Új hozzászólás Aktív témák
-
L3zl13
nagyúr
válasz
Hieronymus #115 üzenetére
Hitetlen!
Ha vezéreink azt mondták, hogy vezető űripari ország leszünk akkor az úgy is lesz! -
Hieronymus
veterán
Amúgy értelmezed is azt amit linkelsz?
A kínai befektetők visszakoztak. Jelen pillanatban teljes mértékben rizikó befektetés a 4iG részéről.
Ha bejön lehet "kaszálni", ha nem jön be akkor oda veszett a pénz.Az a baj hogy a telekommunikációs műholdak üzemeltetéséhez hatalmas tartalék tőke szükséges. Egy hold idő előtti elvesztése hihetetlen nagyságrendű többletkiadást okoz. A veszteséget azonnal kell pótolni. Az üzleti partnereknek nem mondhatják, hogy sorry a következő fél évben nincs szolgáltatás.
A SES Astra vészhelyzeti tartalék holdakat hagy fent. ideje korán emel ki holdakat a használatból és készenléti státuszba helyezi. Azt is megcsinálják, hogy egy előre feltételezhető műhold kiesés miatt átvezényelnek tartalék holdat másik pozícióba. Két impulzus a hajtóművel és néhány hónap múlva a másik két fújással stabilizálják az pályát.
Az Amos esetében tovább nehezíti a helyzetet, hogy a fő szolgáltatási helyén, konkurencia van. Le lehet nyomni az árakat. A Thor, antenna állítgatás nélkül fogható. A másik két pozícióban csak 1-1 holddal vannak jelen. Nincs tartalék.
-
Pikari
veterán
válasz
Hieronymus #112 üzenetére
https://en.wikipedia.org/wiki/Spacecom
Számos ilyen műhold már most is a 4IG résztulajdonában van, és aláírták a szerződést az 51%-os tulajdonrész megvásárlására is. Minden szükséges technológia, partnerkapcsolat, és knowhow hónapok óta rendelkezésre áll, beleértve azt is, hogy az általad felsorolt kütyük utolsó csavarait is honnan lehet berendelni, hogy kell kiépíteni, kik építenek hozzá mit, és hogy kik tudják fellőni. -
Hieronymus
veterán
Azt azért tudnod kellene, hogy egy műsorszóró műhold nagy tömegű hold és nagyon magasra kell emelni.
Nagyon szigorú követelményei vannak a használhatóságnak.Az Astra 1 egyik holdján 30 darab műsorszó egység van. És 30 vevőegység figyeli földről jövő uplinket.
Ezzel kb 300 tévéadás egy idejű továbbítására képes vissza a földre. Azért csak ennyi, mert a rendelkezésre álló helyre nem lehet többet bezsúfolni.Nem az a kategória, hogy felvisznek egy mini holdat, ami egy idő után szétég a légkörbe visszatérve.
A műsorszóró műholdakban saját hajtóműrendszer van. Ha nem hozzák le időben, ott marad a hold örökre. Csak egy ütközés kimozdítani a pályáról. Illetve a gravitációs hullámok mozgatják egy kicsit, de az csak egy későbbi ütközés lehetőségébe segít be.Az idén emeltek új távközlési holdakat. A hold tömege 800 kg. Az adó összesített teljesítménye 8 KW és 15 - 18 évre elegendő üzemanyagot tartalmaz. Háromtengelyes stabilizátorral rendelkezik, amely teljesen önállóan tartja meg a Földhöz képesti pozíciójában a holdat. A legkisebb elfordulás és elmozdulás is rontaná a vételi lehetőségeket.
A fedélzeti számítógéphez 1553 adatbuszon csatlakoznak az egységek. A napelemek mérete nem deríthető ki, de a 8 KW plusz a saját energia ellátásához azért jelentős méretű napelemek szükségesek.Enged el a témát. Ez nem az a feladat amit okosban is meg lehet oldani.
-
azbest
félisten
ohlol, puli, meg masat, mint átlagon felüli műholdipar. Ne viccelődjünk már, jópofa iskolás projekt, de ne keverjük össze a rádióamatőr klubbot a fejlett iparral.
Az orbitális hülyeség az, hogy a nato és eu szövettségeseinktől kéne félni és erre hivatkozva kamu projektekkel lopni a közpénzt. -
Pikari
veterán
Te vagy eltévedve. A magyar műholdipar fejlettsége meghaladja az átlagos szintet. Ez a sokadik műhold lesz már a sorban, igaz, ez lesz az első telkó célú. Például a cubesat form factorú műholdak kifejlesztésében már nagy tapasztalata van az általad most magas lóról ironikusan lefikázott BME-nek és magyar vállalatoknak, hiszen már több ilyet is építettek, és nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő eredményeket értek el ezeknek az üzemeltetése során. Amúgy ha visszaolvastál volna, láthatnád, hogy nem én kezdtem el a műholdakról beszélni, csak reagáltam az elhangzott orbitális hülyeségekre, mint ahogy most is teszem
-
azbest
félisten
teljesen el vagy tévedve. Milyen műhold? Összedrótoznak valamit majd a bme-n? Nyugati vagy esetleg kínai vagy orosz műholdat veszünk? Na és ki viszi fel? A spacex diszkont áron vagy az oroszok?
Teljesen blődség és fenntarthatatlan. Plusz hiányzik is már a magyar hozzáértés, mert mindenki elhúzott, aki ilyen területhez konyítana.
Az antenna hungária = 4ig majd leadja a vészjelzést a rádión és a földfelszíni digitális tévé kódolatlan közszolgálati muxán. Ott sem nagyon maradt már ember, a mindigtv és digi is úgy látom összevonás határán van. Ha lesz magyar telekommunikációs műhold, akkor az is csak közpénz ellapátolására lesz, stratégiai lopásra. Piaci viszonyok közt életképtelen. -
Pikari
veterán
válasz
Hieronymus #107 üzenetére
Jobb félni, mint megijedni, jöjjön a műhold.
-
Hieronymus
veterán
Ezzel azt sugallod. hogy Magyarországnak félnie kell a hasonló eljárástól, mert nem tartja be az emberi és nemzetközi jogokat? Valamint támogatja a terrorizmust?
Ez ellen a saját műhold sem jelent védelmet. A feladáshoz szükséges berendezések költségének töredékén telepített eszközzel blokkolni lehet a műhold vételi egységét.
De ez a gondolkodási vonal teljesen irreális irány.
-
L3zl13
nagyúr
válasz
Hieronymus #102 üzenetére
Nekik nem érdekük egy magyar műholdra költözni.
Majd érdekük lesz ha bölcs vezéreink megszavaznak egy törvényt, hogy mostantól csak a MészárosSat-on lehet szolgáltatni.A saját műhold fenntartása nagyon drága.
Minél drágább valami annál többet lehet belőle lopni. -
Pikari
veterán
válasz
Hieronymus #104 üzenetére
Miért? Ezért. Ne tettesd hülyének magad légyszives.
The decision, announced Monday by the French company Eutelsat and the British company Arqiva, came as the European Union expanded its list of sanctions against Iran over its disputed nuclear program. The satellite blackout has deprived the Iranian channels of an audience abroad that represents 200 million households.
-
Hieronymus
veterán
"Ez nem a pénztől függ, ez egy súlyos nemzetbiztonsági kérdés."
Miért?
A műholdat akkor is meglehet hackelni, ha saját fenntartású.
Jelenleg az m1, m2, duna és egy részben kódolt sportadót üzemeltet a magyar állam műholdon.Egyetlen műhold űrbe juttatásának költsége a használt járműtől függően 10 millió dollártól 400 millió dollárig terjedhet. Mivel ezeket a holdakat magasra kell emelni, a költség magas. Ha csak 100 millió körül van a pályára állítás költsége, műhold nélkül, nagyon sok évtizedig lehet bérelni a sávszélességet a fellövés árából.
-
Pikari
veterán
válasz
Hieronymus #102 üzenetére
A saját műhold fenntartása nagyon drága.
Ez nem a pénztől függ, ez egy súlyos nemzetbiztonsági kérdés.
A földi állomások meg nem hiszem, hogy sokkal drágábbak lennének, mint egy széksor egy tetszőleges stadionban, ez egy államnak nem költség.És még mindig nem három magyar tv csatorna van, hanem kb 130.
-
Hieronymus
veterán
A magyar nyelvű műsort biztosító műholdas szolgáltatók bérelnek valamelyik műholdon. Nekik nem érdekük egy magyar műholdra költözni. Egy műsor alá több hangcsatorna rendelhető vagy akár több felirat csatorna.. Ezzel a lehetőséggel az eredeti hangcsatorna és a szinkronizált hang is választható.
Ezzel a módszerrel több országban lehet egyszerre ugyan azt a műsort terjeszteni. Például a Digi így sugározza a csatornáit.
Nyilván van kizárólag nemzeti nyelvű csatorna is. De azt sem sugározzák másik holdon keresztül. Megnövekedne a szolgáltató költsége. Az előfizetőnek is drágulna a vételhez szükséges eszközök költsége.Ezért marad megoldatlan kizárólag az állami fenntartású csatornák terjesztésének problémája.
A saját műhold fenntartása nagyon drága.
Az elkészítés és fellövés költségein kívül a műhold elvesztése és meghibásodása problémájára is fel kell készülni.
A sugározni kívánt csatornák jeleit fel kell lőni a műholdra. Ezt nem lehet egyet állomásról megoldani biztonságosan. Egyet építenek az adott országban. Ha az időjárás vagy más hiba lehetetlenné teszi a feladást, akkor a Hollandiában vagy Spanyolországban épített tartalék feladó állomások valamelyikét használják. Ez lazán háromszoros költség úgy, hogy kettő mindig üzemen kívül van.Gyorsan kialakult az a gyakorlat, hogy műholdak üzemeltetésével foglalkozó már meglévő vagy erre alapított cégek vették át a műholdak telepítésének és karbantartásának problémáját A műsorcsomag szolgáltatók csak sávszélességet bérelnek. Ezért fizetnek.
A karbantartás kicsit furcsán hangzik. Mivel ezek a holdak már viszonylag távol vannak a Földtől, kicsit eltérő gravitációs hatások érik őket. Látszólag ugrálgatnak egy kicsit ide - oda.
A műholdakat 5 km sugarú gömbön belül kell tartani. Ehhez van üzemanyag és fúvóka rendszer a holdakon. Ha fogyóban az üzemanyag, akkor égető pályára állítják a holdat.
Ha kívül kerül a gömbön, akkor veszélyes a vele azonos pozícióban lévő műholdakra. És a vevőegységek antennáinak optimális látóteréből is kikerül. Vételi nehézségeket okozva.Sokkal olcsóbb a három és magyar csatornát az AustriaSat részeként üzemeltetni. A költség töredéke, az üzembiztonság magas.
-
Pikari
veterán
válasz
Hieronymus #100 üzenetére
Mit csinálnák a egy saját műholddal, a három magyar főcsatorna és néhány másik csatorna mellett?
Nem értek hozzá, de nekünk a kábeltvn kb 130 db magyar tv csatorna van. Abból én mondjuk pont 0 db-ot nézek, de valakinek biztosan erre van ingerenciája. A többi sávot fel lehet használni internetszolgáltatáshoz. A maradék pár száz csatornahelyet meg ki lehet adni a környékbeli országok lakóinak.
Ráadásul a műholdra azt küldesz fel, amit akarsz, a külföldi magyarok is nézni tudják, pl nem tudnak a románok bocskort verni a nagyarmagyarországos torokéneklések, meztelen királylányok, belezős mesék, más országokban nácinak minősített gondolatok miatt. A szuverenitás szempontjából nagyon fontos lenne ez.
-
Hieronymus
veterán
"Amikor volt közöm a témához, akkor a magyar slotban egy izraeli műhold állt. "
Gondolom az Amos hold csoportról volt szó, most is ott "áll" ott három darab. Lehet ezen rugózni, de teljesen értelmetlen az országoknak kiosztott slot. Az Astra 1N (19.2°E) holdon 380 tévécsatorna műsorszórása történik.
Az Eutelsat 9B (9.0°E) igazi budget szolgáltató a 739 darab csatornájával.Mit csinálnák a egy saját műholddal, a három magyar főcsatorna és néhány másik csatorna mellett?
"Ezért a műholdakat nyugatabbra teszik, mint a sugárzási területük, és nem függőlegesen sugároznak. A nyugatabbi pozíció miatt még működnek a napelemek is."
Tudod mit. Ezt már sokszor leírtad.
Finoman utaltam már, de elsiklottál felette.A németek közszolgálati csatornák Az Astra 1 (19.2°E) holdcsoporton vannak ARD és ZDF csomagok.
Longitude:
Berlin 13.29°E
Budapest 19.08°EHa Berlin kerekítve 13 fokon műhold kerekítve 19 fokon áll, akkor melyik keletebbre?
A műhold, mert, mert az nagyjából Budapesttel áll azonos fokon.Ráadásul Ez a szerencsétlen műhold egész Európát lefedi. Van akinél nyugatabbra, van akinél keletebbre áll. Minden holdat a megkövetelt lefedettségi terület közepére pozicionálnak. A Föld görbülete okán nem is tudnak mást csinálni. Az alábbi linken nagyon jól látszik az oka. Minél messzebb van műhold annál nagyobb tükör kell a vételhez. Aztán lesz egy olyan pont, ahol a Föld már kitakarja a műholdat.
https://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-1KR-Europe.html
"...Amikor sokan nézik, tipikusan este 8-kor, akkor muszáj, hogy hibamentes, szép kép legyen a tévéken. Amikor már kevesen, pl. éjfélkor küldi az energiát az aktuális tévéshop hazudozó, akkor belefér, ha van hiba. Első esetben bele kell tolni az energiát az adóba, második esetben ha csökken az adási teljesítmény, kevésbé sírnak...."
Mesélj még. Tetszik ahogy megideologizálod az alaptalan egymenést.
Apropó.
Vélhetően ilyen késő este már nem emlékszel pontosan a nevedre. Te írtad le az esti fogyasztás növekedést Nem én írtam ezt az orbitális marhaságot.Most komolyan akarod tovább folytatni ezt a témát?!
PS:
Te mentél át kissé személyeskedő stílusba. Ha így válaszolok akkor talán megérted. A mesedélutánnak nem ebben a témában van helye. -
bambano
titán
válasz
Hieronymus #98 üzenetére
"Az ITU szabályozza a használható frekvenciákat és modulációkat.": IS. frekvenciákat, modulációkat IS.
és az ITU szabályozza a műhold pozíciókat IS. Slotnak hívják az ő szlengjükben. Amikor volt közöm a témához, akkor a magyar slotban egy izraeli műhold állt. Amikor a magyar kormány arról magyaráz, hogy magyar műhold lesz, akkor azt a nekünk járó helyre fogják fellőni."Pontosan ugyanannyi energia szükséges a sugárzáshoz, ha sokan nézik a csatornákat, mintha senki sem nézi.": nem. Amikor sokan nézik, tipikusan este 8-kor, akkor muszáj, hogy hibamentes, szép kép legyen a tévéken. Amikor már kevesen, pl. éjfélkor küldi az energiát az aktuális tévéshop hazudozó, akkor belefér, ha van hiba. Első esetben bele kell tolni az energiát az adóba, második esetben ha csökken az adási teljesítmény, kevésbé sírnak. Tehát a csúcsidőben a műhold energiaellátásának a csúcson kell lennie, csúcsidő után gyengélkedhet.
Ezért a műholdakat nyugatabbra teszik, mint a sugárzási területük, és nem függőlegesen sugároznak. A nyugatabbi pozíció miatt még működnek a napelemek is.
egyébként csináld már azt, hogy a vesszőket nem találomra teszed ki, mert orbitális zagyvaság lesz miatta az írásod. Pl. mit jelent az, hogy "A műsorszórás." ? vagy: " Az esti német fogyasztás növekedésbe."
kösz. -
Hieronymus
veterán
"tájékozatlanok kedvéért: van ilyen kiosztás. a geostacionárius pályán minden országnak kiosztottak műholdpozíció(ka)t.
Ne csináld már.
Az ITU szabályozza a használható frekvenciákat és modulációkat.A magyar nyelvű szolgáltatók csatornái
Amos 3, Amos 7
Intelsat 10-02, Thor 5, Thor 6, Thor 7
Hellas Sat 3
Astra 5B
Astra 3B
Eutelsat 16A
Hot Bird 13E, Hot Bird 13B, Hot Bird 13C
Eutelsat 9BEbben nincs benne a Magyarországról nem elérhető műholdak listája. Illetve a kizárólag adatszolgáltatásra használt holdak listája.
".... hogy amikor a csúcsterhelése van, akkor még bőven kapjon a napeleme napfényt és ne akksiról tolja a főműsoridőt...."
Aha.
Ezt a zöldséget honnan vetted, milyen csúcsterhelésről beszélsz?
A műsorszórás, broadcast szolgáltatás. Pontosan ugyanannyi energia szükséges a sugárzáshoz, ha sokan nézik a csatornákat, mintha senki sem nézi. A csatornák 24/7-ben sugároznak. Folyamatos sávszélességet biztosít a műholdon, a szolgáltató.
-
bambano
titán
válasz
Hieronymus #96 üzenetére
mindenki értette, hogy miről beszélek.
a műholdakat nyilván az egyenlítő fölé teszik, senki nem mondott mást. a mondandóm arról szólt, hogy melyik hosszúsági kör fölé teszik. a németeké nem azon a hosszúsági körön van, amelyiken Németország, hanem messze nyugatra, az óceán fölött, hogy amikor a csúcsterhelése van, akkor még bőven kapjon a napeleme napfényt és ne akksiról tolja a főműsoridőt."Nem kerülhet a Nap és a műhold fedésbe.": az áramellátás ennél fontosabb szempont.
tájékozatlanok kedvéért: van ilyen kiosztás. a geostacionárius pályán minden országnak kiosztottak műholdpozíció(ka)t.
-
Hieronymus
veterán
Ez tényleg off.
"a valóság az, hogy a napelemek termelése helyi idő szerint délután 4 körül elindul lefelé, és legkésőbb este hatra nullázódik."
Egyrészt
Ez általánosságban sem igaz. Attól is függ, melyik időzóna határhoz áll közelebb napelem.Másrészt
A napelemeket nem kötelező pontosan déli irányba állítani. A délutáni - kora esti áramtermeléshez nyugatabbra pozicionálják a tájolást."Nem véletlen, hogy a távközlési műholdakat sem az országok fölé lövik fel, hanem jóval nyugatabbra (értsd: a németeknek kiosztott geostacionárius műhold pozíció nem a németek fölött van, hanem a nagy pocsolya fölött)."
A Clark övről beszélsz. Abból csak egyetlen létezik és az egyenlítő fölött van. Az hogy azon belül mennyire nyugatra vagy keletre van a felhasznált műhold, a lefedettségi terület határozza meg. Van még egy nagyon fontos követelmény. Nem kerülhet a Nap és a műhold fedésbe. Nem csak azért mert a Nap zavarása jelentős. A fejegység nem sokáig viselné el a koncentrál napsugárzás fűtőhatását.
Az első Astra holdat a 19.2 fok kelet irányában pozicionálták (Érdekesség. Ez nagyjából azonos Budapest keleti pocizójával)
A Duna tévé is ezen kezdett el sugározni. A magas sugárzási díj miatt, gyorsan vándoroltak az Amosra, később a környékére.Még ha fizikailag lehetne Berlin fölé pozicionálni egy műsorszóró műholdat - ami fizikai képtelenség - akkor sem tennék meg, mert az első havazáskor véget érne a történek. A tányérba összegyűl hó nullára csillapítaná a jeleket.
Gondoltam leírom, hogy mindenki értse, a geostacionárius műholdakat teljesen feleslegesen keverted ide.
Van még egy tévedés abban amit leírtál.
"a németeknek kiosztott geostacionárius műhold pozíció..."
Nincs ilyen kiosztás. A németek amúgy több műholdon vannak jelen. Aki kifizeti a drágább műholdakat az használja. Szabad kereskedelem van, nem monopolizált a piac. -
bambano
titán
válasz
Hieronymus #94 üzenetére
ez egy földrajzi tény, jelenleg itt offtopic.
a valóság az, hogy a napelemek termelése helyi idő szerint délután 4 körül elindul lefelé, és legkésőbb este hatra nullázódik.
a fogyasztás meg úgy néz ki, hogy 4 körül elkezdenek hazamenni az emberek, még bolt, még gyerekért iskola, stb. hazaérnek, és akkor elkezdődik az esti csúcs. Az esti csúcs minimum este 10-ig tart, és lassú csökkenéssel hajnali kettőkor minimalizálódik.Tehát a napelemek (tárolás nélkül) pont nem segítenek a napi csúcsban, csereberélni sem nagyon lehet... Amikor a németeknél csúcsfogyasztás van, akkor már a spanyoloknál sem termelnek jelentősen a napelemek. Nem véletlen, hogy a távközlési műholdakat sem az országok fölé lövik fel, hanem jóval nyugatabbra (értsd: a németeknek kiosztott geostacionárius műhold pozíció nem a németek fölött van, hanem a nagy pocsolya fölött).
mérsékelten meglepő érdekesség: a délutáni-esti internet forgalom úgy követi a villanyfogyasztásét, mintha fénymásolták volna.
-
vicze
félisten
válasz
Hieronymus #81 üzenetére
És akkor télen, hogy lesz még egyszer megújulóból áram?
Erőteljesen a zöld technológiák mellett vagyok és a CO2 kibocsájtás minimalizálása mellett, csak nagyon nem szeretem mikor zöldségek vannak összehordva és úgy teszünk, mint ha a megújuló energia források már ki is váltották a fosszilist. Borzasztó messze vagyunk tőle.
A rendszer pedig véges mennyiséget tud felvenni, egy pont után erős problémákat okoz, részeltessen leírni elég bonyolult és sok esetben eseti, függ az adott térség kiépítésétől.
-
bambano
titán
válasz
Hieronymus #86 üzenetére
A probléma az, hogy gyakorlatilag akkor ér véget a napelem termelése, amikor az esti csúcs kezdődik.
A legnagyobb fogyasztású időszakban a napelem nullát ér. Ezért mindegy, hogy Spanyolországot vagy Németországot nézed.A németek pedig úgy tudtak sikeres zöld átállást végrehajtani, hogy amikor a német energiarendszer önmagában összeomlott volna, akkor a franciáktól vettek áramot. áttolták a döglött lovat a franciákhoz. ez nem zöld átállás, ez kamu.
-
L3zl13
nagyúr
válasz
Hieronymus #86 üzenetére
Az északi tengeren nagyjából egyenletesen fúj a szél.
És mégis ingadozik a szélerőművek által megtermelt energia a fenti oldal szerint.
Európában komoly eltérés van a napszakok kezdete között.
Spanyolország max 1 órányi eltérésben van Németországhoz képest. Napenergiából a csúcs nagyjából egyszerre lesz mindkét helyen. Nem nagyon fognak tudnak egymásnak felesleget eladni ha mindketten napenergiára támaszkodnak jelentős mértékben.
De ez kb egész európára igaz. Max 2-3 órányi eltérés van a déli csúcs termelés időpontjában. Pár átmeneti időszakban lehet hasznos a dolog, de a problémát (csúcs túltermelés) pont nem oldja meg és tervezés szempontjából pedig mindig a legjobb és legrosszabb eshetőséget kell figyelembe venni. -
Hieronymus
veterán
"Ja, tök jól elcserélhető lesz majd a napenergia túltermelés ha minden ország megújulók felé akarja elvinni a termelését és mindenhol egyszerre van fölösleg."
Európában komoly eltérés van a napszakok kezdete között. Ezért nem egyszerre keletkezik a felesleges energia. Németország tervezett Spanyolországban területet bérelni. Az esti német fogyasztás növekedésbe, jól besegít a Spanyolországban megtermelt energia.
Az északi tengeren nagyjából egyenletesen fúj a szél. Az ott termelt energia nem napszakfüggő. -
L3zl13
nagyúr
Még ha nyári időszakot nézem, akkor is elvétve találni pár extrém pillanatot amikor a termelés ~80% át megújuló teszi ki.
Sajnos az oldal is ezeket az extrém pontokat listázza ki, ahelyett, hogy a sokkal többet mondó átlagot mutatná.#81: Azért a felesleg elcserélődhet az európai közös rendszerben.
Ja, tök jól elcserélhető lesz majd a napenergia túltermelés ha minden ország megújulók felé akarja elvinni a termelését és mindenhol egyszerre van fölösleg. -
Hieronymus
veterán
Két komment.
1. Szerintem ez egy fostalicska értékű fejlesztés. Drága de legalább a problémát sem oldja meg teljesen.
Ennél egy USB végű vezetékes hálózati csatlakozó jelentősen olcsóbb és teljesen zavarás mentes kapcsolatot biztosít. A telefont akár töltheti is a vezeték. (Vagy perifériákat adhat a hozzáférési ponthoz.)2. Amikor téma helyett a beszélgetőpartnerrel kezdesz el foglalkozni, érvelési hiba.
Amúgy a választ a Bing AI adta meg. Ez teljesen egyértelműen látszik a válasz megfogalmazásából. Az eredeti válasz hivatkozásokat tartalmaz az információ forrásaihoz. Most szívesen leírnám ezt - örülök, hogy segíthettem - de nagyon AI íze lenne a válaszomnak.
-
-
Ribi
nagyúr
válasz
Hieronymus #77 üzenetére
Ha rendes ember tervezi és beméri a wifi hálózatot, akkor nem zavarják egymást az adók. Lehet ha főnök haverja csinálta ócón mert ő ért hozzá akkor igen. Elég sok csatorna van már. Csak a szarul megcsinált zavarja.
lifi vacaknál meg fontos, hogy a laptopot nehogy russzult tartsd, mert megszakad a hálózat. Ja és a több világító izé biztos nem zavarja egymást. Hja. Ez kb 1 csoba 1 adónál talán megy, de utána olyan kavarodást okozna hogy jaj.Hieronymus: És te melyik mesecsatornát nézted, hogy ennyi mindent összehordtál ekkora önbizalommal
-
Hieronymus
veterán
-
Reméljük nem lesz ebből lufi, hanem valóban beválik
-
-
L3zl13
nagyúr
válasz
Hieronymus #77 üzenetére
Mi a forrás erre a 78%-ra?
Itt pl 44%-ot írnak.
-
Hieronymus
veterán
A kereső a barátod.
Gondolom nem zavar meg a véleményedben, hogy az északi tengeren hatalmas szélerőmű komplesszumot üzemeltet Németország. Sokáig nem az energia megtermelése volt a probléma, hanem az szétosztásához szükséges energiahálózat megléte. A szén alapú energia termelés leállítása lassult, a háború miatt, de az sem állt le. A vízerőművek továbbra is dolgoznak. Németország továbbra is el akarja a klímasemlegességet érni rövid időn belül. A gázfűtés kivezetésre kerül. A fűtésre felhasznált fosszilis energia nem lépheti át a 25%-t az új és felújított fűtési rendszerekben jövő évtől. A hő szivattyúzás felé fordul át hőszolgáltatások biztosításának trendje.Amúgy a magyar hírekből való kizárólagos tájékozódás egyenértékű a szívással.
Amúgy a százalék érték forrásának egyértelműnek kellene lennie a megfogalmazásból. Azt gondoltam mindenki tudja az információ eredetet. Sorry tévedtem. -
fatpingvin
addikt
az összes kommentre válaszolva: a rálátás egy dolog, a felhasznált encryptiont is le kell az adatfolyamról hámozni. ez wifivel talán még nagyobb probléma volt mint ezzel lesz: wifit körülményesebb nem lehallgathatóan leárnyékolni.
azt meg remélem senki nem gondolta hogy lifin majd unencrypted adatfolyam fog menni. nem, ezen is minimum WPA2 vagy WPA3 lesz, de sztem ki lesz találva egyéb is.
ennek a fő felhasználási területe szerintem pont az lesz amire most a wifi nem feltétlenül a legjobb: többszemélyes irodákban kiváltani a kábelt, egyszeri laptopbaszkurátor kolléga oda tudjön telepedni ahová akar amíg a lapos rálát a plafonra. erre a célra a wifi nem feltétlenül a legjobb, accesspointok a szomszédos szobából egymást zavarják, etc.
-
Ribi
nagyúr
válasz
Hieronymus #72 üzenetére
"Németországban az elektromos áram 78%-át állítják elő megújuló energiaforrásokból."
Hogy mit szivtál?
Pesze a szén is megújul egy idő után. -
niof
veterán
válasz
Hieronymus #72 üzenetére
Maradjunk annyiban, hogy nagyon nem értünk egyet a témában, és én többnyire a buktatókat vélem benne felfedezni, sajnálom. Sokkal hatékonyabban kellene működnie a töltésnek. Az instant az egyetlen járható út a mai világban. A németekről meg az a véleményem ami, neked meg más.
-
Hieronymus
veterán
"...Az alatt a 20 perc alatt egy robbanómotoros autó elég messzire eljut...."
És ez évente mennyi alkalommal okoz gondot?
A hétköznapokon nincs jelentősége. Főleg akkor ha lakhelyeden tudod tölteni a járművet.De egyben igazad van. Bankrablás után, elektromos autóval menekülni nem okos dolog.
"Azt meg hagyjuk is, hogy az ehhez szükséges energia előállítása éppen hol és mennyire környezetszennyező módon történik. Németországban szén és gázerőművekkel esetleg?"
Németországban az elektromos áram 78%-át állítják elő megújuló energiaforrásokból. Remélem ez segített! Ha van még kérdésed, szívesen válaszolok rá.
A töltőoszlopok mennyisége csak a járművek elterjedtségétől függ. Nekem nem gond tölteni. Évekkel ezelőtt gond lett volna,
PS:
Mielőtt lehülyézel egy országot, érdemes az állításod valósságát ellenőrizni. Nagyban rontja hitelességet az alaptalan kijelentés. -
niof
veterán
válasz
Hieronymus #70 üzenetére
Itt nem az egyhuzamban megtett távolság volt a lényeg. Az alatt a 20 perc alatt egy robbanómotoros autó elég messzire eljut. Az meg megint más kérdés, hogy az országban, de továbbmegyek, egész Európában hány ilyen 300+kW-os töltőállomás van? (Azt meg hagyjuk is, hogy az ehhez szükséges energia előállítása éppen hol és mennyire környezetszennyező módon történik. Németországban szén és gázerőművekkel esetleg? Mert ugye az atomot lekapcsolták a marhák...) Ha erre levetíted a kompatibilis járművek számát, jut mindenkinek ilyen töltő? Mikor a benzinkúton 2-3 autó vár az ember előtt egy forgalmas napon, az is bosszantó, míg tankol és fizet, hát még ha minimum 20 percet kellene várni, hogy 1-el csökkenjen az előtted állók száma! Szerinted ez reális és életszerű? Nem.
-
Hieronymus
veterán
"...az autók meg több száz kg-os pakkokkal is csak ~200 körüli kilométereket tudnak megtenni, és utána órákig etetni kell őket, ami kicsit sem életszerű. Állíts be egy kútra egymás mellé egy e-autót meg egy hagyományost. Melyik fog előbb tovább haladni tudni?"
Ugye nem vezettél tartósan elektromos autót!?
A kétszáz km, nagyon alulbecsült érték. Ráadásul a városi közlekedésben a visszatáplálás hatékonyan rak hozzá levezethető távolsághoz.De a kedvedért legyen 200 km. A nagyobb autók ennek dupláját is vígan megteszik.
Egy évben te személyesen hányszor vezet egy napon 200 kilométer távolság felett?
Nekem egy munkanapon sem tud összejönni 150 km, összesen.
A napi használatban egyetlen percet sem vesz el az életedből a töltés. A nap végén rátolod a töltő, Reggel leveszed és mész a dolgodra. Ha egyáltalán szükség van tölteni az autót.A modernebb autók 20 perc alatt képesen negyed töltésről, háromnegyedre feltolni a töltöttséget.
A gyors töltők 300kW, az IONITY 350kW energiával tudják a töltést biztosítani.Évente néhányszor lehet gond a gyakori töltés, amikor üdülni vagy más okból hosszú távra kell utazni.
Nem teljesen átgondolt ötlet csak ezért az okért kizárni az elektromos autókat a vásárlásból. Ha ezeket au utakat bérautóval teszed meg, megmarad a kényelmes vezetés a mindennapokban. Az megtakarított üzemanyagáron és szerviz költségen lehet autót bérelni. -
niof
veterán
válasz
Alchemist #60 üzenetére
Jó, azért ennél valami reálisabb megoldás kellene. Bár tudom, hogy amit írtam, az sem az, így igazából ez is megtenné.@Hieronymus
Az akkumulátor technológia régebbi, mint a hasadóanyagoké, aztán mégis ott tartunk, hogy a telefonjainkat naponta kell tölteni, az autók meg több száz kg-os pakkokkal is csak ~200 körüli kilométereket tudnak megtenni, és utána órákig etetni kell őket, ami kicsit sem életszerű. Állíts be egy kútra egymás mellé egy e-autót meg egy hagyományost. Melyik fog előbb tovább haladni tudni? Vagy mondok mást. Képzelj el egy helyzetet, mikor olyan tél van, hogy valahol hóakadály vagy baleset miatt elakadsz az úton. Ott fogsz megfagyni az elektromos autódban.
Mint írtam, az elképzelésem utópia. Nem a kifogások érdekelnének, hogy miért nem lehet, sem ezt, sem mást, hanem az, hogy nem látom, hogy a tudományos közösség dolgozna a problémán. Időnként felröppen a hír, hogy forradalmi újítások várhatók az akksik terén, mert ez és az az egyetem, labor, stb. olyan technológián dolgozik, hogy csak na! Aztán kiderül, hogy a való életben egyik sem állja meg a helyét, mert kb. gombelem méretben működőképes, de nagyban nem. Így ezek fényében, egyáltalán nem látom gáznak a mini nukleáris reaktorok témáját járművekben. Nem gázabb annál, mint az a tény, hogy a haladás erőteljesen megtorpant jó ideje. -
Hieronymus
veterán
A kilopower esetében nem a hatásfok a döntő tényező. Inkább a gondozásmentes működés a lényeg.
A stirling motor hatásfoka kb 40%. Ezt ma már hozzák a belsőégésű motorok. A gőzturbinák hatásfoka azért magasabb a 60% vagy ma már több is lehet. A gőzt újra melegítve, túlhevítve javítható a hatásfok az újra felhasználással.hosszabb távon az impulzus üzemű közvetlen fúziós hajtás. Állítólag elérhető lesz a 800.000 km/h sebesség. A szükséges elektromos energia melléktermékként kinyerhető lehet. https://pulsarfusion.com/
-
azbest
félisten
válasz
Hieronymus #63 üzenetére
röviden [link], közérthetően [link], aztán persze van aki egy ismeretterjesző videó alapján meg akarja cáfolni, de ilyen területen dolgozó redditen linkelte a mélyen tudományos előadást, amit valsz csak atomfizikusok értenek. Vannak persze jó pontok a cáfolat videóban is, hogy milyen problémákkal kellhet megküzdeni. Azért az jó jel, hogy ha az MS lát benne lehetőséget, gondolom valódi szakértőkkel kielemeztették előtte.
Ha nem kell gőzgéppel játszani, akkor sokkal jobb hatékonyságú és egyszerűbb felépítésű lehet. A hő az sok esetben fel nem fogott energia, eleve kevésbé melegedhet, ha fel tudják fogni elektromágneses teréből.
Eddig amikről hírekben hallottam vagy óriási méretűek voltak, vagy kisebbek, de fúzió kutatásra jók, nem pedig termelés célúak. A nagyokkal az a baj, hogy még ha "ingyen" is lenne az energia, a több évtizedes építkezés és az óriási gép karbantartása olyan drága, hogy lehet sosem tudná kitermlni az árát.
L3zl13: ja láttam én is, linkeltem hozzá dolgokat, ha érdekel.
-
L3zl13
nagyúr
Fúziónál szerintem könynebben megoldható, tekintve hogy eleve plazmával dolgozik, és az nem csak irányítható mágneses mezővel, hanem vissza is hat rá.
A kissebb méretű atomerőművek esetén sem mindig gőzgépről van szó. Pl a fejlesztés alat álló Kilopower is Stirling motorral alakítja át a hőt mozgássá.
Másrészt Helion Energyről pont a napokban néztem egy videót ami felvetett némi kételyt bennem. [link]
#60: Az nem a Li-Fi hanem a már a következő technológia amit úgy hívnak, hogy Sci-fi.
-
Hieronymus
veterán
-
azbest
félisten
válasz
Hieronymus #43 üzenetére
A Microsoft leszerződött a Helion Energyvel, hogy 2028-tól áramot vesz a fúziós erőművükból
[link] Majd meglátjuk. De annyiból mindenképpen szimpatikus rendszer, hogy végre nem gőzgépet építenek, hanem a reakcióhoz használt elektromágneses térben jelentkezik a plusz, amiből kiveszik a termelést. És a mérete is szolidabb, mint más kísérleti rendszereké.
#33, már optimalizálták, nem kell 1 naptömeg, van ötöd akkora is [link]
-
-
nullpoint
őstag
A cikk egy része gpt, vagy már az egészet az írta? Megfogalmazásról ordít.
-
fecke78
senior tag
Wi-fi , Li-fi
Kis faszom az , tetves vodafon ,már több mint egy éve nem tud normális ping ingadozás mentes netet se adni , szóval ezek nekem utópia ... -
-
Hieronymus
veterán
VR sisakokban használható a legkevésbé. A fejegység érzékelőjének mindig a saját jelforrása felé kell néznie.
Ez egy asztalon megoldható, de a mozgást nagyon bekorlátozná. Ha többen használnak sisakot, akkor a zavartalan kapcsolat előny is eltűnne.
Illetve a két irányú LI-FI kapcsolat is csak fix pontokon használva lehet optimális. De ez esetben a legoptimálisabb megoldás a gigabites vagy gyorsabb LAN kapcsolat. -
Alusky
senior tag
Egy dolog, hogy mivel prezentálják meg egy másik dolog, hogy mire lehet majd ténylegesen használni.
A most fejlesztgetett energiát leküldünk Földkörüli pályáról rendszer sem arra hivatott, hogy majd azt a gigantikus mennyiségű áramot lesugározza nekünk a világűrben lévő napelemekről hiába használják most erre kísérleti jelleggel miniatűrben, eleve lehetetlen lenne az élővilág károsodása nélkül és még a légkör is elég durván korlátozza. Viszont űr to űr energiaátvitelre vagy a Holdon, Marson használva, vezetékek helyett simán életképes.
Valami ilyesmit látok a Li-Fi-ben is, nem feltétlen irodában meg iskolákban fog ez fentről villogni a gépedre vagy otthon a VR sisakodra. -
thomasa
senior tag
Várom a hang alapút, az lesz a Hi-Fi.
-
-
E.Kaufmann
veterán
válasz
GoodSpeed #22 üzenetére
Szerintem nem is a méret a gond, hanem egy balesetnél jóval mérgezőbb és nagyobb területre hat ki a kiszabadult radioaktív anyag, mint szétfolyt benzin vagy kiszakadt akkumulátor, de még ha ki is gyulladnak, akkor is jóval kevesebb a kár. A terroristák miatt meg nem is szabad polgári kézbe adni ilyen veszélyes anyagot, de nem kell terrorista sem csak egy tuningmatyi, aki elcseszi a sugárvédelmet
. Valamint katonai kézben lévő nagy méretű eszközöknél egyrészt nincs is célszerűbb meghajtás, van is hely jobb elszeparálásra esetleges balesetnél és védik is a katonák szabotázs ellen.
-
ledgeri
nagyúr
válasz
moleculez #49 üzenetére
Ilyesmi (akkucserés cucc) Thai-földön (vagy afelé) van, ott a millió robogót ilyesmi rendszerrel cserélték aksisra: Emberke megérkezik, kártya pittyent, saját akku kipattint, mint a benzinkúti gázpalack ketrec, olyanba be, másikat ki, és go. Van egymás mellett 10-20-50... amit leadsz piros LED-ed, zöldes meg már teli.
-
moleculez
veterán
Szerintem a wifi technologia még nincs kimaxolva, van abban még kurázsi, de célszerszámokba jól jöhet.
Én ellennék elektromos autóval, ha az akksi egy állványon cserélhető lenne. Benzinkút helyett az auto rááll egy rámpára alul kikapja egy gep az üres akksit, be a telit aztán usgyi…
-
Synthwave
HÁZIGAZDA
Én már a Lu-Fit várom tűkön ülve.
-
Mackósajt
senior tag
Sok értelme van pont a Wi-Fi-hez hasonlítani a sebességét, amikor a legtöbb helyzetben teljesen használhatatlan arra, amire a Wi-Fi-t használják. Ennyi erővel azt is lehetne mondani, hogy az autó mennyivel gyorsabb mint a hajó.
-
Hieronymus
veterán
"Úgy látom, hogy elég egysíkú a gondolkodás annak az irányába, hogy ár, meg biztosítás, meg méretek és súly. Utóbbi kettő miatt kell a fejlesztés, hogy személyautó/teherautó méretben is biztonságosan működjön."
Nem egysíkú a gondolkodás, hanem realisztikus.
Lehet kis méretben reaktort gyártani, De a reaktor csak hőt termel. A keletkezett hőt hűtéssel viszik el a reaktorból. Ha nem vinnék el, leolvadnának a fűtő elemek. Az a nagy kaki állapota. Onnantól kezdve különösen veszélyes hulladék a reaktor.
A reaktornak két körös hűtése van. A rektorkör egy folyadék. Az egyszerűség kedvéért tekintsd víznek. De nagy nyomáson és nagy hőmérsékleten hűt. Ez a kör fűti fel szárazgőzzé a második körhöz használt vizet. A keletkezett gőz hőmérséklete sokkal magasabb mint 100 fok. Ez hajtja meg az energia termelő gőzturbinát. Inkább turbinákat. A használt gőzt lehűtik. A kicsapódó vizet újra tudják használni. Ami gőz formájában távozik, azt pótolni kell.
Ezért épülnek folyó mellé az atomerőművek Maga a reaktor nem nagy, csak hatalmas kiszolgálóbázist kell építeni köré.
Ezért nincs atomhajtású repülőgép. Nem tudták megoldani a hűtés és a megtermelt energia felhasználásának problémáját.
Eléggé naiv elgondolás, hogy ezt egy autó esetében meg lehet oldani. A repülőgépek méretében sem lehetséges, nemhogy kisebben.Az Atomerőművek alap erőművek. Nagyon lassan lehet a teljesítményüket változtatni. Csernobilt is ezért durrantották el. Túl gyorsan emelték, majd túl gyorsan akarták csökkenteni a teljesítményt.
A felhasznált fűtőrudakat évekig kell víz alatt tárolni. A részleges láncreakció még fűti ezeket az elemeket.Egy ütközéskor megsérülő rektorban lévő fűtőelemek. mini Csernobilt csinálnának a környékből.
Mutatok neked példát a valódi egysíkú gondolkodásra.
"...méretek és súly. Utóbbi kettő miatt kell a fejlesztés, hogy személyautó/teherautó méretben is biztonságosan működjön."
Lásd fent."A biztosítás tekintetében be kell hogy eddigre jöjjön a 100%-os traffic controll is, ami kizárja a gyorshajtást pl., és mindennemű szabálysértést, mert mindig minden közlekedési körülmény teljes mértékben monitorozva lenne."
Ez közlekedési diktatúra. De nem oldja meg a biztonsági problémát. Hiába halad egy jármű szabályszerűen nem lesz oka a balesetnek. De ez nem csökkenti a következményeket egy természeti katasztrófa okozta baleset esetében."...nem engedhető meg, hogy bárki birtokoljon egy ilyen eszközt, inkább egyfajta hosszú lejáratú bérleti szerződést tudnék elképzelni, "
Ez ugye nem old meg problémát. Egyetlen egyet sem. A trehány üzembentartó pontosan úgy viselkedik, mint a trehány tulajdonos. /: Van valami gond az autóval. Majd a jövő héten megnézetem, most nincs rá időm.:/Kicsit más.
"...arról volt szó, hogy környezetkímélő technológia, a turbina nem az..."
Ezt honnan veszed. A vízturbinák emisszió kibocsájtása nagyon minimális, közel nulla. A gőzturbinák nem meghatározó elemei a környezet szennyezésének. Inkább a gőz előállítása lehet környezet szennyező.Azt nem tudom, hogy atomerőművekről miért gondoljátok a környezetbarát működést. A keletkezett energia 30-40%-a hő formájában szennyezi a környezetet. A felhasznált hasadóanyagokat évezredekig kell felügyelni. Nem kerülhetnek ki a környezetbe. Rádióaktív anyaggal szennyeződött vízkészletnél nagyobb környezeti katasztrófa nehezen képzelhető el.
Ráadásul az elektromos meghajtásnál hatékonyabb jármú meghajtást nem ismerünk. Ha az energia tárolás hatékonysága javul az akkumulátorokban és növekedik a térfogatarányos kapacitásuk, hosszútávon marad a nyerő megoldás a használatuk. Ha alkalmassá tesszük az utainkat, hogy trolibusz módjára folyamatos energiaellátást kaphassanak a forgalmas utakon, akkor lesz kifejezetten környezetkímélő a járműhasználat.
Nem a mobil atomerőművezés vezet el, a környezet védelméhez.
-
Dr. Akula
félisten
Visszajön az infrás távirányítók kora, lehet majd egymás felé fordítani a cuccokat hogy lássák egymást, aztán ha elfordul, akkor meg connection lost.
-
niof
veterán
Na, legalább konstruktív jellegű a kritikád, és nem kioktató.
Egyébként mint írtam, utópisztikus elképzelés, csak megindult a fantáziám. De amúgy a nukleáris iparban is lehet éppolyan áttörés, mint az akkumulátortechnológiában, nem? Mi van akkor, ha egy relatíve gyengébben sugárzó anyag is elég, ami mondjuk alkalmatlan egyéb, illegális célokra. Mert hát ugye nyilván egy jármű hajtásához nem kellenek megawattok, 74 KW elég lenne (100Le) egy átlag járműhöz. És ha azt mondjuk tudja 5 évig, az már tök jó. Utána lebomlik a hajtóanyag egy ártalmatlanabb anyaggá, a kocsi meg műszaki átvizsgálás, meg hasadóanyag pótlás után mehet vissza a forgalomba. Ja! És évente kötelező átvizsgálás, ami nem a bérlőt terhelné, mert nem az ő érdeke, hogy az autó megfelelően működjön és hibátlan műszaki állapotban legyen.Csak hogy tovább agyaljak a témán... De szép is lenne!
-
Pikari
veterán
A wifi6-al is 10 gigabit körüli elméleti sebesség érhető el, a gyakorlatban persze pár fallal, kerttel arrébb (2.4 ghz-re visszapottyantva) már csak 50-100 megabit körüli a sebesség. Gondolom ezzel is jelentősen csökkenni fog a sebesség, ha a végpontok távolodnak egymástól, meg aztán mivel ez a falakon nem tud áthatolni, további problémák fognak adódni.
Hogy biztonságosabb lenne, ha az irodából a lifi nem tud kijutni? Nem, az ablakon keresztül be tudsz kukucskálni, és rá fogsz tudni csatlakozni, ha nagyon akarsz. Nem lesz biztonságosabb, csak bosszantóbb lesz, hogy minden egyes szobába külön router kell, miközben egy modern wifi router ma már tipikusan az egész épületet be tudja fogni.
-
Semplar
őstag
válasz
GoodSpeed #31 üzenetére
Nem véletlenül vannak ezek a hadsereg kezében, vagy önmagától mozgásképtelenre megalkotva.
-
L3zl13
nagyúr
Te hoztad fel a biztosítást mint az akkuval működő elektromos járművek problémáját. Nem tudom mi alapján feltételezed, hogy a nukleáris meghajtású járműveket könyebb biztonságossá és ez által a biztosítók számára elfogadhatóvá tenni mint az akkuval működőket.
Az is naív elképzelés, hogy valami biztosan megoldható lesz a jövőben ha dolgoznak rajta egy kicsit.
A nukleáris erőművek mérete valószínűleg jelentősen csökkenthető lesz, de az azért már most elég jól látszik, hogy hacsak valami nagy áttörés nem történik anyagtudományok terén, aminek jelenleg még a jelei sincsenek akkor soha nem fogja elérni azt a méretet, hogy biztonságosan személyautókba alkalmazható legyen.Azt sem értem miért lenne a nukleáris meghajtású eszközök hosszú távú bérlése jelentősen kevésbé veszélyes mint a tulajdonlásuk. Ha van valami kockázata a dolognak akkor az az, hogy egy nem túlzottan jól ellenőrzött emberke kontrollálatlanul hozzáférhet sugárzó anyaghoz és nem pedig az hogy az ő tulajdonában van-e vagy csak bérli.
Ár: Ha valaminek az előállítása drága, akkor a bérleti díja is drága lesz.Tehát ha nem lehet elég olcsón előállítani egy személyautóba való reaktort, hogy az emberek meg tudják venni, akkor béretre sem lesz pénzük. Ez nem egy ház, vagy lakás amit évtizedekre vesz az ember és még ha el is adná idő előtt, jó eséllyel visszajön az ára.Csak az sokkal kevésbé terhelné a környezetet, ha az összes, közlekedésben részt vevő jármű szennyezése megszűnik
Ja persze. És közben tekintsünk el attól, hogy minden ilyen reaktor meghajtású autó kb egy tonnányi gyengén vagy erősen sugárzó anyagot hagy maga után leselejtezéskor. Mert ugye nem csak a fűtőanyag az ami sugároz, hanem a reaktor jelentős része, a hűtőanyag stb is azzá válik.Én abszolút nukleáris energia párti vagyok, és egyet értek abban, hogy az erőműveknek van még hova fejlődniük, de sokkal nagyobb esélyét látom annak, hogy kifejleszzenek egy 10x-es kapacitású 10x-es élettartamú akkumlátort vagy más elektromos energia tárolására alkalmas eszközt, mint hogy személyautókba vagy akár teherautókba valaha nukleáris erőmű kerüljön.
-
válasz
Hieronymus #33 üzenetére
-
niof
veterán
válasz
Hieronymus #33 üzenetére
Úgy látom, hogy elég egysíkú a gondolkodás annak az irányába, hogy ár, meg biztosítás, meg méretek és súly. Utóbbi kettő miatt kell a fejlesztés, hogy személyautó/teherautó méretben is biztonságosan működjön. Ár. Úgy gondolom, a technológia sajátosságai miatt nem engedhető meg, hogy bárki birtokoljon egy ilyen eszközt, inkább egyfajta hosszú lejáratú bérleti szerződést tudnék elképzelni, kvázi lízingelni a járművet, ha valami baja van, irány a "kereskedő", átülsz a másikba és mehetsz a dolgodra, a jármű soha nem lehet a tiéd. Persze egyenjárművek lennének, max. színben lehetne válogatni. A biztosítás tekintetében be kell hogy eddigre jöjjön a 100%-os traffic controll is, ami kizárja a gyorshajtást pl., és mindennemű szabálysértést, mert mindig minden közlekedési körülmény teljes mértékben monitorozva lenne. Így a balesetek száma drasztikusan visszaesne. Pl. nem lehetnének illegális gyorsulási versenyek, mert a jármű tudná, hogy az adott útszakaszra milyen sebességet engedélyez a KRESZ, és egyszerűen nem tudnál gyorsabban menni, mint az ott megengedett sebesség. Aki száguldozni akar, lenne lehetősége, teljesen zárt pályákon, hogy kiélhessék magukat, persze jó pénzért cserébe. Így a bérleti díjba be lenne foglalva a biztosítás is. De túl sok értelme nem is lenne annak sem, mivel a 100% control, a user által nem hozzáférhető rendszerek kb. okafogyottá tennék. Na nem teljesen azért, de majdnem. És mivel a tankolás, mint olyan, kiesik, úgy kell kialakítani a rendszert, hogy a havi díj egy átlagos autó fenntartási költségénél ne legyen több. De ez is a jövő zenéje, mi, itt a fórumon fantáziálhatunk erről, de valószínűleg a mi életünkben ezek nem valósulnak meg.
Amúgy meg nem értelek. Lehet vicceskedni a gázturbinával, meg a fúziós hajtással, de 1.: arról volt szó, hogy környezetkímélő technológia, a turbina nem az. 2.: a fúzió még csak elmélet, sosem működött tartósan, önállóan, és a tervek szerint még nem is mostanában fog, így ezt kihúznám. 3.: a nukleáris technológia réges-rég rendelkezésre áll, "csak" tökéletesíteni és miniatürizálni kell.
De ha mindenképp kötekedni akarok, akkor miért nincs valami eredeti ötleted, ami zöld, és használható? Ja, hogy ilyen amúgy sincs nagyon más? Hát, igen. Előbb-utóbb csak a nukleáris technológia lesz a nyerő, ha jobbat fel nem talál valaki, ami élhetőbb is, hatékonyabb is, meg biztonságosabb is.@GoodSpeed
Vannak területek, ahol nem alkalmazható ez a technológia sem, ez természetes. Csak az sokkal kevésbé terhelné a környezetet, ha az összes, közlekedésben részt vevő jármű szennyezése megszűnik, mint az a néhány száz rakétakilövés évente, ami az űrbe megy.Persze, tudom, utópia az egész. Még. De egyszer tényleg el fogunk oda jutni, hogy kelleni fog valami más megoldás, mert a jelenlegi egyrészt korlátozott ideig tartható, a másik meg valami hatalmas áttörés híján mondható, hogy zsákutca.
-
válasz
Hieronymus #33 üzenetére
-
Hieronymus
veterán
"Biztos vagyok benne, hogy a nukleáris meghajtású járművekre köthető biztosítások kevésbe lesznek problémásak...
"
Természetesen probléma mentesek lesznek a biztosítás szempontjából. Egyetlen biztosító sem fogja bevállalni az okozott kár megtérítését.
A cuki kis atomerőmű teljesítményét nem lehet gázpedállal irányítani. Az még elmegy, hogy lassan gyorsul fel. De fékezéskor mit lehet kezdeni a felesleges energia termeléssel?
Ennél már a gázturbinás hajtás is okosabb lépés. Ráadásul a követési távolság betartása is meg lesz, ha nem akar megégni a mögötte haladó jármű. Kanyarban a gyalogosoknak pech. Azbeszt ruhában akár percekig túlélheti a hajtómű sugarába kerülést a gyalogos. Feltéve, hogy nem fújja el a hajtómű. Viszont sokkal rugalmasabban állítható a teljesítmény.
Lehetne még fúziós hajtásban gondolkodni. De az eddig ismert megoldások alsó határa 1 naptömeg. Kanyarodni kicsit körülményes vele, főleg a városi közlekedésben. Hamarabb szívja fel a bolygót az 1 naptömeg minthogy kanyarodni lehetne rajta.Várom a további okos ötleteket.
-
Van egy olyan ok is, amit eddig senki sem mondott... mi van akkor ha egy ilyen balesetet szenved? Atomtengeralattjáról is volt, amit inkább elsüllyesztettek ...
Index - Tudomány - A szovjet tengeralattjáró, amiről eltűntek az atomrakéták
-
" A fosszilis tüzelőanyagoknak egyszer vége lesz (bár lehet, hogy még nem a mi életünkben), emellett ugye elismerten környezetszennyező (de jelenleg nem nagyon van más helyette)."
Gyermekkoromban a 80-as években, a Deltában mutogatták az egész tetőt, motorháztetőt bemutató napelemes autókat, amiknek ugye az lenne az előnye, hogy nincs akkora súlya mint egy reaktornak
... de akkor is olyan "autót" mutattak, ami mint egy áramvonalas koporsó, egy ember fért bele, az is fekve.... Japánban már akkor kezdték a napelemeket alkalmazni, azóta eltelt majdnem 40 év, és ott tartunk, hogy napelemek már Magyarországon is vannak a tetőkön, Németországban meg az erkélyeken is, de autóról, ami az egész családot elvinné, vagy úgy ott lenne a forgalomban, még Japánból sem tudok
"Az elektromos járművek piaca jelenleg csak a gazdagok játszótere, "
Volt nekem szó szerint egy milliárdos szomszédom (kivásárolt
), van vagy 130+ kamionja billencse ilyesmik... szóval ülök egyszer az X6-osában, azt mondja nekem, hogy az elektromos kocsik sosem fognak elterjedni, ilyen 300 km-es hatótávval egy vicc... minden kocsijuk a családban robbanómotoros. A vállalkozásban meg pláne.
De Hajdúszoboszlóra költöztem, itt még az ukrán Teslat is láttam tölteniAmúgy nekem két elektromos rollerem is van
Eddig 9077 km van megtéve velük
" Ha most elkezdenének rajta dolgozni, talán addigra lenne belőle valami, mire a fosszilis és elektronyos móka kifullad..."
Az idő a másik baj... ez szinte mindenhol ott van... Ma megnéztem az 1997-es Ál/Arc-ot, ahol lézerrel szedik le Travolta arcát meg Cage-ét is... aztán úgy néznek ki, mintha a másik lenne ... eltelt 26 év, ha rákeresel arcátültetett emberekre, hát nemhogy meg lehet mondani, hogy súlyos balesete volt, de még meg is ijedsz
"Ellenben a hajózásban megvalósult a polgári célú nukleáris meghajtás, a Szovjetunió/Orosz Föderáció például jégtörőt hajt meg vele: [link]"
Ezt kihagytam
Viszont a reaktoroknak nagyon nagy a súlyuk. Pl ott van az űrhajózás, ahol a siklók pályára állításához irdatlan mennyiségű üzemanyag kell, és ráadásul mennél nehezebb annál több üzemanyag kell.. Ott sem tudták még ezt bevezetni. Vagy pályára állítás után a korrekcióknál sem működik a dolog.
Súly, és fizikai terjedelem problémája párosul technológiai fejlettlenséggel, és nagyon magas árakkal. Plusz ott van még az olajlobbi is.
-
bambano
titán
Szóval akkor az tévedés, hogy a Halálcsillag szétlőtte az Alderaant, valójában csak windows patch kedd volt?
-
GoldhandRent
őstag
az volt már, hogy a LED nem izzik ?
-
Zsolt,72
senior tag
válasz
GoodSpeed #22 üzenetére
„életszerűbb lenne repülőkön alkalmazni..”
Volt erről szóló fejlesztés mind a Szovjetunióban [link] , mind pedig az Egyesült Államokban [link] . A magas költségek és a nagy biztonsági kockázatok miatt végül senki sem rendszeresített ilyen gépet.Ellenben a hajózásban megvalósult a polgári célú nukleáris meghajtás, a Szovjetunió/Orosz Föderáció például jégtörőt hajt meg vele: [link] . Van egy projekt óriási utas-szállító hajó nukleáris meghajtására, de mivel csak Blikk (vagy egyéb hasonló) forrást találtam, azt inkább nem hozom ide.
-
niof
veterán
válasz
GoodSpeed #22 üzenetére
Hát igen, ezért mondom, hogy rá kéne gyúrni a technológiára keményen. A fosszilis tüzelőanyagoknak egyszer vége lesz (bár lehet, hogy még nem a mi életünkben), emellett ugye elismerten környezetszennyező (de jelenleg nem nagyon van más helyette). Az elektromos járművek piaca jelenleg csak a gazdagok játszótere, még csak nem is látszik olyan opció, hogy nagyobb, családi egyterűek hasonló összegekért látnának napvilágot, mint a robbanómotoros társaik. Vagy mondjuk a hétköznapokban nélkülözhetetlen teherszállító járművek, kamionok stb., ahova erő is kell, meg távolsági kapacitás is kell. Az egyetlen értelmes megoldás, a nukleársi meghajtás miniatürizálása, egy 100%-ban szabályozott rendszerben, ahol a végfelhasználó csak vizet tölthet után a meghajtott gőzgépbe, amit a reaktor hajt, semmi más nem hozzáférhető számára. Ha most elkezdenének rajta dolgozni, talán addigra lenne belőle valami, mire a fosszilis és elektronyos móka kifullad...
-
A nukleáris meghajtásról már az 50-es években is fantáziáltak ... életszerűbb lenne repülőkön alkalmazni... de látod, még civil óceánjárókon sincs, csak katonai atomtengeralattjárón, anyahajón ilyesmin, ezeknél kisebbe vagy nem fér be, vagy olyan drága lenne, hogy nem éri meg, esetleg a kettő együtt.
-
niof
veterán
válasz
Hieronymus #19 üzenetére
És hamarosan az elektromos járművek is bebuknak, amik bonyolultabbak, mint egy roller, mert elképesztően drágák, valamint (egy másik topikban volt róla szó) gondok vannak a rájuk köthető biztosításokkal is.
Szóval, ideje lenne a nukleáris meghajtásra fókuszálni... -
válasz
enginev3.0 #18 üzenetére
Igen, de egy ilyen technológiát használó routerbe kell egy "hagyományos" rádiós modul is, mert hiába lesz a telefonon ilyen - már ha lesz egyáltalán, bár elfér a régi infra port helyére -, ha a nappaliból átmész a hálóba, konyhába, vagy WC-be már meg is szakadt a kapcsolat
-
Hieronymus
veterán
Visszatér az infra port?
Bevett szokás. Hogyha egy használatban lévő technológia fejlesztésben nem lehet tovább lépni, akkor vissza kell térni az előző technológiához.
Az autógyártásban is ez történt. Mivel nem lehet már javítani a szennyezőanyag kibocsájtáson és hatásfokon nagyon fájdalmas lépések nélkül. Visszatérünk az elektromos járművekhez, amik nagyjából 100 éve, veszítettek az Otto motor ellen.
-
Ez a rálátásos dolog életszerűtlenné teszi.
-
HThomas
őstag
A lámpákig a meglévő kábelezést használva vinnék a netet? Akkor hogy működik nappal, amikor nem kell világítani?
"Since light does not penetrate walls, your data stays inside your home"
Ja, csak azon a képen 5 ablak látható... -
vicze
félisten
válasz
Acélfarkas #13 üzenetére
Nem infra, "near-infrared 800 to 1000 nm". Tehát a látható spektrum végén van, elvileg eléggé a végén, hogy ne lásd, vagy csak nagyon kevesen képesek rá. Nem mehet teljesen az infra tartományba, mert bezavarna más eszköznek. Illetve minél magasabb a frekvencia annál több energia, ami egy pont után problémás. Maga a napfény kiszűrhető a kommunikációból, de interferenciát okoz és csökkenti az adatátvitelt.
Ha egy másik galaxisban egy csillagot meg tudunk figyelni, akkor lehet, hogy pár kilométer nem probléma, mai optikai eszközöknek. Fény akármennyire is akarod nem irányított és szóródni fog, így egy ablak bőven elég. De ne legyen igazam. Ez a hivatalos álláspont a gyártóktól:
"LiFi cannot be detected using a lens or telescope. Long range optics such as telescopes (lenses) have a very narrow field of view, meaning that they can only focus on either the uplink or downlink communication and not both which would be necessary for intercepting the complete communication. Even with a telescope, any signal detected would typically be too low in energy for successful decoding/demodulation."Amúgy olyan helyeken tud hasznos lenni, ahol a rádiófrekvenciás jel probléma lenne, és olyan zavart okozna, ami esetleges méréseket befolyásolna. Consumer felhasználásra teljesen alkalmatlan. Valamint jól mondtam Powerline a másik megoldás sima UTP mellett, szóval sebességet nem kell várni tőle.
-
Infra tartományba a környezeti változók már elég szépen bezavarnak. Pláne kilométeres távolságból. Ráadásul ez eléggé célzott fény /ugye rá kell látniuk az eszközöknek egymásra/, így igen kicsi az esélye hogy akár a szembe szomszéd is bele tudjon hallgatni. Kivétel ha az adó az az ablakkal szemben van.
Viszont azt se szabad elfelejteni, hogy a napfény az infratartományban is eléggé sugároz, így nem érdemes se a vevőt, se az adót ablakkal szembe rakni, mert nappal lesz meglepetés az adatátvitel szempontjából, főleg ha a nap még be is süt az ablakon.
-
vicze
félisten
Li-Fi "Introduced March 2011; 12 years ago", nem éppen új dolog. Jól terjed mert abroszút nincsenek praktikussági problémái. Annyi történt most, hogy kapott egy IEEE számot és jó napot.
Mivel a meglévő hálózatot csak Powerlinnal kombinálva lehet felhasználni, így aztán tök gyorsa lesz. Jelenleg minden eszköz sima UTP-t igényel és a 2015-ben hangoztatott 226Gbps-ből eddig megvalósult "150 Mbps downlink & 140 Mbps uplink", a "MAX" megoldással.
Aki Li-Fi termékeket akar vásárolni, itt megteheti...
Olcsó és praktikus. -
miqlas
őstag
válasz
Acélfarkas #9 üzenetére
... ezt mond a titkosszolgálatoknak!
-
rezsike
csendes tag
azért a mellékesen ne próbálj meg li-fi zni
csukott ajtóval
-
-
miqlas
őstag
... remélem az új szabvány kiötlõinek is meg van az, hogy a rádiójel is fénysebességgel terjed!
-
Ha jól értem, ez a lámpák villogtatásával továbbítaná az adatot? Nem lesz az zavaró a szemnek? (én pl kifejezetten érzékeny vagyok a PWM alapú háttérvilágítás-szabályzásra is)
-
L3zl13
nagyúr
Plusz előny, hogy kilométerekről bele lehet hallgatni a hálózati forgalomba.
-
ViZion
félisten
Ne kapcsold le a lámpát, torrentezek...
-
L3zl13
nagyúr
Visszatér az infra port?
-
direwolf
őstag
Szóval lefordítva műszaki nyelvre: gigahertz tartományból felugrottak terahertz tartományba
Új hozzászólás Aktív témák
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- OLED TV topic
- Parkside szerszám kibeszélő
- Synology NAS
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Milyen routert?
- Vezeték nélküli fejhallgatók
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- OnePlus Nord 5 - lehűti a kedélyeket
- Hitelkártyák használata, hitelkártya visszatérítés
- További aktív témák...
- Asztali PC , i5 7400 , 1660 Super , 16GB DDR4 , 480GB SSD
- Bomba ár! Asus N551JQ - i7-4710HQ I 8GB I 256GB SSD I GT845M I 15,6" FHD I Cam I W10 I Garancia!
- Bomba ár! Lenovo IdeaPad V330-15IKB: i7-8G I 8GB I 256SSD I 15,6" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- Bomba ár! Lenovo IdeaPad V130-15IKB: i5-8G I 8GB I 256SSD I 15,6" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- iPhone 16 Pro Max 256GB Black - 2026.05.28.-ig Nemzetközi Garancia
- Gamer PC-Számítógép! Csere-Beszámítás! R5 1600X / GTX 1080 8GB / 32GB DDR4 / 256SSD + 2TB HDD
- Samsung Galaxy S9+ 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- DELL PowerEdge R740 rack szerver - 2xGold 6248 (20c/40t, 2.5/3.9GHz), 512GB RAM, 10Gbit HBA330, áfás
- LG 27GP95RP - 27" Nano IPS - UHD 4K - 160Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium PRO - HDR 600
- Azonnali készpénzes AMD CPU AMD VGA számítógép felvásárlás személyesen / postával korrekt áron
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest