-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
ivana
Ármester
válasz Lacerta #260746 üzenetére
A kónuszost sem lehet "beállítani", ha szar akkor minimum a golyók kukába valók, de gyakran a kónusz is.
A műszaki szempontról meg annyit, hogy a motorkerékpárokat is ilyen csapágyakkal szerelik kb. a 30-as évek óta. Ha ott működik akkor bringán is működni fog. És teszi ezt több ezer km-en keresztül hozzányúlás nélkül.
(#260735) f4lcon A shimanoval a fő baj, hogy borzasztóan elavult design, a kazetta test kialakítása pedig elég szerencsétlen megoldás. A campa legdrágább agyai a mai napig kónuszosak, de nem menetesen illeszkedik a kónusz (ez '98 óta néz így ki):
-
bardi
aktív tag
válasz Lacerta #260834 üzenetére
Amikor a száz/kétszáz lóerős gépnek nyelezed, akkor ott nincs olyan terhelés a hajtás miatt, mint amikor a bringás erősen tapos? Mivan?
Bringán akkor léphet fel jelentősebb axiális terhelés, amikor magad alatt döntöd, de ez jellemzően terepen van, aszfalton nem igazán, ott a többség dől a bringával együtt.Műszakilag akkor nem lenne korrekt, ha folyamatosan csapágyakat kéne cserélgetni a kerekekben, mert elkopnak, de érdekes módon nem kell. Mint ahogy állítgatni sem, és ha egyszer bent van a csapágy a kerékben, már szereléssel se tudod elrontani.
'92 Honda VFR 750
-
Fall-N
veterán
válasz Lacerta #260832 üzenetére
Az alapfelvetés az volt, hogy az ipari csapágyas, normális agyak jobban bírják. F4lcon csinált belőle szokás szerint hitvitát. Mindkét technológiának van előnye és hátránya. Az igaz, hogy szokás szerint a spórolás miatt kezdték el használni az ipari csapágyat, de manapság a technika és a gyártás is van olyan színvonalas, hogy nem okoz gondot. Például egy alap 4, ipari csapágyas Novatec agy jobban bírja, mint egy Shimano kónuszos.
Felhasználói szempontból pedig nagyon nem mindegy, hogy ez az zárt, tömített csapágy elmegy 20ezer kilométer fölött úgy, hogy hozzá sem kell nyúlni, csak akkor ha tönkremegy. Kónuszos agynál meg illene pár ezer kilométerenként (3-4000 kb), szétszedni, kitakarítani és zsírozni. Nagyobb sarazás után sem árt például. Városban persze tovább bírja, ott csak por van leginkább, de terepen kijön az előnye az ipari csapágynak. Nem véletlenül nem kapni középkategóriától felfelé normális agyat, ami már nem kónuszos. A szerelés is egyszerűbb, ki kell ütni/húzni a régit, majd beütni/behúzni az újat, tömítésnek zsír, kupakok vissza és kész is van.
A hírhedt Shimano ábra meg lett már cáfolva, mert nem ilyen durván ferde a hatásvonal, egyenesebb az.
Csapágy és csapágy között is van különbség, sok olcsó, ipari csapágyas agyban van rossz minőségű kínai csapágy, ezekkel van az elégedetlenség. De az adatlapon jobban mutat mi van benne. Egy jó minőségű, japán Koyo csapágy viszont jól bírja, de lehet SKF vagy más márka.
De a lényeg, hogy kit érdekel az elmélet, ha gyakorlatban meg jobban bírják a mostani iparis agyak? Olyan szarok, hogy többen is elégedettek itt is a fórumon velük. Biztos hiányzik nekik az állandó szétszedés és kónusz állítgatás is, mert jobb ezekkel szórakozni, mint elmenni tekerni.
Azt meg sem említem, hogy létezik radikális terhelésre is ipari csapágy. Igaz kerékagyban biciklinél még nem láttam.
Lacerta #260834: több csapágyat tesznek az agyba, így a terhelés jobban megoszlik. Nem véletlenül van már 4 db csapágy egy mai fejlettebb agyban. A boost inkább a 12s hozta magával, mivel nem volt elég a papucstáv. A 135 mm-es agyak is vígan elvannak 4 csapággyal.
[ Szerkesztve ]
-
bardi
aktív tag
válasz Lacerta #260933 üzenetére
Akárhogy rajzolgatom fejben, nem látom azt, hogy tekerés közben a kerék tengelyére miért is hatna oldalirányú erő. A kerék és aszfalt között látom, de ez a csapágyaknál radiális terhelés lesz, értelemszerűen a két oldalon ellentétes előjellel.
A csapágycseréről meg nem magamról beszélek, hanem általánosságban. Itt a topikban is van, akinek terepen ~20k km-t futott a gyári csapágy.'92 Honda VFR 750
-
ZolkoW
őstag
válasz Lacerta #261326 üzenetére
vicces, hogy erről a szögletesről most eszembe jutott a kb. 30 éves kormánytáskám, ami annyira retró, hogy még lila is, és annak van egy drótból hajlított tartója. semmi csicsa, a dróton sincs még csak borítás sem, hogy ne karcolja össze a stucnit, de úgy van kialakítva, hogy simán átveted a kormányon, majd ráfűzöd a táskát, és tart, aztán kész. Nem ilyen flancos csatok, meg szorítók, amik aztán himbilimbiznek út közben
az lehet, hogy zörög, meg összebassza a festést, és ronda, meg kevés marketingvarázsszót lehet ráírni, de ilyesmi kéne a hengeres táskáimhoz is..Basszusműhely helyett: https://www.facebook.com/profile.php?id=61555669762786
-
szimpláncsak
tag
-
Gaben92
őstag
válasz Lacerta #261327 üzenetére
“Mondjuk arra kíváncsi vagyok, hogy a kisgyőri aszfaltos TSZ-utat, amire rámegy, újrahúzzák-e, mert helyenként erősen mállik.”
Pont azért nincs még hozzá nyúlva mert az építkezés miatt járnak a teherautók. Azért haladnak “visszafelé”, hogy az a szakasz legyen kész utoljára. Azt mondták nem lesze felmarva mert sanszos, hogy addigra mire kész lesznek nem marad semmi az útból amit felmarjanak. Viccen kívül új alapot kap és újra lesz húzva az egész.Leányvár… Véget nem érő bürokráciai mélytorok. Egyrészt mivel régészeti lelőhely, nem lehet hozzányúlni amíg a régészeti valami nem csinálja meg a próbafeltárásokat és ad engedélyt (de ez már kész van). Amivel viszont csúszott kicsit, hogy a nyomvonal mellett találtak valami védett virágokat és (lehet kapaszkodni), áttelepítési és utógondozási tervezetet kellett készíttetni ami papírmunka (meg sok pénz), hogy kiássák azt a 2 virágot és odébbtegyék 300m-rel. Na ezek miatt nincs még hozzányúlva de elvileg csak ott vannak megcsúszva egy picit. Elvileg nem lesz gond ettől függetlenül de majd elválik.
Az erdészeti használatról nincs infóm de elvileg 40 tonnát kell elbírnia az útnak pont amiatt, hogy ha az erdészeti autók néha bemennének ne legyen gond.
If it ain't a Rotor, it ain't a motor.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz Lacerta #263448 üzenetére
Valamelyik nap megnéztem a 3x9-es rendszeremet, és arra a következtetésre jutottam, hogy ha az apróbb eltéréseket nem veszem figyelembe, akkor gyakorlatilag 14 fokozatom van az átfedések miatt.
Szóval csak arról van szó, hogy így egyetlen első tányérral úgy lehet a 3 tányéros rendszert leutánozni hogy nem vesztesz sem a fokozatosságból, sem az átfogásból. Mondjuk a videón szereplő sornak nem számoltam utána, hogy milyen áttételei vannak.Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__
-
-=RelakS=-
veterán
válasz Lacerta #263455 üzenetére
Hogy vannak azok a sebességek? Először írod, hogy 3x7 (elsőxhátsó), utána meg a 11-48 már hátsó-első?
Tehát a legnehezebb 48x11 - legkönnyebb 28x26-ról váltasz legnehezebb 48x11 - legkönnyebb 34x26-ra?Amúgy minden 1x-es renszernél nagyobb a hátsó legnagyobb lánckerék, mint a hajtómű. A hajtómű tipikusan 32-38 között van falahol, a sor meg 45-52. MTB-n legalábbis. Egy 11-52-es kazettának meg már van szép nagy átfogása, csak kéne hozzá nagyobb hajtómű a szokásosaknál, pl az általad említett 44-es
Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__
-
Tin
veterán
válasz Lacerta #263565 üzenetére
Nem, csak fura. Ezért írtam, hogy jó erős lehetsz. Én is 25-30 között megyek síkon, de eszembe nem jutna 50-es pedálfordulattal tekerni a legnagyobb áttételen. Értelmét se nagyon látom. De persze a tiéd Monti, máshogy ülsz. Én 30 alatt fel se rakom a 48-as tányérra elöl.
-
Sleek
senior tag
válasz Lacerta #263936 üzenetére
Azért az Nlgi3 zsír már igen sűrű anyag. Simán golyó gyúrható belőle. Hideg időben meg a kézi zsírzóból kiimádkozni nem lehet. Azért megnézném ha bringát raknak össze nlgi 3 zsírral. Eltekerni nem kell, vagy a kormányt sem kellene elfordítani
<OLYMPUS E-M10II VÁZ + EZ-M1442 II><Kross Level A2 Merida Scultura 300 ,Wilier GTR Team Rim Giant Xtc Slr 2 >
-
Sleek
senior tag
válasz Lacerta #263957 üzenetére
Értem a szabványt meg a méréseket . Mg Gépész a szakmám . Azért fura ,hogy bringát nlgi 3 zsírral raknak össze, mert az már egy kemény zsír. Értsd sűrű nehéz vele bánni . Máshogy nem tudom leírni . . . Nem oktatni szeretnélek mert nem tudom mi a szakmád, csak én ezt tapasztaltam. Nem volt olyan hely még ahova nlgi 3 zsírt írtak volna. Pedig a mezőgazdasági gépeknél meg a bányai osztállyzó gépeknél van terhelés rendesen. Oda is max az nlgi 2 zsír kell.
<OLYMPUS E-M10II VÁZ + EZ-M1442 II><Kross Level A2 Merida Scultura 300 ,Wilier GTR Team Rim Giant Xtc Slr 2 >
-
válasz Lacerta #264912 üzenetére
Ha leelőzted/leelőzött, és ő is használja a Strava-t, akkor meg. Megkeresed a szegmenst, amin találkoztatok, és megnézed, hogy aznap ki ment arra. Úgy lehet következtetni.
Én már dumáltam így össze srácokkal. Bár a napi szegmens adatokhoz előfizu kell azthiszem.Igazából a szegmens a lényeg, akkor bármilyen irányból megtalálhatod. Csak ismerni kell a szegmenseket.
[ Szerkesztve ]
„A kerékpározás első szabálya, hogy szenvedned kell, és senki más nem teheti meg helyetted. Semmilyen számítógép vagy edző által kitalált program nem tudja elérni, hogy kevésbé fájjon.”
-
fulton
addikt
válasz Lacerta #265196 üzenetére
Itt valaki azt mondja kenés, mind1, * és kész
Itt a bringa boltos tulaja mondja nekem, hogy csinálom hogy elmegy a láncom 10k.
Mert hogy neki a kmc lánc, 2500 km alatt meghó. Mondom neki mivel kened?
Azt mondja nem keni semmivel, mert a gyári kenés pont addig tart ki neki, míg elnyúlik a lánc, így felesleges kennie....öööö csak pislogtam. no comment[ Szerkesztve ]
-
Nutra
tag
válasz Lacerta #265427 üzenetére
És ha nem tudnak visszahívni, akkor ott hagynak a csában
Én eddigi tapasztalatom alapján nem raktak le, hanem a mentő megérkezéséig beszéltek (sikertelen életmentés ) vagy mondták, hogy jönnek és úgy is lett. Igaz, hogy mindkettő városból és talán inkább 104-es hívás volt (elsősegély tanfolyamon a mentőtiszt azt javasolta). -
sepyi
aktív tag
válasz Lacerta #266054 üzenetére
Én értem, de a fogalmak összemosódnak. Akkor tudsz biztosítani, ha ellenőrzöd.
2008-ban dolgoztam egy autóipari beszállítónál. Üzemanyagpumpát, common raileket, injektorokat gyártottak különböző tipusú autókhoz. Öntéstől a beszerelésre kész állapotig. Minden munkafolyamat végén MEO. Minden egyes darabot. Az üzemanyagpumpa egyik munkafolyamatában különböző gépek kb 20 lyukat fúrtak a házba. A sor végén egy vizuális ellenőr minden darab minden lyukát egy kamerával megnézte. A cég saját iskolájában egy hónapig képezte ezeket az embereket. És mondom minden munkafolyamatnál ez volt. Az már csak hab a tortán, hogy a kész darabok nyomáspróbára mentek. Na ez minőségbiztosítás!
Nem mellesleg mindenki egy hónapig képzésre járt.[ Szerkesztve ]
Tedd vagy ne tedd! De ne próbáld! (Yoda mester)
-
Fall-N
veterán
válasz Lacerta #266729 üzenetére
Szerintem nem jó út a gearbox két okból. Egyrészt fölöslegesen bonyolult egy sima váltóhoz képest és annyival nem jobb, mint amennyivel drágább. Az ilyen dolgok nem terjednek el az iparban. Másrészt az eBike terjedése miatt nincs fölösleges hely a motor mellett és amúgy is a motoros rásegítés miatt fölösleges.
-
Fall-N
veterán
válasz Lacerta #266814 üzenetére
Tartósság szempontjából nagyon jó lenne, működés szempontjából is jó, ezekkel nincs gond.
Ahogy én látom, két dolog az akadály:
A Shimano és a SRAM is másban látja a jövőt, a másik kis cégek a nagyok után mennek (SunRace, microSHIFT).A Shimano az eBike motor és a LinkGlideban látja a jövőt (értsd sok sok $$$$), sőt ha megnézzük a LinkGlide is az eBike miatti nagyobb lánc igénybevétel miatt jött létre. Most kiterjesztik a sima váltókhoz is (Cues, de volt már elérte LinkGlide Deore és XT is), hogy legyen átjárhatóság. Később (inkább nemsokára) lesz mellé automata váltás a Shimano motor mellett Di2-vel. Persze lesznek hagyományos bicikli alkatrészek is, de sajnos a LinkGlide is inkább eBike miatt jött létre, és nem is a váltási hatékonyság a fő tervezési szempont.
A SRAM a vezeték nélküli váltás (AXS) és az 1x12hajtás mellett teszi le a voksát, illetve az erős versenysport jelenlét mellett. Egyértelmű húzóerő az AXS jelenleg a versenyeken. Itt a Shimano jelenleg labdába sem rúg, legalábbis MTB sportban. Outin még nem jön ki úgy az előnye valószínűleg, bár az országúti sportot nem követem, nem tudom ott mi a jelenlegi népszerű szett. Lehet az Red eTap a menő.
A másik, hogy jóval olcsóbb gyártani mindkét nagy cégnek a láncváltókat, mert erre rendezkedtek be. A helyükben engem sem érdekelne a gearbox. A kínaiaknak meg könnyebb az analóg működésű váltókat másolni, majd fejleszteni. Ők is próbálkoznak az AXS-hez hasonló váltókkal persze pl. L-TWOO.
A másik része, amit írtam, hogy az eBike népszerűsége kompromittálja a gearboxot, mert egyszerűen nem fér el a kettő és nagyon nem lenne előnyös sem. Súly is probléma lenne, a gearbox élettartamát talán nem befolyásolná a motoros rásegítés. Az eBike motorja mellé az elektromos váltás az ésszerű, ezért is fejlődik arrafelé a dolog. Nem is kell feltétlenül vezeték nélkülinek lenni, úgyis kell a motor miatt vezetékelés, így a Di2 is jó mellé, ahogy a Shimano gondolja.
De elég megnézni az autóipart. Ott is a hagyományos váltó (a lá gearbox) ki fog halni az elektromos motor miatt, mert nincs szükség rá, illetve nem éri meg váltót rakni (H. Andrásnak van videója róla). Pont a biciklinél terjedne el?
[ Szerkesztve ]
-
-
attiss66
senior tag
válasz Lacerta #267914 üzenetére
Az 5-6 év jól hangzik. petro vagy brigéciol inkább? Mennyi megy el belőle egy teljes mosással. Benzin is lehet petró helyett? A leírás benne van, hogy hogyan kell használni? Ha kínaiul van írva, azzal nem vagyok előbbre.
dom1n0: szerintem rendelek egyet, kiváncsi vagyok, nálam hogy válik be -
jjeahh
nagyúr
válasz Lacerta #268414 üzenetére
Ha fázós a kezed akkor szerintem a sima egyszerű softshell, polár kesztyűket el lehet felejteni. Ugyanakkor azt vettem észre, hogy nagyon számít, hogy a karjaid mennyire vannak átmelegedve, én amióta téli aláöltözőket használok, azóta a kezeim sem fáznak annyira. Ha a karod védve van a hidegtől, gondolom jó meleg vérecske áramlik a kezeidbe . Hosszú lejtőkre vagy 0 fok alá én valami ilyesmiket néznék most: [link] [link] , esetleg a decathlonban lesd meg a drágább téli kesztyűket, pl. a Van Rysel 900, 920 nem lehet rossz. A lényeg, hogy a csukló része legyen jó hosszú és a kezed hátán legyen valamilyen plusz szélálló réteg. A Coolchange kesztyűmön ezt "elegánsan" megoldották, ahol a menetszél éri, ott egyszerűen ráhúztak egy műanyag zacsit, arra meg egy hálószerű valamit, hogy mutatósabb legyen .
Fb: facebook.com/n.barni | Insta: instagram.com/n_barna/ | Strava: bit.ly/2HvMboG
-
Wombath
HÁZIGAZDA
válasz Lacerta #268414 üzenetére
Nekem nagyon fázik kezem-lábam, úgyhogy rengeteget kísérleteztem már a kesztyűkkel és cipőkkel. Két dolog miatt fázhatsz: az egyik, hogy szimplán fázós a kezed. Erre megoldás egy melegebb kesztyű, legalábbis amíg még tudod fogni a kormányt. Dekás síkesztyű például nem rossz, a szelet fogja, a hőszigetelését pedig nagyobb hidegre és kevesebb testmozgásra kalibrálták. Nekem van például ennek az elődje, na ezzel le tudok jönni fatbike-os napokon a Kékesről úgy, hogy nem fázom - ha úgy indulok, hogy már eleve meleg és száraz a kezem! Mert a másik dolog, amiért lehet fázni, hogy beleizzadsz a kesztyűbe, és akkor már buktad is a hőszigetelést. Főleg a tenyértől indul ez (ugye ott nem nagyon van szellőzés, hiszen szorítod a kormányt), mászásnál jól beleizzadsz, a hőszigetelés megszívja magát, és kész. Az ultimate megoldás nekem végül egy saját akkuval működő fűthető kesztyű (a lábamra meg zokni) lett, ezzel tényleg nem fázik a kezem soha, és nem kell több kesztyűt cserélgetnem. Alternatívaként szóba jöhet valamilyen pogies és mellé egy jobban szellőző polárkesztyű, amivel nem túl technikás terepen el lehet lenni. Nekem ez a párosítás (nem rockbros van, de ez igazából lényegtelen) is bevált például graveles meneteken tavaly.
-
attiss66
senior tag
válasz Lacerta #270369 üzenetére
Kössz, szerintem a petro jobb opció, mint a brigéciol, mert a koszos petróval még be is lehet gyújtani. Ilyen árban találok a net-en, ez jó ár? 1690 Ft/l [link] (ezért az árért majdnem 3l benzint lehetne venni. )Egyszerre mennyit kell tölteni a láncmosó szerkezetbe és hányszor lehet mosni 1 töltéssel, egyszer? Azon meditálok, hogy hogyan lehet takarékosan használni a petrót a lánctisztításhoz.
Miért olyan műanyagból csinálták a mosószerkezetet, hogy árt neki a benzin? pedig az volna a legolcsóbb.[ Szerkesztve ]
-
-=RelakS=-
veterán
válasz Lacerta #271346 üzenetére
Valamiért luxolnak a Busch & Müllernél, így lehet, hogy a 300 lux-os IQ-XL E kb olyan erős fénnyel rendelkezik, mint a 150 luxos Ixon Space. Épp csak a fénykéve alakja tér el.
Az oldalon vannak képek a fényekről, de ha az 50 luxos tényleg olyan, mint a képen, akkor az kb használhatatlan.[ Szerkesztve ]
Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__
-
őstag
válasz Lacerta #271348 üzenetére
de a lumen sem sokkal jobb érték, mert az meg nem adja meg, hogy mekkora területre esik a fényáram
talán a kandela lenne a legjobb kerékpár lámpa érték meghatározó, de lumenből nagyobb számot lehet írni (marketing)“The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.” - Bertrand Russell
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs