-
Fototrend
Peugeot / Citroën / DS topik összefoglaló
Hasznos információk:
Felhasználói kézikönyvek több nyelven: [Peugeot] [Citroën] [DS] [Opel]Visszahívás ellenőrzés alvázszám alapján: [Peugeot] [Citroën] [DS] [Opel]
Korábbi árlisták és katalógusok (német nyelven): [Peugeot] [Citroën] [DS] [Opel]
Elektronikus szervizfüzet fiók: [Peugeot] [Citroën] [DS] [Opel]
ServiceBox fiók hozzáférés már nem nyilvános. Helyette robbantott ábrás alkatrészszám kereséshez javasolt: PartSouq
A Stellantis márkákról nagy vonalakban:
Peugeot: A Peugeot-t egy "Made in France" márkaként próbálja pozícionálni a csoport. Bár a kisebb (208, 2008) típusok egy része külföldön is készül, a középkategóriától felfelé igyekeznek Franciaországban tartani az értékláncot.Citroën: A Citroënnek gazdaságos családi autóként igyekeznek piacot találni. Nincs már hidropneumatikus futómű, sem fix kormáyközép, helyette a Kacsa filozófiáját továbbvíve a 21. századi ember mobilitási szükségleteit kedvező áron kielégítő típusokat gyártanak.
DS: A DS célja extravagáns, prémium autók gyártása szabványos Stellantis alkatrészekből, de előremutató extrákkal és igényes kárpitokkal valamint beltér burkolatokkal.
Opel: Bár ennek a topiknak nem témája az Opel (lásd Opel topik) az aktuális stratégiában a Peugeot kiegészítő márkájaként szerepel, hasonló árkategóriában. A franciás ergonómiai és formatervi próbálkozások átvétele helyett a németek szabad kezet kaptak, hogy a saját vevőkörük igényeinek tervezzenek a közös platformokra.
Régebbi típusok (EURO6 előtti) ismert hibái:
Bajuszkapcsoló: Az irányjelző hibája gyakran visszavezethető zárlatos vagy kopott bajuszkapcsolóra. Természetes elhasználódás, de karbantartással megelőzhető vagy utólag javítható.BSI reset: A BSI a PSA járművek központi vezérlőegysége melyre a járművillamossági alkatrészek jelentős része csatlakozik. Javítása szoftveresen felszerelt szakműhelyt igényel, mivel az egység az alvázszámhoz van kódolva. Viszont már önmagában az újraindítása hibás távirányítótól kezdve nem működő műszerfalig is számos furcsa elektromos bakit orvosolhat.
Eolys-folyadék: Bizonyos diesel motorokat nem csak részecskeszűrővel, de ún. részecskeszűrő-adalékkal is felszereltek. Ennek befecskendezése csökkenti a részescskeszűrő regenerációs hőmérsékletét. Ez az adalék nem összekeverendő az SCR-katalizátoros autóknál használt AdBlueval! Az Eolys-folyadék a hátsó tengely előtt, az üzemanyagtartály közelében található. Jellemző csereperiódus 100.000 km,
Fontos, hogy a tartályban nincs folyadékszint érzékelő - helyette a tanksapka nyitási gyakoriságából becsüli meg a fedélzeti számítógép a hátralévő mennyiséget! Ebből következik, hogy ha valaki gyakran tankol kevés üzemanyagot akkor akár 20-25.000 km után is hibaüzenetet kaphat.Hátsó híd: Széttartó hátsó kerekekből vagy egyenetlen gumikopásból lehet következtetni a hibára - ma már számos szerviz is szakosodott a gazdaságos javításra. Mivel a hiba a hátsó hídba bejutó koszból és nedvességből fakad, így megelőzhető a kerékcsapágyak ~60.000 km-enkénti cseréjével.
2.7/3.0 V6 HDi motorok: A Land Rover, Jaguar és Ford mellett drágább Peugeot és Citroën típusok is használták az ún. "Lion V6" motorokat. A típus konstrukcióhibás - a főtengely kenése elégtelen, mely hosszú távon a csapágyak bemaródásos tönkremeneteléhez vagy akár főtengely töréshez is vezethet. Szakértők az olajcsere periódusok lerövidítését, az olajszivattyú rendszeres cseréjét (különös tekintettel az olajszivattyú tömítéseire) és kímélő használatot javasolnak az élettartam meghosszabbítására.
SensoDrive/2TR váltók: A 2000-es évek elejétől kisautókban használt könnyű, automatizált manuális váltó. A megfogalmazás fontos: tehát nem valódi automata váltóról van szó, hanem egy robotváltóról, melyben fuzzy logika próbálja meg kitalálni, hogy melyik sebességben kéne lennünk. Ez jobb esetben csak "bólogatós" menetdinamikában, rosszabb esetben drága szervizköltségekben is testet ölthet, mert a "mesterséges intelligencia" nincs tekintettel a kuplung egészségére. Kalibrálását vagy szoftverfrissítését szakműhely tudja elvégezni, de néha a BSI reset is segíthet. MCP6 néven egészen a közelmúltig hasonló felépítésű váltó már jobb megbízhatósággal is beépítésre került.
Prince motorok: A PSA-BMW közös fejlesztésű, 1.6 THP néven is ismert közvetlen befecskendezéses turbó motorja Vanos vezérlésállító rendszerrel. A korai évjáratok különösen problémásak. A teljesség igénye nélkül gyakori: kokszlerakódás, a vezérműlánc megnyúlása, vezérműlánc vezető törése, vízszivattyú hibája, a rossz kenés miatti turbó hiba, okoskerék, PCV szelep vagy épp maga a befecskendező.
A motor több fejlesztésen is átesett - a 2015 utáni változatok megbízhatóbbnak számítanak, de ezek már csak nagyon drága csúcsfelszereltségű autókba és plug-in hibridekbe kerülnek beépítésre, így a magyar piacon ritkán találkozni vele.
Az 1.6 és 1.4 VTi EP-motorkódok is ebbe a motorcsaládba tartoznak, azonban a feltöltés és közvetlen befecskendezés hiánya miatt a legdrágább problémák nem jellemzőek rájuk.XU/TU és XUD/TUD motorok hengerfejtömítése: Évtizedeken keresztül ezek a motorok adták a Peugeot és Citroën gerincét. Bár megbízható igáslónak számítottak, a gyári hengerfejtömítés a '80-as, '90-es években gyenge minőségű volt. Sokat futott, veterán korba érő autókon előfordulhat az átégésük. Felújításkor érdemes a felesleges tömítőpaszták használatát kerülni. Síkolás csak abban az esetben szükséges, ha fennáll a gyanú vagy bemérhető vetemedés. Ebben az esetben viszont bízzuk a teljes felújítást gépműhelyre, akik nyomáspróbázni is tudják a felújított motort.
Újabb típusok (EURO6 utáni) ismert hibái:
Puretech motorok: EB0/EB2 motorkódú, olajban futó vezérműszíjról elhíresült motorok. Az első generációt 2018 júliusig gyártották - a szíj mállásából fakadó eltömítheti az olajjáratokat vagy a szivattyút, így elégtelenné válik a kenés, tönkretéve a motort.
A második generációban próbálkoztak javítani a hibán új összetételű szíjjal és a kenés változtatásával, viszont ezen az olajlehúzó gyűrűk kokszosodása és olaj hígulása gyakori. Kivezetése 2023-tól kezdődött meg először a szentgotthárdi és tychy-i gyárakban, de a francia motorgyár egy kicsivel tovább termelte a korábbi generációt, így néhány típusba még 2025-ben is került ilyen motor.
A harmadik generációval 2023-tól kezdődően felhagytak az olajban futó vezérműszíjjal és az alkatrészek nagy részének újratervezése mellett a vezérlést is immár láncon keresztül hajtják meg. Ennek eddig egyetlen ismert hibája, hogy korai példányokon egy vezérlésállító csavar meglazulhat - ezzel kapcsolatban visszahívások is történtek.
Jelenleg ajánlott vezérműszíj csere periódus 60.000 km - a szíj állapotának rendszeres ellenőrzéséhez szerszám olcsón beszerezhető. Fontos, hogy a gyártó megváltoztatta a korábbi kenőanyag ajánlásokat, jelenleg számos Puretech motorra egy új, FPW9.55535/03 nevű szabvány használata kötelező. Ettől való eltérés garanciavesztéssel járhat.
Vásárlói nyomásra a Stellantis meghosszabbította a Puretech motoros autókra a garanciát 10 év / 180.000 km-re. Aki visszamenően szeretné érvényesíteni a kártérítési igényét az a gyártó által létrehozott platformon tájékozódhat a részletekről.DV5 diesel motorok: 1.5 BlueHDi néven forgalmazták. Problémájuk, hogy 2023-ig 7mm-es vezérműlánccal szerelték őket, mely tartós használat után csörgéssel jelzi, ha megadná magát. Revízió után áttértek egy robusztusabb, 8mm széles lánc használatára, s a korábbi motorok is átépíthetőek erre akár gyári, akár utángyártott alkatrésszel. Az aktuálisan beépített vezérműlánc fajtája külső észrevételezés során a gyári szám vagy a hengergfej geometria alapján ellenőrizhető.
AdBlue tartály: Márkaszervizek diagnosztika és hibakeresés helyett az első hibakódra hajlamosak drágán cserélni a teljes AdBlue rendszert. Ez nagyon gazdaságtalan, hiszen gyakran egy pár ezer forintos alkatrésszel is orvosolható lenne a probléma. Persze kikristályosodás is előfordulhat - érdemes a folyadékot mindig feltöltve tartani. Ne próbáljuk meg kiiktatni az SCR-rendszert, az ilyen utólagos mókolások gyakran több kárt okoznak, mint vélt hasznot. AdBlue tartályos autók esetén is érdemes ellenőrizni, hogy érvényes-e visszahívás az adott típusra és ha igen, élvezzük ki, hogy a gyártó ingyen cseréli nekünk a rendszert, mielőtt költséges javításra lenne szükség.
- Azonnali alaplapos kérdések órája
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Google Pixel 10 és 10 Pro összehasonlító gyorsteszt
- Fűnyíró topik
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- PlayStation 5
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Hetekig bírják töltő nélkül a Huawei sportórái
- pusszycat: JEYI - okos, színes, interaktív, ssd külső ház.
- További aktív témák...
- Lenovo Thinkpad T14 Gen 3, 1 Év Garanciával
- HIBÁTLAN iPhone 13 256GB Pink -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3421
- Telefon felvásárlás!! Honor 90 Lite/Honor 90/Honor Magic5 Lite/Honor Magic6 Lite/Honor Magic5 Pro
- iPhone 12 mini 64GB Black -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3457, 94% Akkumulátor
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A20e/Samsung Galaxy A40/Samsung Galaxy A04s/Samsung Galaxy A03s