Új hozzászólás Aktív témák
-
"Még két hsz és már fel is találod a perpeetum mobilet "
Felállítod a szalmabábot és azt ütöd.
Az elektromos meghajtás hatékonysága kb háromszorosa a belsőégésű motor meghajtás hatékonyságának.
Akkor most miről kezdesz el vitatkozni.?Ebbe visszatáplálás nélkül is belefér a mozgatott többlet tömeg.
A copilot magyar válasza a kérdésre.:
Az elektromos meghajtás hatékonysága jelentősen magasabb, mint a belsőégésű motoroké. Az elektromos motorok hatásfoka általában 90% feletti, míg a belsőégésű motoroké csak 40% körüli. Ez azt jelenti, hogy az elektromos motorok sokkal hatékonyabban alakítják át az energiát mozgássá, kevesebb veszteséggel.Az elektromos autók további előnyei közé tartozik a kisebb karbantartási igény és az alacsonyabb üzemeltetési költségek. Emellett az elektromos autók általában kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, ami környezetbarátabb megoldást jelent.
-
.mf
veterán
válasz
Hieronymus #12 üzenetére
"Ha a gyorsításba befektetett munka egy jelentős része visszanyerhető, akkor a gyorsítandó tömeg kevésbé befolyásolja a fogyasztást."
Dehogynem. Nem nyerhető vissza egy jelentős része, csak a töredéke.
"Az 50%-ot alábecsültem. Az elektromotor hatásfoka ennél magasabb. A generátor is (vagy dinamó ha jobban tetszik) sem alacsonyabb."
Még két hsz és már fel is találod a perpeetum mobilet
Az elektromotor hajtásra önmagában hatékony - de ha az egész láncot nézed, ahogy mozgási energiából az akkuban tárolt elektromos feszültség lesz, az összes többi veszteséggel (légellenállás, gördülési ellenállás, súrlódás, léptetőmotor hatékonysága áramtermelésre, feszültségszabályzó, motorvezérlés hatékonysága, ellenállási veszteség, töltésvezérlő, töltés hatékonysága, stb), már nem néz ki olyan jól a helyzet. Aztán az így visszanyert energiát újra mozgássá alakítani, visszafelé is megjárja az utat, ezekkel a veszteségekkel, szóval az 50%-nak az 50%-a már csak 25%.
"Városi közlekedésben, ami folyamatos lassítás és gyorsítás nagyobb forgalomban, a magasabb tömegük ellenére jóval kevesebb energia befektetéssel közlekednek, mint a belsőégésű motoros társaik."
Erre vannak számaid is?
-
bteebi
veterán
"Ha jól emlékszem kb. kétszeres az energiasűrűség (~500 Wh/kg), azaz maradnak a nagy és dög nehéz aksik, de legalább értelmezhető lesz a hatótáv."
Hááát... én a legtöbb helyen 120-160 Wh/kg sűrűségeket láttam, 200-at se nagyon. Szóval inkább a háromszorosára, mint a kétszeresére nőne a sűrűség (már ha igaz az 500), ami már elég nagy dolog lenne. Persze mint ahogy írtad is, egy ~900 km-het kb. ugyanakkora tömeg kellene vagy csak egy kicsit kevesebb, mint most.
Legyek viszonylag megengedő, és számoljak 30 kWh/100km-es fogyasztással. Azzal számolva a 900 km-es hatótáv nagyon névlegesen 270 kWh-nyi akkuval jönne össze. Az meg bő fél tonna (540 kg) még 500 Wh/kg-mal is. Persze 20 kWh/100km-rel ez már lemenne 180 kWh-ra és 360 kg-ra.
Mondjuk ők valószínűleg inkább 10-15 kWh/100km-rel számoltak, amivel már sokkal barátibb számok jönnének ki, mégpedig 90-135 kWh, illetve 180 vagy 270 kg.
Egy városi rohangálós matchboxba, amilyen pl. a Dacia Spring, meg bőven elég lenne max. 150 kg-nyi akku, amivel akár egy hétnyi (városi) hatótáv is meglehetne, meg talán egy 10 kWh/100km körüli, vagy inkább alatti fogyasztás is.
"Ha sikerülne olcsón gyártani, akkor ez sokat javítana"
Valóban sokat javítana... nekik.
A különbözetet meg úgy hívják, hogy haszon. Na az nagyobb lenne.
"De legalább arra jók az ilyen bejelentések, hogy elbizonytalanítsák a jelenlegi potenciális villanyautó vevőket."
Milyen igaz!
És valóban. Én is várom a Toyota csodaakkuját, mint a messiást, de valószínűleg hamarabb lesz valamilyen villanyautóm, mint szuperakksis (villany)autóm.
#7: "Egy töltés 965 km. Azt, hogy melyik autóban teljesíti ezt a távot, nem tudjuk pontosan.
A töltési idő 9 perc."A távot inkább elhiszem, mint a töltési időt. Ez utóbbihoz kb. elképzelhetetlen töltési teljesítmény, alsó hangon vagy 6-800 kW kellene szerintem.
-
arnyekxxx
veterán
válasz
Hieronymus #7 üzenetére
A töltési idő 9 perc.
ez szuper, de ahhoz, hogy ezt tömegesen ki lehessen használni minden töltő közelébe fel kell húzni egy kisebb erőművet.
Nem a pályán rossz
De -
Nem csavard ki a hozzászólásomat.
Ha a gyorsításba befektetett munka egy jelentős része visszanyerhető, akkor a gyorsítandó tömeg kevésbé befolyásolja a fogyasztást.
Az 50%-ot alábecsültem. Az elektromotor hatásfoka ennél magasabb. A generátor is (vagy dinamó ha jobban tetszik) sem alacsonyabb.
Városi közlekedésben, ami folyamatos lassítás és gyorsítás nagyobb forgalomban, a magasabb tömegük ellenére jóval kevesebb energia befektetéssel közlekednek, mint a belsőégésű motoros társaik.
Autópályázás közben nem a tömeg, hanem a légellenállás számít. Ezért rossz látszólag az elektromos járművek hatótávja. Nem a pályán rossz, hanem a városban nagyon jó.
-
válasz
Hieronymus #10 üzenetére
Ha ez a tömeg-energia-ekvivalencia
ilyen egyértelmű lenne, akkor a páncélozott villanyautó lenne a legjobb ötlet...
-
Ha ez sorozatban jelenik meg, hatalmas előrelépés lesz.
Nyilván nem ez a technológia csúcsa. De ezzel már el lehet evickélni távolabbra is.
Amint megjelenik a következő kategória, ez lecsúszik a megfizethető kategóriába.A szén-dioxid kibocsájtás csökkentése a legfontosabb cél. Azt nem lehet benzinnel megoldani. Ha további 10%.-al javul az Otto motor hatásfoka, az még csak annyit ér, mint halottnak a csók.
PS:
Az elektromos autók tömegét szokták ekézni. De az visszatöltésről elfelejtkeznek az ekézők. Ha a fékezés során visszanyert energia fele a befektetettnek, a következő gyorsításnál el lehet használni. Az eredetileg befektetett energia 25%-a még mindig hasznosul. ,,,A könnyű benzines járművek esetében a visszanyert energia nulla.
-
válasz
Hieronymus #7 üzenetére
A Samsung bejelentése javulás, de még mindig nem a "szent grál". Ha jól emlékszem kb. kétszeres az energiasűrűség (~500 Wh/kg), azaz maradnak a nagy és dög nehéz aksik, de legalább értelmezhető lesz a hatótáv. Ha sikerülne olcsón gyártani, akkor ez sokat javítana a villanyautózás esélyein, de egyéb alkalmazásokhoz (pl. repülés), még mindig kevés.
Amúgy több más cégnek is vannak hasonló kísérleti akkumulátorai, pl. a NIO-nak vagy a CATL-nak. A probléma az, hogy drágák, és a gyors töltéshez nagyon nagy teljesítményű töltők kellenének, amik jelenleg ritkaságszámba mennek az utak mentén. Szóval (talán) három év múlva elkezdenek kereskedelmi forgalomba kerülni, és mondjuk újabb három év múlva terjedni (2030). De legalább arra jók az ilyen bejelentések, hogy elbizonytalanítsák a jelenlegi potenciális villanyautó vevőket.
-
Alusky
senior tag
válasz
Hieronymus #7 üzenetére
Mint az Apple 5x faster.
Persze mire ez leszivárog általunk is megvásárolható normális kocsikba az 8-10 év, annyi idő alatt mondjuk lehet valós is a leírt paraméter, így már igaz lehet. Az adatok másik fele nélkül amennyit ér, mert ezek ma is elérhetőek 150kWh akkuval, meg 30-70% töltéssel és a 20 év is, ha eco módra programozzák az akkuvezérlőt.
Kukázással még várnék a belsőégésűekre, a töltést ki kell építeni, az ellátását biztosítani, az akkugyártást és újrahasznosítást is meg kéne oldani lehetőleg kevesebb környezetszennyezéssel, mint az olaj kinyerése és üzemanyaggá alakítása, különben halottnak a csók az egész. Vagy 1 milliárd autóról van szó. És ez is még mindig csak nyugaton lesz (beleértve minket is), a bolygó másik lepusztult fele még 100 évig fog belsőégésűvel járni.
Az elfogyról meg tudjuk mennyire igaz, mindig csúszik 50 évet. -
Szilárdtest akkumulátort jelentett be a Toyota. Nagyon valószínű, hogy ez az üzem már azt fogja gyártani. 2027-ben indul a tömeggyártás.
Ezzel egyidőben a Samsung is bejelentette a saját akkumulátorát. Már ma i szállítanak a partnereinek teszt példányokat, de 2027-ben indul náluk is a tömeggyártás.
A Samsung akkujáról már néhány paramétert ismerünk.
Egy töltés 965 km. Azt, hogy melyik autóban teljesíti ezt a távot, nem tudjuk pontosan.
A töltési idő 9 perc.
Átlagos használat mellet 20 év az élettartam.
A technológiát a szöuli SNE Battery Day-n mutatták be.
Kezdetben a drágább autókban jelenik meg várhatóan.Ezek a paraméterek a mai szemmel lenyűgözőek. Kukázhatja a belsőégésű motorokat.
PS:
Most már tudjuk, miért dőlt be az akkugyártó ipar.
-
Az hogy kimondottan a Lexust említik, arra utal, hogy a csodaakkumulátorról lehet szó. Amúgy pedig a Toyota szóvivője szerint ők is érdeklődve olvasták a hírt, de nem emlékeznek rá, hogy bejelentettek volna ilyen gyáralapítási terveket. (De megerősítette, hogy valóban foglalkoztatja őket az akkumulátor ellátás kérdése...) [link]
-
arnyekxxx
veterán
Hát ezek nem értenek hozzá.
-
bteebi
veterán
Ez vajon már az új hiperszuper szilárdtest akkujaiknak épül, amivel elvileg az 1000 km-es hatótávolság, és az elvben még gyorsabb tölthetőség is elérhető? Reméljük.
#1: "Pont jókor gondolkoznak a beszálláson"
Az általam fentebb említett paraméterek mellett én is beszállnék.
Egy n-edik NMC/LFP gyártó viszont egyelőre nem lennék. Mindenesetre a járműipari cégek forecastokat készítő gazdászai valószínűleg - remélhetőleg - jobban látják a jövőt, és a mostani csak egy pillanatnyi megtorpanás lesz.
-
.mf
veterán
Csak nem IE-t használnak?
Breaking news: az elektromos járművek iránti kereslet drasztikus visszaesése miatt az akkuk piacán már a jelenlegi kapacitásokkal is jelentős túltermelési válság fenyeget - és a gyártói kapacitások hamarosan még bővülni is fognak, a már megkezdett építkezések miatt. Pont jókor gondolkoznak a beszálláson
Ja és Fukuoka kiváló helyszín, pár éve nem volt már jelentősebb földrengés a 2016-os kumamotói óta. Földrengés és extrém tűzveszélyes lítium, ugyan mi baj lehetne?
Új hozzászólás Aktív témák
- Gamer PC - i5 12400f, 3070, 32gb RAM
- Szimulátor Playseat + Garanciális Logitech G29 kormány + ajándék váltó
- Apple Watch Series 6 44mm GPS Black 1 év Garancia Beszámítás Házhozszállítás
- Jó állapotú!! Dell Latitude 5480 i3-7100U 16GB 512GB SSD
- GAMER PC! i9-9900K / RTX 3070 Ti / Z390 / 16GB DDR4 / 1TB NVMe / 650w! BeszámítOK
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 256GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3311
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 Pro 256GB Sierra Blue -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3361
- Motorola Moto G32 / 8/256GB / Kártyafüggetlen / 12 Hó Garancia
- Geforce GTX 1050, 1050 Ti, 1060, 1650, 1660 - GT 1030 - Low profile is (LP)
- Corsair K100 RGB Optix (CH-912A01A-FR)
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest