Új hozzászólás Aktív témák
-
big-J
őstag
válasz hroberto #2253 üzenetére
Ez egy darab cellara vonatkozik, az e-bike akkukban van egy sereg (~40-50) cella meg nemi elektronika. Mivel az e-bike gyartok nem gyartanak cellat, ugyanonnan veszik ahonnan a tobbi ebike, emoto, eauto marka(igy a tesla es audi is).
Ezert van egy par faktor ami miatt nem 1:1 lesz a cella szintu toltes es a akksi szintu toltesnel az eredmeny, mivel a gyartok is tudjak, hogy sokan 100%-on hagyjak, siman megtehetik, hogy a 100% akksi szinten csak 95 vagy 90% lesz cella szinten, igy joval hosszabb lesz az atlagelettartam.A Samsung pl iranymutatast is ad a cellaira hogy milyen kornyezetben mennyire ajanljak tolteni/meriteni a cellakat.
Ami erdekes innen, hogy mobil eszkozokbe nem baj ha csutig toltod, mert tipikusan 1-2 ev a hasznalati idejuk, jarmuveknel meg mar 4.1-et ajanlanak, szunetmentes tapegysegnek, ami gyakran elethosszaig tele all, csak 4.0at.[ Szerkesztve ]
-
Myers
senior tag
Kár, hogy nem láttam korábban, hogy van ilyen topik is. Nagyon jó a cikk!
Az írás lassan majd 3 éves, és ehhez kapcsolódik a kérdésem. Néhány hónapja gondolkodom pedelecen, és mi más lett volna az első gondolataim egyike, hogy hogyan lehetne a 25km/h-s határt átlépni. Youtube-on néztem valamilyen tuningos videót, már nem emlékszem, hogy milyen módszerrel csinálták. De a kommentek 2 felé oszlottak: 1. tök jó, nekem is sikerült, a másik fele meg azt írta, hogy nekem nem megy, vagy hibakódot ad.
Végül az lett a közös álláspont, hogy akinek nem megy, annak azért nem, mert nagyon új a bicikli, és az újak már nem engedik a tuningot.
Szóval a kérdés, hogy ez működik a 18-19-es évjáratú modellekre is?http://www.muszaj.hu/
-
Somatom
veterán
Nem (csak) az évjárat számít, hanem a szoftververzió. Meg, az sem mindegy, hogy milyen rendszert veszel. Az S-Pedelec lehetőséget is fontold meg! Ha hasonló árban lenne olyan gép, mint az enyém, csak S-Pedelec -ben, akkor én biztos, hogy inkább azt vettem volna. Csak, abból szűk a választék.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
hroberto
veterán
-
Somatom
veterán
válasz hroberto #2258 üzenetére
A kapacitáscsökkenést eddig % -os értékekként láttuk. De, minek a % -a? Mi van akkor, ha a Toyota eleve 80% -ra állítja a gyári értéket és ehhez kalibrálja a rendszert? Tehát, egy új Prius a rendszer szerint akkor 100% -os, ha az új akkuk csak 80% -osak? Így később, amikor romlanak az akkuk, akkor felmennek a kapacitás szerinti 100% -ig, ami továbbra is megfelel a rendszer szerinti 100% -nak. Tudomásom szerint pontosan ezt a "trükköt" alkalmazzák.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
hroberto
veterán
válasz Somatom #2259 üzenetére
Nekem igazából tökmindegy, hogy sakkozzák ki. Ha nem tapasztalok kapacitás csökkenést, akkor miért foglalkozzak ezzel?!
Ráadásul ha az elméleted igaz, akkor egy 20 éves Prius akku még 80%-át tudja az eredeti kapacitásának.
Ebben az esetben meg megint csak erősen kérdőjeles az emlegetett viszonylag gyors amortizáció.Xiaomi 13, Xiaomi Pad 5, KTM 1290 Super Duke R
-
Somatom
veterán
válasz hroberto #2260 üzenetére
Nem én terveztem a Prius rendszerét, így a pontos értékeket sem tudhatom. Csak, a módszert írtam le. Az a 80% lehet akár 60%, vagy 40% is.
Egyébként meg kétlem, hogy a nyugati, fogyasztói társadalomban egy pedelecet 20 évre tervezzenek. A súlyról nem is beszélve. A plusz energia plusz súlyt is jelent. Ez egy autónál belefér, egy bringánál viszont nem.[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
hroberto
veterán
válasz Somatom #2261 üzenetére
Megint csak azt tudom mondani, hogy felesleges a százalékokkal dobálózni, ha sok év múlva is jól működnek az akkumulátorok.
[link]
Szó nem volt arról, hogy 20 évre terveznek, nemhogy biciklit, gyakorlatilag már semmit.
A Prius csak egy jó példa arra, hogy nem kell túl aggódni az akku témát.[ Szerkesztve ]
Xiaomi 13, Xiaomi Pad 5, KTM 1290 Super Duke R
-
big-J
őstag
válasz hroberto #2262 üzenetére
Ezzel csak az a baj, hogy az elso es masodik genes priusok NiMh cellakat hasznalnak, nem lithiumot. Es mennek tokre cellak ott is boven.
Amugy ha megnezel egy par gorbet, az elso evben esik legnagyobbat, utana sokkal kevesebbet, siman lehet olyan akksi ami 70%ot bir 6-8ev utan ha gondjat viseled, es van olyan is ami 40%-ot tud 4 ev utan. A tesla cellak ennel is jobban birjak, de oket hutik-futik telen nyaron, ilyen luxus nekunk nincs.
Ennekem tok konnyu a javaslatokat betartani, nem tudom mas hogy erzi, ha azt akarod, hogy 40-60%-on alljon elete legnagyobb reszeben az akksid, ennyi a dolgod:
Haza jossz, ha a kovetkezo napokba haszalni fogod, akkor 60%-ra toltod, ha nem, 40%-ra. Amielott elindulsz, keszodes kozben ratoltesz 20-30%-ot attol fuggoen hogy milyen messzire mesz. Hazajosz 20-40% kozott, es ismet eldontod, hasznalod e a napokban... Attol fuggoen toltesz megint 40-60%ig...
Ez a 3 perces rutin megsporol neked egy extra 20% akksi amortizaciot 2-3 ev alatt. Nekem megeri, a penzzel pedig inkabb egy masik cangat szerzek. Nektek?
[ Szerkesztve ]
-
hroberto
veterán
Én most is csak azt mondom, hogy túl van lihegve az akkumulátor amortizáció kérdése.
A Prius-nak meg nézz utána még egyszer mert kb. fele arányban használtak NiMh, es Lítium alapú cellákat. És közel 20 éves akkumulátorokról beszélünk.Xiaomi 13, Xiaomi Pad 5, KTM 1290 Super Duke R
-
simonjoe
senior tag
...bennem még a főiskolás tanulmányaimból az maradt meg, h az akku akkor van megkímélve, ha tárolása feltöltött állapotban (ami ugye nem definiálható), töltése a kapacitás 10%-ánál nem nagyobb árammal és nem kitéve hőterhelésnek.
Na, én ennek függvényében feltöltve a lakásban tárolva várja a tavaszt.
Egyébként valamikor monitoroztam egy Garmin bringás navi akkuját. Ha feltöltöttem 100%-ra, így egy hónap állás után 3%-ot esett a töltöttség. 50%-nál már a csökkenés egy hónap alatt 7%-volt, azonos 20°C-on.Joe
-
hroberto
veterán
Én úgy fogalmaznék, hogy a mindennapi, felhasználói tapasztalatokra többet adok, minthogy táblázatokat böngésszek.
Mert ugye a táblázat szerint a 6 éves akkum kapcítása már jócskán megkopott, ennek ellenére nem igazán vettem még észre ezt.
Persze, tudom ez placebo, mert az táblázat megmondta, hogy az akksim szar!Xiaomi 13, Xiaomi Pad 5, KTM 1290 Super Duke R
-
big-J
őstag
válasz hroberto #2270 üzenetére
Nem tudom lattad-e, de 2250-nel leirtam miert van ez.
Ha te biztos vagy benne, hogy 6 ev utan eszre vennel egy 20-25%-os romlast is, es nem kovetkezett be, eleg egyszeruen le lehet merni a kapacitast, csak egy fali 220v-os watt merore van szukseged.
Ha tenyleg 0-5%-ot romlott az akksid, akkor en nem keslekednek es bekuldenem a panasonic-nak, oriasi penzt kapnal egy orokke tarto akksiert.[ Szerkesztve ]
-
big-J
őstag
Azt a rohadt, itt a szorzassal is bajok vannak.
Szerintem ejtsuk a temat, mert vagy nem fogjak fel, vagy el sem olvassak, vagy ha elolvassak, nem tudjak kiszamoni az emberkek. Aki kivancsi volt ra eddig felfogta, akit nem erdekel vagy nincs hozza kapacitasa annak hiaba irom le negyedszer.
-
Runner_fxr
Ármester
Az akku témához szólnék, egyáltalán nem szeretik a lithium-os ebike akkuk a hidegben tárolást. Jó párat láttam már meghalni emiatt! Szobahőmérsékleten tároljátok, 50%-os töltöttségen! Ha nem így tesztek, a garanciát is kockáztatjátok!
[ Szerkesztve ]
-
simonjoe
senior tag
....honnan veszitek ezt a 40-50-60%-os tárolást??
A Riese und Müller termékmenedzsere nyilatkozta:
"Az akkumulátort -10°C és +60°C között tárolhatjuk. Fontos: a téli elrakás előtt töltsük fel teljesen az akkumulátort, és az első tavaszi út előtt is tegyük ezt."Joe
-
simonjoe
senior tag
-
Bib
őstag
válasz Runner_fxr #2275 üzenetére
Na végre!
-
hroberto
veterán
válasz Runner_fxr #2277 üzenetére
Az a - 10 fok szerintem is sántít. Szerintem nem kell oda az a - jel.
Már csak azért sem mert ez esetben ellentmond saját magának:"Fagypont alatt az akkumulátort ki kell vennünk a kerékpárból és a lakásban/irodában kell tárolnunk, és csak akkor szereljük fel a kerékpárra, ha elindulunk vele."
Xiaomi 13, Xiaomi Pad 5, KTM 1290 Super Duke R
-
Somatom
veterán
válasz hroberto #2280 üzenetére
Így valóban ellentmondásos.
"Fagypont alatt az akkumulátort ki kell vennünk a kerékpárból és a lakásban/irodában kell tárolnunk""Az akkumulátort -10°C és +60°C között tárolhatjuk."
Bár, ha a lakás/iroda -10 fokos, akkor nincs ellentmondás.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Runner_fxr
Ármester
válasz simonjoe #2278 üzenetére
Egyrészt eléggé ellentmondásos a cikk, mint ahogy fentebb már írták többen, másrészt ez egy 2013-as cikk. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, rengeteg tapasztalat gyűlt össze a témában. És a tapasztalat azt mutatja, hogy a hideg (0 fok környéke és alatta) károsítja a lítium e-bike akkukat. Csak az elmúlt pár hétben 2-3 db akku jött vissza azzal a problémával, hogy nem reagál semmire, 3-4 hét fűtetlen garázsban tárolás után. És erre még csak garanciát sem lehet vállalni, ilyen esetben kizárólag a jóindulat és a szerencse segíthet abban, hogy vagy a kereskedő, vagy a gyár ne dobja vissza az akkudat user error miatt! Én senkinek nem javaslom azt, hogy télen, 0 fok közelében tárolja a kerékpár lítium akkumulátorát!
A használat más tészta, az nem jelent problémát ha hidegben használjuk az akkut.
[ Szerkesztve ]
-
big-J
őstag
Azert irjak hogy toltsd fel tarolas elott, mert a hosszu uresen allas meg a feltoltes utani tarolasnal is rosszabb.
De amikor tarolast irnak, az a szezon utani, tobb honapos allasrol van szo, ami esetben jelentos onkisulese is lehet. Szoval ha lerakod egy alkalom utan 10%-al, osztol tavaszig, akkor -10, -20%-ra is lemehet idokozben, es az massziv kart okoz benne, meg a tolto sem biztos, hogy utana felismeri.
De igazad van, 50% jobb lenne, csak tul hulyenek nezik a felhasznalokat hogy ezt be tudjak maguktol saccolni. De lassan, egyre tobb helyen irjak mar ezt. Egy par eve meg csak a tudomanyban irtak, hogy egyertelmuen jobb, mostra meg mar sok helyen frissitettek, es kb fele-fele aranyban irnak hol 50%-ot, hol 100%-ot.
Nekem gyanus, hogy ezeket a pakkokat amiket Runner latott, is igy tettek el, bar 3-4 az nem sok, de a magyar tel az eleg kemeny tud lenni. Elvileg melegben jo esellyel fel lehet oket kelteni.
[ Szerkesztve ]
-
HKorn
addikt
Már én is bevittem a szobába 21 fokra 2 hete mielőtt az igazi hidegek megjöttek. Előtte 2 hétig kint volt a +5-6 fokban, de használtam is néha. Most 38%-on van a töltöttség, majd ránézek, hogy nem veszít e túl gyorsan.
[ Szerkesztve ]
Run&Ride
-
Myers
senior tag
válasz Runner_fxr #2282 üzenetére
Ez a leghasznosabb tanács a cikkben:
"Ha a kocsit gyakran használjuk, akkor a sós hólatyak a garázsban olvad le róla, és ez kíméletlenül meg fogja támadni a kedvenc kétkerekűnket."
Mert a padlón szétfolyó sós víz a gumin és a villán felmászva megtámadja a kedvenc kétkerekűnket (sőt egyenesen az akkupakkba akar befolyni)?Az szerintem mindent elmond, hogy ha az ember vesz egy új lítium cellát (amiből az akkupakkok is épülnek), akkor azt 3,6-3,7V-ra feltöltve fogja megkapni, és sosem a telire töltött 4,2V-on. Mert bár az üzlet pörög, azért előfordulhat, hogy ilyen cellák hónapokig, évekig állnak egy raktár polcain. Szóval 40-50%-os töltöttség ajánlott hosszútávon és + fokok.
http://www.muszaj.hu/
-
simonjoe
senior tag
válasz Runner_fxr #2282 üzenetére
Kicsit azért eltértél ettől a kinyilvánításodtól:
"Ez egy baromság! Ilyet nem mondhatott szakember! Egyébként pont ma beszélgettünk a Riese & Müller termékmenedzserével, de ilyen baromságokat nem említett."
6 év alatt olyan sokat nem változott a Li ion/Lipo akku technológia.
Továbbá azért azt megnézném, h ki az a "tudományos" szakember aki ki meri nyilatkozni, h egy döglött akku a fagytól, netán a helytelen tárolástól ment tönkre és azért nem használható, tölthető. Na, az lenne baromság!
(#2286) Myers:
Az meg, h egy akkut miért nem töltenek fel teljesen értékesítés előtt az nem kizárólagosan a tárolás miatt, sokkal inkább üzleti magyarázata van. Ki lehet matekozni, h a gyártó cellánként menyit "szakít" a nem névlegesre feltöltött akkukkal.
Én részemről ezennel lezártnak tekintem az akku témát.Joe
-
Runner_fxr
Ármester
válasz simonjoe #2289 üzenetére
Nem tudom miért írtak abban a 2013-as cikkben ilyen ellentmodásos dolgokat az akkuval kapcsolatban, de jelenleg az a helyzet, hogy senki, tényleg senki nem javasolja a fűtetlen téli tárolást! Pedig voltam a Merida, Bosch, Shimano steps, R&M, Specialized képzésein is, és ez az egységes álláspont, hogy az ebike akkut szobahőmérsékleten tároljuk 40-60% közötti töltöttségi szinten. Nagyon sokmindent ki tudnak olvasni az akkuból, motorból stb, meg eleve ha ezzel indít egy ügyfél, hogy ő télen a fűtetlen garázsba tárolta, nincs miről beszélni. Ne terjesszük ezt a butaságot, hogy nem árt az akkunak a hidegben tárolás, mert bizony árt, sok akku ment ezért tönkre, és a garanciát bukhatjuk! Nem olyan nehéz kivenni egy 2,5-3kg súlyú akkut, és bevinni a fűtött lakásba. Tegyünk így, hogy sokáig élvezhessük a kerékpárunkat és ne kerüljünk kellemetlen helyzetbe.
[ Szerkesztve ]
-
baluka
tag
Megosztok egy linket egy fantasztikus videóról:
Nem egész 20 perc, érdemes rászánni az időt, aki épített/átalakított/fejlesztett már bringát az mindenképp nagyra tudja értékelni, de szvsz ebben a topikban mindenkinek van némi vonzalma a kerékpárok iránt, szval senki sem lő mellé ha megnézi
-
Myers
senior tag
válasz Somatom #2257 üzenetére
S-Pedelec-eket meg se néztem, mert olyan drágák.
Első körben amúgy is használtban gondolkodom. Ezekben lehet manipulálni az óraállást, mint a kocsikban? Az a kérdés, hogy már erre is ráállt-e az óravisszatekerő iparág, mint a gépjárműveknél. Magánembereknél nem hiszem, de nagy készlettel rendelkező használtat eladóknak már "megérné".
Valamint ezek a sebességlimit kiiktató trükközések befolyásolják-e a rögzített futásteljesítményt? Teszem azt 1000km-t mutat összes futásra, de a trükk miatt valójában 2000-et ment. Ahogy Runner írta, a Badassbox-szal 25-öt mutat, miközben 50-nel megy.
http://www.muszaj.hu/
-
Somatom
veterán
Attól függ, hogy melyik rendszer és hogyan van trükközve. De, a badassbox sztem már nem játszik. Egyrészt X szoftververzió fölött nem alkalmazható, másrészt fölösleges, mert van egyszerűbb módszer. Shimano E8000 -nél ha csak a régiót állítod át (eredmény: 25 ről, 32Km/h), akkor az óra pontos marad. Ha a kerékméret játékot is kimaxolod (cirka 45Km/h), akkor kb. 1,4:1 lesz az eltérés a valós érték és az óra által mutatott között. De, sztem ennek nincs túl nagy jelentősége. Az enyémben 800Km van és már cserélve lett a lánc. Nem azért, mert kinyúlt, hanem azért, mert az áttételmódosítás miatt az eredeti lánc rövid lett. 5000Km alatt, a motor egységen kívül, a hajtáslánc összes eleme cserés. Viszont, hiába lesz a bringába 10000Km, az én használatommal a futómű tizedannyit sem kap, mint egy olyannál, aki rendszeresen járna vele ugrálni.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Joshi
titán
Érdeklődnék, hogy létezik olyan e-bike amit alkatrészenként be lehet szerezni? Gondolok itt külön a vázra, motorra, váltóra stb. Azért kérdezem, mert így nem kellene egybe kifizetnem 1-1.5millát, hanem mondjuk 1-2 év alatt szépen összeszedném a komplett bringát. Konkrétan (#2291) baluka kommentje ihlette a gondolatot, ráadásul az a Focus nagyon tetszik.
-
Runner_fxr
Ármester
Attól függ, hogy mit szeretnél építeni. Vannak utólagos beépítő kittek, pl Bafang, Ego-kits stb., de ami a linkelt videóban van, az gyári cucc. Azt a Focus-t egy Bosch gen. 4 CX rendszerrel építik össze. Ilyet csak komplett kerékpárként tudsz venni. A nagyobb pedelec rendszer gyártók, mint Bosch, Shimano, Yamaha, Brose, nem árulnak külön motort! Akkut tudsz venni, meg vezérlőt (kijelzőt) is, de motort nem és ezekkel a rendszerekkel kompatibilis vázat sem árulnak külön! Motort csak úgy lehet szerezni, ha van egy komplett bicód, pl Bosch motorral, és beviszed a forgalmazóhoz a gépet, akkor amennyiben garanciális, garanciában intézik, vagy önköltségre garancián túl, de azzal hiába keresel meg forgalmazókat, hogy te csak egy motort akarsz venni. Nem fognak tudni adni. Ezeket a motorokat fel kell programozni, az adott áttételhez és váltóhoz, és ezt csak a gyárban tudják megcsinálni! Persze előfordul, hogy az aprón feltűnik külön motor egy szétbontott, lopott e-bike-ból, de azt nem javaslom, hogy megvedd, mert egyáltalán nem biztos, hogy abban a bringában működni fog amibe majd beleteszed, már persze ha tudsz szerezni vázat az adott pedelec rendszerhez (minden motornak más a felfogatása). Ha pl agyváltóhoz volt programozva, vagy jóval kisebb áttételhez, mint amit használnál, akkor letilt a szoftver és nem fog menni a motor. Én azt javaslom, hogy ha nem akarsz terepezni, akkor simán járható út egy olcsóbb átalakító szett, akár agymotoros, akár középmotoros és akkor átalakítasz egy hagyományos kerékpárt elektromos rásegítésűre. Viszont ha MTB kéne, terepezni szeretnél, akkor kompletten vegyél gyárit. Ilyet építeni nem fogsz tudni. Még analóg kerékpár vázakat is kevés gyártó árul, nemhogy pedelec kompatibilist. Egyedül a Specialized-nél láttam külön vázat [link] , de már ez is egy Brose motorral együtt van. Viszont ez húzós, mert egy csúcs S-Works karbon váz, a legújabb Brose s mag motorral, 700Wh akkuval és Fox kashima taggal, potom 6000 euróért. De ez pont nem a spórolós opció, hanem az extra igényes, akinek nem jó a csúcs S-Works felszereltsége és még egyedibbet szeretne.
[ Szerkesztve ]
-
Joshi
titán
(#2295) dugo_
(#2296) Runner_fxr
(#2297) big-JKöszi a gyors válaszokat. Tulajdonképpen nekem megfelelne egy Cetelemes 0% THM-es áruhitel is, de millás tételnél egy 6 hónapos futamidő enyhén szólva is a vicc kategória. A gyűjtögetéssel az a bajom, hogy egyre sz@rabb a forint. Na mind1 majd meglátom.
Új hozzászólás Aktív témák
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Egyre gyorsabban ügyködik saját HBM memóriáján Kína
- Eleglide C1 - a középérték
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Modern monitorokra köthető 3dfx Voodoo kártya a fészerből
- Energiaital topic
- Robogó, kismotor
- Nyíregyháza és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...