Új hozzászólás Aktív témák
-
HSM
félisten
válasz
janos666 #115 üzenetére
"bármire cserélik le az alapértelmezett szoftveres keverőjét, rosszabb nem lehet, mert attól már egy Audigy 2 hardware DPS is jobb volt."
Az Audigy2 igen erős hardveres DSP volt, egyedül arra kellett figyelni, hogy 48khz-es forrással legyen meghajtva 48khz-es kimenettel, mert a 44khz-es anyagokat nem tudta elég szépen átmintavételezni a 48khz-re, amin belül dolgozott a csip. -
janos666
nagyúr
A legfrissebb játék, amiben láttam és ami grafikai oldalról is viszonylag fejlett (elképesztő, hogy milyen látványt hoz ki az 5+ éves VGA-mból olyan beállításokon, amikkel 30-60 közt mozog az fps), az a The Talos Principle, bár valami okból makacsul stereo-ra áll be OpenAL Soft-al, ha átbököm a játék menüjében XAudio-ról OpenAL-re (játszottam az alsoft.ini-vel, nem segített a surround51 mód erőltetése). Ugyanakkor ez a játék XAudio-val is szépen szól.
Nagyságrendekkel jobban, mint a 2009-2011 tájékán megjelent WWise csodák.
---
Ha már így említed a middleware-eket, ezt a briliáns WWise-t hihetetlenül gyűlöltem, mikor teret nyert a játékokban az EAX-os DirectSound és/vagy akkor még "dead cat bounce" fázisát elő OpenAL helyett. Soha nem bírtam megemészteni, hogy miért szól nagyságrendekkel rosszabbul például a Dragon Age és Mass Effect második, mint első része még akkor is, ha az első részeket hardware DSP nélkül tesszük az asztalra (az első részek normálisan szólnak EAX hardware nélkül is, az EAX vagy EFX effektezés csak hab volt a tortán az ME1-ben, de az ME2 és DA2 egyszerűen borzalmasak, szinte kései 90-es, korai 2000-es éveket idéznek, már-már quake3 hangulat, szinte nulla felbontás, semmi mélység, be se kapcsol a sub auto módban). Szóval szerintem a WWise-nak mindenképp jót tesz, bármire cserélik le az alapértelmezett szoftveres keverőjét, rosszabb nem lehet, mert attól már egy Audigy 2 hardware DPS is jobb volt.
De talán az Fmod is épp visszafelé fejlődött akkoriban, csak nem ilyen agresszíven. Mint ha vagy az lett volna a kitűzött cél, hogy ~0 legyen a CPU terhelés, mert inkább grafikára akarják használni a CPU-t és szó szerint szarnak a hangra, vagy hogy direkt gyengén szóljon a hang és nagyobbat durrantson majd az így nekifutásból indítható következő hardware DPS éra. -
mzso
veterán
Azt nem értem, hogy ~15 éves játékkal (No one lives forever) simán megy a 3d hang. Nem tökéletes, nyilván nem hardveresen gyorsított, de jobb térbeli élményt ad mint az összes aktuális játék.
Nem értem miért nem lehet legalább ezt a szintet hozni vagy lehetőleg némileg jobbat. -
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
janos666 #112 üzenetére
Mert az OpenAL nem sok fejlesztőt érdekel. A Creative akkor számíthatna újra, ha követné a szoftverfejlesztéseket és direkten építtetne támogatást az elterjedt middleware-ekbe. Muszáj ebbe befektetniük, ahogy egyébként más megteszi. Az AMD beépítette már a támogatást a Wwise, fmod és XAudio2-be. A Realtek a Wwise és az fmod fejlesztőivel tárgyal egy ilyen lehetőségről. Az Intelt egyelőre ez nem érdekli, de a véleményük megváltozhat, ha a "júzer experienszen" extrém módon spóroló vezetőséget egyszer megcsapja az intelligencia szele.
-
janos666
nagyúr
válasz
Cooley18 #109 üzenetére
Ha jól rémlik, akkor a másik indok az volt, hogy állítólag az automatikusan beküldött hibajelentések (BSOD, memory dump, reboot, IT hazatelefonál) egy jelentős részét (ebben a kontextusban talán nagyzoltak is picit, hogy több mint felét) a DirectSound HAL-t használó driver-ek okozták (főleg a Creative-é, de talán másoké is). Hogy aztán ebből mi az igaz, illetve hogy mi lett volna egyszerűbb: elküldeni ajándékba pár MS programozót a Creative-hoz konzultálni, vagy kinyírni az egész API-t minden más gyártó orra elől is, az megint érdekes kérdés (köztes megoldás valami szigorított WHQL pecsételés féle, ami nélkül nincs hardware elérés).
De nem tudom, hogy miért felejtjük el ilyen könnyen, hogy a Creative Audigy és X-Fi (és elvben bármely más, kompatibilis driver-el rendelkező) hardware DSP-k továbbra is elérhetőek maradtak (EAX-ostól, mindenestől) OpenAL-en át bármelyik XP utáni Windows alól a mai napig is. Sőt, az OpenAL elvileg nyitott (legalább is részben, mert nyíltnak indult, míg átvette a Creative, de azt hiszem nem sajátították ki teljesen, csak az EAX >2 maradt zárt, az utód EFX viszont nyílt), tehát más gyártók is csatlakozhattak volna. Sőt, itt gondoltak arra is, hogy mindent (kivéve EAX >2) meg lehessen oldani szoftveresen is hardware hiányban (szóval gyors CPU mellé nem kell hardware).
Ilyen szemszögből igazából senki másra nem érdekes mutogatni, egyedül csak a játékfejlesztőkre, akik PC-n egyetlen hajszállal sem hajlandóak messzebb látni a DirectX-től, még akkor sem, ha egyértelmű, jól körülírt gondok lehetnek vele, amikre lenne alternatíva (néhány kivételtől eltekintve, mert egy darabig készült pár neves játék OpenAL támogatással a Windows Vista után [is], csak később merült [teljes] feledésbe az OpenAL, mert mindenki megszokta, hogy minden játéknak szar a hangja PC-n, ez lett az új norma, ezt követték).
Ugyan az megy itt is, csak sokkal nagyobb szélsőségben, mint a grafikánál. Mindenki a DirectX 9-11.x hiányosságaira/sajátosságaira fog mindent, de ha valaki feldobja az OpenGL ötletét, akkor vagy úgy tesz, mint ha még életében nem hallotta volna, vagy befogja a fülét és elkezd dalolászni. Hallani sem szeretne ezekről senki, és a Mantle is esetleg valami exclusive marketingkampány keretében érdekli őket (ismét csak megjegyezve, hogy néhány kivétellel), azt sem használná gyakorlatilag az ég világon senki, ha nem az AMD méretű cég csinálta volna, akinek érdekében áll reklámoztatni, teljesen mindegy, hogy jó vagy nem.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz
cheatergs #110 üzenetére
Még ha egy idő után látták is, hogy ez rossz irány, akkor is kinek hozzák vissza a gyorsítást? Azok a cégek, akik régen ebből éltek már vagy kipurcantak, vagy más piacokat kerestek.
A gyártókkal is el kellett kezdeni egyeztetni, hogy kezdjék el ezeket a dolgokat visszaépíteni, mert a gyorsítás lehetősége hardver nélkül nem sokat ér. És ha megnézet erre nem lehet gyorsan reagálni. Tudják az új AMD GPU-k és APU-k, az Intel Broadwell, illetve a Realtek ALC5677-es cucc opciós lehetőség az alaplapokra. Ráadásul gond, hogy az elmúlt években a fejlődés hiánya meglátszik a mostani hardverek sebességén. Az AMD blokkja hatszor gyorsabb az Intelénél és háromszor a Realtek megoldásánál. Tehát a fejlesztőknek még erre is figyelni kell majd. -
cheatergs
senior tag
Rengeteg olyanba ölt pénzt az MS, amiket mégis kukázott (pl. WinFS), ennél azért valami nyomósabb kellett történjen.
Már a Vista idején látszott, h nem a sebesség fog számítani, tehát a 7-re megpróbálhatták volna elkezdeni visszahozni, mégis csak a 8-cal kezdtek sasszézni, de még a 10-nél is olyannak tűnik az MS, mintha a fogát húznák, amiért vissza kell állni a hardveres gyorsításra. Nekem inkább úgy tűnik, nagyon nem akarja viszont látni az egészet, a piac kényszerítő ereje ellenére sem.Mi az indok, hogy nem írták vissza az OS-ükbe tíz év alatt?
-
Cooley18
aktív tag
-
válasz
Jim Tonic #106 üzenetére
Én is így szoktam. Jövő héten leállítom a kerékgyártást, hiszen az autók úgyis repülni fognak, a keréknek nincs jövője.
DSP-t nem lehet lenyomni, az teljesen máshogy működik. Egy realtime hardver, a CPU-t pedig mindig egy ütemező után lehet csak elérni, mindig lesz késése.
-
Nem mondta senki, hogy nem jobb egy hardveres gyorsító, csak azt, hogy ha olcsóbb a szoftveres megoldás, ha van elég kapacitásod. Pont azt magyarázza Abu, hogy azért tiltották le, mert úgy gondolták, hogy nincs a hardveres megoldásoknak jövője.
DSP-ket amúgyis necces lenne szoftverből lenyomni, még 10ghz-en is. (meg elég vicces is lenne hogy a fele procit csak a hangkeltés zabálja meg) Ez azért bőven nincs így. -
-
Arról beszél, hogy óriási sebességeket ígértek, ezért a hardveres gyorsítás háttérbe szorult. Mindent processzorerővel akartak kiszámolni.ilyen fecske volt még a Larrabee is, ami ugyanezt ígérte, de immáron mindenre, grafikára is. Itt már óvatosabb volt a világ, így a projekt következmények nélkül bukott meg.
-
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Igazából akkor, amikor ezt eldöntötték logikusnak tűnt az irány. 2001-ben tényleg úgy volt, hogy itt pár éven belül 10-15 GHz-es procik lesznek. Megérte rá felülni, csak amikor kiderült, hogy ez marhára nem így lesz, akkor már késő volt visszafordulni.
(#100) Jack@l: Amely terhet a 10-15 GHz-es procik játszva megoldottak volna, vagyis a hardveres gyorsítás 2001-ben halottnak tűnt. A Vista megjelenése után ezerszer megbánhatták már, csak túl sok R&D volt benne, hogy visszaforduljanak.
-
cheatergs
senior tag
Miért nem lehet teljesen visszatérni a hardveres gyorsításra?
Miért kellett egyáltalán kivezetni? -
Auratech
őstag
A cikk fejtegetéseit érteném, ha az értékek egy tizedessel odébb állnának. Tehát pld. 15 ezred vs 150 ezred...
15 ms késés még elfogadható. Az kb 1frame a 60 fps-re vonatkoztatva. Hangszerek esetén a 10ms igencsak határérték. Dobnál inkább max. 5ms a használható kompromisszum.
Érdekelne a forráscikk, ami alapján ez az írás idekerült...
Gyanítom, hogy inkább az oprendszer általános, hardverfüggetlen hangkezelő apijának tulajdonságairól esik benne szó. Ami mondjuk a MME-WDM a korábbi windows verziókban... -
arn
félisten
az ujabb dacokon le van valasztva a tapresz (persze igy sem fuggetlen). amugy az egyik pcben 35e ftos tap van, e a passziv tapos haz is kb ennyit kostalt.
meg a zenelejatszasra dedikalt linuxokat nem probaltam ki, de lehet ott bukna az alacsonyabb fogyasztas - a le-fel kapcsolgato proci pl eleg jol rangatja tapot.
de olvasd el fapaci irasat
[link]
amugy igazad van, onmagaban azonos feltetelek mellett nem lehetne kulonbseg, csak nehez ezt biztositani. mashogy hasznalja a hwt mindegyik os, mas fut a hatterben. gepes megkozelitesbol hiaba bitperfekt a dolog, az aramszintu dolgokat minden befolyasolja usbn keresztul swes es hwes oldalrol is. ezert van differencia az usbs kabelek kozott is. szvsz nagyobb a katyvasz a hw/swes variaciok magas szama miatt, mint analog fronton elotte.
-
USB-n pedig nem biztos, hogy szoftveres különbséget tapasztaltál. Elég, ha az mac mini tápja jobb minőségű 5V-ot produkál, mint a windowsos géped tápja, máris behozhatatlanan előnyből indul az OSX-es gép. Én ezért mondtam, hogy ugyanazon a fizikai gépen használok OSX-et és Windowst, ráadásul mindkettőt teljes galvanikus leválasztásos PCI buszos AES kártyával. Itt tényleg csak a az oprendszerek különböznek, még az USB aktuális egyéb nyűgjei sem jönnek képbe. Itt nem tapasztaltam számottevő hangminőségbeli különbséget a két oprendszer között azonos lejátszószoftver használata esetén. Csak azt, hogy az OSX kevésbé bírja a terhelést.
-
arn
félisten
ha hozzanyulnak szvsz ezt is befolyasolni fogja, meg ha nem is ez a kozvetlen celja. elvileg most is bitperfekt, megsem ugyanugy szol a ket eltero win.
***
nekem mac minin van osx, meg van egy passziv htpc es egy munkaallomas minosegi alkatreszekkel (mindketto win81). ketfele dackal is probaltam, mindketto jobban mukodott a minirol. bar asiot regota nem hasznalok.
a htpcnel az usbportok is jelentos szorast mutatnak.
-
janos666
nagyúr
A WASAPI Exlusive mód esetleg nem oldhatná meg / enyhítené a problémát?
Úgy tudom, már attól is csökken(het) valamennyit a késés, hogy ilyenkor kikapcsol a több bemeneti forrást keverő rész, és talán azzal is tovább csökkenhet (sőt, esetenként akár még a minőség is javulhat), ha átkonfigurálja magának a hangmódot (bitmélység és főleg frekvencia, hogy ne kelljen CPU-val konvertálni + esetleg csatornakiosztás, hogy ha játékon belül stereo-t kért valaki headset-hez, de amúgy 6+ csatornára van állítva a Windows, akkor kevesebb csatornát kelljen kezelni, stb).
Bár eleve nem értem teljesen a cikkben taglalt problémát, hogy miért nő a WASAPI késése, mikor egy hardware számol helyette, csak feltételezem, hogy talán az a gond, hogy először mindig a WASAPI kapja meg a nyers hangot, amit át kell másolni (DMA és hasonló nélkül CPU-val system RAM-on át) a hardware által elérhető memóriába (vagy a driver által kezelt system RAM terület, vagy esetleg fizikailag erre dedikált RAM a hardware-en), majd onnan vissza a WASAPI-ba (szintén "drágán és lassan"), ami közben akár felesleges formátum konverziók is történnek (ha más a mixer formátum, és amit a hardware elfogad/lekezel és/vagy kiköp a végén). -> Legalább az utóbbin segíthet az exlusive mód...
-
Van Macbook Próm, használok Hackintosht is, és zenei szempontból nem találtam olyan előnyét, ami miatt a windows, mint oprendszer hátrányban lenne, sőt. Míg ASIO-n windows alatt a konverterem szuper alacsony késleltetéssel mondjuk x db effeket bír el dropout nélkül, addig ugyanaz a gép (tehát pontosan azonos hardverkörülmények között) hackintosh alatt csak 60-70%-át, utána kifekszik. Emiatt Mac alatt nagyobb késleltetést kell alkalmazni. Nem gond, mert a 0.7ms roundtrip helyett az 1.4 is bőven jó, de akkor is.
-
Velins
csendes tag
"A Microsoft az előző évtizedben komolyan átalakította a Windows hangrendszerét, amellyel sikeresen kivégezték a hangfeldolgozás hardveres gyorsításának lehetőségét, de processzor oldalán messze nem jött meg a szükséges teljesítmény, így a Windows 8-cal a hardveres hangfeldolgozás lehetősége részben visszakerült."
Ilyen is csk a micorsops-nál lehetséges, hogy a hardveres feldolgozáshoz nincs elegendő proceszorteljesítmény.
...és most visszagondolok arra, amikor a GUS PnP-m 32 csatornát használva játszott 44kHz-es zenét egy 386-ason, csak mert a hardver képes volt erre - a gép erőforrásait meg csak addig használta, amíg betöltődött a hangmemóriába az adat.(Szoftveresen ilyesmihez egy P2-es teljesítménye kellett.)
-
janos666
nagyúr
válasz
#00137984 #72 üzenetére
Én már nagyon rég nem használok ASIO-t csak WASAPI-t "okosan" (kb. mióta eladtam az X-Fi kártyám és vettem egy HDMI-s AVR-t, illetve elkészültek a Windows >=Vista WASAPI kompatibilis "ügyes" audio rendererek zene és filmlejátszókhoz).
Nálam a Winamp-os Maiku WASAPI output plugin Exlusive módban átkonfigurálja a mixert úgy, hogy elméletileg bit-bit copy megy ki a HDMI-n: átállítja a forrásanyagnak megfelelőre a csatornakiosztást (de ez az egyetlen funkció, amit mégsem használok, mert ha csak 2 csatornát kap az AVR, akkor Standard módban újra akarja keverni ProLogic és hasonló algókkal, (Pure)Direct módban viszont részben elveszik a RoomEQ is, így nálam jobb csak a front csatornákra küldeni a stereo sávokat, a többi négy mixer csatornát pedig némán, de aktívan tartani stereo zenéhez), a bitmélységet (Audio-CD zenéhez jellemzően vissza 16-ra az egyébként alapértelmezett 24-ről) és a mintavételi frekvenciát (Audio-CD mellé jellemzően 44.1 kHz-re az alapértelmezett 48-ról) és letiltja a hangerőszabályzást (nem [csak] a Winamp-ét, hanem a Window mixer-ét [is]).
Szóval tömören, ha semmi másra nem használnám ezt a PC-t, csak zenehallgatásra, akkor minden további nélkül alapértelmezetté tehetném a fenti paramétereket (16/44.1 és 100% hangerő) és akkor akár a szimpla DirectSound kimenetet is használhatnám, elvileg továbbra sem nyúlna bele a Windows mixer a hangba (de nem kéne Exlusive módban kizárni minden mást, pl. chat/email kliens riasztások és hasonlók, bár ha tényleg zenét akarsz hallgatni, akkor talán amúgy is le akarod némítani az ilyesmit...). A késés itt nem gond.
Sőt, a DVD-k és BD-k hangja bitstrem módban is kimehet (tömörítve), szóval ha csak filmre és zenére használnám a gépet, még midig meglennék a WASAPI Exlusive mód nélkül is.
De nézek néha youtube-ról rip-elt videókat (alternatív híradó szerű talk-show félék, interjúk, film vagy játék trailer-ek, stb.), amik hangját szoftveresen kell dekódolni, így ezt szintén WASAPI Exlusive módban futó audio renderer továbbítja az AVR-re (ReClock, de minden speedup/slowdown/sync funkciója le van tiltva, csak a WASAPI Exclusive funkciói miatt használom, mert ez is át tudja konfigurálni úgymond 1:1 módba a Windows mixer-t, mint Winamp-nál a Maiku, egyedül a hangerőt nem fixálja 100%-ra, de az kézzel is megoldható, főleg ha amúgy is eleve hozzá vagy szokva, hogy azt sohasem piszkálod, csak az AVR-en tekergeted).Az egyetlen olyan, amit még csinálok ezeken (film és zene) kívül, ami minőségileg is érdekes hanggal jár, az a játék. Ez utóbbi miatt hagyom meg a 24/48 alapértelmezést a mixerhez, mert feltételezem, hogy a játék alapvetően erre számít, ha már legalább egy évtizede ez a Windows alapértelmezése a "HD hangkártyához", bár igazából fogalmam sincs, hogy mostanában a játékok többsége valójában milyen formátumban kever és milyen formátumú anyagokból (de a Windows alapértelmezésétől függetlenül is inkább tippelnék 48 [esetleg néha felezett 24], mintsem 44.1 kHz-re, a bitmélység pedig egyáltalán nem ügy, míg a mixeré a magasabb, hisz akkor egyszerű felszorzás a konvertálás, ami elvileg nem jár minőségvesztéssel, vagy számottevő erőforrásigénnyel, ezért biztosabbnak érzem a 24, mintsem a 16 bit beállítást, hátha 24 biten is tud keverni a játék).
-
arn
félisten
Egy olcso cuccnal ok, de egy tobbszazezresnel? Ott vannak a bevalt proaudios dolgok. A firewire porttal sose kinlodtam annyit, mint az usb portokkal. Mashogy szolnak a portok, a kabelek, swek, minden befolyasolja aramszinten az audiokutyut. Bar az ujabb dacoknal mar levalasztjak a tap reszet, de meg igy se az igazi.
-
#00137984
törölt tag
Egy tudományos kérdésekkel foglalkozó kábel TV csatornán láttam egy tesztet. Visszacsatolták a saját hangjukat 50ms késleltetéssel egy fejhallgatóra, és igy mentek el csajokkal beszédbe elegyedni. Habogás, makogás és beégés lett a vége. A válasz szerint az agy beszédfelismerése és értelmezése 50ms környékén van. Amikor mondasz valamit, kell a gyors visszaellenőrzés az agynak, hogy visszaértelmezze a kiejtett szavakat. Ezt megnővelve elvesztenéd a kontrollt. Zeneiparban ezért is nélkülözhetetlen az alacsony késleltetésű ASIO. Egy énekes fejhallgatóval monitorozva a fején nem tartaná az ütemet és nem jó helyen "szállna be". Én nem vagyok zenész, viszont AIMP3 lejátszóval és ASUS Xonar ASIO-val tényleg jobban szól a zene, pedig a gyengébb hangzású WASAPI-t is meghallgattam, de még az is fényévekkel jobb mint a Windows hang.
-
idegen lény
addikt
Nem is sikerül letölteni/telepíteni a Realtek Semiconductor update-et rá. Nem tudom, miért nem, de nem megy.
-
VaniliásRönk
nagyúr
válasz
Jim Tonic #14 üzenetére
A Creative-ot már korábban elkezdték szidni, és nem ok nélkül. Voltak súlyos problémák a hardware-eikkel, a software-eik soha sem ütötték meg az elfogadható szintet, plusz a hardware-es gyorsítás kinyírásában ők is aktívan részt vettek, amikor - visszaélve az erőfölényükkel - kinyírták az egyetlen komoly konkurenst.
-
utas666
tag
A 100ms késleltetés az pont egy nagyságrenddel rosszabb mint ami jó lenne. Ezekre a speciális multimédia területekre annyira szart eddig is az MS, hogy szerintem az Apple a kétezres években ("i" korszak előtt) az itt keletkezet piaci résen tudott megizmosodni (nagy segítség volt nekik ehhez hogy a hardver-szoftver egykézben volt).
-
Értem én, hogy a sok hangkártya nem ASIO támogatott, csak 3rd party ASIO driverek vannak rá. De ez pont olyan, mint a GPU. Hogy egyeseknek csak DX9 kártyája van, az még nem akadályozza meg a kiadókat, hogy DX11 játékokat adjanak ki. DX9 hardveren legfeljebb lassabban, csúnyábban fog futni. Ha valakinek nincs ASIO-képes hardvere, akkor annak nagyobb késleltetésre kellene számítania. Ha zavarja, vegyen megfelelő hardvert. De ennyi. Ehelyett: szopjon mindenki, mi addig is ujjal mutogatunk másra. Okos megoldás.
-
Hm, megkovetem itt a tarsasagot, a WASAPI kesleltetese _pluszban_ jon a hang kiszamitgatasara -- en ertettem felre a dolgot.
Our design goals for the audio and video stack in W8 was to reduce the latency to around 100 ms one way. With a lot of work we were able to get the latency down to around 65 ms one way in shared mode. With the current audio architecture its really difficult to get latencies below about 45 ms one way in exclusive mode and using the polling method mentioned above.
The original design goal for WASAPI was preventing "glitching" during normal playback scenarios. This naturally leads to larger buffers and higher latency. The work we did for W8 has certainly decreased the latency enough to allow for VOIP scenarios but is not nearly good enough for most professional music apps.
As a musician myself I have been pushing to see the platform support round trip latencies in the 15 - 20 ms range. I think that this is totally possible with the current architecture. Unfortunately at this time this really isn't on the roadmap. I will keep pushing and we will have to see how the platform evolves.
I wish I had better news but I do hope that this gives you some insight.
Thanks much,
James
Windows SDK Technologies - Microsoft Developer Services -
-
Tehát
1) vagy adok alá CPU időt, és akkor nem a WASAPI a kerékkötő,
2) vagy nem akarok CPU időt adni neki. Ekkor két variáció van:
2/a) teszek alá hardvert (True Audio vagy bármilyen DSP), és akkor is van hangom, de ekkor sem a windowsos réteg a kerékkötő,
2/b) nem lesz szuper hang, hanem mindenki nyasgem, és ekkor sem a windowsos réteg a kerékkötő.Csakhogy pont a héten tettem fel Abunak a kérdést, hogy hol maradnak a TrueAudio címek. Azt a választ kaptam, hogy a legtöbb mai címnél a CPU bőven elég a hang kiszámítására, ezért csak a nagyon problémás játékoknál implementálták a TA-t. Szóval ha van elég CPU idő, akkor automatikusan az 1. pont lép érvénybe. Kérdés? Nincs kérdés.
-
Lovoldozol az ovis haverokkal Kod12-ben, es bedob egy granatot Joco a szobaba, Damoklesz fragje ott log a fejed folott, te ketsegbeesetten rangatod az egeret, de persze Petya ott kempel az ajtoban, es nem tudsz kimenni, majd vegul balrol berobban a cucc. Naszoval a robbanas hangjanak jo iranybol kellene indulnia, es a kint rohangalo barataidnak pedig a kommandosok szetfroccsenesenek hangjat megfeleloen visszhangositva es pozicionalva kell hallaniuk.
Erre.
Szerk.: de lehet, hogy total fogalmatlan vagyok, nem fejlesztettem meg rendes jatekot sose. Kicsit jobban korbenezek, ha lesz egy kis idom.
-
A hang szoftveres kiszámítása a szoftver feladata lenne, az API utána kitolná az eszközre nulla idő alatt. WASAPI alatt kis ki kell számolni azt a nyomorult hangot. Tehát a gond nem az API-val van, hanem a béna programozókkal. Csak a sírás megy, pont erről van szó.
(#49) emvy
Teljesen rossz a hasonlat. A cikk a WASAPI lassúságába köt bele. Ha az lassú, akkor cseréld le ASIO-ra. A hangot mindkét esetben ki kell előre számolni. -
"Magyarázza el nekem valaki, hogy ki/mi akadályozta meg eddig a játékgyártókat, hogy az ASIO felületet használják, ami pont 0 késleltetéssel dolgozik."
Az ASIO sem nulla késleltetésű, ráadásul itt nem arról van szó, hogy a kész hangot mennyi idő alatt tolják ki egy bufferből a hangkártya kimenetére, hanem itt először a hangot is ki kell számolni - mondjuk hogy ott hogy jön össze sokframe-nyi késleltetés, az nekem se világos, de lehet, hogy ott is van vmi pipeline.
-
-
Magyarázza el nekem valaki, hogy ki/mi akadályozta meg eddig a játékgyártókat, hogy az ASIO felületet használják, ami pont 0 késleltetéssel dolgozik. Persze, könnyű sírni, de évtizedek óta létezik az API, amivel ilyen gond nincs. Itt van mellettem egy audioeszköz, ami a teljes loopbacket (hang ki-be) megcsinálja 0,7 ms alatt ASIO felületen. Mindezt ASRC után. Ebből látható, hogy maga a szoftveres réteg valóban 0 késleltetéssel dolgozik. Persze, nem filléres eszköz, hanem professzionális, de nincs is ilyen alacsony késleltetésre szükség. Egy random hangkártya ASIO felüleleten elvan 10-15ms késleltetéssel. Persze, sírni mindig könnyebb, mint tenni is valamit.
(#44) emvy
Bocs, de ez baromság. 100ms teljesen használhatatlan. A lipsynch szétesik. -
"Undetectable from -100 ms to +25 ms
Detectable at -125 ms & +45 ms
Becomes unacceptable at -185 ms & +90 ms"(-: kesleltetes, +tul koran erkezo hang)
Szoval 100 msec alatt ezek szerint a tesztek szerint erzekelhetetlen. Ja, es ez lipsyncre vonatkozik, ha jol latom. Gondolom fugg attol, hogy mi a jatek, pl. egy eleve zajos jatekban a robbanasok enyhe csuszasa feltetelezhetoen semmi problemat nem jelent.
-
GeryFlash
veterán
+1
Most akkor valaki elhiszi nekem, hogy van értelme a 4k-nak 50" alatt is, és nem azért mert szuper szemem lenne vagy 50 centiről nézném, hanem mert egyszerűen mozgásban látszik a különbség (ekkor jön a mindent eldöntő kép, ahol ott van hogy már pedig 3 méterről nem tudod megkülönböztetni 100 centin a hd-t és az fhd-t) -
#06658560
törölt tag
Tessék mondani, a legjobb játékban (Life 0.1) mennyi a hang késleltetése a képhez képest? Kit zavar?
-
Execᵀʰᵀˢ
tag
"Gondolj bele ha egy szintetizátoron kéne játszanod és bill leütés után 150 ms-ra hallanád csak a hangot mennyire frankó lenne az..."
Szintén. Reason-ben midicontroller zongorán játszottam, és azthittem én vagyok béna, pedig "csak" 200ms volt a DX-es lag. Aztán rátaláltam az ASIO4ALL-ra... -
#16939776
törölt tag
Ez csak tapogatózásnak hangzik, de jó hogy eljutottak oda, ahonnan indultunk 20 évvel ezelőtt.
CS-1.6 nál szándékosan le voltak tiltva a játék hangjai, mert időben nem estek egybe a képi tartalommal és félrevezetőek voltak. Eredménye képen jóval kevésbé fáradtam, és jobb frag/halál arányt tudtam elérni. Azóta pörgősebb játékokhoz inkább nem rakom fel a fülest.
-
Jack@l
veterán
Lehjet neked nem volt gond régen szutyok gépeken quake-nél, hogy löttél, már a shotgun ment visszafele, mikor hallottad eldördülni, de manapság ez azért a gáz kategóriába esik. Persze igényteleneknek mindegy mennyivel késik.
Gondolj bele ha egy szintetizátoron kéne játszanod és bill leütés után 150 ms-ra hallanád csak a hangot mennyire frankó lenne az...
Vagy dj-ként 150ms múlva indulna csak el a mix amit rá akarsz hirtelen keverni valamire. -
bobalazs
nagyúr
ASIO4ALL for the win. X-FI-al amúgy lecsökkenthető akár 1 ms-re a késés, CreativeASIOval.
-
janos666
nagyúr
Az első bekezdés igazán valóban felettébb ironikus.
Bár egy apróság szerintem azért mégis hiányzik a képből, főleg ha már ennyire acélosan szeretnénk körbevágni a témát: OpenAL -> Ez ugyanis, ha senki másnak nem is volt valódi alternatíva (hacsak nem kb. annyira, mint a Mantle az nVidia-nak), de a Creative-nak minden további nélkül. Létezik pár játék, ami képes OpenAL-en keresztül használni a Creative Audigy és X-Fi processzorainak EAX és/vagy EFX képességeit bármelyik NT >=6 rendszeren (Vista, 7, 8.x).
Sőt, tehetünk még egy picit óvatosabb lépést a kissé ingoványosabb talajra is: OpenAL Soft -> Ez egy CPU-val dolgozó, de EFX-et is támogató OpenAL implementáció (az EFX magasabb szintű, mint az EAX 5.0, valószínűleg felbukkant volna a jövendő Creative termékek palettáján a hardware-es gyorsítása).Én pl. ezzel az OpenAL Soft-al játszottam végig újra 1-2 éve (nosztalgiából) a MassEffect első részét, mivel már régen eladtam az utolsó X-Fi Titanium kártyám (és a Radeon VGA-ból küldöm ki a hangot HDMI kábelen az AVR-be, majd tovább a képet a TV-re) ezzel is ég és föld a különbség, főleg ugyan ezen játék második részéhez képest, amiben borzalmas szoftveres WISEAudio megoldás öblögeti nyálát (a 3. rész is szoftveres, de már tűrhető, bár messze nem jó). Persze megfigyelhető ez sok más játéknál, de ez szerintem nagyon jó példa, mert ez egy játéksorozat, ahol minden rész ugyan olyan UE 3.x motort használ és a grafika sokat szépül, miközben a hang rengeteget romlik az első két rész közt, pedig igazából az első rész élvezetéshez sincs szükség sem Creative hardware-re (mehet CPU-ból, ha bárja, de annyira nem vészes) és/vagy DirecSound HAL-ra (hisze eleve OpenAL-t használ Creative hardware-hez is).
Itt mondjuk nem vagyok benne biztos, hogy valójában egy alacsony verziós (még publikusan licenselt) EAX verziót vagy valóban EFX-et használ a játék OpenAL Soft-al, de úgy sejtem, hogy már az is közrejátszik a hangzatos javulásban, hogy nem a WISEAudio és WASAPI csodákon megy át minden, ha OpenAL Soft-ot használok és OpenAL módba erőltetem a játékot.De hogy valami jót is mondjak.
Szerintem a WASAPI sem rossz, mikor semmi más dolga nincs, csak odaadni az exclusive vezérlés jogát egy audio renderernek, ami be tudja állítani a helyes csatornakiosztást, bitmélységet és frekvenciát a forrásanyagnak megfelelően, így gyakorlatilag 1:1 át tudja másolni a dekódolt anyagot a (jellemzően HDMI, esetleg SPDIF) digitális kimenetre. Sőt, szerintem akkor sincs hatalmas gond, ha ez végez valamilyen frekvenciakonvertálást, nem olyan nagy gond, mint régen XP-nél.
Bár ezeknek nem sok köze van játékokhoz (nem is láttam még játékot, ami működhet WASAPI Exclusive módban, csak film/zene-lejátszóknál látok ilyet, és amúgy sem ezzel van ott a legnagyobb gond, hanem a térhangzás kikeverésével, amin ez nem segít...). -
cacasz02
aktív tag
Egy billentyű leütése és a hang közöti 20ms késés már sok. Játék közben ha eltalálnak és a találati hang késik kinyiffansz mire reagálni tudsz. Lásd bf4. Ahol néha nincs is hang. Ha nem nézed a hp-d nem is veszed észre hogy rádlőttek, es csak összeesel. Szóval fontos a késleltetés a játékban is. Egyébként egy dj ha 5m-re van a hangsugárzótól már nem tud tempóra mixelni akkora a késés. Számolj utána mennyi az!
-
rodrigez
senior tag
Itt most nem arra ment ki a bizonyítás, hogy zavaró, hanem arra a felvetésre, hogy ez ugyan nem érzékelhető, mert ahhoz szuper agy kell
Persze, ki nem szar le egy játék alatt 100-150ms-ot? Legalábbis én igen. Film az már más tészta, ott kifejezetten zavar, nyomogatom is sűrűn az MPC-HC-ban a +- 50ms gombot.
-
-=MrLF=-
senior tag
Nekem a Creative Sound Blaster AWE64 volt az utolsó hangkártyám, P1 konfigban, lassan húsz éve vettem, leírni is sok.
-
Ribi
nagyúr
válasz
Jim Tonic #22 üzenetére
Még mindig játékokról van szó, de mint Dilikutya is mondta, eddig észrevetted? Mert hogy most van, hogy 100ms+ késleltetés van, ami rossz esetben 300ms is lehet. Én nem sok embert láttam panaszkodni erre. Másvalaki?
Ennyi. Senkit sem zavart eddig. Ja hogy most megmondták és most már hallja valaki? Hihető... -
rodrigez
senior tag
Ne akarj beégni. Semmi szuperagy nem kell ehhez, csak van akinél ez kifinomultabb mint a másiknál. 17 éve gitározom és megmondom neked, hogy egy sztereó gitárhangnál melyik "oldalon" van az 50ms-os delay és melyik a 75. És ehhez nem kell ám zenésznek lenni. Az összes zenélő ismerősöm lazán kiszúrja a késleltetést ami a pengetés és a hang megszólalása között van. Szóval hagyjuk ezeket a szuper képességekről szóló mítoszokat. 1/6-od, 1/7 mp igenis sok lehet már egy filmnél is, bőven érzékelhető.
-
DaveJr
őstag
Észrevehető a csúszás. Nézz meg egy filmet (magyar) és program segítségével csúsztasd el a hangot. Figyeld az emberek száját és észrefogod venni, hogy nincs szinkronban a látott és hallott dolog...
Ez akár játékban is észrevehető. Pl nem akkor adja ki a puska az elsütés hangot amikor látod a torkolattüzet.Más kérdés, hogy esetekben nagyon kell figyelni, hogy észrevegye az ember.
-
HSM
félisten
Szóval durván 10 évvel a hardveres hangprocesszorok mesterséges kinyírása után már el lehet hinteni, hogy mégsem voltak azok butaságok.
Szép munka, mondhatom.... -
arn
félisten
Usbs dackal sokkal jobb az osx, mint a win... Joval pontosabb. Kivancsi leszek, mert amugy nem repesek az apple megoldasaiert.
-
Cooley18
aktív tag
Gondolom, arra ne is várjak, hogy a Creative írni fog egy normális drivert X-Fi Titaniumhoz, amivel újra működni fog a hardveres gyorsítás W10 alatt...
-
Shing
őstag
Fasza. Remélem Asusék Win10-hez is kidobnak egy Xonar beta drivert, másfél év csúszással.
-
Supra
tag
A végleges verzióban ez már úgy fog megjelenni, hogy :
A Microsoft feltalálta a hardveres audió gyorsítást.
Minimum... De biztos ez is benne lesz az indokok között, hogy a windows miért 10 és nem 9.
Amúgy meg én rájöttem: Nem 10 lesz, hanem 1.0 :-)
-
koop6
tag
Ez jól hangzik, írom ezt teljesen laikusként, de mi a helyzet a profi eszközöknél, munkára szánt hardvereknél? Ezekre milyen hatással van a jelenlegi, illetve a tervezett rendszer?
5.1-es lehallgató rendszert tervezek, ami képes hardveres gyorsításra is konvertálásnál / editálásnál, semmi komoly, csak most elbizonytalanodtam, ha megveszek egy drága eszközt, vajon win10 alatt majd használni lehet e, pláne, ha még a szabványok megjelenésére, elterjedésére, használatára is figyelni kell.
Mit használnak a hangstúdiók jelenleg? OSX-et / Linuxot, vagy Win alatt is van élet? -
Jack@l
veterán
150 ezredmásodperc az annyit tesz, hogy kb 10 frame-el később jelenik meg a hang a kép után, mint valójában kéne. Ez abszolut elfogadhatatlan sztem.
A hangkártyám 10-12 ms -os késleltetéssel dolgozik, és nem mai gyerek már...
Új hozzászólás Aktív témák
- X1 Carbon 11th 14" FHD+ IPS i5-1345U 32GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam gar
- Eladó Konfig I5 8400 16GB DDR4 1TB SSD 1TB HDD RTX2060 6GB!
- HP Color LaserJet Pro MFP M479fdw - multifunkciós színes lézernyomtató kiváló állapotban eladó
- Latitude 3450 14" FHD IPS Ultra 5 125U 16GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam gar
- Latitude 5530 15.6" FHD IPS i5-1235U 16GB 256GB NVMe ujjlolv IR kam gar
- REFURBISHED és ÚJ - HP USB-C/A Universal Dock G2 docking station (5TW13AA) (DisplayLink)
- Azonnali készpénzes félkonfig / félgép felvásárlás személyesen / csomagküldéssel korrekt áron
- Apple iPhone 13 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- HP 15S FHD LED Matt i5-1135G7 4.2Ghz 16GB RAM 512GB SSD Intel Iris XE Graphics Win11 Garancia
- Tablet felvásárlás!! Apple iPad, iPad Mini, iPad Air, iPad Pro
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest