nagyon hiányoltam a Dűne 2-ből az eddig felsorolt nyilvánvaló kimaradásokon és változtatásokon túl
az a Bene Gesserit harci tudás átadása a fremeneknek. Számomra ez egy nagyon fontos eleme volt a könyvnek, ami azt mutatta be, hogy nem csak Paul és Jessica tanult valamit az őslakosoktól, de egy tudáscsere zajlott a két fél között és emiatt is emelkedett Paul a vezetőjükké, illetve ez kellett ahhoz is, hogy végül a sardaukar sereget, meg az ismert világ jelentős részét elpusztítsák. A film alapján inkább az esik le a nézőnek, hogy a fremenek alapból ilyen badass legyőzhetetlen harcosok voltak. Some motherf*ckers are always tryna ice skate uphill.
-
válasz Miklós315 #164764 üzenetére
Most már csak azt nem tudom eldönteni, hogy ezzel most komolyan vetted az előző ironikus hozzászólásom, s a saját hozzászólásodra értetted. Vagy értetted amit írtam, és az én hozzászólásomat jellemezted ezzel a két szóval. Vagy szándékosan kétértelműen válaszoltál.
Ezzel a szituációval egyszerre lehet rámutatni a posztmodern erényeire és problémáira is. Ez a két szavas hozzászólásod így lehet ütős, pedig nem is feltétlenül ez volt a szándékod. Míg az én ironikus hozzászólásom arra a problémára világítana rá, amikor adott a tartalom (a hozzászólásod), de a befogadó nem érti, csak érez valamit, és ezzel rajong érte. Filmeknél ez elég gyakori jelenség.
[ Szerkesztve ]
Make Asia Great Again!
-
válasz proci985 #164774 üzenetére
Szokták mondani, hogy az emberiségnek kb 5000 (archetatipikus) története van, szóval filmeknél nem feltétlenül a metasztori, hanem annak az elmesélése talán (szerintem) a lényeg.
Akkor ezzel azt vallod, hogy nem lehet már tartalmilag újat mesélni, viszont forma mindig lehet új? Ebből az következik, hogy gyakorlatilag minden történet kvázi klisé. Ebben látok igazságot, azonban számomra van egy nagyon fontos tényező még: a kontextus. Hogy az adott kor, kultúra, stb aktualitására mennyire reagál és a nézők ezt emiatt könnyebben be tudják-e fogadni.
Lásd Mátrix, amire szokták mondani, hogy nagyon jókor jött, ezért volt akkora sikere. A Wachowski tesók ezért tudtak letenni egy 10/10-es alkotást. Amit lehet nem is ők alkottak, hanem a kontextus és a befogadók tették azzá, ami. Azért tartom ezt valószínűnek, mert Wachowskik a Mátrixon kívül legjobb esetben is csak középszart gyártottak, ebbe beleértve a Mátrix többi részét is.
[ Szerkesztve ]
Make Asia Great Again!
-
proci985
MODERÁTOR
válasz lezso6 #164777 üzenetére
meta szinten kb 5000 tortenet van. az, hogy hogyan lesz a tortenet elmeselve, az a kontextus a resze.
egy tortenet pedig tobb archaikus tortenetbol is allhat, pl a Lord of the Rings utolso 50 oldala (Shire) meta szinten egyezik az Odusszeia lezarasaval. vagy a Far Cry 4 sztorijaval.
a kollektiv rezonancia is benne van, es jo korban kell jonnie. a Matrix pl remekul integralt tobb tortenetet, es en szeretem a folytatasait is, de nekem a Matrix mindig is egy eloszereplos shounen anime volt, ami a Berserk es a Cowboy Bebop tortenetet vezette. viszont barati korben Matrix3rol volt olyan ertelmezes is, hogy ez a szeretetrol es onfelaldozasrol szol. Igazan jo sztorik tobb szinten is mukodnek es tobbfelekeppen is ertelmezhetoek.
Don't dream it, be it. // Lagom amount.
-
válasz proci985 #164772 üzenetére
Miközben a pl Malevich és Pollack ment tovább a metodikus és absztrakt dekonstrukcio felé.
Pollack = Jackson Pollock, csak typo? Az irányzat szerintem nagyon fontos, legalábbis abból a szempontból, hogy létezik. De ha valakinek van problémája a posztmodernnel, akkor pont ez az, legalábbis az én esetemben. Mert ez a művészetnek az az ága, ami annyira dekonstruált, hogy kvázi már Rorschach teszt. A lényeg, hogy ez már 100% esztétika, de olyannyira, hogy itt már nincs különbség a tapéta és festmény között, megszűntek a keretek. Szerintem ennél tovább már nem lehet menni, ezzel megérkeztünk a művészet határához. Nyilván művészet, de nincs tovább. Mert ennél még a falra ragasztott banánnak is több jelentése van. Számomra pedig a jelentés nagyon fontos tényező, persze ez csak az én szubjektív véleményem.
[ Szerkesztve ]
Make Asia Great Again!
-
válasz proci985 #164778 üzenetére
Igen, a hogyanja kontextus, de az 5000 metatörténet közül is ki kell választani a megfelelőt. Persze végülis lehet azt is mondani, hogy mindegy melyiket választod, lehetséges belőle releváns mesterművet készíteni, bár ebben annyira nem vagyok biztos.
A Mátrix mondjuk tényleg nagyon jól összelopkodott film. Ghost in the Shell, Dark City meg kb bármilyen random kungfu verekedős film, hogy új példát mondjak. Itt tényleg tökéletesen integráltak sok mindent.
A Mátrixszal, mint trilógiával az a problémám, mint rengeteg zenészámmal: marhajó az eleje, aztán sajnos elkezdődik a szám. Nem tudom rajtam kívül szokott-e ilyet érezni bárki, de nekem ez nagyon sokszor visszatérő toposz. A Mátrix többi része számomra kb a Mátrix világban játszódó gagyi akciófilm, halovány árnyéka az eredetinek, dinamika nélkül. Mert nincs bennük katarzis, nekem túl közhelyes, kiszámítható, nem világít rá semmire, nem gondolkodtat el. Ennek ellenére, ha megnézem az elsőt, akkor a folytatásokat is, valószínűleg hasonló okból, amiért a Roland Emmerich filmeket szoktam, egyfajta katasztrófa-turizmus.
[ Szerkesztve ]
Make Asia Great Again!
-
[HUN]NIMROD
aktív tag
válasz Bad Pritt #164775 üzenetére
Ez igaz is meg nem is. Tényleg
volt tudáscsere, jobbak lettek. Viszont alapból is jobbak voltak mint bárki, kivéve Bene Gesserit. Sardaukaroknál is. Szóval az nem baj, ha önállóan is badassnek hiszik őket a film alapján. A "bűvharccal" lettek aztán félistenek. Van az a rész, amikor egy fremen harcos még az elején (úgy értem mielőtt Paulék tanítják őket) beszámol egy rajtaütésről, ahol valami 100 Harkonnen és köztük Harkonnennek álcázott Sardaukar katonát kinyírtak kb 2 fő veszteséggel. Úgy kommentálja, hogy voltak köztük olyanok, akik "elég ügyesen" harcoltak. Ezek voltak a Sardaukarok. Érted, levágták azokat is mint a disznót, de elismeri hogy nem voltak olyan rosszak, mint a gagyi Harkonnenek. Ez egyébként valószínűleg a fűszer miatt (is) van. Ugyebár a Navigátorok akik tömény fűszergáz tartályban élnek, látják a jövőt (valamennyire). A fremenek, akik meg a Dűnén élnek és a fűszer a mindenük, szintén kaphattak egy kis ösztönszerű előrelátást, ami a harcban nagy előny. #164767Kergeboci Jó, de én csak azt nem értem, hogy lehetett megcsinálni egy 95%-os első rész után ezt a borzalmat? Mondjuk már abban is gyanús volt hogy a Dzsihádot lecseréli Keresztesháborúra, ami egy gyáva szr döntés volt a részéről, de akkor annyira jó volt a film, hogy ezért a szócseréért nem tudtam utálni. Most már tudom
#164766Peterhappy Én is csak bátorítani tudlak - és mindenkit - hogy a 6 könyvet el kell olvasni. Méghozzá többször is. Én már nem tudom hányadik körnél tartok, de minden alkalommal újabb és újabb rétegek tárulnak fel. De ha csak azt vesszük, hogy több ezer éves ívet rajzol fel, és ami az elején a szemünk előtt játszódik, azt később mint eltorzult mitológia kapjuk vissza, majd kezded elölről és megint azt látod hogy mi volt a mitológia alapja - félelmetesen profin megcsinálva.
#164777lezso6 Kik alkották a Mátrixot: Tóth Bálint elemzése. 4. perc végén már elhangzik.
[ Szerkesztve ]
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SmartPholx.LogicGameCollectionPROfree http://twitch.tv/hun_nimrod
-
[HUN]NIMROD
aktív tag
válasz [HUN]NIMROD #164782 üzenetére
Kergeboci: ja és bocs, elfelejtettem valamit: itt van ez az időben is hosszabb 2. rész, NEM IGAZ, hogy ne fért volna bele minden ami fontos! Csak ki kellett volna hagyni Zend Aya sosemvolt agonizálásait, már ettől felszabadult volna annyi játékidő, amiben precíz részletességgel be lehetett volna mutatni minden lényeges könyvbéli eseményt. Nem kellett volna 12 óra.
[ Szerkesztve ]
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SmartPholx.LogicGameCollectionPROfree http://twitch.tv/hun_nimrod
-
Bad Pritt
félisten
válasz [HUN]NIMROD #164782 üzenetére
A könyvek alapján
nem voltak annyival jobbak Paul megjelenése előtt, mint amit a két film sejtet, ezért kellett a prana-bindu kiképzés a fedaykinoknak. Bár a könyvek is ellentmondásba keverednek néha önmagukkal ezzel kapcsolatban és elég szellősen fogalmazott Herbert épp csak megemlítve, hogy a sardaukar már rég nem volt olyan kompetens, mint a régmúlt császári serege. Tudáscserét a filmben nem igazán mutattak be, Jessica csinált valamit a fremen nem-hívőkkel offscreen, Pault pedig rapid gyorsasággal befogadták a bátorsága meg a taktikai érzéke miatt, de a Bene Gesserit képzés, ami az igazi élét adta a fremen harcosainak nem jelenik meg. Some motherf*ckers are always tryna ice skate uphill.
-
PuMbA
titán
A Dune 2 sztori változtatás oka:
Dune 2 Fixes An Original Book Problem Says Denis Villeneuve: "Frank Herbert Was Disappointed"
[ Szerkesztve ]
-
[HUN]NIMROD
aktív tag
válasz PuMbA #164785 üzenetére
Tombolni tudnék... Magyarázkodik. Kamu az egész. Az igazság az hogy bár jó rendező, de ő is csak egy NWO-csicska, most kiderült, lebukott, kibújt a szög a zsákból. A Dűne egy klasszikus mestermű, amit most elkezdtek félrevinni a rossz irányba. 50 év múlva már a könyveket is át akarják írni.
De ha ezt félretesszük, akkor sem lehet megindokolni. Tegyük fel, az emberek "félreértették". AKKOR IS hűen kellene vászonra vinni. Aki nem érti, hát nincs azon a szinten, így járt.Konkrétan pedig annyi volt Paul hibája, hogy
Bűzlik nekem ez az egész "Herbert csalódott az olvasókban"-történet. Éppen ő az, aki könyvet írt arról, hogy az emberek milyen könnyen követnek vakon egy Messiást, ezek után vajon meglepődne azon, hogy az olvasóknak bejön a Messiás??? Pláne mert azon a ponton ahol most tartunk (Dűne könyv vége), a Feyd-Rautha párbaj közben Paulvisszarettent attól, amit utána a fia, II. Leto már bevállalt azzal, hogy az Istencsászárrá vált, és rávezette az emberiséget az Arany Ösvényre. pont azon mereng, tökmindegy hogy ő itt most nyer vagy veszít és meghal, mert a fremenek mindkét esetben ugyanazt fogják tenni. Vele együtt úgy hogy vezeti őket, nélküle meg mártír szentként tisztelve a nevét ordítva mennek legázolni a galaxist. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SmartPholx.LogicGameCollectionPROfree http://twitch.tv/hun_nimrod
-
PuMbA
titán
válasz [HUN]NIMROD #164786 üzenetére
Az a baj, hogy még egy könyvet se vittek filmre pontosan, mert gondolom lehetetlen feladat. A Gyűrűk ura is sokban eltér a könyvtől még sincs vele semmi gondja senkinek Szerintem itt is el kell nézni ezt, ahogy eddig is elnéztük.
[ Szerkesztve ]
-
Miklós315
aktív tag
válasz proci985 #164774 üzenetére
"Vajon a film (általában) mennyiben boncolgatja ezt
Vagy boncolgatás helyett mennyire reflektál a saját emberségünkre, mennyire rezonál rá és mennyire működik így nézve."Ugyanazt írtuk
"az emberiségnek kb 5000 (archetatipikus) története van"
Nem tudom, ki számolta össze mind az 5000-et és mi alapján súlyozott (osztott szét és vont össze témákat), de néhány valóban akad.
Szerelem (öröm és bánat), élet (születés, házasság), halál (gyász), az élet értelme és értelmetlensége, a mindenség csábítása (felfedezés, kutatás, megvilágosodás, stb.), bűnök, árulás és bosszú, stb...
Költészet, festészet, dráma, regény, film, dalok, stb.: változatok egy témára."nem feltétlenül a metasztori, hanem annak az elmesélése talán (szerintem) a lényeg."
Via media aurea.
Az arányosság. Forma és tartalom összhangja, a közbülső disszonanciák arányos eltolódásai (végül kiegyenlítődnek, a nagy egészet tekintve).
Számomra, ha végletesen felborul az egyensúly, és csak a forma számít, a tartalom kiszorul, vagy fordítva és a tartalomhoz semmi forma nem járul, mindkettő zavaró.
A szimbolika segíti a formát, így nem szükséges a túlmagyarázott narratíva ("a kevesebb néha több" - tipikusan ide sorolom A torinói ló c. mesterművet), de ehhez megintcsak kell tudni, hogy mi a közös (működő) az alkotó és a befogadó "nyelvezetében" (közös kultúr-alapok), különben "elbeszélnek egymás mellett" vagy még azt sem, csak parlagra kerül a művészi közlés (érdektelenségbe fullad az értelmezhetetlenség).[ Szerkesztve ]
"Szerintem."
-
angyalpc2
aktív tag
Nem tudja valaki, hogy a Dune 2-t leadják majd valami streamingen?
HBO netflix stb? vagy esélytelen
Mintha a dune 1 Netflixen lett volna adva. -
RetepNyaraB
veterán
Látom jó témát ad a Dűne.
Sikerült tegnap este a kölökkel behúzni (mammut. Annyira hangos volt ugye a játékidő jelentős részében a hülye zörej orgia, hogy a vászon alatti woofertől folyamatosan hullámzott a vászon, mintha kavicsot dobtak volna a tóba. Gáz).
Feleim, ez egy igen látványos foshalom. Mondjuk az első rész utolsó 40 percét is kézbe temetett arccal bírtam. Lányom rendkívül lelkes.
-Mr. Chalamet egy csinos kis nyikhaj, nem több. Zéró karizma, erő, ilyesmi
-Zendayára még ennyit sem tudok elmondani.Pauszpapír halvány karakterek, semmi motiváció (mármint a filmben). Mivel a regények jó része tiszta belső monológ, látomások, megfilmesíthetetlen cucc, ezért ilyen Helm szurdok csatája mintára felhúzott bulsshit-lövöldözés-halomba fulladó unalom. Kifejezetten gáz.
Asszem én kinőttem az efféle moziból és Villeneuve-től meg kifejezetten színvonaltalannak tartom az üres látványorgiát.
Jessica üres nézése 3 órán át, brr. Egyedül Stilgarba sikerült Bardemnek életet lehelnie (persze minek, de legalább).Hát, uff.
"And we close our eyes to sleep To dream a boy and girl Who dream the world is nothing but a dream"
-
[HUN]NIMROD
aktív tag
válasz PuMbA #164788 üzenetére
De már hányszor mondtam el hogy az első résznek mégis sikerült ez a "lehetetlen" feladat?... Basszus, még ha ki is hagy dolgokat, legalább ne rakott volna bele totál baromságokat, mint amikor Csani azt mondja hogy
. MIAF?!? A magyarázkodásához továbbá: kifogásolja hogy Pault sötét figurának kéne látnunk a könyv alapján, miért, most filmjei alapján talán az lett?? Hát rohadtul nem, egy kedves kis jól nevelt kamaszként indul, végig jó fej, nincs vele semmi gond. Hol itt a sötétség?"hülye próféciák" #164793RetepNyaraB Ja, az a vászonhullámzás nálunk is megvolt. Egy ideig azt hittem hogy a filmben effekt, de aztán volt egy olyan kép ahol nagyon nem illett oda, és akkor rájöttem hogy a hang okozza
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SmartPholx.LogicGameCollectionPROfree http://twitch.tv/hun_nimrod
-
Rigormortiis
veterán
Miért nem bírtok elvonatkoztatni a könyvektől és csak simán átadni magatokat az egyébként lehengerlő moziélménynek?
Galaxy S23U, S21FE 8/256, Buds 2 Pro, Watch 6 Classic, Tab S8+, Playstation 5, Switch Oled
-
senior tag
válasz PuMbA #164788 üzenetére
"A Gyűrűk ura is sokban eltér a könyvtől még sincs vele semmi gondja senkinek"
Már hogyne lenne, csak manapság már kevésbé van napirenden. Én pl. máig nem néztem meg emiatt. Ami persze megoldás: ha nem tetszik, nem kötelező nézni. Másrészről viszont a film- (és főleg a sorozat)ipar eléggé ráállt ezekre, és azért ez valamennyire irritáló...''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''
-
devil-k
nagyúr
válasz Rigormortiis #164795 üzenetére
Mert amikor már olvastad a könyvet, akkor sehogy sem tudsz elvonatkoztatni tőle. Ugyanígy voltam a Harry Potterrel (is).
Nekem a Dűne 1. kifejezetten NEM tetszett, de el fogom olvasni a könyvet/könyveket és meg fogom nézni a második részt is. Az első rész szerintem nagyon művészi. Feleslegesen.
- mozi bolondéria -
-
PuMbA
titán
válasz [HUN]NIMROD #164794 üzenetére
"De már hányszor mondtam el hogy az első résznek mégis sikerült ez a "lehetetlen" feladat?"
Azért sikerült, mert az első rész egy faék egyszerű bevezetés és nem több. Nem egy teljes sztori, nem is egy teljes könyv A második részben a történések teljesen mások.
[ Szerkesztve ]
-
Rigormortiis
veterán
válasz devil-k #164797 üzenetére
Én olvastam mindegyiket, de simán el tudtam/tudok vonatkoztatni tőlük. Alapvetően más dimenzióban létezik a mozi, mint a könyv, soha nem fogja azt az élményt adni sem pro, sem pedig kontra.
Lehet mondani, hogy a LOtR könyvben jobban körülír dolgokat, a film viszont Ian McKellen hangján van narrálva, ezt meg a könyv nem adja példaul.
Galaxy S23U, S21FE 8/256, Buds 2 Pro, Watch 6 Classic, Tab S8+, Playstation 5, Switch Oled
Új hozzászólás Aktív témák
● A spoiler formázás használata kötelező spoileres tartalmaknál!
● A topikban tiltott a warez mindennemű formája!
● A kereshetőség érdekében lásd el #értékelés címkével a filmkritikát, ajánlást tartalmazó hozzászólásaidat!
- PlayStation 5
- Mini PC
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Mobil flották
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- Futás, futópályák
- Bittorrent topik
- Gumi és felni topik
- Trump és az AI miatt 4 éves mélypontra került a Samsung
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- További aktív témák...
- Bontatlan Lenovo ip. 3 "Kis Gamer" Laptop -35% 15,6" RYZEN 7 5700U 16/512GB FHD Radeon 2GB!!!
- Honor 200 Lite 256GB, 1 Év Garanciával, Kártyafüggetlen
- Apple iPhone 11 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Apple iPhone 13 Pro Max 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával,
- Samsung Galaxy S24 5G 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest