Új hozzászólás Aktív témák
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #20898 üzenetére
Jaja, riasztó kábel néven lehet venni 6-8-SOK erest is.
Mondjuk nem kifejezetten vékony, szép az ilyen kábel, de
egyszer lőttem 6 eres lapos feketét, az kiváló ilyen célra...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Miikee #20901 üzenetére
Ha már hiba, akkor az indexeket menetfénynek használni pl. hiba.
Tudom, hogy jópofa "szélességjelző", de egyrészt ez nem kamion,
másrészt folyamatosan világító borostyánsárga fény más funkció.
(Tudom, a KRESZ még mindig semmit nem mond a rollerekről, de
ha már a közlekedés többi résztvevőjéhez akarunk hasonlítani.)Ui: bár ezt nem konkrétan a KRESZ, hanem egy másik jogszabály
szabályozza. 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, konkrétan 54. §
Ha megpróbálnád elsütni nappali menetfénynek: nem jó a színe...Ha mindenféle jogászkodástól eltekintünk: egy folyamatosan, bár
haloványan világító irányjelző megtévesztő, nem szokványos.
Én amúgy azért nem értek egyet a mindenféle csiricsáré ledekkel
sem, mert még úgy tanultam, hogy az autó nem karácsonyfa. (Jó,
a roller nem is autó, de azért akar mindenki jobban feltűnni, hogy
biztonságosabban közlekedhesen: lennének általános normák.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Miikee #20903 üzenetére
Én kérek elnézést, nem derült ki a képből, hogy miféle...
Láttam már halovány indexet menetfényként: az nem faja.A bekötés akár jó is lehet, bár a legegyszerűbb kipróbálni,
még mielőtt az ember fixre kábelezi a helyén... Az IN/OUT
jelölések nekem megtévesztőek a kék dobozokon.
(Ha a logikai irányt nézzük az akku felé tuti nem kimenet.)A relé gondolom csak azért hagyható el, mivel a futófény
eleve úgy van programozva, hogy elszaladgál fix táppal... -
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #20989 üzenetére
Nem okvetlenül: Xiaomira rámegy a 10" gumi, attól nem lesz nehezebb.
A motor nem feltétlenül nagyobb, vagy nehezebb, a váz kérdéses... -
DigitXT
félisten
válasz Casseius #21001 üzenetére
Brutál jó... Ebben aztán széles a mágnes. Mennyire van középen?
Ez vmi nagyon aftermarket hátsó felfüggesztés: befogó átmérő?Szerk: jól látom, hogy szétszedhető felni? Belsővel használod akkor?
Szerk2: tényleg 10' 000W a felirat, vagy nem tudok olvasni?
Ha előbbi, akkor azt barokkos túlzásnak érzem: kábelek olvadnának.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz kszalex01 #21004 üzenetére
Ha ugyanolyan felni, akkor természetesen igen. (Annyi lehet még, ha a
gyártó belenyúl a villa méretekbe, és adott szélesebb / magasabb gumi
csak az adott kialakítás mellett fér el... De mivel ritkán szokták ennyire
kicentizni, nem használnak extrém gumikat, szvsz biztos rárakható.)Gyorsan rákeresve 10x3" van rajtuk: ez egy tök általános méret, lásd a
kolléga előbb berakott képét. Szuperül tapadó radiál gumiban is létezik.
Amúgy 80/65-6" néven is lehet találni kompatibilis gumit ilyen felnire.
De ha nem kifejezetten terepezni akarsz, én nem raknék rá terepgumit,
max. ilyen átmenetit, ami ide is jó, meg oda is. (Amin nagyon rücskös,
az aszfalton nem lesz annyira jó.) Ja és ha olyan a felnid, akkor rögtön
tubeless gumira érdemes váltani! Sokkal kisebb az esély a defektre, ill.
sokkal kisebb nyomáson is biztonsággal működik, azaz kényelmesebb.Ami meg nem kifejezetten tubeless, azt nem érdemes annak erőltetni...
Ui: FLJ gyári gumimérete 80/60-6. Na annál volt gond a 80/65-tel, mivel
az egy magasabb oldalfalú gumi, ezért beleért a sárhányóba: ilyeneket
végig kell gondolni, de azonos méreten belül nem szokott gond lenni.
(Mondják, hogy a Pro gumija szélesebb. De mit mondanak a számok?)Szerk: ha minden igaz 10x2.5" a sima M4, magyarán picit keskenyebb
a futófelülete, de az átmérője ugyanakkora. Kompatibilis a 10x3-mal.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Casseius #21006 üzenetére
Ilyenkor azért irigyellek, hogy ilyen közel a megoldás. Na nem baj,
nekem is megvan már a 40-es mágneses motor, 2 db, névleg 1200W
de a tiédet elnézve gyenge lesz, hiszen neked van vagy 60+ mágnes.
Talán idén nyáron már gurulni fog. (Kolléga hülyéskedett, hogy hóban
azért nem menne tesztelni, aztán csak elröppent azóta egy év, LOL.) -
DigitXT
félisten
válasz kszalex01 #21007 üzenetére
Érdemesebb valami minőségi gumit venni, a nagyon kínaival bármi lehet...
Persze a legvalószínűbb úgy lerúgni, hogy túlterheled, megpadkázod, stb.
Nem a reklám helye, de van olyan vadiúj félterep gumim, amit linkeltem...
Na, az nem megy szét. Nagyon merev cucc. Csak nem használom, mert
én is PMT-re váltottam a tapadás miatt, de több kW-os géphez, kell is. -
DigitXT
félisten
válasz Somatom #21098 üzenetére
Á, nem, ehhez már légtérfoglalást kell igényelni.
Amúgy vicces, hogy kisujjból rápakol egy turbinát, de az,
hogy a BLDC motor egy bizonyos sebesség fölé nem tud
menni az adott feszültségű akku miatt, nem triviális neki?
62-nél limitál? Nohiszen: akkora a BEMF, hogy megfordul
az energia áramlás, és nem hajt, hanem tölti az akkut... -
DigitXT
félisten
válasz asuskiddd #21112 üzenetére
Hálózat Wyolc
Net Weight, baszki. 1.4 misiből soha nem lesz 450K, vagy ha mégis,
hát ott lesz mögötte egy többszázezres szállítási költség... Amúgy van
ezeknek a rollereknek is FB csoportja: szedd szét, rakd össze újra meg
jobb minőségben, mint a kínai, és akkor egész jó lehet. Ha csak simán
gurulni akarsz, és nem értesz a szereléshez, nem a legjobb választás... -
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21177 üzenetére
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #21180 üzenetére
Nem csak arról van szó, hogy olcsóbb a kis akku! Hanem adott helyre
nem fér be több: a 18650-es cellák energiasűrűsége adott, nincsenek
csodák, adott térfogatba adott Wh akku fog elférni (adott cellákból*).
Az persze választás kérdése, hogy milyen konfigurációban... (Egy 36V
kis roller jellemzően 10s3p, a Xiaomi a 10s4p-vel már szinte nagy is...)
Amikor 48V-ra alakítod, akkor 13s3p fog csak elférni: -2.5% Wh, pech.Arra találták ki, hogy 50 km/h-val menjen? Egyáltalán nem: brutálisan
nagy különbség van légellenállásban sajnos. Az 50 km/h az kW fölötti
teljesítmény, így ahogy mondod, olyankor <500Wh ~25 km-en elfogy.
Szerk: de mondjuk 1000Wh ugyanitt még mindig elég 50 km távra.*: azzal lehet nyerni kapacitást, amikor a gyári cellák konkrétan gagyi,
2000-2600 mAh körüliek: helyettük a jó cellák pl. 3500-asok. (Nyilván
vannak jó cellák 2600 mAh kapacitással, mondjuk nagyobb áramra, pl.
szerszámgépekbe, de a pálcika rollerekben nincs is akkora terhelés.
Mármint addig persze, amíg képbe nem jön a tuning: onnantól a világ
összes akkuja is kevés tud lenni, ha valaki "bődületes" tempót ér el.)Nekem ez a kategória egy Xiaomi vázon a 90 km/h 6000W fogyasztás
mellett: persze, hogy agyon lesz merülve az akku secperc alatt.
A magam részéről a 60 alatti tempóra lövök: az még vállalható nekem.Ui: lehet menni 60V rollerrel is 25 km/h-val. Semmi akadálya. Ha távra
megy a játék, nem kell hajtani... HA közös gurulás van, egészen biztos
nem lesz nagyobb tempója a 60V gépnek sem. A leglassabb limitál.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Gardaai #21190 üzenetére
nyomatékszabályozás/gázreakció
Hát a Wolf King GT-ben semmi ilyen nincs... Nyers erő:
első rollernek szerintem életveszélyeses. Jó móka, de...
Rohadtul nem kezdőknek való. Illetve egy megkötéssel
ajánlható, hogy a fokozatokat nagyon ésszel használja!
(De ha rögtön 5-be, dual... húz egy kövér gázt, fekszik.) -
DigitXT
félisten
válasz asuskiddd #21199 üzenetére
kézben viszik fel az emelkedőkön a rollert
Nade mégis mekkora emelkedőn? Ez tisztán teljesítmény kérdése.
Egy névleges 350W-os Xiaomi, ha szoftverből felereszted 900W-ig,
azért elég sok emelkedőt meg tud mászni. Nyilván, ha valami durva
emelkedő, ráadásul hosszú, ott le lehet égetni egy tuningolt pálcika
rollert, nem véletlen ajánlott inkább dupla motoros ilyen helyekre.
Szerk: anno a János kórház mellett, a Kútvölgyi lejtőn nyilvánvalóan
kevés volt 350W. De azért kézben nem kellett vinni: vitte az magát...
(Erre jó volt a tempomat: 4 km/h-val csak terelgetni kellett, sétálva.)Viszont az alap pálcika, és 10 kW közeli csúcs között van sok lépcső:
egy Mantis dual hol szenvedne? Az, hogy "csak" 40-nel megy felfelé,
hol szenvedés? Nekem a tavaly épített dual 2500W-ból simán tudta.
Ja hogy nem ment 70-nel, meg nem gyorsult 70-nél az emelkedőn...
Valóban nem, de nem is volt cél. Az idei picit erősebb lesz, picit több
végsebesség, de még mindig nem Wolf King GT szint és tempó.Ui: a két évvel ezelőtti verzió volt ez a 40-es... A tavalyit annyira nem
is teszteltem ki, mivel folyamatosan át akartam alakítani, LOL.... De a
Vihar utcában tuti ki kell próbálni, mit tud, ha kész lesz az idei verzió.
(Azért 4000W már sokmindenre elég, és ha van sebesség limit, kvázi
biztonságos: 60 fölött szerintem nem, de ez csak az én véleményem.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Somatom #21201 üzenetére
Nem ismerem a konkrét helyet... Ám van egy kardinális különbség a
roller és a bringa között, nevezetesen a bringán van nyomatékváltó,
s vissza tudod úgy pakolni, hogy lépésben haladsz, pörgetve. Na ez
agymotorral nem megoldható, mivel annak hatásfoka kis fordulaton
nagyon rossz. Tehát hiába adja le ott is a nyomatékot, le fog égni.
Ha valamire, hát erre lehet mondani, hogy szenved... (Igen, ez fizika.)A Vihar utca meredek, ám megfelelő lábizomzattal megtekerhető.
Természetesen a váltó használatával: egy fixivel nem sikerülne, LOL.Szerk: brutál emelkedőre nyilván nem ajánlható első kerekes gép, és
a csak hátsó sem az igazi. Mindkét kerék viszont hatékonyabb lehet:
ha a bringán az első kerékben IS lenne motor, jobban húzná felfelé...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz zoltanz #21205 üzenetére
Az ilyesmivel az a baj, hogy a hő nem a burkolaton keletkezik...
Az állórész melegszik, ha terheled a motort. Ennek töredéke jut
a forgórészre (felni, mágnesekkel), szóval ha a felni oldalát hűtőd,
csak akkor lehet hatékony, ha van még vmi el is vezeti a hőt oda...Erre a célra ferrofluidot szoktak használni, bár nem pont a "350W"
vasaknál... A forróság relatív. A kezednek 50-60 is fok kellemetlen,
a motornak meg se kottyan. Akkor van baj, ha 100 fok fölé megy...Ilyen szempontból a ferrofluid magában nem a legjobb ötlet, mert
az állórész hőjét közvetíti a mágnesek felé, és aztán leadni necces.
(A mágneseknek árt, ha nagyon felmelegednek... Ez a mókuskerék
talán segít rajtuk, de leginkább csak placebo, vagy megoldás, nem
létező problémára. Megjegyzem alapból sem 350W korláttal megy
a Xiaomi szoftver, a névleges érték egy dolog, a gyári korlát más...) -
DigitXT
félisten
válasz FireKeeper #21212 üzenetére
Szerintem itt előbb tudnak segíteni.
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #21229 üzenetére
Pedig nem mond hülyeséget, rettenetesen agresszív a gázreakciója!
Konkrétan életveszélyes. Aztán amúgy el van vele az ember: jól meg
lehet küldeni technikás egyenesben, csak ha kanyarodni kell...
Olyankor tényleg életveszély, hogy nem adagolható finoman a gáz...
(Mindezt kombinálva egy nem túl jól tapadó gyári gumival? Van baj.)Ehhez képest a 60V/~4000W Wolf X egy kezesbárány. Kellemes vele
gurulni, tempónál meg már tűzijáték sincs, csak megy nyugodtan.
A King 70-nél már érezhetően gyengül... 64-ről 72-re 5 mp kell neki
az én 103 kg-os habtestemmel (+ a motoros cuccok, sisak, minden).Összeírtam:
0-24 km/h: 2.82 mp (~8 méter), mérési hiba, valójában csak ~2 mp.
24-32 km/h: ~0.8 mp (+7 méter)
32-40 km/h: ~1.1 mp (+12 méter)
40-48 km/h: ~1.5 mp (+18 méter)
48-56 km/h: ~2.0 mp (+29 méter)
56-64 km/h: ~2.9 mp (+49 méter)
64-72 km/h: ~5.1 mp (+97 méter)Tovább nem mókuskodtam, mert elfogyott a jó 300 méter egyenes.
Ui: ha jó a GPS vétel, elég pontos tud lenni a Dragy. Ha viszont nem,
még akkor is használható, csak hajlamos összevissza lejtőt mérni.
Ebben az a legviccesebb, hogy mindkét irányban lejt szerinte az út...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21239 üzenetére
Tegyük hozzá, hogy ez nem normális. A gázreakció is nagyon ideges, ÉS az
a mutatóujjas gázkar sem egy matyóhímzés... A hüvelykujjasnál jobb persze,
annál minden jobb, de a félmarkolatost sajnos meg sem tudja közelíteni.Ha választanom kéne közülük, gondolkodás nélkül az X-et venném...
Mármint a Tiédet. Amire már rendes gázkar került, és kezesbárányként gurul.
(Azért kis tempónál megrángatva, az is meg tudja forgatni a gumit, meg főleg
kanyarban kell észnél lenni, de a félmarkolatos gázkart nem lehet "véletlenül"
csutkára húzni. Azt konkrétan akarni kell nyelezni... Kanyarban nem akarod.)Szerk: szerintem ez nem a szinusz/négyszögjel vonalon áll, vagy bukik, csak
a vezérlő programozásán, hogy mikor mit reagáljon a gázjelre. (YKZ-n, ha azt
akarod, akkor helyből ráteszi a 230A-t, és behúzott féket is átforgatja, egyből,
de ha nem kapcsolod be ezt, akkor kicsit más a felfutása az áramnak, így az
egész roller finomabban tud megindulni, akkor is, ha véletlenül lenyelezted.
És ennek is fokozatai vannak, értelemszerűen, ahogy a féknek is. Mindennek.
Lehet, hogy csak bele kéne túrni a King menüjébe, mert az előző tulaj valamit
nagyon elbaszott, és amiatt ilyen használhatatlan, disznó. Egy próbát megér.)Szerk2: VESC-en ugye ott a BMI160, tehát tudja, ha döntöd a vasat (EUC-nál
eleve másképp nem menne a szabályozás). Esetleg fel lehetne használni ezt,
hogy kanyarban ne rakja rá az összes elérhető lovat, még nyélgázon sem.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21241 üzenetére
Ez részben a vezérlők különbsége, de részben az, hogy az X "sokkal" gyengébb.
Most idézőjeles sokkal, de érted. Pont annyival, hogy tüzijáték, vagy csak megy!
Utóbbi mindig kezelhetőbb lesz. Előbbit viszont vagy visszafogod, vagy szívsz.gyorsulási habitus
Lehet, hogy ott van a kutya elásva.Szerk: az a pro 2 megy 90et
De megy ám... Viszont én valamiért abban voltam, hogy 60V, ahhoz számoltam
vissza a felvett áramot 6300W-nál (105A), pedig akkor csak 80A körül lehetett.
Majd kijavít a kolléga, hogy akkor miért tiltott is a BMS 80A korlát esetén?[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21251 üzenetére
Pedig kéne: ha az eleje nem megy ki, a hátulja még kimehet...
Egyszer burkoltam egy szépet a sárban, még csak tempó se volt.
Csak megjöttek a pacik, a roller hátulja meg úgy döntött megelőz.
(Ezért kell valami normális gumi a vasra, és nem a csájníz tömör.) -
DigitXT
félisten
válasz OhYeah #21277 üzenetére
a lányom születése óta kicsit hanyagolom ezt a fajtáját a közlekedésnek
Nem mintha kW-os rollereken való csapatás bármivel biztonságosabb lenne.
Motoron nem estem akkorát, mint rollerrel, amikor kitört az első kerék, LOL.A minap a kollégával gurultunk egyet (teszt jelleggel ugye). De mondom, én a
teljes repertoárt magamra húzom, mert ugye épp az a cél, hogy megmérjük a
gyorsulását ~70-ig. (72-t elértem a nagyobbikkal, a kisebb nem megy annyit.)Nem volt persze gond: kvázi feleslegesen öltöztem be, de az ördög nem alszik.
25-nél is lehet olyat perecelni, hogy elköszön az ember a fél fogsorától. Szóval
talán nem véletlen, hogy akik motoros múlttal jönnek, minimum full face bringa,
esetleg rendes motoros bukót sem átallanak húzni ha ilyen masinát hajtanak...Valljuk be a (nagy) rollerezés közelebb áll a "motorozáshoz", mint a rekreációs
célú kerékpározáshoz, mert aki csak úgy kimegy tekerni, ritkán megy 30 fölött.
Ezekkel a vasakkal meg pikk-pakk megvan - szinte még lassúnak is számít.Amúgy tetszik ez a MAX G2, vagy hogy hívják, lengéscsillapítós, tubeless, van
rajta fék is, belenyal a kW-ba gyárilag: mi kell még? 25 km/h limit kiütése.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Somatom #21316 üzenetére
Khm-khm, egyrészt nem rekreációs céllal mész, hanem veretni.
Másrészt nem egyedül pedálozol, hanem alád dolgozik egy motor.
Magyarán akkor az S-Pedelec közelebb áll a motorozáshoz, LOL!Peaceliker: faxom se akarja már tuningolni. Azt is. Jó lenne vmi
kisebb közlekedőedény. De azért ne legyen nagyon ótvar, gyenge,
a nagyobbat meg aztán lehet tuningolni szanaszét, napestig.
(Amúgy ha valami, a King jó tuning alap. Valami rendes vezérlővel,
rendes gázkarral, nagyon kényelmes géppé lehetne alakítani, ami
ha akarod, akkor felveri a kúpot az átlag autósnak bármikor, LOL.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Somatom #21319 üzenetére
Értem, bocsánat: úgy értettem, hogy tekerni, nézelődni. Lábbal hajtani...
Fel sem merült bennem, amikor kerékpározást említek, hogy S-Pedelec.
És még mielőtt belekötnél, tudom, lábbal IS hajtod, de nem ugyanaz.
Sem a tempó, sem az esetleges esés következményei, abból fakadóan. -
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21321 üzenetére
Rendelj be egyet, aztán megmérjük... Az E-Twow eredményeket nem mertem belinkelni. Tudom, a BMI-károsultak ne akarjanak pálcikával gyorsulni, de szinte röhögnöm kellett a sisak alatt (vagy akkor már fel se vettem), hogy mit adott elő. És akkor erre mondják, hogy milyen kurvajó vele menni. Bizonyára. (Hely és idő kérdése: tömegben járdán azt mondom 100x inkább mint Wolf, de autók közé?)
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #21331 üzenetére
Ennél már nem lesz ez a jelenség.
És azt hogyan is oldják meg? Mert ami számokkal dobálózol továbbra sem a
motor paramétere (a névleges 450W lehet: a 900W-ot meg eldönti a vezérlés).
Az ausztrál verzió is tök ugyanazzal a motorral lesz szerelve. Más szoftverrel.Egy 36V rendszer teljesen feltöltve 42V, lemerülve meg mondjuk 30V. A kettő
között van 12V, ami mindenképpen megjelenik a motor végsebességében, és
áttételesen a nyomatékában, HA a vezérlő végig fix áramkorláttal operál.Azaz 30V mellett tud egy adott sebességet, ám 42V mellett meg jóval többet.
Nevezetesen +40% ceteris paribus. (Valamivel kevesebb a légellenállás miatt,
meg azért, mert a 42V azonnal elkezd esni, amint terhelést kap az akku...)Szóval, ha feltételezzük, hogy az új roller pontosan ugyanúgy viselkedik merült
akkuval, mint teljesen feltöltöttel, akkor vmi nagyon komoly szoftveres butítása
van az elején, hogy a végén is pont ugyanolyan lassú legyen. Illetve dinamikus
áramkorlátot kell alkalmaznia (ami nem lehetetlen csak nem általános), amivel
a mindenkori akkufesz függvényében teljesítményre szabályoz: az a 900W egy
lemerült akkunál már 30A (30Vx30A=900W), feltöltött akkunál 1260W lenne.OhYeah: így már világos.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21340 üzenetére
Nem teljesen ugyanaz. A képen egy occó 10x3 vs. Tuovt 80/65-6:
Természetesen a Tuovt a nagyobb, minden értelemben.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Gardaai #21341 üzenetére
Alapvetően a szélesség/oldalfalarány-felniméret jelölés az elterjedt. Viszont
a rollereknél, az ellenség megtévesztésére elkezdték 10" keréknek nevezni
azt, ami jellemzően 6"-os felnin fut, csak még ezzel semmit nem mondtunk
a futófelület szélességéről: a 10x3"-ban a második szám a felni szélessége.
De persze még ez sem határozza meg a futófelület szélességét! (Bizonyos
tűréshatárokon belül kompatibilisek a külső/belső gumik más felnimérettel.)A mintának berakott képen pl. egy 2.5"-os felnin feszít a 3"-os Tuovt... Igaz,
hogy a belső gumi 10"x2.5". De szemmel láthatólag szépen ül a helyén..A gyári 80/60-6-os gumit viszont meg se próbálnám felrakni, annak annyival
merevebb a fala, hogy esélytelen lenne egy 2.5" felnire ráerőszakolni... meg
hát az tubeless, szóval nem rontanám el az összképet még egy belsővel is.Egy dolgot nem tudsz: 6" felnire 6.5" gumit rakni és vica versa. A másik két
paraméter választható viszonylag szabadon: attól függ, mennyi helyed van...
(Nagyobb kerületű gumival nagyobb végsebesség érhető el, rosszabb lesz a
gyorsulás, pontatlanná válik az addig pontos* sebesség és távolságmérés
Ami a legrosszabb eshetőség, hogy belever a vázba/villába/sárhányóba...)Kicsivel kisebb gumit nem érzel meg, picit csökken a végsebesség, picivel
jobb lesz a gyorsulás (és persze a km óra megint elmászik), de tutira elfér.
A váltóméret, amit keresel, gépjárműnél jellemző fogalom, azért, hogy uaz
maradjon a gumi kerülete, ne csaljon sokat az óra, meg elférjen a kerék.
Jellemző, hogy télen ballonosabb gumikat használunk, de a kerület állandó
télen/nyáron: feltéve, ha váltóméretek, pár százalékos eltérés megengedett.Az átmérő kiszámítása: FSZ*OM*2+R*25,4. Aki ebbe valami káromkodást
lát, az menjen pszichomókushoz. FelniSZélesség*OldalfalMagasság(%)*2,
és hozzá a felni átméRő ami 6" esetén 152,4 mm: jó számolgatást.Ui: ha csak a futófelület szélessége változik, de a felni+ a peresség marad,
azok a gumik szükségképpen eltérő kerületűek lesznek, nem váltóméretek.*: ha addig csalt felfelé, egy ilyen módosítással akár pontosság is válhat.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21343 üzenetére
Jogos, arra gondolhattál, hogy a 10x3 az nagyjából ugyanaz, mint a 80/60-6.
PMT-nél én pl. 782 mm-rel számolok a kijelzőn, elméletileg 780,4 a kerülete:
hivatalosan 10x3, de inkább 9.8-nak jön ki, a nagyobb Tuovt meg 10.1-nek...
Az, hogy a PMT kisebb ott is látszott, hogy csökkent a végsebességem...pescara: ilyet én még csak nem is hallottam, hogy azért kéne szétszedni a
motort, hogy az ember a csapágyat fújkálja. Isten őrizz! Meg van az zsírozva
gyárilag, a WD40 pedig valóban nem az igazi ilyen felhasználásra, mert aztán
csak gyűjti a koszt. Többet árt, mint használ. De az már régen rossz, ha egy
ilyen csapágy ki van téve az elemeknek. A motorban eleve szigetelve van, és
van saját gumitömítése is: azt mondják élettartamra van kenve. Magyarán ha
megmakkan, akkor persze szar a kenés, de nem zsírozni kell, hanem csere!
(Ahol meg szerelés közben zsírt kell tenni, oda mehet az NLGI-2-es gépzsír,
vagy ha extrém a fordulatszám, akkor akár grafitos zsír is... A szervizmanuál
szerint értelemszerűen. Ja, hogy rollerekhez olyan nincs. Talán nem véletlen.
Leveszed a polcról gurulsz, aztán ha zakatol, akkor garis csere. Ha meg már
lejárt a gari, akkor magadnak olyan csapágyat raksz bele, amilyet akarsz, de
ezeket akkor sem kell újra kenni. Talán a kormánycsapágy, mert az kosaras.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Gardaai #21347 üzenetére
Ki kell mérni. Elég nagy marhaságokat tudnak kijelezni. (Amúgy igen, még
a jó öreg Kugoo S1-en is lehetett 2 tizedenként állítani, így be is tudtam jól
lőni, hogy a sima S1 kerék az 7.6"-os, míg az S1 Pro kerék az 7.4"-os volt.
Miközben papíron mind a kettő 8", és a kijelző gyári beállítás is az volt...
Ja igen, még egy harmadik fajta gumiméret jelölés, a 200x50, vagy 200x60:
ennél az átmérőt adjuk meg mm-ben, és utána a futófelület szélességét.) -
DigitXT
félisten
Leírtam, hogy egy módja van. Úgy van tekercselve a motor hogy
30V mellett is tudja a 25 km/h (szoftveres) limitet: ha nem lenne,
vígan menne 35 km/h-val feltöltött akku esetén... (Ennek viszont
van egy ára! Azonos fázisáram mellett kisebb a nyomaték, illetve
ha fix áramkorlátot használ, akkor gyengül a merüléssel együtt...
Ha nem teszi, akkor kompenzál = küldi bele az ampert rendesen.*
Ha meg ezt nem teszi, akkor nem ugyanaz a nyomaték. Csak hát
nehéz megmondani segg-dyno-val, hogy mennyire húz a taliga.)*: mellékhatása az extra melegedés + a nagyobb fogyasztás.
-
DigitXT
félisten
válasz hakos1987 #21373 üzenetére
Igen, simán jó 2 azonos vezérlő, csak a kijelző felé az egyik fog visszajelezni.
(Ha mondjuk küld pillanatnyi áramot, úgy csak az egyik motor fogyasztását
fogod látni. De mivel azonos motorok egyformán terhelik az akkut, így csak
meg kell szorozni a kijelzett értéket kettővel és meg is van a valós szám...)Az, hogy hány amperes vezérlő mehet, leginkább az akkun múlik... Gyárilag
10-15A szokott lenni az alap (névleg 500W motor: 48V*10A=480W). Mivel
2 motor lesz, ez 20-30A az akku felé, szóval jó lenne, ha ezt le is tudná adni.
(2x20A már elég combos teljesítményt eredményez, csak bírja az akku.)Kérdés, hogy mekkora akku, milyen cellákból, milyen BMS, és mennyi lenne
a tuning után az elvárt hatótávolság? (Adott esetben külső akku kell mellé.) -
DigitXT
félisten
válasz hakos1987 #21375 üzenetére
Hááát... az akku necces lesz. Először is érte már víz, másodszor a szigszalag
nem sok jót ígér, szóval sanszos, hogy már taknyolták. De ha nem, nos, akkor
sem valami acélos egy ilyen CHY pakk, bár a 17.5Ah biztató, sok a 60A neki...
(2x20A fölé nem nagyon mennék, ha nem tervezel külső akkuval is ráerősíteni.)Valószínűleg valami szutyok kínai cellákból van, amik papíron 2500 mAh-sok, s
abból van párhuzamosan 7 db (13s7p). Rendes cellákból egy ilyen pakk ~24Ah,
akkor meg lehetne küldeni akár 70A-rel csúcsban, de így a 60A is necc: inkább
maradnék a visszafogottabb vezérlőknél, nehogy tűzijáték legyen a vége...A kinézett vezérlő inkább eBike, mint roller: van rajta PAS bemenet, s a gázkar
csak kiegészítésnek van, nem fő vezérlési funkció: ettől persze még működhet!Alapvetően két iskola van. Univerzális vezérlő: ez fogadja az analóg gázjelet, és
aszerint hajt, ilyenkor külön fokozatkapcsoló bemenete is van (low/normal/high),
amit háromállású kapcsolóval tudsz választani a kormányról, nem szoftverből...
(Ergo semmit nem csinál a gázjellel! Csak a vezérlő reagál másképpen, amikor
az adott módban vagy.) Ezzel ellentétes* megközelítés, amikor a módválasztás
az tisztán szoftveres, már a kijelzőben megtörténik az ADC konverzió, és így a
vezérlő felé már csak digitális jelek közlekednek a soros porton. Ez a szett vmi
furcsa állatfaj, mert mintha ezeket keverné, azaz gázjelet vhogy külön küldi le a
vezérlőnek (aminek szemmel láthatólag 3 vezetékes, univerzális bemenete van).
Miközben a kijelzővel 5 vezetéken és feltételezhetően soros porton kommunikál.Szóval lehetséges, hogy a kimenő feszültséget manipulálja, és visszafogottabb
módban a csőgázt is úgy küld le, mintha félgáz lenne. Ki kell próbálni.
(Ennek amúgy mellékhatása, hogy nem csak a végsebességet fogja meg, de a
gyorsulás is harmatosabb lesz kisebb fokozatban: nem minden rollernél van így.
A Warrior X pl. egyesben is 2 mp alatt volt 24-en, majd aztán elvette, ~40-nél...)*: ilyenkor a kijelző + a vezérlő összetartozik (egymással tudnak kommunikálni).
Ugyanazt a protokollt kell beszélniük, így típusspecifikusak, nem univerzálisak...
(Még márkán belül is akadnak gondok, amikor nem érti meg egymást két verzió,
főleg kínai rollereket sújt ez a probléma. Az univerzális ehhez képest teljesen jó,
csak ott meg pont azért nincs kijelző, mert nincs "univerzális kijelző" protokoll...
Én a magam részéről pl. írtam egyet az YKZ7280JA vezérlőhöz, és nem raktam
fel a telefont a kormányra, hogy BT-on keresztül nézegessem. Vagy nem vettem
hozzá valami univerzálisat, ami kinéz ahogy kinéz és állítani semmit nem tud...)Szerk: az enyémen meg még elfér mellette egy kis akkudiagnosztika is lazán.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz zoltanz #21377 üzenetére
Ez valami szoftveres gond lesz: nem tetszik neki a 3A töltőáram?
A cellák teljesen együtt mozognak, szóval nincs baja az akkunak...
(Alternatíva lehet, hogy a töltő sz.r: ki kéne próbálni másik akkuval is.)Szerk: pontosítok, a legkorrektebb teszt egy műterhelés lenne.
De ha van másik akku, és nem csinálja, akkor a töltő jónak mondható.Szerk2: és hogy miért tudja feltölteni 80% fölött? Mert akkor már közel
van a végfeszültség, és nem éri el a 3A-t... De ez csak egy tipp megint.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz hakos1987 #21384 üzenetére
Az a helyzet, hogy a motorban nincs semmi okosság. Egy hosszú rézvezeték
van feltekercselve az állórészre, és körben pörögnek a mágnesek...Magyarán, ha a vezérlő rákötné az akkut (direktben) a zárlati áram az egész
rendszer össz. ellenállásán állna vagy bukna: amúgy lényegében ráköti, csak
persze rövid ideig. Ezzel korlátozva a maximális fázisáramot. Szóval a motor,
hiába van 350W ráírva, nem korlátoz 36V akku mellett 10A-nél. Ha nagyobb
vezérlőt raksz rá, ami enged 30A-t, akkor 3x akkora nyomatékot fog leadni...Ez amúgy tök jó, ettől lesz gumifüstölős az indulás, de idővel leéghet a motor.
A linken lévő motor amúgy megúszta. A mai napig működik(ne), még csak át
sem kellett tekercselni, de olvadtak a dolgok (csak kicsin múlott). A névleges
teljesítmény rövid ideig túlléphető, a nagy gyártók is kétszeres szorzót simán
megengednek (lásd 450W motor és 900W csúcs), de 3x-os teljesítményt azt
hűteni is tudni kell, és ez a legfőbb gond. A hűtés. A névleges teljesítmény az
a teljesítmény, amit a motor a végtelenségig elvisel túlmelegedés nélkül.
Kicsit többet elvisel időkorláttal, pl. egy rövidebb emelkedőn nincs vele bajod.
De ha nagyon meghúzod, és hosszan mászol hegyet abból végül leégés lesz.
(Hacsak nem méri a hőmérsékletét, és szabályoz vissza a vezérlő időben.)Annyit kell viszont tudni, hogy a motornak van egy másik tulajdonsága is, azaz
ahogy forog feszültséget gerjeszt... Ezt hívják BEMF-nek, kb. visszaható fesz,
mert a forgás ellen dolgozik: ennyivel kevesebb feszültség áll rendelkezésre a
hajtáshoz, és emiatt van egy természetes végsebessége adott akkufesznél.A G2 Pro hivatalosan 800W, vagy 1000W verzióban létezett, szóval annak a
motorja elvileg elbír 16-20A körüli vezérlővel: elképzelhető, hogy jó neki a 30
csúcsban. Aminek viszont nem jó, az az akku, hiszen 2x30A, az már 60A, és
nem biztos, hogy szeretné. Én valami kisebb vezérlőre lőnék, főleg úgy hogy
azt írod, hogy túl erős a ketyere, és inkább leszabályozni szeretnéd.
(Ha 36V a motor felirata, akkor nem G2 Pro, mert az egy 48V-os rendszer.)Amúgy a motort rohadtul nem érdekli a max. feszültség, csak a vezérlő bírja.
(Annyi a különbség, hogy kisebb/nagyobb feszültségű akku mellett, a BEMF
miatt pont annyival lesz kisebb/nagyobb a roller végsebessége: 36V-os roller
kézenfekvő tuningja, hogy 48V akkut raksz rá... +30% végsebesség, meg
némi nyomaték többlet a nyereség. Feltéve, hogy a vezérlő, kijelző bírja. Ha
meg eleve 48V a rendszer, akkor lehet kacsintgatni 60V felé, vagy ha túl sok,
akár vissza is lehet butítani 36V-ra, de ehhez megint olyan vezérlő kell.)Annyiban számíthat mégis a feszültség a motornak, hogy nagyobb tempónál
nagyobb a légellenállás, ergo nagyobb lesz az egyensúlyi áram is. Tehát így
esetleg el lehet jutni oda, hogy síkon haladva is nagyobb teljesítményt ad le,
mint a névleges, ezáltal idővel túlmelegedhet, emelkedő, gyorsulgatás nélkül.
Ki kell mérni, az a biztos. Nekem pl. 45 km/h-nál kb. 1200W kellett (pilótától
erősen függ, mekkora a légellenállás: valaki kisebb valaki nagyobb), ez csak
600W motoronként, ami egy 1200W-os motornak nem probléma, szóval 48V
rendszerrel nem lehetett kinyírni síkon gurulással. Gyorsulás, emelkedő más.
Nemsokára (ha kész lesz) 60V hajtás lesz, ott nagyobb lesz a végsebesség,
viszont remélem, hogy még mindig 2400W alatt marad az össz fogyasztásuk.Szerk: amúgy nem mondasz hülyeséget, mert a kisebb pálcikák valóban 10A
körüli korláttal mennek, és bár lassúak, de élhetőek. Ugyanez két motorral is
kb. ugyanolyan lassú marad végsebességre, viszont sokkal jobban indul meg.
Ha nem lehet programozni a vezérlőt, akkor nem érdemes szerintem túl nagy
áramút választani, mert túl "agresszív" lesz a roller. (És lemerül az akku...)
Kolléga most küldött linket, hogy kinézte ezt. Mondom ember. 50A per motor.
(Oké, hogy a 21700-as akku bírja, de mekkora gumifüstölő vadállat lesz az?)
48V akkuja van most, az barátok közt is 2400W csúcsban motoronként.
És ha menne 60V-ra, az már 3000W. Mindezt 500W-os motorokra, hehehe...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz hakos1987 #21386 üzenetére
Annak a papíron 350W vezérlőnek is van egy áramkorlátja. Jellemzően kb.
10A körül: ha cserélnéd 30A-esre, akkor folyamatosan kis fokozaton kéne
hajtanod, mert az kb. 3x akkora gyorsulást tudna kirázni magából, nagyon.
(Már ha az akku meg nem purcan tőle, és le nem tilt a túláram miatt.)Egyébként fizikai méretét tekintve simán lehet, hogy 15-20A korlátos, csak
névlegesen 350W: eleve 36/48V, tehát ami 36V-on 350W az 48V-on 500W.
(Kis kerekítéssel. Motorokra pont így szokták ráírni, mivel az áram a limit.)Szerk: volt hasonló méretű, 48V vezérlőm, amire 600W-ot írtak... Az előző
tulaj úgy használta. Az 1200W motor szájában megaludt a tej, de legalább
kiment a roller a világból egy viszonylag kicsi akkuval is a hasában.Szerk2: a miheztartás végett a Warrior X-ben is csak 30A korlátos vezérlő
van, s az a gép "megyen". Igaz, hogy 60V-os, de akkor is. 48V-on is kb.
meglenne 3000W összteljesítmény, szóval odébb lehetne vele úgy is állni...
Így hirtelen fejből a Kugoo G-Booster 48V, és 2x25A vezérlő, névleg 800W
motorokkal, de ugye már tudjuk, hogy csúcsban mennyi: 2x1200W.
Nem ég le, mert ez csak egy másfélszeres túlhajtás a névlegeshez képest.Szerk3: a motorról berakhatsz egy fotót, hogy mit vésett rá a kínai...
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Ha okos BMS van az akkun, akkor ahhoz általában lehet venni vmi kijelzőt:
az önmagában arra jó, hogy megmondja, mennyi maradt még az akkuban.
Megtett távolságot viszont jellemzően nem tud, így jósolni se tud előre.Másik alternatíva a VESC motorvezérlő, ami pontosan tudja a fogyasztást,
sebességet, távolságot, így jól tudja becsülni a még megtehető km-eket...
(Viszont az akku kezdeti töltöttségét nem feltétlenül tudja tökéletesen.)Ezek eggyel szofisztikáltabb verziója, amikor a VESC kommunikál a VBMS
áramkörrel, így elvileg tökéletesen tud mindent, így a hatótávolságot is.Aftermarket módosításnak viszont overkill az ilyen. (Kérdés, hogy akkor
mi van, ha jelentősen változnak a terepviszonyok: az addig megtett távon
mért fogyasztás nem jó előrejelzés a hátralévő távolságra. Mekkora ablak
szolgáljon a becslés alapjául? Ezek azért is érdekes kérdések, mert ha van
egy pontos fogyasztás adatod a BMS felől, illetve pontos távolság az ECU
felől, akkor csak számítás kérdése, hogy ebből mit írsz a felhasználónsak.) -
DigitXT
félisten
Én konkrétan ezt le fogom programozni, mivel a távolság cm pontosan
jön a vezérlőből, az akku meg szintén jelenti a fogyasztást, szóval sima
liba a becslés, meg a riogatás a pillanatnyi fogyasztás extrapolálásával.
(Egy Arduino Due fogadja a jeleket + küldi tovább a Nextion kijelzőnek,
megfelelő feldolgozás után: nekem ez egy ilyen programozós hobbi, és
nagyon nem vmi kész megoldás. Lassan készül, és írom, ahogy akarom.
Általánosságban pedig igaz Peaceliker megjegyzése! Pár feltöltés után
magad fogod tudni a járműved átlagos fogyasztását, és ott van a trip...
(Feszültség alapon elég nehéz becsülni. Pláne, ha ugrál, terhelés alatt.)Pug 307 gyönyörűen jelez jósolt távot, a legkényelmesebb megoldás.*
Pug 306 semmi ilyet nem tud, ott marad a fejben számolás + a mutató.
Azt gondolnád, hogy a mutató pontos, de szart. Ha ferdén parkolsz pl.
teljesen máshová áll be, később lassan korrigál... Amúgy ilyenre létezik
aftermarket megoldás, Universal Trip Computer néven, alias UTCOMP...
De elektromoshoz másképp kéne illeszteni. (Motorom karbis, így éppen
nulla infó van az átfolyó benzin mennyiségről. Magyarán pont ezt a tök
jópofa visszaszámlálás funkciót nem tudná: építettem be áramlásmérőt
a benzincsőbe, mindjárt lett valami jel, lett fogyasztás adat és becslés...
Igen ám, de kiderült, hogy az áramlásmérő messze nem lineáris, sajnos,
szóval ha valahogyan mentél, épp lehetett pontos, ám alapjáraton nem
mért semmit, vagy nagyon keveset, nagy tempónál meg alá mért, LOL:
ezer éves projektem volt, hogy majd linearizálom, de aztán jött a roller.)
Ui: egy pontos áramlásmérő meg 100K fölött lett volna. Elengedtem.
Injektornál a dolog jóval egyszerűbb a befecskendezés időtartama, stb.
(Mellesleg szívtam már meg a motornál, hogy eldugult a mérő, és/vagy
levegőt szívott be a szivattyú, onnantól meg nesze neked belső égés...)*: az üzemanyag szintjelzője viszont rossz, de így + trip bőven elég infó,
viszont ha nagyon változnak a körülmények a szoftvere csak lassan húz
utána, tehát előfordulhat a Palik idézet: termeli az üzemanyagot.
De ezek 20+ éves vasak, modernebbekkel nekem nincs tapasztalatom...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #21420 üzenetére
Az mondjuk igen fasza, amikor kikapcsolás után a trip nullára áll,
és véletlenül sem az utolsó töltéstől számol a következő töltésig.
(Na ezt még biztos bele fogom tenni a programba. Jó az, hogy a
kulcs elfordítása óta mennyi az annyi, de az is, hogy a töltés óta!
Autónál konkrétan a trip tankolástól tankolásig megy nálam, bár
lehet, hogy erre találták ki a trip 1 / trip 2 kijelzést? De valljuk be,
ha az ember nincs nagyon belebuzulva, soha nem váltogatja...)Ui: gyorsan rákeresve, motorosok használják ugyanígy, viszont a
trip 2 meg sokaknál az utolsó lánc olajozástól számol. Magyarán
érezhető, hogy utazásokat mérni vele kb. senki nem szokott, sőt:
inkább fogyasztás mérés/becslés, és karbantartás intervallum.Na mondjuk ilyet pont tud az UTCOMP, hogy szervizemlékeztető
programozható. Meg persze az összes autó is a csavarkulcs ikon
felsobásával. Csak aztán találd ki, hogy épp miért aktiválta?
(Jellemzően az olajcsere miatt szoktak szólni, de ez sem triviális.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Azért terhelés mellett nem ennyire lapos az a görbe: nézd meg pl.
a Samsung 35E tesztjét különböző terhelő áramok mellett. Annyi,
hogy egy rolleren dinamikusan változik a terhelés, visszapattan a
feszültség, amint leveszed a terhelést, és gyorsításnál nagyobbat
szakad, mint egyenletes haladás közben (ha meg visszatöltés van,
az megint felborítja a képletet). Viszont folyamatos haladásnál jól
lehet becsülni fesz alapon. Átlagos pálcika roller ha 25 km/h körül
közlekedik 300W alatt marad. Mondjuk 36V rendszer, akkor 7-8A.
Ez egy átlagos (kicsi) 10s3p akkunak 2.5A körül van cellánként.
Azaz nem olyan lapos a görbe, nem szakad össze, szépen merül...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Ilyen balfaszok most kapunk majd durvább szabályozást... Mondom én,
hogy a bérrolleres dolgot be kéne tiltani, mert többet árt, mint használ. -
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #21473 üzenetére
Az új Lime-mal már nem mentem, de az kinézetre ugyanaz, mint a Tier.
Az valóban azt csinálja, hogy elengeded a gázt, és még jó 1 mp-ig hajt:
szerintem életveszélyes. Ha elengedem a gázt, azért teszem, mert már
elég volt a gyorsulásból. Az, hogy ezt 1 mp-cel később regisztrálja, ciki.(Nyilván, ha tudod, hogy ilyen, akkor rá lehet készülni, hogy eleve előbb
engeded el, minthogy arra valóban szükség lenne, de egy váratlan szitu
esetén erre nem lehetsz felkészülve, és ott igenis számíthat. A fék meg
a régi Lime-on általában szar volt: nem hinném, hogy elállították, hanem
egyszerűen a sok használat miatt kopott, és nem állították utána. Talán.Olyannal is volt "szerencsém" menni, aminél konkrétan törött volt a kar...
Gyorsan leraktam, de azért a pénzt levonták: ezért sem vagyok oda érte
hogy fű-fa-virág ráállhat / széthajtja, mert a karbantartás úgy látszik nem
tudja ezt lekövetni, így olyan műszaki állapotú bérrollerek vannak, hogy...
Nyilván a modellfrissítés részben ezt hivatott kezelni, bár ha azok is pont
ugyanúgy lesznek használva, és (le)amortizálva, nem sok jót jósolok.)
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen