Új hozzászólás Aktív témák
-
föccer
nagyúr
Abban teljesen igazad van, hogy nem veszíti el a tapadást. Akkor inkább úgy fogalmazok, hogy a két kormányzott kerék tapadása nagymértékben eltér egymástól. Ehhez jön még hozzá az, hogy a hátsó kerekek nem fogják az autó hátulját. De a forgató nyomaték alapvetően a két első kerék alatt fellépő, különböző mértékű súrlódási erő miatt jelenik meg.
üdv, föccer
mod: kb pont ugyan arról beszélünk, csak én a hátsó kerekeket kihagytam a számításból, hiszen az a tehetetlenség miatt nem sok szerephez jut az adott szituban.
üdv, föccer
-
proof88
addikt
A hirtelen kormánymozdulatoknál így is úgyis megpördülsz, mert az egyik kormányzott kerék hirtelen elveszti a tapadását - ha kormányzott kerék akkor elöl van... ha ott megy el a tapadás akkor alulkormányzottá válik az autó és nem fog pörögni. Pörögni akkor fogsz ha előbb a hátsó kerekek vesztik el a tapadást. Ami ugye fékezés+kanyarodás közben megtörténhet, jól mondod, csak hátul megy el a tapadás nem elöl. Nem tudom egyre gondolunk-e... az esp-hez nem kell fékezni. Az beavatkozik anélkül is, egy éles manővernél ha érzi h baj van, beavatkozik, ahogy mondtad, fékkel. Itt egy videó.
-
föccer
nagyúr
Még jó, hogy kötelező minden újonnan eladott gépjárműben.
Az előbb olvastam, hogy azért is jó, hogy megtartja a kormányozhatóságot, miközben fékezel. Nos, ebben a formában ez így nem pontos. A hirtelen kormánymozdulatoknál így is úgyis megpördülsz, mert az egyik kormányzott kerék hirtelen elveszti a tapadását, és a tehetetlenség miatt fellépő forgató nyomaték miatt elkezd pörögni az autó. Ennek az elkerülésére találták ki a fékerő elosztó rendszert (esp), ami úgy működik, hogy a jobb és a baloldali kerekeken emeli, vagy csökkenti a fékerőt, így "húzva vissza" az autót az egyenesbe. Simán, ABS-el sem sabad satufék mellett félrekapni a kormányt, mert könnyedén az autó kipördüléséhez vezethet.
üdv, föccer
-
föccer
nagyúr
Gondolom az extrém körülmények között egészen máshogy viselkednek az autok, mint hétköznapi körülmények között. Nekem már volt (bal) szerencsém, hogy havas, jeges úton kellett "satuznom". Gyakorlatilag az abs annyira vissza szabályozta a fékerőt, hogy alig léptem rá a pedálra, már be is kapcsolt. Gyakorlatilag mintha alig fékeztem volna. A különbség abból lehetett, hogy az ABS-sel nincs 100%-ra kihasználva a tapadási súrlódás, így ha nagyon kicsi a kettő között a különbség, akkor lehet, hogy az abs-sel állsz meg később. De ez szerintem nagyon különleges esete. A fékezések 99,9999%-ban előny az abs.
üdv, föccer
-
föccer
nagyúr
Gondolom arrol még nem hallottál, hogy a tapadási surlódás minden esetben nagyobb, mint a csúszási súrlódás. Igen, az ABS-el nem csak hogy irányíthatóbb marad az autó, hanem rövidebb a féktáv is.
Tibi: A pánikhelyzetben való viselkedés leginkább ember, és a megszerzett rutin függvénye. Lehet, hogy van olyan, akkor tudna rá figyelni, de az biztos, hogy ez a vezetők csak kis százaléka
üdv, föccer
-
koshmar
veterán
Gamek!ller esete is azt bizonyítja, hogy egy vészfékező ember k*vára nem azzal fog törődni, hogy blokkoláshatáron fékezzen...
Ha van ABS, a kerekek nem fognak blokkolni, és jó esetben idejében megáll.
Ha nincs, akkor úgy fognak füstölni, mint egy gyárkémény, és csak kis valószínűséggel fog megállni a kellő helyen. -
Sandrew
őstag
válasz
gamek!ller #83 üzenetére
Le merem fogadni a csaj észre sem vette?
-
gamek!ller
őstag
Én csak annyit akarok mondani, hogy le sem sz@rtam milyen erővel nyomom a féket. Egyszerűen beletapostam úgy ahogy a lábam bírta, majdnem le is fulladtam mert a kuplungot is elfelejtettem nyomni. Aztán 0,1mp később az ABS majd eltörte a lábamat és szabályozta helyettem a fékerőt.
Senki, még egyszer mondom senki nem számolgatja hol az optimális fékerő ABS nélküli kocsiban. Ha vészhelyzet van, satufék és sűrű imádkozás, hogy megálljon alattad a szekér.
-
proof88
addikt
nem forgatunk ki semmit. Ezt írtad:
Én azt mondtam, hogy egy sofőrnek illene tudnia meddig fog a fékje. Kérdezem én mi az hogy meddig fog? Szerinted a féktáv csak attól függ mennyire nyomod a féket?? Nyilván te is tudod hogy nem. Lehet hogy ha 50 méteren keresztül fékezel, 20 méterig jó vagy aztán blokkol, mert a melegek vazelint fostak éjjel az útra, van ilyen... vagy csak porosabb az a rész... -
Mr X
veterán
Ha előtted leugrik az útra egy gyalogos, vajon te elkezded számolgatni, hogy mennyire erősen nyomd a féket, mennyi idő alatt fejtsd ki a teljes fékezőerőt? Vagy taposod a féket, mint az állat, lefehéredve, rángatva a kormányt, hogy el ne csapd? Elárulom, te sem az első kategória leszel.
Sőt, egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy annyira leblokkolsz a rutin hiánya miatt, hogy még csak nem is fékezel, csak mész előre, mert a stressz miatt fogalmad sem lesz hirtelen, mit csinálj.
-
proof88
addikt
olvasd el még1x... változó időjárás, jegesedés, por, bármi...
ja és még annyit hozzátennék h van egy lámpa, ami ha piros és megállok, óvatosan kell elindulnom, mert egyébként folyton kiforognak a kerekek... ez csak 1 példa és mikor megérkezel nem tűnik fel semmi... akkor majd pont vészfékezés közben korrigálod itt a blokkolást...
-
sz4blya
tag
random útfelületen?
átlag aszfalton városban 50-el nyári napsütésben. ez azért elvárható lenne egy sofőrtől aki 1300 kilót vezet. na de szerencsére van ABSJhony: elég körültekintő szoktam lenni szerintem, meg ha többet fogok bringázni, okvetlenül teszek rá egy tükröt is. a hangoskönyvekről és nem túl hangos zenéről azért nem fogok lemondani. mondjuk a hangoskönyv az megoldható fél füllel is.
-
Jhonny06
veterán
"én eddig valahogy megoldottam hogy fülemben a zene gyalog, biciklin, falun, városban, és mégsem okoztam még balesetet."
Itt konkrétan inkább arra gondoltam, hogy téged csapnak el. Gondolj bele.. egyáltalán nem érzékelsz semmit a külvilágból, szirénázhat mögötted egy rendőrautó, azt se veszed észre, bármelyik gagyi in-ear zár ennyire, ezt tudom. Kocsival meg meg sem említeném, hogy mennyire veszélyes..
-
proof88
addikt
Senki nem mondja h egyenértékű, viszont verseny szituációk, stressz alá helyezés, figyelés a többi autóra, autó menettulajdonságainak megtapasztalása, ezek mind jók (egyébként nem nagyközönségnek készülnek... legalábbis szerintem... meg azé egy grid több embert fog meg, mint mondjuk egy lfs/rfactor/netkar stb).
Amúgy ezekről nem is volt szó most... sorry, igazad van, csak ne becsüld le magát az értékét a cuccnak.Sz4blya: 2 éve szimezek. Fogalmam sincs mennyit vezettem élőben, nincs saját kocsim, 2 évig más autóját vezettem, nem számoltam a km-eket, nem is vezettem én sem olyan sokat mint amit más vezetett volna 2 év alatt, sztem pár ezer km összvissz. Az a helyzet h mondjuk szimulátorban hozzá lehet szokni hogy fékezz h ne blokkoljon... mentem ligában F1 autóval, Ford Mustang GT-vel, Pözsó 308-cal. Igen mindnél megtanultam hogy fékezzek, és verseny közben már fékezés előtt számítani lehetett arra mi lesz ha elcseszem, mert látom magam előtt a gumi hőmérsékleteket, az aszfalt meg fix tapadású.
Idegessé válik-e ha túlerőltetem vagy az eleje blokkol-e... Na most, ezt nem lehet előre beleszámolni a valóságban, nem ismered az utat... és most ne nyárra gondolj, 30°C-ra, tiszta útra, hanem pl változó időjárásra, vagy pl jegesedés az úton ilyesmi. Az a helyzet h be fog blokkolni a kerék ha ilyenen fékezel hirtelen, kérdés h az elsők vagy a hátsók, egyik jobb mint a másik... én is gyakoroltam üres helyen 1-2 dolgot kocsival, de az is inkább hozzászokás meg szórakozás volt, tudom hogy annyira sok paramétertől függnek a dolgok hogy örülök az abs-nek...
Én azt mondtam, hogy egy sofőrnek illene tudnia meddig fog a fékje. - random útfelületen? Hagyjuk már...
-
koshmar
veterán
Meg aztán van egy olyan szabály is, hogy elvileg fokozatosan kéne felépíteni a nyomást a fékrendszerben.
Aki egyből beletapos, annak azonnal blokkol a két első kerék, mivel azoknak nem volt ideje szétlapulni az aszfalton.
Ha szétlapulnak, akkor nagyobb felületen érintkeznek az aszfalttal, ergo nagyobb fékezőerőt képesek átvinni.
Ehhez az kéne, hogy kb, 0,5 mp-ig csak közepes erővel nyomjuk le a pedált, így a kocsi már előrébb dől, ettől az első kerekek a rájuk nehezedő többletsúly miatt szétlapulnak. Ezután lehet teljes erőből fékezni.Persze vészhelyzetben erre ügyelni...
Egyébként ez elsősorban a motorok esetében igaz, de szvsz a kocsiknál is.
-
Mr X
veterán
Azért "kötöttünk beléd", mert tapasztalat nélkül próbálsz megmagyarázni valamit. Igazi autóval sem tanultad te azt meg, majd esetleg, ha levezettél párezer kilométert és volt pár igazán húzós helyzeted, akkor tudni fogod, hol vannak a kocsi és a te határaid. 60-70 km alatt talán megtanulod rendesen kezelni a kuplungot, bár láttam olyat, akinek ez évek alatt sem ment.
Az, hogy kimész fékezgetni a parkolóba, jó dolog, csak épp veszélyhelyzet esetén semmit nem fog érni a rutinod hiánya miatt. Arról nem is beszélek, hogy minden kocsi más.
-
sz4blya
tag
válasz
Motion_Blur #60 üzenetére
Mivel nem látom a pontot, miért is köttetek belém, ezért itt leállok. Egy szóval sem mondtam, hogy dobjatok a seggem alá egy kocsit és eresszetek ki az útra 160-al repeszteni. Én azt mondtam, hogy egy sofőrnek illene tudnia meddig fog a fékje. Én megtanultam igazi kocsival, és a monitor előtt is, nem elsőre ment nekem se, ahogy ezt sehol nem is mondtam.
-
koshmar
veterán
-
Mr X
veterán
Vitatkozhatunk nyugodtan. GTR-ből nem fogsz megtanulni vezetni. Nem érzed, hol csúszik meg, nem érzed, hol sok a gáz, csak látod.
Ráadásul a fizika is erősen butított egy szimulátorban, amit nagyközönségnek szánnak.
Csak azok gondolják, hogy egyenértékű egy szimulátor az igazi vezetéssel, akik nem vezetnek élőben.
-
-
sz4blya
tag
Egy éve szimulátorozom, pár száz órát beletettem, és tanultam olyanokat amiket egy átlagos sofőr soha nem fog tudni vagy értékelni.
Forgalomban nem vezettem, de igazi autóval is van 60-70 km-nyi tapasztalatom.
A jogsi persze ez után jön, a nyáron már csinálhattam volna, csak hát ez most nem így jött össze
-
koshmar
veterán
Valódi (nem mesterséges, csak egy teszt kedvéért kreált) veszélyhelyzetben a legprofibb vezetők is ész nélkül taposnak a fékre, hidd el.
A motorosoknál ez már veszélyesebb, mert ha ott blokkolod az első kerekét, az szinte azonnali elférgelést jelent.
Aki egy vészhelyzet során képes azonnali fékelengedéssel reagálni az első kerék blokkolásáram, annak elképesztő reflexei vannak.
Az már más kérdés, hogy ilyenkor eszedben sincs felengedni a féket, még akkor se, ha tényleg áll az eleje.
Pl. 1000-es sportgéppel 200-ról tolsz egy satut (nincs ABS!), és blokkol az eleje.
Szinte biztos, hogy tanyálsz. -
sz4blya
tag
Szerintem nincs olyan ember a világon, aki egy tényleges vészhelyzet során pont arra ügyelne, hogy csúszáshatáron fékezzen.
Akarsz fogadni?Egyébként meg tényleg tanítani kellene, hiszen életeket menthet. Persze már a mi egyre több kocsiban van ABS, de amelyikben nincs, akkor attól óvjon az ég vagy mi? Azt mondom, hogyha valaki beül egy autó volánja mögé, az tudjon vezetni
-
-
sz4blya
tag
én eddig valahogy megoldottam hogy fülemben a zene gyalog, biciklin, falun, városban, és mégsem okoztam még balesetet. így is lehet körültekintően közlekedni, nyilván ehhez is kell némi iq pont amit születéskor nem mindenki kapott meg.
a másik meg, hogy ha elcsapnám hát isten segélje. ha nem én vagyok a hibás, akkor nyilván ő. nekem ugyan nem okozna pszichés sokkot ha felnőtt ember kiugorna elém az utcán, aki hülye...
tegnap történt, hogy egy kórház parkolójában két autó közül kiugrott elénk egy purdé az útra. ha nem tizenöttel gurulunk éppen hanem csak akár harminccal futhattunk volna a kölyökkel vissza a sürgősségre
még valami: ha nincs ABS az autóban, de még ha van is, egy üres területen érdemes gyakorolni a megállási, kikerülési technikákat különböző sebességekről. a legtöbb sofőrnek ilyen helyzetben első reakciója a satu, akkor már az áldozatnak is satu sok esetben.
-
Jhonny06
veterán
Ilyen szempontból amúgy baromi veszélyes a fülhallgató, főleg a jobb in-ear darabok. Volt már nem egy és tényleg semmit nem hallottam a külvilágból, mintha a víz alatt lennél, brutális. És van, aki bringázás közben is tolja, azt tényleg agyonütném..
-
darál0w
Jómunkásember
fogsz még ilyenekkel találkozni.
-
vwpolopg
őstag
válasz
gamek!ller #31 üzenetére
Nem te voltál
Egy másik bordó szörnyeteg picit arrébb
-
nem_tom
őstag
Ezt bírom. Az emberek a fülükben azzal a szarral járkálnak mindenhol, csutka hangerőre állítva. Aztán meg csodálkoznak, ha beüt valami gebasz. Én úgy oldottam meg, hogy csak fél füllel hallgattam kényelmes hangerőn. Nem volt semmi gondom. Hallottam rendesen a külvilágot. Így kéne másoknak is.
-
koshmar
veterán
válasz
gamek!ller #38 üzenetére
Ha egy trabantos tata elé lépett volna ki...
Gondolom, nem is a zebrán akart átkelni, hanem csak úgy 'valahol' az úton...
Sandrew Valóban csutkán üvöltött a Rammstein...de ilyenkor tényleg figyelni kell, mert a hallásod kilőve. Forgatni kell a szemed, mint állat..
-
koshmar
veterán
Gondolom ABS nélkül füstölő kerekekkel csaptad volna el.
Én utcán sosem gyalogolok úgy, hogy a fülesben ordít a zene.
Viszont bicikliztem már így...igaz, csak faluban.
Mivel ilyenkor a hallásom, mint érzékszerv kilőve, úgy szoktam figyelni jobbra-balra-hátra, mint állat. Még csak rám sem dudáltak soha...
Mondjuk városban meg sem próbálnám. -
Kassadin
addikt
Sok gyökér ember...Szoktam nézni, némelyik úgy megy át az úton, mintha sérthetetlen lenne.
-
Vladi
nagyúr
Hát wazze szándéka van! Nem érted he? Szszsszzááááándééékjaaa!!!
Én meg szoktam neki mondani, hogy nekem meg 1200 kg-os kocsim, 50 km/h sebességgel. Mennyi is a mozgási energiája?
Jah igen, 1.2 megdöglés/ember. Jah.
Egyszóval engem is kiborít a sok gyalogos. Sajnos nem voltak óvodások, mert ott pl. engem megtanítottak, hogy megáll, szétnéééz! Tök mindegy, hogy zebra van, lámpa van, akármi van. Élet egy van.
-
Sandrew
őstag
válasz
gamek!ller #31 üzenetére
moderálom magam ok?
-
gamek!ller
őstag
Pontosan ilyet láttál és itt? Akkor én voltam..
Amúgy nem ott lakom, még csak nem is Dujv-ban hanem Előszálláson. Pécs felé kell tovább jönni és Dunaföldváron lekanyarodni Siófok felé. Ott ahol láttál a papámhoz ugrottam fel megnézni hogy van.
Sandrew: Megint jönnek azok a hülyeségek amikre te azt hiszed, hogy vicces. Emiatt töröltelek pár hónapja face-ről.
-
vwpolopg
őstag
válasz
gamek!ller #19 üzenetére
Merre laksz, a zöld sztk környékén? Mert ha utóbbi akkor a te gépszörnyedet láttam a parkolóban, még eszembe is jutott, hogy jéééé ez olyan mint amit logouton láttam
@huntermanti: ellepjük a logoutot
-
proof88
addikt
-
Ezért jó hogy legalább te figyeltél.
Vannak itt újvárosiak látom.
-
vwpolopg
őstag
jééééé, te is újvárosi vagy?
-
Csemike
aktív tag
Én sem gondolom, hogy hibásnak hoznak ki valakit, ha zebrán kívül gázol el egy puhatestűt. Mindenesetre, akkor is hosszadalmas eljárásnak néz elébe... Az eljárás, a jogi macera csak egy dolog, a másik pedig a pszichés sokk, stressz, amit egy ilyen eset okoz a sofőrnek, akkor is, ha vétlen. Mostanában sokat autóztam vidéken. A hajam égnek áll attól, ahogy a gyalogosok és a biciklisták közlekednek. Egyszer megszámoltam, 10-ből 2 bringás volt kivilágítva este, a láthatósági mellényt meg már nem is mondom, mert az ismeretlen. Ittas bácsi tántorgása a faluszélen az országúton meg teljesen megszokott...
Mr X: Jó, ez igaz...
-
Mr X
veterán
10 hsz, és sehol egy grammar nazi?
Akkor én.
A "dunaújvárosi" az kisbetű.
-
Csemike
aktív tag
Hát, kérem, a közlekedés veszélyes üzem.
-
7600 GS
addikt
De ha elütötted volna akkor bezzeg te lettél volna a hibás.
Az ilyet (mégha durván hangzik is ) komolyan mondom nem sajnálnám, ha baja történne.
-
huntermati
aktív tag
válasz
gamek!ller #5 üzenetére
Így jó, köszi
-
gamek!ller
őstag
válasz
huntermati #4 üzenetére
Zöld SZTK, Dózsa, Skála útja.. Megvan?
-
huntermati
aktív tag
Melyik a Szórád Márton út?
-
gamek!ller
őstag
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy Watch6 Classic - tekerd!
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Melyik tápegységet vegyem?
- Házimozi belépő szinten
- Házimozi haladó szinten
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Milyen légkondit a lakásba?
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- WoW avagy World of Warcraft -=MMORPG=-
- Autós topik
- További aktív témák...
- Thermaltake Toughpower SFX Platinum 1000W
- Gigabyte B650M Aorus Elite AX ICE + 3 év garancia
- Sony DSC-HX300 digitális fényképező + 3 extra akksi + 8GB memóriakártya + Hama Star 700 állvány
- BESZÁMÍTÁS! LENOVO LOQ 15APH8 15 notebook - R7 7840HS 16GB DDR5 1TB SSD RTX 4060 6GB WIN11
- BESZÁMÍTÁS! ASUS TUF A15 FA507NV 15 notebook - R7 7735HS 32GB DDR5 512GB SSD 1TB SSD RTX 4060 6GB W
- Egyedi ékszerdobozka
- Ultimate előfizetés új fiókra akár 2105 Ft/hó áron! Azonnali, automatizált aktiválással, csak Nálam!
- HIBÁTLAN iPhone 15 Pro 256GB Black Titanium -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3003
- Telefon felvásárlás!! iPhone 16/iPhone 16 Plus/iPhone 16 Pro/iPhone 16 Pro Max
- Microsoft Surface Laptop 5 13.5" i5-1245U 16GB 512GB 1év garancia
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest