-
Fototrend
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Új hozzászólás Aktív témák
-
Runner_fxr
Ármester
válasz imyourfriend #14149 üzenetére
Egy csúcskategóriás kerékpárt, csúcskategóriás autóhoz vagy motorhoz lenne értelme hasonlítani, nem holmi 15-20 éves családi bevásárlókecskékhez, már ami az értéküket illeti.
Volt szerencsém, Európa egyik piacvezető carbon alkatrész gyártó üzemében dolgozni. Itt: carbotech.at
Bár itt kerékpár alkatrészt nem gyártottak, autókhoz és motorokhoz gyártottak különböző carbon karosszéria elemeket. A carbon alkatrészek gyártása bizony drága! Azért drága mert nem lehet teljesen robotizálni, kell hozzá az emberi munkaerő is, ami jócskán megdrágítja. Persze nyilván meg van rajta a haszon, de egy bonyolultabb karbon alkatrészen nem kis munka van. Mondok egy példát. Én carbon diffusort készítettem m-es bmw-hez és porsche gt2-es szárnyat, ezen alkatrészek elkészítése a következő volt. Egy számítógép vezérelt gép kivágta, nyers carbon szövetből és üvegszálas szövetből a megfelelő méretű darabokat.
Volt egy negatív szerszám amibe ezt be kellett nagy gonddal ragasztani, úgy hogy szépen felvegye a formát, ne legyen levegős, az első réteg karbonszövet keresztszálai szépen párhuzamosan fussanak, mert ez látszik kívülről, ha meghúzod akkor hullámos lesz ami esztétikailag ronda. Olyasmi ez mintha egy 1m széles matricát kéne egy 3d-s alakzatra úgy ráragasztani, hogy ne legyen levegős, persze a carbon szövet fel is veszi a formát, csak óvatosan húzod le a védőfóliát és úgy apránként ragasztod be. Ezt gép nem tudja megcsinálni, reggeltől délelőttig ragasztgattad a rétegeket, majd jött egy fólia réteg, amit ha elrontottál, maradt valahol egy levegő buborék akkor a kész alkatrész is mehetett a kukába. 1 ember 8 óra alatt 2 alkatrészt tudott megcsinálni, amikor már belejöttem 3-4-et, de 2 volt az elvárás.
Amikor megvolt a carbon és üvegszálas szövet beragasztás és fólia is, jött az hogy beraktad egy présgépbe, ami nagyjából 120 fokon nagy nyomáson készre sütötte az alkatrészt. Amikor kivetted az alkatrészt ment egy csiszoló műhelybe, ahol szintén emberek, levegővel hajtott különböző vágóeszközökkel levágták róla felesleges részeket, ami a nagy nyomás alatt kifolyt belőle. Ez egy olyan műhely, ahova csak légmentesen záródó overálba és gázmaszkban szabadott bemenni, a levegőztető rendszer a plafonról nyomta be a levegőt és a padlón szívta el, hogy ne álljon meg a szén és üvegpor! Épp ezért gázmaszk nélkül a tüdőd súlyos károsodásokat szenvedne. Majd amikor ez megvan ment a kézi csiszoló műhelybe, ahol a felületen megfolyt gyantát, (mivel műgyantával van átitatva a carbon és üveg szövet is) szintén emberek egy pormaszkban finom csiszoló papírral lecsiszolgatják. De óvatosan mert ha túlcsiszolod, kuka az alkatrész. Majd ha kész, kapott egy felületi védő lakkozást, ami ellenállóvá tette és szépen nézett ki. Tehát 1 alkatrészen dolgozott 3-4 ember, akiknek az alap kezdő havi bérük 2000 euró körül van. Akik régebb óta ott voltak, tapasztaltabbak, 3-4 ezer/ hó körüli fizukat kaptak. Ezenkívül a nyers carbon szövet se olcsó, plusz hűtőkamrában kell tárolni mert tönkremegy, de így is 1 hónapig lehet felhasználni. kerékpár vázakat nem csináltam, annak a folyamatát pontosan nem ismerem, de az se lehet gyerekjáték. Ebben az üzemben ahol melóztam, készítettek kb 250-30 féle alkatrész, a világ legnagyobb szuper sportkocsi gyárainak (Porsche, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Bugatti stb.)
Készíttet pl ducati alkatrészeket, ami nagyon érdekes volt az a Ducati 999-hez carbon váz, ennek az ára 4-5 millió forint végfelhasználói áron. Illetve itt készül a Forma1 Redbull teljes karosszériája is. Szóval láttam ezt azt a carbonról.Egyébként mi az üzletben ahol most melózom, ilyet adtunk el nyáron 450-ért, teljes ultegra szett carbon váz+villa: [link]
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Székesfehérvár és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Milyen videókártyát?
- Milyen nyomtatót vegyek?
- Milyen notebookot vegyek?
- Itthon is elérhető a OnePlus 11 és a Buds Pro 2
- Álláskeresés, interjú, önéletrajz
- Hardcore pizza és kenyér topik
- iOS alkalmazások
- Robotporszívók
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Marketing Budget
Város: Budapest