-
Fototrend
Házimozi haladó szinten
Ebben a topikban alsó-középkategória feletti rendszerekkel foglalkozunk, de bármilyen házimozival kapcsolatos kérdésre (ha tudunk) szívesen válaszolunk.
Ha nem vagy járatos a témában és kezdő szett vásárlásában kérsz segítséget, kérlek kérdésedet itt: Házimozi belépő szinten tedd fel.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Quetz
őstag
válasz Dorian #173050 üzenetére
Nem tudok róla, hogy a zenei életben lenne olyan szabvány/ajánlás mint a filmiparban. Ergo bárki bármilyen felszereléssel és bármilyen beállítással keverhet zenét. Ha például elfogy a mixer stúdiójában a mély 30Hz-en, akkor meg sem hallja, ha bent hagy valamit 10-20Hz között. Ez a frekvencia tartomány viszont simán kijöhet egy normálisabb házimozi rendszeren és okozhat anomáliákat.
Ugyanakkor a filmes hangsávokat szigorú követelmények szerint épített stúdiókban keverik. Nem csak a hangerő, hanem az első falhoz viszonyított távolság, lecsengési idő, frekvencia átmenet, stb is szabályozva van, utóbbiak ráadásul a keverőpult teljes szélességére. Voidxs talán tud is információval szolgálni, mennyi időt töltenek a Dolby mérnökei ezeknek a paramétereknek az ellenőrzésével.
[ Szerkesztve ]
-
alphamooncam
őstag
válasz Quetz #173051 üzenetére
"Ha például elfogy a mixer stúdiójában a mély 30Hz-en, akkor meg sem hallja, ha bent hagy valamit 10-20Hz között. Ez a frekvencia tartomány viszont simán kijöhet egy normálisabb házimozi rendszeren és okozhat anomáliákat."
Persze előfordulhat ilyesmi, de igen kicsi a valószínűsége, képzett szakember alapból levágja a zene alját, ha alkalmas a stúdiója ennek a frekvenciának a megjelenítésére, ha nem.Persze csak szerintem.
Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.
-
Dagidög
senior tag
Szembe megyek a trenddel: nálam zenén visszafogott, filmen jó a rendszer.
-
VoidXs
nagyúr
válasz Quetz #173051 üzenetére
Az apróság, hogy a Dolby emberét minden végső export előtt le kell hívni, és egy napot eltököl a szobával, hogy még az uniformitás is elfogadható-e, majd megnézi a filmet a hangmérnökkel. Olyan probléma sajnos tényleg van, hogy nem jut pénz subra, sok magyar stúdió erre azért elég gyenge. Van is egy olyan szabály, hogy minden master a Mafilmben kell készüljön, ahol egyetlen JBL 3635 volt, amikor utoljára láttam.
Amúgy az én rendszerem se filmen, se zenén nem sok. A bemérés jelent mindent, és az ízlésedhez helyesen választott célgörbe.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
nagyúr
válasz denesdr #173055 üzenetére
Épp ezért fontos ízléshez mérni. Az egyébként a tapasztalatom, hogy mindenki durván a szabványok fölé tolja a mélyeit, valahol már úgy kérték a mozit, hogy +20 dB-n állt az LFE. A medián stabilan 13 dB.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
Rp526
aktív tag
válasz alphamooncam #173052 üzenetére
Ezzel szemben Spoti lejátszási lista neve: "Low Bass Song 10hz 15hz 20hz 25hz..."
Nem hallgattam bele.. sajnos nincs ilyen sub-om , csak vicces. -
alphamooncam
őstag
válasz Rp526 #173057 üzenetére
Vazze, most érzem milyen öreg vagyok...
Nem élvezem a streaming szolgáltatók által nyújtott lehetőségeket, ellenben a basszust akkor, amikor el tudom különíteni a basszusgitárt a lábdobtól.
"A basszus és a lábdob örök ellenségek, köszönhetik ezt annak, hogy nagyjából ugyan azokon a frekvenciákon kell osztozniuk. " [link]
A kb. 40Hz alatti tartományt meg fenntartom a házimozi részleg részére, annak ellenére ahogy a tölcséres hifi hangsugárzómmal 20Hz-en 1%-os torzítást mértem.
Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.
-
renatto
őstag
válasz I'am Dony #173047 üzenetére
Nálam a mozira bemért szubból 3-5dB-t rendre vissza kell vennem zenénél, mert túl sok, ami mozin pont jó....
KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15
-
Rp526
aktív tag
válasz alphamooncam #173058 üzenetére
Nyilván ezek már géppel generált hangok általában modern zenében.
-
nutella1
őstag
Ha van itt olyasvalaki aki Budapesten képes átalakítani egy Panasonıc SB-WA870-es aktív sub-ot úgy, hogy ne kelljen használni hozzá a receivert, kérem írjon rám privátban. Köszönöm.
https://erdélyízei.com
-
skippper
senior tag
válasz ada19 #172982 üzenetére
Megjött a 112. Imádom, piszok jól szól, átlagos hangerőn nem igazán érzek különbséget a Monopricehoz képest, pedig jó nagy szobában lakik (igaz nem vagyok basshead, ez része a történetnek). Kapott egy Toole+Bass görbét és lubickol az Atmos contentben. Bőven megérte azt a ~120k-t ami így a zsebemben maradt.
Köszi a javaslatokat!
[ Szerkesztve ]
-
renatto
őstag
válasz skippper #173063 üzenetére
Nem korai következtetés ez?! Nekem most járhat 60 óránál a Monolith és kb 30 óránál (1hét) kezdett el megjönni a hangja… és csak ma fogok rápróbálni érdemben a demókra. Így picit furcsállom, hogy te 1-2 nap után kiérzed a különbségeket (vagy annak hiányát).
Nem támadásnak szántam, csak azoknak a szuboknat több idő kellene hogy megmuta(tha)ssák mire képesek érdemben.KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15
-
skippper
senior tag
válasz renatto #173066 üzenetére
De, biztosan fog változni idővel, mondjuk a mértékében nem vagyok biztos. Amit tudok, hogy kb egy hétig pörgött itt a Monoprice, utána pár napig a Klipsch, ugyanolyan körülmények között nem éreztem nagyságrendi különbséget a teljesítményben (és igazából már a Klipsch pontosságával is teljesen elégedett vagyok), miközben árban több mint másfélszer annyi.
Ehhez az is hozzátartozik, hogy én nem hallgatom a rendszert túlzottan hangosan. 50 nm-es nappaliban (kanapé 3m-re a TVtől/hangszóróktól) az erősítő még nem igazán járt 50-es volume felett.
[ Szerkesztve ]
-
skippper
senior tag
Ezt amúgy már akartam kérdezni, hogy itt ki milyen hangerőn használja az eszközét házimozizás közben? Most kiváncsiságból átállítottam dB skálára a hangerőt, én -15 és -30db között élek gyakorlatilag, annál bármi több az már szinte fájdalmat okoz. Eközben pedig elvileg a 0dB lenne a referencia, nem? A "standard, ahogy a hangmérnök megálmodta" hogy ebbe a soha be nem gyógyuló sebbe beletérdeljek (mindenkitől meg is kapom, hogy kicsik ezek a hangszórók ebbe a szobába, soha nem is értem miért mondják)
-
Saughassy
aktív tag
válasz skippper #173067 üzenetére
Nekem szerintem mar tobb mint 1 honapos az SB2000Pro, de en meg mindig tekergetem es varom a csodat. Mas kerdes, hogy alig volt idom foglalkozni vele, raadasul totalis tevutnak bizonyult az, hogy a sajat EQjaval kezdtem, es az eredmenyre engedtem ra az Audyssey-t.
Igy aztan gyakorlatilag egy hete van uj meres, csak Audyssey, a sub EQja kikapcsolva. Ez sokkkal jobban tetszik, de zenén nagyon hianyzik a régi Triangle sub. Még jó, hogy csak kikötöttem és nem adtam el.
Erdekes lesz egy AB teszt, ha egyszer ravisz a lélek, mert még az is lehet, hogy az emlékek szépültek meg.Mindenesetre a Blade Runner 2049 iszonyu jo volt, hihetetlen hogy egy normalisan beallitott sub mennyire megtolja a dinamikát és a térélményt is. Mintha egy nagyobb teremben szólna minden, mint korábban.
-
Dorian
félisten
válasz skippper #173069 üzenetére
0 dB állás az nem a "referencia hangerő" , hanem a végfok maximális kivezérlése.
Hogy mekkora a kapott hangerő, az csomó más dologtól függ, a hangfalak érzékenységétől, alkalmazott eq-tól, hallgatási távtól, stb. Az alsóbb osztályú AVR-ek nem is képesek teljes spektrumban a referencia hangerőre.
Hogy "ki milyen hangerőn használja az eszközét" az a kijelzett dB állásból nem derül ki.Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
skippper
senior tag
válasz Dorian #173072 üzenetére
Még akkor sem, ha azt feltételezzük, hogy ugyanarra a target curvere van kalibrálva? Fogom ugyanazt az erősítőt, rárakok 5 különböző hangfalszettet, majd tolok egy-egy Audysseyt mindegyiken, akkor nem ugyanazt a hangerőt kapom? (Bocs, ha amatőr a kérdés, tanulni járok ide )
"0 dB on the receiver scale represents "reference" level and is arbitrary but is a well-known convention" -> ez a Denon leírása, ebből gondoltam, hogy ez a referencia szint - ha már ők is ezt a kifejezést használják rá. Bár gyanús, hogy idézőjelben van...
[ Szerkesztve ]
-
skippper
senior tag
válasz Dorian #173072 üzenetére
"85 db would equate to what you'd expect reference to be in a cinema, if calibrated correctly.
I'd suggest you'd never actually be portraying anything at reference regardless of whether you set reference as being 75db or 85db. This is very loud, too loud for most households and adjoining neighbours. Set it at 75db and then adjust the volume by ear. Most people won't exceed -15db regardless of what the actual SPL reference was when calibrated.
All movie soundtracks are technically authored using an 85db reference though, so if truly wanting to portray a soundtrack as close as the person who mixed it intended (with the same dynamic range), you'd set reference to 85db, turn the volume up to 0fb and let rip. As said, this is very LOUD."
Csak nem értettem annyira félre akkor, csak nem gondolkodtam. Valóban a 0dB az a referencia hangerőszint -> amit egy moziban érdemes lenne használni.
[ Szerkesztve ]
-
Dorian
félisten
válasz skippper #173073 üzenetére
Persze, hogy nem, hiszen az erősítők nem ugyanolyan teljesítményűek (a topikban nem mindenkinek ugyanolyan van), de ha igen, akkor sem ugyanazt a hangerőt adják 86 vagy 92 dB érzékenységű hangfalakkal. Az meg csak pláne, hogy mindenkinek más a szobaakusztika, a hallgatási táv meg minden.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
skippper
senior tag
válasz Dorian #173075 üzenetére
Az alap feltevés onnan indult ki, hogy fogod ugyanazt az erősítőt, ugyanabban a szobában, ugyanazzal a kalibrációval (újra és újra lefuttatva a hangfalakra) és csak a hangfalakat cseréled le. De még ettől eltekintve is, ha jól értem, akkor az Audyssey azt lövi be, hogy ha feltekered a hangerőt 0dB-re, akkor amit ő (attól az erősítőtől abban a szobában hall a mikrofonon) az 75dB lesz. Ha pedig valaki más, más hangszórón, más erősítővel futtatja, akkor is arra lő az Audyssey, hogy amit a mikrofonon hall, az 75dB legyen, nem?
Empirikus élmény: a 100W-os mélynyomó és az 500W-os mélnyomó kalibráció után érzésre pont ugyanolyan hangos volt.
[ Szerkesztve ]
-
VoidXs
nagyúr
-
Dorian
félisten
válasz skippper #173076 üzenetére
Az alap felvetés onnan indult ki, hogy "itt ki milyen hangerőn használja az eszközét házimozizás közben".
Az átlagos hangszint egy dolog, a dinamikai csúcsokat nem fogja bírni a gyenge erősítővel / érzéketlen hangfalakkal / nagy szobával / beszakadásokkal teli akusztikával bíró rendszer.
Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!
-
-
renatto
őstag
válasz skippper #173069 üzenetére
Az aláírásban látható rendszert többnyire -30-35dB-n használjuk mozin (3 méterről), tesztelésnél -20-25. Ugyanez Marantz SR6011-nél -15-20, demónál -5-10dB volt.
A Yaminál vahahogy jobban tartok, hogy túltolom a hangfalakat, így azt kevésbé erőltetem. Amúgy a Marantz -10dB-re mérte a frontokat, míg a YPAO azokat rakja 0-ra, így már itt kialakul egy 10dB-es különbség....KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15
-
-KP-
addikt
válasz skippper #173073 üzenetére
Ezt nem lehet olyan egyszerűen összehasonlítani. Nem mindegy hogy valaki 300watt per csatorna végfok mellett megy fel -10-ig, vagy 60-70W AVR-t küldi fel -5-re. Vagy valaki érzéketlen 86dB-s Dynaudio-t hajt és felmegy -10-ig, vagy mondjuk egy 97dB-s Krix esetén -15-ig. De hogy komplikáljam tovább, az se mindegy, hogy 2 méter a hallgatási távolság, vagy 4 méter. Ja, és persze az erősítők processzorok még véletlenül se ugyanazt a skálát használják. Van ami 0-100-ig megy, van ami +20-tól -80. Ahány gyártó, annyi szokás.
-
lenox
veterán
-
Quetz
őstag
Doriannak es neked sincs teljesen igazad. Relatív hangerőt használva egy rendesen kalibrált rendszer ugyanolyan hangosan kell szóljon mindenhol. Értem ez alatt, hogy megvolt az EQ, ugyanaz a mérőprogram és a mikrofon, illetve a teszt hang külső forrásból jön és ezért átmegy a DSP-n.
A referencia hangerő tekintetében sajnos van egy közkeletű tévedés, amit valamilyen okból a gyártók nem igyekeznek rendbe tenni. Ez pedig: a rendszert 85dB folyamatos hangnyomásra kell kalibrálni -20dB mérőjellel, ami azt fogja eredményezni, hogy a dinamika csúcs 105dB lesz.
A probléma csupán annyi, hogy ez az IMAX méretű termekre igaz, nem pedig a 20nm-es nappalira. Oda már csak 80dB-re kellene kalibrálni, vagy ha 85dB-re kalibráltunk, akkor hangerőt -5-re állítani.
Hogy legyen némi összehasonlítás alapunk a kívánt teljesítményről, tegyük fel a következőket:
- A hangfal érzékenysége 89dB/w/m
- A hallgatói távolság 3m
- A kalibrálás 85dB-n történt, -20dB mérőjellel
Ekkor a teljesítményszükséglet a hangerő függvényében:
+---------+-----------------+
| Hangerő | Teljesítmény(W) |
+---------+-----------------+
| 0 | 358 |
+---------+-----------------+
| -5 | 113 |
+---------+-----------------+
| -10 | 36 |
+---------+-----------------+Jól látszik, hogy -10-es hangerőt már bármilyen AVR teljesíteni tudja, míg a -5 már határeset.
Viszont ha figyelembe vesszük, hogy a hagnyomás csökkenésére használt képlet üres térre vonatkozik, ahol a távolság duplázása 6dB-vel csökkenti a mért hangnyomást, a valóságban pedig csak inkább 4dB-vel csökken a hangnyomás, akkor még a -5 sem tűnik elérhetetlennek. -
VoidXs
nagyúr
válasz Tamoo #173087 üzenetére
Ez lenne a lényege. Normális gyártóknál úgy is van, hogy inkább a valód 0-s hangnyomáshoz viszonyítanak, és megakad a master volume az erősítő képességeinek határán, viszont emiatt sokan sírnak, ezért néhol ahogy éppen belefért a kalibráció +/-12 dB tartományba, úgy hagyják.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
Tamoo
MODERÁTOR
Ja. Oké.
Na meg már ott megette a fene ezt az összehasonlítgatást amikor valaki hozzátol még +5dB-t a szubhoz meg 3dB-t a centerhez... ízlés szerint. Meg amikor benne maradnak +-10dB-es hegyek-völgyek a szub tartományban, amivel a gyári EQ nem tud mit kezdeni.[ Szerkesztve ]
-
renatto
őstag
válasz ctrlaltdel13 #173092 üzenetére
Közel 15k karakter, nem akartam ezzel megbombázni a fórumot, de ha már tényelg édekel, mindjárt beműtöm ide.
KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15
-
renatto
őstag
válasz ctrlaltdel13 #173092 üzenetére
Szóval Monoprice vs SVS, avagy nyitott vs zárt – Round II.
Előre szólok ez kicsit összetettebb mint az előzmény és ez sem lesz rövid.
Előljáróban az érintett mélysugárzók árai, csak a miheztartás végett, teljesítményadatokkal:
- Klipsch R-112SW (Reflexes 12” 300W) - listár: 230k; kifutóár: 150k
- SVS SB12-NSD (Zárt 12” 400W) - listaár: 240k; kifutóár: 150k
- SVS SB-3000 (Zárt 13” 800W) - listaár: 540k
- Monoprice Monolith 12” THX Ultra (Reflexes/Zárt 12” 500W) – listaár 999€ (360k); akciós ár: 799€ (290k)
Tehát adott volt az SVS SB-3000, ami két SVS SB12-NSD-t váltott, ami előtt két Klipsch R-112SW volt. Elégedett voltam vele, bár nem hozott akkora változást, mint az árkülönbség, de mindenképp előrelépés volt. Ettől függetlenül időről-időre nézegettem a szubokat, hátha találok valami érdekeset. Miután az SVS elképesztően túlárazott lett (és volt is), így már más gyártókat figyeltem, mint Arendal, XTZ, Monoprice… Az utóbbiról nagyon sok jót olvastam már (US), de nem lehetett kapni Európában, ami szerencsére nem rég megváltozott. Erre jött még egy 20% akció kb 2 héte, aminek már nem tudtam ellenállni, annak ellenére sem, hogy a számok alapján megdöbbentő méretekkel bír már a 12”-os változat is. Tudtam, hogy az elhelyezéssel bajban lehetek és hogy nehéz lesz megszokni az új jövevény méretét, alakját, de belevágtam.
Néhány kép a korábbi szubokról, hasonlításként:
SVS SB12-NSD VS Klipsch R-112SW és még egy kép.
SVS SB12-NSD VS SVS SB-3000
Szóval a Monolith irgalmatlan nagy dobozban jött, mint egy kisebb fagyasztóláda. 58kg, amiből a csomagolás több mint 13kg, mert maga a mélyláda „csak” 44,7kg, ami valljuk be szintén rengeteg. És ha már csomagolásnál járunk, megemlíteném, hogy ennek az „olcsóbb” terméknek az árába belefért egy szövetzsák a mélyládának, külön szövetzsák a - nagyon masszív – rácsnak és egy pár fehér kesztyű az óvatos kezelés nevében. Ami a csúszóssága okán némi nehezítést is jelent, de a figyelmesség értékelendő, pláne úgy, hogy ezek egyike sem fér bele a majd kétszer ennyibe kerülő SVS-nél… De hogy negatívumot is írjak a csomagolásról, megemlíteném, hogy a kibontáshoz semmilyen segítséget, tájékoztatót nem tartalmaz a csomag, ami egy 45 kilós hatalmas monstrum esetén igencsak jól jött volna. A „fejre fordítós” módszer működött, de nagyon nem volt egyszerű, pláne hogy egyedül csináltam.
És akkor két kép az immáron kihámozott Monoprice mélysugárzóról:
Monoprice Monolith 12” THX VS SVS SB-3000 és még egy kép.
Hatalmas. De ez van, ezt kell szeretni. Beszuszakoltam a régi helyére és indult is a bejáratás, először IsoTek és Audio Engineers bejárató lemezekkel. Az utóbbiból van külön kifejezetten szubhoz, ami igen jól meg is tornáztatja azt. Olyan 5-10 óra után lefuttattam a bemérést és az esélytelenek nyugalmával belenéztem pár demóba. Mondom ezt azért, mert bár az új „mindig jobb”, de itt az árkülönbség okán, már előre beletörődtem, hogy azért ez a szub kevesebb lesz, de bizakodva vártam a teszteket és azt reméltem, hogy nem olyan sokkal. Közben már azon gondolkoztam, hogy fogom „tompítani” az írásban, hogy hiába a nagyon magas ára, biza az SVS csak sokkal jobb…
Na de előtte pár szó a bemérésről. Az SVS-t az app-on keresztül -10dB-re állítva mértem, és így lett 0dB körüli az eredmény, míg hogy ugyanezt elérjem a Monolith-tal, azt +6dB-re kellett állítanom a subwoofer hátulján. Ez némi erőkülönbséget sejtet.
Szóval a demók. Szokásos részletek – bár most még csak 1-2-be hallgattam bele, de ezek a filmek: Jurassic World 2015; Batman: The Dark Knight Rises; Interstellar; Men In Black International; Mad Max Fury Road; Kong Skull Island; Blade Runner 2049; The Gratest Showman, Everest, Transformers-ek.
Elsőre elég vékonynak tűnt a hangja, kicsit kopogósnak (tudom, hogy lehet egy mély vékony?! De akkor legyen a „telt” ellentéte, ami meg karcsú. Így érthetőbb?! ), viszont erőben nem volt rossz. Ekkor még úgy gondoltam ennek lehet tényleg ennyire más lesz a hangja, de nem is nagyon foglalkoztam vele. Persze később kiderült, hogy tévedtem, csak itt még nyers volt a hangja. Ennek ellenére már itt hallottam (inkább éreztem) olyan apró dolgokat, amit korábban a zárt SVS-nél nem. Ez azért is volt fontos, mert már az SB12-NSD - SB3000 váltásnál is az volt az egyik fő cél, hogy a legmélyebb hangokat jobban visszaadja a rendszer. Ami végül is sikerült, mert több mélyhangot hallottam/éreztem, de nem volt akkora az ugrás, mint amire vártam. Az elvárásokat persze az is nagyon befolyásolta, hogy a felár viszont jelentős volt. Mindezek fényében eléggé meglepődtem, hogy jelen esetben viszont, pont az olcsóbbnál érzek némi plusz, már az elején. Szóval örültem, hogy rossz üzletet nem csináltam és valóban közel lesz a két szub egymáshoz, de nem voltam lenyűgözve.
Ezután további egy hét járatás következett. Kb 25 óráig csak a bejárató lemez ment, majd utána már csak Internet rádió. Kb 4-5 nap után (30-40óra) a hangja feltűnően telt/ebb lett. Zenén nekem már túl sok is volt, bár a barátnőm szerint meg pont jó. Érdekességképpen megjegyzem, hogy filmek alatt viszont Ő sokallja a basszust.
Csak a reflex sajátosságára tudom fogni (esetleg magasabb SPL vagy mélyebbre megy?), hogy sokkal jobban terjed a házban a hangja. Úgy értem, hogy egy kellemes, hangosnak nem mondható -40-45dB zenénél – ami valószínűleg nem is hemzseg a 20-30Hz alatti igazán mély hangoktól – egy szinttel lentebb halkan hallható a hangja, pici dübögés. Ez a korábbi SVS-eknél nem volt jelen, a két kisebbnél sem. Viszont előtte a Klipsch-ekre szintén jellemző volt ez.
Végre eljött a nagy nap, lesz már időm 20-30 perc demózásra és meghallgatni/megtudni mit is tud a „kicsike”. Előzőleg már direkt nem hallgatóztam, hogy minél nagyobb legyen az esetleges kontraszt. Itt olyan 70 óránál járhatott, ami bár nem kevés, de szerintem kisebb változások még lehetnek olyan 150-200 óráig.
Tehát bemértem újra a rendszert, az eredmények szinte azonosak lettek, az egyértelműen hallható változások ellenére is. Emiatt zenén rögtön csökkentettem is 3db-t, amivel helyre is állt a rend szerintem.
A korábbi tapasztalat alapján, filmeknél a reflexeseket általában lentebb kell vennem a megfelelő hatás érdekében (Klipsch 1-3dB), míg a zártakat pont meg kell emelnem (3-6db NSD-k). Az SB-3000 változtatás nélkül is jónak tűnt. Ezekre azért volt szükség, mert a Klipsch-ek hangja néha zavart, a 115-é még a fülemet is bántotta (lásd lentebb). Emiatt kicsit féltem is visszatérni a reflexes vonalra. A két NSD-nél pedig azért kellett emelni, mert hiányzott az igazi „rezgés” a filmből, amit néha +6dB emelés sem tudott kárpótolni.
Lassan így a 3. oldalnál csak rátérek a Monolith hangjára.
A legtöbb filmnél a Monolith kevesebb hangerővel beérte (3-5dB). Ezt úgy értem, ami ezen 30-nál jól érezhető volt, az az SVS-nél csak -25-27dB-nél volt ennyire hatásos. Ebből adódóan volt, ami mondjuk -35dB hangerőn az SVS-nél teljesen hiányzott és bár a másiknál is csak épphogy, de csak lehetett hallani/érezni. Ami még annyira nem is lett volna gond, hisz akkor majd „jobban odatekerek neki” és probléma megoldva. Igen ám, csak voltak olyan esetek, amikor az SVS estében később sem kerültek elő ezek a hangok vagy nagyon jelentéktelennek hatott. Lássuk hát a filmeket:
Blade Runer 2049: kezdő rész (masszívan túl van tolva szerintem basszus téren), nagyon közel van mindkettő hangban. Amikor alulról meglövik a hajót a „fénycsíkkal”, a Monolith-nál sokkal érezhetőbb, sokkal hatásosabb és feltűnően gyors. Az SVS talán picit gyorsabb. Talán. Később amikor lelövik a gépet és becsapódik a földbe, majd tolja maga előtt a fémroncsokat, amik pattognak össze-vissza róla, az SVS-nél mindig hiányoltam, hogy ezt miért nem érzem, picit erőtlennek tűnik az egész. Na a Monolith-nál ha nem is teljesen, de helyére kerültek a dolgok és előkerült a hiányolt érzés, viszont szerintem még mindig lehetett volna kicsit több. Ehhez képest a nem sokkal későbbi résznél, a rakétázás ereje már teljesen rendben van, hatalmasat szól, érezhető a lökéshullám. Ugyanez az SVS-nél picit kevesebb. Nem rossz vagy kevés, de valamiért mégsem olyan ütős.
Kong Skull Island: korábban hiányoltam, hogy a film elején, amikor lezuhan a repülő, szinte semmi nincs a robbanásnál, majd amikor Kong leteszi a mancsát, leszakad az arcom. Na végre ott is előkerült egy kisebb robbanás „érzet” vagy hang, ami eddig nem volt, viszont itt is el bírtam volna viselni többet, de ezek szerint a rendező ebben ennyit látott. Tehát a két mancs. Brutális (-20-25dB). Majd amikor emelkedik és elkezd szuszogni, mindig is úgy éreztem, hogy itt én adtam volna ennek egy kis „remegést” a levegőben. A Monolith esetében ez is átjött. Végre már lehetett érezni, ahogy erőből fújja ki a levegőt.
The Greatest Showman: kezdő rész, dobbantások. A Monolith itt is erősebb és szerintem részletesebb is a dübbenés (mást érzek az ágyon). Viszont itt továbbra is gyorsabb a zárt SVS. Nem annyival, mint a Klipsch-eknél, ez valahol félúton lehet (lásd lentebb).
Transformers 2007: van ez a rész , amikor az egyik alakváltó átugrik egy lányt fejjel lefelé, miközben két-három rakéta elmegy alatta. Szóval, amikor átugorja, olyan remegést, lökéshullámot csinál, hogy az példaértékű. És ezt a Monolith gyönyörűen adja vissza. Nem igazán tudnék belekötni. Viszont hallottam ezt az SVS-en és így tudom, azon ez picit jobb. Ez a fajta rezgés/remegés továbbra is jobb a zártnál. Ez a rövid, gyors pulzálás, minden apró részlet érezhető és így kicsivel jobb az egész. Alapjában a Monolith is hibátlannak tűnik, de na… Ehhez képest a Klipsch-ek viszont gyengébbek voltak. Ott már-már úgy éreztem, hogy a pulzálás inkább összemosódik egy folyamatos lökéshullámba. Az sem volt rossz, de jóval gyengébb volt (így utólag). Ebben az is szerepet játszhatott, hogy ezeket már elég magas hangerőn kellett tesztelni, így az is lehet, azok már erejük határa okán, jobban torzítottak, kevésbé szóltak tisztán vagy nem bírták tartani a gyors tempót. Vagy ezek mind együtt (lásd később). Vissza a részlethez, mindezek mellett a rakétákat is kiválóan lehet itt érezni, ahogy elrepülnek mellettünk és ezek Atmos tesztelésre is hibátlanok. Ezek már mindkettőn hasonlóan jól szóltak.
Transformers Age of Extinction: továbbra sem értem, hogy ezek a filmek miért szólnak kb 5dB-vel halkabban. Ezt alapból -20-nál kellett hallgatnom, hogy a többiek hangszintjét hozza. Na mindegy. A remegés itt kiváló mindkettőn, viszont van 1-2 hang, ami itt is jobb a Monoprice szubon, vagy leginkább csak azon van. A hajócsavar, ahogy átrepül a kocsi felett, ez a lüktetés, picit jobban lüktet, nem sokkal, de könnyen felfedezhető. Továbbá ennél a résznél, az összes lezuhanó „apró” tárgynak, mint kocsi, motor stb az SVS-en elég gyengének/elhanyagolhatónak mondható a becsapódása, míg a Monolith-on tisztán érezhető és ezek mellett a nagy robbanásoknál is kicsit erősebb az egész vagy jobban mozog az ágy alattam.
Men in Black International: amikor kijönnek éjszaka a klubból, felrobban az autó, majd csata az idegenekkel. A robbanások és az egész jelenet hatásosabb a reflexesen, jobban érezhető az egész légkör, minden egyes lövedék tisztán és pontosan szól, nagyot is üt, viszont amikor az aszfaltot felrántják, az a remegés ismét – talán – jobb az SVS-nél.
És a végére kettő együtt: Dark Knight Rises (motoros menekülés) és Interstellar (űrugrás).
A zenei fokozás az SVS-en nekem jobban tetszik a Batman filmben, viszont amikor a zsákutcából elrepül a bőregér, az a Monolith-on valami elképesztő.
Az Interstellar-ban hasonló morajlás van az ugrásnál, ami brutálisan megdolgoztatja a membránokat és itt is jobban muzsikál a Monolith.És itt jön a „lásd lentebb” rész. Okkal ezt a kettőt hagytam utolsónak, mert a legvégén mindig megpróbálom kicsit megtolni a mélyhangokat, amit most is megtettem. Ez nálam 3-6dB emelést jelent a subwoofer-nek.
Az NSD-k esetében ez pont annyira volt elég, hogy beérje a reflexes Klipscheket, de még így is hiányzott valami.
A Klipsch-ek esetében, ha megemeltem a hangot (115SW esetében szinte perceken belül megfájdult a dobhártyám) már alacsonyabb hangerőn is képes volt eltolni a hangképet, nagyobb hangerőn pedig már-már a tisztaságából is veszített. Mosottabb lett a hangja, mind az Interstellar, mind a Batman esetében, zavarosabb lett az egész, és mindezek mellett még döngő is. Míg a Monolith-nál (SVS is) tisztán érezhető, hogy innen is remeg valami, meg onnan is, addig ennél a végén már csak azt lehetett kivenni, hogy moraljik az egész, egyben. Szépen fogalmazva nem állt jól neki. Ehhez jött még, hogy portzaj is előkerült, ami nem volt vészes, de tisztán kihallható volt (112SW). Gondolom az ereje határán már jobban zavarba jött (torzítás, gyorsaság, erő) és „így jöttek össze a dolgok”.
Az SB-3000-nél nem igazán éreztem, hogy kevésbé lenne tiszta, nyilván itt bírja a nagyobb teljesítményt, viszont kicsit döngő lett a hangja (néha). És ezt több filmnél észrevettem, ha jobban feltekertem, ez rendre előjött. Egy olyan érzést generál, mintha rátolnánk a hangfalat a falra/sarokra. Alapszinten amúgy tökéletes, de nem igazán lehetett emelni. Így néha a kívánt „hatást/érzést” hiába értem el, mert bár az ágy végre úgy remegett, ahogy szerettem volna, cserébe enyhén döngő lett az egész.És a végére a Monolith. Legnagyobb meglepődésemre, ennek hiába tekertem oda 6dB-t, a hangja nem változott. És ezt úgy értem, hogy ugyanannyira tiszta maradt az egész. Nem mosódott el a hang, mindent kristálytisztán hallottam és még jobban éreztem is, de egy kicsit sem lett döngő. Így már tényleg elemi erővel rombolt a rendszer, de mintha csak a rezgések erősödtek volna, az ágy rázott jobban, viszont a hang továbbra is egyben maradt. Néha már a membránt vizslattam, nehogy túl lőjek a célon, de szerencsére bírta az iramot.
A végére egy kis zene. Továbbra is elektronikus, pop, klub zenéket hallgatok. A kevésbé ütős zenékben, mint Weeknd, Jonas Brothers, Kungs, tehát a finomabb, pattogósabb basszust tartalmazó zenékhez a zárt számomra továbbra is jobbnak tűnik, viszont a klubzenékhez, vagy amikben ütősebb basszus van, mint David Guetta, Tiesto, Minelli, Armin Von Buuren, Gigi D'Agostino, ott a reflexes szerintem jobb és itt is ezt éreztem. A zártnál sem volt rossz, de ennél valahogy egyből éreztem, hogy ez másabb, ami nekem kicsit hiányzott.
Itt értem végére a 20-30 percesre telvezett demónak, ami végül több mint 1,5 óra lett. Csodával határos módon, ennek ellenére sem éreztem a fülem túlterheltnek, fáradtnak (na jó, egy nagyon kicsit).
Konklúzió?Szerintem a zárt továbbra is picit pontosabb, gyorsabb. Sőt, hangszeres zenén, koncertfilmeken, valószínűleg még jobban kijönne a pontossága, gyorsága vagy ezekhez kapcsolódó előnye, de nálam erre nem nagyon lesz példa. A „tisztábban szól”-t nem tudom kijelenteni. Sokkal kisebb, így könnyebb elhelyezni és a látványa is elfogadhatóbb.
Ellenben a reflexes pörgős zenén jobban odateszi magát, a zúzós akciófilmekben pedig egyértelműen brutálisan tarol. Valószínűleg kicsit lassabb, és talán pontatlanabb, viszont erre nem sok esetben találtam érdemi példát. Hogy kevésbé tiszta? Nemhogy mosottság jelét nem hallottam, hanem legnagyobb meglepődésemre, legalább annyira volt tiszta, mint a zárt. Cserébe hatalmas, dög nehéz, nem könnyű elhelyezni és megszokni sem.
Az árcádulát tekintve különösen meglepődtem a kapott eredményen, mert leginkább csak visszalépésre számítottam, bár az igazat megvallva nem sokra. Ehhez képest leginkább csak előrelépés lett belőle. Mindezek fényében gondolom nem kérdés, hogy a Monolith marad.
ui: ugyanitt féléves SB3000 eladó!KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15
-
skippper
senior tag
válasz renatto #173094 üzenetére
Jó kis teszt írás Én a Monolithról váltottam vissza a Klipschre és nem bántam meg (árkülönbséget tekintve), az írásodból kiolvasva lehet, hogy pont azért, mert alapvetően halkabban mozizom - ha jól értem a Klipscheknek a nagy hangerőnél szétesett a pontossága.
Ami érdekes lehet még, hogy ha a Monolithot lezárod a dugókkal, miként változik meg a karakterisztikája. Arról is írhatnál egy picit.[ Szerkesztve ]
-
renatto
őstag
válasz skippper #173095 üzenetére
Erre gondoltam én is, viszont a Monoprice honlapján feltüntetett mérési adatok alapján zárt módban, pont a kritikus 16Hz-es tartományban veszít 4-5dB-t, ezzel nagyjából az előnyét el is veszítené és nem mellesleg még nő a torzítása is. Ezek közül egyiket sem szeretném.
KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15
-
Quetz
őstag
Ki lett mérve, hogy nem ugyanúgy kalibrálnak. A grafikonokat erről már többször be is másoltam egy AVSforums gtg topicból. Nem véletlenül írtam, hogy ugyanazzal a mikrofonnal és merőprogrammal - pl rew + umik-1 - kell után állítani a kalibrációt.
Az eltérés egyik oka az lehet, hogy a hangerőt még a korrekciós filterek elött állítják be, ami okozhatja a korrekció utáni nagy eltéréseket. A D+M eszközeiről ismert, hogy a beépített teszthang megkerüli a Audyssey-t, tehát külső hanggenerátor hiányában mindig félre kalibrálunk. Más gyártók esetén nem tudom, mi a helyzet, de valószínűsítem, hogy ugyanez.
Új hozzászólás Aktív témák
- Kompakt "házimozi" szettekkel és hangprojektorokkal (soundbars) tapasztalatok híján nem foglalkozik a topik.
- hozzászólás előtt olvasd el az összefoglalót!
- HÁZIMOZI, HIFI, TV beárazás topic
- Házimozi belépő szinten topic
- Hi-Fi-ről általánosságban topic
- Hangprojektor/Sound Projector/Front Surround/SoundBar topic
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen