Új hozzászólás Aktív témák
-
Dominator
aktív tag
Így:
Bővebben: link -
-
Ráczkölke
tag
Hát, elég rég volt már,... de azért sztem le kellett volna állítani a gépet, mielőtt felrobbant volna... Állítólag a földről is látták, h vmi lepattogzik a űrhajó felszínéről.
(Már késő lehetett, mert senki nem csinált semmit... Megoldható lett volna a kimentés???) -
Dominator
aktív tag
Én csak úgy nézegettem a listát
-
Dilikutya
félisten
válasz
parandroid #123 üzenetére
Az még a régi keresővel volt. Csak mivel nem emlékeztem a topik címére, robban, felrobban szavakkal próbálkoztam
Amúgy az új kereső nekem se nagyon tetszik. Kis idő kellett, mire rájöttem, miért van az hogy keresek valamit, és van csomó találat amiben az a kifejezés benne sincs... -
Dilikutya
félisten
válasz
parandroid #119 üzenetére
Nekem nemrégiben kidobta a kereső ezt már. RGB legendás napfelrobbantós topikját kerestem valakinek....
-
Grafiqs
őstag
válasz
parandroid #119 üzenetére
Mindenesetre ügyes!
G -
Dominator
aktív tag
Igen, nekem nagyon úgy tűnt, hogy cafatra robbant
-
guess.who
senior tag
''Valamint részben a szojuz látja el utánpótlással az iss-t, meg ha emléxel a miren is voltak amerikaiak is az utolsó években.''
Persze. De az amik presztizsből soha nem engedték volna meg, hogy az oroszok túlzottan jól járjanak -most viszont az űrprogram újraindításáig- rájuk vannak szorulva arra, akár tetszik, akár nem... Emiatt mondtam, hogy jó volna, ha most a ''kényszerűségből'' komoly együttműködés lenne -elvégre a Mars-programmal kapcsolatos ''kínlódás'' nemigen jó semmilyen szempontból, s az űrhajózásnak igencsak megkopott a nimbusza az utóbbi időben (pláne most, a Columbia miatt fog csak igazán), szóval nagyon kellene valami látványos siker ezen a téren...
Olvasgattam a Zindex híreit, s megakadt a szemem a következőn:
''A hőmérséklet emelkedését a légellenállás növekedése követte, amit az automata pilóta a gép röppályájának módosításával próbált csökkenteni. A pályamódosulás mértékéhez hasonlót a NASA ''eddig még nem látott'', a gépnek azonban bírnia kellett volna ezt a változást is - mondta el az űrsikló-program vezetője.''
Egyrészt itt is itt van, hogy ''ótópájlot ingédzsd'', másrészt viszont ha valóban olyan mértékben módosult a pálya, akkor ott nem csak egy kis hőemelkedés volt szerintem... Tartok tőle, hogy közel sem mondanak el mindent már most az elején sem... -
Den
veterán
válasz
guess.who #112 üzenetére
''-ez viszont akár még azt is jelentheti, hogy az amik kénytelenek valamilyen szinten szorosabb kapcsolatot kiépíteni velük, s legalább egy ideig félretenni a versenyzést... Ez önmagában -szerintem- nagyon jó volna, mindkét oldalon hatalmas szaktudás és tapasztalat van, az amerikaiaknak van pénzük, az oroszoknak meg iszonyúan túlbiztosított rendszereik, meg szélsőséges körülmények között agyonképzett embereik -a kettő együtt komoly lehetőség lenne. Vagy ez csak álom?''
Ez annyira nem álom hogy már régóta így van. Gyakorlatilag az oroszoknak van egy óriási technológiai tőkéjük pénzük viszont nincs. Az amcsik fizetnek kemény milliókat a ruszkik meg részben átadnak technológiákat (pl egyáramú rakétahajtóművekét, stb) részben eszközöket szálítanak (pl. Az iss központi, eleme, lakó modulja, stb) Valamint részben a szojuz látja el utánpótlással az iss-t, meg ha emléxel a miren is voltak amerikaiak is az utolsó években. -
djyangce
tag
Hi mindenki!
Egy kevés gondolat a témá(k)hoz.
Először is, ha valóban 1500 fokra melegednek fel a dolgok a belépéskor, akkor az koránt sem jelenti azt, hogy minden anyag alég/elbomlik, stb. A kerámialapok (ebben az esetben igen tiszta szilícium-dioxid) nem igen tudnak elégni egy ilyen belépéskor, akár szétesik a sikló, akár nem (A TV2-n volt egy bejátszás, miszerint a 15000 fokos kemencéből kivéve pár perc meg lehet őket fogni, persze ez már nekem is sandít, de sokmindenről meggyőztek engem már a tudomány terén, amiben kételkedni lehet).
A mérgezésre először én is azt mondtam, hogy álhírek, de a hidrazin valóban veszettül mérgező. Ha nem ég el, mert teszem azt egy darab olyan helyén tapadt, vagy maradt meg, ami zuhanáskor fedve volt, tehát nem éghetett el, akkor én se szívesen érnék hozzá. Másrészt viszont valóban ne hordja szét a buta amerikai (bocsánat, de sajnos lesújtó a véleményem az amerikai nagyátlagról, de a népek átlagműveltsége és intelligencia egy másik topic témája). No meg azért is, mert ki tudja, hogy milyen technológiát cipeltek magukkal.
Apropó technológia. Nemrég olvastam valahol, hogy a NASA interneten keres tizenX éves számítógépalkatrészeket, mert még mindig azokat használják. Ez szerintem egy igen gyenge pontja a rendszernek.
Mint ahogy gyenge pontnak tartom azt is, hogy a teljes legénységből mindenki max egyszer volt eddig fent. Ahogy a parancsnok is. A pilótának pedig ez volt az első.
Talán a sok hiba egyszerre elv valóban érvényesült... Sajnos.
Valamiben azonban egyet kell értsek Dennel. Az oroszoknál valóban sok minden jobb. Nem véletlenül vagyok híve a régi oktatási rendszernek, ami még követelt. Amúgyis szükség teszi a feltalálót. Ha oroszországban folyna az oktatás, a munka, mindez amerikai pénzen és a meglévő összes technológiákkal, akkor talán eljönne a kánaán.
Yangce -
guess.who
senior tag
Megnéztem (tartott vagy 10 percig, mire lejött...). Ez ugye már ''használat után'' van? Mert ha igen, akkor nézd meg, hogy csak a fekete részen vannak ''nyomok'', meg az orron, a fehér részeken inkább csak kormozódás látszik, a légörvények miatt.
Oké, látom, hogy csempézve van a többi része is, de gondolom, közel sem olyan magas hőmérsékletig hőálló anyaggal, mint az alja... Feltételezem, hogy a súlya sem akkora, mint az alsó hőpajzs anyagának.
Amúgy korábban volt arról is szó -bár nem tudom, hogy ez mennyire ''komoly''-, hogy nem rakétás megoldással küldik az űrbe a siklót, hanem egyszerűsítenek -ha jól rémlik, talán speciális, átalakított Boeing 747-esekre szerelték fel. Ez mondjuk a mostani leszállásnál semmit nem számított volna, csak eszembe jutott.
/OFF
A Challenger pusztulása után egyébként jó két és fél évig nem végeztek űrtevékenységet -bár akkor még nem volt nemzetközi űrállomás, s azon nem voltak emberek...
Egyszóval egy ideig most az oroszokra hárul a ''látogatás'' (brutális lenne, ha Anettka tényleg felmenne) -ez viszont akár még azt is jelentheti, hogy az amik kénytelenek valamilyen szinten szorosabb kapcsolatot kiépíteni velük, s legalább egy ideig félretenni a versenyzést... Ez önmagában -szerintem- nagyon jó volna, mindkét oldalon hatalmas szaktudás és tapasztalat van, az amerikaiaknak van pénzük, az oroszoknak meg iszonyúan túlbiztosított rendszereik, meg szélsőséges körülmények között agyonképzett embereik -a kettő együtt komoly lehetőség lenne. Vagy ez csak álom?
/ON -
Den
veterán
válasz
Satan-Claus #110 üzenetére
Ja, ha szétnézel ott, van olyan amin az alja látszik, kicsikét ''pikkejes''
-
Den
veterán
-
Den
veterán
válasz
guess.who #106 üzenetére
''A másik okot meg lentebb mondtam: ahhoz, hogy valami közelebbit mondhassanak -ami a műszerek/érzékelők logjaiban nincs benne-, létfontosságú, hogy minél több lezuhant darabot összegyűjtsenek.''
Kabaré
Pont ezt montam pár hozzászólással ezelőtt, erre reagáltál hogy nem biztos hogy ezért, hanem lehet az mérgező mer... Erre most jól megmondod nekem, amit eleve írtamTényleg nem nő vagy?
-
guess.who
senior tag
''Lehetnek=fogalmunk sincs róla, de azért ne nyúlj hozzá...''
De ez így normális, nem? Azért Ámerikában komoly pereket lehetne később indítani azért, mert a NASA nem szólt, hogy egy-egy leszakadt darabnak éles széle lehet, s ezzel elvághatja a delikvens a kezét, s vérmérgezést kaphat... (Jó, ez a szokásos kissé eltúlzott dolog, de remélem, érted, mit akarok mondani.)
A másik okot meg lentebb mondtam: ahhoz, hogy valami közelebbit mondhassanak -ami a műszerek/érzékelők logjaiban nincs benne-, létfontosságú, hogy minél több lezuhant darabot összegyűjtsenek. -
Den
veterán
válasz
guess.who #104 üzenetére
1. nem arra gondoltam
2 Nagy darabok is előkerülnek mert a nagy daraboknál nem volt ideje elégni az egésznek.
Bonyolult mérgező vegyületek nincsenek, mert egyébként a veszélyes hulladékokat olyan plazmaégetőkben semmísítik meg ahl nagyjábol olyan hőfok van mint aminek ez a gép ki volt téve. A hírekben is csak az mondják lehetnek...
Lehetnek=fogalmunk sincs róla, de azért ne nyúlj hozzá... -
guess.who
senior tag
''becsempézik az egészet. Ott is ahol fehér''
Nem néztem közeli képeket, de az, hogy ''darabokból'' van összerakva, nem jelent automatikusan csempézést... Sima repcsiket is így csinálnak.
(Ha nem erre gondoltál, akkor bocsi, félreértettem. Ja! Nem is mondtam, hogy kézmeleg lenne a többi rész, de a hőterhelés közel sem ugyanakkora, mint a ''belépő'' részeken.)
''max nehézfémek lehet a maradványokban, ami mérgező''
És amiről még nem tudunk... A ''fémek is elégnek'' dologhoz csak annyit: ha ez így lenne, akkor nem zuhant volna le annyi törmelék a földre, nem találnának semmit (vagy majdnem semmit)... Ennek ellenére aránylag nagy egybefüggő darabok is előkerülnek lassacskán. -
Den
veterán
válasz
guess.who #102 üzenetére
Ha illogikus ha nem, ezek bizony becsempézik az egészet. Ott is ahol fehér, keress közeli képeket látni fogod. Egyébként logikus dolog ugyanis attól hogy a gép hasa van a légáramban, a többi rész sem kézmeleg
A kritikus időszakban izzó plazma veszi körül a gépet.
És épp emiatt nem nagyon lehet mérgező anyag a roncsokon. Ez a gép nem egyszerűen szétesett mint egy repülő, hanem _elégett_a légkörben, olyan hőfokon ahol minden bonyolult vegyület elbomlik, a fémek is elégnek. Üzemanyag ha volt szintén elégett. Ami lejött az olyan steril hogy műteni lehetne rajta, max nehézfémek lehet a maradványokban, ami mérgező. -
guess.who
senior tag
Végülis nem is a kifejtendő erő a fontos, hiszen ha mondjuk a szokásos 70 kilód helyett 500 kilóval nyomódsz a fotelba, akkor már majdnem lényegtelen, hogy egy fél tonnás vezérsíkot kell-e mechanikusan mozgatnod, vagy egy kétujjnyi botkormányt... És ha hozzáveszed, hogy akár eszméletvesztés is felléphet, akkor szerintem nincs olyan őrült senki, hogy emberi pilóta kezébe adja ezt a részét a leszállásnak... Hiszen elég csak fél másodpercre kihagynia -a következmények ismertek...
Ezért mondtam, hogy a légkörig tartó pályakorrekciókat elvégezhetik az űrhajósok, illetve közvetlenül a landolást is -csak ami közötte van, azt nemigen...
A csempézésről: szerintem kicsit illogikus, hogy az egész külső héj hőálló (és nehéz!) kerámiát kapjon, hiszen a sikló ''orral-hassal'' lép be a légkörbe, azaz a légellenállás miatti hőfejlődés az is orrán és a hasán lesz akkora, hogy védeni kelljen... Persze nyilván van védőburok a többi részén is, de ott közel sincs ekkora hőterhelés. Szóval: ahol fekete, ott van csempe.
A ''mérgező alkatrészekről'': biztosan van benne olyasmi is, hogy azért terjesztik, hogy a NASA gyűjthesse össze a megtalált alkatrészeket -hiszen leginkább ezekből kell -és lehet- megállapítaniuk, hogy mi is történt odafent. Másrészt viszont lehet benne igazság is. Hiszen igen magas hőmérsékletű égés van a leszálláskor, nem tudjuk, hogy mi olvad meg és hogyan. Azonkívül azért hajtóanyag is van/marad a hajtóművekben, ami szintén mérgező. Hogy ne soroljam a belső keringetésű rendszereket (szintén ismeretlen a hűtések/fűtések megoldása, kenőanyagok, stb.)...
Az első izraeli űrhajós: lehet élcelődni a dolgon, de akinek ilyesmihez kedve van, az emlékezzen vissza arra, mikor Farkas Berci bá' első (és egyetlen) magyarként a világűrben járhatott. Évekig ünnepelt nemzeti hős volt, s még ma is őt hívják minden műsorba, ahol űrhajózással kapcsolatos beszélgetés van -függetlenül attól, hogy ért-e hozzá, vagy nem...
Még valami: tény, hogy piszok költséges az űrrepülés, s ezen belül az űrsikló is. Viszont elképzelhetetlen mennyiségű technikai fejlesztés kapcsolható hozzá -tipikus példa a tépőzár, amit ott alkalmaztak először...
(Ui.: Bocs, nem minden Dennek szól!) -
Hold
őstag
kapcsoljatok az MTV 1 re.. szentek lettek
-
Peet
senior tag
Tudna valaki egy linket ahonnan le lehet tölteni és meg lehet nézni a columbia katasztrófáját??? Én nem láttam. Jó minőségűnek jobban örülnék!
-
Den
veterán
válasz
guess.who #96 üzenetére
Nem tudom, az űrhajózásnak ez a része nem foglalkoztatott szal csak tipp volt. Mondjuk gondolom egy ilyen gépen nem izomból húzzák a vezérsíkokat, gyanitom hogy kb akkora erő kell mint egy jostick mozgatásához, de télleg nem tudom hogy csinálják.
És igen, csempézve van nemcsak az alja meg az orra, hanem az egész, ha jól emléxem 28 ezer csempe borítja. -
guess.who
senior tag
''asszem van egy szakasz amikor kézzel vezérlik a gépet ugyanis amikor annyira izzik körülöttük a levegő az elvágja a kommunikációt''
Viszont ugyanezen szakaszban hirtelen a súlytalanságban elernyedt izmokra és minden egyébre iszonyatos erő nehezedik -mivel hirtelen kezd el lassulni a visszatérő eszköz-, s ha jól rémlik, ilyenkor elég nehéz lenne bármilyen fizikai ''munkát'' végezniük.
Sőt a régebbi orosz űrrepülésekkel kapcsolatban olvastam olyasmit is, hogy az sem különlegesség, ha a terhelés hatására eszméletét veszti a delikvens. Ergo kétlem, hogy kézzel vezérelnék visszatéréskor. Inkább a leszállásnál, amikor szimpla repülőként működik...
(Ui.: Én is úgy tudom, hogy kerámialapokkal van bevonva az orra és az alja.) -
artesz
tag
ha valakit érdekel az űrsikló, akkor itt van pár link:
-a repülésekről: http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/factoids/orbiter.htm
-a technikáról: http://www.spaceflight.nasa.gov/shuttle/reference/shutref/index.html -
Den
veterán
Hát ehez tudni kéne, hogy mennyi egy progressz és egy shutle misszió, mert ha a shutle, 20x annyit visz föl 30x os áron akkor még mindig a progresz a jobb megoldás
A 100 tonna kicsit soknak tűnik, bár nem tudom mennyi a shutle kapacitása. Mindenesetre nagyságrendekkel drágább. És a progresznál elenyésző holt tömeget kell cipelni, addig a shutle-nél igen nagy tömeg ami nem hasznos teher. És gyanítom hogy egy shutle felujítása és felkészítése nagyságrendekkel drágább a progreszénél, +rengeteg ember kell hozzá akiket sokkal jobban fizetnek....
De nem tudok konkrét adatokat úgyhogy csak találgatok -
artesz
tag
Den: ezt most találtam az indexen:
''A Roszaviakozmosz szerint elképzelhetõ, hogy több Progressz teherûrhajó gyártására is szükség lesz, az ISS legénységének ellátása érdekében, mivel ezek a típusok az amerikai ûrsiklók 100 tonnás kapacitásával szemben csupán 2-5 tonnányi terhet bírnak a világûrbe szállítani.''
na akkor melyik gazdaságosabb???? -
Atrox
tag
A hírekben mondták, hogy 1 ideig a NASA nem indít űrrepülőt. Csak azt nem tudom, hogy most hogy hozzák majd le az űrállomáson lévőket?
-
-
artesz
tag
A hajtóműcsere módját az amerikaiaktól tanulták az oroszok......
Az első orosz gép, melynek viszonylag gyorsan lehetett kicserélni a hajtóművét az a 29es volt ha jól emlékszem! Egészen addig szét kellett húzni a gépet.....
nagyon úgy tűnik, hogy ugyan arról beszélünk a technológiát tekintve, csak másik oldalról nézzük.... -
Pötyi
őstag
No já, csak amig az oroszok egyenesek, és bevallják, hogy egyszer ujra kellett inditani, addig az amcsik egy ilyen eseményt soha nem hoznának nyilvánosságra, még akkor se, ha elkopna a reset gomb...
-
leontm
tag
Tényleg szomoru ami azzal a 7 emberrel történt, s ha a hir magját nézzük, nincs köze amcsikhoz, elvégre sok más nemzetiségü is ottvolt. De sajnos rákerül a burok és ebböl is amcsi majmolás/seggnyalás lesz. A nasa (need another seven astronaut...?) elég nagy ahhoz hogy megtehesse azt, hogy azt ad be a közönségnek amit akar, bár ez nem lenne afelöl uj, de elvégre nem 100 embernek kell beszámolniuk, ezért érhetővé kell tenni, persze elhallgatások és takargatások biztos lesznek, de nem is tartozik minden ránk. nemtudni mi történt, soha nem is fog kiderülni pontosan.
fiatal az emberiség ürutazáshoz-kutatáshoz, ujszülöttként tanulunk autotvezetni. ilyenek elöfordulnak, és számolnak is velük, megrázó de nincs mit tenni.
Más kérdés hogy szükség van-e ezekre a kutatásokra. Bizonyos szempontok ezt igazolják, de nem feltétlen szükséges. (pl. nagyon sok okos dologban nem lenne részünk ha a nasa nem fejlesztette volna ki, talán ilyenek a polaroid szemüvegek vagy mitten)
A hamuvá vált sugárzó alkatrészekről annyit, hogy mivel az ürrepülő a légkörböl kivül eső rétegeből jön ahol nem emberi körülmények uralkodnak, hát valóban mindenféle sugárzás és káros cucc éri, ami ide visszatérve nemhinném hogy egészséges lenne bárki számára (ha nem tiltanák tőle az embereket, azt kéne hallgatnunk hogy hány becsületes alkatrészvadász kapott rákot stbstb szóval az ő érdekükben teszik, nem bizti hogy titkolnak dolgokat.)
Hogy mennyire emberi kéz alkotja ezeket a monstrumokat, a MIR ürállomás központi számítogépét is ujra kellett indítani eccer -
Den
veterán
Nem ész helyett erő... Egyszerűen a gazdaságosság nem volt szempont.
A boeing azért volt gazdaságosabb, mert voltak konkurensei, akikkel meg kellett kűzdeni olyan vevő kegyeiért, aki az utasszállítást profit orientált vállalkozásként végezte, ezért nagyon fontos szempont volt az alacsony üzemeltetési költség.
A szovjetúnióban állami gyártók gyártották a gépeket állami légitársaságnak, egyszerűen nem volt szempont a gazdaságosság.
Lásd mig 29. Igaz hogy a hajtómű kevesebb üzemórát bír mint egy f 16-osé, de 45 perc alatt ki lehet cserélni, az f16-osnál ugyanez a művelet egy fél nap.
A szovjetunióban amit a hatalom fontosnak ítélt nem számítottak a költségek, inkább éhezett a nép, de a hadseregbe eszméletlen összegeket öltek.
A technológia meg nem azért nem olyan fejlett, mert nem tudnák megcsinálni, hanem mert máshogy közelítik meg a dolgot. Nyugaton a high tech az isten, mindenhol erőltetik ha kell ha nem, ez részben a gazdasági berendezkedésből is adódik.
Az oroszoknál pont fordítva működött, ott a low tech volt a fő tervezési elv, minnél egyszerübb, lehetőleg már meglévő technológiákkal megvalósítani az új dolgokat. Ha nem volt muszáj nem fejlesztettek.
Kirünő példa erre, hogy az űreszközök hőszigetelését, 30 éve ugyanaz a nénike varja gyapjúból, kézzel, sima tűvel és cérnával! És működik! Ilyennel volt fönn a mir 12 évig, és ilyen van az iss orosz moduljain is.
Ugyanerre az amcsik kifejlesztettek mindenféle high tech anyagokat és eljárásokat, de az eredmény ugyanaz, az oroszok megoldása ugyanúgy működik, de jóval olcsóbb és egyszerűbb.
Mint ahogy az iss utánpótlását s a jó öreg szojuz látja el teljesen automatikusan, mert_sokkal_olcsóbb mint shutle-all felhurcolni az ellátást.
Amúgy Kossuth télleg rulez, a legjobb barátom is ott végzett, sőtt egy másik is -
artesz
tag
A mentalitásban igazad van: Minek ide ész ha van baromi erő....
vagy fordítva: ha vmit nem tudunk megcsinálni, akkor megcsináljuk máshogy, nehezebb lesz, esetleg bonyolultabb, de ennek az az ára, hogy gazdaságtalanabb...
Az oroszok a technológiában vannak lemaradva!!!! Qrva okos mérnökeik vannak, akik a problémát megoldják máshogy!!!
pl: kell nekem egy olyan alkatrész ami így néz ki, ezek a tulajdonságai, erre az ipar azt mondja, hogy nem tudom legyártani. Puff neki, most ki kell találnom helyette vmi mást.... Na ez a helyzet sztem az oroszoknál.
Vmint hidd le nekem, amit a rgépek tekimtetében mondtam az igaz!!!!
( Kossuth rulez ) -
Den
veterán
Nézd az amcsik már csak olyanok, hogy mindenből szenzációt csnálnak, mindent felfújnak. Ezt is el fogják, lesznek sírva nyilatkozó hozzátartozók, meg könyfakasztó összeállítások a meghalt űrhajósokról, hogy milyen jó férj, családapa.... volt, de ez és a másik topic nem emiatt indult, és a cirkusz amit a média rendez nem von le semmit az esemény jelentőségéből. Engem személy szerint az ilyen nagy technikai katasztrófák nagyon foglalkoztatnak, anno rengeteget foglalkoztam a kurszk balesetével is. Imádom a gépeket, klönösen az ilyen extrém körülmények közt üzemelőket, és ilyen balesetekkor midig megdöbbenek, hogy mennyire nem emberléptékű erőkkel játszadozunk.
-
Den
veterán
Az a helyzet hogy ma a repülés nem nagy szám, akárki vesz egy jegyet és átrepüli az óceánt. Milliók repülnek, nem különlegesebb dolog mint az autózás. Repülőgépbaleset is sok volt már.
Viszont az űrutazás még mindig rendkívüli dolognak számít. Anno Lidbergh mikor átrepülte az óceánt szencációnak számított az egész világ ünnepelte, mert jelentős esemény volt az emberiség történetében. Ma az űrhajózás az ami a múlt század elején a repülés volt. Az emberiség egy új területre merészkedik, és ezért itt minden siker és kudarc világra szóló.
Ennyi. Kár ide keverni a bezzeg ha nem amerikaiakkal rörténik... típusi szövegeket.
Ha 9.11-ről beszélünk ott igazad lenne. Azt tényleg csak azért tupírozták föl mert amerikában történt.
Ha ez egy kínai űrhajó lett volna ugyanilyen szenzáció lenne... -
Hold
őstag
Én például arra sem emléxem mikor lőtték fel..
-
Teljesen igazad van, és senki sem vitatja, hogy ez gáz. De, jelen esetben most ez történt, erről beszéljünk. Legközelebb pedig a török utasszállítót is megbeszéljük itt (remélem nem lesz legközelebbi török utasszállító...
).
Azt egyébként senki sem vitatja, hogy ha USA-ban egy gyerek bokája kificamodik, akkor azt itthon nekünk is egy hétig nézni kell. Nem szeretjük, elhiheted. -
Pé
senior tag
Én egy dolgot nem értek. Nem akarok sem kegyeletsértő lenni, se az amikat bántani, se a médiát, de pl. egy ''snassz'' török utasszállító lezuhanását (amin 200 ember ült) bemondják, és elfelejtik. A columbia 2 hétig ''műsoron'' lesz, adásmegszakításokkal, stb..
Sajnálom őket, de ez gáz. -
Atrox
tag
Nem tudom ti látátok-e, de a cnn-en mutatták hogy 1 fém darabja beesett 1 házba, a számítógép mellé. Egyébként meg jól széthullotak a darabjai.
Nem tudja valaki, hogy mi volt a kolunbia űrhajó küldetése? -
g.j
tag
Az űrrepülővel be lehet fogni műholdakat, megjavítani, vagy a raktérben vissza lehet hozni. Ha egy hagyományos rakétával kilőtt eszközt akarnának alkalmassá tenni erre a célra, akkor a felszálló tömeg is nehezebb lenne, illetve a visszatérés is komplikáltabbá válna rakomány esetén.
-
Pötyi
őstag
Den, ha egy Buran haromszor korberepuli a foldet személyzet nelkul, es centire pontosan megall a leszallopalyan ott, ahol tervezték, akkor az igenis meg van csinalva! Az kész konstrukció volt! Csak épp - ahogy irtad - a Szovjetunio osszeomlasa miatt nem volt pénz emberes ürrepülésre...
-
Den
veterán
Az újra felhasználható űrhajó oké, egyértelmű előre lépés lenne. De az űrsikló nem az. Egy többfokozatú rakéta, ami alkatrészei egy részét ugyanúgy eldobálja mint a hagyományos gépek. Ráadásul ami visszajön annak a nagy részét szintén kicserélik, ráadásul az egésznek óriási költsége van. És azon gondolom nincs vita hogy minnél bonyolultabb valami annál nagyobb a hiba lehetősége, és a felújítottnál jobb az új.
''Az oroszok más oktból használják, amit használnak. Technológiailag messze nem ott tartanak ahol az amerikaiak, nem tudták megcsinálni a Burant rendesen.''
Ez nem igaz. Űrtechnikában az oroszoknak mindig is jelentős előnyük volt az oroszoknak. Egyedül a holdra szálásban nyertek az amcsik. Jó példa a mír, amit 4 évre teveztek és 12 évig volt fönn míg az amcsik a befouccsolt skylab program után képtelenek voltak állandó tartózkodásra alkalmas űrállomást építeni. Az iss is nagy részben ruszki technológián alapul nélkülük nem lenne sehol. De pl az űrruháik is jobbak. És amíg az oroszoknál 3 ember és az űrállomás utánpótlásához feljuttatásához szükséges rakéta induló súja 300 tonn egy shutle-é 2000. egy csöppet gazdaságosabb az előbbi.
A discoveryn volt a mír-ről sorozat, és ott amerikai űrhajós mondta hogy várakozásával ellentétben sokkal kényelmesebb volt a kis ruszki kapszulában ruszki űrruhában utazni, mint az űrrepülőben.
Az orosz repülők szintén ingen kiválók. Van egy barátom aki helikopter pilóta a seregben és ő mondta hogy egy csere program keretében vittek amerika pilótákat hogy a migekkel repüljenek. Mind fülig érő szájjal szált ki a gépből. Vagy pl. a szuholnak van egyedül üzembe állított tolóerő vektor vezérlésű gépe. Ha láttál már olyan gépet repülni... enyhén extrém amit tud. De az orosz katapult üléseknek is csodájára járnak nyugaton
A buránt azért nem tudták megcsinálni, mert közben összeomlott a szovjetunió.
A tu154-es péda meg igaz, nem csak arra de az összes orosz repülőre, helikoprerre (autóra....), de ez nem technológiai különbségből adódik, hanem mentalitás beli különbségból.
M?int ahogy az amcsi kocsik sem azért fogyasztanak 20 litert mert nem tudnának kisfogyasztású kocsir csinálni. -
Cathfaern
nagyúr
Ha valaki ki akarja próbálni, hogy milyen egy ilyen gépet lehozni az űrből, ajánlom ezt a repülőszimulátort: X-Plane (http://www.x-plane.com.). Bár mostmár teljes körű repszimulátor, eredetileg kifejezetten az ilyen ''többszörhasználatos'' gépekhez tervezték. Többek között van egy olyan választható lehetőség is, hogy az űrsiklót kell visszahozni a Földre. (a demo verzió csak 8 percet enged, de a lényeg kipróbálásához ez is elég. Meg egyébként is van crack
).
A szimulátorról annyit, hogy van engedélye a kisgépes repülőoktatáshoz. Szóval valami köze van a valósághozRáadásul több repülőgépet ezzel (is) terveztek, pontosabban ''próbáltak ki''. Ugyanis a szimulátor sajátossága az, hogy a gép tényleges geometriája/súlya/motorteljesítménye alapján határozza meg a repülési képességeket (ellentétben a MS FlightSimulator/Fly/társaival).
-
Pötyi
őstag
Viszont a Burannal kissé el vagy tévedve, az fejletteb konstrukció volt az amcsi űrsiklónál, ugyanis a hasa alatt nem üzemanyagtartály volt, ami az űrsikló hajtóművét használta, hanem egy hordozórakéta. Ezért a leváláskor csak szétkapcsolódnia kellett, nem ugy, mint az amcsinak, ahol az üzemanyag-vezetéket is le kellett állitani és szétkapcsolni.
A Buran üzemeltetésére nem volt pénz.
Amikor nemrég Bajkonurban beszakadt a hangár teteje, a pár tonnás betondarabok szétzúzták. RIP Buran... -
Pötyi
őstag
Azt hiszem, hogy ha van egy olyan urhajom, ami bolygo-bolygo közt ingázik, DE NEM SZALL LE, én pedig fel- illetve leszallo egységet használok arra, hogy feljussak orbitálisra, és ott átszálljak, akkor a bolygóközi ürhajo igencsak nincs kitéve terhelésnek a légkörben.
Na, szerintem ez lenne az ideális! -
artesz
tag
Nem szabad elfelejteni azt a tényt, hogy a fejlődés mindenképpen az újrahasznosítható(felhasználható) űrjárművek irányában halad. Ne csak azt nézdd, hogy fel kell jutnunk az űrbe. Eljön az az idő, mikor felmegyünk, 1 másik bolygón leszállunk, majd ezek után vissza is jövünk a Földre. Sztem ez gazdaságosan csak az újrafelhasználható géppel lehetséges. Na ezért kell fejleszteni ezt a technológiát, és nem megállni.
Az oroszok más oktból használják, amit használnak. Technológiailag messze nem ott tartanak ahol az amerikaiak, nem tudták megcsinálni a Burant rendesen.
De nem csak a Burant, hanem alapvetően a repülőgépeiket sem....
(erre az etalon példa a B727 vs. Tu154. az egyik 90 tonna, a másik 60, teljesítményét tekintve 1 kategória mindkettő, de mégis a 727est gazdaságosabb üzemeltetni.....) -
Pötyi
őstag
Nincs kedve valakinek eljönni sörözni?
-
Den
veterán
Ez igaz de én azon a véleményen vagyok, hogy ami egyszer átment azon a poklon amit egy visszatérés jelent, azt nem szabad felhasználni.
A ruszkik csinálják jól Van egy masszív kis kapszula, az arra alkalmas hogy a lényeget, az embereket visszahozza. Leért, eldobják.
Az amcsik meg felviszik ezt a hodályt, utána meg visszahozzák tök üresen, miközben az óriási holt tömeg mozgási energiáját kell fölemészteni, egy olyan géptestel ahol a baromi nagy kiálló szárnyakat és farkat iszonyat erő akarja letépni a gépről. Szerintem ez ostobaság. És nem csak szerintem, szakértők szerint is, magamtól nem vagyok ilyen okos. -
lao ce
aktív tag
''Az, hogy levalik pár kerámia az teljesen természetes''
igen, mellesleg en is igy tudom.
reszemrol... ezeket urhajosokat inkabb tisztelem mint sajnalom. ezek az emberek mind a mai napig a fold kuldottei, es nem onceluan szorakoztatasbol veszelyeztetik az eletuket mint sok marha. egy urhajost tudosnak tartom elsosorban (esetleg 'betanitott tudos') es nem valamifele felsofoku vadaszrepulo pilotanak. nem akarom azt mondni hogy ertunk haltak meg, de tobbet tettek es kockaztattak ertunk az emberekert, mint... sokan. beleertve engem. meg valoszinuleg itt barkit. -
asdfg
csendes tag
Valamikor régen játszottam egy űrrepülőgép szimulátor programmal. Még C16-on futott szegényke. A feladat mindössze annyi volt, hogy siklórepülésben, kézivezérléssel le kellet szállni. Egyszer nem bírtam letenni a gépet a betonra, pedig sokat próbáltam. Vagy túl lassan jöttem be, és átestem még magasan, vagy túl gyorsan, és a betonon tört darabokra.
-
artesz
tag
Ez így igaz, repült időt a fontos, illetve ha már az anyagfáradásnál tartunk, akkor a ciklus. Ezek a gépek messze nem repnek(tek) annyit, hogy elérjék ezt a határt.
Nem a 20 év számít, hanem, hogy mennyit repült a gép!!!
Azt meg sztem te is belátod, hogy ha még is vmilyen alkatrész hibásodott meg akkor a meghibásodás hátterében nem az életkor játszotta a főszerepet.
Inkább látok esélyt arra, hogy vmilyen tervezési, illetve anyagminőségi probléma állhat fenn. De ez még csak a dolog 1ik része.
olvasdd el a #20-as hozzászólásomat... -
Pötyi
őstag
Az, hogy levalik pár kerámia az teljesen természetes...
-
lao ce
aktív tag
kedves twollah
szerintem nagy csend lenne ezen a sargolyobison, ha mindenki csak arrol szeretne beszelni amihez tokeletesen ert es amit tokeletesen tud. marcsak azert is, mert akkor nincs mirol beszelni. a tarsalgasokra pont az informaciohiany keszteti az embert.
en lattam ursiklot egyebkent. es ettol nem vagyok okosabb a szerencsetlenseg illetoen. egyebkent en azt hiszem, hogy a majd megjeleno nasa hivatalos magyarazat azert lesz semmitmondo mert ok sem fognak tudni semmi lenyegit. majd szerepelnek benne a 'valoszinusitheto' meg az 'elkepzelheto' szavak. de egy repedesrol vagy levalt keramiadarabrol nincs bizonyitek. meg egy varatlan windows lefagyasrol sem lehet semmit tudni, nem hogy egy miszlikbe esett es elegett urhajorol. -
Den
veterán
ezeket a gépeket tervszerű megelőző karbantartásoknak vetik alá. (de szép mondat ) Vmint a felhasznált alkatrészekről tudható, hogy mit bírnak, illetve meddig. Ebből következik, hogy a repülőgépnek alapvetően szerkezeti szempontból majdnem végtelen az élettertama
A gép mégis felrobbant. Persze mindent ki lehet cserélni de azért az egész vázat kompletten nem cserélik mert akkor az egy új gép lenne. És hiába vannak a legmodernebb repedésvizsgálati módszerek, előfordulhat hogy egy hajszálrepedést nem vesznek észre. Emmellett lehet hogy mikor elindítják akkor még nincs is repedés, csak anyagfáradás, aztán felszllás kor már van repedés, és mikor visszatéréskor 20.000 mph sebességgel a légkörbe vágódik a gép darabokra szakad.
Az az érdekes hogy a vadászrepülőgépeknek, helikoptereknek van egy max üzemideje ami után le _kell_ selejtezni, mert a sárkányban az anyagfáradás iatt nem lehet 100%-ik megbízni. És azok jóval kisebb igénybevételne vannak kitéve. -
twollah
nagyúr
http://koti.mbnet.fi/mrz/what_really_happened.jpg
Szerintem ez történt. -
twollah
nagyúr
Lehet, hogy most rosszindulatú leszek.
De!
Senki nem vezetett űrsiklót közülünk.
Elméletileg senki nem látott közülünk, sőt senki sem szerelte, ne adj isten ott volt a fejlesztésénél.
Minden infót a különböző médiából szedtünk össze amit a NASA kiszivárogtat az űrsiklóról.
Miért csak kiszivárogtat?
Mert baromi sok pénzbe került a kifejlesztésük, és másnak ők sem kaparják ki a gesztenyét a tűzből.
Laikusok vagyunk, és csak találgatunk.
A vége ennek a topicnak is az lesz, hogy egymás nyakának esünk.
Mi lenne ha leszakadnánk erről a témáról úgy közösen? -
ArchElf
addikt
[A Columbiát története során háromszor újították fel: utoljára 1999 szeptemberében végeztek rajta módosításokat a gyártó Rockwell International szakemberei]
Az indexről...
Mondjuk a 3* felújítva 20 év alatt nem sok (és messze van már a tavalyelőttelőtt)
Amúgy ilyen típusú külső modemem van és nem vagyok vele nagyon megelégedve...
AE -
Den
veterán
Nem vagyok biztos benne, de asszem van egy szakasz amikor kézzel vezérlik a gépet ugyanis amikor annyira izzik körülöttük a levegő az elvágja a kommunikációt, a számítógép nem nagyon tud infót szerezni a ülvilágról. Persze giroszkópról meg ilyesmikről a gép fedélzetén lévő eszközökről tud infót szedni, kérdés az elég-e a vezérléshez?
-
Arpee
csendes tag
Furcsa hogy az összes TV csatorna csak az Izraeli taggal van elfoglalva, a másik hatot le se szarják!
-
twollah
nagyúr
-
Így van.
Maradjuk annyiban, hogy majd az illetékes elvtársak kiderítik, hogy mi történt. Lehet találgatni, de ezen a bolygón van max néhány tucat ember, aki pontosan tudja, hogy miből van egy ilyen gép, és azok közül egyik sem az index fórumain tölti most a szabadidejét azt garantálom nektek. -
artesz
tag
''Szerintem bűn volt ezt a gépet 20 évig üzemben tartani, olyan erőhatások érték minden egyes küldetéssel, hogy szerintem ez a mai katasztrófa csak idő kérdése volt, hogy mikor következik be.''
na ezt nem teljesen osztom.....
ezeket a gépeket tervszerű megelőző karbantartásoknak vetik alá. (de szép mondat) Vmint a felhasznált alkatrészekről tudható, hogy mit bírnak, illetve meddig. Ebből következik, hogy a repülőgépnek alapvetően szerkezeti szempontból majdnem végtelen az élettertama (ha renben van tartva
)
Az már más kérdés, hogy a technológia idővel elavul.... -
ArchElf
addikt
Ennyit a technikai kérdésekről...
nem vagyunk szakértők, csak laikusok...
AE -
venember
tag
Fel. Baleset. 7 áldozat. Amerikaiakkal történt. Média. Sérülésről tudtak, mégis fellőtték. Mérgező anyagok esnek Texasban. Mi is történt ott fenn?
-
twollah
nagyúr
Mindenki csak találgat.
A szakértők szakértenek, a laikusok hetet-havat összehordanak.
A NASA dolga, hogy elmondja az igazságot vagy eltusolja vmi ködösítéssel ami a kívülállók számára emészthető.
Csak azok tudják, hogy mi történt valójában akik ott voltak a fedélzeten, ők meg már sajnálatos módon nem tudnak nyilatkozni az ügyben. -
artesz
tag
a repülésben van 1 szabály: esemény akkor következik be, ha több, külön-külön jelentéktelen hiba együttesen következik be. Ha nem megy 1 berendezés, attól még rephet a gép (persze ez sokmindentől függ), ha nem megy kettő, talán még akkor is, de mi van ha tfh. bejött az utolsó dolog, és megtelt a pohár.....
más:
alapvetően kár azon gondolkoznunk, hogy mi történhetett a gépen, mivel egyikünk sem volt a fedélzeten, és biztos vagyok benne, hogy a konkrét ok valami picike apró dolog lehetett ( az utolsó csepp a gép szemszögéből...) -
Den
veterán
Hát én már régóta azon a véleményen vagyok (amerikai űrhajózási szakemberekkel egyetemben) Hogy a space shutle koncepciója az úrtechnika egyik legnagyobb baklövése.
Papíron ez lett vona az olcsó újra felhasználható űrjármű. A gyakorlatban viszont az űrhajózás legdrágább formája.
A hagyományos esetben van egy áramvonalas rakéta, aminek a nagy részére csak fellövéskor van szükség ezért azok ''egyszerű'' felépítésűek, könnyűek, fellövés után megsemmisülnek, amit fellőnek annak egy része fenn is marad, műholdak ilyesmi, csak egy kis tömegű és térfogatú rész jön vissza az emberekkel, ez egy egyszer használatos kis kapszula.
Ezzel szemben az űrsikló, bár ugyanúgy többfokozatú eszköz mint a hagyományos rakéta de sokkal kevésbé áramvonalas. Ráadásul óriási holt tehet is cipel, amit utána vissza is kell hozni, ezért az egész cuccot hővédő borítással kell ellátni ami megint + tömeg. Ráadásul a szárnyaknak és a faroknak semmi hasznát nem veszi felszálláskor és a visszatérés kezdeti szakaszában, viszont azok légellenállása iszonyú mechanikai terhelést jelent felszálláskor és visszatéréskor.
Ezen kívül a teljes gépet újra csempézik minden küldetés után.
Szerintem bűn volt ezt a gépet 20 évig üzemben tartani, olyan erőhatások érték minden egyes küldetéssel, hogy szerintem ez a mai katasztrófa csak idő kérdése volt, hogy mikor következik be. -
jojojo
senior tag
Most tárgyalják az rtl klubbon.
-
g.j
tag
A test kerámia csempékkel van beborítva.
Nagyon fontos, hogy milyen sebességgel, és milyen szögben ér a légkörbe, és kezdi meg a landolást. Különben elég a test.
A landolás azért komplikált folyamat az űrrepülővel, mert repülőgéphez képest nagyon kicsi a szárnyfelület. -
Sanyo
senior tag
válasz
localhost #13 üzenetére
Visszafele mar nem hasznaljak a raketahajtomuvet, csak a legkorbe valo visszateres elott fekezeskor. A visszateresi manover kozben nagyon pontosan kell tartani a repulesi szoget, ha ettol elternek akkor konnyen szetmehet a gep. A pilota ezt szinten sokaig gyakorolja szimulatorban es sugarhajtomuves gepen is. Azt nem tudom sajnos, hogy visszateres kozben kezzel vezeti-e az urrepulot, de nem tartom valoszinunek.
-
twollah
nagyúr
Gondolom át lehet venni a vezérlést a számítógép felett, nem vár esemény miatt.
Lehet, hogy itt is az játszott közre.
Jöttek le szépen egyszer csak vmi gond támadt, átálltak kézivezérlésre, de az nem segített mint láthattuk.
Más.
Gondolom a kiképzés alatt a pilótákkal n+1szer eljátszották a leszállást, és azt is megmutatták, beleverték a fejükbe, hogy kell lehozni a gépet ha vmi gond van a számítógéppel.
Itt csak egyszer lehet hibázni, és lehet, hogy hibáztak. -
ArchElf
addikt
Igen... az emberi tényező jelentősen megcsappan az ilyen szintű automatizáltság (az az igazság, hogy szerintem itt senkinek nincs is fogalma arról, mennire lehet automatizált a hajó
) mellett inkább vezérlési problémák, vagy szerkezeti megibásodás állhat.
Szerkezeti meghibásodás:
A föld körül nyilvántartják az összes ''nagyobb'' űrszemetet, mégis lehet, hogy egy kisebb némi (lásd: igen nagyon kicsi; pl horpadás, stb.) kárt tett a burkolatban, és ez a szerkezeti elváltozás ''fejlődött'' a már ismert eseményig...
AE -
Sanyo
senior tag
Attol, hogy a gep 22 eves, meg nem jelenti azt hogy oreg. Minden egyes felloves elott honapokig tart a repulesre valo felkeszitese es ennek ellenorzese. Nem engednek az urrepulot kiloni ha nem lenne teljesen uzembiztos. Rest in Peace.
-
ArchElf
addikt
Amúgy atechnikai részéhez:
A leszállóegység (shuttle) igen nagy megterhelésnek van kitéve leszálláskor.
Az orrészén látszik a fekete bevonat (valami hőszigetelő műanyag, ami szépen leég a leszállás közben - nem túl egészséges egyébbként).
Szóval a z a több 1000 Kelvin nem tesz túl jót a hajótestnek leszállás közben (másrészt igen pontosan kell tartani a hajót, nehogy túl gyorsan zohanjon (jobban melegedjen), vagy túl lassan (lepattan a légkörről)... Szóval szerintem egyszerű szerkezeti hibáról lehet szó...
Ami az öregséget illeti:
Szerintem a szerkezeti elemeket (szinte mindet) a két fellövés között kicserélik, úgyhogy csak a sárkánytest marad érintetlen (ez sem biztos). Úgyhogy a szerkezeti elemek nagy része zért nem 20 éves...
Bár nem kizárható az emberi/vezérlési hiba sem.
AE -
ArchElf
addikt
remélem még belefért...
AE -
ArchElf
addikt
FLAME-FLAME-FLAME
Valahogy tudtam, hogy ez lesz az egészből...
Igen... szörnyű a koldus a Moszkva téren, szörnyű az éhező afrikai, szörnyű a sok eladott fegyver és háborús halott és szörnyű a lezuhant űrrepülőgép.
Csúfos dolgok között élünk, és az embereket szükséges emlékeztetni arra, hogy ilyen dolgok is történnek a volágban.
Persze élhet az ember az áldott tudatlanság ködében (ami szintén olyan gyakori közhely, mint minden más amit itt leírok), de ha az embereknek nem nyitják fel ezekre a szemét akkor semmit nem hajlandó meglátni ezekből a dolgokból.
Kis koromban űrhajós szerettem volna lenni (ki nem), de most már tudom, hogy nem leszek az. Lehet hogy nem is lennék (de csak a szépségkirálynő után:nem lennék, mert nem lehetek, mert ha lehetnék, lennék, de mivel nem lehetek nem lennék - bár ő a halhatatlanságról beszélt).
Igen, valóban kell űrkutatás (mert mi van ha jönnek a kicsi zöldek, mit csinálunk majd akkor... nálam is fut a seti 1000L), de vannak fontosabb dolgok is. (Nem szerintem, hiszen én is kutató szernék/szerettem volna lenni; de avilágnak igenis több odafigyelésre lenne szüksége.)
Vagy ahogy a viccből idézzek:
''Ha kéttféle képp lehet érteni az amit modok, akkor ne azt válaszd ki amelyik feldühít/elszorít/megsért téged''
Én ugyanis nem azt mondtam: megérdemelték, hogy megdöglöttek, hiszen tudták mire vállalkoztak... egyszerű tényeket írtam le...: itt a legmagasabb a halálozási arány... erről ennyit...
Aki meg úgyérzi, hogy a benne buzgó világmegváltás elérte a hozzászólásom révén a küszöbszintet, nyugodtan eressze ki magából a fölös Pascalokat...
Szóval erről ennyit...
Ja és még valami:
FLAME-FLAME-FLAME
AE -
Nyitottam egy új témát a kérdésnek, mert az előző némileg antikulturáltra sikerült. Kérek mindenkit, hogy csak akkor szóljon hozzá, ha higgadt, felnőtt véleménye van, a ''szemét amcsik'' és az ''ez a világ legnagyobb tragédiája'' demagógiákat kíméljük...
Új hozzászólás Aktív témák
- Bomba Ár! Lenovo ThinkPad L14 - Ryzen 5 I 16GB I 256SSD I 14" FHD Touch I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- LG 55B3 - 55" OLED - 4K 120Hz 1ms - NVIDIA G-Sync - FreeSync Premium - HDMI 2.1 - PS5 és Xbox Ready
- Fujitsu LIFEBOOK E449 i5-8130U 12GB 512GB 14" FHD 1 év garancia
- BESZÁMÍTÁS! ASROCK B550M R7 5800X 32GB DDR4 1TB SSD RTX 3060 Ti 8GB ZALMAN I3 NEO A-Data 650W
- Lenovo ThinkPad 40AF docking station (DisplayLink)
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest