Új hozzászólás Aktív témák
-
bepken
veterán
ezért mondtam én, hogy ez az egész nem több, mint reklám... hiszen olyan jól hangzik: "merjünk nagyot álmodni!"
körülbelül olyan kaliber ez, mintha valamelyik felső-kategóriás autómárka nyíltan bejelentené, hogy "hamarosan eljön az antigravitációs autók sorozatgyártásának korszaka. felejtse el örökre a zsúfolt utakat, a dugókat!"
semmilyen alapja nincs a kijelentésnek, hiszen fényévekre vagyunk az ehhez szükséges infrastruktúrától...de jól hangzik, nem igaz?
ja és persze a lényeg: ők mondták először! - ezt azért még fontos hozzátenni...
-
djgeg
őstag
Amúgy UPS és egyéb szállító cégek sokkalta esélyesebbek a ezen technológia csiszolásában mint bármelyik más cég. Hiszen ők a szállítmányozásból élnek és abba fejlesztenek. Ahogy [engadget] is írja.
Sokan itt, már rögtön vizionálják, hogy 2015 ben majd dronok potyognak a fejünkre, meg kisgyerekek lövöldözik őket, netán eltérítik és C4 el megpakolva landol valahol...
Sokkal valószínűbb, hogy zárt ellenőrzött nem publikus leszállású használata fog elterjedni az első körben... Pl UPS, Fedex Reptért-Elosztóközpontok között, házon belül raktáron belül akár, stb stb. Majd ha kiforrt a technológia akkor majd csönget a drone, hogy némá hoztam neked egy csomagot, addig meg úgy se várjuk ezt. -
djgeg
őstag
Ember... Kicsit lassú a felfogásod...
Ne magyarázd túl... Ha van egy demo raktárad, ha van egy demo drone od. Akkor az nem azt jelenti, hogy rá kell húzni, hogy a cég így működik. Amit te tettél. Jaj mert az amazonnak autmata Raktárai vannak mibe talán pistabá még takarítani se mehet be.... Egyetlen raktára sem ilyen.... De te kijelented. Majd itt magyarázod a hülyeségeket.... Ügyes... Ahelyet, hogy beismernéd aztán továbblépnénk... Neeeeemmm az túl egyszerű lenne... Magyarázzad még meg 20 féle módon...Ha már felhoztad. Igen a Google nak van 5 demo autamata autója... És? Akkor a Google-nál mindenki azt használja közlekedésre? Ez kb ugyan az a hasonlat amit te tettél... Ja nem csak 5 demo autó amit személy szerint várok mint a messiást már évek óta. Igaz úgy is csak 10-15 éven belül lesz belőle valami... Mivel az autó gyártók bojkottálják...
Summa summarum, egy cég működése és szerkezete nem egyenlő, a legfejlettebb birtokolt technológiájával. Amivel te azonosítod.
FYI...
ui: Kiemelem a saját mondandódban a lényeget "amennyire én értem, az új raktáraiban már alapból ezt a rendszert fogja alkalmazni"
Hogy jön ehhez ez:
"valaki írta, hogy haha józsibácsi pakolja össze az árukat. nos, amazonnak vannak tán a legfejlettebb full automata raktárai, ahova józsibácsi még takarítani se mehet be. csak fyi."
Majd az, hogy 3-4 kommenten keresztül bizonygatod magyarázod az alap hülyeséget amit írtál. -
lapa
veterán
megvilágítom egy egyszerű példával: azt magyarázod, hogy mégis mit akar a gugli 5 darab demoautóval. gondolom érthető, hogy cseppet elbagatelizálod a dolog jelentőségét.
amennyire én értem, az új raktáraiban már alapból ezt a rendszert fogja alkalmazni, meglévőket meg nem lehet csak úgy átszerelni, márcsak rentábilitás miatt sem. szóval demoraktár-marketing, na.
-
ödönbéla
csendes tag
Mi lehet az a termék, amire 30 percen belül szükségem van, és az Amazontól akarom megvenni? Leszámítva a legújabb SW-gyűjteményt, természetesen.
Hány terméket fognak úgy raktározni, hogy 30 percen belül szállítható legyen, ráadásul nem is egy drónközpontból? Mert lehet, hogy nekem itt Pesten tényleg csak egy HDMI-kábel kellhet vagy egy doboz floppy, de a milliomos Bécikének Manhattan közepén bármi eszébe juthat.A biztos kézbesítés szinte megoldhatatlan nagyvárosi környezetben (ahol egyedül elképzelhető az esetleges rentábilitás). Konténerhez még Pesten sem fog senki lemászkálni, hát még NYC-ben. Ahol egyébként egy épületben esetleg 5000 ember dolgozik, és az utcában mindegyik épület ilyen. Hány konténer kellene a kiszolgálásukhoz? És ki tartja fenn ezeket? Ki vigyáz rájuk? Jeladós real-time megoldás szintén bizonytalan közlekedésbiztonságilag is, kényelmetlenségileg is, meg nyilván még egy csomó más szempontból is. Mindezen segédeszközök pedig értelmetlen pluszköltséget jelentenek, hiszen az átlagos vevőnek ritkán lehet olyasmire szüksége, ami nem ér rá másnapig.
Az amerikai légügyi hatóság engedélye elég sci-fi-nek tűnik.
-
djgeg
őstag
Ember... Nem az zavar, hogy van aki 17 km et sétál egy nap az amazon raktárában... Őszintén? Leszarom.
Az zavar, hogy leírod akkurátusan, hogy ilyen az amazon raktár automatizált mit tudom én, amikor jó ha van egy demó raktár. Jó, hogy sikerült felfogni(#130) htc07
Igen 1.7 km/h (nem 0.7), Ja csak nincs ugye Ebédszünet? Nincs pihenő? Nincs megérkezem átöltözök idő?! Semmi sincs nonstop séta 10 órán át... Van szünet, stb. 8 órát mész mondjuk nonstop, máris 2.1 km/h... Sétáltál már majdnem egyhuzamban 4-8 órán át? ilyen átlag tempóval?
BTW... Nem érdekel, hogy józskabátya ennyit sétál, kb leszarom -
htc07
addikt
Azért a cikkben szereplő, 10 óra alatt 17 kilóméter, az 1,7 km/h. Nem egy sprintelő sebesség
És a munkás javára kerekítettem. Továbbá ez az adat is csak egyszer megtörténtként van feltüntetve, nem rendszeresnek.
Persze, ha azt mondja a kütyü a kezén, hogy na öcsi, most kapsz 3 percet, a cucc a raktár másik végében van, akkor szívás, de van ideje kipihenni magát ilyen statisztikával.
Mindenesetre, nem lehet hátrány ha sportos az ember.
#131: javítottam közben, csak mást számoltam közben és összekeveredett
-
lapa
veterán
ezek a rendszerek kicsit okosabbak már a nyilvántartásnál. vezérli melyik kapukra álljon a kocsi, onnan melyik helyekre menjen milyen áru, hogy aztán józsi milyen sorrendben járja be az utat mikor kiszedi. meg még ezer más olyan apróságot tudnak, hogy pölö nehezebb áruk alulra, vagy szezonális abc kategorizálás stb. azért megnézném mennyi idő alatt számolgatod ezt ki fejben egy napi termelésnél, akár csak párszáz megrendelés párezer tételsoránál.
feltalálták amúgy az elektromos békát is, nem mindenhol gyalogolnak az emberek kiszedésnél. látom ez a dolog, hogy oda kell menni az áruért nagyon felzaklat, de hát ez egy ilyen popszakma. akinek nincs a fejében lesz a lábában.
-
djgeg
őstag
Sekni nem mondta, hogy nem errefelé haladnak... De kész tényként kezelni, hogy amazon ilyen, amikor jó ha van 1 raktára ilyen. Az olyan mint a szállítását ráhúzni a dronokra, amikor van 1 demo.
Igen van ilyen technológiájuk. Ja, hogy az emberek 15-20 km eket gyalogolnak (nem targoncáznak!) összeszedni a cucokat? Oké van egy elektronikus nyilvántartás, ami tudja mi merre van... woa ez 10 éve is volt.
-
lapa
veterán
tekintve, hogy a kézzel szedős raktárakat is gépek irányítják, hogy józsibácsinak minimálisat kelljen mozognia, a vicces azon viccelődni, hogy bezzeg a raktárban milyen oldschool van. a gyakorlatban ott már gépek vezérelnek mindent, szemben a szállítással, ahol jóképességű humánok terelgetik a kocsit. de nem újdonság, magasraktárakban már elég régóta elérhető a tech, hogy az ember csak nézkél lentről vagy a kabinból, de a soron belül csak a gép mozgatja a villát / kabint, józsi csak akkor avatkozik be ha baj van. egyébként rengeteg időt meg lehet spórolni a gépi pozícionálással.
mindemellett nem biztos, hogy annyira elhanyagolható, hogy megvan a képességük rá, mert innentől az ár kérdése csak, hogy minden raktára ilyesmi lesz-e. az új raktárak erre vannak tervezve, gondolom ami korábbi azt nem rentábilis átalakítani. végülis 700 millióért vették a robotos céget, biztos viccből + a "demo" raktár + marketinghatás miatt. hozzátéve, hogy egy ilyen rendszer ára durván leesik, amint nagy mennyiségben kezdik használni (nem csak amazon).
amúgy jó, hogy beleszerkesztetted a jópofa történetet a dolgozni menő újságíróval, csak a mondandót nem értem. a 18 km egy nap alatt az egy ilyen meló, sok munkahelyről hallottam, ahol egész nap állnak a biorobotok, 0 méteren. az sokkal rosszabb. az meg, hogy a gép sietteti az pont jól van úgy. aki raktárba megy dolgozni, az nem mindig a szorgalmáról híres.
-
djgeg
őstag
Igen csak az a baj, hogy ez egy demo raktár... aztán a többi 90% meg full gyalog bejárós összegyűjtős... Pont erről volt mostanában cikk. Riporter elment dolgozni egyett megnéni milyen. Gyalogolt 18 km et egy nap, és a kis kézi mötyörője meg is mondta hogy van 2 perced odaérni a csomagért erre kell menned... Ja sprintel annyi
Épp ezért vicces amit írtál. Kb mint, most van egy működő drón aztán "de hát az amazonnak van ilyenje" ja egy demo darab
-
lapa
veterán
esetleg fyi robotos raktár. oh, a robotokat gyártó cég (kiva) egy jeff nevű fickóé már.
korábban olvastam, hogy az olcsó szenzorika miatt egyre bonyolultabb csomagolásokat - fogásokat tudnak rentábilisan csinálni. szóval nem ez az 50 bili a fegyverzet, vannak még fejlesztés alatti dolgok.
de hát normálisabb raktárakban már most is beszélő gépek vannak, belesúgja a fülükbe meg a karjukra szíjazott handheldre a gép, hogy merre hány lépés. lényegében csak a kezük miatt tartják az embereket, de már nem sokáig.
-
Gábor0
tag
Új fegyver a "tenoristáknak"!
Hajrá amazon! -
atiapa
tag
Feladom
-
djgeg
őstag
válasz
#06658560 #114 üzenetére
Akár rádió frekvenciáról beszélünk... Nem ipari 200 méteres adókról volt szó. És mivel 3 szögelésre elég 3-4 antenna miért kéne telepakolni egy egész budapesti várost. (oké nem 3-4 az optimális lefedetség miatt... de amúgy egy egyszerű radarhálónak is van xx km a lefedettsége akkor meg?)
Szóval mi ez a laknál alatta.... Ma is a mobil antennák alatt laksz Miben más?Semmiben... sőt "rosszabb".
-
zsigus
őstag
Bár nem vagyok szakember de szvsz ez ma is kivitelezhető.
A repülésben és földmérésnél elég pontos GPS-t használnak, plusz ott van sok más kiegészítő műszer a fedélzeten (amiket korábban felsoroltatok).
Pár száz méteres repülési magasságon működhetnek (nem zavarják a repülőket-helikoptereket, a reptereket és helikopterleszállókat pedig fel lehet tüntetni a térképen, ezért el tudják kerülni).
A légi folyosók kijelölésénél pedig az utcák felett repülhetnek (mivel nem nagyon lóghat be oda semmi 100-200 m-en), GPS pontossága és a kis méret miatt pedig akár "kétsávos" közlekedés sincs kizárva (akár felhőkarcolók között sem) a szélesebb kétsávos és négysávos utaknál (nyilván ez csökkentheti a hatótávot).Biztosan lesz valamiféle légi irányítás (még ha automatizált is), a szűkebb helyeken pedig a repülési magasság változtatásával tudják elkerülni egymást.
Az nyilván nem megoldható (jelenleg) a műszerek pontatlansága miatt, hogy centikre szálljanak el egymás mellett, de ha egy gépet az irányítás mondjuk 1,5 m sugarú kör alakú testnek vesz, akkor ráhagyással el lehet navigálni több gépet is egymáshoz viszonylag közel. Ennél pedig nem hinném, hogy többet tévednek a repülésben használt GPS-ek (földi kiegészítő pontokkal).
SZERINTEM!
-
Asszem borsodba nem lesz ilyen egy darabig, mert lepkehálóval gyűjtenék a színesfémet...
-
djgeg
őstag
GPS-GPS... Mi van a jó kis földfelszíni 3 szögeléssel ala radar (csak fordított)? 15 km es körben elhelyeznek 3-4 adót, és leadott jelekből a drone már tudja is merre van. Ha már pontosság kell.
Plusz rávágnak egy GPS et ha kell.
-
Narxis
nagyúr
-
-
"amazonnak vannak tán a legfejlettebb full automata raktárai, ahova józsibácsi még takarítani se mehet be"
En nem tudok ilyenrol. Az Amazon raktarai tele vannak emberekkel (egyik haverom is dolgozott az egyikben) es errol viszonylag sokat is hallani, mert ezek kevesbe jo munkahelynek szamitanak.
-
lapa
veterán
emberek, fél órán belüli kiszállítás. ez azt jelenti, hogy nagyon kell, sokat fizettél érte, kapsz sms-t, akármit, kimész a célterületre, akár bejelented a mobilod koordinátáit, fölédrepül-megfogod-elengedi-elszáll.
mondjuk lehet ez egy drága gépalkatrész, egy nyák, egy akármi, ami drága készleten tartani, de jelentős veszteség a termelés leállása.
valaki írta, hogy haha józsibácsi pakolja össze az árukat. nos, amazonnak vannak tán a legfejlettebb full automata raktárai, ahova józsibácsi még takarítani se mehet be. csak fyi.
-
Lomha 8V
addikt
Elég kemény elképzelés, tiszta sci-fi.
-
atiapa
tag
Üdv!
És mi van ha a kijelölt helyre beáll egy autó, vagy beszalad egy gyerek? Akkor arrébb száll le? És ott vajon biztonságos? Jön egy széllökés, mire korrigál már le is darált valamit, vagy valakit
Városban GPS-ben pedig nem lehet megbízni főleg egy Parrot kategóriájúban nem. De valószínű egyikben sem. Elég ha egyszer téved. És tévedni téved még kint a városi zavaroktól távol is. -
ROBOTER
addikt
Én nem tudom, ti milyen GPS-ekből szeditek ezeket a szélsőségesen negatív tapasztalatokat. Én a fotós túrákat rögzítem egy a hátitáskám tetejébe tett GPS loggerrel (nem túl új, de elég jó SirfStar III-as chip), utána rá szoktam rajzoltatni a log fájlt a google térképre. Ha 1..2mp-es időközt állítok be, az is látszik, hogy a földútnak melyik oldalán megyek, milyen ívben kanyarodom, hol ugrok ki pisilni a bokorba 1..2m-re az úttól.
Egy városban, ami tele van mobil-bázisállomással, ráadásul simán besugározható plusz referenciapontokkal, a pozicionálás a legkisebb probléma.
-
Az én Parrot drónom leszáll normálisan ultrahanggal (maga a leszállási procedúra automatizált), van hozzá GPS, ami elvileg pontos (nem próbáltam, én nem vettem).
De az is tuti, hogy normális időjárási viszonyok között a giroszkóppal egész jó pontosságot lehet elérni. Tudom, próbáltam.
Az ismeretlen terepről annyit, hogy az első nap amikor játszadoztam vele, egy 40-45 fokos lejtőre szálltam le. Illetve nyomtam meg a gombot és a szoftver letette.
-
mikung
aktív tag
Ha már ennyire szárnyal a fantázia ...
Ha 10 év múlva a kocsik jelentős része kugli automata lesz, akár azok is útba igazíthatják vagy korrigálhatják majd az épp a közelükben tartózkodó drónokat.
-
De az ilyen pontosságú cucc már költségoldalon elbukik... No meg egy katonai drón és/vagy cirkáló rakéta méretben össze sem hasonlíthatók ezekkel a mini-drónokkal. Persze lehet méretet nüvelni (ezzel persze megnő a potenciálisan lefedhető terület, de a fogyasztás is), ez költségnövekedéshez vezet, ami meg megint nem tesz jót az üzletnek. Kell még néhány év (vagy egy évtized) ennek a területnek.
-
Dany007
veterán
válasz
#06658560 #82 üzenetére
Na de mért? Köln televan több száz m-es felhőkarcolókkal?
Úgyértem biztos, hogy van egy különbség a repülők minimális magassága - reptéren kívül - és a házak maximális magassága között. Na ebben a sávban repülhetnének ezek a drónok.
Ezért is írtam, hogy okés, nem egy NY-ot kell figyelembe venni ahol a házak között szállnak a gépek. -
-
Freiherr
őstag
Bazze...nálunk meg már az nagy fejlődés lenne,ha nem lopnák el a cuccot a postán,nemhogy drónok.
-
"Ha kellő magasságba megy a drón - most itt párszáz métert gondolok csak - majd egyenes vonalban elmegy B-be, ott meg leereszkedik az általad korábban említett árukiadó fülke tetejére akkor máris egy rakás problémát kiküszöböltünk."
De mi van, ha több ilyen kis repkedő kütyü akar repülni? Ki dönti el, hogy milyen magasságban van szabad hely? Pár szereplős kerülést meg lehet oldani szerintem, de ha elszaporodnak ezek a kis mütyűrök, akkor elég bonyolult lesz a forgalom.
Akár merről nézzük, a levegőben történő közlekedés és postázás tömeges méretekben szerintem nem túl jó ötlet.
Egy földalatti csőrendszernek több értelmét látom. -
#06658560
törölt tag
Gondolatkísérlet: less rá Köln 3D-s modelljére, pl. a google megfelelő alkalmazásában, majd határozd meg azt a magasságot, ahol már repülhessen a drón! Ha ez megvan, vegyél elő egy légiforgalmi térképet, a tiltott zónákkal, egyebekkel, a kisgépes engedélyezett folyosókkal, majd keresd meg a bennük szabadon maradó térrészeket! Ez után vesd össze a kettőt! Na, mi marad?
-
TCAS-szal az a gond, hogy pontos pozíciót és magasságot kell tudni, jelanleg kifejezetten költséges és nem valószínű, hogy túl jól működne olyan környezetben, ahol tucatnyi gép van a levegőben. Persze a működés átültethető kisgépekre is, de saját védett csatorna és külön protokoll kell neki.
A giro meg nem igazán jó másra, mint a földfelszínhez viszonyított merőleges helyzet meghatározása (emelkedés és haladási irány). Nem lehet vele se magasságot, se földrajzi szálességet/hosszúságot, se sebességet meghatározni, ami alapvetően szükséges az ütközésmegelőző rendszerek működéséhez. -
Dany007
veterán
Nem lehet ezt megoldani pofon egyszerűen?
Mármint, hogy ugye el kell jutni A pontból B-be. Ha kellő magasságba megy a drón - most itt párszáz métert gondolok csak - majd egyenes vonalban elmegy B-be, ott meg leereszkedik az általad korábban említett árukiadó fülke tetejére akkor máris egy rakás problémát kiküszöböltünk.Mert ha kellően magasan közlekedik akkor v.színűleg a legtöbb ember észre se fogja venni. Nem fogják tudni ledobni / lecsúzlizni. Szintén ilyen kellő magasságban manőverezni se kell sokat, hiszen a házak maximum magasságán / villanyvezetékek stb max magasságán túl repülnek. Tehát bőven elég lehet egyenes vonalban eljutni B-be.
Mert azt én is nehezen tudnám elképzelni, hogy mondjuk NewYork utcáin a felhőkarcolók meg reklámtáblák dzsungelében szlalomozzon a kis drón. Az tényleg nehéz lenne hagyományos GPS-szel is.
A kérdés csak az mi ez a magasság amit az előbb írtam? Meg kérdés, hogy abban az adott magasságban milyenek a légközi viszonyok. No meg hogy az a max 15km-es hatósugár az oda-vissza érvényes? Tehát oda 15km meg vissza 15km. Vagy csak 7,5 oda meg 7,5 vissza. Mert azért az egy nagyobb városban igen karcsú. 30 perc alatt - ami a kiszállítási idő - lazán beülök a kocsiba és elkocsikázok 7-8km-t, még dugóban is. Még talán olcsóbb is.
-
Feketelaszlo
senior tag
válasz
FoxiestFox #64 üzenetére
Elnézést miatta, csak a környezetemben sokat látom és ragadós.
(#63) sztanozs: Való igaz, amit írsz, s az EU a SESAR projekt keretein belül jelenleg is azon dolgozik, hogy ne legyen szükség többé légifolyosókra, de én anélkül egyelőre (!) nem nagyon tudom elképzelni a kontrollált működését a drón-közlekedési rendszernek, hiszen ha bevállik, akkor boldog-boldogtalan akar majd vele fuvarozni. A repülőgép városi légtérből való kitiltásának elsődleges oka anno ha jól tudom a biztonság és a zaj volt. Ha feltételezzük, hogy egy drón nem veszélyesebb, mint mondjuk egy helikopter (amik néha napján szintén lezuhannak akár városban is), akkor nem látom akadályát annak, hogy egy biztonságos magasságban lakott területen belül is légifolyosót jelöljenek ki nekik.
(#62) dajkopali: Az Amazon gépének valóban ennyi a hatótávja, de a fix-szárnyas gépek többszáz-kilométert is kibírnak (ez nyílván sokban függ a széljárástól, a fel-le szállások számától, satöbbi). Ugyan ezeknek üzemeltetési költségeiről pontos adatokkal sajnos nem rendelkezem, de hosszú távon feltehetőleg sokkal kedvezőbb "kilométer-díjakat" tudnak produkálni, mint kompaktabb társaik. Cserébe nem fog az 5x5-ös hátsó kertben landolni. De hát valamit valamiért, ez olyan, mint a közúton a kisteher vs. kamion örök dilemma.
-
PanVene
csendes tag
Ezeket a technológiákat amiket többen hiányoltok, már rég kidolgozták a polgári repülésben.
Összeütközés védelem: TCAS
Navigáció: Giroszkóp
Azért ne felejtsük el, hogy a GPS előtti időkben is volt élet az egekben. Ezek a rendszerek több tíz éve működnek megbízhatóan, nem számításigényesek és könnyen programozhatóak. A polgári repülés jelenlegi kapacitási gondjait az okozza, hogy az emberek teljesítménye véges, nem a gépeké.
-
#81556480
törölt tag
lenn egy ilyen napelemes drón cucc, ami amerikából elrepül nekem ide vagy másfél év alatt ötszáz forintért egy menő gétéás kulcstartóval, ami amugy skót cég és kínában csináltatta a kulcstartót.
Egyszer repüljön ide egy ilyen, tuti leszedem ! -
Igen, csak kérdés, hogy GPS nélkül (vagy rossz vétel esetén) milyen plusz műszerei lesznek a pontos pozíció meghatározására és ez mennyire reraltime. Ja és a közös menedzsment az jelentené, hogy minden drone-nak közös menedzsmentje kell legyen és figyelembe kell vennie a rendszerben nem szereplő tárgyakat is: állatok és nagy magasságban található tereptárgyak (épületek, antennák, légkábelek). P2P alapon pedig a drónoknak tudniuk kell felismerni a közelben található drónokat és kommunikálni velük (és ennek a kommunikációnak lehetőleg zavarmentesnek kell lennie).
Ezek közül egyik sem megoldhatatlan probléma, de szvsz még nagyon messze (szerintem minimum 10 évre) vagyunk tőle. -
BatchMan
senior tag
Akkor én elkezdem kiépíteni a drón-leszállóhelyet. Ezt mindenki oldja meg magának.
Viszont mi lesz, ha több szolgáltató működik egy körzetben. Légi irányításra már nem vállalkozom! -
#06658560
törölt tag
válasz
#09819904 #66 üzenetére
"Az ötlet olyan szempontból jó, hogy ez nem környezetszennyező."
És ezt egészen pontosan azzal igazolod, hogy...
#70 pszichiáter: mivel a GPS polgári/kereskedelmi pontossága nyilvános adat, tudhatnád.
#67 pszichiáter: a jelek szerint te még csak fényképen láttad a Google Earthöt.
-
Onmagaban a GPS persze, hogy nem eleg, de nem hiszem, hogy barki komolyan javasolta volna, hogy csak es kizarolag GPS-szel mukodjenek ezek a drone-ok.
szerk: Radar nem kell, vegulis minden drone tudja magarol, hogy hol van meg merre megy, ugy meg lehet csinalni valamifele moving blockos iranyitast, akar kozpontilag szervezve, akar peer-to-peer alapon.
-
válasz
#09819904 #70 üzenetére
Waze... (
) Nem arra mondtam, hogy azzal tervez, hanem arra, hogy látszik, hogy épületek között mennyire tud pontos lenni a GPS...
Ha GPS alapján lesz összeütközés-vizsgálat (aminek egyébként a magassági (h) ponossága egy nagyságrenddel kisebb, mint a szélességi és hosszúsági (1-10 m)), akkor az már rég rossz.
Ha meg külső légiirányítás lesz, akkor meg alapból földi radar kell, de ehhez városban meg minden ház tetején radar kell legyen, hogy kívülről is figyelhető legyen a légiforgalom... -
válasz
Feketelaszlo #60 üzenetére
"Az Amazon kisfilmje épp ezért kicsit hatásvadász, mert azt a látszatot akarja kelteni, hogy mindenkinek házhoz tudják majd vinni a csomagot"
Ez az egesznek az egyeduli ertelme. Nyilvan a "mindenki" ugy ertendo, hogy "mindenki, aki egy Amazon raktar x kilometeres korzeteben lakik", de az alapveto cel az, hogy minel rovidebbre szoritsak le a kiszalitas idejet es innen nezve a dronok egyetlen ertelmes felhasznalasa az, ha tenylegesen hazhoz viszik a csomagot. Az aznapi kiszallitas egyebkent mar most is megy.
(#66) pszichiáter: az Amazonnak egyreszt nincsenek sajat kezbesitoi, masreszt meg broken window fallacy.
-
#09819904
törölt tag
válasz
Feketelaszlo #60 üzenetére
Te el is olvastad a cikket?
"Az Amazon elektromotoros drónjai nagyjából 15 kilométeres hatósugarúak" - Így mióta esik ebbe bele "mindenki"?"a kézbesítési helyet a GPS segítségével találják meg" - GPS-hez nem kell bonyolult NASA szintű programozás. Pláne ott nem, ahol a Google helyben van! A Google Earth-ből is tudnak szemezgetni, hogy ne mondjak komolyabb dolgokat. Viszont azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy saját topográfust alkalmaznak.
A kisfilm miért lenne hatásvadász? Talán láttál benne bármilyen olyan utalást, hogy ezt kell választani? Nem! Ez csupán egy demonstráló videó, semmi több. Erre azért van szükség, mert akikkel egyeztetnek, azoknak valamit mutatni kell az ötletből. Tervrajzokkal mára amikor a 3D-s nyomtatás világát éljük és az emberek vizuálisak, már nem igazán lehet szimpla sablon vázlattal megjelenni!
-
#09819904
törölt tag
1. A dronok repülését is ugyanúgy kell elképzelni, mint az utasszállítókét. Megvannak a légiforgalmi adatai ami által kivan elég részletesen dolgozva időben, útvonalban, magasságban és mélységben az, hogy ne koccanjanak. Nyilván az időjárás viszontagságaival is számolnak a légiforgalom irányítók. Akik ezt a dronozást kivitelezik, azok nem a csomagolórészlegről előléptetett dobozoló munkások!
2. Garanciát szavatolni fognak, hiszen az tömeges lázadást okozna, ha a csomag tartalma sérülten érkezne.
3. Az ötlet olyan szempontból jó, hogy ez nem környezetszennyező. Viszont olyan téren már problémákat fog felvetni, hogy az eddigi szállítókkal akik motorral, autóval, stb. vitték ki a megrendeléseket, azokkal az emberekkel mi lesz?
Nyilván az Amazon nem fogja Őket megtartani, mert, ha nincs amit el kell végezni ahhoz vagy nem vagy csak feleannyi ember kell. Mert ugye nyilván kell autósflotta, ha bármi lenne a kis repkedőkkel.
A megrendelések száma pedig nem fog annyival megugrani, hogy az eddigi szállítókat átpakolják csomagolónak.
Az is elég elképzelhetetlen, hogy majd ezekből a szállítókból átképzett dronosok lesznek.Nyilván sokkal nagyobb problémákat fog felvetni a munkavállalói állomány dolga, mint a dron kivitelezés. Az ötlet jó, csak a kivitelezésnél lesznek SZERINTEM baromi nagy gondok. És nem a technikai részére értem!
-
atiapa
tag
Üdv!
Ezek a látványos sok drónos rendszerek úgy működnek, hogy egy teremben több kamerával veszik őket, és ez alapján a vezérlő tudja a pontos helyzetüket a térben, és aszerint vezérli őket. Hidd el, hogy a ma fellelhető civil technikával az autonóm repülés meg sem közelíti azt ami ehhez a feladathoz kell. (már ha úgy képzelik el hogy mindenkinek leszáll az ajtaja elé) -
válasz
Feketelaszlo #60 üzenetére
Te nagyon szeretheted az egyenleteket, ha mindent egyenlőre akarsz hozni.
-
válasz
Feketelaszlo #60 üzenetére
De az ugye megvan, hogy a gépek légifolyosón tartása nem triviális dolog (egyes országok a jelenelgi gépmennyiséggel is küzdenek), és ha behozzák a drónokat a köznapi életbe, akkor nagyságrendekkel több gép lesz a légtérben, mint azelőtt. Ja és a repülőgépek a városok légteréből - ahova drónok szánva vannak - jelenleg is ki vannak tiltva (kivéve ugye a fel/leszálló légifolyosókat)...
-
dajkopali
addikt
válasz
Feketelaszlo #60 üzenetére
már csak azért is, mert 30 kilométerenként komplett raktárakat építeni nyilván hülyeség lenne
-
Muton
addikt
szerintem rendeléskor egy térképen be kell jelölni, hogy hová menjen, aztán meg is van oldva, amíg nincs otthon pitbull, vagy nem társasházról van szó.
meg biztos be kell pipálni, hogy rossz idő esetén nem szállít, meg, h ha lelövi valami idióta, akkor bukom a kiszállítástmondjuk az is érdekes lenne, ha épp a környéken lenne egy mentőhelikopter, ez meg beleszállna a hajtóművébe, mert pont arra vinné a programja...
-
Feketelaszlo
senior tag
Nem értem miért gondolják egyesek olyan komplikáltnak a drónok hétköznapi életbe való integrálását. Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, a légiközlekedésre már 120 éve írják a különböző katasztrófákból okulva a biztonsági előírásokat és szabványokat - ez ugyanaz, csak kicsiben. A pontból (felszállópálya) B pontba (kedves vevő melletti leszállópálya) kell megtervezni egy kijelölt légifolyosón és kezit csókolom. Egyedül a robotpilótának kell szoftvert írni, de az szintén nem újkeletű találmány. Azt egyenlőre utópisztikusnak tartom, hogy tetszőleges helyről, tetszőlegs helyre, tetszőleges útvonalon repüljön nagy volumenben emberi irányítás nélküli drón, de a realitásokat nézve már az is nagy előrelépés, hogy csomagszállításra használhatóak ezek az eszközök.
Az Amazon kisfilmje épp ezért kicsit hatásvadász, mert azt a látszatot akarja kelteni, hogy mindenkinek házhoz tudják majd vinni a csomagot, de szerintem egyenlőre az is bőven jó megoldás, ha a gyűjtőpontok (pl. logisztikai raktár, posta) között ki tudnak alakítani egy működő légifolyosót a drónoknak, nem kell feltétlen a teljes GPS-es önműködést erőltetni. Az ráér majd 15-20 év múlvaA drónok előnyeit nem a felhasználói kényelemben kéne keresni, hanem az üzemeltetési költségekben.
-
> Ha labdát el tud kapni, akkor onnan már nem sok és másik drón elől is ki tud térni
Most ezt gondolom teljesen hasbol mondod, ugye?
> De én azt nem értem egy 15km-es körzetben miért kellene egyből több száznak egymást kerülgetnie.
Hat, ha tenyleg mainstream lesz, akkor ez siman realis. Masreszt a levegoben meg van sok egyeb dolog is, kezdve a rengeteg madarral.
-
válasz
FoxiestFox #49 üzenetére
Igen, csak annyi, hogy a Google autói - amelyek megkapták a forgalmi engedélyt - egy rakat műszerrel vannak ellátva, hogy képesek legyenek biztonságosan üzemelni. Na ezt képzeljük egy a drón esetében, ahol a méret és tömeg sokkal nagyobb probléma, mint egy autónál. Ráadásul a mért adatokat pedig valahol fel kell dolgozni - vagy lokáliasan (nagy háttértár és feldolgozóképesség igénnyel), vagy távol (nagy sávszélesség és kis lag igénnyel).
-
-
válasz
FoxiestFox #54 üzenetére
A fuzios reaktorra is lenne
-
-
Csak mondom, hogy robottal palcat vagy poharat egyensulyozni kb. egyetemi diplomamunka-szintu feladat, szenne kutatott problemak, sot, ilyesmit mar magatol is megtanulnak algoritmusok megerositeses tanulassal. Andrew Ng-ek jarnak ebben a legelol, akik mar helikoptereket tanitanak legiakrobatikara reinforcement learninggel.
Innen _rendkivul_ messze van az, hogy kvazi-autonom robotok nagy tomegben precizios navigaciot vegezzenek szinte zero sulyos hiba mellett.
-
válasz
FoxiestFox #49 üzenetére
"és a megfelelő vezérlést megalkotják"
Ugye, egeszen konkretan errol ment eddig a dialogus, hogy mennyire konnyu ilyen vezerlest irni, es ebbe kapcsolodtal bele abba, hogy linkelted ezt a videot.
-
válasz
FoxiestFox #49 üzenetére
A linkelt videon egy zart szobaban manoverezik nehany dron, amit kozos szoftverrel iranyitanak. Egyetertek veled, hogy valoszinuleg megoldhato feladat, de a video nem bizonyit semmit az egvilagon.
Megtippelni is nehez, mennyi melo lesz, valoszinuleg a problema semmivel sem egyszerubb, mint a sofor nelkuli auto, azt meg mar reszelgetik egy ideje. (Egyszerubb annyiban, hogy a levegoben nincsenek tereptargyak, bonyolultabb viszont abban, hogy sokkal nehezebb a veszleallas - nem lehet csak ralepni a fekre -, a kikapcsolodo/lefagyo vezerles eredmenye is sulyosabb lehet, mint autok eseten, mert nehezebb fallback mechanizmusokat gyartani szerintem, stb.)
-
-
válasz
FoxiestFox #47 üzenetére
A szoftver, amit linkeltel, nem oldja meg a problemat, ugyanis a videon lathato quadokat kozosen vezerlik (azaz az iranyitoszoftver centralizalt, elegendoen alacsony kesleltessel fer hozza a hardverekhez, raadasul mindig pontosan tudja, hogy hol vannak). Egesz mas problema az, amikor a dronba epitett szoftvernek kell intelligensen manovereznie a kornyezet fuggvenyeben.
-
dajkopali
addikt
azért az vegye mindenki figyelembe, hogy - hiába Bezos nyilvánvalóan reklámra hajtó viselkedése - az még a konceptvideón is látszik, hogy ez egy sok év alatt kialakítandó extra szolgáltatás lesz, nem azt jelenti, hogy minden nyavalyás pendrive-ot drónok visznek házhoz
sűrűn lakott területeken pénzes emberek hobbija - egy ilyen akár jövedelmező is lehet, a hétköznapi használatra azért még kell várni pár évet.... -
A Pizzafutároknak nemsoká havaznak! Mehetnek utcaseprűnek! Legalább tiszták lesznek az utcák!
-
Nem az a kérdés, hogy 1 ilyen ki tud-e szállítani árut, hanem az, hogy hogy fog működni, ha minden csomag (vagy kaja) küldő cég már drónt használ, és tele lesz velük az ég...
-
atiapa
tag
Persze, kint a mezőn, mindenféle rádiójelektől távol működik, de városban igen veszélyes még ha kézzel irányítják is, nem egy autonóm szerkezetnél. GPS nélkül nem érik el a megfelelő pontosságot, és ehhez a feladathoz civil GPS vevők kevesek pontosság szempontjából (folyamatosan és megbízhatóan egyik sem tud méter pontos lenni) . Láttam elég sok autonóm leszállást GPS és UH segítségével, egyik sem teljesítette az ehhez a feladathoz való pontosságot. Elképzelni sem tudom, hogy egy ismeretlen terepen le tudjon szállni egy ilyen szerkezet.
Úgy tudnám elképzelni, hogy körzeteket alakítanak ki, és mindegyikhez tartozna egy nagyobb területű leszálló hely.
Bár az első balesetnél (ami rövid időn belül megtörténne) valószínű betiltanák az egészet. -
-
pusszycat
nagyúr
Egy biztos a bóravalót elfelejtheti...
-
-
Pontosan erre gondolok. Egészen biztos vagyok benne, hogy technikailag ma is kifogástalanul kivitelezhető, ha a felhasználók akarják és tudják használni ezt a rendszert.
Az emberi tényező és a gravitáció együtt itt különösen komoly kihívás. Pláne, hogy egész értékes dolgokat is szállíthat a drón: pl. okostelefon.
Nem beszélve a zajról és arról, hogy a levegőben röpködő izék sem éppen szépek. Persze ez egy városban fel sem tűnik. -
A dronvadaszat-problema nem elhanyagolhato. Ne a gettoszokevenyekre gondolj, hanem arra, hogy a tizenket eves kisgyerekek azzal fognak szorakozni, hogy ki tud lecsuzlizni egy Amazon-dront. Ilyen esetekben sem celszeru, ha Pisti megdobja kovel a dront, ami a foldon koszalo Marika neni fejet lekaszabolja a nagy zurzavarban.
-
bepken
veterán
válasz
pusszycat #26 üzenetére
erősen kétlem, hogy akár csak megközelíthetnék az ablakokat ezek a kütyük....
jogilag kissé érdekesen venné ki magát egy csomagküldő szolgáltató szállító eszköze a lakásban...
ez egy reklám, semmi több. legfeljebb valami lila akác köz szintű idealizált amerikai kertvárosban tudom elképzelni.
de ezt a fantáziavilágot leszámítva nem túl életrevaló az ötlet...emvy! írj le kérlek egy szituációt, ahol is Te egy lakótelepen élő vásárló vagy! rendeltél egy csomagot, melyet egy ilyen drone fog kiszállítani. hogyan oldanád meg az átvételt, ha azt is szem előtt tartjuk, hogy Te vagy az ügyfél, és Neked fontos a kényelem, pontosság, biztonság?
kíváncsian várom!
-
-
ROBOTER
addikt
100 egyéb okból nem működne még most a rendszer, de pont a pozícionálás a legkisebb feladat.
pl: ha előfizetsz a szolgáltatásra, kapsz egy jeladót amit le kell tenned a leszállás helyén (pl. a leszálló plattformba építve adják), GPS-szel megközelíti 10m-es körön belül, utána átkapcsol a jeladóra és odaszáll.
-
40 km/h-s szelben meg siman mennek a mai dronok.
Es igen, biztos vagyok benne, hogy ez a jovo. Ha nem tudod elkepzelni, hogy hogy oldanak meg a lakotelep-problemat, akkor ... akkor gondolkozz meg egy kicsit, nem olyan bonyolult.
Ja, es igen, ezeket az embereket fizetik, biztos vagyok benne, hogy nagyon jol.
Nem az idojaras a problema egyebkent. Amiket meg kell meg oldani, azok nagyreszt a tomeges dronhasznalathoz kotodo problemak: hogy kerulik ki egymast, milyen utvonalakon kozlekednek (hogy biztos ne essenek senki fejere), stb.
-
RaZroX
addikt
Tegyük fel, hogy tényleg jól megoldják a rendszert és működni fog… Na most mivan ha egy nagyobb szél elviszi az egészet ? Vagy épp elkapja egy felhőszakadás és sz@rrá ázik
?
-
gabe_
őstag
Miért olyan bonyolult ez?
Neked kell rendeléskor megadnod a pontos koordinátákat (akár a tömbház előtt a padon), meg az időpontot, amikor odaér, 5 perccel előtte sms-t küld, hogy ok-e. Ha nem, visszaviszi a cuccot...
Én simán elképzelhetőnek tartom... -
bepken
veterán
most komolyan.... ezeket az embereket még fizetik is, hogy ilyen baromságokat találjanak ki!?
vajon mekkora szellő szükséges egy ilyen drone földhöz csapásához? vagy én vagyok eltévedve?
megadom neki, hogy hanyadik szélességi és hosszúsági foknál található a lakótelep azon része, ahol biztonságban kihúzhatja azt a 3 percet, míg lerohanok átvenni a csomagot? vagy mégis hogy?
valaki álmodott egy szép tündérmesét, aztán majd rájön, hogy bilibe lóg a keze...
-
BlackSoft
addikt
Majd ha ilyen szállít ki Sarah Connor-nak, azt megbánja az Amazon
-
danih
veterán
Most olvasom a Bezosról szóló könyvet (The Everything Store) - ezt már vagy 10 éve tervezik, csak ugye a törvényi keretei nincsenek meg egyelőre a dolognak
-
zseko
veterán
Ez még családi háznál el is megy, de mit kezd belvárosban, tömblakással?
Itt pl. az iGO a mai napig nem ismeri a házszámunkat (vidék), a környezőek meg megvannak.. a Google mondjuk már megtalál. De abban is van cím amit cirka 300 méterrel arrébb jelöl. Azt tudom még elképzelni, hogy megrendeléskor lekéri a koordinátát és az alapján navigál.
-
Spancho
senior tag
Ha rendesen beindulna egy ilyen rendszer akkor annyi a bringás futároknak
-
Pár hónapja írtam egy robotpilóta szoftvert drónhoz, GPS nélkül relatív pontos (a többi szenzor alapján tudsz utat számolni -- ideális esetben); ha pedig van GPS, onnantól egyszerű az egész.
Aztán vannak távolságmérő szenzorok, mi ultrahanngal dolgoztunk nemrég, elég szép dolgokat tudsz belőle kihozni.
-
II.Démonlord
tag
Érdekes elgondolás, de azért ha a GPS téved 1-2 métert, ami azért lehetséges, akkor lehet a csomag nem az ajtó előtt landol, hanem a tetőn.
Ha jól tudom valamilyen étterembe volt egy hasonló kísérlet, hogy drónokkal viszik ki a kaját a pincérek helyett. Nem tudom mennyire működött, bár azért az eleve egy kisebb tér, de ott se szerencsés ha kicsit odébb teszi lesz a rendelést.
-
lapa
veterán
ami abból a szempontból irreleváns, hogy az irányítottság, mint a katonai drónok jellemzője, köztudott.
mindazonáltal ezeknél a kereskedelmi gépeknél 2-3 év alatt olyan minimális lesz a marzs, hogy nem lesz pénz külön leszállító személyzetre. esetleg rábök ügyintéző mapson a kocsibeállóra, vagy kijelöl pár lehetséges területet, aztán go. ha meg a szenzor nem lát laposat pont ott, akkor csipog és telefonálnak, hogy valaki nyújtsa ki a kezét az ablakon.
-
atiapa
tag
Én modellezek egy pár éve, "drónom" is van. Ez a hír inkább a blikk oldalaira való, nem jár ott szerintem a technika, hogy ez kivitelezhető lenne. A GPS-ekben főleg lakott területeken abszolút nem lehet megbízni, meg hogy a fenébe rakja le a cuccot a megfelelő helyre? Egy fa tetejére, vagy háztetőre, vagy a fűre? És ha műszaki hiba van, kire vagy mire fog ráesni?
Kíváncsi leszek hogy gondolják megoldani. -
Talán érdemes lenne rotorvédelemmel ellátni őket.
-
"bombákat már rég szállítanak drónokkal (ugye azzal kezdődött). az meg nem biztos, hogy online irányítható"
De. A katonai dronok (a Predator meg a Reaper) alapvetoen taviranyitos repulok, muholdon keresztul vezerlik oket, kiveve le- meg felszallaskor, mert akkor atveszi oket a helyi szemelyzet es kozvetlen radiokapcsolattal vezerlik oket (mert a muholdas kapcsolat a kesleltetese miatt hasznalhatatlan ilyen finom manoverekre). Tudnak sajat maguktol is repulni, de az valoszinuleg eleg annyi lehet, hogy a levegoben A waypointtol elmennek B waypointig.
Egyebkent a drone-ok katonai felhasznalasa a megfigyelessel kezdodott, pl. a Blackbirdnek is volt egy drone kistestvere, amit kemrepulonek szantak, csak aztan olyan nagyon nem mukodott a gyakorlatban, illetve a modern drone-ok elso darabjai is fegyvertelenek voltak.
-
dajkopali
addikt
-
dajkopali
addikt
"Aladááár! Nyisd ki az ablakot, könyvet rendeltem!" -
-
-
lapa
veterán
ez azért nagyon kemény.
bombákat már rég szállítanak drónokkal (ugye azzal kezdődött). az meg nem biztos, hogy online irányítható. bár leszálláskor biztos jól jön látni hova puffan, de gondolom lehet autonóm is, azaz bármilyen laposra leszálló az adott helyszínen belül.
-
Majd jönnek a hírek az elkapott és átprogramozott példányokról, meg arról, hogy ilyenekkel juttatják célba a bombákat.
Új hozzászólás Aktív témák
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- YouTube
- Autós topik
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Napelem
- Apple Watch Sport - ez is csak egy okosóra
- További aktív témák...
- Zelda Breat of Wild
- Lenovo ThinkCentre M90q Gen 4 Mini PC - i5-13400 16GB DDR5 / 512GB SSD - ÚJ! Wifi 6, BT 5.3, DP
- Ritkaság! Samsung Galaxy Z Flip 6 512GB Olympic Edition, 1 év globális garanciával!
- WD Red Pro 4TB 7200rpm Megbízható archiválás és biztonságos backup! 3év garancia
- WD Black SN770 2TB NVMe PCIe Extra gyors tárhely, friss vásárlás, 2év garanciával!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T460 - i5-6GEN I 8GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W10 I Garancia!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14600KF 32/64GB DDR5 RAM RTX 5070Ti 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- Xiaomi Redmi Note 10 Pro 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 5600X 16/32/64GB RAM RTX 5060 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- HIBÁTLAN iPhone 13 128GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3033, 100% Akkumulátor
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest