Új hozzászólás Aktív témák
-
-
plömplöm
őstag
válasz
Hieronymus #79 üzenetére
hogymi?
"biztonsági tartalék"? jézusom.
jómindegy, nem kérdeztem semmit, jóvanazúgy -
válasz
elektrotank #96 üzenetére
Ez a szabály az új autókra is vonatkozik, a vonatkozó rendelet úgy általában nem tesz különbséget a gyárilag és az utólag felszerelet lámpák között.
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet -
válasz
elektrotank #94 üzenetére
Ez csak az utólagosra vonatkozik, mert az éjszaka vakít. A gyárit komolyabb vizsgálatoknak vetik alá, csomó kocsi felkapcsolva hagyja.
-
elektrotank
aktív tag
Biztos jó az úgy?
„A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de – kivéve a fénykürt funkciót – automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.”
Ha igen, hát ez így elég fura akkor.
Lord Myn: az szép
Találkoztam már hasonlóval, bár ott megjelent a fény és nem tudtam elképzelni mi a fene világítja be kb. az erdőt. Aztán jött egy autó (azt hiszem), valami telepjáró volt, ha jól emlékszem, tetején egy reflektorral, vagy valami arra hasonlítóra.
Na, akármi is volt, ő is közvilágítást tudott csinálni. -
70-el rongyolt át a piroson és sziréna helyett csak villogott
Az úgy teljesen szabálytalan. Ha csak a fényjelzést használja, akkor kizárólag a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket hagyhatja figyelmen kívül. Azt is csak akkor, ha ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.
-
Ja ok most már értem mire gondoltál sorry. Elcsúszott az idézet miatt, az előző jármű maradt meg. Mondjuk továbbra sem nevezném elsőbbségnek, pont a megfordított felelősség miatt.
Mondjuk mentem már bele majdnem vérszállítóba, 70-el rongyolt át a piroson és sziréna helyett csak villogott. Az utolsó pillanatban fékeztem.
-
nem kötelezi arra semmi, hogy ellenőrizze, hogy az elsőbbséget meg fogják-e adni,
Kresz 49. §
(2) * A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője - a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve - a közúti jelzéseket, továbbá a 24-43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette. -
Mármint nem kötelezi arra semmi, hogy ellenőrizze, hogy az elsőbbséget meg fogják-e adni, ez értelmetlen is, senki sem jós (nyilván ha észlelte, hogy nem adják meg akkor viszont mindent meg kell tennie a baleset elkerülése végett).
Amúgy azt észre kéne venni jobbra kanyarodáskor jönnek szembe, nem barom módjára kell kanyarodni, ha megyünk egy járművel lehetőleg nem oldalra nézünk, hanem előre.
-
válasz
Hieronymus #83 üzenetére
Ha az alárendelt útvonalról kis ívben kanyarodok át a fűútvonalra, akkor legkevésbé számítok arra, hogy a továbbhaladási sávomban szembejövő forgalom van.
Nem is kell számítanod semmire, ez nem számítás kérdése.
Tudnod kell, meg kell győződnöd róla, hogy nem fog ott jönni semmi egyik irányból sem.
Előzés közben már nincs esélyed elsőbbséged helyet adni ezen járműveknek.
Ebből nincs is semmi probléma, senki sem mindenható. Kialakulhatnak olyan helyzetek, amikor nem fogsz tudni nekik elsőbbséget adni. Ezért kötelezi őket arra a jogszabály, győződjön meg arról, hogy az elsőbbséget meg fogják-e neki adni.
-
válasz
Hieronymus #83 üzenetére
Pedig kéne, mert szabályos ott előzni. A megkülönböztetést használó jármű sem rongyolhat az alsó rendű útról csak úgy.
-
samujózsi
senior tag
válasz
Hieronymus #83 üzenetére
Szerintem keveri a főútvonallal. Most nézem a KRESZ-t a jogtáron, az a bizonyos tábla "Útereszteződés alárendelt úttal" hangzatos nevet viseli és csak a kereszteződést jelzi, nem az út minőségét. Előzni csak főútvonalon szabad kereszteződésben, amennyire még jók az emlékeim.
-
Lauda (#81)
"...ha kihelyezik az útkereszteződés alárendelt úttal táblát, akkor már lehetne szabályosan is előzni azokban a kereszteződésekben. ..."Ezt hogyan képzeled el?
Ha az alárendelt útvonalról kis ívben kanyarodok át a fűútvonalra, akkor legkevésbé számítok arra, hogy a továbbhaladási sávomban szembejövő forgalom van. Nem beszélve a megkülönböztető jelzést használó járművekről, amiket úgy ütsz ki előzés közben, mintha kugli golyó lenne. Előzés közben már nincs esélyed elsőbbséged helyet adni ezen járműveknek. -
samujózsi
senior tag
O.K., csak így értelmét veszti az egész. Konkrétan abban az utcában száguldozni egyébként sem lehet, mert kétirányú, de két autó egymás mellett, az már nagyon necces. (közben megnéztem, ezen jöttem haza
)
Egy kamion méretű jármű jókora dugót is csinált az elején, mert a parkoló személyautók mellett nem fért el. Szóval itt gyorsan menni nem lehet. Akinek van helyismerete, az tisztában van vele, hogy mehet, mert az oldalról érkezőknek meg kell(ene) állniuk, az ismeretlenek meg szopnak...ami megintcsak nem túl jó, mert az egyik nyomja a gázt, mert tudja, hogy mehet, a másik meg totyog 20-szal, mert jobbkezes kereszteződésekre számít és feltartja a mögötte jövőt. (jó, konkrétan itt elég kevés lehet a helyismeret nélküli, mert azok a 2-esen mennek, de elég sok ilyen út lehet az országban és nem feltétlenül ilyen kihalt mind) -
válasz
samujózsi #80 üzenetére
Értelek és hogy költői a kérdés.
Nekem erről két dolog jutott eszembe. Az egyikről már korábban írtam, hogy ha kihelyezik az útkereszteződés alárendelt úttal táblát, akkor már lehetne szabályosan is előzni azokban a kereszteződésekben. Vagy módosítani kellene a kresz idevonatkozó részét elég komolyan, ami ilyen fajsúlyos témában nem lenne az igazi. A másik dolog, hogy semmi probléma nincs abból, ha lépésben mennek ott a járművezetők. Én inkább örülnék ennek. Úgyis a legtöbb helyen mennek mint az állatok. Így sokkal biztonságosabb ott, figyelnek, nem mennek gyorsan legalább. Így is úgy is odaér mindenki ahova indult, max 20 másodperccel később, de odaér. Azt gondolom, ez a legfontosabb.
-
samujózsi
senior tag
Gödön, az úgymond ajánlott bringás útvonalon jöttem hazafelé. Fogalmam sincs, milyen utcákon. Az egyik egy viszonylag hosszú szakasz, sehol sincs (vagy nem láttam?) jelezve, hogy a csatlakozó utcák elsőbbségadásra kötelezve vannak, ergo minden utcánál nézem, hogy jönnek-e jobbról. A harmadik vagy negyedik utcánál állt olyan szögben és az én irányomból takarás nélkül egy tábla, amit sikerült felismernem: STOP...
Javarészt ilyenek (lehet, hogy pont ezen jöttem?) a kereszteződések/torkollatok: [link]
Megy mindenki, lépésben, mert mi lesz ha... miközben mehetne nyugodtan, legfeljebb kellene egy sebesség korlátozás, mert minden ide érkező utca stop táblás.
Szóval ezt elég hülye dolognak tartom.
Van tábla, ami jelöli az ilyen utakat, miért nem lehet kitenni? (a kérdés költői) -
Elöl az 5W-os izzók a jármű méretét jelzik. Ez egy "biztonsági tartalék" jelzés. ha a technikai probléma okán nem világítanak az egyik oldal fényszórói, nem nézik motorkerékpárnak az autót.
Tavaly ezért nem kapott elsőre TÜV matricát a Focus. A másik probléma az volt, hogy a hátsó világítás és féklámpa fénye nem volt egyforma. Ebben a sorozatban a Ford egy pirosra festett izzót rakott az autóba és kilenc év után elkezdett mállni a színezőréteg az izzóról. A két új izzó értelmetlenül drága volt, de legalább nem is nagyon lehet vásárolni. -
flymi
addikt
válasz
Szirtimorc #67 üzenetére
Ó egyszer ilyen fincsi esetem is majdnem lettvót...
Dunaújváros vagy valahol arrafelé van egy szép kis körforgó.
Pest felől érkeztem a gyűrűhöz, balról senki, szépen behajtottam a ringlisbe. A kocsim eleje már bent volt a seggemmel együtt (talán a puttony volt még kívül) mikor balról fénycsóva és vagy százzal bedurrantott a körforgóba egy kamikaze. Le lettem dudálva és villogva majd kijárat után agresszíven leelőzve. Biztos nagyon sietett a kórházba... -
válasz
Szirtimorc #67 üzenetére
"Én már ugye benne vagyok a körforgalomban az autó akár teljes terjedelmével mire ő eléri a macisajt vonalát, és mégis úgy csinál, mintha nekem kellett volna megállnom. Ha nekem jön, meg nehéz lesz bizonyítanom, hogy már benne voltam mire odaért. Vélemények?"
Leginkább attól függ hogy hl rak ki a körforgalomból, egyenes irányba.
Ha közvetlenül a behajtás után, akkor nem adtad meg az elsőbbséget, elviszed a balhét.
Ha a körforgalomban már sok métert haladt az autód, akkor az igazságügyi szakértő fog számolgatni, de a követési távolság meg nem tartása lesz a ráfutásos baleset oka.Azzal érdemes számolni, hogy mindig vannak versenyzők, akik a koccanásból szerzett biztosítási díjból akarják felújítani az autót. A körforgalom egy tipikus pénzgyűjtő hely. Korábban a hátul lévő jármű követési távolságának meg nem tartása volt a divatosabb. Az úttesten átkelő fekete macska miatti satufék okán a hátsó már nem tudott megállni.
-
A Renault Clio-n másként oldották meg, ott a tompított felkapcsolásakor a nappali menetfény kikapcsol. Én is meglepődtem, de így működött (Limited Edition volt).
@(#68) Lauda
Ilyen esetben jobb megvárni a balról érkező kamikazét, had menjen.
Abszolúte így van.
Talán a hátulról belemenés lehetne egy lehetséges ok arra, hogy megvédjék ezt a szituációt. De tanúk nélkül az is nehéz. -
Lord Myn
senior tag
Ez így igaz
Pont azért egyedi alakúak a többi táblához képest, hogy hátulról is felismerhetőek legyenek.
Egyébként akinek bonyolult dolog a KRESZ, szerintem inkább ne üljön autóba... (motorra, biciklire, stb.)
(#64) ncc1701: nyilván csak kihalt úton lehet így csapatni Az biztos, emlékszem, volt, hogy ködben rám villogtak a szembejövők, hogy vegyem le...
-
t72killer
titán
-
Dombóvár kórház utca/Népköztársaság(Pannónia) utca kereszteződés.
Régebben stop tábla volt kint, így aki a népköztársaságról ment felfelé, elsőbbsége volt a a kórház utcából érkezőkkel szemben.
[link]
A google 2011-es felvételén még így van.
Manapság fényvisszaverős négyzet formájú stop tábla van kirakva.
Ergo aki érkezik a népközt-ről, elnéz ugye jobbra, vagy balra, az keresné a stop táblát.
Hát egy szép nagy fényvisszaverős négyzetet talál.
Azt találja ki, milyen tábla lehet neki háttal .
pfff.
Jó esetben, jó látási viszonyoknál, talán még a felfestés sincs lekopva, amiből kiderülne, hogy stop-os a kereszteződés. -
válasz
Szirtimorc #67 üzenetére
Ugye az a szóbeszéd, hogy annak van elsőbbsége, aki benne van. Ez persze nem teljesen van így.
Nincs ilyen szabály, hogy a körforgalomban haladónak van elsőbbsége. A körforgalomban haladónak attól lesz elsőbbsége, hogy kihelyezik a becsatlakozó úton érkezőknek az Elsőbbségadás kötelező jelzőtáblát. (ezt egyébként minden ilyen becsatlakozásnál ki kell helyeznie az útfenntartónak a gkm rendelet szerint).Tanúk nélkül ezt nagyon nehéz lesz tisztázni. Ilyen esetben jobb megvárni a balról érkező kamikazét, had menjen.
-
Szirtimorc
senior tag
Igazából nem értem a dolgot. Egy-két kacifántosabb kereszteződéstől eltekintve (de még ott se) a jobbkéz szabály nem egy bonyolult dolog. Miért nem megy???
Körforgalom.
Megpróbálok vázolni egy (természetesen fiktív) helyzetet, remélem sikerül. Ugye az a szóbeszéd, hogy annak van elsőbbsége, aki benne van. Ez persze nem teljesen van így. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy megyek a körforgalom felé, ha valaki jön benne balról, azt elengedem. De mi van akkor, ha ha szépen lassan (most mindegy, hogy miért) csorgok be a körforgalomba, és valaki jön a nekem baloldali becsatlakozásról, ezerrel mint a barom, bevetődik a körforgalomba (rajtunk kívül senki) és nekem jön, dudál, villog, szabadon választott, mindegy. Én már ugye benne vagyok a körforgalomban az autó akár teljes terjedelmével mire ő eléri a macisajt vonalát, és mégis úgy csinál, mintha nekem kellett volna megállnom. Ha nekem jön, meg nehéz lesz bizonyítanom, hogy már benne voltam mire odaért. Vélemények? -
mephi666
nagyúr
válasz
samujózsi #63 üzenetére
na igen, eléggé el van bújva az a tábla... előzőleg linkelt utcában meg visszább van egy másik jobbkezes kereszteződés is... oktató mondta is, hogy ilyen helyen ha nem lát be az ember, álljon inkább meg, mert érkezhet kifelé akárki annak tudatában, hogy neki van elsőbbsége
ez megint egy jó hely: lakópihenő övezet, de általában itt az iskola mellett 30-40-50-el szoktak egyenesen áthúzni... holott a kerítés takarásából jobbról bárki kikanyarodhat úgy, hogy papíron elsőbbsége van
guglisautó még csal is, mert személygépkocsiból a nézőpont jóval lejjebb van, ahol 100%-os a takarás... mondom is, hogy ha valaki nem félti a saját épségét és biztosítási pénzre utazik, akkor az álljon neki itt körözgetni megállás nélkül úgy, hogy nem foglalkozik a balról érkezővel (streetview irányból) ...nappal garantáltan 1 órán belül találkozni fog valakivel
-
válasz
samujózsi #61 üzenetére
Gyakorlat tesz a mestert azt szokták mondani.
Egyébként nem olyan bonyolult, mert ha nem látsz táblaoszlopot és egyéb olyan tárgyat, amin tábla lehet, akkor tuti jobbkezes. Ha látsz oszlopot/egyéb olyan tárgyat amin tábla lehet, egy pillanat alatt észreveszed rajt az elsőbbséget szabályzó táblát. Egyébként semmi sem történik, ha lassítasz az olyan helyeken, ahol jobban be kell nézni a keresztező utcába. A közlekedés nem arról szól, hogy nyomjuk a gázt és megyünk vakon előre mint a lovak. A lényeg, hogy biztonságosan eljuss a-pontból b-pontba. Ha ehhez lassítani kell bizonyos helyeken, hát lassítasz.
-
samujózsi
senior tag
-
ncc1701
veterán
válasz
elektrotank #44 üzenetére
A nappali menetfény mindig megy. Akkor is, ha fel van kapcsolva a tompított. Sajátomról tudom, idén áprilisi suzuki.
Ezen van "auto" állás a pilácsnak, ha sötét van, felkapcsolja automatán a fényszórót+hátsó helyzetjelzőket. Ha világos van, akkor meg offolja őket. De a menetfény nonstop marad. -
mephi666
nagyúr
oktatóm egyik kedvenc jobbkezes utcája volt: itt kb meg kell állnod, hogy 1-1 utcába be tudj nézni, hogy onnan érkezik-e valaki
-
válasz
samujózsi #55 üzenetére
Szerintem nem okoz problémát egy vezetőnek az, hogy felmérje, elsőbbsége lesz-e ott vagy sem. Azért legtöbbször lassítás élkül is megállapítható ez, ha meg nem, lassítasz, elveszed a gázt stb.
Az idevonatkozó gkm rendeletben azt megtaláltam, hogy lakott területen kívül főútvonalon mindig el kell helyezni az útkereszteződés alárendelt úttal táblát, ha a betorkolló utakon kint van valamelyik elsőbbséget szabályozó jelzőtábla.
-
válasz
samujózsi #53 üzenetére
Értem a problémát, nyilván arra gondolsz, hogy annak aki megy egy úton, honnan fogja meglátni, hogy jobbra macisajt van, vagy nincs, azaz elsőbbség vagy jobbkéz szabály...
Vannak olyan táblák jobbra tőle a keresztező úton, amiket marhára nem látja az aki megy az úton, szóval ja, menj lassan minden ilyen ismeretlen kereszteződésben... -
-
samujózsi
senior tag
Félreértitek: az elsőbbséggel rendelkező úton közlekedő honnan fogja tudni, hogy a kereszteződés nem jobbkezes, hanem neki van elsőbbsége?
Variáció erre a témàra: hosszú, egyenes utca, hol jobbról, hol balról nyíló utcákkal. Konkrét példa: Újpest, Attila utca.
Szinte mindenki úgy megy végig rajta, mintha elsőbbsége lenne. Holott két vagy három, táblával jelzett kereszteződést leszámítva végig egyenrangúak az utcák, szóval él a jobbkéz szabály... csoda, hogy nincs napi szinten baleset... -
válasz
samujózsi #50 üzenetére
És mi van azokkal az utakkal, amik nem főútvonalak, de a belőlük nyíló utcákban ott virít a macisajt?...................semmivel sem jelezték, hogy elsőbbsége van az ott haladónak, bár erre is kitaláltak már táblát.
Nincs velük semmi. Érdekes lenne, hogy minden kereszteződésben, ahol elsőbbséged van, kitennék az útkereszteződés alárendelt úttal táblát. Meg akkor, ha ezt kitennék, már előzhetnél is az útkereszteződésben, ami alap esetben tilos.
-
-
A főútvonal tábla jelzését nem szünteti meg az útkereszteződést. A főútvonal tábla jelzését csak és kizárólag a főútvonal tábla vége tábla oldja fel. Azért kell jelezni minden kereszteződés után újra a főútvonalat főútvonal táblával, hogy egy másúk útról érkező, majd a főútvonalra felkanyarodó autós is tudja, hogy főútvonalon halad. Hisz máshonnan honnan is tudhatná.
-
Lord Myn
senior tag
A menetfényt azt én is utálom, mert ha kivilágított városban közlekedem, k*ra nem veszem észre, hogy nincs felkapcsolva a tompított, hiszen a műszerfal világít és mivel a város ki van világítva, én is látok (általában úgy szoktam észrevenni, hogy kapcsolni akarok egy klímát/fűtést és látom, hogy sötétek a gombok, nem tudom mi a francért kellett a műszerfalat is by default kivilágítani a menetfénnyel együtt).
(#44) elektrotank: Az első saját autómon még fent a fényszoró mellett volt a gyári ködlámpa, na azzal közvilágítást tudtam csinálni egy sötét utcában. Volt olyan, hogy éjjel + köd + sűrű hóesésben egy autós végig engem követett, mert sz*rt sem látott és amikor félreálltam a térképet megnézni (Z és utáni generációnak: nyomtatott GPS), ő is félreállt mögöttem...
-
Diabolis
aktív tag
válasz
elektrotank #44 üzenetére
Ja, a menetfény a másik
Emberke automatán hagyja, mert úgy a műszerfalat látja, elöl meg van pilács... Éppen csak hátul nincs, Te pedig gondolkodsz mögötte a sötétben, hogy a szembejövő országútiját egy szarvas takarja ki, vagy egy említett balfék?
-
elektrotank
aktív tag
Ilyennel én is találkoztam nem rég. Olyan 75-80-as tempó, megkezdtem az előzést, de rögtön kapcsolt az úr/hölgy és a kis Punto diesel rögtön kormolt
Bár utána csak azért is elmentem mellette, igaz nem túl szabályosan
Mondjuk az félelmetes volt, hogy mivel kanyarodott az út, mikor mögötte voltam, a kocsijának egy része átlógott a szembejövő sávba, miközben jött szembe autó, mindez sötétben. Nem emlékszem pontosan, lehet visszahúzódott a saját sávjába, de az is lehet, hogy a szembejövő húzódott le jobban. Őszintén megmondom, nem pont erre figyeltem, de egy ilyen pillanatra emlékszem...
D1Rect: Őszintén? Szerintem ezzel mindenki így van, elnézve, hogy sok-sok autósnak hiányzik egy-egy lámpája.
Lord Myn, Lalikiraly: akkor jó!
De beszélhetnénk arról is, hogy a nappali menetfény egy része rosszul van bekötve a régebbi autókon, amiken eredetileg nem volt. Az újaknál gondolom nincs ilyen probléma (ha gyári). Arra gondolok, hogy amikor fel van kapcsolva a tompított fényszóró, akkor a nappali menetfénynek ki kéne kapcsolnia. Legalábbis tudtommal.
(bár, mintha egy újabb autón láttam volna nem rég nappali menetfényt sötétben, vagy ködlámpa lett volna? Mert így nézett ki inkább: [link]. Vagy le vagyok maradva és ebből is van ködlámpás verzió?
A másik az indokolatlan ködlámpa használata. Minimális ködképződésnél már úgy használják, mintha életük múlna rajta, holott inkább elvakítják a szembejövőt. Van, amikor tiszta időben kell négyszemű autókkal farkasszemet néznem, nem épp kellemes a szemnek.
-
-
Diabolis
aktív tag
válasz
Hieronymus #40 üzenetére
Lehet, hogy nincs jelentősége, még az is lehet, hogy rosszul tudom, de pl. Budakeszin végig ki van téve a 40-es tábla, minden kereszteződés után.
-
samujózsi
senior tag
-
Azt viszont jelölni kell, hogy elsőbbsége van az útvonalnak.
A kereszteződés eléréséig nincs eltérés a főútvonal és az alárendelt útvonal között. A kereszteződés előtt viszont valamit ki kell tenni, hogy ne a jobbkéz szabály az legyen érvényes.Kettő település között a 20 km-nyi szakaszon egyszer sem kell jelezni, ha csak mezőgazdasági földutak csatlakoznak a főúthoz.
mód.
Dabolis: "...minden kereszteződés után jelölni kell..."Csak a kereszteződés után közvetlenül nincs jelentősége. A kanyarodó nem a táblát fogja sasolni, hanem az utat mert kanyarodik. A kereszteződés előtt nyújt hasznos információt, ami általában egy kereszteződés után van, bár nem közvetlenül.
-
Diabolis
aktív tag
Jobbratartás. Jobbratartás. Jobbratartás.
Több sávos úton, akkor is ki kell menni a szélső sávba, ha éjszaka van és üres az út....
A másik halálom a körforgó és az index. Hajtanék be a kerengőbe, a paraszt az előttem lévő kijáraton pedig ezerrel ki, index nélkül. Az Astrával még megoldom, de mondjuk a szívódiesel Nissan kisteherrel anyázok, azzal rá kell készülni az indulásra. És ha jönnek a paraszt után, én már nem tudok úgy elindulni, hogy ne legyen csattanás. A hosszú Ivecót már nem is említem... -
flymi
addikt
Valamint emlegetem annak a faroknak a felmenőit aki végig 80-85-tel tötyögött előttem Kaposvár felé még a nyáron aztán mikor előztem volna akkor felgyorsított és mellettem maradt végig, pedig úgy 120-ig rúgtam neki a szembe sávban. Az előzésből végül nem lett semmi, mert időközben megjelentek szembe és nem akartam tovább kíntatni a dolgot, csak meglepő volt ez a húzása. Gondolom ettől jobban aludt aznap éjjel.
-
flymi
addikt
Legutóbb Lidl felé bekanyarodtam és egyenesen átvágtam a parkoló melletti úton kikerülve így egy lámpát, hajtottam volna ki a másik kereszteződésbe (egyenesen), balról meg jött egy kisteher a parkoló utolsó aszfaltcsíkjáról és simán kivágott elém holott ott jobbkéz szabály van érvényben. Ha nem fékezek puszilkodunk. De Tesconál sajnos ugyanez van. Jobban félti az ember a kocsi bal oldalát mintsem bízik abban, h megadják az elsőbbséget.
Sajnos néha az "erősebb kutya b*szik" elv érvényesül az aszfalton.Egyszer éjszaka mentem haza és a négysávosról fordultam volna le jobbra. Jelzőlámpa sárgán villogott, sehol senki. Lassítottam vagy 5km/h-ra aztán rúgtam neki. Szemközti kis sötét utcából jöttek is utánam a kékek rögtön, mert volt ott egy stoptábla is.
Azóta minden stoptábla előtt megállok akkor is ha egyébként nem lenne muszáj Ha egy méterrel előrébb állok meg akkor is utánam jönnének az tuti... Van 1-2 hely a városban ahol elég fosul vannak kihelyezve, egy helyen meg még fölösleges is, de ugye nem én döntöm el hová kell vagy sem...Sebességhatárokat igyekszem betartani, de nagyvárosban úgy vettem észre tartani kell a forgalom ritmusát és kész. Hiába a 60-as tábla ha 75-tel hömpölyög mindenki.
Rendelkezem autós kamerával, jónéhány videót lementettem már magamnak. Többek közt iránylejzés elmulasztasát, behajtani tilos tábla ellénére behajtót vettem fel vele, kiszélesedő főúton !!!jobbról előzőt!!! előzni tilos táblával (ezúton is csókoltatom a jó édes anyukáját) de volt olyan is, h fékeznem és a padkára kellett húzódnom egy szemből előző miatt, mindezt éjjel főúton. Plusz vannak a notórius lassan hajtók akik mindenki idegeire mennek.
-
joghurt
addikt
válasz
Hieronymus #32 üzenetére
Rosszul tudod. A főútvonalat "észszerű" távolságonként elegendő jelölni, nem kell minden kereszteződés után újra (pláne nem előtte).
-
-
válasz
Szirtimorc #29 üzenetére
Ha az egyik szilárd útburkolatú a másik meg nem, vagy ha szintkülönbség van, akkor bizony nem egyenrangú utak.
Pontosan így van ahogy írod. Mivel nem egyenrangú utak, ezért nem is lehet egyenrangú utak kereszteződése, tehát a jobbkéz-szabály sem lép életbe.
Viszont mi van olyankor, ha a felhajtó utcán nincs elsőbbségadást kötelező tábla.
Mivel nincs olyan szabály, hogy a főútvonalon haladónak van elsőbbsége, ezért az lesz a hibás, aki nem adta meg a "jobbkezet". A kereszteződésben az elsőbbséget a rendőr, a lámpák, a jelzőtáblák, ezek hiányában a jobbkéz-szabály biztosítja. Tehát nem attól lesz elsőbbségem, mert főútvonalon haladok, hanem ettól, hogy a keresztező utakon kint vannak az elsőbbségemet biztosító táblák.
Egyébként ilyen esetben a közútkezelőt érdemes zaklatni. Azt nem tudom melyik jogszabály tartalmaz erre vonatkozó szabályzást, de a főútvonalon elviekben nem lehetne egyenrangú útkereszteződés. De ezt egy gépkocsivezetőnek nem kell tudnia, mivel az általánosan tanított kreszben ilyen nincs. Szóval nehéz helyzet.
-
válasz
Szirtimorc #31 üzenetére
Értem.
A főútvonal esetében a kereszteződés előtt ki kell helyezni a főútvonal jelzést vagy az elsőbbséget jelző táblát. Ha nincs, akkor egyenrangú a kereszteződés. Két főútvonal találkozásánál miért kellene megszüntetni a főútvonalakat?
Normáliséknál azért kialakítanak valami szabályzottabb kereszteződéseket ilyen esetekben.
-
Szirtimorc
senior tag
válasz
Hieronymus #30 üzenetére
Félreértettél, a kérdés a körforgalomig tartó szakasz becsatlakozó útjaira vonatkozik
-
válasz
Szirtimorc #29 üzenetére
"...ami után egy bő kilométerrel van egy körforgalom, Főútvonal vége tábla sehol...."
Nincs szükség rá.
A körforgalom szabályai egyértelműek. A körforgalom jelzése mellett az elsőbbségadás kötelező táblát is ki szokták tenni a franciák miatt.
Ha nincs kint, akkor is a körforgalom szabályai érvényesek.
Vélhetően a körforgalom után valamelyik irányban folytatódik a főútvonal.
A körforgalom jelzésnek magasabb a prioritása a főútvonal táblánál.
A főútvonal végét amúgy sem kell minden esetben jelölni. Az autópálya vagy autóút jelzés automatikusan érvényteleníti a főútvonal jelzést. -
Szirtimorc
senior tag
"Táblák sehol. Ha bárhol találkozol ilyennel az utakon, az egyenrangú útkereszteződés,..."
Azért nem mindig. Ha az egyik szilárd útburkolatú a másik meg nem, vagy ha szintkülönbség van, akkor bizony nem egyenrangú utak.
A Kreszprofesszor ezt írta:
"A főútvonal mindig a főútvonal táblánál kezdődik és a főútvonal vége tábláig tart. Azaz a következő kereszteződésnél nem szűnik meg, a közbeeső kereszteződésekben mindig a főútvonalon érkezőnek lesz elsőbbsége."Viszont mi van olyankor, ha a felhajtó utcán nincs elsőbbségadást kötelező tábla. Ismerek ilyen utat (busz is jár rajta), ahol kint van egy Főútvonal kanyarodik tábla, ami után egy bő kilométerrel van egy körforgalom, Főútvonal vége tábla sehol. A felhajtó utak felén viszont nincs elsőbbségadást kötelező tábla. Tehát ha onnan jövök, simán elvárnám a jobbkéz szabályt. Itt ki írja a betétlapot? Az út kezelője esetleg?
-
janeszgol
félisten
Ebben teljesen igazad van. Amikor tanultam a kreszt, gondoltam belenézek pár ilyen fórumba, hátha szedek fel valami expertet is a könyvhöz képest. Nos pont ezen ment a vita, emlékszem, a parkolóból való kihajtás az útnak minősül, mikor minősül annak. Olyan elmélkedések voltak, hogy inkább abbahagytam.
Én is úgy gondolom, hogy kéne alkalmazni a jobbkezet, mert az is út (a szememben), csak ugye amit leírtál, az ember hajlamos úgy megtanulni, hogy "aha, akkor az egyenesen haladó járműnek mindig elsőbbsége van, kivéve a villamosnak, kész, helo". -
-
válasz
janeszgol #24 üzenetére
Fura. Ugye amire gondolsz (A kanyarodó autóval szemben elsőbbsége van az egyenesen haladónak. Nem?) annak mondjuk a legegyszerűbb esete, hogy én haladok egyenest és a szemből érkező balra kanyarodik. Itt az egyenest haladónak van elsőbbsége. A tescos parkolós eset pedig az, hogy az egyik autós halad egyenest és neki jobbra van egy kereszteződés. Táblák sehol. Ha bárhol találkozol ilyennel az utakon, az egyenrangú útkereszteződés, tehát a jobbról érkezőnek lesz elsőbbsége. A tesco parkoló ugyan ez. Ezért nehéz megérteni, hogy ilyen helyzetekben miért gondolják azt emberek, hogy azért van elsőbbségem, mert egyenest haladok. Ha nekem van jobbról egy másik út és nincs tábla sehol, akkor bizony a jobbról érkező elsőbbséget élvez velem szemben.
-
válasz
elektrotank #9 üzenetére
Valóban, nekem is ezt oktatták annó.
-
t72killer
titán
Amit notóriusan nem tartok be, és ami miatt már kb 200€-val gazdagítottam az osztrák államkasszát: autópályán, sima-egyenes-tökéletes(-lejtős!) szakaszon 80as tábla (uis 81-el száguldozva biztosan szétszaggatod a tehénkék és Marinénik dobhártyáját).
-
-
Lord Myn
senior tag
válasz
elektrotank #9 üzenetére
Ez pontosan így van: a STOP von előtt kell megállni, majd nagyon lassan kigurulni, hogy belássunk a kereszteződésbe.
Egyébként igyekszem minden szabályt betartani (ha nem túl irracionális) talán egyet kivéve (ha egyáltalán KRESZ szabálnyak minősül): nálam nem működik a bizalmi-elv... Egyáltalán nem bízom a többi autósban, minden percben fel vagyok készülve, hogy berántja elém a kormányt, hogy jobbra indexel és balra fordul (vagy megy egyenesen tovább), minden egyirányű utcában benézek szembe is, jobbkezes utcáknál meg balra is hátha jön valami tehetséges, aki nem szeretné megadni az elsőbbséget, stb.stb. Ha rajtam múlna a most autózó emberek 10%-nak lenne jogsija...
-
Ghoosty
őstag
A legritkább esetben tartom be a sebességhatárokat. Jellemzően 5-10-zel többel megyek.
Az Állj! Elsőbbségadás kötelező táblát úgy kezelem, mintha csak sima Elsőbbségadás kötelező tábla lenne.
Ha jobbra kanyarodok, de csak úgy tudok, hogy előtte kicsit balra kell, akkor is csak jobbra indexelek.
Ha 4 vagy több sávos az út és balról éppen elindultak a gyalogosok, mikor én odaérek, akkor nem állok meg. -
joghurt
addikt
Van itt egy olyan kereszteződés, ahol éjszaka sem kapcsolják ki a jelzőlámpát. (Sőt, rengeteg. Teljesen feleslegesen, csak szívatják a népet.) Ezek közül az egyiket olyan remekül programozták be, hogy csak minden ötödik lámpaciklusban ad zöldet. Tehát állsz a pirosnál, látod, hogy keresztben piros lesz, de neked nem ad zöldet. Aztán újra vált, és téged megint nem enged el. Stb. Na, itt én éjfélkor-egykor nem szoktam kivárni. Amúgy sem jár senki erre, amúgy is pirosa lesz keresztben.
Hasonlóképp van egy vasúti átjáró, amin mindig csak piros jelzés van. Mert csak.
De klasszikus a Rákosrendező, ahol a sorompó "fél órán túl is zárva tartható". Ha lusta a bakter, nem szórakozik a nyitással-zárással. Vonat sehol, a sorompót megkerülve áttolom a bringát.
-
mephi666
nagyúr
itt szomszéd településnél van egy vicces kereszteződés, ahol minden szabályt betartva 10méteren belül 3-szor kell megállni
van egy vonallal ellátott stoptábla egy bicikliút előtt, ami teljesen belátható mindkét irányban vagy 100méter hosszan... megállsz, mégy tovább kb 5 métert, újabb stoptábla vonallal, ahol a vonalnál meg kell állnod... igen, csak innen nem látod be a főút forgalmát, tehát előre kell gurulnod oda, ahonnan belátsz mindent és itt is megállni, mert általában erős a forgalom mindkét oldalról... (ha pénzt akarnak termelni a rendőrök, csak ki kell ide ülniük a bokorba... szerintem az emberek 90%-a nem áll meg szabályosan legalább az egyik táblánál)
-
Nem ellenőrzöm a napi elindulás előtt a féket, irányjelzőt, tompított és távolsági fényszórót és egyebeket.
-
Az oktatóm azzal kezdte, hogy ha úgy vezetek mint Ő, akkor megbukok. És valóban, nem lehet minden szabályt maradéktalanul betartani, illetve lehet, de azzal meg a forgalmat fogod feltartani, illetve egyéb szituációkat fog eredményezni, így marad a forgalommal való haladás, és bizonyos esetekben a szabályok be nem tartása...
-
TheLázs
tag
Én Simsonozom, szóval a sebességhatárokon kívül kb. mindent megszegek
Viccet félre téve, a kihalt, teljesen üres, belátható bicikliutakon néha szoktam menni.
Aztán, ha állnak az autók és van elég hely, akkor előre megyek, de ez legális. Ha gurulnak, akkor már nem, de erre nem is szokott sor kerülni, mert attól parázok.
Mivel viszonylag hosszú a féktávom, sárgába inkább belerepülök minthogy megálljak.
Aztán, egy lista amivel rendesen a szart is kiijesztik belőlem néha a közlekedőtársaim:
Nem indexel le hirtelen megállás előtt...
Nem kerül ki megfelelő távolságra országúton...
Nem lát és kijön elém...
Nem a saját sávjába kanyarodik (jobbra kis ívben bekanyarodik a belső sávba) és ezzel elsodor...
Meg akar előzni városban - mert ez csak egy szaros simson - de nem rendelkezik a megfelelő hellyel és sebességkülönbséggel, ezért jól rámhúzza, hogy az első olyan helyzetben (Fekvőrendőr, szűk kanyarok, körforgalom, ki kell kerülni valamit) úgy hagyjam ott, mintha állna. Ezt akkor is eljátssza, ha 60-al megyek lakott területen, mert meg akarja mutatni, hogy kinek a f@rka hosszabb. -
ncc1701
veterán
Jaja, jobbra kanyarodásnál én engedném piros lámpa ellenében is a haladást, nyilván feltéve, h nem jönnek.
Részemről a stop táblákat ignorálom ott, ahol szerintem nem indokolt. Ott állok meg, ahonnan látok is valamit.
-
Én azt nem értem hogy rengeteg kereszteződésnél a jobbra kanyarodáshoz elég lenne egy sima elsőbbségadás tábla. Ezzel drasztikusan csökkenthetők lennének a dugók. Külföldön van ilyen. Külön kis táblákkal jelölik.
-
A közösség hozzá van szokva ahhoz, hogy van egy hosszú egyenes út, ahonnét parkolókhoz lehet lekanyarodni és onnét az az út elsőbbséget élvez az onnét kikanyaródokkal szemben.
Ezt sosem értettem miért. Egyik emberke akit megkérdeztem miért így közlekedik ott, azt válaszolta, mert én egyenest haladok. Aha, olyan szabály sosem volt, hogy aki egyenest halad annak van elsőbbsége. Szóval nem értem honnan vesznek ilyeneket. Nálunk már régóta át van alakítva táblásra a tesco parkoló, azóta megszűntek az ilyen problémák.
Új hozzászólás Aktív témák
- Fotók, videók mobillal
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Kijelző került a kamerasávra a Xiaomi 17 Pro és 17 Pro Max hátulján
- Autós topik
- Futás, futópályák
- Vezetékes FEJhallgatók
- Samsung Galaxy S25 - végre van kicsi!
- Linux kezdőknek
- Path of Exile 2
- Okosóra és okoskiegészítő topik
- További aktív témák...
- GARANCIÁLIS BONTATLAN MINDEN MACBOOK AIR M4
- Tyű-ha Lenovo Thinkpad X1 Carbon G8 Profi Érintős Laptop 14" -50% i7-10610U 4Mag 16GB/512GB FHD IPS
- AKCIÓ BONTATLAN GARIS IPHONE 16 PRO ÉS PRO MAX MINDEN SZÍNBEN ÉS TÁRHELLYEL 1 ÉV GARANCIÁVAL
- iPhone 17 Air - összes tárhely és szín bontatlan, viszonteladótól független 1év Apple garanciális
- iPhone 13 128GB midnight-black, független + extra tokok
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest