Új hozzászólás Aktív témák

  • npera

    újonc

    válasz Jahno #33582 üzenetére

    Ezt olvastad? Leaf második generációja, egy szürkeimport Franc(h)iából (néma hával) és a töltési tapasztalatok.

    Mivel életem első 40-es Leafjével ismerkedtem össze az elmúlt napokban egy 3600 km-es non-stop túra formájában, próbáltam a töltések paramétereit precízen dokumentálni, hátha valami támpontot, segítséget ad majd a hosszútávú használatban.

    Külföldi fórumokon már olvastam, hogy az aksicellák legnagyobb ellensége a magas hőmérséklet. 50 C fölé melegedett cellák minden esetben SOH csökkenést idéznek elő.

    Elsődleges célom ennek elkerülése volt.

    Mivel az autó a legelső ('A' verziós) BMS szoftverrel rendelkezik, első körben le kellet csekkolnom, hogy valóban így történik-e. Nem is kellett rá sokat várnom, 475 km megtétele (és 2 töltés: 1 DC50 és 1 AC6.6) után a 3.töltés végén 50.6 C lett a legmagasabb hőmérsékletű pakk (és 0.02%-al csökkent is az SOH).

    A túlmelegedett pakkot megpróbáltam visszafogott vezetéssel hűteni, majd a következő töltést teljes egészében AC6.6-es töltéssel megoldani. Ennek köszönhetően 40 C alá hűlt az akksi.

    Viszont ez viszonylag lassú haladást tett lehetővé (a hosszú AC töltési idő miatt), jött az újabb stratégia: legtöbbször olyan töltőknél volt szerencsém tölteni, ahol a DC karok mellett AC töltési lehetőség is adódott. Ezeken az oszlopokon DC töltéssel indítottam, majd 49 C akksi hőmérsékletnél abbahagytam a DC töltést és AC-n folytattam tovább. A 6.6 kW-os töltési teljesítmény már nem hogy nem melegíti tovább a cellákat, de 10-15 perc töltés után már akár 1 fokkal is alacsonyabb hőmérsékleti értéket jelzett a LeafSpyPro.

    Persze ilyenkor az ember feszegeti a határokat :) Volt, hogy 49.8 C-ig engedtem a DC töltést (és volt, hogy a fáradtságtól bealudtam, úgyhogy végig ment a töltés, 51 C-ra töltve), ilyenkor befigyelt 0.01-0.02% SOH csökkenés.

    AC töltés közben feltűnt, hogy elég egy enyhe szellő a kocsi környékén és máris látványosan fogynak a tizedek az akku hőmérséklet értéke mögött.

    Ezért a következő projekt, hogy a házilag összebarkácsolható (és átalakítást nem igénylő, vagyis garancia vesztést nem okozó) aksihűtéssel elkerülhető-e a túlmelegedés...

Új hozzászólás Aktív témák