Új hozzászólás Aktív témák
-
Samott
addikt
Figyi, az egesz vita ezen a kiszolason megy:
Alapvetően nem azt írtam, hogy lopakodó lenne, hanem csak azt, hogy kaphatott valami alap radarellenes burkolatot (festék, elnyelő réteg:efféle). Ami miatt aztán valamivel kevésbé feltűnő, mint a jó öreg klasszikus repülő bálnák, amikre hajaz.
Azt probalja elmagyarazni, hogy festheted ahogy akarod, epitheted abbol amibol akarod, a forma meg a gazturbina miatt ugyis latszani fog. Nem kevesbe, hanem kb. ugyanugy. A festes, anyag csak akkor segit, ha a format meg a gazturbina elhelyezeste eleve lopakodonak tervezed.
Ezen vitaztok tucatnyi hozzaszolas ota.
-
Cifu
félisten
Milyen nyelven kell leírni, hogy a probléma alapja az, hogy a gázturbinás hajtóművek nem radarabszorbens anyagból készülnek? A Flamingo pedig a hajtóművét nem rejti el, hanem a test tetejére pakolja ki.
Ez egyszerűbb gyártást tesz lehetővé, jobb az áramlástechnika is, mert a szívócsatorna veszteséggel nem kell számolni.
De especiel ennek köszönhetően itt bizony minimum 1m^2, de akár még ennél is nagyobb lehet a radar keresztmetszet az általánosan használt hullámsávokban.Vagyis semmilyen szempontból nem minősül lopakodónak (ha határt szeretnék megállapítani, akkor valahol 0,01 m^2 alatt mondhatjuk azt, hogy lopakodó, így a Tomahawk vagy az AGM-86 sem az például a cirka 0,1m^2 értékkel...).
-
-
Az ukránok meg akarnak egy olcsón, gyorsan, nagy tömegben legyártható repülő bálnát, és amikor megvan, akkor gondolják át, hogy erre még mit lehetne könnyen fejleszteni és teljesen világos számukra is hogy a radarhullám elnyelő bevonat nem az.
Nem olcsó, semennyivel nem javítja a bevetések sikerességének esélyét ellenben a hasznos tömegből vesz el ezért nem alkalmazzák. -
Cifu
félisten
...azért, mert a sárkány kialakítása határozza meg kb. 60-80%-ban az RCS-t. Ezt próbálom az elejétől fogva mondani. Amíg a hajtómű konkrétan ki van emelve a testből, közvetlen rálátást biztosítva a nagy reflexiójú kompresszor- és turbina lapátokra, addig teljesen felesleges a bevonatokkal foglalkozni.
De megpróbálom más irányból megértetni, miért hibás az elgondolásod.
Az Sz-300P család az NVO célfelderítő lokátor + RPN tűzvezető lokátor párossal ~43km-es távolságból képes felderíteni és 31km-ről leküzdeni a kis magasságban érkező robotrepülőgépeket (0.1m^2-es RCS-el számolva, ez kb. az AGM-86A vagy a BGM-109 szintje). Ha nincs NVO, akkor ez a távolság 31km (ez az a bizonyos toronyra szerelt lokátor, amit korábban említettem).
Egyébként a 40V6MD toronyal ezt még tovább, ~48km-re tolták ki. Az RPN földön 31km-ről képes továbbra is a rakétát rávezetni, az NVO a célfelderítéssel azt teszi lehetővé, hogy a 31km-es "kör" külső részén is legyen idő a rakétaindításra és elfogásra. Ez nagyjából a reális korlát egy Sz-400 esetén is.( [Innen van a kép, csapok egy kis reklámot Molnibalage-nak, ha már lektorálom az anyagát
] - [Ez pedig a 2. része a cikknek] )
Most jöjjön a másik oldal. Mekkora RCS-esű rakétára igaz ez a távolság? 0.1m^2-el számolva vannak a fentiek, de a Föld görbülete miatt is nagyjából ez a reális távolság. A terepakadályok csökkentik, ha magaslatra helyezik, valamennyire nő, de még akkor sem nagyon reális 40-50km-es megsemmisítési távolságnál többet venni.Most nézzük akkor a másik részét az egyenletnek. Függően attól, hogy melyik radar típus milyen értékét vesznek alapul (az Oroszok ugyebár viszonylag bő és részletes adatokat adtak ki az 1990-es és 2000-es években, mivel hát marketing...), egy valóban rendkívül jól lopakodó célt , mint a B-2A, F-22A vagy hasonszőrű célpontot 20-30km-ről, egy F-35A szintű célpontot 35-60km-ről azonosít. Az AWA pl. 21 és 34km-et állapított meg, ez már túlzás véleményem szerint, de most vegyük forrásnak.
Kezded érteni a problémát? Még a valóban lopakodó célokat is észlelheti ideális esetben egy RPN 20-30 km-ről. A valóban lopakodó 0,001 m^2 RCS alattit jelent (a Storm Shadow nagyjából ezt tudja például a tapasztalatok alapján, a Pancír ~5km-ről képes észlelni a kikerült videók alapján).Szóval ha megvan a lopakodó képesség, akkor sem feltétlenül bölcs egy Sz-400-ashoz 30km-nél közelebb menni (hacsak nincs tereptakarás).
Na most mivel az olajfeldolgozó ipart azért nem szokták Pancírral és közeli Sz-400-asokkal védeni, a cél az, hogy a védővonalon átslisszolj, és a hátországban már várhatóan nem fogsz közellégvédelmi rendszerekbe botlani.
Vissza a Flamingo-hoz. Azzal, hogy a gázturbinára közvetlenül rá lehet látni, alsó hangon is azt jelenti, hogy 1m^2 vagy a feletti az RCS az elülső és a hátsó negyedből. Ha ez nagy magasságon megy, akkor egy Sz-400 ezt 100km feletti távolságból észleli. Ezen nem segít a bevonat ugyebár. Tehát a test RCS értékét tudod csökkenteni vele. Hasra csapás, mondjuk a test legyen 0.2 - 0.4m^RCS. Ebből csinálsz egy bitang jó bevonattal mondjuk 0.0001^m2 RCS értékű jelet. De a frászkarikát csinálsz a gázturbinával?
Kezded érteni, miért nem érdemes ilyen kialakításnál a bevonat? -
Cifu
félisten
Nekem az vonja kétségbe az ilyen irányú felhasználhatóságnak a hatékonyságát (de lassan a puszta lehetőségét is), hogy továbbra sincsenek ilyen jelleggel felhasználva, pedig igény lett volna rá végig.
Pardon, ez lemaradt (a kapkodás...).
A MiG-31-esek alapvetően a távol-keletre és az északi határvidékre vannak szánva, mivel ott eléggé spóradikus a földi felderítő-lokátorlánc. Tehát a MiG-31-eseknek maguknak kell felderíteni a célpontokat (eredetileg az AGM/BGM/UGM-109 Tomahawk és az AGM-86 ALCM robotrepülőgépek elfogása, illetve a kis magasságban beérkező B-1B-k elfogása lett volna a feladatuk).
Az, hogy nem használják őket az Ukrán határon, viszonylag jól körülhatárolható okokra vezethető vissza alapvetően:
1.: Kevés üzemképes MiG-31BM van hadrendben. Azoknak pedig a fenti ok miatt a keleti és északi régiókat kell figyelniük. Ráadásul amúgy a MiG-31BM egy meglehetősen drágán üzemeltethető típus.
2.: Ahogy írtam, alapvetően a légvédelem és a légierő közös működése korlátozott, mert az IFF nem 100%-os. Ha egy területet a MiG-31BM csoport felügyel, akkor ott a légvédelem korlátozottan működhet (általában zónákra osztják ilyenkor a területeket, melyikért ki felel).
3.: Alapvetően a MiG-31-esekhez kitalált "sweep" taktika a nyílt területekre van kitalálva, nem pedig a nyugati országrészre.Az Orosz légierő inkább az A-50U/M típusokat tartotta a levegőben a kis magasságban érkező veszélyforrások azonosítására, és a céladatokat vagy tovább adták a légvédelemnek, vagy vadászgépeket (Szu-27, -30, -35) irányítottak az elfogásra. Ezt követte a "piros 37-es" A-50U lelövése 2024 januárjában. Azóta az A-50-eseket eléggé hátra vonták.
Adott esetben el tudnám képzelni, hogy a hátországban járőröznek az A-50-esek, de azok mellé nem kellenek a MiG-31-esek, a Szu-27SzM3, Szu-35Sz gépek tökéletesen megfelelnek. Az adott terület felügyeletére így 1x A-50 + mondjuk 2x-4x Sz-27SzM3 is elég lehet. Ez hatékonyabb, mint 4x MiG-31BM, amelyek csak a maguk előtti területet tudják pásztázni és ha egy cél követése miatt lefordulnak, akkor a felderített terület is vakfoltos lesz... -
Cifu
félisten
Attól tartok rossz oldaláról közelíted meg a lopakodás (alacsony RCS kialakítás) alapjait.
Ez az egész onnan indul, hogy a sárkányszerkezetnek kell megfelelő kialakításúnak lennie. Ha az nem megfelelő, akkor a festék, bevonat, akármi már ezen nem fog jelentős változást hozni. Ezért néznek ki a lopakodó gépek olyan amorfan. Ha egy festékkel jelentős hatást lehetne elérni, szerinted ki foglalkozna a bonyolult alakzatokkal? Emiatt nem sikerült az orosz Szu-57-est sem lopakodóra kialakítani (ami miatt India szépen ki is hátrált a közösnek szánt FGFA projektből, ami egy kétüléses Szu-57 lett volna - de pár évnyi bújócska után, mikor az Indiaknak végül megmutatták az adatokat, azok rájöttek, hogy a Szu-57 alapokon a büdös életben nem lesz megfelelően alacsony RCS értékű a gép, úgyhogy gyorsan le is léptek, és inkább nekiálltak egy saját lopakodó vadászgépnek, az Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) projektnek).
Ha megnézed az egész Flamingo kialakítást, azzal, hogy a hajtóművet külsőleg, a törzs tetejére tették, már áthúzták és kiradírozták a sárkányszerkezetre vonatkozó alapokat. Bármilyen lopakodó robotrepülőgépnél úgy kezdődik, hogy a hajtómű a sárkány végébe kerül és a beömlőnyílás egy "S" alakot leírva megakadályozza, hogy a radarjelek a gázturbina kompresszorlapátjaiig eljussanak és onnan vissza, a lokátor irányába mehessenek.
No a Flamingo esetén nyílegyenesen rálátni mind a kompresszor, mind a turbina fokozat lapátjaira.
Ettől kezdve tök felesleges bármiféle bevonat, festék. Csak feleslegesen drágítod a gyártást és növeled a tömeget, márpedig a nagy hatótávolság miatt pont, hogy nem ez a célod.
Amúgy közben a kikerült képek alapján kiderült, hogy mégiscsak Ukrán gázturbinás sugárhajtómű lehet benne. Egy Ivcsenko AI-25TL (megtalálható például a JAK-40 illetve az Aero L-39-esben), vagyis feltehetően ennek drónokba szánt változata, a AI-25TLT.

-
Cifu
félisten
A sárkány szerkezet kialakítása sokkal egyszerűbb és hatékonyabb, mint a radarabszorbens bevonat. Pontosan ezért az elsődleges minden lopakodó esetén a test és a hajtóművek beömlőnyílásának ílletve fúvócsövének kialakítása. Érdemes az általam berakott kêpeken ezeket megnézni.
No ezek amikre nem figyeltek a Flamingo tervezésél...
Az, hogy direkt rálátni a kompresszor lapátokra, no, azt nem kompenzálod ki némi festékkel...
Új hozzászólás Aktív témák
- XIAOMI Mop 2 Pro+ robotporszívó
- SIEMENS TQ513R01 Teljesen automata kávéfőző EQ500 Integral/Fekete Kivehető víztartály 15 bar
- Saeco Exprelia EVO I Szervizelve I Patika állapot I Automata tejeskancsó I Garancia I Beszámítás
- Gyerek kerékpár 12 Kék színű, tanulókerékkel, kosárral (2 4 éves korosztálynak)
- Új Tefal EY9428E0 Easy Fry Dual XXL 11L 2 tartályos Air Fryer
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 5600X 16/32/64GB RAM RTX 5050 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- LG 65B4 - 65" OLED - 4K 120Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - PS5 és Xbox Ready
- Bomba ár! HP EliteBook 845 G10 - Ryzen 5 7540U I 16GB I 512SSD I 14,1" Touch I Cam I W11 I NBD Gari!
- Telefon felvásárlás!! Honor 400 Lite, Honor 400, Honor 400 Pro
- BESZÁMÍTÁS! MSI H310M i5 9500 16GB DDR4 120GB SSD 2TB HDD RTX 3050 8GB Zalman T4 Plus AeroCool 550W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: NetGo.hu Kft.
Város: Gödöllő
]


