-
Fototrend
AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
Megnyitott a Retro beárazás topik!
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
Czo
őstag
válasz Pista0001 #97566 üzenetére
Nekem anno, volt ilyen hibam, egy DH55HC Desktop Boarddal. Hol a ram kivetel, visszarakas, hol a cpu kivetel-visszarakas, hol a komplett gep szetszedes-osszerakas "javitotta meg". Miutan minden vudut kiprobaltunk es semmi sem hozott konstans javulast, ment a szemetbe.
-
Czo
őstag
válasz envagyok #97572 üzenetére
Az IRQ2 az erdekes, mert az IRQ 2 az, az IRQ, amire ra van kotve AT-nal es felette a 2. IRQ controller. Ezt kulon kezelnie is kell a programozonak. AT elott, a 8 bites korszakban, szabdon hasznalhato vonal volt a 2-es IRQ vonal.
Hogy kerul az az IRQ2-re? Szerintem, ott nincs jo helyen.
Az alap megszakitasvezerlo a 0-7 vonalakat, az alap DMA vezerlo a 0-4 vonalakat adja. A 8-15-os IRQ-k illetve a 5-7 DMA az ugy jon ki, hogy 1-1 ujabb DMA es IRQ vezerelo kerult a gepbe, amikor ezeket, a magas IRQ es DMA vonalakat aktivalja a kartya (ezek csak a 16bites reszere vannak kivezetve az ISA busznak), akkor ez a 2. kontroller fogja meghuzni az elso kontrolleren a 2-es IRQ-t, illetve a 4-es DMA-t, es a szoftver iroja tudja, hogy ha a 2-es es a 4-es vonalakon jott IRQ es DMA, akkor ki kell olvassa a 2. vezerlobol is, hogy melyik volt a valodi vonal, amin kezdemenyezve lett a meszakitas illetve a DMA keres.
-
Czo
őstag
válasz envagyok #97580 üzenetére
Ha nincs utkozes, akkor nincs utkozes. Mibol gondoltad, hogy utkozes van? Mit ir? Mi a hiba? A driverek felmentek? Nem ir hianyzo filokat a driver fulon? VDM vagy VXD driver? A driver ehhez a kartyahoz van? A driver ehhez a Windows verziohoz van? Raktal fel olyan 3rd party fasagot, amirol nem tudod, hogy milyen fileokat cserel ki?
-
Czo
őstag
válasz envagyok #97583 üzenetére
Windows 98 SE-vel probalkozol? Nem nezned meg sima 98 mellett, vagy esetleg 95 eseten? Ez legelso generacios VXD drivernek tunik, talan problemas lehet neki, az SE-ben megjelent frissitett driver modell (az SE behozott egy csomo NT kernel driver extensiont es a WDM tamogatast).
-
Czo
őstag
válasz DarthSun #97588 üzenetére
Kepes vagy olyan VxD drivert kesziteni, amit Code2-vel nem tud betolteni, mert hianyzo rendszerhivasra fut a kodod. 98SE-ben eltunt par nem dokumentalt, de korabban hasznalhato rendszerhivas.
Ha nincs PS/2 egere, akkor a 12-es IRQ szabadon hasznalhato, ha az eger USB-s vagy soros, akkor nincs ertelme vigyazni arra, hogy szabadon maradjon a 12-es. A szabadon maradt, tehat nem hasznalt vonalakra pedig barmi kerulhet, nincs olyan, hogy rossz helyen van valami. Semmivel sem butabb ezen a teren a Windows 95.
Nezz bele a drivereibe, ezek jo oreg, 98SE elotti VxD driverek, siman lehet bennuk olyan, ami nem megy SE-n, de megy siman, vagy 95-on.
-
Czo
őstag
válasz DarthSun #97590 üzenetére
Ezek teljesen hetkoznapi konfigraciok voltak anno is. Nekem most is, es regen is 3 hangkartya volt a gepben ebben az idoben, egy GUS, egy ESS es egy Live, kepet produkalo kartyabol pedig volt ido, mikor 4 is volt a gepben, 2db Voodoo 2 es 2 DB "2D" kartya, hogy lehessen 2 monitorom. A 98 nagy ujdonsaga volt, hogy lehetett osszesen 8 VGA kartya a gepben.
-
Czo
őstag
Nalam igy van. A COM1 es a COM2 nincs letiltva, mert az egyikre tudom kotni a sorosportos 1998-as fenykepzogepem, a masikra pedig az Arduino van belove, amivel DOS alol kenyelmesen at tudom jumperolni az alaplapot. Az LPT port van letiltva, mert ami van itthon "korabeli" nyomtatom (halozati csatlakozos szines lezer, az DOS-tol a legujabb Mac OS-ig mindennel kompatibilis) az halozaton at hasznalhato.
Szerk2: Az ESS es a GUS az nem PnP, a BIOS-ban be van allitva, hogy ezeket az IRQ-kat es DMA-kat ne adja oda semminek, es a Windowsban is felvettem lefoglalt IRQ-nak, hogy a Windows se pakoljon oda semmit, azert van ott a system reserved.
[ Szerkesztve ]
-
Czo
őstag
válasz DarthSun #97605 üzenetére
Az SB128, az nem "SB" A Creative elegge nyogvenyelosen kezdett PCI-os kartyakba, nem volt se az SB 16 PCI, se az Awe64 PCI sikeres. Az Ensoniq AudioPCI viszont egesz jo DOS-os kompatibilitassal birt, igy felvasaroltak oket, majd "atcimkezve" kiadtak a Creative is az Audio PCI-t tobbek kozott, SB 128 neven, de ugyonezt vetted meg, ha SB 64-et vettel, meg meg egy csomo mast. Ez evolvalodott at a Live digi hang reszebe is, tobbek kozott a DOS driver, illetve az SB Live! legidegesitobb resze, a fix sampling raten valo moka is az AudioPCI-tol jon, csak mig a Live! mar 48kHz-n fixelt, az AudioPCI-nal ez meg 44.1kHz volt.
-
Czo
őstag
válasz envagyok #97612 üzenetére
Az ilyen "osszeintegralt" multi chipes kartyakkal az a "baj", hogy "egyediek". Tehat, siman lehet, hogy ha megkeresed a nyers, pucer, OPTi 82C924-hez valo drivert, az siman lehet, hogy tudja initelni a kartyat, de megszolalni nem fog, mert az egyeb osszetevoket (pl. kulso mixer) mar nem fogja beallitani. Anno, a talan 928-am volt, ott, mintha a pucer DOS-ba ugy telepult volna, hogy Windows 3.1 ala kellett felrakni, es ez hozta letre a DOS-os foldereket.
Szerk: kozbe eszembejutott, hogy a MAD16PRO folderbe telepult, erre pedig a google azt mondja, hogy az 929 volt.
[ Szerkesztve ]
-
Czo
őstag
válasz envagyok #97616 üzenetére
Volt ido, amikor nem volt meg FM Synth a chipbe, akkor meg kulon volt a nyakon, es igy valahova el van vezetve a hangja (akar az opti egyik bemenetere, akar egy masik mixer ic-be), amit szinten initelni kell.
Szoval, olyan driverrel probalkozz, amirol tudod, hogy a te kartyad, te reviziojahoz valo. Minden mas, csak lutri.
-
Czo
őstag
válasz envagyok #97620 üzenetére
A GUS-nak vagy 5 evvel kellett volna korabban jonnie. Az elso SB elott. Windwos alatt "konnyu", felrakod a drivert, aztan lett "sound eszkoz" amit a programok hasznalnak. DOS alatt, a fejleszotnek, kimondottan a te zsugadat kell programoznia. Nem veletlenul volt az EGA is CGA es MDA kompatibilis, vagy a VGA is kompatibilis az osszessel. Ha a VGA kartyanal is, nem 0xB800-nal kezdodott volna a karakteres kepernyo, akkor egyszeruen nem lett volna lehetosege a VGA-nak robbantani.
-
Czo
őstag
válasz Yutani #97625 üzenetére
Az EMU Systemet mar az AWE32 idejen felvasaroltak. A Live!-hoz az Ensoniq PCI resze kellett, az lett osszehazasitva az EMU orokseggel, a Live!-nal ez tisztan latszik, peldaul az Ensoniq AudioPCI-tol orokolt fix mintavetelezesen.
OPTi-bol az OPTi FM elotti kartyak voltak jobbak, ha eredeti, vagy tokeletes masolat OPL volt rajtuk. De sok kartya tartalmazott forditott sztereot, amit nem minden jatekban lehetett "helyrerakni'.
-
Czo
őstag
válasz DarthSun #97624 üzenetére
DOS alatt mivel toltessz be mintat? Valami modern cucc? Back in the day, csak az aweutil.exe volt (amit adtak a kartyaval), ami real modu jatekokban adott general midi vagy mt32 tamogatast, de megmakkant, ha pl. Dark Forcest, vagy mas protected modu szoftvert kellett az AWE gyari, ROM-janal szebb hangminosegben lejatszani.
-
Czo
őstag
válasz DarthSun #97632 üzenetére
O, kozbe megvan! https://github.com/grepwood/dos32awe Olyan DOS extender modifikacio, ami megoldja a real modu creative emulator, es a protected modu jatek kozott az "adatcseret". Ez a DOS4GW helyett van, tehat annak a funkcionalitasat valositja meg, plussz atadja a midit az aweutil TSR-nek. Ez nagy otlet, majd futok egy kort, hogy mennyiben lenne megtakolhato vele az emuset/megaem. Es akkor a Sam n Max CD-s verzioja is jo MIDI-vel szolna GUS-on
-
Czo
őstag
válasz DarthSun #97642 üzenetére
Nem toltottem le a binedet, mert no way, hogy en megarol letoltsek barmit is. De a 0.10 alapjan, ez lesz az, nem? https://popelka.ms.mff.cuni.cz/~stoupa/gus/index.html Ezt en anno probaltam nem adott eppeszu eredmenyt XP alatt. 98 ala nem kellett, hiszen, 9x alatt, nekem mukodott az 1.2-es beta driver, es a Max szolt vele rendesen, DirectSoundot hasznalva is.
-
Czo
őstag
Yepp, en is igy jartam. Osszerakom, kiprobaltam a P3-ban, ami gephazban van, szuper, mukodik, majd legkozelebb, a pucer alapapba mar forditva kerult bele. De ugyonigy, veszettul figyelni kell, a post kartyanal is. Persze, ezutan rogton eszembejutott, hogy "tenyleg, ISA-nal felfele allnak az alkatreszek, PCI-nal lefele"... de ez mar azutan volt, hogy elrontottam .
-
Czo
őstag
válasz Fücsök007 #97957 üzenetére
Erre, a 2k Professionalban is, es azota is minden Windowsban benne levo kapcsolora gondolsz? https://www.thewindowsclub.com/wp-content/uploads/2013/05/Processor-Scheduling.jpg
[ Szerkesztve ]
-
Czo
őstag
válasz albinolynx #98045 üzenetére
Hazilag is tudsza aktiv eszkozt epiteni, Arduinot hasznalva, vannak "kesz" megoldasok. (marmint, feltoltod a mikrovezerlore, bedrotozod az xp-be, radrotozod a keyboardot es megy).
-
Czo
őstag
válasz albinolynx #98049 üzenetére
USB-set meg nem, de PS/2-eset mar probaltam. gban jart itt egy XT alaplappal, ahhoz kerestunk mukodo megoldast. Szerintem, az elso, ami szembejott a keresesre, azt probaltuk ki.
-
Czo
őstag
válasz FoxiestFox #98051 üzenetére
Ez alza, siman rendeld meg. Ha nem jo, visszakuldheted/visszaviheted, nem fognak faggatozni, hogy miert nem jo, nem fognak rabeszelni, hogy megis tartsd meg. Ebben, itt, nincs kockazat.
-
Czo
őstag
válasz albinolynx #98066 üzenetére
Bennmaradt az mbr-ben a grub. Az fdiskkel (/mbr) be kell irnod egy standard mbrt.
-
-
Czo
őstag
válasz envagyok #98078 üzenetére
Talan, ha 20-25 DOS-os Glide jatek keszult, nem hiszem, hogy nehez lesz oket osszevadaszni. Anno nem is a jatek, vagy a patch okozott nehezseget, hanem a crack a patchez.
---
Nagyon leegyszerusitve, amikor a CPU irni vagy olvasni akarja az adott I/O vonalat, akkor a cimvezetekeire beallitja az adott I/O cimnek az erteket, majd iras eseten az adatvezetekekre kirakja az irando erteket, olvasas eseten pedig, az adatveztekekrol beolvassa az erteket. Ha irsz nem letezo cimre, nem tortenik semmi, ha olvasol nem letezo cimrol, akkor sem. Marmint, baj nincs, csak nem lesz ertelme az elvegzett funkcionak.
Az Adlib kompatibilis kartyak mindegyike reagal akkor, amikor a 0x388-as cimmel kell valamit csinalni. Tehat ha egy szoftver irja ezt a cimet, akkor erre mindegyik kartya, "Adlib resze" ugrik. Azaz, mindegyik kartya vegrehajtja a kert funkciokat. Ha olvasnal ezekrol a cimekrol, akkor viszont baj lenne, mert mindegyik kartya kitenne az adatait a buszra, igy bus conflict lenne es ertelmetlen adat jonne ki. Ha felcsapod az Adlib kartya dokumentaciojat, akkor ott kerek perec szerepel, hogy a regiszterek csak irhatoak. Tehat a szoftverek elvileg nem olvasnak :). Node, lehet, a Pre2 fejlesztoi olvasni probalnak, mert talaltak valami "trukkot" az Adlib detektalasara. Ha viszont neked sok Adlibod van es ugy probalsz olvasni, az ebben az esetben meglepheti a szoftvert (hiszen, mindegyik kartya piszkalja megpiszkalja az adatvonalakat). Szoval, ez a fajta allapot, biztos, hogy nem bolondbiztos. Elvileg nem kene gondot okozzon a sok Adlib (hiszen, nem kellene senkinek sem olvasnia:D), de a gyakorlatban barmi megtortenhet.
Mintha, csak a dual OPL2, illetve az OPL3-as eseteben lenne mod az SB I/O cime "mogott" (mert ugye az Adlib sem csak 0x388-on, es az SB sem csak 0x220-on van) elerni a kartyakat, mert ugy emlekszem, hogy az egyik OPL2-t ilyenkor az Adlib cimein, a masikat pedig az SB mogott kellett piszkalni es ez ment tovabb, az OPL3-as idore is.
Ha sok kartyad van, akkor sok gameportod is van? Vagy ezeket bekonfigoltad ugy, hogy csak 1 maradjon? A legtobb jatek, csak az elso gameportot, kezeli a 0x201-es cimen, igy ha neked tobb kartyad is 0x201-en tartja a gameportot, akkor nem tudsz erdemben gameportot hasznalni (mert ezt a portot irni is kell, illetve olvasni is). Tehat el kell erned, hogy ne "utkozzenek" a portjaid, ezt pedig ugy a legegyszerubb, hogy 1 kartya kivetelevel, mindenhol mashol letiltod a game portokat. Nem minden kartyan lehet allitani, hogy milyen cimen legyen ott a gameport.
-
Czo
őstag
válasz envagyok #98086 üzenetére
Gondolom, nem ismered a Game Port fizikai mukodeset . A PC-s analog gameport ugy mukodik, hogy fejlesztokent irni kell a portra, ami a valosagban feltolt egy kondit a joyban. A PC-s joy analog, a kar X/Y/Z koordinataja 1-1 valtoztathato ellenalast jelent. Onnan tudod, hogy hol all a kar, hogy mennyi ido alatt valtozik meg a kiolvasott ertek az irast kovetoen (tehat, milyen hamar sul ki a kondi). Azaz, a szoftver, ami hasznalja a portot, folyamatosan irja es olvassa a portot. Ha a szoftver hibas (ez jellemzo jatekokra ), es nem a megfelelo sebessegu gepen futtatod, akkor vagy tul hamar, vagy tul gyorsan fog kisulni a kondi, igy viszont a jatek, nem fog tudni ertelmes adatot olvasni a portrol. Tehat, olyan portra van szukseged, aminel ez nem fog gondot okozni. En a Gravis portjat ismerem, az allithato sebessegu. Volt anno ESS688 kartyam, ott gondom volt pl az Another Worlddel es Gravis GamePaddal. Ha aktiv volt a turbo (tehat, gyors volt a gep), akkor nem ment a jobbra/balra a gamepadon, ha inaktiv volt a turbo, akkor lassu volt a jatek, de ment a jobbra-balra. Bekapcsolt turbo mellett, Gravisba dugva, a gravutilt hasznalva, minden a helyere kerult. Most nincs elottem mar, de mintha ez ugy mukodott volna, hogy elinditva a gravutilt, megker dolgokra, majd kikop egy vegeredmenyt, amivel beirva az autoexec batba, bootnal beallitja a joy port sebesseget megfelelore. Az SB16/AWE64 portjat nem iserem.
-
Czo
őstag
válasz envagyok #98092 üzenetére
GUS es az ESS688 game portjan kivul, anno, semmit nem hasznaltam. Az akkori Quickshot Super Warrior joyom megvan meg, azzal meg tudnam nezni, mos a 1688-as ESS Game portjat. De mivel, ott a GUS, nem latom ertelmet, hogy nezegessem mas kartya portjat. Az SB16/AWE portjait nem ismerem, es AWE32 kartyam csak par napig volt, szerintem, ez a legfoloslegesebb kartya a vilagon.
-
Czo
őstag
válasz envagyok #98095 üzenetére
A kartya hasznalahtosaga szempontjabol, full ertelmetlen rajta a RAM slot (ha nem voltal MIDI zenesz, boven eleg volt az 512k). A ROM hangja borzalmas, a jatekok, ahol kivalaszthattad, hogy AWE32, azok a ROM-ban levo rossz hangu cuccokkal szoltak, az akkor letezo GM emulator nem ment, csak valos modu szoftverekkel, tehat egy Doom vagy Dark Forces hangjan nem tudott segiteni. GUS tulajkent, nem ertettem, hogy miert kellne ennek a kartyanak utnie. Plane, ha pl. volt Pro Patches Liteod. Szoval, ez egy bazidraga SB 16 volt, ami ugyan tudott wavetablet, de az nem szolt valami hude fenyesen.
Nyilvan, hogy azota megjelent a Windows 95, es a betoltott soundfont Windows 95 DOS ablakban is hasznalhato, ha a jatek mukodik ott rendesen, illetve lett "rendes" megoldas arra, hogy a GM emulator, es a betoltott soundfont szoljon vedett mod alatt is, az valamennyire javitja a megiteleset. De a Windows 95 elotti idokben, szerintem, ertelmetlen volt.
Szerk: A Windows 95, az majdnem masfel evvel, a kartya retail startja utan jelent meg, a valodi DOS alatt, vedett modu szoftverekkel hasznalhato GM emulatorhoz pedig tobb, mint 10-15 evet kellett varni.
[ Szerkesztve ]
-
Czo
őstag
-
Czo
őstag
válasz envagyok #98106 üzenetére
Lovesem sincs, sose probaltam. Miert feltetelezed, hogy csak VIA-val megy? Abban az idoben, amikor az AWE32 es a DOS szamitott, nem nagyon volt elteres a chipek kozott. Kb. tok mind1 volt, hogy az Intel diszkret chipjei, vagy UMC vagy Chips vagy VIA osszefogo chipje volt kb az alaplapon. TX az vagy 4 evvel minimum ujabb, mint az AWE32.
-
Czo
őstag
Nekem kb 1 hetig volt, nem sokkal a megjelenes utan. Semmi sem szolt mellette a GUS-val szemben. Marmint a valodi SB kompatibilitas igen, de arra meg volt a GUS mellett egy 688-as ESS, igazi OPL chippel, mert akkor meg nem volt ESFM. Pl. az EMU visszhangosito effektjeitol nekem herotom volt/van. Ami a GUS-on szepen szol, visszhang nelkul, sok esetben visszhangos volt az AWE-n. Nem is baratkoztam azutan ezekkel a kartyakkal. Lehet erdemes lett volna futni egy kort a Windows 95 megjelenese utan, de ezt mar kihagytam. Elotte leszerepelt, ujabb probat nem ert meg.
-
Czo
őstag
A GUS-rol nem is tolta a marketing, merthogy az szinte nem is volt neki, hogy mindennel jobb, ellenben az AWE32-vel. A kontextus nagyon fontos. Az AWE ugy volt reklamozva, hogy dobj ki mindent, ez mindent ut/visz. Amikor az AWE jott, a GUS mar elegge jol tamogatott volt, igy erzesre nem volt letjogosultsaga a letezesenek. A featurekeszletenek pedig plane.
[ Szerkesztve ]
-
Czo
őstag
A CPU is lehet keves (ez kiderul pl. a hibauzenetbol ) , de a kartya is igenyelhet 16 bites slotot (akar ez i kiderulhet a hibauzenetbol). Ha a kartya alkatresz oldalan, hasznalva van az utolso 8 lab az ISA csatlakozon, akkor az pont, a 16 bites bus felso 8 bitje (ha nem lenne ra szuksege, nem lenne bekotve se). Beirva a kartya nevet a gogoleba, es megkattintva a kepeket, jon olyan kartya, amin leteznek ezek a labak, de jon olyan is, amin nem leteznek. A linklekd oldaladon nekem, nem tolt be a kep.
Tegyel a gepbe 8 bites karryat, peldaul SB Pro-t, az csak a 10-es IRQ-hoz es a 0-as DMA-hoz hasznalja a 16 bites slotot, maga a kartya 8 bites.
Miert nem irtad be ide egyebkent a hibauzenetet? Ha pl invalid instruction trapet kaptal, abbol egyertelmu, hogy keves neki a CPU.
Új hozzászólás Aktív témák
- Beszámítás! Intel Core i7 4790 4mag 8szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- Hibátlan - INTEL Core i7-9700K 8 mag CPU 4.9GHz + UHD Graphics 630 - LGA1151v2
- Intel Core I7 13700K - //Új//6hó garancia//Beszámítás//
- ÚJ, Bontatlan AMD Ryzen 7 7800X3D
- Intel I9 14900KS 24mag/32szál - Új - Eladó! 250.000.-
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs