Új hozzászólás Aktív témák
-
KTTech
veterán
válasz
#27070592 #149 üzenetére
Egy dologra mérget lehet venni: a monitoron látott kép és a nyomtatott kép jó esetben is csak közelíteni fognak egymáshoz (ha végig tökéletes a CMS akkor is). Minden eszköznek más-más a színtere, a konvertálásokkor hol itt-hol ott veszik el valami.
Arról nem is beszélve, hogy a nyomatokat eleve úgy kell(ene) korrigálni, hogy figyelembe vegyük az adott helyen levő világítást ahova kerülni fog...
Akit érdekel mélyebben a dolog, ajánlom menjen el az Epson Printakadémia következő napjára. Igaz nem ingyenes (20E), de megéri az az infó, amit ott átadnak. Sok pénzt takaríthatunk meg, ha nem nekünk kell kikísérletezni, mi lesz a jó eredmény a nyomtatón... főleg nagyobb nyomat esetében.
12-14 bit különbség: az átmeneteknél látszódik a dolog. Pl. egy naplementés képnél a 40D 14 bites színmélysége nekem szebb átmeneteket hozott, mint a 350D 12 bitje. Szintén jól jön az extra bitmélység ahhoz, hogy picit eltoljuk az érzékelőnk tartományát (pl. 40D-nél, 5DmkII-nél vagy 1D(s)mkIII-nál a highlight priority tone), így később égjen ki a kép.
-
#27070592
törölt tag
válasz
philoxenia #144 üzenetére
a szemem sokkal jobb, mint a fülem
Nálam fordított a helyzet: minuszos szemüveget viselek, de hallom a vadászó denevérek impulzusait is. Az indexet inkább hagyjuk...
Nem tudom hogy van ez a fotopapírral. Ott a színpigmentekről visszavert fényt látjuk. Monitoron meg az rgb subpixelek által kibocsájtott fényt. -
philoxenia
MODERÁTOR
válasz
Mercutio_ #146 üzenetére
Két malomban őrlünk, a kiinduló digitális képből, több információ esetén más nyerhető ki esetleg.
Anyagi példával élve, 12-es rostán nem mennek át azok a kavicsok, amik a 14-esen már igen, tehát utólag válogatva a kavicsok között, már nem rakható ki ugyanaz a kép csak tizenkettes nagyságú kavicsokkal. 8 bites végleges eredményhez úgy gondolom nem mindegy mennyi bit áll rendelkezésre a feldolgozás során, vagy rosszul kalkulálok? Mondjuk egy RAW-ból előállított HDR jellegű feldolgozás során először a spektrum egyik végén dolgozva, elveszítve a 14 bites info egyik végét, majd a maradékon dolgozva az elveszettet használva...
Mondjuk van egy totál zöld lombos, füves háttér, ahol a zöldek közötti különbség eltűnik szinte a 12 biten, ott 14 biten nem homogén lesz a zöld. Hülyeséget gondolok? -
Mercutio_
félisten
válasz
philoxenia #144 üzenetére
Itt azért bejátszik az, hogy a mozgóképnél a szem kevésbé érzékeli a képminőségbeli hibákat, mint egy állólképen
-
Mercutio_
félisten
válasz
Szten Márs #136 üzenetére
Épp írni akartam, hogy amíg a többség TN+Film panellel nyomja, addig piszkosul nincs értelme belemenni a 8-12-14 bit közti különbégbe, mert
A: Ott is jobb minőséget fog látni a monitorán, ahol nincs is
B: Le fogja hülyézni a cikk íróját, mert a monitorán nem lát eltéréstPersze lehet sulykolni, hogy "aukám ezt cak kakor látod, ha x minőégben nyomtatsz, a PS-ben végig xRGB szintérben dolgozol, és kalibrált X-PVA monitoron nézed a képeket, csak sajnos az a tapasztalat, hogy pont ezeket a lényeges dolgokat nem jegyzik meg az észosztó zsenik
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz
#27070592 #142 üzenetére
Nekem a szemem sokkal jobb, mint a fülem.../az átlaghoz képest/ Színeket pedig csak fotópapíron szeretek nézni, ott már majdnem a valóságot kapom, a monitor csak arra jó, hogy két képet összehasonlítsak . Olyan ez, mit a tévé-monitor összehasonlítás. A Királynő elejét néztem tévében, az ottani szép bőr az indexes képriportban kegyetlen a legtöbb lányon, sőt, a valóságnál is csúnyább.....
-
Dare2Live
félisten
nem is tudtam, hogy vannak még 12bites monitrok.... Anno lokál újságnál vettek egyet(kb 7-8éve ~1misiért = 1 Suzuki ára volt) de mivel sok értelme nem volt meg szerkesztőség 99% nem is látott difit aztán nem eröltettük....
BEE: No igen nagyon erős utomunkánál ki lehet hozni a 12bit előnyét. Bár sztem a 14bitét max tesztábrán....
-
Dare2Live
félisten
hallod a 548khzet? Nem? 547khzt? Nem? Nem csoda még a 22khzt se halljuk....
"Hol a határ?" Van szükség 548khzre?Há pedig máshogy szól a zene.... meg hatással vannak egymásra....
Tényleg vicces vitatkozni ezen az egészen amikor szerencsés esetben 8bites, színhelyeshez köze nincs TN elött ücsörög a forum túlnyomó része. Márha nem 6+2bites elött....
-
Darkness1
aktív tag
Egy gondolat volt, amik bennem akkor merültek fel, mikor a korábbi cikkeket olvastam. Az egyes részleteken folyó fórumvitát is kicsit parttalannak éreztem annak elméletiessége miatt. Én a szerkesztőgárdát itt nem ismerem, nem tudom, hogy kik ők és mit tudnak, milyen szinten állnak, milyen eszközparkjuk van stb. Megítélésem szerint egy fotózással foglalkozó oldalon ilyen dolgoknak ott a helye, még akkor is ha van már sok fellelhető anyag, bár tapasztalatom szerint még mindig a nyomtatásban megjelent könyvek tartalmazzák a legtöbb tudást.
Még ha az emberek többsége olcsó eszközöket használ, akkor is van értelme ha tudnak bizonyos dolgokat, pl. mi a helyzet a képfeldolgozással egy olcsó eszközön.
-
madgie
titán
válasz
Szten Márs #136 üzenetére
Azt már le sem mertem írni (pedig bezony úgy van)
-
madgie
titán
válasz
Darkness1 #134 üzenetére
Előbb az alapokat kezdtük el, no és azt, amihez anyagunk van, amihez értünk. Ezen témákhoz már az kell, hogy "nagyobbak" legyünk. Tehát például egy digithátfalat nem könnyű egy 12-14-16 bites csatához szerezni...
Előhívós, adobe RGB-s dolgokkal meg szintén mélyvíz foglalkozni, amíg a nagy többség jó esetben is egy kalibrálatlan S-PVA monitorral nyomja, ami még nyögvenyelősen jeleníti meg az sRGB-t is, és azt is foghíjas tónusátmenettel.( persze én örülnék a legjobban, ha nekem is, meg másnak is futná egy 12 bites LUT-tal bíró NEC 2690WUXi-re
)
-
Darkness1
aktív tag
válasz
philoxenia #133 üzenetére
Off, csak eszembe jutott. A fotosuli sorozatban nem ártana foglalkozni ezekkel a dolgokkal, mert a gyakorlati fotózás szempontjából többet számít ezek ismerete, mint mondjuk a CMOS szenzor működése. Olyasmikre gondoltam, mint pl.: mélységélesség részletesebben kivesézve, fotótémák és objektívek kapcsolata (mihez mi kell/ajánlott), utómunka fontossága, színterek, publikációval kapcsolatos dolgok (mit kell csinálni nyomtatáshoz, online, digitális formában), milyen paraméterek jellemeznek egy jól sikerült képet egy adott témáról. Ezek nekem úgy hiányoznak. A rengeteg könyvből, amiket árulnak egy-kettő van csak ami ezeket a fontos technikai alapismereteket rendesen megmagyarázza képekkel illusztrálva. Én is csak azóta vagyok sok dologgal tisztában, mióta elolvastam egy ilyen könyvet.
-
BEE
addikt
válasz
philoxenia #130 üzenetére
Az inkább dinamika lehetett.
A bitkülönbséget szerintem csak erős utómunkánál lehetne ésszrevenni.BEE
Ha nagyon kis színeltérést kell láthatóvá tenni, azt a 8bites monitoron
csak akkor teheted, ha nagyon széthúzod a teljes dinamika egy kicsi szeletét.
Ez pedig már elég erős utómunka, ahol tényleg lehet előnye a 14 bitnek. -
philoxenia
MODERÁTOR
Olyanra gondolok például, amikor egy felületen nagyon kicsi a színeltérés, de az emberi szem ezt észreveszi és strukturált felületnek látja, a gép esetleg 12 bitben nem, míg 14 bitben igen...
Szerk.:Láttam valahol de nem találom és nem jut most eszembe hol, DSLR-rel és hátfallal ugyanarról a témáról képet, míg a DSLR képet láttam magában addig szép volt, de a hátfallal készült kép mellett nézve fakó és élettelen.
-
BEE
addikt
válasz
philoxenia #128 üzenetére
Átlagos képeknél biztosan nem fogod észrevenni a különbséget a kettő között.
De ha valamiért erősen bele kell nyúlni a képbe utólag, ott már talán kaphatsz
többletet a 14bites RAW-tól.BEE
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz
Dare2Live #125 üzenetére
Igazából az analóg / digitális átalakításnál nem mindegy milyen felbontást használunk. 12 biten sok olyan információ elveszhet, ami 14 biten megmaradhat. Természetesen nem mindegy milyen médián nézzük/halljuk vissza az eredményt. Hanganalógiával élve, egy 32 kb/s -os mp3 tökéletesen elég egy mobil külső hangszóróján hallgatva, de a 192 kb/s -es is gyenge még nem igazán vájt füllel hallgatva is egy Hi-Fi rendszeren az analóg forrással összehasonlítva . Képek esetén, a valóság leképezését az eredeti látvánnyal összehasonlítva, szerintem megfelelő megjelenítőn mondjuk nagyméretű fotópapíron nézve igenis észreveheted a különbséget a 12 vs. 14 bites kép között. Szvsz ez a fejlődési irány sokkal rokonszenvesebb az üres felbontásnövelésnél....
-
Flow
senior tag
válasz
Dare2Live #125 üzenetére
Valószínűleg igen, hiszen a hullámok egymásra is hatással vannak, így befolyásolják, alkotják az egészet.
Végy egy kupac homokot. Szedj ki belőle egy szemet. Kevesebbnek látod? Nem. Akkor ismételd meg. Most? Nem. ... És még egy színárnyalatot! Kevesebbnek látoda? Nem. ...
Hol a határ? És ha nem elveszel, hanem hozzáadsz egyesével?
Nem akarlak meggyőzni semmiről, most úgy érzem, hogy nekem is elég a 12bit. Én elméleti oldalról nézem inkább, szerintem nem feltételnül ez lenne a legnagyobb hm... "marketingfogás".
-
Dare2Live
félisten
"A hangszereken megszólaltatnak olyan hangokat is, amik az emberi fül számára nem hallhatóak. Ha ezeket a sávokat "levágnánk", más lenne a zene."
És azt te máshogy hallanád? Te írod, hogy nem hallható...."Szerintem attól, hogy minél nagyobb színmélységgel rendelkezik egy kép, az annál jobban hasonlít a valóságra...."
Tuti jobban hasonlít a valóságra csak nem látod......"Tudom, hogy pillanatnyilag nem látjuk a különbséget a monitor korlátai miatt..."
Igazából a látás a korlát.... de ha esetleg genetikailag kicsit faragnak rajtunk, majd veszünk 36bites monitort és nézegetjük rajta a 36bites rawokat. De a 42bites RAW még ekkor is parasztvakítás lesz és a téma innen indult. Mert a 12bit még vhogy nehezen, hátatvakarva indokolható de a 14bit egy nagy parasztvakítás. (És nem csak a látás miatt hanem mert technikailag is problémás az egész. Ez nem a James Webb ahol "nem lesz" termikus zaj.) -
Flow
senior tag
válasz
Dare2Live #123 üzenetére
Egyetértek, viszont a Photoshopos példával nem egészen. Van egy szimfonikus zenemű. A hangszereken megszólaltatnak olyan hangokat is, amik az emberi fül számára nem hallhatóak. Ha ezeket a sávokat "levágnánk", más lenne a zene. Persze itt (is) csak a vájt fülűek játszanak... Valahogy ezt át lehet ültetni a fényekre/színekre is, persze ott más dolgok és máshogy hatnak egymásra, mint a hanghullámok esetében. Szerintem attól, hogy minél nagyobb színmélységgel rendelkezik egy kép, az annál jobban hasonlít a valóságra. Tudom, hogy pillanatnyilag nem látjuk a különbséget a monitor korlátai miatt, de attól még lehet ez a jövő.
-
Dare2Live
félisten
válasz
philoxenia #121 üzenetére
Te egy 24"os monitoron crop nélkül meg tudod mondani, hogy az adott kép egy 12mps vagy egy 24mpsel készült?
Ez a téma egyik része: Hiába is tudja a géped a 68milliárd szín helyett a 266ot ha a monitorodnál 16milliónál vége a világnak. Még a 68milliárd is durva túlzás....
Gyakorlati rész: Végy elő egy photoshopot válassz egy színt, satirozz vele aztán mellé egy R, vagy G, vagy B értékkel másikat. Ha ez megvolt nézd meg, hogy látod e a difit? És ez még ugye csak 16millió szín.....
A harmadik az technikai rész lenne...
-
Mercutio_
félisten
válasz
Szten Márs #115 üzenetére
Ha a 9 dekás 40/2.8 vagy a 20 dekás 50/1.4 van rajta, akkor kicsit más a szitu
-
tbs
addikt
válasz
philoxenia #114 üzenetére
Filó, ez a cikk...
Félokosságokkal teli...
-
Dare2Live
félisten
válasz
philoxenia #114 üzenetére
hát persze. Látja a 14bit vs 12bit difit a 8bites monitorán.
-
adik
őstag
válasz
Szten Márs #115 üzenetére
Jó lenne, jó lenne, de sajna nem. Mondjuk nem a K10D-m helyett lenne jó, hanem mellette, ez elég lényeges.én azért helyette is elfogadnám, ha nincs más...
-
Szten Márs
nagyúr
válasz
philoxenia #100 üzenetére
Persze, de egyrészt gondolom nem vázsapkával lógott, hanem valamilyen objektívvel. Másrészt meg, ha az objektív + váz tömegéből elveszel 100g-ot, vagy 150-et, vagy akár 200-at, úgy könnyebb lett volna? Nem hiszem. Ha mégis, akkor tessék gyúrni
adik:
Jó lenne, jó lenne, de sajna nem. Mondjuk nem a K10D-m helyett lenne jó, hanem mellette, ez elég lényeges.BEE:
No, majd kiderül az első tapi után ez a kényelem dolog. De ez az, ami aztán mindenkinek tökmás. -
adik
őstag
válasz
philoxenia #102 üzenetére
Már Sztennek is K-7-e van?
Jól látom, hogy vakuszinkronzsinórcsati is van rajt?
-
BiriBum
őstag
Az AF rendszer javított, amit sokan vártatok itt, bár szerintem a mostani sem rossz. A100%-os lefedettségű kereső nagyon szuper lehet.
Kíváncsi vagyok a Jpeg motorra és a zajosodásra.
Persze nem utolsósorban az új kitobira. -
BEE
addikt
Már van róla hivatalos anyag Pentax
BEE
-
BEE
addikt
válasz
philoxenia #100 üzenetére
A K7 lógott már a nyakadban ?
Milyen volt ?BEE
Új hozzászólás Aktív témák
- Path of Exile (ARPG)
- Megérkezett a Pixel 5 és 4a 5G
- Motorola Edge 40 neo - színre és formára
- Mielőbb díjat rakatnának a görögök az olcsó csomagokra az EU-ban
- PlayStation 5
- Linux kezdőknek
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Milyen videókártyát?
- Házimozi belépő szinten
- The Division 2 (PC, XO, PS4)
- További aktív témák...
- GOPRO Hero 11 BLACK akciókamera - különlegesség!!! Labs fw 01.20.70
- Még olcsóbb lett! Nikon D3300 + Nikon 18-300mm f/3.5-6.3 G AF-S DX ED VR objektív + tartozékok
- Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM -Dobozos, újszerű-
- GOPRO Hero 11 BLACK - 5.3k akciókamera - 2 akku, tartozékok (5.)
- Canon EF 11-24mm f/4L USM objektív -Újszerű-
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte B650M R7 7700 32GB DDR5 1TB SSD RTX 5070 12GB BE QUIET! Pure Base 500DX 650W
- Azonnali készpénzes AMD Radeon RX 5000 sorozat videokártya felvásárlás személyesen / csomagküldéssel
- Samsung Galaxy S23 , 8/128 GB , Kártyafüggetlen
- Országosan a legjobb BANKMENTES részletfizetési konstrukció! Lenovo ThinkPad X13 Gen 5
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 7 9800X3D 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest