-
Fototrend
Philips LCD és LED TV-k téma összefoglalója
Új hozzászólás Aktív témák
-
#94529552
törölt tag
-
JokerMaffia
tag
válasz
tlaci72
#13386
üzenetére
Szia!
Mostani jogszabályoknak megfelelően, szavatossági jogodat érvényesítheted, hiszen minden termékre két év van előírva. Így ezzel fordulhatsz, az eladóhoz, a szervizhez, illetve magához a gyártóhoz. Úgy tudom Pesten van csak szervize a Philips-nek. Elnézést mindenkitől, a hosszú irományért, webhelyen nem találtam ezt a frappáns összefoglalót, hogy úgy tudjam megosztani.
Több lépcsőben - 2014. áprilisától szeptember 15-ig bezárólag - változnak azok az előírások, amelyek
a jótállás, szavatosság, vásárlói tájékoztató és vásárlói jogok területén hatályosak.
Néhány fontos információ a munkánkat érintő lényegi részeket kiemelve;SZAVATOSSÁG: immár két féléről beszélhetünk
Minden eladó és vevő között létrejöhet; pl. gyártó-nagyker, importőr-kisker, kisker bolt-vásárló…
Minden termékre vonatkozik.
Időtartama: 2 év- KELLÉKSZAVATOSSÁG (ez közel áll a korábbi szavatosság fogalmához, ingó és ingatlan dolgokra
is vonatkozik)- TERMÉKSZAVATOSSÁG (itt a gyártó közvetlenül áll helyt a hibás teljesítésért, csak ingó dolgokra
vonatkozik)KELLÉKSZAVATOSSÁG - 2 év a forgalomba kerüléstől és 2 év a vásárlástól
számítva, de eltérő felek között jön létre
A saját importból származó termékeink esetében "gyártónak/forgalmazónak" minősülünk. A
kellékszavatosság intézménye közöttünk és a "vállalkozás/eladó" között áll fenn. Tehát mi nem a
"fogyasztónak/vásárlónak", hanem a viszonteladónknak tartozunk szavatossággal. Ennek
időtartama 2 év, ami akkor kezdődik, amikor mi, mint gyártó, átadjuk a terméket a vállalkozásnak,
akitől a fogyasztó majd később megvásárolja.
Hibás a termék, ha nem használható rendeltetésszerűen.
Ha a fogyasztó megvásárolja a vállalkozásnál/eladónál a terméket, akkor ő kettejük között jön létre
hasonló feltételekkel a kellékszavatosság. Ha a vállalkozásnál pl. 2 éven túl van eladatlanul raktáron a
termék, akkor előfordulhat, hogy reklamáció esetén a fogyasztótól kénytelen visszavenni a
vállalkozás, de tőle az importőr már nem - mert letelt az ő szavatossági felelősségének határideje.
A kellékszavatosság keretében a fogyasztó/vevő a vállalkozástól/eladótól ugyanazt kérheti, amit a
vállalkozás/eladó a gyártótól/forgalmazótól - csak eltérő határidőkkel. Mindkét esetben 2 év a
szavatossági idő, de egyik esetben a fogyasztó vásárlásától számítandó, a másik esetben a
vállalkozás/eladó árubeszerzési dátumától.
Elsősorban kérhető kijavítás vagy kicserélés, másodsorban kijavíttathatja a fogyasztó mással, de az
eladó költségére vagy kérhet árleszállítást, illetve elállhat a vásárlástól.
Változatlanul él azon szabály, miszerint fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az
ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által
felismert hiba oka már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével
vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Az első hat hónapban tehát a vállalkozás oldalán van a
bizonyítási teher, neki kell bizonyítania, hogy a fogyasztónak eladott dolog a teljesítés időpontjában
megfelelt a szerződésben vagy jogszabályban megállapított követelményeknek. Hat hónapon túl
azonban már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termékben benne volt a hiba oka az átadáskor.TERMÉKSZAVATOSSÁG - 2 év a forgalomba kerüléstől (nem a fogyasztó
vásárlásától!)
A termékszavatosság a gyártó/forgalmazó és a fogyasztó között áll fenn. Ha kellékszavatossági jogait
nem tudja érvényesíteni a fogyasztó a vállalkozásnál/eladónál, akkor áttérhet termékszavatossági
jogaira, aminek kapcsán közvetlenül a gyártót keresheti meg. Választási lehetőséget kap a fogyasztó,
hogy vagy a szerződéses partnerével (az eladóval) szemben érvényesíti kellékszavatossági igényét
vagy a gyártóval szemben érvényesíti termékszavatossági igényét. (e jogkörben
gyártó=forgalmazó=importáló)
Termékszavatosság esetén a termék akkor hibás, ha a forgalomba hozatalkor (amikor a konkrét
termék a gyártó fennhatósága alól kikerül, és nem akkor, amikor a terméktípus megjelent a piacon) a
hatályos követelményeknek nem felel meg, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban
szereplő tulajdonságokkal.
A gyártótól a fogyasztó elsősorban kijavítást kérhet. Ha a kijavítás megfelelő határidőn belül vagy a
fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges, akkor cserét kérhet. Tehát pénzbeli orvoslásra,
árleszállításra és elállásra nincs mód, hiszen a gyártó és a fogyasztó között nem jött létre szerződéses
jogviszony, hiányzik a szerződés.
Jelentős különbség a kellékszavatossághoz képest, hogy mindvégig a fogyasztónak kell
bizonyítania azt – vita esetén –, hogy a termék hibás. Mentesül tehát a gyártó a
termékszavatossági felelőssége alól, ha bizonyítja, hogy a lenti körülmények közül valamelyik
fennáll:
· a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy
forgalmazta; vagy
· a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása
szerint nem volt felismerhető; vagy
· a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
ÖSSZEFOGLALVA A FENTIEKET, a termékszavatosság a kellékszavatosságtól abban tér
el, hogy:
- kizárólag ingó dolog (termék) hibája esetén áll fenn;
- kizárólag fogyasztó érvényesítheti, de az új tulajdonost is megilleti ez a jog;
- közvetlenül a gyártónak (forgalmazónak, importálónak) kell helytállnia;
- sokkal szűkebb körben minősül hibásnak a termék, amely alapján a gyártó felelőssége fennáll;
- a fogyasztó kizárólag a termék kijavítását vagy kicserélését igényelheti;
- végig a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a termék hibás volt;
- a termékfelelősség alól a gyártó kizárólag a törvényben felsorolt esetekben mentesül;
- az igényérvényesítés határideje 2 év, amely a termék forgalomba hozatalától számítódik és
jogvesztő (nem elévülési).
A 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet alapján termékszavatossági igény esetén a gyártót terhelik a
rendeletben foglalt kötelezettségek (pl.: jegyzőkönyv felvételi kötelezettség). Továbbá a
fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálhatja, hogy a gyártó megtartja-e az NGM rendeletben foglaltakat a
termékszavatossági igények érvényesítése során.A HIBA KÖZLÉSÉRE VONATKOZÓ HATÁRIDŐ a termékszavatosság és
kellékszavatosság esetében azonos. Amennyiben a fogyasztó termékszavatossági igénnyel lép fel a
gyártóval szemben, vagy kellékszavatossági igénnyel a vállalkozással/eladóval szemben, úgy igényét
a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles közölni. A hiba felfedezésétől számított két
hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A késedelemből eredő károkért
a fogyasztó felelős.CSERE 3 MUNKANAPON BELÜL
Ha a terméket a fogyasztó nem tudja rendeltetésszerűen használni, azonnal ki kell cserélnie a
vállalkozásnak/eladónak.
Ha nincs raktáron, 15 napon belül is lehetséges a kicserélés.JÓTÁLLÁS - 1 év a fogyasztó vásárlásától / az áru átadásától kezdve
A jogszabályban felsorolt termékcsoportokra vonatkozik (tartós fogyasztási cikkek).
A Jótállási Jegy biztosítása és a jótállással kapcsolatos költségek és feladatok minden esetben a
vállalkozást, vagyis a fogyasztóval kapcsolatban lévő eladót terhelik.
Az eladó "jót áll" azért, hogy a termék átadásakor abban nem volt benne az esetlegesen később
jelentkező hiba oka, nincs rejtett gyártási hiba. 1 évig feltételezni kell, hogy a hiba oka benne volt a
készülékben már az átadáskor/vásárláskor. Ekkor a bizonyítási kényszer az eladónál van, ha nem
akar a vevő kifogásának eleget tenni. Ez hasonló, mint a 2 éves kellékszavatosság esetében az első 6
hónap.
Reklamáció esetén a vevő fordulhat az eladóhoz a jótállási igényével (kijavítás, csere, árleszállítás
lehetséges), de fordulhat közvetlenül a szervizhez is, azonban akkor csak kijavítást kérhet.ÁLTALÁNOSAN TEHÁT
A vásárlás időpontjától kezdődik a 2 év KELLÉKSZAVATOSSÁG és az egységesen 1 év
JÓTÁLLÁS is. A gyártó/forgalmazó ennél biztosíthat kedvezőbb feltételeket (pl. hosszabb jótállási
időt) a fogyasztónak, amit az eladó vállalkozás köteles tovább adni a fogyasztó számára. A
gyártó/forgalmazó és a vállalkozás/eladó közötti kedvezőbb feltételek átszállnak a fogyasztóra a
vásárlás/átadás időpontjában. Ha egy termékre pl. 3 év jótállást ad a gyártó, akkor azzal kiváltja a 2 év
kellékszavatosságot és a 2 év termékszavatosságot is - hiszen az előírtnál kedvezőbb szolgáltatást
vállal.A termékfelelősség időtartama összesen tehát általában 2 év, amelynek az első éve - tartós
fogyasztási cikkek esetében - a jótállás, a második a szavatosság második éve. Alapvetően a
bizonyítási kényszer fordul meg a két esetben.Az alkalmazandó új törvény és rendeletek:
2013. évi V. törvény (PTK)
151/2003. (IX.22) Kormányrendelet
19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletJ.M.
Új hozzászólás Aktív témák
- Xiaomi 15 Ultra - kamera, telefon
- Google Pixel topik
- New World - az új Amazon MMORPG
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Samsung Galaxy S24 - nos, Exynos
- Yettel topik
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Apple iPhone 16 - ígéretek földje
- Kínai és egyéb olcsó órák topikja
- További aktív témák...
- Tablet felvásárlás!! Samsung Galaxy Tab A8, Samsung Galaxy Tab A9, Samsung Galaxy Tab S6 Lite
- FELVÁSÁRLÁS A GYŐRÚJBARÁTI BOLTUNKBAN!
- Apple iPhone 13 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- GYÖNYÖRŰ iPhone 12 Pro Max 128GB Blue -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS2107, 100% Akkumulátor
- HIBÁTLAN iPhone 11 Pro 64GB Midnight Green -1 ÉV GARANCIA -Kártyafüggetlen, MS3372
Állásajánlatok
Cég: NetGo.hu Kft.
Város: Gödöllő
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest

