Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • And

    veterán

    válasz rii #1395 üzenetére

    Az az egyik létező legkisebb VRLA-akku. Azt nem szabad elfelejteni, hogy pontosan ugyanannyi energiamennyiség elraktározására (12V * 0,8Ah= 9,6Wh) képes, mint egy 4 darab AA-méretű LSD-akkuból álló akkupakk (4,8V * 2Ah), csak előbbinek közel 4x akkora a tömege (400g vs. 110g).
    Olcsó, meg viszonylag egyszerű tölteni, akár labortáppal is lehet, de ennek a rossz fajlagos energiatartalom az ára. Ilyen töltővel lehet például feltölteni: [link].

  • And

    veterán

    válasz rii #1393 üzenetére

    "azt megkérdezhetem még, hogy az autó akku meg a AA-s ceruzaakkuk közt van valami átmenet akkumulátorban"
    Természetesen van átmenet: eleve nem csak AA-méretű elempótló akkukat lehet kapni, hanem nagyobbakat is, C- vagy D-méretben. Akkupakkot - elemi cellák soros kötésével - meg bármilyen kémiájú és kapacitású akkukból össze lehet rakni. Olcsón szóba jöhet mindenféle méretű és kapacitású 6 vagy 12 voltos ólomakku (VRLA): [link]. Nagyobb energiasűrűséggel meg Li-ion, de az drágább: [link]. Töltő mindenhez létezik, de az általában nem egy szimpla '220 - 12V átalakító' (tápegység), hanem valóban akkutöltő, amely az adott akku kémiájához, kapacitásához (ha telep / akkupakk, akkor a névleges feszültségéhez avagy cellaszámához is) illeszkedik.

  • And

    veterán

    válasz rii #1391 üzenetére

    Ez egy csomó kérdést felvet: pontosan másfél voltosak azok az izzók? Mekkora áramot vesznek fel üzem közben? Ha kettő vagy több izzó kell, azok hogy kapcsolódnak áramkörileg: sorosan vagy párhuzamosan? Stabil tápfeszültséget igényelnek, van néhány tizedvolt plusz / mínusz nem számít? Muszáj egyáltalán izzót használni, vagy az van, azt kell szeretni? Ha konkrétan ilyen (ennyire stabil) feszültségű akku nem is létezik, elektronikával mindenképpen megoldható a stabilizálás. Nagyobb teljesítményű ledeket sem szokás - és jó hatásfokkal nem is lehet - közvetlenül vagy csak szimpla soros ellenállással akkumulátorról járatni.
    Mellesleg létezik a NiCd / NiMH kémiájúaknál nagyobb névleges feszültségű akku, pl. a nikkel-cink (NiZn: 1,9V-ról indul és 1,1V-nál tekinthető lemerültnek, névleges / jellemző feszültsége 1,65V), de 'természetesen' a többitől eltérő töltési módszert igényel. A lényeg: bármilyen kémiájú akkuról lehet szinte bármilyen terhelést járatni, ha megfelelő áramkört (DC-konvertert) illesztünk a kettő közé. Innentől a lehetséges üzemidőt csak az akkuban tárolható energiamennyiség (névleges feszültség * akkukapacitás) és a konverter hatásfoka (nagyságrendileg 75..95%) határozza meg. Mod.: meg természetesen az akkut terhelő üzemi áram.

Új hozzászólás Aktív témák