Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #94529552

    törölt tag

    válasz tlaci72 #13386 üzenetére

    Melyik webshop volt az? Prémium kategóriás tévére hogy-hogy 1 évet adtak? Nem túl biztató hogy már egy 8-as felső kategória sem bír ki 2 évet. Próbáltál fw frissítést, vagy a tv visszaállítását, meg minden egyéb eszköz csatlakozása nélkül is rossz a hang?

  • JokerMaffia

    tag

    válasz tlaci72 #13386 üzenetére

    Szia!

    Mostani jogszabályoknak megfelelően, szavatossági jogodat érvényesítheted, hiszen minden termékre két év van előírva. Így ezzel fordulhatsz, az eladóhoz, a szervizhez, illetve magához a gyártóhoz. Úgy tudom Pesten van csak szervize a Philips-nek. Elnézést mindenkitől, a hosszú irományért, webhelyen nem találtam ezt a frappáns összefoglalót, hogy úgy tudjam megosztani.

    Több lépcsőben - 2014. áprilisától szeptember 15-ig bezárólag - változnak azok az előírások, amelyek
    a jótállás, szavatosság, vásárlói tájékoztató és vásárlói jogok területén hatályosak.
    Néhány fontos információ a munkánkat érintő lényegi részeket kiemelve;

    SZAVATOSSÁG: immár két féléről beszélhetünk
    Minden eladó és vevő között létrejöhet; pl. gyártó-nagyker, importőr-kisker, kisker bolt-vásárló…
    Minden termékre vonatkozik.
    Időtartama: 2 év

    - KELLÉKSZAVATOSSÁG (ez közel áll a korábbi szavatosság fogalmához, ingó és ingatlan dolgokra
    is vonatkozik)

    - TERMÉKSZAVATOSSÁG (itt a gyártó közvetlenül áll helyt a hibás teljesítésért, csak ingó dolgokra
    vonatkozik)

    KELLÉKSZAVATOSSÁG - 2 év a forgalomba kerüléstől és 2 év a vásárlástól
    számítva, de eltérő felek között jön létre
    A saját importból származó termékeink esetében "gyártónak/forgalmazónak" minősülünk. A
    kellékszavatosság intézménye közöttünk és a "vállalkozás/eladó" között áll fenn. Tehát mi nem a
    "fogyasztónak/vásárlónak", hanem a viszonteladónknak tartozunk szavatossággal. Ennek
    időtartama 2 év, ami akkor kezdődik, amikor mi, mint gyártó, átadjuk a terméket a vállalkozásnak,
    akitől a fogyasztó majd később megvásárolja.
    Hibás a termék, ha nem használható rendeltetésszerűen.
    Ha a fogyasztó megvásárolja a vállalkozásnál/eladónál a terméket, akkor ő kettejük között jön létre
    hasonló feltételekkel a kellékszavatosság. Ha a vállalkozásnál pl. 2 éven túl van eladatlanul raktáron a
    termék, akkor előfordulhat, hogy reklamáció esetén a fogyasztótól kénytelen visszavenni a
    vállalkozás, de tőle az importőr már nem - mert letelt az ő szavatossági felelősségének határideje.
    A kellékszavatosság keretében a fogyasztó/vevő a vállalkozástól/eladótól ugyanazt kérheti, amit a
    vállalkozás/eladó a gyártótól/forgalmazótól - csak eltérő határidőkkel. Mindkét esetben 2 év a
    szavatossági idő, de egyik esetben a fogyasztó vásárlásától számítandó, a másik esetben a
    vállalkozás/eladó árubeszerzési dátumától.
    Elsősorban kérhető kijavítás vagy kicserélés, másodsorban kijavíttathatja a fogyasztó mással, de az
    eladó költségére vagy kérhet árleszállítást, illetve elállhat a vásárlástól.
    Változatlanul él azon szabály, miszerint fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az
    ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által
    felismert hiba oka már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével
    vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Az első hat hónapban tehát a vállalkozás oldalán van a
    bizonyítási teher, neki kell bizonyítania, hogy a fogyasztónak eladott dolog a teljesítés időpontjában
    megfelelt a szerződésben vagy jogszabályban megállapított követelményeknek. Hat hónapon túl
    azonban már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termékben benne volt a hiba oka az átadáskor.

    TERMÉKSZAVATOSSÁG - 2 év a forgalomba kerüléstől (nem a fogyasztó
    vásárlásától!)
    A termékszavatosság a gyártó/forgalmazó és a fogyasztó között áll fenn. Ha kellékszavatossági jogait
    nem tudja érvényesíteni a fogyasztó a vállalkozásnál/eladónál, akkor áttérhet termékszavatossági
    jogaira, aminek kapcsán közvetlenül a gyártót keresheti meg. Választási lehetőséget kap a fogyasztó,
    hogy vagy a szerződéses partnerével (az eladóval) szemben érvényesíti kellékszavatossági igényét
    vagy a gyártóval szemben érvényesíti termékszavatossági igényét. (e jogkörben
    gyártó=forgalmazó=importáló)
    Termékszavatosság esetén a termék akkor hibás, ha a forgalomba hozatalkor (amikor a konkrét
    termék a gyártó fennhatósága alól kikerül, és nem akkor, amikor a terméktípus megjelent a piacon) a
    hatályos követelményeknek nem felel meg, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban
    szereplő tulajdonságokkal.
    A gyártótól a fogyasztó elsősorban kijavítást kérhet. Ha a kijavítás megfelelő határidőn belül vagy a
    fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges, akkor cserét kérhet. Tehát pénzbeli orvoslásra,
    árleszállításra és elállásra nincs mód, hiszen a gyártó és a fogyasztó között nem jött létre szerződéses
    jogviszony, hiányzik a szerződés.
    Jelentős különbség a kellékszavatossághoz képest, hogy mindvégig a fogyasztónak kell
    bizonyítania azt – vita esetén –, hogy a termék hibás. Mentesül tehát a gyártó a
    termékszavatossági felelőssége alól, ha bizonyítja, hogy a lenti körülmények közül valamelyik
    fennáll:
    · a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy
    forgalmazta; vagy
    · a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása
    szerint nem volt felismerhető; vagy
    · a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
    ÖSSZEFOGLALVA A FENTIEKET, a termékszavatosság a kellékszavatosságtól abban tér
    el, hogy:
    - kizárólag ingó dolog (termék) hibája esetén áll fenn;
    - kizárólag fogyasztó érvényesítheti, de az új tulajdonost is megilleti ez a jog;
    - közvetlenül a gyártónak (forgalmazónak, importálónak) kell helytállnia;
    - sokkal szűkebb körben minősül hibásnak a termék, amely alapján a gyártó felelőssége fennáll;
    - a fogyasztó kizárólag a termék kijavítását vagy kicserélését igényelheti;
    - végig a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a termék hibás volt;
    - a termékfelelősség alól a gyártó kizárólag a törvényben felsorolt esetekben mentesül;
    - az igényérvényesítés határideje 2 év, amely a termék forgalomba hozatalától számítódik és
    jogvesztő (nem elévülési).
    A 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet alapján termékszavatossági igény esetén a gyártót terhelik a
    rendeletben foglalt kötelezettségek (pl.: jegyzőkönyv felvételi kötelezettség). Továbbá a
    fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálhatja, hogy a gyártó megtartja-e az NGM rendeletben foglaltakat a
    termékszavatossági igények érvényesítése során.

    A HIBA KÖZLÉSÉRE VONATKOZÓ HATÁRIDŐ a termékszavatosság és
    kellékszavatosság esetében azonos. Amennyiben a fogyasztó termékszavatossági igénnyel lép fel a
    gyártóval szemben, vagy kellékszavatossági igénnyel a vállalkozással/eladóval szemben, úgy igényét
    a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles közölni. A hiba felfedezésétől számított két
    hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A késedelemből eredő károkért
    a fogyasztó felelős.

    CSERE 3 MUNKANAPON BELÜL
    Ha a terméket a fogyasztó nem tudja rendeltetésszerűen használni, azonnal ki kell cserélnie a
    vállalkozásnak/eladónak.
    Ha nincs raktáron, 15 napon belül is lehetséges a kicserélés.

    JÓTÁLLÁS - 1 év a fogyasztó vásárlásától / az áru átadásától kezdve
    A jogszabályban felsorolt termékcsoportokra vonatkozik (tartós fogyasztási cikkek).
    A Jótállási Jegy biztosítása és a jótállással kapcsolatos költségek és feladatok minden esetben a
    vállalkozást, vagyis a fogyasztóval kapcsolatban lévő eladót terhelik.
    Az eladó "jót áll" azért, hogy a termék átadásakor abban nem volt benne az esetlegesen később
    jelentkező hiba oka, nincs rejtett gyártási hiba. 1 évig feltételezni kell, hogy a hiba oka benne volt a
    készülékben már az átadáskor/vásárláskor. Ekkor a bizonyítási kényszer az eladónál van, ha nem
    akar a vevő kifogásának eleget tenni. Ez hasonló, mint a 2 éves kellékszavatosság esetében az első 6
    hónap.
    Reklamáció esetén a vevő fordulhat az eladóhoz a jótállási igényével (kijavítás, csere, árleszállítás
    lehetséges), de fordulhat közvetlenül a szervizhez is, azonban akkor csak kijavítást kérhet.

    ÁLTALÁNOSAN TEHÁT
    A vásárlás időpontjától kezdődik a 2 év KELLÉKSZAVATOSSÁG és az egységesen 1 év
    JÓTÁLLÁS is. A gyártó/forgalmazó ennél biztosíthat kedvezőbb feltételeket (pl. hosszabb jótállási
    időt) a fogyasztónak, amit az eladó vállalkozás köteles tovább adni a fogyasztó számára. A
    gyártó/forgalmazó és a vállalkozás/eladó közötti kedvezőbb feltételek átszállnak a fogyasztóra a
    vásárlás/átadás időpontjában. Ha egy termékre pl. 3 év jótállást ad a gyártó, akkor azzal kiváltja a 2 év
    kellékszavatosságot és a 2 év termékszavatosságot is - hiszen az előírtnál kedvezőbb szolgáltatást
    vállal.

    A termékfelelősség időtartama összesen tehát általában 2 év, amelynek az első éve - tartós
    fogyasztási cikkek esetében - a jótállás, a második a szavatosság második éve. Alapvetően a
    bizonyítási kényszer fordul meg a két esetben.

    Az alkalmazandó új törvény és rendeletek:
    2013. évi V. törvény (PTK)
    151/2003. (IX.22) Kormányrendelet
    19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet

    J.M.

Új hozzászólás Aktív témák