Új hozzászólás Aktív témák
-
Bárhol kipróbálhatod, ahol épp nincs forgalom. Keresel egy mellékutat, belenézel a tükörbe, és ha nem jön senki, akkor satufék
Érdemes valami jól látható pontnál kezdeni, mondjuk kilométerjelző, vagy valamilyen tábla, vagy fa stb.
Mondjuk ne 100-nál kezd, hanem először 50-ről, aztán egyet 80-ról.
Én kötelezővé tenném, hogy mindenki próbálja ki így az autóját. Félelmetes, hogy mennyire nincsenek tisztában az emberek az autójuk képességeivel... -
@rglaaf
veterán
-
-
RAM
őstag
válasz
dON't hAcK! #1 üzenetére
Suzuki Swift-nek (1998) mekkora a fékútja: 100-ról 0-ra?
Nincs ABS, semmi kütyü.
SZVSZ Nem egy átlagos...
[Szerkesztve] -
@rglaaf
veterán
Kérdeném a súlyadót akkor is be kell fizetni ha menet közben eladtam az autómat(súlyadó lemondva) mert ugye 2 részletben fizettem idáig az elsőt befizettem év elején de mivel eledtam a kocsit és ma küldték a csekket befizessem e?
-
telcom
tag
Az egész 206 sorozat tipushibás.
-
Plumpy
aktív tag
Az a legjobb, ha kipróbálod. Keresel egy elhagyott utat. Gyorsítasz hatvanra, adott pontnál meg satuzol. Utána vissza, kiveszed az ABS biztosítékját és megint satuzol ugyanannál a pontnál... Beromi bonyolult. Esőben meg megint eljátszod...
-
Joe_007
tag
'94 Honda Civic 1.6Vtec coupe.3000km-en kb.4dl olaj a hiány.
-
Joe_007
tag
Probléma a következő:autóm eszegeti az olajat
és érdekelne,hogy van-e olyan adalékanyag amivel ezt csökkenteni lehet?
Pl. ezek a 8000pénz körüli adalékok ami védőréteget képez a motorban?Vagy ezek csak megelőzésre jók?
Ha tudtok valamit tanácsolni(a csűrűzésen kívül) azt szívesen fogadom.
-
Satan-Claus
senior tag
válasz
Satan-Claus #85 üzenetére
A magyar mosógépszerelők szövetsége szerint viszont nagyon csúszós (havas/jeges) úton akár meg is nőhet a fékút... Szóval ilyenkor kézifék, és csúúúúússssz!
-
Den
veterán
Én azt mondtam hogy száraz úton nő, nedves csúszós úton, egyértelmen csökken.
Azt hogy nő arra alapoztam hogy az évek folyamán több szakembertől hallottam, olvastam, de nem ragaszkodok ehhez a véleményemhez, ez a topic elbizonytalasnított úgyhogy alaposan utánajárok a dolognak.
Azt nagyon jól tudom hogy az abs szerepe az hogy a kerék ne blokkoljon, ha másból nem hát a nevéből (blokkolásgátló) gyanítottam. Olyat nem mondtam hogy azért használják hogy ne kopjon a gumi, azt a kipörgésgátlóval kapcsolatban írtam, amit_egyes_ esetekben ezért is használnak, pl, nagy méretű, nagy nyomatékú motorral szerelt elsőkerekes autókban, ahol kikapcsolt kipörgésgátlóval nem tudsz úgy elindulni hogy ne pörögjön a kerék.
a motoros példa nem túl jó, én is motoroztam, Kifelejted hogy fékezéskor a motor hátsó kerekén alig van súly, egy sportmotoron pl egy nagyobb satuzáskor lazán levegőben van a hátsó kerék. Az első kerék csúszás télleg öngyilkos dolog, leginkább az oldalvezető erő megszűnése miatt. -
Den
veterán
A traktor pulingról amit leírtam azt olyan mondta aki ilyen járgányokat épít, és versenyez velük, szal valószínüleg nem beszél hülyeséget, van rá valami zsargonuk is csak nem jut eszembe.
A a motor nyomaték is számít persze meg az erőátvitel, bár az igazi mponstrumokat tudomásom szerint hidraulikusan hajtják, nem nagyon lenne olyan mechanikus erőátvitel ami ezt bírná. -
dON't hAcK!
aktív tag
válasz
Satan-Claus #70 üzenetére
Ha nem lenne fizikailag lekorlátozva, akkor röhögve maga mögött hagyná a világ összes Porsche-jét.
-
mzperx
aktív tag
Igazad van, hogy kell a jó felfüggesztési rendszer is, mert ha a kerék elválik a talajtól, akkor már úgyis mindegy... gondolom a Pirelli gumik reklámszövegét te is ismered....
De: tehergépjárművek kerékblokkolását akor is kerülik, mert az irányíthatóság elvesztése a legfőbb szempont, meg a lehető legrövidebb féktáv, viszont nyerges pótkocsiknál jellemző a becsuklás - bebicskázásnak nevezik inkább azt hiszem - tehát a szerelvény fékezése közben a vontatmány fékezettsége a döntő - a szerelvényt mindig húzott állapotban kell tartani, mert he a vontatót fékezed jelentősen és a vontatmány elveszti a tapadását, akkor az megindul mindenfele. Nem véletlenül vannak ezirányban kutatások, hogy hogy lehet megmondani a fékvezérlő elektronikának azt, hogy milyen állapotú a vontatott rész... Ez is olyan lesz majd az teljesen elektronikus légfékrendszereknél, mint a VR adagolóknál, hogy Te a gázpedállal - ami már nem is az - csak annyit mondasz az elektronikának, hogy mit szeretnél... az meg majd eldönti, hogy mi lesz...
Egyébként az teherjárművek gumiabroncsának a védelme nem hülyeség, és igenis figyelni kell rá, mert egy ABS nélküli blokkolásos fékezés után ugyancsak kockára tud nyalódni az a szerencsétlen abroncs... és utána az meg ütni fog mint a veszett fene... és akkor lehet akármilyen felfüggesztésed, meg a vibrációt semelyik alkatrész nem komálja azon a környéken -
TitiRii
senior tag
Hali
az ABS es kocsik (régebbi generácios abs ek főleg) szagatott féknyomot hagynak.
ugyanis ha le padlozák nagyobb sebeségnél akkor a kerék megcsuszik ez nyomot hagy de az abs reagál rá visza vesz a fék intenzitásból de mivel mi továbra is nyomjuk a pedált ezért a kerék megint leblokkol abs megint üzembe lép mayd megint visszáb vesz és a kör kezdödik elöröl.. ez a valóságban ugy néz ki hogy a féknyom a felező vonalhoz lesz hasonlókb 5cm féknyom 5 cm 5cm semmi mayd megint 5 cm féknyom ......
amit én láttam az inkább hasonlítot arra mikor nincs benne a lengés csillapitó.
a kerék és az ut között anyi hely volt hogy az öklömet be tudtam volna rakni.
Ezt a távolságot a kerék olyan gyorsan járta oda vissza hogy nem is látszott (mint amikor olyan gyorsan pörög valami amin lyukak vannak hogy már folyamatosan át látunk rajta csak homályosabban) kb ugyan ez volt it is. -
[amne]
senior tag
-
TitiRii
senior tag
válasz
Cathfaern #74 üzenetére
egyértelmü hogy ha a kocsi nincs a földön akkor tök mindegy hogy gázt vagy féket nyomsz
(ezért kell jo lengés csillapitó hogy ott is tartsa a kereket a földön)
ha esik az esö lehet tényleg nagyobb a légelen állás de akkor csuszik a talaj
OFF
a minap láttam egy böszme nagy mercit és épp a zebra elött probált megálni (sikertelenül) de szerencsére nem történt semmi baj csak anyázott a nyanya meg a mercis is1 et 1 másnak.
az okamiért nem tudott megálni nem a sebeségben keresendő nem jött tul gyorsan de amikor fékezett az elsö kerekei ugy ugráltak fel és le mint egy légkalapács(kb 10 cm re is felugrottak) igy akár mien hipi szupi gumi,abs meg féktárcsa fékbetét lehet benne.. ha 1/* nem ér le a földre a kerék
ezért kéne jó lengés csillapitó is mellé minimum
ON -
TitiRii
senior tag
DEN
absel miota nö a féktáv?
anyi a szerepe hogy a kereket nem hagya blokolni.
és ez nem azért jó mert igy nem kopik anyira a gumim.
Merthogy:ha blokol azaz csuszik akkor nem lassul(csak kis mértékban) el veszti a talajal a kapcsolatot.Ezt legjobban a motoromon tudnám neked szemléltetni
50 nél huzok 1 satu hátsót és észre se veszed hogy nem pörög a hátsó kerék csak 1 utcával késöbb kb nagy mértékben nem lassul olyan mintha le vettem volna a kezem a gázról.Ha viszont fékezek és nem hagyom megcsuszni akkorérezhető a lassulás(bár ezt legjobban 1 kerék fékkel lehetne szemléltetni csak hát az kicsit öngyilkos mutatvány lenne mikor az 1 kerék satuzik
''A legnagyobb lassulás csúszó kerekekkel érhető el '' ez ugy ahogy van laikus nép tév hitt. -
TitiRii
senior tag
a fékut függ a kocsi sulyától, a gumi minőségétől(átmérötöl,széleségtöl,állapotától,és mintázatátol,anyagától)
az ut minöségétöl(mien sima mien anyagból van és menyire nedves)
és függ a kocsi fék rendszerétöl, ABS stb és a fékrendszer állapotátol.
függ a futomütöl (lengés csillapítok és rugok állapotától)
és függ atól hogy gyorsulásból vagy menetből fékezel e le(ha gyorsulsz tehát elözöl vagy stb és épp 60 nál nyomsz padló féket az nem eggyenlő azzal mikor már x ideje 60 al mész és nyomsz 1 satut)
kb enyitöl függ+ a soförtöl
ui:megnézem azt hogy az elöttem szolok 100km/h rol 40 méter alat még absel is hol álnak meg -
mzperx
aktív tag
Láttam már első keréken bólintó nyergesvontatót... féktesztnél külön támkeretet kellet a vontató elejére rakni, mert lazán megemelte a hátsó tengelyt....
a fékrendszerek méretezésük alapján egyébként megfelelő körülmények között a g-s lassulást tudják produkálni.
Nem tudom mire gondolsz, remélem eszembe jut.... remélem nem arra gondolsz, hogy a teherjárművek dobfékrendszere fordított üzemű, azaz hogy a fékbetétet egy böszme rugó nyomja a dobhoz és a fékkamrában a nyomást csökkented a fékezés folyamán.... -
mozso
senior tag
Igen, kizarolag friss havon igaz, hogy blokkolo kerekekkel lehetseges a rovidebb fekut, de akkor oda az iranyithatosag! Jegen ugye nincs mit feltorlaszolni...
A tractor pulling eseteben van meg egy-ket tenyezo, amit elfelejtettetek:
-az eke, amit el kell huzni nagyon gyorsan noveli az ellenallasat (elorecsuszo suly)
-ha nem porgetnek ki a kerekeket, hatalmas terheles jutna az eroatvitelre es a kardantengely egyszeruen eltorne, illetve magara a motorra is
Szerintem eleg hamar rajottek eme ''sport'' muvelese kozben, hogy sehova sem jutnak, ha nem porog a kerek, mert akkora forgatonyomateka meg ezeknek a jarmuveknek sincs, illetve kell egy bizonyos fordulat kell, hogy a motor egyaltalan kepes legyen valamit alkotni. Szoval, ha a kerekek porognek, akkor az eroforras kepes elerni azt a fordulatszamot, ahol a leheto legjobb a teljesitmenye. Ha nem porgetik ki, akkor csak erolkodik a gyorsan novekvo ellenallassal szemben, es vagy lefullad, vagy maga az eroatvitel adja meg magat. -
rog
addikt
apropó pumpálás:
''Az oktatás két részből állt, elméletből és gyakorlatból. A nagyobb részt a gyakorlat tette ki, de az elmélet is elengedhetetlennek bizonyult. Számomra a legfontosabb tanulság az volt, hogy egy ABS nélküli autóban a vészfékezést úgy kell végrehajtani, hogy egyszerűen bele kell taposni a kuplung- és fékpedálba. Korábban úgy tudtam, hogy törekedni kell a még éppen gördülő kerekekkel történő fékezésre, ami elméletileg a legrövidebb fékutat biztosítja. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az ember igen rossz hatásfokkal tudja eljátszani a blokkolásgátló szerepét. Ezt egy diagrammal is alátámasztották, amelyből kiderült, hogy 100 km/h-ról fékezve a blokkoló kerekekkel kapott fékút kb. 1,5-szeresét kapjuk, ha mi próbáljuk eljátszani a blokkolásgátló szerepét'' -
Vertic
aktív tag
Egyébként olvastam valami tesztben, hogy az ABS síkos úton egyértelműen csökkenti a féktávot, száraz aszfalton viszont lehet, hogy picit nagyobb lesz. Nade mint mondtam nem értek hozzá, ezért nem tudom, hogy lehet-e ennek hinni vagy sem.
-
Den
veterán
-
daci
csendes tag
válasz
Kuznyikov #30 üzenetére
Pa mindenki!
Cak annyit szerettem volna huzzafuzni, hogy nem teljesen vagytok otthon am afizikaban (nem mindenki!!), na nem mintha en egy Einstein lennek, de azert az egy kicsit, sok, hogy az ABS megnoveli a fektavot, a legegyszerubb magyarazat: akkor miert szerelnek be? Hogy megtobb gyalogost gazoljunk, mert sok van beloluk? Tehat a gimis fizka konyvben mint olvashato, a tapadasi ero nagyobb, mint a surlodasi, pl ezert is lehet az, hogy nehezebb egy targyat, pl asztalt meginditani, mint ha mar megindult tolni. Az elobb felszolaloknak igaza van, hogy ennek merteke kb 1,2. de ez fugg a talaj minosegetol, meg megsok mindentol.
Aztan lassulasrol: a gyorsulas ellentete, mint gondolnank, na most akkor ervenyesnek kell lennie ra annka az osszefuggesnek, hogy a(gyorsulas, vagy lassulas= s(megtett ut)/eltelt idoa negyzeten. Igy ki is jon szepen a meter/sec negyzet. Na most mivel altalaban egyenletesen lassul (tegyuk fel), ezert ha tudod, hogy szasrol mennyi a fektavja, akkor abbol ki lehet szamolni a 60 ra is.
Tehat szerintem ennyi, bocs, ha a stilussal baj van ;) -
mzperx
aktív tag
Ne... ne keverd a gizikét a gőzekével.... a retarder NEM vészfékezésre van kitalálva. A retarder olyan tartós üzemi fékberendezés ami hosszabb szakaszon kismértékű fékhatás kifejtésére alkalmas. Pl. jössz lefele egy hegyi szerpentinen és a normál fék megadhatja magát - túlmelegszik, erre van a retarder, ami egy plusz fékgép - hidraulikus, vagy örvényáramú és TARTÓSAN képes fékhatást kifejteni.
A kamion és személygépkocsi között ha fékezel nincs sok különbség, mivel mindkettőt meg kell állítani,csak az a kérdés, hogy milyen sebességről és milyen energiát kell elmelegíteni a fékbetéteken.... -
mzperx
aktív tag
Annyira nem korrekt a cikk... nagyon lehatárolja a csúszás és a tapadás különbségét... ez nem így van teljesen.... miért definiálnak gumiabroncsra több jellemző átmérőt?
A vészfékezés nem tiszta... Én saját tapasztalatból mondom, hogy szárazon vagy vészfékezésnél is csökken a fékút.... Érdekesen ment az a soktonnás SCANIA, hidd el nekem...
Plusz az ABS-szel nagyon sok mindent meg lehet még csinálni, ha megspékeled egy kicsit.... a cikk ilyen szempontból is felületes.... -
Den
veterán
Oké a mikroforgácsolást én is bekalkuláltam csak amire én gondoltam ott nagyobb a forgács keresztmetszet, de mindegy végül is ez csak amit lelkes amatőrként összeszedtem, a tárgyban egy szakember tudásával, és az leírt teszt tapasztalataival butaság lenne vitatkozni.
Ha küldesz némi anyagot a témában azt nagyon megköszönöm, mert most már télleg nagyon érdekel a dolog és eddig nem sok komolyan anyagot találtam a neten. -
[amne]
senior tag
Nos, az ABS száraz úton némileg növeli a féktávot viszont az autó irányítható, csúszos úton a féktáv vagy u.a. mint ABS nélkül (esős) vagy jelentősen rövidebb (hó, jég) és továbbra is irányítható.
Részletes cikk: http://totalcar.hu/autosszotar/abs/ -
mzperx
aktív tag
Hmmmm....
Azért van kis különbség akkor, haindulsz, meg ha megállsz...
Fékezésnél: megállhatsz álló kerékkel is, kb úgy mint ha egy 1t-s féltéglát próbálnál egy A4-es surlódó felületen megfogni.... szerintem nem túl sok esélyed van rá. Másik fontos dolog az, hogy amig a kerekek gördülnek fel tudnak venni oldalirányú erőt, egészen addig, míg a kerékre ható fékerő+oldalirányú erő eredője az ún. csúszási ellipszisen belül marad. Plusz én láttam egy tehergépkocsit lefékezni megrakottan 80-ról ABS nélkül, és utána a gumiabroncsot... hát az elforgácsolódott... utána a tesztet megismételték ABS-szel ot nem volt gumikopás. Plusz egy adalék: egy SCANIA 144-es tesztjénél voltam ott - a KNORR tesztpályán - félelmetes volt a kabinban ülve érezni és látni, hogy a soktonnás gépben a csúszás alatt az ürge könnyedén forgatta a kormánykereket és a kamion arra ment amerre neki tetszett.... ezután ABS-szel nem blokkolt a rendszer és végig irányítható volt a kamion, és nem tört ki, és érdekes módon rövidebb úton állt meg....
Szerintem a Tractor Pulling nem túl jó példa ide. A jelentősen deformálódó talaj más tészta.... meg más tészta a mű-szplit is...
A felületi surlódás kezeléséről annyit, hogy a tapadás-csúszás-szlip hátterében szépen ott van az alakzárás, meg felületi egyenletlenségek kapcsolata, meg a mikroforgácsolás is... szóval nem maradt ki... -
rdi
veterán
Az ABS csúszós uton csökkenti, száraz úton növeli a fékutat?
Nem tom, csakúgy kérdezem -
Den
veterán
Na szal szerintem ott hibádzik az eszmefuttatásotok hogy a kerék - úttest kapcsolatot kizárólag felületi súrlódásként kezelitek. Ha így lenne, igazatok lenne aban hogy gördülve joban lassít, de nem csak súrlódás van, mint már írtam a kerék és az úttest közt alakzáró kapcsolat is van, emiatt csúszáskor van egyfajta ''forgácsolás'' ami több energiát emészt föl.
Egyébként nem az ujjamból szoptam a dolgot, volt egy műsor a tv-ben ott magyarázták ezt. Volt egy másik az a tractor pulling nevű sportról szólt (egy nagy és nehéz szánt húznak többezer lóerős járgányokkal, 2-3 gázturbina, 6-7 v8-as motor, ilyesmi), és ott magyarázták hogy sokkal nagyobb vonóerőt tudnak elérni túlpörgő kerekekkel mint csak gördülőkkel, ezért induláskor a lehető legnagyobb fördulátszámmal pörgetik a kereket és az az egész húzás alatt túlpörög. Ott is ezzel a ''forgácsoló'' hatással magyarázták a túlpörgő kerék nagyobb vonóerejét.
Egyébként pedig több helyen olvastam, több adásban láttam, és többektől hallottam, hogy az abs elsődleges célja hogy a kocsi kormányozható maradjon, ugyanez+a gumk kímélése a kipörgésgátló szerepe. Többek közt ezt oktatták a már említett vezetéstechnikai centrumban is.
Egyébként az is nyílvánvaló hogy mondjuk vizes úton már fékút szempontból is előnyös lehet az abs, mert a blokkoló kerék ''felülne'' a vízfilmre ami közismerten nagyon csúszós, és az is biztos hogy a mai modern abs-ek annyira megközelítik a tökéletes féktávot amennyire csak lehet. -
frasz
tag
Én azért szeretném érezni az ABS lüktetését a lábam alatt!
ez mionden kocsiban ilyen durva ahol nincs pánikfék, vagy nem ettől függ?
Mercedes A osztályban semmit nem lehet az ABSből érezni, csak azt, hogy arra megy a kocsi, amerre akarod, és amerre ''ő'' helyesnek találja!
F -
rog
addikt
'' Az ABS – az emberrel ellentétben – ezt másodpercenként akár ötször-tízszer is képes megtenni, így a gépkocsi vészfékezéskor is folyamatosan kormányozható marad. Érdemes azonban fölkészülni arra, hogy bizonyos esetekben valamelyest növekedhet a fékút. (af) ''
''Auto Motor teszt: Citroen C5 2.0 HDi: extrák, alapáron'' -
mozso
senior tag
Hat en csak annyit fuznek hozza, hogy 1997 szept. ota kb. 89 ezer km-t vezettem, azota volt mindenfele kalandom, de ha a blokkolos fekezest alkalmaztam volna szaraz aszfalton, akkor mar ugy 3x vihettem volna szervizbe a jarganyt, mert karamboloztam volna. Es az a sac/kb 3 eset nem azert kovetkezett volna be, mert nem tudtam volna elkormanyozni az autot (egyebkent sem lett volna hely), hanem mert egyszeruen nem tudtam volna megallni idoben.
-
mzperx
aktív tag
válasz
dON't hAcK! #11 üzenetére
Ha összekapom magam, akkor igen, egyébként javaslom a Bosch által kiadott ABS füzetkéket...
-
mzperx
aktív tag
Den.... kérlek... ez nem igaz....
Én motorokhoz értek, fékhez annyira nem, de: nyugodtan kiindulhatunk abból, hogy a keréknek mindig van slipje, azaz mindig csúszik. DE nem mindegy, hogy mikor mennyit. Egy hajtott vontató keréknek értelemszerűen nagyobb slip-je van mint egy vontatott keréknek - de ekkor még nem fékez senki. A kerekeken kifejthető fékerő elsősorban a kerékterheléstől és a tapadási/ csúszási együtthatótól, másodsorban szerkezeti, környezeti körülményektől - gumiabroncs mintázat és geometriai méretek, keménység, mintázat, útbukolat érdessége, függ. Minnél nagyobb a kerékterhelésed annál nagyobb fékerő fejthető ki. A gjm. fékékezése esetén a kerékterhelések megváltoznak - az első kerék terhelése nő, a hátsóé csökken. Ez a dinamikus átterheelődés. Azaz a statikus kerékterhelésekhez viszonyítva az átterhelődés hatására az első tengelyen nagyobb lesz a kivezérelhető fékerő, míg a hátsóé csökkeni fog. Ezért kell az járművekbe fékerőszabályozó - amiről a Közlekkar Gépjárművek Tanszékének megfelelő embere hosszan tudna mesélni. Csakhogy a slip bizonyos értékét túllépve drasztikusan csökken a kivezérelhető fékerő - ide kell az ABS. Az ABS arra van, hogy a kerék slip értékét kis értéken tartsa a fékezés alatt. Innentől a Knorr megfelelő szakemberivel kell konzultálni, mert itt jön már mindenféle - tengelyszelektív, kerékszelektív, ASR-rel kombinált ABS, ESP, meg mindenféle hárombetűs varázsszó. -
Den
veterán
Menj el a gerhard berger vezetéstechnikai centrumba és kérdez meg az oktatót ha nekem nem hiszel
Egyébként gondold végig, a lassuláskor erőhatás lép föl a kerék és az út találkozásánál ami hat az útra és a kerékre is, mivel nem két sík felület találkozik, hanem egyenetlen felületek ''akadnak'' egymásba, ezért amíg gördül a kerék az erőhatás kisebb mint a gumi és az aszfalt szakítószilárdsága. Ha növeled az erőhatást, az előbb utóbb elér egy olyan szintet ami nagyobb mint a gumi leszakításához szükséges erő, ezért az útba akadó gumidarab leszakad a kerékről, az ehhez szükséges erőt ki lehet számítani a szakítószilárdságból és a ''forgáskeresztmetszetből'', de egyérelműen nagyobb mint az az erő ami nem szakította le ugyanazt a gumi darabot (gördülés).
Azt én is tudom hogy a tapadó súrlódás nagyobb egy tiszta esetben ahol két felületet egy erő nyom egymáshoz, de ez nem tiszta eset -
Kuznyikov
aktív tag
Egyszerübben meg lehet érteni ha nem a fékezésre hanem az ellentétjére (pfuu, ezt így kell írni? milyen hülyén hangzik) gondolsz, vagyis az indulásra. Ha taposod a gázt és nyikorognak a gumik, SOKKAL lassabban indulsz el mintha jól elkapnád azt az erőt mikor még nem csúsznak meg a gumik. Ezért létezik kipörgésgátló is.
A hóban esetleg számíthat vajmit () az, hogy tolod a havat (bár kétlem!), viszont igencsak nehéz lenne az autót irányban tartani, vagyis akár meg is pördülne... most ne 50Km/h -ra gondoljunk, inkább min. 100-ra, még akkor is ha csupa hó az út, számításba véve, hogy Mo.-on micsoda ''hatalmas'' közlekedési kúltúra van...
-
mozso
senior tag
válasz
dON't hAcK! #28 üzenetére
Abszolut veszfekezes eseten nem mindenki lep bele tovig a fekbe rogton, meg azok sem, akiknek van ABS-e, pedig nekik a megcsuszastol nem kellene tartani.
A szamitogep erzekeli, hogy a fekpedal ut kezdeten mekkora sebesseggel nyomtad le a pedalt, es ha ez egy bizonyos hatart tullep, akkor magatol padlofeket alkalmaz, feltetelezve, hogy te veszfekezni akartal, csak lassu vagy. -
dON't hAcK!
aktív tag
Még egy kérdés! Mire is jó az a bizonyos PÁNIKFÉK?
-
mozso
senior tag
Den:
Szerintem nem igy van, vegyunk egy esetet:
Ugye a tapadas vs. csuszas szempontjabol mind1, hogy gyorsitas vagy lassitas tortenik, akkor nezzuk meg BARMILYEN aszfalton (esos, szaraz, nyalkas), hogy melyik auto gyorsul jobban...az eppen meg meg nem csuszo kereku auto fog. Tehat az tud tobb erot atvinni az aszfaltra es ez forditva is igy van.
dON't hack! :
Hat utana nekem csak egy karomkodasra futotta, mert zold lett a lampa, de a Dozsa Gyorgy utig ereztem a szagot, pedig a 2 elso ablakot csutkara letekertem...a noci meg eliszkolt, nagyon a nyakaba szedte a labat! Azt hiszem az ilyen esetekre lenne a lampas keresztezodesben a zebra.... -
emvy
félisten
válasz
dON't hAcK! #21 üzenetére
Nem fordítva?
-
mozso
senior tag
Den, kiprobaltad mar ezt te magad is a gyakorlatban? Mert nekem volt mar ilyen elmenyem (szaraz aszfalton+nyaron, utana gumicsere volt...), de amint megcsusztak az kerekek EREZTEM, hogy nem lassulok annyira, de mar nem kezdtem el manualisan ABS-t jatszani, mert lattam, hogy igy sem utom el azt az aranyos kis gyalogost a Westend-nel a Vaci uton...
(ha esetleg raismerne magara az illeton, en egy zold autoban voltam, mind a 4 kerekkel csikot huztam es utana dolt be a fust az elso ablakokon...illene megkoszonnie, hogy jok a reflexeim....)
-
mozso
senior tag
Abszolut igazad van Emvy, csupan egy esetet kiveve! Havon az ABS akar rosszabb is lehet, mint ha be sem lenne szerelve, mert az allora fekezett gumik feltorlaszoljak a havat maguk elott.
Egyebkent aki vezetett mar autot, az esos, nyalkas uton ki is probalhatja, amikor a kerekek megcsusznak, erezhetoen kevesbe lassul az auto, mert, ahogy Emvy is mondta a tapadasi surlodasi egyutthato mindig nagyobb, mint a csuszasi surlodasi.
(En mar soxor probaltam, mert nincs ABS-em, de vater autojaban van, es azzal is szorakoztam mar sokat)
Tehat az ABS nem csak abban segit, hogy kormanyozhato legyen az auto veszfekezes alatt, hanem a legnagyobb elerheto lassulast is igyekszik biztositani a gumik csuszashataron valo tartasaval. Persze ha nem 4 csatornas az ABS es valamilyen orult a hatso kerekekre szerelte az erzekeloket, akkor tenyleg lassabban lehetne megallni, de ilyen rol meg nem hallottam.
A legtobb ma ujjonan megvasarolhato auton 4 csatornas (mind a 4 kereket kulon kezeli), es a fekero modulaciojaval mukodo ABS van. -
Den
veterán
Ez esetben nincs
Ugyanis itt a csúszáskor nem azért csúszik meg a kerék mert csökken a tapadás a kerék és út között, hanem mert nagyobb erő hat a gumira mint a gumi szakítószilárdsága, ezért gumi darabok szakadnak le a kerékről (szép fekete csík az aszfalton), és a leszakításhoz szükséges energia is a mozgási energiából származik.
-
Den
veterán
abs-el nő a féktáv. A legnagyobb lassulás csúszó kerekekkel érhető el viszont ilyenkor kormányozhatatlasn az autó, ezért az abs úgy szabályozza a fékerőt, hogy a kerekek folyamatosan gördüljenek, mert annál a néhány méter veszteségnél többet ér hogy vészfékezés közben is tudsz manőverezni a kocsival.
-
dON't hAcK!
aktív tag
válasz
dON't hAcK! #11 üzenetére
Kimaradt, hogy SZERINTEM!
-
dON't hAcK!
aktív tag
''ABS=ideális fék mennyiség!'' - azaz csak annyira fékez, amennyi ahhoz kell, hogy megfogja a tárcsákat, de ne hagyja blokkolni a kerekeket, azaz fel is engedje őket csúszás esetén.
(Ez a pánikfékes dolog most nagyon elgondolkodtatott...)
Valaki tudja, hogy az ABS pontosan mit is csinál? -
frasz
tag
válasz
dON't hAcK! #6 üzenetére
Szevasztok,
nem akarok belekotyogni, de szerintem ABS-sel hamarabb megáll a kocsi! ABS=ideális fék mennyiség!
illetve a P206-ban van pánik fék is vagy tévedek?
nem csak a féktől függ, hanem a kocsi súlyától!
F -
dON't hAcK!
aktív tag
válasz
dON't hAcK! #8 üzenetére
Köszönöm mindenkinek a segítséget, nekem ennyi elég is lesz.
-
dON't hAcK!
aktív tag
válasz
dON't hAcK! #7 üzenetére
Ja bocs, az egy 'átlagos autó' volt.
-
marcee
addikt
válasz
dON't hAcK! #1 üzenetére
Közlekkaros beépített emberem szerint, valahol 9-12 m között lehet (hasból, de azért nem diák... (és nem is a takarítónő))
-
Den
veterán
válasz
dON't hAcK! #1 üzenetére
Annyi minden befolyásolhatja, hogy a legegyszerűbb ha leméred.
-
G@ben
addikt
Nos, egy átlagos autó 100 km/h-ról kb 40 m alatt áll meg. Ezzel számolva: [(60*60)/(100*100)]*40=14,4 m, ugyanis a mozgási energia a sebesség négyzetével arányos, ebből kifolyólag a fékút is azzal arányos. Peugeot 206 esetében lehet, hogy kicsit rövidebb fékúttal számolhatsz, mert ha jól tudom, akkor nem olyan rossz fékje. De nem hinném, hogy 13 méternél kevesebb lenne a fékút. Remélem mindent jól írtam le.
-
dON't hAcK!
aktív tag
Sziasztok,
Egy autó (esetemben peugeot 206) kb. mekkora úton fékez le 60 km/h-ról 0 km/h-ra (azaz mekkora a fékútja)?
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Milyen videókártyát?
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Víz- gáz- és fűtésszerelés
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- EAFC 25
- Path of Exile (ARPG)
- Eredeti játékok OFF topik
- Itt egy pár fotó az iPhone 17 sorozatról
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- További aktív témák...
- Bomba ár! Dell Latitude E7250 - i7-5GEN I 8GB I 256SSD I 12,5" HD I HDMI I Cam I W10 I Garancia!
- Bomba ár! Dell Latitude E7440 - i5-4GEN I 8GB I 500GB I 14" HD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- Új Asus F16 TUF WQXGA 165Hz G-Sync i7-14650HX 16mag 16GB 1TB SSD Nvidia RTX 5050 8GB Win11 Garancia
- Bezámítás! Asus ROG STRIX G15 G513IH Gamer notebook - R7 4800H 16GB DDR4 512GB SSD GTX 1650 4GB W11
- HP EliteBook 840 G8 i5-1135G7 32GB 1000GB 1 év garancia
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest