Új hozzászólás Aktív témák
-
doncortio
senior tag
-
DriderG
tag
Érdekes a cikk. Erős ez a processzor így ~300Mhz körül is, viszont azt hozzá kell venni, hogy:
1. A 2 VU (2*5=10 feldolgozóegységgel) az tulajdonképp a GPU-részét képezné, mivel a GS csupán azokat a műveleteket végzi, mint amit anno egy DX6-os kártya (raszterezés, textúrázás), illetve lebegőpontos számolásokat végez.
2. Pentium 4-gyel nehéz hasonlítgatni, mivel az egy intel x86-os architektúráján alapuló CPU, amely ugyan tartalmaz FPU-t (3DNow!, MMX, MMX+ stb.), de sok helyen nagyobb gyorsítótárral is rendelkezik, illetve nem tudom, hogy az EE-nél hogy vannak a regiszterek.
3. A PS2 esetén nincs oprendszer, ami az erőforrások nagyrészét leköti
4. A Bump Map-ot nem tudja kezelni a GS+EE, illetve Bump+Specular-t és az élsimítást sem, és úgy tudom feleakkora textúrákat tud csak kezelni, mint anno az Xbox tudott.
5. Nehéz programozni/jól szinkronizálni a feldolgozóegységeket. Persze az évek során megismerték a fejlesztők, és született jó pár igényes cím. A PSP felépítése egyébként nagyon hasonló, úgy tudom ott is külön van 2-3 VU és az ALU+FPU, illetve az is MIPS architektúrára épül.
A PS3 emulációja során pedig úgy tudom, hogy az emulátorral volt gond, mivel először integrálták a gépre az EE+GS párost, aztán viszont teljes szoftveres emulációt kapott, de rosszabbak voltak a színek, illetve alacsony a felbontás/rossz a felskálázás, a Sony meg úgy gondolta, hogy akkor nem áll le a PS2 forgalmazásával (gondolom a veszteséges PS3 eladások miatt is), hanem kiveszi a PS3 Firmware-ből a PS2 emulátort és aki PS2 címmel akar játszani az vegyen PS2-t.
-
doncortio
senior tag
köszi dezz az infót!
én se tudom mivel mérte a sony a 6.4GFLOPS-ot, de ennyi az összteljesítménye.
a belső adatbuszt nem tudom én írtam-e, de az EE és a GS között ekkora az FSB sávszélessége
a vektoregységek számolják a poligonokat és végzik a T&L feladatokat, de a GS feszíti rá a textúrákat, bump mappingolja, stb. így ha értenek az egész rendszerhez akkor elég szép végtermékek születhetnek (GT4,MGS3,stb.)
az EE voltaképp egy CPU és DSP proci egyben (utóbbi feladata 3d-s világok szimulálása - wiki)
a két ALU 64bitet dolgoz fel párhuzamosan azaz egyszerre 64bitet.
a FLOPSba nem számoltad bele a proci alapteljesítményét és az FPU-t se! -
-
dezz
nagyúr
Ha nem írtok, kénytelen vagyok 4x-ezni...
Szóval, közben "rájöttem": a VU regiszterek 128 bitesek, de nem ennyi adat feldolgozása történhet meg egyszerre, hanem 9db MADD (multiply + add) művelet + egy osztás. Azaz (18+1) művelet x 150M = 2.85G. Így tényleg nem teljesen olyanok a VU-k, mint a mai x86 procik SSEx végrehajtói, pontosabban SIMD-képes FPU-ja, hanem némileg a mai GPU-k potensebb számolóegységeihez hasonlítanak. Azonban, a köv. gen. x86-ok (Bulldozer és Sandy Bridge) FPU-ja is ilyesmi lesz.
Cikk: "-Belső adatbusz: 128bit, 150MHz, 1,2GB/s maximális effektív sebesség"
Ez 2,4 GB/s-ra jönne ki. De még ez is kevés lenne a 3,2 GB/s-es memóriabusz mellett, az összes egység kiszolgálására, szóval szerintem itt valami nem "kóser". Milyen belső adatbusz?
-
dezz
nagyúr
Még 1-2 dolog: a P2-ben nem volt SSE (csak integer MMX), és a P3 SSE-je is kevesebb utasítást tudott, mint a VU-k. Így az utóbbiak inkább a P4-ben debütált SSE2-höz hasonlíthatók.
Ja, és egy érdekesség: a Cell képes emulálni az EE-t. De a GS-t már nem (az RSX-szel együtt sem). (Vélhetően ennek fő tényezője a GS-ben lévő 4MB embedded RAM 48 GB/s sávszéle. Bár a Cell SPE-inek belső sávszéle egyenként 51 GB/s, de az össz. belső RAM mennyiség csak 2MB.) Ez az oka annak, hogy az újabb PS3-akban már nincs PS2 emuláció. (Az első PS3-akban GS+EE chip volt, aztán már csak a GS [ekkor volt az EE emulálva]), végül már az sem.
Azt viszont nem egészen értem, hogy jönnek ki ezek a FLOPS értékek a VU-knál. Ugyebár 128 bites a feldolgozás, így órajelenként elvileg 4db 32 bites, single precision FP műveletet tudnak elvégezni. Az órajel pedig 150 MHz. Ebből így 600 MFLOPS jönne ki, egy VU-ra.
-
dezz
nagyúr
Nem tudom, volt-e már editálva a cikk, de most nincs ott olyan, hogy az egész proci 128 bites lenne, csak az, hogy a két 64 bites ALU párhuzamosan dolgoztik. A vektoregységek (VU0, VU1) meg valóban 128 bitesek.
(#3) dabadab: Nyilván feladatfüggő, de lebegőpontos számításokban lenyomhatja. Kár, hogy a "MIPS" csak mint a uarch. neve szerepel a Wikin.
(#17): "Ha CPU-kat akarsz összehasonlítani, akkor a GFLOPS teljesen hasznavehetetlen."
A GS egy külön chip! Nincs benne abban a 10.5 millió tranyóban! (A Slim PS2-ben egy chipre volt hozva a GS+GS embedded RAM+EE, de az nem is 10 millió tranyós lett.)
Miért lenne az, ha matematikai számításokról van szó? Ott a MIPS az érdektelen. (Amit viszont tekintetbe kell venni, az a cache és memória sávszél, szóval, hogy ezek nem képeznek-e szűk keresztmetszetet.)
(#5) ftc: Ezt nem mondanám. Mindkettőben "rendes" procis ALU-k vannak, a vektoregységek pedig az P4-ben lévő SSE SIMD végrehajtóknak felelnek meg.
(#7) eziskamu: Neked is ugyanazt mondhatom, mint ftc-nek. A PS2-ben a GS a GPU, nem az EE.
(#14) Blindmouse: Detto. (Az EE-ben nincs grafikus mag.)
(#9) RepeatSector: Volt mindkét gépem, és azt kell mondjam, DC grafikája jóval a PS2 alatt volt, akár az átlagot, akár a kifinomultabbakat tekintve.
-
válasz
doncortio #15 üzenetére
"Ha be lehetne szerelni egy PC-s alaplapba, tenni mellé egy 6600gt-t és duplaannyi órajele lenne és nem őrá hárulna a poligonszámolás (hu de szép szó ) feladata akkor igenis odapörkölne egy P4-nek"
Egyáltalán nem, talán egy P2 teljesítményét hozná. Ha CPU-kat akarsz összehasonlítani, akkor a GFLOPS teljesen hasznavehetetlen. Az EE-ben azok az iszonyatos GFLOP-okat a vektoregységek termelik, azok viszont abszolút alkalmatlanok programok futtatására, így aztán ha nem egy GPU-val, hanem egy CPU-val kell összehasonlítani, akkor azok kiesnek, és marad a csoffadt kis MIPS mag, ami olyan túl sokat nem tud alakítani.
Nincsenek csodák, a komplett EE kb ugyanannyi tranzisztorból áll, mint egy P3, csak az a különbség a kettő között, hogy a P3-nál ezek csak és kizárólag a CPU funkcionalitást valósítják meg, addig az EE-nél ebből kellett kihozni a CPU-t meg a GPU-t is. -
doncortio
senior tag
válasz
Blindmouse #14 üzenetére
Mint már írtam hol jobb hol rosszab a P! az EE nél. Ha be lehetne szerelni egy PC-s alaplapba, tenni mellé egy 6600gt-t és duplaannyi órajele lenne és nem őrá hárulna a poligonszámolás (hu de szép szó
) feladata akkor igenis odapörkölne egy P4-nek. Így a P4 volt a legerősebb PC-s proci (a Barton ill. Clawhammer procik után) így vele képzelte el (szinte) mindnki a PC-s gémerséget, nem véletlen hogy egy P4 egy 6600gt vel igen erős páros volt. A Pentium 4 ekből én a Northwooddal eresztettem össze képzeletben, de már a számítási feladatokban is alulmarad(hat) egy olyan P4gyel szemben aminek 2Mb L2-je van.
Még egy megjegyzés: A DREAMCAST NEM VER ODA EGY PS2NEK! (nem értem miért nehéz ezt felfogni. összehasonlítás készül) -
Blindmouse
senior tag
A következő miatt hibázik a fejtegetésed (leszámítva, hogy nem rosz ez az EE) A P4-ben nincsen grafikai mag, ami a lebegőpontos számításokat végezné, vagy ez lenne az elsődleges feladata, és lassú is erre. Ott van egy diszkrét videókártya. MIPS-ben simán elveri még a PS3-at is egy P4. Flops-ban ugyan nem, de ha az ember vett hozzá mondjuk egy 9600-as atit, már az is gyorsabb volt. Persze ez nem meglepő, nem SD-ben kellett kiszámolni a lebutított konzolgrafikát
. Szóval az összehasonlítást nem érzem jogosnak.
-
WonderCSabo
félisten
Van benne egy pár, helyesírási, elgépelési hiba, nézd át!
A cikk jó kis érdekkeltő, csak az összehasonlítás hibás.
-
ko9
addikt
Hali!
Szép cikk én is gondoltam egy iesmire, csak PS3 szemszogebol. Sokáig volt PS2-m volt hogy éjjel nappal ment (főleg mikor nem volt memokarim) rengeteget nyuztuk. Csakhát jött az Xbox360, eladtuk a PS2-t, és jött a 3ledes RRoD a Xboxra... Azota is ugy van, és bánom hogy eladtam a PS2-t. A régi szép Gran Turismo 3-as, majd 4-es garázsomra jolenne visszaemlékezni...
-
eddie303
őstag
Hmm, jol esett ez a cikk, miutan nemreg tettuk le a ket padot Justice League Heroes utan
2007 ota van PS2-m, eleinte nagyon sokat nyomtam a szemet, ma mar nagyon nagyon keveset. A valsag miatt egyelore nem lesz mas konzol a hazban. Viszont kikapcsolodast tud nyujtani, ha az embernek szuksege van ra, meg most is. Lehet, hogy nem gyalaz oda a Dreamcast-nek, de a jatekallomanya a DC-t sokkal felulmulja, es magamfajta Super Marion nevelkedett embernek teljesen jo a grafikaja, mai szemmel is. En vagyok az a celkozonseg, aki banja, hogy a God of War 3 mar nem lesz PS2-re
Es ha eljon az ido a kovetkezo generacios konzolt megvenni, akkor az sajnos tobb mint valoszinu, nem PS3 lesz.
-
doncortio
senior tag
válasz
RepeatSector #9 üzenetére
hali, köszi a dícséreteket!
a dreamcast EGYÁLTALÁN nem nyomja le a PS2-t amit kiemeltél (AA, bump mapping) az kiválóan megy ps2-n is. Nézzél rá pár PS2 játékra (Area 51, Burnout 3, Gran Turismo 4, Metal Gear Solid) mennyire szépek. Jah és a Max felbontás itt 1280x1024. Az EE lenyom egy P4-et igaz nem mindenben. Az EE játékra lett tervezve és játékra is való. Lehet hogy a P4 simán letömörít egy egész albumot 2 perc alatt (vagy mittomén), de ha erősebb lenne akkor simán lehetne emulálni. Egyes játékok azért ilyen trék mert az EE-t - mint kiemeltem -NAGYON nehéz programozni, de ha tudnak vele bánni a fenti megnevezett gamék is kikelhetnek belőle. Egyébként már írom a dreamcastes és a ps2-s In Memoriam cikkemet, de azért kösz hogy így látatlanban bemutattad a dc esélyeit (most 7m poligon max vagy 36m poligon max a jó? utóbbi ps2). -
RepeatSector
senior tag
Azért 1-et megjegyeznék A Dreamcast fényévekkel veri le grafikai megjelenítés terén a ps2-őt így EE úgy EE de akkor is
Dreamcast (by wikipedia)
A konzol proszesszora egy 200 MHz SH-4 (360 MIPS, 1.4 GFLOPS), a grafikus meghajtó egy PowerVR 2 CLX2 (maximum 7.0 millió poligon/másodperc, trilinear filtering). A garfikus vezérlő támogatja a "gouraud shading"-et, a "z-buffering"-et, az "anti-aliasing" (élsimítás), a "per-pixel translucency sorting"-ot és a bump mapping-et. A rendszer 16.78 millió (24-bit) színt támogat, a kép felbontása 640x480.Kiemelném innen
"anti-aliasing"
bump mapping
Azért nézzétek meg hogy milyen szánalmasul néznek ki anti aliasing nélkül a ps2 játékok
Egy Sonic Adventure 2 többszörösen lekörözi a ps2 gamek grafikai zenei szintjét, a cucc az adathordozó + a ps2 megjelenése miatt pusztult el de a mai napig megállná a helyét ha a Sega folytatja -
eziskamu
addikt
Jaja, mintha egy videókártyát hasonlítanánk egy általános procihoz. Bizonyos feladatokban mindig is verték a 3d-s kártyák a velük egyidős, néha még a több generációval későbbi procikat is, még talán egy 6800GT is eltángálna sok mai csúcsprockót, de ugye főleg csak grafikára való.
Az megint más kérdés, hogy a a mai GPU-k egyre több feladatcsoport hatékony végrahajtásásra képesek, az Intel meg egyenesen x86-os végrehajtó/shader/francsetudjahogyishíjjam egységekkel kisérletezik a GPU szegmensben, kevés sikerrel még. Ha tényleg sikerül, akkor talán tényleg fog futni Windows videókártyán, HURRRÁÁÁÁÁÁÁÁ
csak vicc vót -
cwn
tag
kicsit mar elszallt felette az ido,meg a VU0 nem sok mindenre volt jo, nem is igen hasznaltak, mara mar csak nyaklancra ajanlanam a chipet
-
PuMbA
titán
Ja és király az írás
-
Az EE termeszetesen nem nyom le egy 3 GHz-es P4-et (az EE amugy is inkabb a P3 kortarsa), a kozeleben sincs, ugyanis azok az egysegek, amik ezt a rettento sok FLOP-ot generaljak, teljesseggel keptelenek rendes kodot futtatni, a MIPS resz meg azert nem volt olyan utos.
-
No-kia
addikt
érdekes, gondoltam hog ynem gynge az a pár mhz , de hoyg enynire erős azt azért nem gondoltam volna, köszi h megosztottad velünk
Új hozzászólás Aktív témák
- Nők, nőügyek (18+)
- Battlefield 6
- Samsung Galaxy S25 Ultra - titán keret, acélos teljesítmény
- Telekom mobilszolgáltatások
- Autós topik
- Az AI megeszi a szoftverpiacot?
- Spórolós topik
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- Világ Ninjái és Kódfejtői, egyesüljetek!
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- További aktív témák...
- Lenovo T580 eladó! Magas minőségben felújítva, 1 év garanciával, számlával
- Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 - Hajlott PIN + 1 érdekesség - Garis!
- Eladó konfig! I5-12400F 512GB SSD 32GB DDR4 RX6700XT 12GB!
- HP PROOBOOK 445 G10 ELADÓ
- ÚJ, BONTATLAN Samsung Galaxy S25 / S25+ / S25 Ultra - GYÁRTÓI garanciával
- Samsung Galaxy Tab A9+ 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Laptop felvásárlás , egy darab, több darab, új , használt ! Korrekt áron !
- Lenovo Thinkpad L14 Gen 4 -14"FHD IPS - i5-1335U - 8GB - 256GB - Win11 - 2 év garancia - MAGYAR
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A22/Samsung Galaxy A23/Samsung Galaxy A25/Samsung Galaxy A05s
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X395 - AMD Ryzen PRO 5 I 8GB I 512GB SSD I 13,3" FHD I Cam I W11 I Gari!
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest