Új hozzászólás Aktív témák
-
emelhu
aktív tag
No ez a dolog hol áll?
Vagy ez is az egyik kamu ill. álom project? -
emelhu
aktív tag
válasz
Hieronymus
#220
üzenetére
Amire emlékszem a cikkből:
A központi gép annyit mond meg, hogy melyik láb léphet és merre lépjen. Mivel három alátámasztási pont stabilitást ad, így ugye egyszerre három lábnak stop-stabil tartás, másik három lábnak kijelöl egy-egy felületet, ahová a lábát teheti.
Ha abba a területbe teszi a lábát (lehetőleg a közepébe) akkor jó irányba fog haladni és stabil egyensúlyban marad.
Van egy visszacsatolás, ha valamely láb jelzi, hogy az adott területre nem tud lépni, akkor út újratervezés.Mert a lépő láb dolga holdjárón önmagában nem egyszerű. Egyenetlen talajon stabil pont megtalálása az adott térben (3D, mert nagyon egyenetlen a terep), ráadásul amikor lépett, akkor az lehet instabil, stb.
Vagyis egy-egy láb feladata önmagában nagyon összetett probléma. És ugyan mind a hat lábnak ugyanazt kell csinálnia, akkor is bonyolult feladat.
De innen erősen párhuzamosítható.
Persze ha a bogarak ezt önálló "kis aggyal" (idegcsomó) valósítják meg, attól komputerben lehet ez egy központi CPU, de önálló taskokra bontva, mind a hat láb kódja önálló és csak interfaceval kapcsolódik az úttervező taskhoz. -
emelhu
aktív tag
Lehetséges olyan kombináció, hogy vannak kemény szabályok végső esetre, csak azok szinte sosem jutnak szerephez, mert az AI megoldás idő javara részében nem próbál megölni.
Többször leírtam, hogy én minimum három különálló IT hardvert írnák elő, amik önállóan dolgoznak.
A felhasználó szórakoztató és tájékoztató egysége netről frissülhet, és mivel önálló, semmiképpen nem hathat a fő irányító egységre (AI vagy algoritmikus mindegy) vagy más vezérlő elektronikára.A fő irányító egység parancsokat ad a vezetésre vonatkozóan, ebben lehet AI is akár nagyrészt az. Ennek frissítése csak két lépcsős azonosítással lehetséges, pl. a gyártó kiküldi, de a szerviz panelen kell megnyomni egy engedély gombot, hogy a frissítés megvalósuljon. Persze a tulaj kap előre értesítést hogy mikor miért akarják frissíteni az autóját.
A fő irányító küldi a parancsait (kanyarodás, fékezés, gyorsítás) de ez átmegy (mint egy tűzfalon) egy alap irányító rendszeren, amiben már keményen algoritmikus szabályok vannak. Pl. sebességkorlátra, követési távolságra, biztonsági korlátokra.
És hiába küld a fő rendszer gyorsítási parancsot, ha akadály van elől, az alaprendszer képtelen nekimenni és ütközni, nem gyorsít hanem lassít.Ez egy egyszerű és szénné tesztelt alap lehet és csak szervízben lehet frissíteni.
Én ilyen szabályrendszert írnák elő önvezetés engedélyezéséhez.
(Az érzékelők lehetnek külön, de a valószínű hogy egy külön egység dolgozza fel és készíti elő az érzékelők adatait, amit átad az alaprendszernek is és a főrendszernek is. Ettől lehet olyan biztonsági extra radar ami csak az alaprendszernek ad adatot, int a jelenlegi követési távolság szabályozók.
-
emelhu
aktív tag
válasz
Hieronymus
#160
üzenetére
A központosított szabályzás hatékonyabb.
Nem garantált, a feladattól függ.
Valamelyik hat lábbal lépkedő holdjáró programozásánál futottak bele programozók, hogy összetettebb és problémásabb volt a kód, ami mind a hat lábat egyszerre vezérelni akarta, míg egy olyan kód, ahol minden láb önálló és saját kódszállal vezérelt (figyeli a többi lábat és a talajt, lábanként önállóan), az hatékonyabbnak bizonyult.
De olvastam ilyet IoT témában is, ahol a központi vezérlés több kárt okozott mint hasznot, az IoT eszközök egymáshoz illeszkedő működése több előnnyel járt. -
emelhu
aktív tag
Nem, de egy AI-t azért alkalmazunk, hogy jobb legyen, mint az ember. Pont azért, mert az ember tökéletlen.
Is.
Ha csak olcsóbb vagy hatékonyabb vagy kényelmesebb, már az is megfontolás tárgyát képezi sokszor.
Példa ha az AI nem biztos hogy jól dönt, de a hibás döntés költsége alacsony...
Vagy ha nem mindig tud jó döntést hozni, de nagyon jó kihozatallal tudja elbírálni, hogy mit kell embernek átnézni és mit ne is nézzen át, mert felesleges...
-
emelhu
aktív tag
válasz
#54625216
#158
üzenetére
Az önvezetést segítő útviszonyoknak persze van értelme
Mondjuk (Musk "zsenialitása" ellenére is így) az önvezetéshez kellenek az optikainál jobb szenzorok. A gépek egyik fontos előnye, hogy jobbak lehetnek az embernél. Erősebbek a markolók, magasabbak a daruk és még repülni is tudnak a repcsik és drónok. Az autók meg lássanak jobban, mint az ember, mert józan ésszel átlátható, hogy az emberi látás sokszor kevés, nagyon veszélyes.
A legjobb persze a pontos digitális kommunikáció és adatátvitel pl. jelzőlámpák, táblák és az autók között, de ez pont a költségek és összetett technologia miatt lassabban terjedhet.
De az útjelző táblák festékébe, és az útburkolat festékébe belekevert valami spéci anyag lehet sokkal jobban látható lenne valamilyen extra szenzornak, miközben az emberi szemnek láthatatlan, de esőn, ködön, sárfelhordáson keresztül is "átlátszik".
Ez is egy irány lehetne. -
emelhu
aktív tag
Elegendő pénzzel mindenki tud számítógépet/szuperszámítógépet/processzort/atombombát készíteni.
No de minek, ha van másnak

Az öncélú fejlesztés keményen visszaüthet.
Vagy komolyan veszi és sokat költ, beszáll egy versenybe vagy hibás irány.Ugye ha épít egy hatalmas kapacitást, mert most kell, akkor mit kezd vele később? Persze erről szól a felhő, de az is egy kemény piac mára, sokan kezdenek nyüzsögni és nem csak régi jól beágyazott, komoly ügyfélbázissal rendelkező játékosok, hanem olyanok is, akiknek a jó beágyazottsága egy másik piaci szegmensben versenyelőnyt ad (pl. Google, MS... és ugye a szinergia versenyelőny)
Szóval nagyon utána kell egy ilyen beruházásnak számolni... nem olyan triviális, hogy építek egy adatközpontot, mert tudok. -
emelhu
aktív tag
"an egy-ket termeke, amit vagy kiberelsz vagy nem"
Ha tudsz jobbat, a saját igényeidhez jobban igazodót készíteni... ez egy alapvetés. Ha nem, mert a másik a külső a "nagyász" és piacvezető, a nyerő, akkor nem érdemes sajátot erőltetni.
Ha meg rosszabbat drágábban csinálsz, akkor csak égeted a pénzt, amit másba fektetve több hasznot lehetne kihozni.
De itt a közgáz megbillen: olyan tőkék is áramlanak -komoly megtérülési mérések nélkül- Musk irányába, amik lufi effektust okoznak.
Vagy sikerül a tőketöbbletet kinőni, utólérni a cégmérettel, vagy marad a lufi.
Speciel a műholdbiznisz számai nem mutatják jelét, hogy önfenntartó lenne és ki tudná nőni magát (ettől jó hogy van, a tengerjáró hajó boldog, az ukránok örülnek), de a befektetők csak néznek.
A Tesla mutatja jeleit, hogy kinövi magát és a csak tőkebevonásból élés helyett talán képes reálgazdaságot is építeni, de szerintem ez sem lefutott játék még. -
emelhu
aktív tag
a hazugsagbol is azt vezetik le, hogy nem mukodik majd az uzletag
Vagy működik, vagy sem.
A hazugság (na jó, szépítsünk, a túlzott optimizmus) azért kockázat, mert a befektetők vagy megfinanszírozzák vagy sem, az üzleti cél vagy teljesíthető vagy sem, a piac vagy ráharap vagy sem. Szóval fokozott kockázat, ami komoly döntéshozóknak számít. -
emelhu
aktív tag
válasz
#54625216
#79
üzenetére
"Mivel a téma nem hitkérdés, így az állítás igazságtartalma szempontjából teljesen irreleváns, hogy az illető korábbi kijelentései mennyire bizonyultak szerinted hamisnak."
Mivel nem áll rendelkezésedre elegendő tény és tudás, így nem tudsz döntést hozni az igaz7ságtartmról.
Marad a probléma leegyszerüsítése, egy modell csupán a teljes valóság helyett és nem bináris igen-nem döntés, hanem valószínűségekkkel számolás.
És ebben egy paraméter a bejövő infók hitelességének valószínűsége. -
emelhu
aktív tag
-
emelhu
aktív tag
válasz
#54625216
#35
üzenetére
"Amúgy ez az egyik nehézsége is a módszernek, mert állítólag úgy kellett összevadászniuk a videókat, amikben az emberi vezetők tényleg meg is állnak a stoptáblánál, a sofőrök döntő többsége csak lassított és továbbment"
Vagyis azért meg kell tartani a hibrid rendszereket.
Nem lehet "kiszolgáltatni" egy rendszert teljesen az AI helyes vagy helytelen döntéseinek.Pl. ha az atomerőművet AI szabályozza, akkor is ha a mérnök azt mondja, hogy 87 fokos víz a határeset, akkor egy hagyományos algoritmusnak 83-nál be kell avatkozni, 85-nél riasztania kell és 87-nél vészleállást idézni elő.
Mert kell!Az előbbi példához, a MI döntéseit egy algoritmus felülbírálhatja, ha (igaz ugyancsak a MI-től) azt kapta, hogy ez egy stoptábla [vagy egy betonfal előttem esetleg egy babakocsi] akkor megállítja a kocsit... mert megállítja és kész.
Új hozzászólás Aktív témák
- Hővezető paszták
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Xiaomi 15T - reakció nélkül nincs egyensúly
- Kerékpárosok, bringások ide!
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Azonnali informatikai kérdések órája
- Milyen okostelefont vegyek?
- Horgász topik
- Házimozi belépő szinten
- További aktív témák...
- Apple iPhone 15 PRO MAX 256 GB White Titanium 1 év Garancia Beszámítás Házhozszállítás
- Gamer PC- Számítógép! Csere-Beszámítás! R5 5500 / RX 6700XT 12GB / 16GB DDR4 / 1TB Nvme SSD
- Apple iPhone 13 Pro / 128GB / Kártyafüggetlen / 12Hó garancia / Akku : 100%
- Logitech G29 SE Driving Force PC/PS4/PS5
- Keresek Xbox Series S / Series X / Playstation 5 konzolokat
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Laptopműhely Bt.
Város: Budapest


