Új hozzászólás Aktív témák
-
Diopapa
addikt
13 éve vagyok jelen a közoktatásban, azt látom, hogy akkor elindult egy folyamat (pl millió féle értelmetlen dologból lehet(ett) érettségizni). Neked nyilván nagyobb rálátásod van.
Öltözködés: Remélem nem gond, ha nem fotózom körbe az intézményt. Hülyeség lenne random százalékokkal dobálóznom, mindenesetre tendencia. Amiért régen renitensnek volt valaki kikiáltva, az most szolid öltözéknek számít.
-
"Szerintem az egész jelenlegi helyzet a magyarbálintos agymenésnek a következménye."
LOL. Két és fél évig volt miniszter, 1998-ig, ami 17 éve volt. Azóta milliószor átszervezték a közoktatást, de nyilván ő a hibás. Gondolom ezt hallod a környezetedben
"most meg meg lehet nézni hogyan öltözik fel egynémely gimnazista lány. Tisztelet a kivételnek."
Vagy azt mondod, hogy "egynémely", és akkor azzal már jelzed, hogy egy részcsoportról van szó, ilyenkor értelmetlen a kivételekről ilyenformán beszélni, mert a valódi részhalmazságból következően egyértelmű, hogy vannak ilyenek. Vagy mondhatod azt, hogy áltlában így öltöznek a lányok és akkor emlegetheted a kivételeket. A kettő együtt viszont nem megy.
(#121) bambano: félreértetted: igavonó ökröket kell a Tesla után kötni.
-
MageRG
addikt
Nem azért, de elég kevés munkahely követeli meg az egyenruhát, ahol meg igen, azok elég speciálisak.
Szóval értelme 0 az iskolaköpenynek, és kényelmetlen is. Dresszkód felőlem lehet, de csak értelmesen.Apropó, hülye tanárok: "Magyarországon azt lehet megállapítani, hogy a pedagógustársadalom háromszorosan kontraszelektált"
Szvsz. az egész magyar iskolarendszer iszonyat lemaradásban van, szemléletben is. -
bambano
titán
megpróbálom értelmezni a korábban elhangzottakat: szóval ha veszek egy teslát, vegyek hozzá egy g osztályt is, és mindig vontassam magammal, hogyha kifogy a teslából a kakaó, legyen mivel hazahúzni.
-
tatabike
őstag
Ezt aláírom, amúgy igen, volt könyves vizsgám.
Annak nem látom értelmét, hogy, mint valaki említette, felugrasz egy chat-oldalra, aztán egy profi rokonnal/ismerőssel "megbeszéled", hogy mi a pálya. Mert ha teljes elérés lesz, kontroll nélkül, valószínűleg 10 emberből 9 ezt csinálná. -
Ribi
nagyúr
válasz
tatabike #118 üzenetére
Megtalálni azt, hogy mit kell kiollózni sem egyszerű.
Vizsgáztál már úgy, hogy lehetett használni könyvet? Ha nem tudod mit keress hiába van ott.
És mint az eredeti cikk is mondja, az életben ott a google. Amikor az életben valamit keresel, akkor is fogod sokat használni. Akkor miért pont egy vizsgán ne használd, ha utána úgyis az lesz a legjobb barátod? De annyit persze tudnod kell, hogy mit keresel. Megtalálsz a neten 1 képletet, egy akármit, attól az még nem biztos, hogy használni is tudod. Át kell ültetni még a te feladatodba. Mint vizsgán. Nem arról van szó, hogy 1-1-ben ott lesz a neten a megoldás. De pl valami vizsgához megtalálod az összes képletet összeszedve akkor mi van? Mennyivel jobb ha bemagoltad az összes képletet? Semmivel. Plusz tudnod kell a sok közül melyik képletet is kell pontosan használni. És itt dől el, hogy tudod-e az anyagot. Nem azon, hogy pontosan bemagoltad-e.(#120) tatabike: Ez biztos. Ez a kérdés amit meg kell oldani, utána viszont nem egy rossz 5let. Persze ez sok plusz munka tanároknak. Olyan feladatsort írni évente amit nem lehet 1-1ben kiguglizni. Főleg úgy, hogy esetenként fent lesz a vizsgasor 5 perccel a vizsga indulás után és 30 perccel a megoldás is.
-
tatabike
őstag
A real time kontroll azért lenne jó, mert akkor esetleg kaphatna a vizsgázó még egy esélyt. Mondjuk megjelenne egy felirat a kijelzőjén, hogy nem engedélyezett régióba tévedt, a következő alkalommal nem folytathatja a munkát, és el kell hagynia a helyiséget. Gondolom lenne visszatartó ereje.
Ribi, tulajdonképpen ez lenne a lényege, nem? Valószínűleg nem az a cél, hogy a megoldást kiollózza mindenki a netről, mert akkor meg minek járt előtte x-évet suliba.
Tesztelni kellene ezt a fajta vizsgáztatási módot, mondjuk ugyanazokat a vizsgafeladatokat megcsináltatni 50 emberrel, akik elvégezték előtte a szokásos iskolákat, 50 olyannal, akik csak 8 általánost végeztek, meg 50 olyannal, akiknek már megvan az érettségijük, és éppen magasabb szinten tanulnak tovább. Hogy lássák, ilyen feltételek mellett van-e értelme annak a 4 évnek, ami megelőzi a vizsgát, vagy egy, csak elemi oktatást kapott, viszont ügyes internet-felhasználó is elboldogul így az érettségivel. -
tatabike
őstag
Persze, nem lehet mindent szűrni. Vagyis lehet, csak akkor fordítva kell. Mindent tiltani, kivéve azt, ami használható, és hasznos. Mert abból kevesebb van, mint a tiltani valókból...
Nem tudom, mit kellene engedni, és mit nem. De telibe engedni nem fogják, ha lesz ilyen, de ez az én véleményem...
Vagy, figyelik a forgalmazást a vizsga alatt, mindenkinek klónozzák a képernyőjét, gondolom egy 20 monitort 4-5 ember tud figyelni olyan szinten, hogy egyből lereagálja, ha valaki csalni akar. -
tatabike
őstag
-
derive
senior tag
válasz
aprokaroka87 #104 üzenetére
A problema nem a statikus forrasok, hanem a dinamikusak. Ha lehet netezni erettsegi kozben, egy szulo/nagyteso/ismeros/egyetemista fel ora alatt megoldja az egesz feladatsort (nekem anno 1,5 ora volt az emelt matek) es kiposztolja faszbukra. Onnantol kezdve meg nem a gondolkodast meri, hanem a masolasi sebesseget. Egyedi feladatok miatt meg oriasi visitas lenne, kulonosen az ertekelesnel...
-
tatabike
őstag
Kb. fél órája egy áruházban zajlott le ez a párbeszéd egy fiatal, látszatra intelligens és értelmiségi házaspár két tagja között:
- Nézd, ez a sajt itt 250, a Sparban 200-ért láttam tegnap.
- Tényleg?
- Igen, ha azt nézed, pont negyedével olcsóbb...Nem bírtam nem meghallani, mert kb. 10 méterről kiabálták egymásnak... egyből ez a fórum jutott eszembe.
-
Áfogat
csendes tag
válasz
lajthabalazs #39 üzenetére
Szia!
Saját magad bizonyítod mennyire felesleges az, amiért szót emelsz. Feltételezem, ha tanár lennél, ezért buktatnál érettségin:
"És a gondolkodó agy máris zakatol, hogy valamit kezdjen a számmal: egy háztartás átlagosan 2.5 ember, Budapest lakossága 2.000.000 az 400.000 háztartás". Igaz nekem számológép kellett a helyes számításhoz.
Ha volt már, elnézést a dupláért, nem lehetett kihagyni. Valószínű a szerző úgysem olvassa már.
-
Diopapa
addikt
válasz
aprokaroka87 #106 üzenetére
Írásbelin létrehozol X file-t és nem tudod mi a neve. Tehát te ezt nem érzed problémának.
-
Diopapa
addikt
válasz
aprokaroka87 #101 üzenetére
Szerintem azt mondja javarészt amit a környezetétől hall, önálló gondolat kevés, annyit tud, hogy nem akar csinálni semmit, minden nehéz, a tanár hülye (hiszen fater is megmondta!), meg mirekelleznekem'. Szerintem az egész jelenlegi helyzet a magyarbálintos agymenésnek a következménye. Az elvárásokat folyamatosan butítjuk a legdebilebbhez, ezáltal újabb és újabb debileket termelünk ki.Közben infóból érettségiznek (sikeresen) olyanok, akik nem tudják mi az a file kiterjesztés, vagy hogyan lehet megnézni.
Kb ugyan az van mint pl az iskolaköpenynél. Nem kell, mert fujj, meg minek, ezek után minden évben picit lazítunk az öltözködési szabályokon, most meg meg lehet nézni hogyan öltözik fel egynémely gimnazista lány. Tisztelet a kivételnek.
-
Diopapa
addikt
válasz
#06658560 #85 üzenetére
Elviekben igazad van, de akkor egy 14-18 éves gyerek semmiért sem felelős ami vele történik, hiszen vagy az oktatási rendszer sz*r, vagy az ország sz*r, vagy a szülő nem nevelte. Ebben a történetben egy ártatlan van csak, a gyerek. Jófajta mentalitás.
@(#91) aprokaroka87: Nem erről beszéltem. Arról beszélek, hogy 16 évesektől már mást sem hallasz, hogyan lehet innen "eltiplizni a g*cibe", mert itt "minden sz*r".
-
vicze
félisten
"munkatársammal megtaníttatták, hogy hogyan kell integrálni, de nem tanították meg, hogy mire való"
Volt egy tantárgyam amihez Fourier kellett, de azt matekból csak a 3. félévben tanultuk volna és ott még senki se tarthatott. Na most a szakosodott órán jobban és érthetőbben megtanították a használatát mint később matekon(nem tudom milyen néven futott épp
), mert láttuk értettük mire jó valójában, erre vonatkozott a megjegyzésem, hogy a ráépülést kéne kicsit megszüntetni, a valós átfedések nem annyira nagyok szerintem.
-
vicze
félisten
válasz
#06658560 #95 üzenetére
Semmilyen technikai akadálya nincs se annak, hogy az egyetem online elérhetővé tegye az anyagot, akár videó formában, hogy újranézd és megértsed, akár hogy a kérdéseidet akár Live chat formában feltedd, ez lehet kiegészítése a normál oktatásnak. Itt a 21. század, használni kell.
Ez sajnos kicsit olyan mint az Uniós pályázaton épített digitális tanterem középsuliban és 1-2 tanár képes egyáltalán használni, mármint készségileg, a többi meg hozzáérni se "mert elrontja" alapon.
-
Ghoosty
őstag
Én gazdasági irányban tanultam és csak 2 félév volt a matek, de azt is mindenki sokallotta, meg feleslegesnek tartotta. Aztán később meg nem értették meg a ráépülő tárgyakat, mint operációkutatás, statisztika stb.
A matek oktatás minősége is számít, meg kell tanítani azt is, hogy mire való. Pl. munkatársammal megtaníttatták, hogy hogyan kell integrálni, de nem tanították meg, hogy mire való, mit tudna kiszámolni vele, még annyit sem, hogy a függvény alatti terület. Ha így oktatnak, akkor megértem azokat, akik szerint felesleges a matek. Mert ilyen formában tényleg az. -
vicze
félisten
válasz
#06658560 #89 üzenetére
Rendben, és ha ott a lehetőséged, hogy jobban belemenj mert ott a net és beleásd magad pusztán azért mert érdekel, ki akadályoz meg?
Vagy az probléma, hogy ez nem kéri számon, nem használják szűrésre?
Meg lehetne oldani azt is, hogy a tanárok terhelését csökkentsék, hogy magyarázatot tudjanak adni, annak aki nem érti meg. -
vicze
félisten
"Ahány cég annyi igény"
Félreérted ezt a részét.A saját igényt a cég végezze nyilván gyakornoki programmal, de lehető legkorábban. De lehet az igényeket valamennyire közös nevezőre hozni, akár a cégtől 1-1 cégtől kérni oktatót költségcsökkentésre.
Értem az ellentétet az általános tudást leoktatása, és a túlságosan sokrétű specializálódás között, de valahogy jó lenne feloldani. Az én időmben több mint 10éve mint írtam fakultatív tantárgyak voltak a leghasznosabbak, pár cégek által szponzoráltak is, ennek a bővítésre gondolok leginkább és a gyakornoki program kiterjesztésére.
Nyilván nem én fogom kiokoskodni a megoldást. -
3 félév analízis alatt milyen alapokat tanulsz?
uhh. a laplace, fourier és z-transzformáció pl. második féléves tananyag, és nélküle nehezen képzelhető el a folytonos és diszkrét digitális jelfeldolgozás.
ez igazából egy speciális integrál, amely általános formáját első félév végén tanítják. -
aprokaroka87
nagyúr
Tehát egy közfoglalkoztatott rengeteget tehet az országért,seprüvel lapáttal a kezében?
Meg a politika sokmindenbe bele szól.
Egy olyan családban ahol már generációk óta az alacsony iskolai végzettség a jellemző,az a szülő pl hogyan tanitsa meg komoly dolgokra a gyermekét?
Persze az meg ugyebár tévhitt,hogy az alacsony iskolai végzettség egyenlő a butasággal. -
Psych0
őstag
MITn is 4 felev matekkal kezdenek, biztos ott is szar az oktatas. Sot a Caltechen is, de oda akkor se mennek, ha fizetnenek...
Persze lehet ugy is hozzaallni, hogy az analizis fassag, meg szorotantargy, de ha valaki tanulni megy egyetemre, nem diplomat szerezni, akkor igenis hasznalni fog minden matekot a tobbi targy megertesehez. A ketteshez valoban nem kell.
-
Ribi
nagyúr
Hát a matek szerintem is pont rohadt sok és nagyon sokszor felesleges.
De még nem igazán értem, hogy miért az egyetemeknek kellene a cégek dolgát elvégezni. Suliban egy általános tudást kell összeszedni, aztán minden cég majd azt tanítja az embernek amire neki szüksége van. Ne akarják más nyakába varrni. Ahány cég annyi igény. Ennyi kurzust nem lehet indítani. Kis cégeknél meg aztán tényleg kell 1 ember évente. Arra tartsanak tanárt? Csaknem. Eleve könnyebb helyben tanítani azt amire szükségük van. És akkor már tényleg semmi köze az egyetemhez az egésznek. Ott a lehetőségeket kellene megmutatni a diákoknak, hogy dönteni tudjanak. Mert kikerül a suliból valaki 0 tényleges tapasztalattal. Azt se tudja mit kellene csinálni ténylegesen 1 cégnél. Erre talán jók lennének, hogy 2-3 órában max bemutatni mit csinálnak, milyen körök vannak. Annak látnám értelmét. Esetleg kis gyakorlatok. Minden nap másik cégnél. -
-
#06658560
törölt tag
"A mai gyerekek sok mindent elvárnak, hiszen mindegyiknek rengeteg joga van, csak a kötelességeiket felejtik el sokszor.. Kedvencem, hogy ilyen sz*r meg olyan sz*r az ország, miközben még egy centit nem tett azért hozzá, hogy jobb legyen."
Arról nem tehetnek a gyerekek, ha a szüleik lusták nevelni őket.
-
vicze
félisten
Nyilván tisztában vagyok a problematikával.
Persze hogy nem tudok kész megoldást tálcán adni mindenre 100% rálátásom sose lesz, csak azt tapasztalom, hogy valami nem jó."Vagy az a bajuk, hogy nem végzik el helyettük a sulik amit nekik kell?"
Igen pontosan ez a bajuk, egy nagy cég még bevállalja a taníttatást, de a kicsik nem fogják és náluk a pályakezdő egyből falnak fut vagy lehet éhbérért betanuló 4év egyetem után. Érted azért tanulsz hogy jó fizetésed állásod legyen és a végén még minimálbéren bejelentve végzed diplomával a kezedben szakmában elhelyezkedve, jó ez így?Jelenleg többnyire a cégek mennek az egyetemek felé és próbálják az igényeiket fakultatív specializált tantárgyakban érvényesíteni, de ez inkább fordítva kéne működjön és az egyetem kéne a cégek felé menjen és a tananyagot tőlük kapni, az ő igényeikhez szabni, sokkal jobban kiterjeszteni a gyakornoki programokat, és akár első év után cégekhez integrálni a diákokat, a lehető legjobban, persze ehhez nem a 400fős éves felvételi keretek kellenének amiből 20 ember végez, mert egyértelmű hogy annyi embert nem tudsz elhelyezni.
Pl. MS Student partner program, vagy más cégek hasonló próbálkozásai ilyen kellene több.Ki kell vágni a sallangot, hogy legyen idő másra, nem 3 félév analízis és 5 félév matek, ahol csak egyre részletesebben tanulod ugyanazt, ezt a rész bemozgatni a specializált tantárgyba, pl. kép hangfeldolgozásba, ahol szükség van rá.(sak egy kiragadott példa ami eszembe jutott.) Persze ehhez kell, hogy a 60évs prof ne az állását féltse és a 30éve Pascalt tanító esetleg új felé nyisson egy IDE-t mutasson a diáknak, ne egy őskövületet.
Tudom, hogy bilibe lógó kéz ez nálunk, de szerintem valahova mozdulni kellene.
Végső soron azt kéne elérni, hogy az egyetemről kikerülő sose tegye fel magában azt a kérdést, hogy "Minek jártam egyetemre?".
@Psych0: Az hogy hogyan tanuljak igenis az általános és középiskola tanítsa meg, az egyetemen semmi keresnivalója. Nem az mondtam, hogy az alapokat ne tanítsák, egyáltalán nem erről van szó. 3 félév analízis alatt milyen alapokat tanulsz?
-
Diopapa
addikt
válasz
aprokaroka87 #80 üzenetére
"úgy hogy az osztályzáson túl valami mással is honorálnák azt aki jól tanul."
Jutalomfalat?
"A Mai gyerekek adott esetben nem butábbak,csak "elvárják" hogy változtass a 30-40 éve berögzödött dolgokon."
A mai gyerekek sok mindent elvárnak, hiszen mindegyiknek rengeteg joga van, csak a kötelességeiket felejtik el sokszor.. Kedvencem, hogy ilyen sz*r meg olyan sz*r az ország, miközben még egy centit nem tett azért hozzá, hogy jobb legyen.
-
Robert07
aktív tag
Tetszik az ötlet, ha jövőre bevezetik annak még örülnék is.
Bár addig úgysem fogják, utána pedig már nekem mindegy.
Esetleg van valami információ a forrásról? -
aprokaroka87
nagyúr
ez nem biztos,csak megkellene szeretteni velük a tanulást,pl úgy hogy az osztályzáson túl valami mással is honorálnák azt aki jól tanul.
A Mai gyerekek adott esetben nem butábbak,csak "elvárják" hogy változtass a 30-40 éve berögzödött dolgokon.
Engem pl huszonévesen kezdtek el olyan dolgok érdekelni amik kamasz fejjel nem. -
Ghoosty
őstag
"En csusztatok, mert te ugy gondolod."
Leírtam, hogy miért gondolom így, de arra nem válaszoltál. Az volt a válasz rá, hogy az élet szinte minden területén nélkülözhetetlen az írás ellenben azzal, hogy tudok e papíron osztani. (Amúgy tudok.)
Most megint csúsztatsz, mert a példának semmi köze az irodalomhoz. Egy teljesen hétköznapi dolog, amit akár nyomtatott betükkel is lehetne írni, nem muszáj folyóírást használni. Ráadásul a Finneknél 2016-tól nem kötelező tananyag a kézírás és az usa sok tagállamában már ma sem tanítják, csak a gépelést, tehát ott fognak képezni irodálmárokat kézírás képessége nélkül. (Bár nem értek egyet ezzel, mert a fő funkciója mellett nagyban fejleszti a finom motorikus mozgását a kéznek.)
-
Psych0
őstag
Az egyetemi kepzes arrol szol, hogy megtanuld, hogy hogyan tanulj a hatralevo eletedben. Mindenbol kapsz egy kis alapot, amire lehet epiteni, legyen valami, amihez hozza tudod kapcsolni az uj ismereteid. Ne csodalkozzanak, ha nem a legujabbat tanuljak mindenbol, mert 5 ev mulva mar az is elavul, viszont, ha az egyszeru regi dolgokrol tanulnak, onnan el lehet jutni a modern dolgokhoz, ha arra van szukseg.
-
aprokaroka87
nagyúr
Elöször is ha papirra leírunk valamit azt nem biztos hogy át tudod írni,ha közben annak tartalma változott.
Sms-ben nem biztos hogy jó mert az pénzbe és karakter limitbe kerül
Azért van a notesz/jegyzet funkció,persze ha pl 5%-on van az eszköz akkumlátor szintje akkor nem hagyatkozok arra.
Viszont ha valamit kézzel kell leírni azt megteszem én mert a mások kézírását nem biztos hogy ki birom olvasni.
Amúgy meg én pl ha boltba megyek,akkor beírom a telefonom jegyzetfüzetébe,de odaírom az esetleges alternativákat is. -
bambano
titán
válasz
aprokaroka87 #72 üzenetére
"általános iskola 5.osztályátol a diákok döntenék el mit és hogyan szeretnének tanulni?": erre tudjuk a választ. az egyetemeken időnként vannak (nem is tudom, hogy nevezzem) "töltelék" kurzusok, azok telnek be legelőször.
itt pl. van borász speckol, ahol isznak. meg van zenehallgatás speckoll is.
következmény: ha a diákra bíznád a választást, a többség a könnyebb ellenállás irányába menne és használhatatlan tudással hagyná el az oktatást.
-
Diopapa
addikt
válasz
aprokaroka87 #72 üzenetére
Jó részük a "semmit"-re szavazna, az történne.
-
Psych0
őstag
Hat jolvan. En csusztatok, mert te ugy gondolod
. Szerintem meg pont ugyanannyira nelkulozhetetlen a negy alapmuvelet, mint az iras-olvasas. Raadasul szerinted tok elfogadhato, ha az ember nem tud csak gepen irni, nyomtatott betut olvasni. Szerintem meg nonszensz.
Milyen jo jelenetek lehetnek ebbol:
"Felirtam egy papirra, mit kene venned."
"Ne haragudj de nem tudok kezirast olvasni, kuldd el smsben."
"..."
"Na minden volt a boltban?"
"Lemerult a telom, nem tudtam mit kell venni."
"Miert nem irtad at magadnak egy papirra"
"Mert csak gepen tudok irni"
...Kerlek ne valaszolj.
-
Ribi
nagyúr
De mégis hogy döntsék el, hogy mit tanítsanak? Mondjuk műszaki egyetemen? Ők fogják kitalálni, hogy te merre mész tovább? Tanítanak mindenből kicsit, hogy lásd mi miről szól. Honnan tudják, hogy te rákattansz a kazánokra, vagy statikára, vagy kis mütyűrökre, vagy elektro mechanika, vagy polimer, vagy ... Mégis hogy? Ennyi erővel totál semmi értelme az egész egyetemnek. És valamennyi igazság van is benne, de ha gimi/szaksuli után már mész specializálódni, onnantól semmi mással nem találkozol csak azzal ahol majd dolgozol. Azt se tudod milyen lehetőségeid vannak. És ha épp telítődik az a szakma amit tanultál? És ha pár hónap alatt megtanítják neked amit kell akkor mit sír a szájuk? Vagy az a bajuk, hogy nem végzik el helyettük a sulik amit nekik kell? Hajjaj. Eleve minden úgy fejlődik mint a bolondgomba. Tanítás csak ezek után tud menni. Van pár igen specializált szak, de mint írtam ha nem sikerül ott elhelyezkedni, akkor ugyanúgy szart sem ért a tanításod. Legtöbb szakmában pedig keretrendszerileg ugyanazt kell csinálnod. Ennek a menetét is jó ha megtanulja/megtapasztalja valaki. Onnantól már a következő helyen is könnyebb lesz. Mint nyelvtanulásra is azt mondják, ahogy több nyelvet tanulsz a következő egyre könnyebb.
-
aprokaroka87
nagyúr
mi történne ha pl általános iskola 5.osztályátol a diákok döntenék el mit és hogyan szeretnének tanulni?
Felismerés,probléma keres,megoldás-ra építve
Illetve a "tanulást" sem ártana népszerűsiteni,és itt főleg az alacsony iskolai végzettségűekre gondolok. -
Ghoosty
őstag
"Az iroszert nem tartanam segedeszkoznek, mert a vilagon barhol, barmivel lehet improvizalt iroszert csinalni. Szamitogepet, logarlecet, fuggvenytablat nem."
Ha ez az indoklás és ezt átülteted az életbe, akkor kapod meg a másik fórumozó sivatagos válaszát. Ugyanis nincs olyan valós élethelyzet, hogy neked osztani kelljen és nem elérhető egy számológép valamilyen formája.
"A gondolatmeneted alapjan nem lenne elvarhato, hogy irodalom szakon tudjon irni-olvasni az illeto, mert az iras csak egy segedeszkoze az irodalmi mu kozlesenek."
Ez egy részről óriási csúsztatás, mert az írás/olvasás az élet szinte minden területén nélkülözhetetlen, függetlenül attól, hogy irodalmár valaki, vagy sem. Ha finomítunk az analógián és azt mondjuk, hogy elvárható-e, hogy kézírással tudjon írni/olvasni, akkor azt mondom, hogy nem szükséges, tökéletesen megfelel, ha képes olvasni a nyomtatott betűket és szüksége esetén megfelelő sebességgel képes gépelve írni is. (Eltekintve a technikai kivitelezés nehézségétől. pl.: vizsgáztatás)
-
vicze
félisten
Igen mi még jobb helyzetben vagyunk, de nem feltétlen állítom azt, hogy a magyar mérési rendszer ettől függetlenül jól működik. A lényeg az hogy igazából bármilyen standardizált teszt nem méri fel az egyéni képességet.
Amúgy szerinted nálunk nem a pénzről szól az oktatás?
Kezdhetjük a tankönyv mutyitól, a "pay to diplome" egyetemekig. Bizony nálunk is kvóta alapján szórják az egyetemeken az elsőévesek, mert fel kellett venni a kvóta miatt őket, de ki kell szórni, mert az oktatásukra már nincs erőforrás, vagy azért kell kiszórni, hogy új felvettekre új fejpénzt lehessen felvenni, egyszerűen óriási problémák vannak a rendszerrel magával.
Azt se mondom, minden részével, mert 1-1 intézmény vagy tanár lehet hogy máshogy áll hozzá, de az egésszel már akadnak problémák.Illetve mikor a cégek arról panaszkodnak, hogy az egyetemről gyakorlatilag használhatatlan munkavállalót kapnak és végső soron 0-ról kell kezdjék az oktatásukat, akkor biztos tényleg olyan jó a rendszer? Ez se minden szakra igaz nyilván, de a műszakiakra nagyon erősen.
Érted jársz közel 20évet iskolába és utána pár hónap alatt megtanulod, azt amit a munkádban csinálni fogsz, a tanított dolgoknak pedig kis töredékét hasznosítod. -
Alchemist
addikt
Szerintem is kell mindent tanulni, mert az ember agya is annál több dolgot ismert meg, több összefüggést tud majd felismerni.
Ez nem így működik.
"A könyvek azért vannak, hogy megtartsák magukban a tudást, mialatt mi a fejünket valami jobbra használjuk. Az ismeretek számára a könyv biztosabb otthont nyújt. Az én fejemben bármilyen könyvszagú ismeretnek a felezési ideje néhány hét." (Szent-Györgyi Albert)
Azonnal lehet, hogy rohadtul nem érti, hogy mi mire lehet jó, de a jövőben kitudja hova sodorja az élet.
Nagyszerű, tanítsunk lópatkolást és egyiptomi hieroglifák olvasását is a Zeneakadémián.
Ha valakinek van átfogó képe a világról és tud jól tanulni, a szükséges új ismeretek a maga helyén és idejében gyorsan meg fogja tanulni.
-
válasz
-Skylake- #65 üzenetére
ez nagyon szép, csak éppen nincs rá lehetőség a magyar közoktatás keretein bellül, és amennyire az európai országokét ismerem, ott se nagyon. ennyire egyénre szabottan biztosan nincs.
mérsékelten figyelembe lehet venni, olyan iskolában, ahol van idegen nyelvű/humán/reál/stb. szakos osztály, ha még létezik ilyen egyáltalán. akinek ez nem elég, és adottak az anyagi feltételei hozzá, mehet különtanárhoz (magántanár != korrepetáció), vagy akár magántanuló is lehet.
de akkor is ugyanazok az érettségi tantárgyak és ugyanazok az érettségi követelmények is. -
-Skylake-
addikt
válasz
#06658560 #62 üzenetére
Nem állítottam , hogy szükségtelen a humán tárgyak oktatása , csak azt , hogy értelmes egyensúlyt kellene teremteni. Amikor valakit annyira nem érdekel a humán , hogy be se jár az órákra , matekból/infóbol/fizikából meg szín ötös , annak nem az a normális egyensúly , hogy több irodalom órája van egy héten , mint a felsorolt három reál tárgyból random kettő eggyüttvéve. Azt meg , hogy kinek mihez van érzek az ISKOLÁBAN tanított tárgyak közül , egy év alatt kiderül szerintem. Ha valaki diszkalkuliás , nyilván nem lesz érzéke az elméleti matematikához és erős a gyanúm , hogy érdekelni sem fogja annyira , hogy életcélként válassza.
-
Ribi
nagyúr
válasz
#06658560 #62 üzenetére
Szerintem is kell mindent tanulni, mert az ember agya is annál több dolgot ismert meg, több összefüggést tud majd felismerni. Azonnal lehet, hogy rohadtul nem érti, hogy mi mire lehet jó, de a jövőben kitudja hova sodorja az élet. Eleve emberek nagy része nem is ott helyezkedik el ahol konkrétan tanult. Egyik vizsgán egy diák kifakadt a vizsgáztatónak, hogy minek kell ilyen hülyeségeket tanulnia, ez soha nem kell majd neki. Szegény nem értette, hogy a világ nem úgy működik, hogy mindenki az csinál amit akar és ami neki tetszik. Életben pont ugyanúgy meg kell csinálni sok szart amihez se kedve se értelme. Meg kell tanulni tanulni. Ez is egyfajta probléma megoldás. Sajnos nem oldható meg, hogy mindenki azt tanulja amit szeretne. Egyetemen is az első 3 év pont ugyanez. Totál általános dolgokat kell bevágni ha tetszik ha nem. Mert ha valaki erre nem képes akkor másra sem lesz. Vagy ne menjen egyetemre. Tanulja meg amit akar aztán kezdjen vele valamit. Ha úgyis tudja, hogy haszontalan dolgokat tanítanak csak, akkor minek megy oda?
(#63) vicze1: a vidi nagyon jó, de ott már más a gond. Ott minden a pénzről szól. Mondták, hogy mennyi tesztet kell írni. Hát had ne mondjam, hogy nekünk szerintem 2x annyit kellett írni. És nekem kell megmondani a választ, nem pedig kitalálni 5 közül a jót.
(#65) -Skylake-: nagyobb iskolákban több osztály van. És ott is van matek fizika / töri / irodalom... specializálódás. Mi gimi másodikban szénné röhögtük magunkat, hogy a töri szak 4-ik osztálya mit tanul matekból. Nekik volt kb 2 órájuk, nekünk 7.
-
vicze
félisten
Nyilván én se azt mondom, hogy 0-ra kell redukálni, de arányosítani kell, illetve a súlyát változtatni az ilyen jellegű dolgoknak.
Illetve a memorizálási feladatok osztályozásának nem látom értelmét főleg azért, mert ebben drasztikusan mások a képességeink. Ismerősöm elolvas egy 100 oldalas könyvet és visszamondja neked betűről-betűre, én meg egy pár versszakos verssel szenvedek, mert 1000% hogy kifelejtek szavakat, nem feltétlenül azért mert hülye vagyok.
Kb. mintha a magasságomat osztályoznák. -
#06658560
törölt tag
válasz
-Skylake- #61 üzenetére
Reál beállítottságúként tartom fontosnak a humán tárgyakat is, még egyetemen is. Mert egy értekezést ott is meg kell írni, szerkeszteni, beszélgetni nem csak képletekben kell, a világ pedig nem csak szakbarbárságból áll. Bár ha valaki nulla emberi kapcsolatot akar fenntartani, akkor ok.
Valamint biztos, hogy általános és középiskola között tudja az ember mi érdekli, mi akar lenni? Hogy mihez van érzéke egy dolog, de nem biztos, hogy az érdekli.Mondom ezt már rég túl az egyetemen, ahol szenvedtem elég sok szakbarbárságtól. (Műszaki képzés)
-
-Skylake-
addikt
Részemről pedig annak lenne értelme , hogy lenne 1 év mondjuk a közép és általános között , aholis egy évig figyelnék , hogy kinek mi fekszik és a következő négy évben arra koncentrálodna az adott diák oktatása. Én abszolút reál beállítottságú vagyok , soha semmi humán tárgy nem érdekelt. Utolsó 2 évben gyakorlatilag be se jártam humán órákra , érretségizni úgy mentem , hogy nemhogy kidolgozott tételeim nem voltak magyar/nyelvtan/töri tárgyakból , de magát a tételsort sem láttam soha. Ezek után csináltam belőlük egy 71%os törit és egy 69%os magyart. Ergo arra volt jó az iskolám , hogy azt a 4 évet amit matematikával és fizikával tölthettem volna és képezhettem volna magam belőlük szem előtt tartva a terveimet a jövőről ( mérnökhallgató vagyok ) , azt eltölthettem magyarázkodással , hogy miért nem ismer meg a magyartanárom...
-
Psych0
őstag
Valoban, en is ugy ertettem, hogy az algebrai alapmuveletekre epul minden, es nem az elvegzesukre. Pont ezert allitom, allitom, hogy ezen negy alapmuvelet elvegzese legyen mar elvarhato segedeszkoz nelkul. Az iroszert nem tartanam segedeszkoznek, mert a vilagon barhol, barmivel lehet improvizalt iroszert csinalni. Szamitogepet, logarlecet, fuggvenytablat nem.
A gondolatmeneted alapjan nem lenne elvarhato, hogy irodalom szakon tudjon irni-olvasni az illeto, mert az iras csak egy segedeszkoze az irodalmi mu kozlesenek.
-
#06658560
törölt tag
"mert a negy alapmuvelet segedeszkoz nelkuli elvegzese igenis legyen mar megkovetelheto egy tudomanyos fokozathoz"
Vagyis toll papír se legyen használható. És igen, az a tudományos teljesítmény fokmerője, hogy papíron/fejben tudott osztani. Pláne egy diffegyenletekkel teletűzdelt munkában. Ahogy parametrikus felírás esetén.
-
Alchemist
addikt
-
Úgy érzem 1 kép elég ide:
-
Ghoosty
őstag
"Elvegre minden mas rajuk epul."
A papíron történő osztás csak egy módja a művelet elvégzésének. A papír és a toll pont ugyanolyan segédeszköz, mint a számológép, csak kevésbé hatékony. A művelet elvégzésének módjára nem épül semmi. A művelet értelmére/eredményére épülnek a dolgok, függetlenül attól, hogy fejben, papíron vagy számológéppel történik az elvégzése.
Általános iskolában lehet értelme, mert a fejlődő agyra lehet olyan hatása, ami pozitív. Egy felnőtt tudományos fokozatért dolgozó agynál nem hiszem, hogy sokat számít. Sokkal fontosabb, hogy az összefüggéseket átlássa.
-
bambano
titán
igen, azt mondom, hogy a memoriter jellegű feladatokra is szükség van.
ilyen alapon a kézírás tanítására sincs szükség, hiszen gyakorlatilag az aláíráson kívül másra nem használja felnőtt korában. de az agy finommotorikus képességeit ez fejleszti legjobban.nem állítom, hogy a magolás egyenértékű a logikai feladat megoldásával. de azt állítom, hogy mindkettőre szükség van.
azt viszont nem mondom, hogy a különböző típusú feladatok aránya megfelelő a mostani oktatási rendszerben.
-
Hintalow
senior tag
Én nem tartom hülyeségnek, annak nincs sok értelme, hogy a késöbbiekben teljesen használhatatlan tudásanyagot halmozzon fel az ember a fejében.
A mai világban egyre kevésbé számít a lexikális tudás, és egyre inkább előtérbe kerül az, hogy tudja az ember, honnan tudja előkeresni a szükséges információkat, amik szinte korlátlanul állnak rendelkezésre a neten.
És itt jön az amit én a legproblémásabbnak tartok: az emberek jó részénél a nethasználat lehetősége nem könnyítené meg pl. egy érettségi letételét, mert egyszerűen nem tudnak keresni a neten.
Ezzel nap mint nap szembesülök, amikor kollégák, ismerősök csodálkozva néznek, honnan tudok percek alatt megoldást találni valamire, pedig nekik is ott van a lehetőség az asztalon
Képesek kiírni a kérdésüket gyakorikérdésekre, ahelyett, hogy a töredékét (pár szót) bepötyögve duskálhatnának a lehetőségekben
Vagy amikor nem tudnak értelmesen keresni, komplett mondatokat írkálnak be, nem tudják kiválogatni a találatok közül a relevánsokat (amit csak megfejel többnyire a nyelvtudás hiánya)
És igen, semmi értelme nincsen szerintem a jelenlegi rendszernek alapszinten (pl. a címbeli érettségi) amikor egy rahedli adatot kell bemagolni, mert közben milliószor több adat ott van a neten, mint amennyit bárki megtanulhatna, de azt pedig nem tudják kezelni, és ez utóbbi kompetencia sokkal hasznosabb, mármár létfontosságú a 21 században.
Igenis használjanak google-t, legalább megtanulják a használatát, a bebiflázott általános tudás meg már akkor nullát ér, amikor megtanulják, ráadásul ki is kopik szinte az egész rövid időn belül.
Mert mit is akarunk csinálni a jövő generációjából: egy tökéletlen járkáló lexikont, akinek bár ott a zsebében egy összehasonlíthatatlanul hatékonyabb tudásanyag, csak éppen képtelen használni, vagy egy gondolkozó embert, aki a zsebében lévő lexikonnal kiegészítve tud hasznos lenni a társadalomnak és saját magának.....? -
Psych0
őstag
Vitatkoznek, mert a negy alapmuvelet segedeszkoz nelkuli elvegzese igenis legyen mar megkovetelheto egy tudomanyos fokozathoz. Elvegre minden mas rajuk epul. Es nem a hatekonysag volt a kerdes, mert nem az volt a problema, hogy 30 perc alatt kellett volna 50-et osztani, de nem ertek a vegere. Az valoban nem lett volna relevans, hanem egy darabot nem tudtak hiba nelkul elvegezni.
-
válasz
lajthabalazs #48 üzenetére
amit leírtam, az szerinted rossz?
-
Psych0
őstag
Tehat azt allitod, hogy egy mernokhallgatonak nem kell tudnia irasban osztania?
A szoban forgo muvelet egy replusz volt 4.7k es 2k egyutthatokkal, es nem kellett hat tizedesjegyig kiszamolni. Mi a kovetkezo lepes? Egy matamatikushallgatonak nem kell tudnia polinomot derivalni, mert a maple majd ugy is szepen megoldja, meg kulonben is csak a szaharaban eltevedve kell csak maple nelkul szamolni?
-
Dolby
senior tag
válasz
lajthabalazs #48 üzenetére
Erről van szó. Innen indultunk ki, hogy a papíron levezetett osztás nem releváns tudás egy mérnöki egyetemi képzésen, ezt kezdted el vitatni :-D
-
válasz
lajthabalazs #44 üzenetére
nyilván nem az aritmetrikai műveletek gyakorlására íratják, mert akkor eddig mit csinált, hanem azért, mert a megoldás levezetése mutatja a probléma megértését. sok esetben numerikus hibával is elfogadottnak számít a feladat.
ha komolyabb számolásokról van szó, akkor azt úgyis pl. matlabbal kell csinálni, viszont ott is bekérik az így írt programot és a hozzá készült jegyzeteket is. -
Ghoosty
őstag
válasz
lajthabalazs #44 üzenetére
"Az egyik hogy általában nem szükséges még a papír sem, tehát ha a diák jól oldja meg a példát, akkor általában egész számokkal dolgozik és olyan bonyolult műveleteket kell elvégeznie, mint 64*512, vagy 4^4, stb. Ha a hallgató e helyett 69 / 548 vagy 0.13^4 at akar kiszámolni, akkor már tévúton van. Ha nála van a számológép, bebillentyűzi bőszen, és leírja a megoldást, ha nincs nála, felmerül benne hogy ezt nem fogja tudni kiszámolni, és nem is várható el. Ezért átnézi, hogy miért került ilyen slamasztikába."
Kivéve, amikor nem. Meg amikor az oktató elcseszi a feladatot. Jártam így, még rá is kérdeztem, mert nem akartam elhinni, hogy úgy van. Megmondta, hogy a feladat jó, én rontottam el valamit. Vagy fél óráig kerestem a hibát és nem találtam, így nem tudtam másik feladatokat befejezni. A vége az volt, hogy igazam volt a csoportból egyedüliként oldottam meg azt a feladatot hibátlanra, de az elvesztegetett idő miatt szarabb jegyet kaptam.
-
Dolby
senior tag
válasz
lajthabalazs #44 üzenetére
Nekem sem lehetett analízishez számológépet használni, és soha nem is kellett. De ha elolvastad azt is amire válaszolt opr, abból egyértelműen az derül ki, hogy az írásban való osztás nem ment a diákoknak, és ez súlyos hiányosságnak lett minősítve. Nincs itt szó technikai óvintézkedésről, vagy arról hogy fejben kiszámolható dolgot ne ütögessenek be a számológépbe.
Egyébként egyetemen szerintem az nem elfogadható indok, hogy védjük a diákot a helytelen számológép használattól. Ha nem jól használja, rossz eredményt kap. Ennyi.
Amúgy pedig az egyetemi feladatok általában olyanok, hogy nem csak az eredményt írod le, márpedig az okos számológépek nem hiszem hogy túl sokat mondanának a megoldás menetéről, ami az értékelés nagy részét kell hogy adja.
-
lajthabalazs
senior tag
A ZH-n papíron számolásnak több oka van, egyik sem az, hogy a diák gyakorolja a papíron számolást.
Az egyik hogy általában nem szükséges még a papír sem, tehát ha a diák jól oldja meg a példát, akkor általában egész számokkal dolgozik és olyan bonyolult műveleteket kell elvégeznie, mint 64*512, vagy 4^4, stb. Ha a hallgató e helyett 69 / 548 vagy 0.13^4 at akar kiszámolni, akkor már tévúton van. Ha nála van a számológép, bebillentyűzi bőszen, és leírja a megoldást, ha nincs nála, felmerül benne hogy ezt nem fogja tudni kiszámolni, és nem is várható el. Ezért átnézi, hogy miért került ilyen slamasztikába.
A másik ok, hogy a számológép manapság már nem csak számológép, és ezért egyenlőtlen esélyeket teremtene, ha lenne, aki egy napelemes alapműveleteket tudó kártyával ülne be a ZH-ra, mert csak szorozni osztani kell, minden mást tud, más meg egy több MB-nyi háttértárral rendelkező programozható géppel érkezne.
Illetőleg sokszor - pont a törteknél - a számológép az, ami a szépen egyszerüsíthető megoldások helyett valahol középen kerekít egyet, és szélsőséges esetben akár nagyságrendekkel is elrontja az eredményt, így teljesen hibás lesz a megoldás.
-
Dolby
senior tag
válasz
lajthabalazs #39 üzenetére
Ez pont az az eset amire illik hogy bőven elég a kerekített fejben történő számolás. Ha olvasol egy cikket mennyi a realitása, hogy leállj mellette papíron osztani? Pont az volt opr felvetése, hogy az írásban több tizedesjegyig történő osztásnak gyakorlatban nem igazán van haszna, hiszen ha pontosan kell számolni akkor biztosan előteremtesz olyan eszközt amivel ezt meg tudod tenni, ha pedig gyorsan kell akkor fejben végzed el kerekítve a számításokat és nem fogsz papírt ragadni.
Az pedig, hogy egy ilyen egyszerű tényszerű kérdésre lehet az interneten választ kapni, nem nagy csoda, és ez pont az a fajta információ amit teljesen felesleges volna megtanulni. Szerintem bármiből lehet olyan kérdéseket feltenni, amit nem fogsz így megtalálni helyből az interneten. Informatikusnak tanulok és 1-1 házihoz pl. rengeteg utánajárás szükséges mire össze tudod szedni a megoldáshoz szükséges információkat.
-
válasz
lajthabalazs #39 üzenetére
Amit leírtál az igaz, csak épp teljesen másról beszélünk.
- Amit Te írtál, amiről Te beszélsz az az, hogy fejben egy sacc/kb, viszonyítási alapnak jó végeredményt produkálsz 1mp alatt, ami arra jó, hogy el tudd dönteni, hogy a téma maga érdekel-e komolyabban. Ha igen, akkor viszont a példádban már az következik, hogy nézel pontos árfolyamot, indítasz egy calc-ot (vagy amit akarsz) és pontosan kiszámolod. Enyhén szólva kizártnak tartom, hogy a neten, a számítógépeddel rákeresel a dolgokra, és utána papíron oldod meg tollal. (sokkal valószínűbb, hogy eleve annyit csinálsz, hogy beírod a címsorba, hogy 299USD = HUF)
- Amiről Én írtam, az pedig egy ZH. Bár nem volt tisztázva, de valószínűleg valamilyen mérnök-jellegű. Ebben az esetben pontos számokra van szükség, közel sem elég a fejben elvégzett gyors számítás. Eleve nem értem miért nem lehet törtszámmal továbbmenni (annál pontosabb nincs, ki lehet nevezni x-nek, és utána a végén a végfelhasználó majd eldönti, hogy milyen pontosságra van szüksége). De nem, itt az volt büszkén említve, hogy olyan emberek, akik egyébként értették/tudták az anyagot, ami a szakmájukhoz kell, meg lettek szivatva, mert már elfelejtették, hogy papíron hogyan kell tollal osztani, ami egyébként (a fejben gyors viszonszám számításával ellentétben) egy _teljesen_ haszontalan tudás.
-
lajthabalazs
senior tag
Minden nap adódik olyan helyzet amikor a laptop, telefon, számológép lassú, még akkor is, ha a kezedben van. Mérnökként - de valószínüleg általában értelmiségiként - ha olvasol egy cikket az újságban amiben van egy szám, valószínüleg van a fejedben egy másik, amivel el kell osztani vagy meg kell szorozni, hogy értelme legyen. Egyszerű prohardveres példák, valaminek a tervezett végfelhasználói ára 299 USD. Máris felszoroztad hogy tudd, mennyi forint is az. Egy NAS fogyasztása 12W, 3W-tal kevesebb, mint a másik terméké. És már meg is van az éves megtakarítás forintban. Vagy kijön a hír, hogy Budapesten az első negyedévben 23.000 lakást értékesítettek. És a gondolkodó agy máris zakatol, hogy valamit kezdjen a számmal: egy háztartás átlagosan 2.5 ember, Budapest lakossága 2.000.000 az 400.000 háztartás, évente 92.000 tranzakció, tehát durvan négy évente jut egy családra egy tranzakció. Vagy az ingatlanközvetítői jutalék 3%, legyen az átlagos lakásár 15 MFt, ez évi 41 Milliárdos piacot jelent.
Aztán van a funkcionális analfabéta, aki csak elolvassa a cikket és észre sem veszi, hogy nem érti benne a számokat.
(#38) Dolby
Viszont akkora az Internet, hogy MSc-ig mindenre kaphatsz helyből választ, gyakran szó szerint (pld, rá sem kell már kattintani a találatra). Kivéve talán a számításelméletet és a matematikát, ha szöveges feladat mögé rejtik a kérdést. Persze kicsit hátrányban vagyunk, mert szörnyen nem értenek külfödiül a magyarok.
-
Dolby
senior tag
Előre látom a troll weboldalakat, akik csak az érettségi idejére teletömik valami sz*rral a googlet, "segítve" ezzel a tudásukban bizonytalan peches egyének ismétlési esélyeit :-D
Re atike:
Nyilván akkor és ott van értelme a google használatát megengedni, ahol olyan feladatok adhatóak fel, amire nem kapsz helyből választ a netről, hanem a netes források alapján kell valamit kitalálni. -
atike
nagyúr
....most komolyan az fog "tudásnak" számítani, hogy valaki mennyire tudja használni a Google-t....?
Még jó, hogy nem butul elfelé a társadalom.
-
lajthabalazs
senior tag
Pont ellenkezőleg. Ha rossz információt talál a neten, akkor kap egy egyest, és megtanulja, hogy minden információ annyit ér, mint a forrás, és egy forrás nem forrás.
Viszont egy ilyen vizsga durván megterheli szegény tanárt, felkerülnek az előző évi vizsgák megoldásai a netre, és minden évben jöhet az új vizsgasor. Illetőleg az internet egyre nagyobb, és így egyre nehezebb olyat kérdezni, ami nincs fent a neten egy az egyben.
Ha bevezetik az internet használatát vizsgákon, azzal nagyjából ki is lehet vezetni a hagyományos szakirányú ismereteket igénylő vizsgákat mert nagyjából a MSc diplomaterv (jobb hallgatóknál a BSc önálló labor) az első pont, amikor az ember valami olyat alkot, ami ha elemeiben nem is, de legalább kombinációjában új az emberiség számára. Minden házi feladat, dolgozat és vizsga, amit addig készített csak ismétlése valaminek, amit előtte milliók csináltak meg. Így azt kell csak alaposan lemérni, hogy tud-e információt feldolgozni (keresni, szűrni, megérteni, strukturálni, prezentálni) bármilyen témában, és akkor rendben lesz általános iskolában és gimnáziumban. Utána meg szűkíteni kell a területet ahogy halad előre BSc, MSc, PhD.
-
Óriási kockázat, hiszen megfelelő útmutatás nélkül ez arra oktatja a tanulókat, hogy a Zinterneten fellelhető információ helyes. Kell egy alaptudás, ami alapján meg tudják különböztetni a valószínűsíthetően fals információt a megfelelőnek tűnőtől.
Ez pont olyan, mint a számológép és fejszámolás. Ha fejben számolva nagyjából kijön, hogy 10-20 közötti értéket várok, akkor nem fogadok el a számológéptől egy 2549-es eredményt, hiszen tudom, hogy ez képtelenség, valamit rosszul írtam be. Ha az alapvető számfogalom nincs meg a fejekben, akkor a számológép egy veszélyes eszköz.
Ugyanilyen az internet, csak sokkal szerteágazóbb problémával. És míg egy tanár garantáltan képes a tanulóban a számfogalom kialakítására, az összes többi problémára még nincs felkészítve. Önmaga sincs tisztában azzal, hogyan válassza el a fals információt a valóstól. Itt elsősorban általános és középiskolai szintre gondolok. Szóval a kockázat óriási, megfelelő tanárképzés nélkül nem engedném ennek bevezetését. Sőt, ha azt veszem figyelembe, hogy a tanárminőség az elmúlt évtizedekben nagyon leromlott, akkor nem is biztos, hogy olyan jó ötletnek tűnik ez.
-
bambano
titán
válasz
DualCoreWin #25 üzenetére
pedig van benne igazság, amit mondott.
ezt az érettségit simán el lehetne törölni, mert kb. nullát ér. ennél kevesebbet csak az emelt szintű érettségi ér, ami szimplán egy tévedés, mert a gimikre hárítja a felvételiztetést az egyetemek helyett.régebben, amikor még ért valamit a szimpla érettségi, volt értelme, de ma már semmit sem ér és értelme is nulla. érdemesebb lenne engedni az egyetemeknek, hogy maguk szűrjék azt, akit felvesznek.
-
.DLL
veterán
válasz
DualCoreWin #25 üzenetére
A kolléga szerintem arra gondolt, hogy vicc ami ma érettségi gyanánt megy sok helyen. De az általános iskolák és a szülők felelősségét is lehetne firtatni, hogy miért olyan a gyerek-anyag amilyen. A rendszer motiválatlan, a gyerekek száma csökken, a tanárok kénytelenek lejjebb vinni a mércét különben mindenki megbukna év végén. Hidd el aki tanár 20-30 éve, az ma is meg tudná tanítani ugyan olyan színvonalon a diákokat, mint 15 éve, de egyszerűen nem lehet, úgy érkeznek az iskolapadba, hogy súlyos hiányosságaik vannak tanulási képességek terén.
A kerettanterv meg olyan, amilyen azzal az egyszeri tanár nem tud mit kezdeni - gondolok itt azokra a (jogos) felvetésekre, hogy tanulni, gondolkodni kéne megtanítani a diákokat, nem felesleges lexikális anyagot beseggeltetni velük, valamint motiválttá tenni őket. De így, hogy ált.isk. alsó tagozatán jujuj, csak szöveges értékelés lehet írni a gyermekről, meg jujuj nem szabad megbuktatni, mert az micsoda trauma a gyermeknek... na hagyjuk már.
Mindenhogy el van ez itt ba.. ..ltázva kérem. -
Alchemist
addikt
válasz
DualCoreWin #25 üzenetére
Egy alkalmi, erősen szelektív megmérettetés nem helyettesíti az előtte eltöltött évek teljesítményét és folyamatos megmérettetéseit, így semennyire nem ad reális képet az eredménye, ráadásul felveti az alkalmi manipulációk, csalások lehetőségét.
Ráadásul az "általános félműveltség" kereteit erősítve az erre az eseményre összemagolt anyag az évek sora alatt szétesik, többé nem fog használható egésszé összeállni... nem mintha valaha is az lett volna.
A folyamatos munkának van értelme, nem a kampányszerű össznépi vizsgázósdi-cirkusznak.
Mindegy, ez csak a privát véleményem... anno az osztályban egyedüli színjeles eredményemmel együtt. -
PandaMonium
őstag
Matek érettségin is használható a függvénytáblázat, ugyanolyan segédeszköz mint az atlasz is pl. töri érettségin. Szvsz értelmetlen volna tiltani, tényleg csak akkor van haszna ha a diák ismeri a tárgyat és tudja, hogy milyen eszközökkel kell megoldania egy feladatot. Ettől még persze nagy segítség, hogy nem kell bemagolni pl. a csonkakúp térfogatának képletét a százezer másik képlet mellé.
-
Danex
addikt
Persze, nem is azért mondom, hogy így már pofonegyszerű a dolog, csak ZH közben, nem azon kell filózni ,hogy most ott összeadás vagy kivonás volt ,hanem ténylegesen a problémamegoldáson és az anyag értésén alapszik a számonkérés.
Sajnos szívtam már meg, hogy előjel miatt csúszott el dolog, mire meg kibukott a hiba addigra már az idő volt a gond :/
-
HyP3b0y
senior tag
Az érdekes, kár hogy erről nekem nem szóltak.
Igaz, sziltan vizsgán is használhatok 2 A4-es oldalnyi képletgyűjteményt. Megint kár, hogy a homlokomra ragaszthatom, ha fingom sincs a tárgyról, hiába írtam ki mindent.
A lényeg: ahol ezt megengedik, ott tudják, hogy semmivel sem vagy előbbre, mert az összefüggéseket nem tudod ráírni a lapra. (esetleg rafinált vagy és 1-2 típusfeladatot ráírsz a lapra, de mindet úgysem tudod és kezd trend lenni, hogy a képletgyűjteménnyel együtt adjuk be a ZH-t)
-
DualCoreWin
csendes tag
válasz
1 among many #26 üzenetére
Nem szalmabáb. Akinek válaszoltam, azt firtatta, mikor törlik már el az érettségit. Nyilván szerinte értelmetlen, felesleges. Szerintem meg fontos, a maga helyén éppen annyira, mint az általam említettek. Ha eltörölnék, valami alapvető fokmérő veszne el az oktatásból - illetve az emberi műveltségből. Tehát gúnyos, ironikus voltam, még az is lehet, hogy nincs igazam, de az érvelésem a témára vonatkozott.
A te "szalmabáb" megjegyzésed volt súlyosan megszégyenítő és diszkriminatív velem szemben.
-
1 among many
tag
válasz
DualCoreWin #25 üzenetére
-
DualCoreWin
csendes tag
válasz
Alchemist #21 üzenetére
Igaz. Sőt! Mikor törlik már el a diplomát, vagy egyáltalán az oktatást, mint olyat. Aki amit akar, majd megtanul az Internetről. Úgyis bárhová jelentkezik az ember, először csak próbaidpre veszik fel. Azalatt bebizonyíthatja, hogy ért-e a munkához, amire jelentkezett. El kellene törölni a nyelvvizsgát is, meg a gépjárművezetői jogosítványt. Majd az internetről on-line szimulátorral elsajátítja, aki akarja. Az úszásoktatás meg egyenesen bűn...
-
PandaMonium
őstag
válasz
1 among many #13 üzenetére
Ezen jót röhögtem.
Bírom az olyat mikor az illető úgy alkot véleményt, hogy még azzal sincs tisztában, hogy létezik-e olyan, hogy informatika érettségi vizsga.
-
Alchemist
addikt
Mikro törlik már el végre ezt az érettséginek nevezett marhaságot..?
-
Jah, hiszen mennyire hatalmas a valószínűsége mérnökembereknél, hogy osztani kell, de:
- számológép senkinél sincs
- laptop senkinél sincs
- a telefonja mindenkinek lemerült/ellopták/az ufók átültették a seggükbe
- sehol, senki nincsen, akinél lenne vagy számológép, vagy laptop, vagy telefon
Viszont papír meg toll az pont van, de nem elég a sacc/kb fejben elvégzett, nagyvonalúan kerekített osztás.És gyak most demonstráltad is, hogy mi a bajom az itthoni egyetemekkel: semmilyen szinten nem reális, nettó baromságok vannak, amik csak arra jók, hogy szivassák az embert, haszna nulla már az egyetemen is, utána meg aztán pláne (sajnos csak az elte progmat-ról tudok elsőkézből példákat mondani, de azt szivesen részletezem, pont ugyanaz a probléma vele, mint a hozzászólásoddal
)
Megpróbáltam keresni ilyen szituációt, és találtam egyet, ami reális lehet:
- Ha mondjuk egy csoport mérnök úszni megy, és közben eltéved a szahara közepén, aztán kirabolják őket a homok alatt élő illuminati majomgyíkok, de szerencsére arra jön egy magyar pótos ifa, székely sofőrrel, aki azt mondja, hogy csak akkor hajlandó megmenteni a társaságot, ha írásban 20 tizedesjegyik elosztják 30mp-en belül a 79656751232-ot a 1498-al. A story vége az, hogy mind könnyes szemmel gondolnak vissza rád, hogy mennyire igazad volt, de jó, hogy valakinek eszébe jutott így is szivatni őket. -
Érettségin? Mi Honfoglalót is úgy játszottunk, hogy google volt a képernyő másik felén
-
PPatrik
aktív tag
Érdekes téma ez. Szerintem mindenkinek az alapokat meg kell tanulnia, pl általános iskola 8 osztálya. Mind korrekten számolni irásban és fejben, mind a történelmet, irodalmat, sorolhatnám. De utána középiskolában, ahol már a diákok képzeletben megalkották a saját jövőjüket, az iskola miért nem hagyja őket kibontakozni? Miért kell egy mondjuk kínába készülő leendő mérnöknek megtanulni magyarország, európa, amerika földrajzát? És most itt nem az alapokra gondolok, hanem több ezer fogalomra. Ha érdekli úgyis megtanulja, ha nem akkor pedig nem. Sőt. Ha érdeklődik, akkor is elő tudja venni a térképet. Ma már van streetview elég sok helyen. GeoGuessr-ben annyi helyet láttam, amikről soha az életben nem gondoltam volna hogy úgy néznek ki. Úgy érzem 1 ilyen játékban többet lehet látni a világból és többet lehet tanulni mint 1 heti földrajzórán. A másik dolog: Miért van az, hogy a tanár szabja meg, hogy én mikor, miből, hányszor írok dolgozatot? Ha hiányzom, miért nem engedi pótolni, ha elrontom, miért nem írhatom meg újra, ... mert az a tanárnak extra munka. Az egész iskolai tanulmányom arra épült eddig, hogy ha ezt nem tudom akkor világvége lesz. Kérdem én, ha valaki elmegy nyelvvizsgára és nem sikerül, mi történik? Ugye hogy semmi? 3 hónap múlva elmegy megint. Nem olcsó, de nem is lesz világvége. Hisz nem vagyunk tökéletesek, nem tudhatunk mindent egyszerre, ugyanolyan tökéletesen. ( pl érettségi) Azért járunk iskolába, hogy botladozzunk, hisz ha tökéletesnek születnénk, akkor nem kéne iskola. Akkor miért pont ezt a botladozást ítélik el a legjobban? Ami nem öl meg, az csak erősebbé tesz. És jelenleg az iskolákban klónokat gyártanak. Semmi egyediség, nulla önálló gondolkodás. És mindezt a múlt módszereivel tanítják a jövő nemzedékének.
Szerintem ha egyik napról a másikra megengednénk az internet használatot, akkor az első körben csak rengeteg csalást szülne, pl elküldi egyik családtagjának aki élő lexikon, vagy amíg a 'segéd' keresi a választ egy kérdésre addig a vizsgázó egy másikra keresi. Vagy mi van, ha megkérdezi valami inteligens netes 'robottól'? ( pl wolfram alpha) Egyszóval az ötlet jó, a megvalósítás kétséges. Lehet egyszerűen csak meg kéne tanítani a diákokat gondolkozni, kevesebb hülyeséget a felyükbe tömni, az érettségit mint olyant pedig elfelejteni. Legyenek tárgyi vizsgák, amik az egyetemre kerülés feltételei, ahol pedig nem lehet használni ilyen segédeszközöket, hanem a diákok tényleges tudását mérik. És akkor ott is lehet olyan, hogy probléma megoldás + internethasználati teszt, ami olyan dolgokra kérdez rá, amit a diákok nem tudhatnak, de internetről összerakható, olyan logikai kérdéseket tesznek föl, mint pl miért kell 5 rendőr 1 villanykörte becsavarásához.és így ezt is le lehetne mérni. De most egy irodalomnál, ahol 1 ember gondolt valamit, leírta a gondolatait, egy másik ember gondolt ez előző írásáról valamit leírta, majd ezt a mi tanárunk valahogy értelmezi és megtanítja, ott nem hogy az internetnek, hanem az egész tárgynak nincs értelme. Nálam csak utálatot váltott ki, mióta gimiben irodalom órákra járok, önszántamból nem olvastam szépirodalmi műveket. Egyet sem és mostmár lehet nem is fogok. És itt az internet nem segít. Hisz a művek szépségéről nem fogunk úgy tudni írni, ha más gondolatiat másoljuk ki az internetről.
Akár úgy is lehetne mérni a diákok értelmi szintjét, hogy 1 óra alatt hány helyet és milyen pontosan találnak meg GeoGuessr-ben. Ez rögtön elárulja mennyire precízek, hogyan kezelik az idegen szituácíókat, hogy igazodnak el a mai világban az internetes térképeken. És persze milyen gyorsan tudnak a számítógépükkel/internetükkel lépkedni streetview-ban.
szerk.: Még a számológépeknél is felmerül, hogy egyes fajták sokkal jobbak mint mások, míg valaki a szüleinek a 20+ éves számológépét kénytelen használni, mert nem telik újra.Bocs, ez picit hosszú lett.
-
kona005
senior tag
Az enyémen már ott volt 2 évvel ezelőtt
-
Psych0
őstag
Azert az elvarhato lenne a ma erettsegizoktol, hogy tudjanak irasban osztani. Csinaltam egy tesztet az unokaocsem es a baratai kozott. Lesujto. Az apropot az adta, hogy egyetemi ZH-n nem engedtuk a szamologephasznalatot es volt a feladatsorban egy osztas. Rengetegen elhasaltak rajta. Ugyhogy sok esetben a szamologepet is soknak tartom.
-
-
válasz
mrhitoshi #11 üzenetére
nincs mindenről térkép, és nincs minden rajta az atlaszon. ráadásul az érettségi, a szóbeli felelet,meg az írásbeli témarázó is mindegyik időben fellülről korlátos. bármelyik tanár össze tud rakni egy olyan feladatsort, amit csak az tud megoldani, aki tényleg készült, mert aki a térképet bűvöli 45 percig, már az első kérdésen sem jut túl. már ha veszi a fáradtságot hozzá, hogy ilyet csináljon.
-
mrhitoshi
veterán
Töri érettséginél semmit nem jelent, hogy tudod-e vagy sem hogy ki, mikor, mit csinált. Benne van az atlaszban minden. Kb egy analóg Google.
Pont ezért sem értem a hírben ezt: magyar példával élve: azt tudni kell minden diáknak internet nélkül is, hogy I. István király mikor uralkodott és ki volt a fia
Felesleges. Benne van az atlaszban, és lehet is használni. Kb. hülye aki, bemagoltatja, vagy bemagolja, nem kell, felesleges. Persze leírni le kell, de megtanulni nem.
-
vicze
félisten
De pont ez az, nem a Google a lényeg, lehet Bing vagy Yahoo vagy bármi. A lényeg az, hogy ne értelmetlen és haszontalan lexikális tudást tömj a gyerek fejébe pusztán azért, hogy valami számon tudj rajta kérni és saját munkád létjogosultságát igazold.
Gondolkodni problémát megoldani kell megtanítani a gyereket, sőt információt feldolgozni, osztályozni és értelmezni, főleg hogy valami iszonyatos mennyiséggel bombázzák az embert normál életben. Manapság gyakorlatilag minden információ szabad csak éppen használni nem tudja valaki.Mindig elképedek mikor néha tömegközlekedésen látok gimnazistákat vagy egyetemistákat tanulni, és így komplett szövegkiemelőzött oldalt látok 1-1-ben, egy egész oldal aláhúzva, sőt több oldal és azokon belül néha 1-1 mondat vagy szó(???) kihagyva. Na ilyenkor azért elgondolkodok, hogy mennyire hatékony is az oktatás, mert láthatóan képtelenek feldolgozni amit elé raksz könyvben.
-
Tigerclaw
nagyúr
Szerintem az Internetnek semmi helye nincs a hagyományos érettségin, hacsak nem valami informatikai érettségiről van szó. (van olyan?) Egyébként mi lenne az érv amellett, hogy lehessen használni az internetet az érettségi során?
-
egyetemen a legnehezebb vizsgáim azok voltak, amiken mindent lehetett használni. ha nem tudtad a választ a kérdésekre, még a neten sem tudtál elég gyorsan elég sok kérdésre megfelelő színvonalú választ találni.
-
-
sptkyle
senior tag
Van olyan tantárgy amiben simán lehetne...
Nálunk pl anno több programozási nyelvnél is lehetett netet használni a vizsgákon.
Összetett feladatok voltak, így nem lehetett 1:1 kiollózni google találatból a megoldásokat, de ha valaki értette a lényeget, a logikát, sokat segített.Mondjuk azért egy történelem érettséginél nem tudnám elképzelni...
-
#06658560
törölt tag
A Google használatának két sarokpontja van: tudja-e a diák értelmezni a találatokat, tud relevanciát kezelni, így tud-e okosan keresni? Sajnos a google óta a keresők ez utóbbiban visszafejlődtek szerintem, holott a google-nek is vannak rá kapcsolói, csak szinte sehol nincsenek rendesen kilistázva, oktatva, elmondva.
-
MCGaiwer
addikt
kell a kényszer. Ha nem lenne kötelező elemi / középiskolában bizonyos dolgokkal foglalkozni, soha nem jönne rá egy gyerek se, hogy hát őt ez érdekli, neki ahhoz van tehetsége. Ha mindenki csak azzal foglalkozna, amivel szeretne, akkor csak videojátékokból és youtube huszárokból állna a társadalom.
Egyébként a keresésre, saját kutatásra való tanítás üdvözölendő. Rengeteg ember "szenved" az ún. learned helplessness-ben, a saját munka ösztönzése pedig jó módszer ennek leküzdésére.
-
Spancho
senior tag
A vizsgákon a saját tudásunkat mérik fel elvileg.
Ha úgy nézzük ,hogy szakközépiskolás anyag jó részét már a vizsgát után elfelejtik ,és soha többet nem lesz arra a tudásra szükségük az életben a diákoknak ,akkor szerintem lehetne használni.
Ha valamit nem tud az ember úgy is megkérdezi ,vagy megnézi valahol.
Esetleg behozhatnák a csapatmunkát (csak ahhoz meg elég akár 1 okos ember is)
Ha viszont ránézünk a facebook-ra és megnézzük az öcsénk/húgunk ismerőseinek beszélgetéseit akkor vannak gondok
Legalább írni és olvasni tudjanak valamennyire az emberek. -
jFox
addikt
Ez a mondatrész nagyon megragadott: "a tényanyagot szerezzék meg a diákok a netről, az iskola pedig gondolkodásra, problémamegoldásra, összefüggések megtalálására tanítsa a tanulókat"
Szinte teljesen ugyanezt mondta ez egyik középiskolai tanárom 20 egynéhány évvel ezelőtt. Igaz akkor még nem volt internet, legalább is itt nálunk. Ő azt mondta: "hogyha rajta múlna, nem ezt a sok felesleges dolgot tömné a fejünkbe, hanem arra tanítan meg, hogy mit hol és hogyan lehet megtalálni." Lehet, hogy a végén neki lesz igaza?
Ugye ez manapság az internetes keresők segítségével pillanatok műve. Persze mint a cikkben is írva van alap műveltség nélkül ez sem kivitelezheteő, mert ha nem tudom, hogy mit keresek, akkor hogy és hol keresem.
Új hozzászólás Aktív témák
- OLED TV topic
- Mobil flották
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Autós topik
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- 5.1, 7.1 és gamer fejhallgatók
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Azonnali notebookos kérdések órája
- Kertészet, mezőgazdaság topik
- További aktív témák...
- Dobozos DELL Inspiron 16 Fémházas Multimédiás Laptop 16" -40% Ryzen 7 8840U 8mag 16/1TB FHD+ IPS
- Csőtörés bemérés - Csőtörés Javítás Szakszerűen
- Professzionális vízszerelés 0-24 akár azonnali kiszállással
- Fiorenzato AllGround eladó
- Új Zsír Dell Inspiron 14 7441 Érintős Ultrabook Laptop -25% Snapdragon X Plus 10Mag 16/1TB SSD QHD+
- Telefon felváráslás!! Xiaomi Redmi Note 11, Xiaomi Redmi Note 11 Pro, Xiaomi 11 Lite
- Wilbur Smith könyvek (15 db) egyben
- Apple iPhone SE 2020 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- LG 65" C1 OLED - 4K 120Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - PS5 és Xbox Ready!
- Tablet felvásárlás!! Samsung Galaxy Tab A8, Samsung Galaxy Tab A9, Samsung Galaxy Tab S6 Lite
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest